Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
meille ei tuosta rota-rokotteesta tullut muuta kuin että pierut haisee edelleen pahalta, ja väsynyt oli rokotus-päivänä.
Olkaa tarkkoja sitten viikon verran kun kakkavaippoja vaihdatte, sen kakan mukana saattaa olla sitä elävää rota-virusta joten voi laittaa vaipan vielä pieneen pussiin kun heittää roskiin jos haluaa.
Tosin itse en laittanut, huolehdittiin vain käsihygieniasta ja paskassa olevat vaatteet piti pestä mahdollisimman kuumassa vedessä :)
 
Mä nukutan tytön illalla sänkyyn, oikeestaa tällänen rytmi siihe on muodostunu: klo 22 jälkeen nukahtaa noin 45 minuutiksi sänkyyn tai sitteriin. Sen jälkeen syödään vielä kerran, syönnin jälkeen lasken heti sänkyynsä, tutti suuhun, tutti pois, tutti takas suuhun jne :D eli muutaman kerran pudottelee tuttiaan pois, kitisee sen perään kunnes siihen nukahtaa, n. 15 minuutin päästä.

Rotarokotteesta tosiaan tuli ne tunnin kestävät masupipi itkut ja sen perään itkehteli muutaman tunnin säikähdystään, yhtäkkiä saattoi alkaa parkuminen. Päivällä nukkuu sitterissä, vaunuissa tai jopa turvakaukalossa saattaa nukkua jonkun aikaa jos jossain on käyty ja siihe nukahtanu sillä välin, nii en rupea kotiin tultua sit heti siitä pois repimään. Yritän kyl ajoittaa et ne pitkät päikkärit sais nukkua iha rauhassa, eli jos menoja on nii ennen klo 12 tai n. Klo 15 jälkeen. Sen jälkee vaan torkkuu millon missäkin :D

Ulos puen yleensä sisävaatteet, joko 1 tai 2 bodya. Sisällä ollaa nykyää lähinnä sukkiksissa ja bodyssa, ellei oo johonki lähtö tiiossa. Päälle tooosi ohkanen fleece haalari ja äpn peitto. Ei oo ollu kylmäinen, vaikka useamman tunninki saattaa vaunuissa koisia.
 
Viimeksi muokattu:
Me ollaan totutettu poika nukahtamaan itse, iltasin imetän meijän sängyssä ja kun lopettaa syömisen ni siirrän omaan pinnasänkyyn nukkumaan. Herää lähes aina siirtoon. Vedän unilelun soimaan hetkeksi ja saa halutessaan tutin. Poika jää ähertämään ja nukahtamaan itsekseen, usein sammuu nopeasti, joskus pitää käydä vetämässä lelu uudestaan.

Vaunuihin nukahtaa kanssa itsekseen, joskus pitää käydä hytkyttämässä jos herää johonkin.

Meillä piti poika tähän opettaa, alussa sai ravata huoneessa rauhottamassa jne mutta viikossa oppi miten toimitaan :) Tänään jutteli hetken itsekseen ja simahti alle 5 min, heräilee oletettavasti viiden kieppellä syömään.

Ei vielä toivoakaan kääntymisistä, mahalteen viihtyy jo pidempiä aikoja.
 
Huh, olipahan eilinen ilta melkoista menoa.
Tuosta rotarokotteesta neuvolassa sanoivat, että saattaa tehdä vauvasta uneliaamman rokotuspäivänä... Juu, olisikin! Tää meidän sälli tuntui saavan siitä rokotteesta vain lisäenergiaa. Ei nukkunut eilen kuin parit lyhyet (30 min ja 45 min) päikkärit neuvolakäynnin jälkeen (klo 11).
Illalla laitoin kehtoonsa iltatissittelyn jälkeen klo 21, ähelsi ja söi nyrkkiä siellä. Itse painelin petiin joskus puoli kymmeneltä ja jäbä tillitteli kehdossa silmät pyöreänä, eikä tietoakaan väsymyksestä. Alkoi juttelemaan ahkerasti ja otin uudelleen tissille rauhoittumaan. Lopulta nukahti syliin ja laitoin vaaaaaaaaarovasti kehtoon, mutta pöh! Peijooni heräsi samantien uudelleen ja alkoi ölisemään.
Otin pojan viereeni rauhoittumaan, jos vaikka siihen onnistuisi nukahtamaan. Vaan kun ei.
Lopulta törkkäsin jälleen tissin suuhun (pitkällämme) ja annoin lussuttaa sen minkä halusi. Lopulta jossain vaiheessa nukahti tyytyväisenä, ilmeisesti joskus yhdentoista aikaan.
Sitten onneksi nukkuikin yhtä pötköä klo 04.30 asti, söi ja nukahti uudelleen. Nyt aamulla söi 7.00 ja nukkuu edelleen.

