Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Mullakin on paha lateksi(kumi)allergia, ja siksi en oo uskaltanut pojalle hommata esim luonnonkumisia tutteja :) Eihän sitä tiedä jos periytyy nuo allergiat. Lääkeaineille en onneksi ole allerginen, mutta jotain pölyallergiaa/siitepölyallergiaa on vielä lisäksi. Samates olen alkoholille allerginen. Tai lähinnä vissiin niille joillekin väriaineille tms joita on esim. likööreissä, tulee kauheat allergiset reaktiot jos vahingossakaan olen joskus juonut jotain drinksuja joissa likööriä.
 
Meillä tyttö on ruennu sylissä ollessaan punnertamaan ihteään istumaan.. muutaman kerran päässykki jo aika ylös mut ei tietty lihakset viel riitä ylläpitämään asentoa. Mut herttinen, jos tuon ikästä ei saa istuttaa mut ite väkisin vääntäytyy. Yks tuttu kyl sano et hänellä lapsi alotti ton ikäsenä saman ja olivat sanoneet neuvolasta et istuttaa ei tosiaan saa, mut jos itse hakee sitä asentoa nii eipä sitä voi väkisin makuullaankaa pitää. Tänä iltana oli jo sitterissäki yritystä punnertaa ihteään ylöspäin. Hui :eek: missä pieni vauvani on ?
 
Panadolissa on parasetamoli ja buranassa ibuprofeiini. Molemmat kipulääkkeitä mutta koska eri vaikuttavat aineet niin voi käyttää samaan aikaa molempien max annostusta. Suositellaan käytettävän molempien max annostusta kun oikeasti tarvitaan kipulääkettä, esim kuumeen laskuun. Annetaan samaan aikaan. Tärkeä tieto.

Hurjaa lulina, onko muutenkin liikunnan kannalla se ex pieni vauva? Kääntymiset jne?

2kk neuvola tänään, aika tosi huono 13.15 ni saa nähä kuinka menee. Ed nla hoitaja käynnistä on jo 6 vk aikaa!!! Lääkärillä käytiin välissä (ja joku terkka iski rota rok. suuhun muttei mitään kyselly...)

Istuttaatteko jo vauvojanne tv:n ääreen? Joku aloittanut vellit tms? :)
 
Meillä poitsu kääntyy jo mahalleen, tosin alkuun täytyy hieman avittaa kädellä tukien ettei keikahda kyljeltä takaisin selälleen, mutta itse siis hienosti hoitaa varsinaisen kääntymisen. :D
Ikäähän on tänään tasan 10 viikkoa, kalenterin mukaan 2 kuukautta, 1 viikko ja 4 päivää.

Kyllä meillä poika katselee telkkaria ihan innoissaan, pitkiä aikoja ei tosin anneta sitä tuijotella. Hetkellisesti jos täytyy tässä yksin kotona pojan kanssa ollessa päästä irroittautumaan tyyliin vessareissun ajaksi, jätän sitteriin ja näköyhteyden telkkariin, niin viihtyy sen hetken itsekseen. :)
 
miss_piggy
hmm..me ollaan kyllä istutettu poikaa jo monta viikkoa, ei oo kukaan kieltäny ja poika tykkääistua esim. sylissä, makuullaan ei viihdy yhtään :D Ei tuosta ainakaan meillä mitään haittaa oo ollu ku on niin jäntevä kaveri muutenkin.
 
Neiti kääntyilee kylelleen, mutta ei mahalleen oo oikein yritystäkään. Massulleen ku pistää, niin siinä näyttää et kova yritys on kääntyä selälleen takasi, kun kyllästyy.

Meillä on monesti telkkari auki kun telmitään vauvan kans, välillä kiinnittää huomiotaan siihen ja just tuolleen voi yksin hetkeksi jättää kun telkkari on päällä. Viidakon tähtösiä kahtoo äipän kans mielissään ;) ei vaan ite meinaa kuulla mitään ku joku yrittää puhua telkkarille.....

Tosta istuttamisesta meille sanottiin siis neuvolassa, että ohje on, että ei alle 5kk.

Velliä en oo alottanu, oon kuiteski pohtinu että varmasti siinä 4kk:n kieppeillä ekat vellinsä saa. Kuiteski menee tota maitoa nyt jo sen verran, että kuukauden päästä määrät on varmasti vieläki isompia, eikä enää vaa pelkällä maidolla pärjää.

