Helmikuun helmet 2014

Meillä oli maanantaina 3 kk neuvola. Mitat 6015 g ja 60,8 cm. Hyvin ja tasaisesti kasvaa ja täysimetyksellä mennään. Saatiin rokotteet ja viime yönä nousi kuume. Poika heräsi yhden aikaan itkeskelemään ja oli aivan kuuma koko vauva. Koitin laittaa supon, mutta ei onnistunut! Siis se pullahti vain aina ulos ja poika oikein ähisti sitä ulos. Imetin ja nukahti tissille ja nukkui aamuun saakka, joten kuume ei sen kummemmin onneksi valvottanut.

Meillä on viime ajat yöt menny yhdellä syötöllä. Yöunille poika menee n. 20 aikaan ja herää syömään 1-2 välillä ja sitten aamulla noin 6-7 välillä. Joskus aamusyötön jälkeen nukahtaa vielä pariksi tunniksi. Aikaisemmin nukutin vauvan aina illalla syliini ja laitoin sänkyyn, mutta nyt reilun viikon olen tehnyt niin et laitan pojan omaan sänkyynsä kun hän alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. Jää sänkyyn ihan nätisti, juttelee, syö tuttia tai nyrkkejään ja nukahtaa itsekseen. Käyn tasaisin väliajoin laittamassa tuttia suuhun tai soittorasiaa soimaan, silittämässä päätä ja yleensä menee 20 min ja poika on unessa. Tosi hienosti mennyt ja oon niin iloinen jos nyt alkaa näin hyvin mennä jatkossakin. Illat nimittäin alkoi olla sylissä huutamista aikaisemmin. Nyt iltaitkut vähentyneet tai jääneet pois.

Onko teillä muilla siitepölyallergiaa? Mulla pamahti eilen aivan hirveät oireet. Nenä kutiaa ja valuu, aivastuttaa ihan koko ajan kun olen ulkona. Neuvolasta sain ohjeen, et allergialääkkeet joissa on vaikuttavana aineena loratadiini, voi ottaa imetysaikana. No ostin ratiopharmin lääkettä, mutta pakkausselosteessa sanotaan, ettei sitä voi ottaa imetysaikana. Otin kuitenkin puolikkaan, ei ollut apua. Miksiköhän neuvolasta tuota suosittelivat, jos sitä ei kuitenkaan saisi ottaa? uskoako neuvolalääkäriä vai pakkausselostetta?

Onpa hankala tosiaan pukea vauvaa näillä keleillä! Tänään pojalla oli pitkähihanen body ja housut. Nukkui vaunuissa äp-pakkauksen makuupussin päällä. Hyvin nukkui, ei ollut hikinen. Eilen kun oli helteisempi päivä, poika nukkui huonosti ulkona ja hänellä oli liikaa päällä. Toiset unet ottikin sitten sisällä.

Huomenna vien ison läjän vauvan sekä omia vaatteita kirpparille. Pieni haikeus iski kun niitä pikkuruisia vaatekappaleita kävin läpi...millonkahan saan uudestaan pukea pientä vastasyntynyttä?!
 
Kyllä mä vilja-maaria lääkäriä uskoisin :) itse sain raskausaikana pariinkin otteeseen refluksiin lääkekuurin, joissa oli myös tuo merkintä et ei suositella. Lääkäri sanoikin, et jos apteekissa alkavat puhumaan, että ei sais ottaa nii ei kannata välittää. Jotenkin tullu vähän käsitys, et aika monissa lääkkeissä on "varotoimenpiteenä" tuo merkintä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vilja-Maaria
miss_piggy
Täällä viime yö meni kahdella syötöllä, 02 ja 05. Osittai nuo tiheät syötöt varmaan mun omaa syytä kun oon tissiä tunkenu suuhun vaikka toinen selkeästi on ollut unessa ja unissaan äännellyt ja kääntyillyt.
Koitetaan jatkaa samaa rataa.
 
Ehdin tänne niin harvoin. Koko ajan kiinni vauvassa ja mies aamuin illoin töissä... Että tällainen kiva elämä.