Toistaiseksi tuosta rokotteesta ei ole tullut muita seurauksia kuin tuo eilinen virtapiikki ja piereskeli illalla melko ahkerasti.
Netistä olen kyllä lukenut, että noita rokotteen aiheuttamia rotavirustaudille tyypillisiä oireita saattaa tulla viikonkin kuluttua rokotteen saamisesta.

(Niin ja ehkei tuo virtapiikki rokotteesta oikeasti johtunut, vaan yliväsymyksestä kun jäi nuo päiväunet todella vähiin nuorella herralla. :D)
 
miss_piggy
Mulla on ollut synnytyksen jälkeen vähän väliä jotain mahakipuja, tuolla ylämahassa eli varmaan jotain ruoansulatus-vaivoja tai joku suoli on mutkalla kun maha ei enää paina samalla lailla kuin ennen. Kävin päivystyksessäkin sen takia kun oli maha kolmatta päivää kipeä mutta eipä ne mitään osanneet tehdä/sanoa. Käski vaan ottaa särkylääkettä kun sanoin että närästyslääkkeet ei auta. Sydänfilminkin ottivat joka oli normaali. Ite kyllä tunnistan nuo joksikin ruoansulatusvaivoiksi kun välillä kurisee mahassa silleen kummasti..

Nyt tuli köntsät kaverilla housuun, gotta go! :D
 
Vilja-Maaria, sun vauvalla on melki samanlainen rytmi kun mun :) ja jos vauva nukkuu yöt hyvin ja pitkään, niin anna nukkua! Kyllä hän itse tietää ja ilmoittaa millon on nälkä :) nauti itse vain niistä öistä kun pikkuinen nukkuu hyvin. Mun neiti on nukkunu syntymästään lähtien hyvin yöt ja ehkä kerran tai pari on heränny yöllä syömään. Neuvolassakin sitä sanottiin että jos nukkuu, niin anna nukkua. Ei kellekään väsyneenä ees maistu ruoka ja on ihan turha herättää nukkuvaa lasta turhaan. :) ite oon ainakin niiiin tyytyväinen, että tytsy nukkuu hyvin ja pitkään :)
 
Meillekkään ei rotarokotteesta mitään tullut, vatsa ehkä toiminut paremmin.

Vähensin mahalääkettä, siitä seuras huuto ilta joten palaan taas max määrään.. Toiv ei yö mee pipariks.

En mäkään herätä nukkuvaa lasta, kyllä ne nälkänsä ilmottaa :)
 
Ilmeisesti vauvanhoito väsyttää sen verran, että vieläkin olen "hukassa" teidän ihanaisten äitien päivityksistä. En siis tiedä tarkalleen missä mennään, mutta mukana koita pysyä.

Rotarokotusta ei aiota ottaa. En edes tiedä miksi, ehkä koska haluan piikittää vauvaa myöhemmin (isommalla iällä vasta). 2kk nyt. En tiedä milloin se on ja mitä piikkejä sallimme miehen kanssa käytettävän. Perus piikki pyllyyn ja menoksi-ei ole mun juttu.

Nukuttaminen Makuupussit on osoittautuneet käteviksi, roikotan lasta pussissa ja kävelen lapsen nukuksiin tai heilutan pussia edestakaisin. Liikuttamista vaativa vauva meillä, ei nukahda pelkästään syliin yövaatteisillaan.

Refluksi-lääkitys edelleen päällä, jatketaan toiset 2vk. Toimii, vain väsymystä itketään täällä. Laksatiivinen vaikutus noilla makeutusaineilla, mutta vauvaa ei näytä haittaavan tai no aamuinen ähinä voi olla sivuvaitutusta.