Ja sori etten lihavoi noita juttuja, puhelimella aina laitan nii välillä katoaa tästä kaikki muokkausmahollisuudet :eek:
 
Meillä myös jäntevä sälli ei viihdy ollenkaan makuullaan sylissä, istutettu jo monet viikot, toki niin ettei pienen selälle tule rasitusta (eikä noin pieni istuallaan ilman kannattelua ja hyvää tukea pysyisikään).

Tuossa hetki sitten tehtiin aamutoimet ja sen jälkeen poitsun syötyä lennätti taas maidot kaaressa itsensä ja meikäläisen päälle. Taisi tulla yliannos maitoa, lisäksi rinta oli taas ääriään myöden täynnä ja maito suihkusi paineella, sekin saa oksentamaan herkästi kuulemma.
No, meni vaatteet samantien vaihtoon molemmilta. Ei tämä ole muutenkaan ollut minun aamuni ollenkaan, kippasin ajatuksissani tuoremehua aamukahvin sekaan... :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Istuttamisesta ei sanottu neuvolassa mitään, mutta en oo vielä ees uskaltanu kokeilla. Sylissä tietty on vähän niinku istuma-asennossa ja sitterissä on selkänoja nostettu vähän pystympään, mutta sillai että selkä ei kannattele painoa.
Vellien maistelu (bataatti, peruna yms.) saa alottaa 4 kk iässä, joten sillon ajattelin alkaa niitä antaan :)

Eipä paljoo tuolle neidille rokotteista kärttyisyyttä tullu, nukku meinaan 22-8.30 ja siitä viel ruuan jälkeen 12 :D
 
miss_piggy
Täällä on poika jutellu tänään kauheasti, tuntuu että päivä päivältä vaan höpöttelee enemmän :D
Taitaa olla jotkut tehoimupäivät menossa, kun tässä iässä vissiin on. Tai no päivisin ehkä nuo ruokailuvälit pidentyneet, mutta öisin pitää edelleen syöttää yöstä riippuen jopa 5 kertaa. Viime yö taisi mennä neljällä syötöllä.
Ehkä meillä sitten pitenee nuo yöt kun saadaan aloittaa kiinteiden maistelua. Tänä aamuna tainnutin pojan tissillä vielä siinä 08 maissa ja sitten nukuttiinkin tuonne 09 asti mikä on harvinaista nykyään :)
 
Itsellä kolmatta päivää kamala migreeni, tulee alkuraskaus ajat mieleen. Se ei kylläkään ole mahdollista, olisi melkoinen neitsyt maria tapaus.. Liekö minipillerit aiheuttaneet..

Miehen 3 vk loma vetelee viimesiä, karu paluu arkeen on perjantaina. On ollut ihanaa ku on ollut toinen käsipari apuna.

Poika viihty paremmin lattialla selälteen kun sitterissä.
 
Voi miten luksusta oli kun tämä mamma pääsi kampaajalle tänään :) Piristipä kummasti mieltä ja päätä ;)

Eipä oikeastaan mitään muuta. Eilen jälkitarkissa kaikki oli ok :) Maanantaina poitsun 2kk neuvola. Siellä sitten annetaan se Rota-rokote. Lauantaina poitsu tasan 2kk <3 Voi, että iso poika jo.
 
miss_piggy
Meillä taas lauantaina tasan 3kk :D

Viime yö oli oikein levottomuuden multihuipentuma. En edes muista kuinka monesti imetin ja herätin kun poika oli tosi rauhaton. Sitten alkoi jo viiden aikaan heräilemään siihen malliin että höpötteli ja naureskeli silmät pyöreänä. Onneksi sain vielä tainnutettua uneen että noustiin taas 08 ylös. Itse olen kyllä ihan sippi, kun ei sellasta yötä että sais kunnolla nukkua.
 
Täällä myös jokseenkin levoton yö takana. Ei poika syönyt kuin 02 ja 06 (tuossa kuudelta ei kyllä syönyt kuin pari imaisua ja lähinnä ähelsi kakkaa), mutta kitisi yöllä mahaansa pariin otteeseen. Kakka on ilmeisesti taas tiukemmassa kun rotarokotteen aiheuttama löysempi maha alkaa toipua ennalleen. Herättiin sitten molemmat hyväntuulisina 08.20 ja nyt jätkä meni vielä jatkamaan unia hetkeksi.

