Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

miss_piggy
Mua ei pelota tai ahdista synnytys vieläkään yhtään. En tiä mistä johtuu, mutta kun ajattelen synnytystä, niin odotan sitä vain jotenkin innolla että olis jo ohi. En siis mitenkään kauhunsekaisin tuntein sitä mieti.
Ja meillä synnytysvalmennuksessa kätilö sanoi aika hyvin supistuksista, että miettikää se asia niin, jokainen supistus on askel lähemmäs synnytystä, ja kun se supistus on ohi niin se ei tuu enää takaisin.

35+2
 
Pakkasin vauvan sairaalakassin, jaan sisällön teidän kanssa.

Liberon vihreässä kassissa ulkovaatteet:
-Lassie toppahaalari 56cm ja varalta velourvanuhaalari 50cm
-ä-p villalakki, omatekemä kypärälakki sekä ä-p toppatumput ja tossut
-Villasukat ja -tumput.

Hoitolaukussa, vauvalehdestä:
-Kotiutumisvaatteina; ä-p:n valkoinen kietaisubody, sukkahousut ja nalleyöhaalari.
-Oloasuksi trikoohaalari
-Vaihtovaatekerta; ä-p:n body ja nallepotkuhousut, musta ne on ihanat :heart:
-Sidostesukan sukat ja tumput beigenä, oli vauvalehdessä yhdellä vauvalla jalassa.
-Muuta; housut, sukat ja silkkimyssy, sekä pari vaippaa kotimatkalle.

Nyt vielä ajattelin että tarvitseeko ottaa esim pulloa ja korviketta? Luulisi että kotiutuu niin että voi imettää vauvaa. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä poksutaan 35+0

Selkäkivut ei ota hellittääkseen. Aamusta iltaan saa sietää kipua, koska Panodoleista ei mitään apuja. Öisin olen nukkunut kivun myötä älyttömän pitkiä yöunia 10-12h, toki heräilen parin tunnin välein..
Vatsa on ihan silmissä laskenut alemmas, ja pahin kiristyksen tunne on mahassa loppunut. Närästyskin on hellittänyt huimasti sen myötä. Pallean kohdalla on edelleen vyö kiristettynä, ja lapaluiden alapuolella on selkäkipu ihan järkyttävä. Kai se kroppa sitten laskee tuota kohtua alemmaksi, mistä kipu johtuu.

Synnytys ei pelota vieläkään, ennemmin vaan odotan että tämä kuukausi menisi nopeasti, että ainakin tämä selkäkipu loppuisi. Tuntuu että kestän mitä vaan, että sen jatkuvan säryn saisi loppumaan. Mutta tsemmpiä kaikille ketä asia ahdistaa. Kannattaa varmaan ihan neuvolassa asia ottaa esille, koska se on sellainen asia mikä saattaa jäädä synnytyksen jälkeen vaivaamaan muuten.

Minulle oli tehty ihana yllätys nyt viikonloppuna, kun siskoni ja ystäväni olivat järjestäneet babyshowerit. Ihan itkettämään rupesi kun onnistuivat yllättämään niin totaalisesti. Vauva sai aivan huikeita lahjoja ja minä kaikkia herkkuja. Piristi kyllä ihanasti tässä loppuraskauden ahdistuksessa :heart:
 
Otankin asian puheeksi neuvolassa kuhan synnytyksestä aletaan puhumaan :) Hui. No eiköhän tässä kerkeä vielä henkisesti valmistautumaan kun kroppakin väsyy ootuksesta ja haluan vaan vauvan syliin :D Luonto hoitaa hommat...
Täällä vaivannut eilen kumma pahoinvointi. Ruoka ei pysynyt sisällä jakoko päivän heikko olo :/ Nyt onneksi helpottaa ja kaikki raikas ja kylmä ruoka maistuu :) Selkä ruvennut vaivaamaan minuain varsinkin aamuisin on olo niinku "hakatulla" :/ Unet vaan huononee koko ajan, mutta onneksi voi nukkua kun nukuttaa :) Mieliala vaihtelee koko ajan ja välillä tuntuu, että oon joku hirviö ja ukollaki palaapinna kun ei tajua, että en tahalleni oo ilkeä :/ No onneksi muuten meillä menee hyvin <3