Jälkitarkastus oli ja meni. "tervetuloa uudelleen". Kehuttiin lantionpohjanlihaksia. Ehkäisyssä sain itse päättää #ottamatta mitään#, eikä mitään sitten alettu tyrkyttämään. Paino pudonnut raskauden viimeisestä painosta 12kg, ja 4kg jäljellä lähtöpainoon.

Vauvan koko Vauva 2kk 4240g ja 54cm. Pituus ja pipo jäljessä, paino normiluokkaa. Täysimetys. Tuntuu että vauvan kasvun tarkkailu vain korostuu neuvolatoiminnassa. Ajatella tämän painoisia vauvoja on joillain vielä vatsassa.

Luonnonkumitutteja (anatomisia) alkanut syömään. Mikä on helpotus, rauhoittaa vauvaa nukahtamaan itsekseen. Pesen ne astianpesukoneessa yläritilällä (saahan?).

En herätä nukkuvaa lasta, pitimmät unet 4,5h. Yöt menee suhteellisen hyvin, aamulla heräilee useammin ja on hereillä pidemmän aikaa. Perhepeti tuntuu ottaneen vallan, vaikka mies vastustaa.

Äitin oma aika Tilasin kasvihuoneen ja kasvatan parhaillaan kukantaimia ja kesäkurpitsaa. Kirpparilta olen alkanut ostamaan isompia vaatteita lapselle, max 95cm.
 
Parus, rotarokotehan annetaan suun kautta. Vai olikohan tuo piikittäminen jonkinlainen "vertaus" ja tarkoitat nyt ylipäätään rokotteita, tuli ne missä muodossa hyvänsä ?
Tai sitte mulla nyt vähä kellonajasta johtuen vähä heittää aivotoiminta :D neiti päätti herätä ekalle syönnillee jo äsken, rupes nukkuu klo 23 mutta tietenni ite vielä tunnin valvoin sen jälkeen.. oma moka ku nyt silimät ristissä, tosin tietenki virkistyin siinä syöttäessä ja nyt täytyy rueta Nukkumattia houkuttelemaan kylään :D
 
Rotarokote tosiaan annostellaan suun kautta. Itse pohdin rokotteen antamista hetken ja päätin sen pojalle ottaa, koska rokote, vaikka se noita lieviä rotaviruksen aiheuttamia oireita aiheuttaakin, on huomattavasti pienempi paha vauvalle kuin itse tauti (joka on Suomessakin pahimmillaan vakava ja lapselle rankka, vaikka hoidettavissa onkin).

Muutkin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet annetaan ehdottomasti. Pneumokokin aiheuttama aivokalvontulehdus nyt esimerkiksi on todella kamala tauti pienelle lapselle (veljeni virui Jorvissa pari viikkoa bakteeriperäisen aivokalvontulehduksen vuoksi ja alkuun oli aivan henkihievereissä) ja itse olen 2-vuotiaana sairastanut keuhkokuumeen, eikä sekään mikään mukava sairaus niin pienellä.

Minkään omien epäluulojen vuoksi en ole valmis riskeeraamaan lapseni terveyttä ja turvallisuutta. Lisäksi on kyseessä myös yleinen rokotekattavuuden antama suoja jonka ansiosta myös syystä tai toisesta rokottamatta jääneet/jäävät lapset/nuoret/aikuiset ovat paremmin turvassa vakavilta taudeilta. Mitä parempi rokotekattavuus, sitä paremmin rokottamattomat ovat turvassa ja toisaalta, mitä useampi ryhtyy riskeeraamaan rokotekielteisyytensä vuoksi paitsi oman lapsensa terveyden, samalla heikentää rokotekattavuutta ja omakin lapsi on entistäkin huonommin suojattu.

Onneksi meillä Suomessa rokotekattavuus on hyvä, ainakin lasten osalta. :)

Meillä on rotarokotteen vuoksi pojalla maha löysällä ja köntsää tulee entistä tiheämmin, hikoilee myös aiempaa enemmän ja eilinen päivä meni pitkälti nukkuessa. Poika on kuitenkin oma iloinen itsensä ja nukkui yön varsin hyvin (heräsi syömään klo 02 ja 05).
 