Meillä vauva on nyt helteellä ollut pelkässä lyhythihaisessa bodyssa ja sukissa. Nukkuu vaunuissa mun ohuen kaulahuivin alla :)

Nukutusasioita harjoitellaan edelleen. Eilen meni nukkumaan jo puoli kymmenen, hurraa!
 
Täällä on alkanut "taistelen unta vastaan" vaihe :D Hirveää kitinää ja huutoa kun pitäs unille alkaa. Nukahtaa kuitenkin vielä suht nopeasti, mutta ei ole enään niin helppoa kuin ennen ;) Yöt menny nyt tosi kivasti. Menee 19.30-21.00 aikana nukkumaan ja herää 3-4 väliin syömään ja nukkuu vielä 7-8 :) Passaa meille!

Eilen kävin ostamassa matkarattaat joihin saa tuon turvakaukalon kiinni. Tosi kätevät pienemmillä reissuilla kaupassa ja kaupungilla :) Paitsi eilen kaupassa poitsu nosti melekosen hepulin eikä jaksanut oikein olla. Liekkö oli jo niin väsynyt eikä malttanut kaukaloon nukahtaa. Muutenkin aloittanut itkemisen kun kaukaloon laitetaan ja autossa kitisee kun pysähdytään esim. Valoihin. Toivottavasti ois vaan ohimenevä vaihe eikä tulis mitään raivoja autossa/kaukalossa.

Kohta oia ristiäiset ja pitäisi kastemekko käydä ostamassa pojalle omaksi :) Meidän vanha tallessa, mutta liian tyttömäinen eikä sitä oikein poikamaiseksi saa muutettua :( Harmi, koska oli mun mummon ostama ja meidät siskon kanssa on siinä kastettu.

Täällä poika on alkanut kakkaamaan ihan urakalla :D Välillä pari kiinteämpää pykylää ja sitten kunnon satsit. Hyvä, että masu toimii :)

Helteillä on ollut päällä vaunuissa sisävaatteet ja ohut myssy. Nukkunut ohuen peiton alla lähinnä jalkojen päällä "painona" ja sitten sääskiverkko suojana ja tuo Dooky vaunusuoja sidottuna, että ilma kiertää :) Ja kätsy kun nuissa vaunuissa on ilmaatointiluukut pohjass niin ne tietysti päällä :) Nyt kun vähän viileämpää on ohut puku ja vaunusuoja. Äp-pakkauksen pussukka ei oo ollut käytössä aikoihin kun oli se auki tai kiinni selkä aina ihan hikinen. Pehmyt patja tuossa kopassa on valmiina :) Ollu kyllä hyvä ostos nuo vaunut.
 
miss_piggy kantsii ainakin testata muutama yö miten menee jos otat pojan tissille sitten kun selvästi ilmoittelee nälästä.
Meilläkin välillä ähisee ja pyörii sängyssään, mutta annan vaan olla jos ei selvästi muutu kitinäksi/itkuksi.

Eilen poika kävi nukkumaan taas yhdeksältä ja pyrin pitämään rytmin nyt siinä. Olisi yökin mennyt taas varmasti yhdellä syötöllä siinä viiden kantturoilla, mutta minä rähmäkäpälä onnistuin kahden aikaan kännykästä kelloa katsoessa kolauttamaan puhelimen ihan kunnon metelin kera yöpöytään ja toki poitsu säikähti... :headwall:

Kohta lähdetään kävellen lähikauppaan, toivottavasti ei kovin rankka vesisade yllätä. :)
 
Meillä oli vähän levoton yö.. tyttö nukahti kyl hyvissä ajoin, 21 jo, kävi kyl kymmenen pintaan 15 minsaa hereillä. 1 jälkeen alko sitte heräilemään tunnin välein, sillee kuitenkin et kitisi vaan tutin perään, kahesti syötiinkin. Nyt nukkuu ekoja päikkäreitä kuiteski. Liekkö tuo kuumuus tehny tehtävänsä, itelläki oli melko hankala nukkua.
 
miss_piggy
Arvon tässä lähdenkö vaunuttelemaan pojan kanssa keskustaan, pitäisi hakea HenkkaMaukalta muutama lyhythihainen body ainakin kun ei jätkällä oikein ole kesävaatteita.
 
