Helmikuun helmet 2014

Uusimmassa vauva lehdessä oli juttua imettämisestä niin siinä oli mainintaa ns. Kolmen kuukauden lakosta. Eli varmaa justii nuita rintaraivareita. Siinä iäsähän nää pikkuset nyt on. Täällä ei onneksi raivareita oo ollu sitten alkuaikojen, ellei pääse liian väsyneeksi tuo tyttö. Unta vastaan taistellaan sitten senkin edestä.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy, toivottavasti saat pian otettua univelkoja takaisin. Mulla jo yksi huonosti nukuttu yö vaikuttaa maidontuotantoon.

Meillä näemmä asutaan tissillä näin aamuisin ja päivällä. Illat sitten tapellaan... Ei ole helppoa pysyä vauvan tahdissa. :D
Aamulla herätessä tissit oli aivan pinkeänä maidosta ja nyt poika on jo saanut molemmat tehokkaasti tyhjennettyä. En ymmärrä mihin tuota maitoa änkeää, kun on tissillä ihan kaiken hereilläoloajan (ja tuollain täysinä tissit vielä oikein suihkuaa maitoa ja poika tosiaan imee ja nielee, eikä vain lussuttele). Välissä ehkä hetken hengailee sylissä istuen, leikkimatolla tai sitterissä, mutta enimmäkseen roikkuu tississä kiinni. Päikkäritkin on sellaisia puolentunnin-tunnin torkkuja.

Toivottavasti tahti pian rauhoittuu. Alkaa tämä sohvalla nököttäminen käydä työstä. :D
 
Kakka- ja tissiasioita pitikin kommentoida.

Kakkaa voi ruveta tulemaan ihan urakalla kun on vauvan ensimmäinen helle. Meilläkin on tullut jopa kaksi kakkaa päivässä! (aiemmin saattanut olla viikon kakkaamatta) Lämpö sekoittaa vauvan mahan.

Ja kolmen kk:n kohdalla rintaruokitulle vauvalle tulee taas tiheän imun kausi. On rinnalla koko ajan ja tilaa lisää maitoa. Ei kannata hermostua, eikä antaa korviketta, niin pian maitoa taas riittää.

äääh, koen ihan ongelmana nämä vauvan tikarin terävät kynnet. Koko ajan pitäisi leikata ja se on niin vaikeaa. Repii naamaansa verille. huh.
 
miss_piggy
Täällä myös on välillä naama ruvella kun poika kynsii itteään. Nytkin on päänahassa hiusten seassa tuollaisia kivoja verinaarmuja. Etenkin noihin kynsien sivuihin tahtoo aina jäädä sellaset terävät kaistaleet, joilla kynsii ja joita on hankala leikata pois.
 
Täällä yösyönnit hieman helpottuneet, kun olen kiinnittänyt omaan syömiseeni huomiota. Edelleen heräillään 3 kertaa yössä mutta syöntivälit on 3 h, joka on jo aivan hyvä aika. Aiemmin syötiin 1,5-2h, niin eipä siinä kerennyt ite juurikaan nukkua.

Meilläkin neiti on oppinut kääntymään vatsalleen ja muutaman kerran on nätisti pyörähtänyt myös takaisin selälleen :)

Oletteko miettineet vielä kuinka kauan olette kotona vauvan kanssa?

Niin ja pohjoisesta kirjoittelen :)
 
Täällä meillä yösyödään kerran tai kaksi yössä. Viime yönä klo 2.30 ja viideltä heräsin, kun poika ähisi jotain vieressä puoliunessa. hiljensin tissillä. Usein menee niin, et 2-4 aikaan syö ja sit 5-6 aikaan aamulla. Rintaraivareita ei saa enää siihen malliin kuin noin kuukauden ikäisenä, mutta pienempiä kiukkuja silloin tällöin. Yleensä lopetan syötön ja nostan pojan pystyyn.