Ei mulla sitten menkat alkaneetkaan, tiedä sitten mistä se yhdellä vessakäynnillä paperiin jäänyt haalea veri oli lähtöisin, mutta kun enempää sitä ei sitten ole tullut niin voinen huokaista helpotuksesta. :D

Onko sulle miss_piggy neuvolassa vinkkailleet, että johtuisiko tuo tiheä heräily ja syöminen maidon riittämättömydestä. Tuli vain mieleen kun lueskelin maitolaiturin keskusteluja, kun itsellä on ongelmana nuo suihkutissit (tai oikeammin tuo toinen tissi, toinen on suht normaali maidontuotannon suhteen) ja sieltä luin, että tiheä imeminen voisi viitata maidon riittämättömyyteen.
Toisaalta, voihan se ihan hyvin olla vain vauvan rytmi (tai rytmittömyys :)) ja jos vauva on tyytyväinen, niin tuskin maidon riittävyydessä on ongelmaa.
Ja kuten pohditkin jo, niin saattaa hyvinkin olla myös tiheän imun kausi menossa. Meillä imettiin vasta myös tiheästi pari päivää, kun yhtenä päivänä tissit tuntui tavallista tyhjemmiltä.

Täällä poitsu on nyt oikein innostunut tuosta mahalleen kääntymisestä, aina kun laittaa kyljelleen, lähtee äheltämään itseään masulleen. Ei vielä osaa alle jäävää kättä vetää pois, mutta eiköhän senkin hoksaa jossain vaiheessa.
Joko teidän muiden vauvat kääntyy selältä kyljelleen? Mä nimittäin luulen, ettei meidän sälli vielä osaa sitä. Jossain loivasti viettävällä alustalla kyllä kääntyy kyljelleen, mutta suoralla ei taida niin tehdä ollenkaan.
 
Meillä yhteen väliin tyttö kiepsautti aina itseään kyljelleen, kun vaan johonkin hänet laski. Nyt tekee sitä välillä, mut ei yritystä kääntyä massulleen. Kyljelleen jos laittaa, niin ei hirveetä yritysyä ole mahalleen kääntyä. Nyt uutena juttuna on toi istualleen pyrkiminen, niin ei oikein sitä kyljelleen kääntymistä hirveästi harjota. Mahallaan jaksaa tosi upeasti kannatalle päätään.
 
Ja ruokailuista. Nyt aikalailla pidentyneet päivälläkin nuo ruokailuvälit. 120 ml kerralla juo, tänään heräs kympiltä, joi 120 ml ja tossa 12 pintaan joi toisen kerran 120 ml, nukkui tunnin ja vielä ei ole ruokaa ollut vailla. Iltaa kohti rupeaa kyllä tankkaamaan, juo tiheämmin isoja annoksia. yöllä 1-2 kertaa ton 120 ml. Noin 11 tunnin yöunia nukkuu noilla syöntimäärillä. Vuorokaudessa menee n. 1200 ml. Nää annokset isontu oikeastaan yhen vrkn aikana. Aiemmin kerta annos oli 90 ml, oltii yks päivä autonhakureissulla, yhteensä melkein 500 kilsaa ajoa ja ainakun pysähdyttiin niin tarjosin kunnon annokset, aina joi sen 120 ml tai ylikin ja näin pärjättiin koko reissu 3:lla syönnillä. Sen jälkeen on juonut enemmän, mutta harvemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90
miss_piggy
Hortensia, sanoivat vaan että jos tulee useampi pissavaippa päivässä niin maitoa tulee tarpeeksi, ja kun painokin kuitenkin nousee silleen, että jopa kilolla tyyliin kolmessa viikossa niin maitoa vissiin saa tarpeeksi :D Olivat vain sitä mieltä, että se on vaan tän vauvan rytmi, että vaatii tiheämmin sitä maitoa.
Päivisin täällä on nyt pidentyneet nuo välit silleen että pystyy olla jopa 2 tuntia ilman tissiä, mikä on jo tosi hyvin meiltä :) Oon kyllä joskus päivällä/yöllä antanut sitten kahdesta tissistä, jos tuntuu että yhdestä ei tule täyteen. Ja kun yölläkin poika on sellainen, että syö hetken ja sitten nukahtaa ja tissi tippuu suusta. Että en tiedä onko edes nälkä, van onko tuo tissi vaan sellanen huvitutti yölläkin kun oikea tutti ei kelpaa.
 
No juu, ei tosiaan taida olla pelkoa maidon riittämättömyydestä. :D
Eiköhän tuo tosiaan ole vain teidän pojan rytmiä ja halua olla lähellä. Sylittäähän ei voi liikaa ja tissi tuo pienelle turvaa. Kyllä meilläkin ollaan välillä rinnalla ihan vain imemistarvetta tyydyttämässä eli suomeksi huvitutin virkaa suoritan. Sitten kun on huvikseen lussutellut suihkuavista tisseistä hyvän tovin, lentää oksennus kaaressa. Onneksi noita oksenteluja sattuu enää harvoin.