Meillä poika kuumeessa rokotusten takia, eilen illalla oli vaan 38, en antanut lääkettä mut aamulla annoin pnadolia kun oli jo 38,4. Kovin itkuinen, nukahti kuitenkin äsken, pitää harkita hakeeko buranaa apteekista kaveriksi. Yskinyt myös muutamia kertoja ;/

missy- mä annan tissiä vaan sillon öisin kun poika hereillä, tarkistin aina aikaisemmin ennen kun opin äänestä tunnistamaan niin puhelimen himmeällä valolla et äänteleekö unissaan vai onko oikeasti nälkä. 80% kerroista oli ääntelyä johon ei tissiä tarvittu. Nyt erottaa jo äänestä koska toimintaan, käyn yleensä vielä ennen imetystä pissalla ja toisinaan uni on sen aikana voittanut nälän. Ei siis itke :)

Mulla on allergiat paljon lievempiä nyt kun ennen raskautta :)
 
Hei!

Jos nyt ehtisin viimein jotain kirjoittamaan! En sen ensimmäisen viestin jälkeen ole ehtinytkään /saanut aikaiseksi kirjoitella, mutta jospa se tästä!
Niin, ja kiitos ryhmään mukaan pääsystä! :)

Meillä neiti on n. viikon päästä 3kk:n ikäinen:) Ja hyvin on sujunut kaikki! Tyttö nukkuu yöt tosi hyvin, joten itsekin saa ihan hyvin levättyä! Onkin hieman "outoa", kun nukkuu nyt niin hyvin kun sisarukset herätteli vauvana parin tunnin välein sinne reilun 1v ikään asti:eek: joten pitää nyt nauttia tästä! kun äkkiähän ne yöt voi tästä muuttua, varsinkin kun alkaa liikkumiset yms tulla "uniin":)

Helteet..todella hankalaa miettiä että mitä laittaisi lapselle tällaisilla ilmoilla päälle..:s tulee varmaan laitettua välillä vähän liikaa:s

Rokotteista oli puhetta. Meillä otetaan myös kaikki rokotteet, mitkä kuuluu siihen "perusohjelmaan":) seuraava neuvola olisikin reilun viikon päästä, ja saa samalla sitten ne rokotteet:s toivottavasti ei niistä pahemmin mitään tulisi.. Mukava myös päästä näkemään tytön mitat pitkästä aikaa!:)

Mistä päin täällä on muuten porukkaa?:)
 
Minä kirjoittelen Pohjois-Kymenlaaksosta. :)

Onpas tää päivä hurahtanut nopeasti. Eilinen ja maanantai oli jotenkin tosi pitkäveteisiä päiviä kun ei päästy ollenkaan ulkoilemaan. (Tai no, maanantaina käytiin rauhallisella kävelyllä heti aamusta, mutta kun on tapana sen pari kertaa päivässä vaunutella niin iltapäivät on nyt tuntuneet jotenkin liian pitkiltä.) Aamupäivällä käytiin pojan kanssa kaupassa kävellen ja nyt iltapäivällä lenkitettiin koiraa puolisen tuntia. Kummasti päivä tuntui noinkin pienillä jutuilla kuluvan nopeasti. Lisäksi pystyin monen päivän tauon jälkeen nukuttamaan poitsun vaunuihin terassille kun on ollut muutaman asteen viileämpää kuin eilen ja toissapäivänä.

Sälli oppii joka päivä kaikkea pientä uutta. Mahalleen kääntyy jo kuin vanha tekijä, useimmiten saa myös korjattua vartalon alle jäävän käden asennon paremmaksi. Kannattelee itseään pitkiä aikoja kyynärvarsiensa varassa ja katselee uteliaana ympärilleen. Haluaisi päästä eteenpäin ja sitten hermo menee kun ei pääse.
Tänään oppi näyttämään kieltään ja päristelemään suustaan kuolakuplia. :D
Kovasti treenaa tavaroihin tarttumista. Vielä pari päivää sitten kurotti esineitä kohti kädet nyrkissä, mutta nyt on hoksannut avata kädet jotta tavaroihin voi tarttua. Ihan riemuissaan heiluttelee vaunulelun leluja. :)

Kun haluaa syliin, avaa suunsa isolle auki ja sätkii jalkojaan vimmatusti.
Hassu pieni mussukka. :heart:
 
Ihan totta, nää kehittyy niin nopeasti, kaikkea ei edes huomaa :) Meillä haetaan vielä kääntymistä, alakeho kääntyy ja poika huudahtaa ku sumopainija mutta ei jaksa yläkehoa kääntää. Auta armias jos autat, vetää kamalat raivarit :) Minä itte selvästi.