Mä palaan yliopistolle opiskelujen pariin jo syyskuussa, kun poika on 7 kk. En ole vielä päättänyt minkä verran teen opintoja syksyn aikana, sen näkee sitten. Mutta tarkoitus olisi tehdä kuitenkin jonkun verran opintoja eteenpäin. Mun vanhemmat hoitavat poikaa mun ollessa yliopistolla.
 
miss_piggy
Piitu, mitä tarkoitit tuolla omilla syömisillä? Oletko karsinut ruokavaliosta jotain tai lisännyt tms? vinkkejä otetaan vastaan :D

En tiedä kauanko olen pojan kanssa kotona, pitää nyt katsoa, että menenkö marraskuussa töihin ja jääkö mies pojan kanssa kotiin kotihoidontuella tms... kun mulla sellainen ammatti että on helpompi saada töitä kuin miehen..
 
Meil vauva nukkuu hyvin, mut äiti valvoskelee.. neiti nukahti eilen 21 jälkeen, heräs ekan kerran ja samalla noustiin ylös klo 9. Mamma nukahti about 2.. oma aika, parisuhdeaika sun muut vetää liikaa puoleensa, aamulla sit unettaa. Tänään jos pyrkis ihmisten aikoihin nukkuu ! Vauva jo ehtii unta tuolla makkarissa, olohuoneeseen asti kuuluu ku nyrkkejään luputtaa :D

Meillä myös vauvalla naama ruvella vaikka kuinka noita kynsiä leikkelis, aina jostain kynnestä se terävä reuna löytyy :D on myös ruennu "puristelemaan" tukkaansa nyrkin sisässä, välillä tukistaa ihteään... hassuja nuo vauvat :D
 
Mä palailen töihin ensi vuoden alussa aikaisintaan, vaikkakin tekee pahaa laittaa päivähoitoon niin pientä lasta. Mielelläni hoitaisin poikaa kotona siihen asti, että täyttää 2 vuotta, mutta ei taida meidän talous siihen taipua.
Olisi onneksi liuta lomia pitämättä ja niitä sitten pitelen alkuvuodesta urakalla pois.

Poika nauroi tänään ensimmäistä kertaa ihan kunnolla ääneen. :heart:
Aiemmin on unissaan nauranut monet kerrat ja hereillä satunnaisesti naurahtanut, mutta tuollaista kunnon naurua on odotettu ja sieltä se tuli viimein. :D
 
Unohin sitte kirjottaa siitä mistä alunperin piti kirjottaa.. töihin paluusta en siis osaa sanoa, oon kyl aatellu et jos jo loppukesästä pääsis tekemään muutaman päivän sillon tällön, mullahan siis ei oo työtä mihin palata.

Ja senkin oon unohtanu kirjottaa et meilläki tyttö on nyt pari kertaa nauranu kunnolla ääneen, iskälle vaan, äiti ei oo yhtään huvittava tyyppi :D
 
miss_piggy
Meillä poika taas kikattelee mulle tai oikeastaan mun hiuksille ku on tämmönen luonnonkihara pörrö, mutta iskä ei naurata juuri ollenkaan :D

Viime yönä tuli kakat ekan kerran klo 02, ja 2 kertaa putkeen. Sitten aamulla kun alettiin nousemaan siinä 8 aikaan, oli pieni kakka vaipassa, ja noin 15 min siitä kun aamupuuroa aloin keittelemään, tuli kunnon pörähdys :D Eilisen kakka-saldo oli 6, toissapäivänä 8. Soittelin eilen sairaalan lastenosastollekin tuosta ja kyselin niin lastenlääkäri oli kuulemma sitä mieltä, että ei tartte olla huolissaan ja kakkamäärät voi vaihdella. Vihreä väri voi johtua siitä jos ei saa tarpeeks maitoa.. Whaat!!

En muista miten imetin viime yönä, joskus klo 22, 24:30, 04 muistaakseni.... Alkaa olemaan yhtä mössöä nää yöt ja nyt on jotenki joku kakkatutka aika herkillä myös yöllä ja kuuntelee koko aika samalla ku yrittää nukkua että milloin pörähtää.
 
