Helmikuun helmet 2014

Aattelin tosiaan sillä, kun meillä tuo tyttö aika pitkälti oli/on edelleen sellanen yökyöpeli. Nykyään nukkumaan mennään 22-23, yleensä lähempänä 22. Poikkeuksia kyl on, niiku viime öinen 23.30. En tiiä onko luonto tehny tehtävänsä tossa rytmien muuttumisessa, tänään nukahti klo 22 tasan, vai onko myös vaikutusta sillä että pyrin joka ilta 9 jälkeen jo siirtymään vauvan kans tänne makkariin, vaikkei väsymystään vielä näyttäs.
 
miss_piggy
Täällä meni taas viime yö kahden tunnin syklillä. On se pirullista kun poika vaan herättää mut parin tunnin välein ja pakko sitten tissiä antaa että rauhoittuu edes taas seuraavaksi kahdeksi tunniksi niin että saa itsekin vähän nukuttua.
 
Meillä viime yö oli jotenkin kummallinen. Poika nukahti heti yhdeksän jälkeen yöunille, mutta heräsi ensimmäiselle yösyönnille jo 00.20, eikä heti sen jälkeen meinannut asettua takaisin nukkumaan.
Seuraavan kerran heräsi joskus kolmelta ja taas oli nukahtamisen kanssa vaikeuksia. Viideltä ähisi ja pyöri sängyssään, joten vaihdoin vaipan, imetin ja lopulta onneksi simahti nukkumaan. Aamulla seitsemän jälkeen/sitten heräsin siihen, että sälli haukotteli isoon ääneen ja oli kuin Naantalin aurinko. Nyt sitten hakee jälleen unta tuossa tissillä roikkuen, mutta vaikeaa tuntuu olevan... :|
Josko nukahtaisi kunnolla vaunuihin, kun lähdetään tuonne lähikauppaan käpyttelemään kohta (jahka malttaa luopua tissistä ja minä pääsen pukemaan ja hampaani pesemään).
 
miss_piggy
Kilahdin äsken miehelle totaalisesti. Kävin kaupungilla ja syötin pojan sitä enne, ja sanoin että takuulla pärjää 2h ihan hyvin ilman tissiä kun on pidentyneet nuo päiväruokailujen ajat. Korviketta siis vain mikäli on pakko, mutta lähinnä olen ostanut niitä kaappiin jonkun autoreissun ajaksi esim tms. No tulin kotiin niin täällä oli korviketta pullossa, ja sitten mies valitti että ei poika edes juonut sitä. Mulla paloi päreet, ei ollut eka kerta kun mies niitä purkkeja avaa ja sitten saa kaataa lavuaarista alas kun poika ei huoli.
Sanoin miehelle, että miksi avaa niitä korvikkeita kun tietää että poika ei juo, ja panee aina pulloon vielä niin paljon että harmittaa turhaan niitä tuhlailla. Tämä sitten meni ja kaatoi sen korvikkeen pullosta lavuaariin, ja se rupes watuttamaan vielä enemmän, kun olisi voinut panna jääkaappiin kerran ei ollut edes lämmitetty, ja syöttää myöhemmin.

Mies ei oo muutenkaan pojalle ostanut juuri mitään, yhden vaippapaketin vissiin kolmen kuukauden aikana, eli minä maksan ja ostan kaikki kuten raskausaikanakin, ja sitten tää vaan huoletta noita korvikkeitakin tuhlailee. Sanoinkin että kyllä itteeski vituttais jos ostelisit jotain ja toinen kaataa menemään.

Pieni juttu ehkä mutta pistää vaan ärsyttämään tuommonenkin, en ihan huvikseni niitä korvikkeitakaan osta eikä ne ilmaisiakaan ole. Ja mikä idea nyt oli tuossakin kaataa se sitten viemäriin kun poika ei sitä juonut. En jaksa ymmärtää. Teki melkein mieli ruveta rääkymään kun niin pisti ärsyttämään ja oikein nousi pintaan se että kun toinen ei oo tikkua pistänyt ristiin hankintojen suhteen.
 