Rokotukset on asia joka saa mun veren kiehumaan. Asiaa sen suuremmin kommentoitamatta, juuri siitä syystä kun on ilmestynyt hihuli vanhempia jotka ei ota yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvia rokotteita Suomeen on palannut kulkutauteja jotka ovat olleen vuosia poissa. Rokotuksen saaneetkin saavat tästä kärsiä -> myös rokotuksen saanet ovat sairastuneet lievemmässä muodossa koska joukossa on rokottamattomia henkilöitä, jos kaikilla olisi ollut rokote, tauti ei olisi levinnyt ollenkaan. Mutta toivon että keskustellaan vaan rota-rokotuksesta. Sillonhan annetaan lapselle suun kautta elävää virusta, sehän on raju vatsatauti. Monesti pienet lapset joutuvat sairaala hoitoon kyseisestä taudista. Mutta tosiaan jätän asian kommentoitamatta :)

Meillä piereskeltiin paljon viime yönä, onneksi unissaan. Nyt pitkälle kävelylenkille ja sit ruokakauppaan. Taas on ihanan näköinen päivä tulossa.
 
miss_piggy
Täällä taas oli viime yö aika levoton. Voi elämän käsi kun odotan että nuo ruokailuvälit pitenis :D Ja kaverihan ei tuttia huoli sitten millään vaikka kuinka koitat väkisin suuhun työntää..
 
Samaa mieltä rokotuksista edellisten kanssa. Rotarokote on varmasti se kaikista harmittomin, tälläkää palstalla ei oo vissii kenenkää vauvalle mitään isompaa tullu, ja vaikka tulisikin niin pienempi paha se sen rinnalla on, jos vauva jostain oikean rotaviruksen nappaa. Viruksesta lueskelin aiemmin niin kyllä se vaan pienillä vauvoilla voi siihen pahimpaankin johtaa.
Kyllähän se pahalta varmasti tuntuu, kun nuita pieniä ruetaan piikittämään, varsinkin kun siinä on se oma lapsi kyseessä. Mutta se kestää sen hetken ja suoja on pitkäaikanen. Kuumehan se monille nousee näistä "isommista" rokotteista, mutta ennemmin sen ottaa, kun pelkää, että sille omalle lapselle joku kamala sairaus tulee minkä sais rokotteella suojattua.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Piti just kanssa kommentoida että pienempi paha se on jos tulee vaikka kuumetta, itkuisuutta ja pieniä masuvaivoja rokotteista kun että sitten oikeasti sairastuisi johonkin jonka olisi voinut torjua ottamalla rokotteen..

Kun miettii vaikkapa lapsikuolleisuutta 1900-luvun alkupuolella ja vertaa nykypäivään, niin onhan ne aivan eri tasolla, eli tuskin noita rokotteita ihan turhan päiten annetaan.
 
Meillä on yörytmi muuttunut ihan muutamassa päivässä. Aikasemmin nukahti n. klo 19 ja heräsi klo 5-5.30 jonka jälkeen jäätiin herille. Nyt olen yrittänyt laittaa vähän myöhemmin nukkumaan,klo 8 ajatuksena olisi et jos saisin heräämään esim klo 6. Seurauksensa et heräilee klo 3 aikaan yöllä syömään ja sit nukkuu pidempään klo 7 asti. Huomaan itsestäni et ois tärkeempi saada nukkua se 22-04 väli kun sit taas aamun tunteja.

Minusta poika syö rinnalla kokoajan tehokkaammin -> paljon nopeammin masu täynnä. Syöttövälit päivisinkin pidempiä. Mistä lie johtuu. Ensi viikolla nla, saan varmistettua painonnousun, tietenkin sitä miettii kun imee vaan hetken ja sit monta tuntia tyytyväinen. Iltaisin tankkaa kylläkin.
 
Meillä poika on päättänyt ettei tykkää enää nukkua kehdossa. On tosi levoton ja uni karkaa välittömästi kun sinne illalla lykkää nukkumaan. Eilen sitten otin suosiolla meidän sänkyyn nukkumaan ja nukahtikin ihan samantien. Heräsi 03.30 syömään ja seuraavan kerran söi nyt aamulla kahdeksan jälkeen. (Kuudelta vähän ähisi ja mä tyrkytin tissiä heti suuhun, muttei imaissut kun pari kertaa ja simahti heti uudelleen - sikäli kun edes hereillä tuossa oli lainkaan.)