Mä olen useammastakin lähteestä lukenut, että vihreä kakka liittyisi ilmavaivoihin ja myös kenties allergioihinkin.
Meillä tulee hirveällä rytinällä kunnon sinappikakkaa. Melko vaaleaa. Välillä väri taittaa vihreämpään ja on tummempaa.
Joko te muuten miss_piggy saitte rotarokotteen 2. annoksen? Voisiko kakkamäärän lisääntyminen selittyä sillä?

Aamupäivällä 3 kk neuvola ja nähdää miten tuo pikku jättimme on kasvanut. Täytyy noista rintaraivareista jutella. Eilen oli taas illalla kunnon show päällä. Sitten taas yhtäkkiä kävikin tissille ihan normaalisti. Puuduttavaa käydä läpi joka ilta sama meno. Toisaalta, onneksi kestää vain tietyn ajan ja menee ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Vihreästä kakasta sanottiin mulle nlassa että on normaalia, kertoo vatsavaivoista.

Mä toivon että voisin olla useamman vuoden kotona 4-6v. Varmaan vuodenvaihteessa ruvataan tekemään pikkusiskoa/ veljeä Leolle. Jos en pääse takasin äitiyspäivärahoille niin sit pitää varmaan palata töihin elokuussa, en ole tarkkaan laskenut. Kun olen hoitoalalla niin on helppoa tehdä keikkaa, pitää ruveta tekemään pyhiä kun imetys loppuu. Marraskuusta voi sit tehdä ihan koska tahansa keikkaa kun ei tarvii kelaan ilmoitella. Ajattelin ensi vuoden miehen kesäloman olla suurimmaksi osaksi töissä, riippuen tietenkin onko miten raskaana? Vaiko ollenkaan :)

Ongelmana kotonaolemiselle on vain asunnon ja auton koko. 1 lapsi menee, 2 tekee tiukkaa... Tarkoittaisi isompaa lainaa.. Joka vaatisi kahta työssäkäyvää maksajaa :) 55 neljöinen kaksio ja pieni 3 ovinen auto. Jee...

Meillä kanssa kynsiongelmaa, reunat jää helposti teräväkis ja niiden leikkaaminen pois onkin haastavaa ettei saa kynsivallintulehdusta aikaseksi.

Meillä poika ollut nyt muutaman päivän kamala känkkis, sitä harmittaa kun ei kääntymiset vielä onnistu. Vahinkokääntymisiä vaan ollut. Oikein huutaa ku harmittaa, auta armias jos auttaa tai ottaa syliin, helvetti pääsee irti. Äidin poika, minä itte :D

Hortensialle vielä paljon tsemppiä rintaraivareihin, meillä ne ei onneksi ole jokailtainen vieras. Meillä ne liittyy kans väsyyn ja liian kovaan nälkään.
 
Täällä kans haaveillaan siitä kuuluisasta "pikkukakkosesta". Alustavasti on puhuttu miehen kans, että syksystä heittäsin pillerit pois :) saa nyt nähä, miten tilanteet kehittyy ja mitä elämä tuo tullessaan :) sitähän ei tiiä vaikka margaretan kans taas palloiltas samassa odotusajan ryhmässä ! ;)
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
3 kk neuvolassa käyty. Poika kasvaa oikein hienosti täysimetyksellä ja sillä mennään ainakin vielä kuukausi. Mitat 7475 g, 63,5 cm ja py 43 cm.
Rintaraivareista juteltiin ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että meikäläisellä on hyvin keinot hallussa niistä selviämiseen.
Rokotteet saatiin ja hirveä huutohan niistä tuli, mutta nyt sekin koettelemus on takana. Toivottavasti ei mitään kamalaa kuumetta nosta.
Kuulemma onkin ihan hyvä ettei poitsu vielä käänny mahalta selälleen, koska näin pienet yleensä kääntyy vahingossa ja se taas hidastaa toonisen niskaheijasteen häviämistä.
Kovasti sai kehuja siitä miten kannattelee päätään ja itseään mahallaan ollessaan.
 
miss_piggy
On meillä II rota saatu jo yli 2 viikko sitten, tänään on tuo kakka ollu ihan normin väristä, ja on tullu ehkä about 4 kertaa. En usko että on ainakaan allergiaa kun ei poika ole itkuinen tai kipeä ja kakka haisee normille. Samaten ei kyllä mitään masvuvaivojakaan näytä olevan, kun muuten on oma itsensä mutta kakkaa vaan tulee välillä :D

Jos tänne pikkukakkonen tulee, niin aikaisintaan parin vuoden päästä. Tässä yhdessäkin on tarpeeksi hoitamista, enkä jaksaisi kahta ihan pientä kyllä hoitaa.