Poksuu 33+0 <3
 
Täällä poksutaan 35+0

Minulle oli tehty ihana yllätys nyt viikonloppuna, kun siskoni ja ystäväni olivat järjestäneet babyshowerit. Ihan itkettämään rupesi kun onnistuivat yllättämään niin totaalisesti. Vauva sai aivan huikeita lahjoja ja minä kaikkia herkkuja. Piristi kyllä ihanasti tässä loppuraskauden ahdistuksessa :heart:
Oi ihanat varmasti ollut Babyshowerit <3
Harmi kun ne ei kovin suosittuja/yleisiä täällä Suomessa vielä ole. Onhan se kivaa, että äitiäkin muistetaan ja siinä samassa sitten vauvaa :) Se kun tahtoo olla, että kun vauva on maailmassa äiti "unohdetaan" ja vauva vie kaiken huomion vaikka uskon, että monet tuoreet mammatkin kaipais vähän huomiota ja hemmottelua <3 En siis yleistä, että kaikki äidit unohdetaan, mutta ymmärräte varmaan mun pointin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Iitu1810
Synnytys ei pelota, enempi odotan että pääsee sen taas kokemaan ja saa lapsen syliin. Ekalla kerrallakaan en oikein osannut pelätä. Yksi vinkki, mitä monessa paikkaa kuulee, on, ettei kannata kovin suunnitella sitä synnytystä. Enempikin mennä takki auki sinne sairaalaan ja ottaa vastaan mitä tulee. Harvoin ne omat tarkat suunnitelmat synnytyksen kulusta toteutuvat ja aiheuttavat vaan pettymyksiä, kun huomaa, ettei se etenekään niinkuin oli ajatellut. Toki voi olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta kyllä siitä kaikki (suomessa ainakin) hengissä selviävät.
Sairaalakassia en taida tälläkään kerralla pakkailla etukäteen. Vauvan kotiuumisvaatteet aion laittaa kyllä turvakaukaloon, jossa mies saa ne kiikuttaa sairaalaan sittennkun meitä hakee.
En oo jaksannut edes vielä miettiä, mitä tänne pitäisi hankkia ennen vauvanntuloa. Vaippaa, liivinsuojia ja pari tuttia nyt ainakin.. Noh, kerkeää tässä vielä senkin tekemään :D
Joku kyseli vauvalle neulomisesta. Mä tein syksyn aikana villahaalarin ja neulepaidan ja pikku peittokin on ollut tekeillä jo jonkun aikaa. Ajattelin vielä virkata pipon mukaan sairaalaan, jotta saa pieni oman lakin päähän :) Mietteissä oisi myös toteuttaa jonkunnäköinen valon/tuulensuoja vaunuihin, milläs nimellä niitä nyt kutsutaankaan..
Perjantaina neuvolassa oli kaikki ok, mitä nyt painoa oli tullut reilu 700g viikkoa kohden :D No kokonaispainonnousu alkutilanteeseen on kymmenisen kiloa niin sikäli ei hätää sen suhteen. Ja sf-mitta oli "vaan" 29cm. Mulla on maha vaan kasvanut niin suoraan eteenpäin että se tuntuu ja näyttää paljon isommalle. Ja toi mitta oli muutenkin laskenut keskikäyrältä alemmas jo parin neuvolan ajan. Mutta kaikissa on ollut eri mittaaja ja toi mun oma terkka ottaa kuulemma niukkoja mittoja, että johtuu kuulemma siitä..
 
Mullaki oli eilen vauvajuhlat !! Puoliso ja äiti niitä oli järjestelly ja paikalla oli lähimmät ystävät ja siskoni :) ihania tarjottavia ja paljon lahjoja vaavalle ! :) yhtenä ihanuutena vaippakakku ja kosmetologin lahjakortti hemmotteluksi mammalle :) ihan yllätyksenä ei juhlat tullu, kun jo alkuraskaudessa ilmaisin haluavani vauvajuhlat ja nyt viikolla aloin jo aavistella.. :D mut oli aivan ihana päivä !! :) Mies muuten aikoinaan kysyi, kun vauvajuhlista tuli puhe, että " mutta..... mistä me saahaan nii paljo vauvoja....?" :DDD No, hyvin oli vauvajuhlien idea lopulta valjennut :D illasta sitten tuli jo tunnin ajan säännöllisiä, kivuliaitakin supistuksia ja elättelin jo vähän toiveita mutta loppu sit ku seinään.. iha hyvä toki että vauva vielä viihtys yksiössään :)
 