Onko joku tykästynyt vauvan kenkiin?

Mä kirjottelen Espoosta
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Meillä poika tykkää laittaa harsoa/kuolapyyhettä naaman eteen ja on piilossa sen takana, sitten välillä kurkkii sen takaa :D Kuolakuplia on päästellyt pidemmän aikaa ja kaikkia erikoisia ääniä, päristelee ja jokeltelee. Ei osaa vielä kääntyä mahalleen mutta selältä kyljelleen kylläkin ja osaa mahalla ollessaan kannatella hyvin päätä.

Minäkin tänään osan pojan vaatteista laitoin myyntiin huuto.nettiin. Jotain jätin vielä itselle, sellaisia neutraaleja jos joskus tulis se pikkukakkonen ;)

Vaunuteltiin tänään kaupungin keskustaan ja ostettiin vähän kesävaatteita. Sitten tein vielä tunnin vaunulenkin yhden maaliskuisissa olevan kaverin kanssa. Poika oli jotenkin levoton illalla, joten supon tuikkasin pyllyyn, poika nukahtikin heti sen jälkeen melkein tissille ja oli loppuillan huomattavasti rauhallisempi. Puoli tuntia suposta vaan tuli kauheet köntsät ja pääsi testailemaan tuota sappisaippuaa pojan vaatteisiin ja vaipanvaihto-alustaan :D

Poika on myös tänään puklaillut jotenkin normaalia enemmän, tosi monta kertaa. En tiedä johtuuko sitten näistä helteistä vai mistä.
 
Kainuusta kirjotellaan :)

Meillä tyttö yrittää kyl kovasti kääntyä massulleen, pää on jo maata vasten sillee et tyyli on oikee mut pyllyn piru ei taho tulla perässä ; D sese tympäsee pientä ihmistä.

Aatelkaa, pian täällä on jo ens vuoden helmikuisten ryhmä !! Hurjaa !
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Täälläkin kääntyillään. Pari kertaa poika on itse kääntynyt selältä masulleen, mutta muuten tarvii vielä vähän äidin apua. Kova tahto on kääntyä ja masullaan olleessaan potkii jaloillaan vimmatusti. Pääkin pysyy hienosti pystyssä. Vielä ei juuri tartu leluihin. Tänään muutaman kerran tarttui, mut en tiedä oliko vahingossa. Heti kuitenkin pyrki laittamaan lelun suuhun. Juttelee, päristelee ja kurlaa.

On nämä vauvat vaan niin mainioita pakkauksia!

Kiitos allergialääkevinkeistä. Otin yhden tänään ja kyllä helpotti.

Kuinka pitkiä pätkiä teidän vauvat ovat hereillä yhtäjaksoisesti? Mun vauva kun ei jaksa kahta tuntia pitempään olla hereillä. Ja jos on, niin menee väsyneeksi itkuksi koko touhu.

Vauva ei ole kakannut tänään kertaakaan. Voiko johtua maanantaina annetuista rokotteista? Tähän asti on kakannut 2-3 krt päivässä...
 
Eihän niiden tarvitse kakata joka pvä, meillä on yleensä 3 pvän välein. Varsinkin jos imetyksellä niin on normaalia että voi olla viikonkin tauko.

Meillä ollaan maraton hereillä iltasin, aamusin 1-2,5 h. Herää n. 15 päikkäreiltä niin on hereillä n. klo 19 asti jolloin menee yöunille.

Tekeeköhän rokotteista toipumisen ja eilen aamukuumeilut sen että poika nukkuu puoli 7 asti aamulla? Söi kyllä 4 aikaan.