Meillä ollut myös hieman levottomampia öitä neuvolan jälkeen. Ja kakka haisee ihan sika pahalle ja on hieman kiinteämpää ja kovempaa. Johtuu ilmeisesti siitä rota jutusta :/ No jospa tänään ois helpompi päivä. Eile oli niin kiukkuinenkin ja mahaa tuntui itkevän. Rauhottui kuitenkin unille silloin 20.00 heräsi 01.00 ja sitten 05.00 ja sitten puol 8 :) Malttoi nukkua noinkiin "pitkään" kun pääsi mamman viereen nukkumaan ;)
Nyt tursottaa päikkäreitä vaunuissa tyytyväisenä. Saa nähdä onko tänäänkin yhtä hikinen kun herää. Petollisia nuo ilmat kun sää vaihtelee hurjasti.

Kohta saadaan vauvavieras kylään :heart: Ihana 3viikkoinen tyttö tulee meitä viihdyttämään. Siitä leivotaan meidän pojalle tietenkin tyttökaveri ja leikkikaveri ;) Mukavaa kun on kaveripiirissä edes yksi samassa tilanteessa oleva niin on seuraa ja lapsillekkin toisista kaverit kuhan vähän kasvavat.

Parisuhteessa menee hyvin. Alkuun mun hormoonit teki temppuja ja olin aivan kamala ja kiukkuinen :/ Onneksi mies on niin rauhallinen, että heikompi ois voinu pakata kamat ja lähteä menemään. ups. No onneksi nyt itekki rauhottunu ja arki rullaa omalla painollaan. Mies tekee pitkää päivää yrittäjä kun on ja itse sitten päivät täällä pidän kotia pystyssä :) Mies auttaa vauvan kansa ja herää öisinkin syöttämään jos itse olen kovin väsynyt. Sitten rituaalina on se, että mies nukuttaa vauvan aina iltaisin :) Saavatpahan omaa aikaa nekin.
 
miss_piggy saanko udella, että miksi mies ei osallistu lapsen menoihin? Yhteinen lapsi kuitenkin kyseessä ja perheenä siellä asutte?

Meillä hankinnat tehdään yhdessä ja oikeastaan meillä yhteiset rahat on. Minä tietenkin tienaan vähemmän, mutta ei tässä rahan takia yhdessä olla ja jokaisen sentin laskeminen lapsiperheessä on vähän vaikeaa.
 
Meilläkin tehdään hankinnat "yhteisistä" varoista. Käytännössä niin, et kun minä vähemmän tienaan, niin maksellaan enste laskut pois vähän molempien tileiltä ja katellaan et molemmille sitä rahaa suunnillee yhtä paljon jää. Toinen ostaa toisella kerralla sit ku kauöassa käydään :)
 
miss_piggy
En tiedä miksi mies ei noihin hankintoihin ole osallistunut. Laiskuutta varmaan ja saamattomuutta.
Meillä on omat tilit joilta maksetaan muutenkin ns. omat menot, ja esim. kaupassa kun käydään niin kumpikin ostaa edelleen pääasiassa itselleen ruokia (paitsi jotkut yhteiset kuten maidot jne) kun syödäänkin aika lailla eri juttuja ( mies syö esim. hirmuisesti kananmunia ja jauhelihaa ja kanaa kun salilla käy monta kertaa viikossa). Eli mitään yhteistä tiliä ei edes ole kun avoliitossa ollaan, enkä haluaiskaan.
Minä olen se joka on tienannut/tienaa enemmän. Ja minä olen yleensä se joka kaupassakin on sitten ostanut pojalle juttuja. Mutta eiköhän tuo jatkossa ala ostamaan kun tein asian kyllä selväksi.
Muuten kyllä poikaa hoitaa ja huolehtii tästä.