  • Tykkää
Reactions: Iitu1810
Streptokokki-näyte eli streptococcus aureus otetaan kaikilta synnyttäjiltä koska se voi muuntautua MRSA-bakteeriksi eli sairaalabakteeriksi, siksi antibiootit synnytyksessä äidille ja vauvalle :) yks niistä harvoista asioista joka jäi mieleen elintarvikeopinnoista :D

Sairaala-kassin nyhersin kasaan eilen illalla, samalla pesin turvakaukalon 6vuojen varastopölyistä ja just äsken pakkasin siihen vauvan kotiintulovaatteet :) Mukava kun sai neuvolasta viime viikolla lapun mitä OYSsin väki toivoo äidin itse tuovan, en olis ite älynny mitään sisäkenkiä ottaa :D päädyin kuitenkin villasukkiin, en kuitenkaan ulkona aio hipsutella siellä :D

Synnytys ahdistaa täälläkin jonnin verran. Esikon aikaan mulla oli kauheita "asennevikoja" kun synnytys eteni niin nopeasti etten pysyny pääni kans mukana :D Taisin siinä ponnistusvaiheessa sortua sitten kauheaan itsesääliin kun olin vaan hokenu etten jaksa ees yrittää enään, onneks kätilö oli sen verran jämäkkä että sano vaan että nyt se suu kiinni ja ponnista :D Puoli tuntia siinä meni kun ukkeli saatiin ulos. Mulla oli puudutteena vaan kohdunkaulan puudutus, eppari leikattiin ja sitten happiviiksiä kun välissä näytti vauvan hapensaati menevän matalaksi. Tahti tosinkin oli niin rajua että sain lopulta yli 10 tikkiä vaativan repeämän enkä pystynyt istumaan kuukauteen kunnolla. Tuota repeämää ei pystytty edes neulomaan loppuun asti kun se meni niin "syvälle" ja kesti todella kauan ennenku kävi mitkään kammarihommat ees mielen vieressä, ukko meinas turhautua totaalisesti mutta kehotin häntä ystävällisesti hoitamaan itse itsensä...

EMY06 ja Möykkis 34+5
 
Moikka!

Tänään 34+0, ja olin neuvolassakin. SF 31cm ja vauvalla syke oli 130-140. Parin viikon päästä uudestaan ja laittoi myös lähetteen äitiyspolille synnytystapa-arvioon, sellainen tehdään täällä ainakin ensisynnyttäjille. Siitä tosin pitää poliklinikkamaksu maksaa.

Mulle eivät KELA:ssa edelleenkään ole osanneet päättää mitään äitiyspäivärahaa, lapsilisää eivätkä edes sitä äitiyspakkausta (tai otan sen rahana, mut kuitenkin). Onhan se kiva, että sain kuitenki opintorahan n. 260e, kun asumistukeakaan eivät ole päättäneet vielä, enkä voi enää asumislisää saada, kun olen tuota äitiyspäivärahaa hakenut... Mikähän ihme siellä kestää?
 
merineitsi: Kannattaa laittaa kyselyä sinne kelaan,kyllä äitiyspakkaus ja lapsilisä päätökset pitäis tehdä ihan päivässä parissa. Ja tuo äitiysrahakin pitäis kyllä olla jo tehtynä ellei sulla nyt puutu sieltä jotain ollennaista? Netin kautta voit laittaa helposti kyselyä. Olethan laittanutsen raskaustodistuksen kelaan menemään? Ilman sitä et saa mitään noista etuuksista.
 
miss_piggy
Synnytystapa-arvio on täällä jo niinkin pian kuin 17.1 klo 9:00 :)

Tänään on ollu jotenki tosi hankala päivä, mahaa kinnaa ja nippailee ja kipuilee... Mutta en noita kyllä suppareiks laskis. Tosin vois vaikka syntyäkkin jo niin olo helpottuis kummasti :D

Torstaina mennään kurkkaamaan tuo synnäri, että minkälainen paikka se on.