Meillä on varsinainen känkkäränkkäpäivä. Tuntuu, että kaikki hereilläolo menee kitinään. Äsken koitin kakan ähistelyyn tuoda apua kuumemittarilla ja auttoi hieman. Lähinnä tuo kätinä on kyllä silkkaa väsymystä, aamulla nimittäin teki ihan kunnon kakan. Tuo köntsämonsteri vaan tottui tuossa viime viikolla, että kakkaa tulee päivän mittaan useampi satsi ja hyvin vaivattomasti. Nyt alkaa tuo rotarokotteen tuoma kakkashow loppua ja temperamenttisellä pojalla menee hermo kun joutuu köntsää oikein vääntämään ulos. :headwall:

Täällä on niin kaamea myräkkä, että jää ulkoilut tältä päivältä tystin väliin. Ensi viikolle lupailee taas mitä hienompia kelejä!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy kuulosta just niinkö meidän touhulta tuo syöminen :D yöllä meki syödään usein, eikä neiti jaksa kauaa syyä ko jo nukahtaa tissille. Eilen juuri neuvolassa kysyin vinkkejä öihin niin th sanoi kans että se on vain meidän vauvan rytmi. Antaa syödä silloin kun on nälkä. Paino ja pituus nousee kuitenkin tasaisesti.

Lulina meillä myös tyttö pyrkii istumaan sylissä :D ja itsekin muistelisin ettei vauvaa saisi istuttaa ennen 5-6kk. tarkempaa taitaa olla vielä pojilla, eli ei saisi istuttaa kun vasta 6kk iässä.

Mites teillä muuten menee parisuhteissa? auttaako isät paljon? Onko teillä kahdenkeskistä aikaa? Meillä tuntuu,ettei mies jaksa paljoa enää töiden jälkeen olla apuna ja kun itse kaipaisi pientä irrottautumista vauvasta, edes hetkeksi. Tää viikko on ollu jotenki todella vaikee.
 
miss_piggy
Parisuhteesta, meillä mies auttaa kyllä tosi paljon pojan hoidossa, näkee kyllä että tykkää pojasta tosi paljon :heart: Kahdenkeskistä aikaa ilman poikaa ei hirveästi ole, kun poika nukahtaa noin klo 9 illalla ja itse sitten on pakko mennä nukkumaan kanssa viimeistään 10 maissa, mies sitten usein jää vielä telkkaria katsomaan ja välillä nukkuu jopa eri makkarissa, jos on salitreenit seuraavana päivänä, että jaksaa lähteä salille :D Seksiähän täällä ei oo vieläkään harrastettu, ei vaan kertakaikkisesti ole ollut mitään halujakaan edes, eikä kyllä sellaista kahdenkeskistä hetkeäkään että olisi edes oikein pystynyt/jaksanut. Varsinkin kun mulla tää väsymys on riesana.. Kyllähän sitä ekaa kertaa vähän jännittääkin että miltä se mahtaa tuntua, vaikka synnytyksestäkin on jo aikaa 3kk.
 
Huhhei!
Meillä eilinen känkkäränkkäpäivä kesti nukkumaanmenoon asti. Vielä yhdeltätoista poika vaati tissiä ja harasi nukahtamista vastaan, kunnes simahti sitten kertalaakista.
Sittenpä nukkuikin makoisasti kuuteen asti aamulla, heräämättä kertaakaan syömään. :D
Tuossa sitten reilun tunnin hengaili mun seurana aamulla kun söin aamupalaa ja sen jälkeen mentiin molemmat vielä nukkumaan, mä nousin ylös hetki sitten ja jäbä vetää edelleen unta palloon. :)
Mikäs sen parempaa kuin tällaisena synkkänä sadepäivänä nukkua äitin viekussa <3
 
miss_piggy
Täällä poju nukahti äsken parvekkeelle vaunuihin, vaikka vettä sataakin.. Aamulla herättiin puoli 8 jälkeen, ja yöllä syötiin taas 4 kertaa...
Ja päivisinhän en voi nukkua yhtä aikaa pojan kanssa, sillä aina kun meinaan nukahtaa, poika herää :D Kiitti vaan..
 