Mutta, elämä on :D

Täällä on poika ollut jotenkin tyytymätön kaikkeen koko päivän. Lieneekö rokotteiden jälkimaininkeja.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä nyt alettiin oireilla niistä rokotteista, itkunen oli päivällä, suoraa huutoakin saatiin kuunnella tunnin verran. Mies on yötöissä, jännittää vähä et millanen yö tulee, tosin nyt illalla on ollu taas oma itsensä :) neitin kanssa ruetaan kohta lätkää kattoo, koulutan kaltaiseni lätkäfanin hänestä ;) Jos nyt ekalla erätauolla yrittäs kuitrnki saaha vauvelin jo unten maille ;D
 
Me ollaan kanssa avoliitossa ja oikeastaan aika lailla heti kun yhteen muutettu niin rahat yhdistetty. Molemmilla omat tilit jonne palkka tulee mutta mulla käyttöoikeudet ja hallitsen raha-asiat. Yhteinen laina ja luotto kortti jne. Mies kysyy aina lupaa et voisko hän ostaa sen ja sen, mahtuuko budjettiin? ;)

Viime vuonna mies opiskeli, silloin taisin tienata hiukan enemmä kun hän, mutta nyt kun saa täyttä palkkaa niin tienaa enemmän. Tulee myös tulevaisuudessa aina tienaamaan enemmän kun hänellä niin epäsäännlliset työajat, 11 eri vuoroa niin minun oltava 8-16 töissä niin en lisiä saa. Ja onhan se peruspakka isompi.

Meilä huono ja levoton yö takana, Leo touhusi vaikka ja mitä, kerran imetin. Sit väänsi kakat ja eihän se uni maistu sen jälkeen. No äidille kyl maistuis.

Täälläkin on vauvaa kolhittu, koska oma kynsi osunut tai kyynärpää kolahtanut toisen päähän jne. Poika ei näistä vahingoist aväitä ollenkaan, minua ne enemmän sattuu.

Täällä ruvettu ostamaan 74 koon vaatteita :/ isot 62/ pienet 68 nyt käytössä. Minne se vastasyntynyt hävisi??!!
 
Täällä täytyy myös siirtyä ostamaan koon 74 vaatteita kohta, nyt käytössä koot 62 ja 68 (jostain hennesin vaatteista ei todellakaan mene enää 62, 68 alkaa sekin olla siinä ja siinä).

Meillä kulut maksetaan ns. samasta pussista. Kummallakin on omat tilinsä + yhteinen tili. Mies maksaa enemmän asumisesta, minä ruoasta yms. kuluista. Mä olen tainnut ostaa enemmän pojan tavaroita, mutta toisaalta, kun kaikki menee "samasta pussista" ei asiaa tule mietittyä ja laskeskeltua kumpi on kuluttanut enemmän rahojaan mihinkin.
Molemmat maksetaan omat laskumme (esim. kumpikin maksaa omasta autostaan koituvat kulut jne.). Tämä systeemi (tai lähinnä systeemin ja laskeskelun puute) on toiminut monta vuotta eikä olla taidettu rahasta koskaan riidellä. :)

Mies tuleekin työkomennukselta viikonlopuksi kotiin. Helpottaa meikäläisen elämää huomattavasti!
Kuulemma on ilmeisesti koko ensi viikon ja vielä seuraavankin viikon ma-ti työkomennuksella, joten onneksi tuleekin tässä välillä kotona käymään niin mä saan hieman hengähtää. :)
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Minä en taas muista kuinka monesti imetin viime yönä...ehkä 4 kertaa..? On täälläkin vaatteissa jo 62/68 ku painoakin 7540g. Vitsi kun sais ite yhden yön nukuttua kunnolla niin tekis ihmeitä.
 