Hitto, meidän gerbiilillä silmätulehdus ollut jo pidemmän aikaa ja eläinlääkäri soitti apteekkiin reseptin. Eka ja viimenen kerta kun mitään hommaan noille hiirille reseptillä..Lääkäri halus soitosta 12€ ja lääke maksoi 20€, eli köyhdyin sitten yhdessä hujauksessa 32€. Kiva.

35+4
 
Tänään käyty kontrolliultrassa ja näki pikkuisen siellä :heart: Tosin ei se enää mikään pieni ole :) Kokoarvio on nyt vkolle 33+1 n.2300g ja lääkäri sanoi, että hieman menee yli keskikäyrän. Olin tästä helpottunu, koska mulla Radi ikävänä vaivana on ja aattelin, että siellä on jo joku megavauva tulossa ja saan hirveät moitteet. Ainut mitä lääkäri sanoi, että lapsiveden määrä on hieman koholla, mutta ei hälyyttävästi. Sanoi sen johtuvan tuosta Radista ja käski nyt kiinnittää vielä erityistä huomiota ruokavalioon vaikka sokerit mulla pääsääntöisesti pysynyt hyvänä :) Nyt todellakin aion olla herkuttelematta, että se ei kovin hirveästi nousis vauvan paino eikä lapsiveden määrä. Saatiin vielä ylimääräinen ulrta 4 viikon päähän joten ollaan sillon menossa 37vkoilla :) Sanoi, että hyvä katsoa minkä kokonen vauva sieltä on tulossa. Tämä on tosi kiva juttu, koska eipähän tarvi arvuutella ja tarkemman tuloksen saa ultralla entä käsikopelolla mahan päältä. Varsinkin kun lapsivettä on vähän enemmän ei käsikopelolla ole kovin tarkka tuntuma :)
No kyllähän minä kerkesin tietysti googlaamaan kaikki mahdolliset kehitysvammat taas lapselleni kun lapsivesi koholla. No ukko jo minua rauhotteli, että "haloo se lekuri sanoi varmaan 10 kertaa sen johtuvan Radista, että ruokavaliolla voin vaikuttaa eikä usko, että tulee mitään ongelmia. Loppuun asti kuulemma mennään normaalisti". Ja kaikki kuitenkin oli täysin normaalia ultran mukaan ja todella tarkasti se kyllä ultraskin :) Mutta minä olen tällainen ressiheikki ja google on mun pahin vihollinen :stick:

Sori omanapa kirjoitus... Mutta pakko vielä iloita sen verran, että saatiin tänään vaunut kotiin ja onhan ne hienot :D Ja sitten kävin ostamassa hoitopöydän käytettynä ja tosi hyvässä kunnossa ja köyhdyin vain 25€ :) Ainut mitä se myyjä sanoi, että siihen pitää olla se lyhyempi malli niitä hoitoalusia, mutta tehäänkö semmosia enää :D ? Kuitenkaan tuo ei ihan uusinta mallia ole tuo pöytä.

Miss Piggy: Meillä koira niin kyllähän se kirpasee aina lekurissa käyttää. Viimeksi oli korvatulehdus ja käytin niin maksoi 100€. Lekuri kurkkas korviin ja katsoi viljelyn ja siinä se. Lääke maksoi joku 20€, mutta siis 100€ tuollaisesta käynnistä on aika paljon :D No elämä on kallista... Ja kyllähän sen lemmikin puolesta tekee mitä vaan :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Eilen alko ilmeisesti "löysymiskivut", ihan kun puukolla runnottais alkakertaa. Pahin kun makuulteen liikkuu vähänkään ja kävellessäkin pistelee. Eilen ku illalla ekan kerran tunsin huusin ku pelästyin ni paljo, piti heti kokeilla et meniköhän lapsivedet tms...

Ylävatsakivusta. On tää julkinen tervedenhuolto mielenkiintosta, mulla alko ylävatsakipu 1,5vk sitten, soitin sillo heti synnärille et mitä tehdään-> seuranta, soita jos pitkittyy. Soitin ku kestänyt 1 vk, et tää vaa lisääntyy kätilö tuumi "tuskin se mitään vakavaa on ku oot jo viikon sinnitellyt, soita neuvolaan". No tänään oli sit nla tädille aika, vois olla raskausmyrkytys mut ei verenpaineet oo noussu. Sen ohjeistus vatsakivulle oli et jos huollestut tilaneesta ni soita synnärille -.- Et sillai.