Tänään poistetaan kehto käytöstä ja siirretään pinnasänky pojan huoneesta meidän makkariin sängyn viereen. Josko siellä suostuisi yönsä nukkumaan, tuo perhepeti kun ei ole meikäläisen kannalta kovin kätevä (uni on katkonaista ja kevyttä).

En tiedä johtuuko meillä tuosta rotarokotteesta vai mistä, mutta poika syö harvemmin (ja tehokkaammin?) kuin ennen näin päivisinkin. Iltatissittely on lyhentynyt huomattavasti. Viihtyy myös itsekseen huomattavasti pidempiä hetkiä kuin ennen. Edelleen tykkää toki olla sylissä, mutta välillä kyllästyy siihenkin ja haluaa hengailla sitterissä, leikkimatolla jne.. :)
 
miss_piggy
Sehän on vaan hyvä jos päivisinki syöttövälit pitenee. Niinhän sen kuuluis ollakin :) Täällä meni viime yö ihan mukavasti vaikka mulle olis uni vielä maistunutkin.
Aloin poikaa laittamaan taas unten maille siinä 20:00, tissiä annoin ekku 19:30 ja sitten vielä 20:00 jälkeen kun alettiin nukuttamis-rituaalit. Poika nukahti klo 21:00 ja ekan kerran heräsi syömään klo 03, eli tuossa oli 6h unet pojalla ja itse nukahdin klo 22 jälkeen. Toisen kerran söi klo 06, ja sitten tissiteltiin vielä siinä 07-08 välillä vähän ja noustiin klo 08 ylös.
 
miss_piggy
Ei pitäis hehkuttaa miten hyvin poika nukkui yöllä, sillä yleensä sitte seuraava yö menee ihan reisille kuten taas viime yö...heräiltiin 1-2 tunnin välein ja poika ärjyi ja mörisi taas pitkin yötä niinku känninen merimies |O
 
Heippa!

Meilläkin rota-rokotteesta tuli kiljuntaa ja mahakipuja, mutta meni nopeasti ohi. Kannatan periaatteessa rokotteiden ottamista, mutta terve skeptisyys täytyy säilyttää. Lääkefirmoilla on niin suuret intressit lisätä kaikenlaista rokotusohjelmaan. Ja kausi-influessaan en ota rokotetta.

Meillä poika nukkuu yönsä hyvin. Herää siis kyllä syömään, mutta minä olen niin unenpöpperössä, että en muista niistä heräilyistä oikein mitään. Viime yönä heräsi kerran viideltä. Enemmänkin meillä on ongelmana saada poika ajoissa unille. Nyt rytmi on se, että nukahtaa vasta kymmenen ja puoli kahdentoista välillä. Siitä seurauksena nukkuu aamupäivälläkin vielä pitkät unet...

Ilmaa on vatsassa edelleen paljon ja paukkuja tulee ja ne haisevat todella pahoilta. Ei silti itke kovasti mahakipuja.

Aika tuntuu menevän vauhdilla ja tuntuu, että mitään en saa itse tehtyä. Hyvä jos syötyä. Mitä te teette päivällä vauvan kanssa ja miten päivät sujuvat?
 
Hirveästi tullut uutta juttua että ei perässä pysy :D

No täällä kuitenkin voidaan hyvin ja nukutaan hyvin :) Poika menee nukkumaan illalla 20-22 riippuu siitä kuinka pitkään nukkuu iltapäivästä. joskus saattaa nukkua 3 tunnin iltapäikyt ja se tietenkin verottaa vähän yöunien alkuja, mutta ei haittaa :) Yöllä herätään syömään 1-2 kertaa tai kakalle... Viime yönä heräsi jo viideltä "syömään", mutta olikin vaan kakkahommat ja sitä tavaraa tuli paljon :D
Aamulla noustaan hetkeksi ylös siinä 6-7 aikoihin ja sitten otetaan vielä 30min-1h unoset. Jaksaa olla hereillä kerrallaan joku max. 2.5h. Aamupäivällä lähdetään vaunulenkille 10-11 aikaan ja poika jatkaa unia takapihalla vaunuissa 3-4h. Ihana kun poika nukkuu päivällä niin hyvin, että on aikaa siivota ja tehdä omiakin juttuja. Illemmallakin saatetaan pukea vaunuihin ja nukkuu ulkona sen 2h suurinpiirtein vielä. Passaa meille oikein hyvin :D