CaDi
Mä odotan kyllä paljon että neiti kääntyis jo itse! Tuntuu ja näyttää siltä kun yrittää auttaa kääntymisessä niin vetää ittensä niin jäykäks paskaks "en muuten varmaan käänny" - asenteella :D Hetken viihtyy mahallaan mut sit alkaa itku eikä lopu siihen että kääntää takaisin selälleen vaan pitää ottaa vähäksi aikaa syliin. :)

Meillä parisuhde voi hyvin. :) Riitoja tulee edelleen kotitöistä ja miten ne tulisi hoitaa. :D Mutta mies auttaa yllättävän paljon. Kyseleekin ja pyytää tarkastamaan esim. "onks tää vaippa nyt hyvin.. tuus kattoon". :D Ei seksiä ole täälläkään vielä harrastettu. Ei vaan jotenkin jaksa kun ihan rätti kuitti poikki. Mutta kakkosen tekemisestä ollaan silti kyllä juteltu.. Tai siis minä juttelen ja mies kuuntelee. :D

Onko muilla haaveissa vielä perheenlisäystä? :)
 
miss_piggy
Parin vuoden päästä haluaisin ehkä vielä toisen, mutta saa nähdä :) Ikääkin kun alkaa jo nyt olla 33v, ja tämäkin raskaus sai alkunsa teroluteilla+clomeilla, että jos sitä toista alettaisiin sitten pykäämään niin suoraan saisi varmaan lääkkeillä avustetusti taas yrittää kun oma kroppa on ollut nuoresta asti vähän "vajavainen" eikä tuo hormonitoiminta toimi kunnolla.

Täällä kun pojan laittaa mahalleen, tykkää olla siinä asennossa, kuikuilee ympärilleen ja nostelee itseään tosi ylös, jalat liikkuu jo ihan siihen malliin niin kuin yrittäisi lähteä liikkeelle :D
Tänään poika kikatti ääneen :) Ensimmäinen kerta kun kiinnitettiin tuohon huomiota. Mies poikaa nauratti, niin poika alkoi hekottamaan. Jokeltelee kyllä tosi paljon, tuntuu että päivä päivältä kiinnittää enemmän huomiota ympäristöönkin.

Huomenna mussu on 3kk :heart: Maanantaista neuvolaa en kyllä odota yhtään kun tulee ne rokotteet, rota-rokotteesta ei tullut viimeksikään mitään joten sitä en niin kammoa mutta ne piikitykset :| Äiti ei tykkää kun vauvaa pistetään.
 
Meiltä jää kokonaan 2kk nla ilmeisesti välistä... Nla täti oli ensin varannut mulle ja pojalle samaan aikaan ajat ja ku soitin ajanvarukseen niin siirsivät pojan aikaa kahdella viikolla eteenpäin. Ihmttelin asiaa mutta minkäs mahto. Nyt sit ti ku ois pitäny olla aika ni täti oli sairastunut. Kenellekkään muullekaan ei ollut aikoja jote sitä siirrettiin taas reilulla viikolla. Eli 2kk aika on kun poika on 5 päivää vajaa 3kk... Et sillee.. Punnittu ed kerran 6vk ikäisenä jolloin sai rota rokotteen. Siitä jo 5 viikkoa! No vaatteet jää pieneksi ni eikhän se kasva mut silti.

Poika muuttanut yörytmiään. Nukkumaan klo 19-19.30 ja herää 3.30 syömään ja sit 6.30 virallinen aamupala ja sit jäädään hereille. Sopii mulle :)

Herääkä muiden vauvat herkästi miehen herätyskelloon? Mä joudun olemaan ihan kärppänä ettei se soi liian kovaa ja sit on Leokin hereillä..

Parisuhde on ollut tiukilla, asiasta keskusteltu, tilanne parempi. Mies kyllä auttaa vauvan hoidossa, toisinaan täytyy kyllä sano et ota nyt säki välillä poika tms. Kotitöitä tekee kun ehtii, ruokahuollossa auttaa kun sanon mitä tehdään. Toisinaan tuntuu ettei ole mikään parisuhde vaan pari joka selviytyy arjesta. Ja meillä kuitenkin helppo vauva...Seksiä on ollut muutamia kertoja, aika tiukan tuntuista mulle kun jotenkin tikit vetää tai jotain.

Uudesta vauvasta puhuttu, nyt treenataan ja katotaan jospa pillerit jätettäis vuodenvaihteessa pois ;) Taloudellisesti voin ehkä olla kotona kelan pienillä rahoilla ensi elokuuhun., sit tarvittais enemmn rahaa eli uus äitiysloma tai sit töihin on vaihtoehtoina. Haluaisin olla useamman vuoden kotona 5-6v mutta tusin onnistuu.
 
miss_piggy
Täällä poika on ruvennu valitettavasti aikaistamaan syömärytmiään iltaisin. Nukahtaa siinä 21 aikaan ja ekan kerran herää 24 maissa, sitten viimeyönäkin klo 02, 05 ja 07. Vähän ennen 8 noustiin ylös taas...kurjaa kun nuo välit ei pitene..
 

Yhteistyössä