Tuleeko muilla tissit liian täyteen maitoa öisin, mulla alkaa oikein särkemään kun yleensä poika syö klo 19 ja sit 2-4 aikaan seuraavan kerran. Rupeen heräilemään 3 aikaan et nyt hop, tyhejennä tissi kiitos. Imetän edelleen 1 tissin kerrallaan, eli jokatoinen kerta 1 tissi.
 
Kyllä mulla tissit täyttyy öisin ihan huolella. Joskus ihan pakottaa ja ovat kivikovat. Ja tämä siis yleisempää nykyisin kun poika syö vain kerran yössä. Esim. eilen kävi nukkumaan 20.45 ja heräsi syömään klo 04. Nyt ei tissit ihan tosi täydet olleet, mutta täyttyneet kyllä. Syötän pääasiassa yhdestä tissistä per imetys, nyt aamulla annoin molemmista jotta kumpikin tyhjentyisi hieman. Iltaisin saatan iltatissittelyn aikana imettää molemmista vuorotellen.

Me herätään nykyisin melko tarkalleen klo 7, siitä poika on hereillä n. tunnin ja menee nukkumaan n. tunniksi. Herää, on hereillä n. tunnin ja lähdetään vaunulenkille (jos sää sallii). Kotiin tultuamme valvoo hetken ja sitten laitan ulos vaunuihin nukkumaan. Nukkuu 1-3 tuntia, herää ja valvoo n. 1,5 tuntia ja ottaa puolen tunnin unoset. Sitten herää, ollaan hereillä n. 1,5 tuntia ja lähdetään pidemmälle vaunulenkille. Illalla sitten on sen pari tuntia hereillä kunnes on iltapuuhien ja -tissittelyjen aika.
Joskus on saattanut valvoa neljäkin tuntia putkeen, mutta tuppaa menemään yliväsyneeksi. Sopiva valvomispätkä tuolle meidän sällille näyttää olevan 1-2 tuntia. Varmasti se vaikuttaa, ettei päivisin yleensä nuku kahta tuntia pidempiä päikkäreitä yhtä kyytiä. Yöt onneksi nukkuu hyvin.
 
miss_piggy
Täällä viime yönä ruokailtiin 02 ja 04:30, ja seuraavan kerran vasta 07:30, jipii :D Vielä kun ite tottuis tähän pojan uuteen rytmiin, vanhasta tottumuksesta heräilen parin tunnin välein kyttäämään kelloa. Ja toivotaan että tää ryhmä pysyy.

Kyllä mullakin on välillä tissit yöllä aika täynnä ja etenkin nyt kun nää välit on alkanut pitenemään.

Meidän poika on hereillä yleensä noin 2-3h kerrallaan, mutta joskus voi olla pidempäänkin. Riippuu ihan päivästä ja siitä suostuuko ottamaan päikkäreitä.

Puklaileeko muiden vauvat monta kertaa päivässä? Kun meillä on nyt tosiaan alkanut tulla kauheita pukluja pitkin päivää, nytkin puklasi äsken noin 1h aamutissityksen jälkeen kauheat puklut, eli ei välttämättä edes puklaa heti syönnin jälkeen. Useampi pukluliina menee päivässä ja tuolla ne iloisesti riippuu kuivumassa parvekkeella, kun pesen aina vedellä lavuaarissa saman tien kun on tullut taas pukluiseksi..
 
Meillä taas lyhenee nuo ruokailuvälit.. eilen meni kolme isoa (500ml) nanpurkkia, ja otetaan huomioon että siitä 9h on syömätöntä aikaa, kun nukkuu yöunia. Tämä siis vrk annos.. jokohan tuo kohta ois velliin siirtymisen aika ?
 
Täällä elämä menny ihan hulinaks. Nukkuminen on kovan työn takana. Päivä nokoset sylissä tissittelyn lomassa. Siinäpä ne sit onkin. Yöt 1-2 h välein heräten. Tänää 3 kk neuvola ja piikkiä tulloo joten se niistä vähistäkin nukkumisista.. Jospa ossaisivat neuvolassa antaa vinkkejä, kaikki keinot kokkeiltu..
 

Yhteistyössä