Päivisin touhutaan yhdessä mm. "jumppaillaan", raataillaan, ihmetellään leluja ja sylissä ollaan ja syödään. Ihan sellaista normaalia. Viihtyy hyvin itsekseen sitterissä, mutta iltaisin ei oikein jaksa keskittyä.

Mahavaivoja ei onneksi enään täällä huudeta. Piereskelee ja kakka tulee about kerran päivässä. Iltaisin vähän kiukkuisempi kun on väsynyt. Nukahtaa hyvin omaan sänkyyn, mutta sylin kautta :)

Rokotteista en ole edes suuremmin ajatellut. Kyllä me nämä normaalit rokotukset ehdottomasti otetaan. Mielummin rokotteesta pieni paha kuin ilman rokotetta isompi paha. Jakaa tietysti mielipiteitä, mutta nykyään ollaan liian hysteerisiä monestakin asiasta. Luotan siihen, että turvallisia ovat rokotteet kuitenkin.
 
miss_piggy meillä myös syödään öisin 1-3h välein! Yleensä eka pätkä on jopa 4h mutta sen jälkeen heräillään 1-2h välein. Ja minäkään en osaa päivisin nukkua niin nyt on tullu ihan älytön väsymys. Blaah. Mutta josko sitten syöttövälitkin kasvais kun aletaan soseita syömään, toivottavasti :)

Muuten meilläkin menee tosi hyvin, tyttö on ihanan tyytyväinen tapaus. Nukkuu päivisin 2 lyhyet ja yhdet pitkät päiväunet. Jaha ja nyt herättiin!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Päivän puuhailuista, me seurustellaan pojan kanssa, välillä katsellaan lähinnä keltaisia leluja, ja poika on niistä aivan innoissaan, höpöttelen pojalle jatkuvasti, sitten jumppailen poikaa sohvalla ja poika hymyilee ja juttelee kamalasti. Välillä syödään vähän tissiä ja otetaan pienet päikkärit noin klo 10-11, yleensä silloin 30min uninapsut. Sitten pitempi vaunulenkki joskus klo 12-14, tai jos ei vaunulenkille, niin poika nukkuu parvekkeella parin tunnin unet.

Tuollaista perusvärkkäämistä meidän päivät yleensä on, illalla sitten poikaa alkaakin väsyttämään jo 19:30 maissa ja vaatii sitä, että alan nukuttamaan siinä 20:00 maissa :)

Täällä ei tule joka päivä kakka, saattaa olla joskus parikin kakkatonta päivää. Meillähän tuosta rota-rokotteesta on jo aikaa kun poika sai sen 12.4, mutta silti pierut haisee ihan kauheille vieläkin :D
 
Tämä mamma on ihan puhki, vietettiin tänään pojamme ristiäisiä. Yhteensä meitä oli 20, 32 oli kutsuttu, taisi olla huono vkl valinta. Tärkeimmät ihmiset pääsivät kuitenkin tulemaan, se on tärkeintä. Stressasin leivonnaisita, turhaan, kaikki onnistu hyvin.
Pojasta tuli Leo Juhani. Annettiin miehen sukunimi. Asiasta kiisteltiin alkuraskaudesta lähtien, minä annoin sitten periksi :)

Puuh...
 
miss_piggy
Mulle oli heti selvää, että miehen sukunimi tulee kun avoliitossa ollaan, ja jotenkin vaan tuntu järkevämmältä laittaa miehen sukunimi :)

Täällä poika kakkas eilen 4 kertaa. Ja eilen illalla keksi sellasen uuden hauskan jutun kun aloin nukuttamaan, kattolamppu. Sitten ei unitissittelystä meinannut tulla mitään kun piti vuorotellen vilkuilla kattolamppua ja tissiä, tätä temmellystä jatkui noin tunti ennen kuin uni tuli silmään kattolamppua tuijotellessa :D
 

Yhteistyössä