Neuvolasta sf mitta 34, syke 145. painoa +445g/vk.RR hyvät, pissa puhdas. Raivotarjonnassa ollaan muttei ole juurikaan laskeutunut. 2 vk kuluttua lääkäri ja sit saakin ravata sielä 1 krt/vk. Sain jo ajat laskettuun aikaan ast,i käyntejä siihen enään vaan 3 (1 lekuri ja 2 tätiä)!!! Pakko kai se ois pikkuhiljaa tajuta et sielt tullaan kohta.

Perjantaina tutustumiskäynti synnärille.

Rumpali 35+2
 
Heippahei ihanaiset naiset :)

Maiscu ja muut äidiksi tulevat: Vauvan koosta. Huomenna 33+0 ja tänään kävin lisäultrassa kasvunseurantakontrollissa. Maiscu saanut 2300g arvion, kun täällä pötköttää 1600g vauva. Hurjasti tuntuu vauvojen koot heittelevän, samoilla viikoilla. Lääkärin mielestä ei kuitenkaan mitään vikaa tai huolta, kasvaa omalla käyrällään ja kasvu sinänsä on yksilöllistä. Enkä voi vauvan kasvuun vaikuttaa esim syömisellä, kerroin harrastavani "yöpaloja".

Ilman varoituksia mut kytkettiin sikiön sykkeen mittaavaan koneeseen, 20min. Sykkeet vaihteli 150-170 välillä, liikkeitäkin tuli hyvässä tahdissa, ei supistellut. Hui kamala kun aiheutti huolta tuollainen "mittaaminen". Arvot tosin normaaleja, vaihtelua saa löytyä.

Synnytyssairaalaan tutustuminen: Käytiin tänään :) Tiedetään millanen reitti on ja kuinka kauan ajamiseen menee. Tiedetään mistä kävellään sisään ja mihin mennään. Toivottavasti hissi ei koita pysähtyä kaikissa kerroksilla H-hetkellä |O

Pieneltä ja rauhalliselta paikalta vaikutti, kukaan ei huutanut tuskasta silloin. Pari onnellista äitiä käveli hakemaan ruokaa aamutakeissa. Synnytyshuoneet olivat juuri sopivan kokoisia, täynnä mielenkiintoista katsottavaa.

Synnytysosastolle ei pääse noin vaan, pitää osata painaa punaista ovinappia, että joku tulee ottamaan vastaan. Siitä sitten tarkistamaan tilanne onko "tänne" asiaa. Kätilö vaikutti ammattitaitoiselta ja huumorintajuiselta. :flower:

Kahden kesken jutellessa sanoin kätilölle, että :"tuun irtokarkkipussin kanssa, otan vastaan lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta humpuukikeinot ei kovin kiinnosta!" (humpuuki=neula jännään paikaan töröttämään) Perus takkiauki menetelmä. Ainakin vielä. Pitää karsia suuria suunnitelmia, koska ne voi romuttua niin helposti.

Kivasti huomioitiin isät. Isille on taukohuone, jossa on jääkaappi, mikro, sohva, tv, ja keittiönurkkaus. Isille mahdolliset lähikaupat mainittiin, sanottiin jonkun tilanneen kotipitsaakin. Ja että talossa voi syödä henkilökunnan hintaan tiettynä aikoina ja päivinä.
 
  • Tykkää
Reactions: Maiscu
Meillä olisi tänään edessä synnytyssairaalaan tutustuminen. :)

Sairaalakassin ajattelin pakkailla ihan lähiaikoina, kun vaan keksisi mitä sinne oikeasti tarvitsee mukaan...

Poitsun huone alkaa olla valmis, hoitopöytä kasattuna, tekstiilit enimmäkseen pestynä... Apteekista pitäisi käydä jossain välissä hakemassa pesuaineet, ihorasvat jne. Josko ensi viikolla saisi aikaiseksi nuokin hoidettua kuntoon.