Meillä viime yö oli jotenki outo, levoton. Neiti nukahti 22, söi 23, kävi hereillä 10 minsaan klo 24, puol neljän jälkee kolmesti heräs n. 10 min välein, tutilla rauhottu. Puol 6 vissii syötiin, sit puol 10 noustiin ylös. Eipä menny ku tunti siitä niin hirveä huuto alko, taitaa nyt nuo rokotteet ihan kunnolla tehdä tehtäväänsä. Ei rauhottunu, ennenku sai lääkettä ja se alkoi vaikuttaa. Nyt loppupäivän ollu ok.
 
miss_piggy
Täälläki taas perinteinen yö, poika ääntelehtii kamalasti ja parin tunnin välein sitten herättää. Siis en ollut edes heti aina tissiä tyrkyttämässä mutta sitten alkoi sellainen kitinä ja ei rauhoittunut muuta kuin tissillä. Sain aamulla pojan unia venytettyä puoli 9 asti, mutta sitten oli pakko nousta ylös. Tosi levoton jätkä. Onkohan sitten joku luonteenpiirre..
 
Kyllä pitää nostaa hattua teille joiden vauvat nukkuu huonosti yön. Pakkohan se on jaksaa mutta silti. Leo herää kerran yössä ja silonkin tuntuu raskaalta herätä vaikka koko herätys onkin max 15 min.

Mä sain käydä tänään ihan yksin kaupassa, luksusta!

Poika on nyt muutamankerran tissillä olleessa purrut ikenillä ja samalla riuhtonut päällä taaksepäin. Sattuu! Onneksi ei sentään ole hampaita.

Lelua seuraa katsellaan ja yrittää hamuilla. Ei kääntymistä. Päätä piteee ku mikäkin tipu.

Kuukautiset alko! Aikalailla vuoden verran sai olla rauhassa, 6.5.13 kierrosta sai poika alkunsa. En kyllä kaipaa laisinkaan näitä...
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Uskomatonta miten jonkun vauva herää vaan kerran yössä :D Maitoa mulla kuitenkin tulee ihan reilusti, joten ei tuo pojan heräily nälästäkään voi johtua, tai siitä että maha ei tulisi täyteen.
On tässä tosiaan 24/7 sellanen aika tokkurainen olo kun saa öisin nukuttua vain tunnin, parin pätkissä. Ja aikuinenhan tarttee ainakin 3:n tunnin yhtäjaksoisen unen, että ehtii väsymys vähän mennä pois, ja kerkeää vaipumaan siihen syvään uneen...
Jepjep, ei siinä paljon levätä jos kerran kuussa on sellanen "luksus-yö", että poika ei syö kuin pari kertaa.
Ei varmaan tee vaan elimistölle hyvää tällänen jatkuva väsymys. Saa nähdä milloin se totaalinen loppuunpalaminen sitten tulee.
 
Meillä muutaman levottoman yön (heräilyä 2-3 tunnin välein) jälkeen viime yö oli pala taivasta kun poika nukkui klo 21.30-04.30 heräämättä kertaakaan syömään ja siitä pikaisen syönnin jälkeen nukuttiin vielä lähemmäs puoli kahdeksaa. :)

Tosissani toivon, että miss_piggyn poika ryhtyisi pian nukkumaan yönsä paremmin, olisi varmasti helpotus koko perheen vireystilan kannalta. Ei ihmekään, jos arkipäiväiset pienetkin asiat alkaa ärsyttää ja ristiriitatilanteet saada turhat suuret mittakaavat.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Kauhee kun ei yhtään osaa kuvitella mitä te muut käytte läpi noiden yöheräilyjen kanssa, propsit teille! :) täällä neiti nukkuu edelleen 7-8 tunnin yöunia putkeen.

62 koon vaatteita käytetään tällä hetkellä, mutta jotkut 56 vaatteet menee viä :)

Tytsy kääntyy jo kyljelleen ja haluis istuakkin ihan hirveesti. Kovasti juttelee ja naureskelee ja kun antaa jonkun lelun käteen niin jaksaa pidellä sitä hienosti ja tutkii sitä hirveellä mielenkiinnolla :)

Koska näille pienille saa rupeen antaan vettä ihan tuttipullosta? Mietin että saako kesällä kuumalla ilmalla antaa ihan vaan pelkästään vettä, jos vaikka joskus itkee kuumuuden/janon takia eikä maidon.
 