Vaivoja, vaivoja...
Olo on raskas, kömpelö ja turpea. Ei pysty montakaan hetkeä seisoskelemaan, kun kantapäät, päkiät ja nilkat tulee todella kipeäksi. Kyllä huomaa, että painoa on kertynyt jo sen 15 kiloa. Sormia on aamuisin varsinkin vaikea taivutella/koukistaa, niveliin sattuu.
Onneksi ei ole enää montaa viikkoa jäljellä!

Maha on venynyt valtavaksi. Se kun kasvaa suoraan eteenpäin. Selkä on kyllä kestänyt ihmeen hyvin tämän rääkin! :D

Vajaan 2 vkon kuluttua neuvolalääkärille ja synnytystapa-arvioon. Siitä ei sitten enää kuukauttakaan laskettuun aikaan!

Jännittää jo melkoisesti. Ei synnytys, vaan koko elämänmuutos. :)

Hortensia & Ensio 34+5
 
miss_piggy
Aloittelin tänään treenit tuolla epi-no väliliha-reenerillä :D Ekan kerran tulos oli, että pallolla oli ympärysmittaa noin 16cm. Tavoitteenahan olis että sen sais pumpattua lukemiin 31cm, joka vastaa noin suurinpiirtein vastasyntyneen päätä. Aika mielenkiintonen tunne :LOL:
Nuo meidän yhdistelmävaunut jotka ostin serkulta on kauheat jötikät, en tykkää niistä yhtään. Painavat ja hankalat muutenki, ei sovellu kerrostaloon. Siksi pistinki ne nyt nettiin myyntiin, jos sais rahansa pois niin vois ostaa jotkut kevyemmät tilalle. Pitiki mennä tommosetki ostamaan..

35+5
 
Pokspoks 36+0 - 28 päivää jäljellä laskettuun aikaan :D

Kävin tänään neuvolatädin luona, kaikki hyvin. Vauvan asennosta ei osannut sanoa, ehkä poikittain tai ehkä perätilassa. Ens viikolla lääkäri joka sit osaa kattoa paremmin. Täti vaan sanoi että jos ennen lääkäri aikaa tulee lähtö, pitää sairaalaan lähteä makuuasennossa :/ on sitten riski että vauva sotkeutuu napanuoraan..
 
anteeksi miss_piggy, mutta en ymmärtänyt ensimmäisestä kappaleestasi mitään. :confused:

Shoppailu on hyvää hyötyliikuntaa(jätin auton ja kävelin välimatkat, ja vartailin kolmea isoa kauppaa: Kaarituettomat imetysliivit ja vähän sisustusjuttuja kotiin. Vauvalle tumput ja sukat sidostesukalta, samat mitkä oli uusimmassa vauvalehdessä yhdellä vauvalla, mut beigenä. Mä en ihan luota 100% tuohon poikalupaukseen. :p

Kiva vinkki hoitopöydälle: Airamin Kansas yövalo, valkoinen led, hoitotason yläpuolella pistorasiassa. Ei tarvitse yöllä sytytellä valoja :) Prismasta alta 5e
 
Viimeksi muokattu:
Mä tilasin Lekmeriltä vauvan huoneeseen ihanan pöllövalaisimen. Pitäisi käydä vaikkapa Etolasta etsimässä jotain pientä tasoa lampulle.

Muutenkin tarvitsee ensi viikolla hoidella loppuun kaikki hankinnat, niin ei tarvitse sitten ihan muhkeimmillaan lyllertää ja äheltää kaupasta toiseen.
Kehtoon täytyy jostain etsiä riittävän pieni peitto.

Huhheijaa... Nyt ei jaksakaan enempää tarinoida, supistelee inhasti. Ja kohta täytyy lähteä tekemään kauppoja kahdesta turvakaukalosta isofix -jalustalla. Löytyi netistä hyväkuntoiset käytetyt oikein passeliin hintaan.
Olisi meillä kyllä ollut siskoltani saatu turvakaukalo, mutta siinä ei tuota telakkaa ole eikä siihen sellaista myöskään saa ja molemmat ollaan miehen kanssa sitä mieltä, että telakallinen kaukalo halutaan. Nyt sitten saadaan molempien autoihin omat hyvään hintaan. :)
 

Yhteistyössä