Tsempit miss_piggylle ja muille yöheräilyjen kanssa kamppaileville ! Täällä kans nukutaan 8-9 tunnin pätkiä nykyään, senkin jälkeen saattaa unta riittää kun on ruokailtu. 62 vaatteita täälläki käytetään, jotkut jopa isoja.
Onko muut mietiskelleet soseiden ja vellien antoa ? Aiotteko imettävät äidit täysimettää sinne suositeltuun 6kk ikään asti ? :)
Itse olen aatellu, et jos pottua alkais tuossa viikon parin päästä jo maistattaa ja velliä kans siinä lähempänä 4kk ikää. Riippuen siitä miten tuo maidon juonti tuosta kasvaa, kun niissä korvikkeiden käytössä jonkilaiset rajat on.

Inkku: Tosta veden juonnista on jääny sellanen käsitys, et ku kiinteitä alkaa lapsi syödä, niin tavan kraanavettä saa sillon juoda, eli ei tartte keitellä. Mut en oo ihan varma, pitääpä itekki kysästä neuvolasta asiasta ?
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90
Ok :) meillä kans parin viikon päästä neuvola ni aattelin sieltä kysyä sitä. Soseiden maistelu me alotetaan kans ens kuun alussa ku tulee 4 kk täyteen :) korviketta menee tällä hetkellä aika paljon!

Sit aattelin myös kysästä sieltä neuvolasta että koska saa laittaa hyppykiikkuun, muilla kokemuksia? :)
 
Imetystä suositellaan vuoden ikään asti jos ei pidempääkin, 6kk täysimetystä ja sit soseita. Mulla on visiona et 5kk täysimetyksellä ja sit pikkuhiljaa vellit ja soseet, 6kk loppuu imetys. Pitää aikaistaa soseita jos maito ei riitä.

Onko joku ostanu/ suunnitelu ostavansa sellasen ensi tuolin johon saa laittaa kun ikää 3kk, ja kannatteee päätä? Täällä noustaan jo huiman hyvin istumaan niin olen niitä katsellut. Pitää nlasta kysyä et mitä tehdä syliistumisen kanssa, saa nimittäin raivarin jos lasketaa puoliistuvaan asentoon.

Mäkin olen tuota vesiasiaa miettinyt, tietoa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen antanu keitettyä vettä joka päivä jo jonkin aikaa.. Kun pulloja ja tutia keitelty ni ennen sitä otettu sivuun kiehuvaa vettä jota sit juotettu. Vähän kun sitä lämmittää ni juo nätisti, kesää varten alettu totuttaa. Jo parin viikon neuvolassa sanoivat että keitettyä vettä voi antaa jos maito "jää" kielen päälle.
 
miss_piggy
Me on keitettyä vettä annettu koliikkituttipullosta huoneen lämpöisenä jo varmaan kuukauden verran. Se tekee hyvää mahallekin, ja jos poika puklaa niin puhdistaa suuta. Toisinaan sitä juo ja toisinaan ei.
Soseita ja vellejä täällä aletaan maistelemaan sitten kun ikää tulee 4kk. Seuraava neuvola on 12.6, ja silloin vissiin jotain käydään läpi näistä ruoka-asioista. Ajattelin pakkaseen tehdä sitten ainakin ekaksi bataatti- ja porkkanasosetta.
Hyppykiikku meillä on, ja siinä lukee, että saa ottaa käyttöön kun vauva on 4kk tai osaa kannatella kunnolla päätänsä.
Täysimetykseen en osaa kommentoida, ainakin imetän sinne puolivuotiaaksi asti, mutta siis lisänä sitten ne vellit ja soseet ym. Katsotaan miten jaksaa ja huvittaa.

Täällä alkaa osa noista 62 vaatteistakin olemaan pieniä, eli 68 saa alkaa kohta käyttämään.

Poika meni taas nukkumaan klo 20, ja nukahti melkein heti. Ostin sellaista vauvaöljyäkin, jossa violetti korkki ja "bed time". Pitäisi vauvaa rauhoittaa ja parantaa yöunia kun tuoksuu jotenkin rauhoittavalle. No, ei oo meidän jätkää ainakaan rauhoittanut :D
 

Yhteistyössä