Miehellä on parin viikon päästä synttärit. Tilasin lahjaksi ifolorilta sellaisen mukin johon tuli kaksi kuvaa pojasta :)
 
Täällä oli jo 4 kk neuvola vaikka likka täyttää virallisesti 7.6
painoa on kertynyt 5 980g ja pituutta on 59cm, py on 40cm.

Saatiin lupa alkaa maisteleen perunaa, porkkanaa, kukkakaalia yms! :) Voi mihin se minun ihan rääpäle vauva on hävinnyt <3
Ei vaan, ihana nähdä tätä kehitystä ja kuin hirveellä vauhdilla se menee. On niin elämäniloinen ja utelias ja nauravainen pikkutyttö mulla <3

Oli siis neuvolalääkäri kerta meillä ja tosi tyytyväinen oli tyttöön, eikä mitään moitittavaa. Hyppykiikusta kun kysyin ni sanoivat että on aivan turha ja että eivät sitä suosittele, ettei lapsi rupee varvistaan (sen jo tiesinkin) mut sano kyllä että ihan ihan lyhyitä aikoja saa kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Täällä oli tänään kauheat rintaraivarit. Kauhea huuto ja itku kun koitin tissittää sohvalla. Tauhoittui vasta kun laitoin tissin piiloon. Ja sama huuto toistui 2 kertaa. Taisi olla vaan väsynyt kun tissi maistui pojan nukuttua vähän aikaa sylissä..
 
Meillä poika on ollut nyt iltapäivän ja illan kiukkuinen. Ennen kauppareissua laitoin supon kun meni ihan silkaksi itkemiseksi. Nyt ei ihan tauotta kiukkua, mutta jatkuvasti siinä hilkulla ettei hermo mene. Piereskelee ihan mahdottomasti ja masu tuntuu vaivaavan. Kuumetta ei ole ollut, mutta toisaalta supon laitosta on n. 3,5 tuntia eli vaikuttanee vielä(?). Toivottavasti ei ihan mahdottoman hankala yö ole edessä.
 
miss_piggy
Täällä perus-levoton yö. Menin itsekin nukkumaan 21:30 ja useampi kerta yöllä taas herättiin tisseilemään..Muutenki nuo pojan nukkumiset on käyny tosi levottomiksi. Oli niin ihanaa ku oli se 5 yötä putkeen kahdella syötöllä.. mutta se oli ja meni. Rasittavaa myös ku poika ei suostu nukkumaan päikkäreitä muutaku tissillä tai muutoin sylissä.
Saispa nukkua itse edes yhden yön kunnolla niin tekis ihmeitä. Tai edes päikkärit mutta kun en osaa nukkua päivällä ellei kämppä oo täysin hiljanen ja poika jossain kaukana.

Ei tullu onneks yöllä kakkaa, pierua vaan. Nyt aamulla tuli köntsät. Oonki noita kakkoja laittanu vähän kalenteriin ylös että voi seurailla :D

Joku sanoi mulle aika hyvin että ne keiden esikoinen on ns helppo vauva, haluaaki heti pian toista ja kolmatta ku toivovat että olis yhtä helppoja, mutta me keillä on ns vaativa tapaus, pärjätään kyllä hetken aikaa tällä yhdellä. Niin totta.. :D
 
Rokotteet sai täällä aikaan tunnin huutosession puolilta öin. 21.20 vein sänkyynsä nukkumaan ja hieman ennen kahtatoista yöllä heräsi huutamaan. Otin tissille, muttei oikein kelvannut. Kävin mittaamassa lämmön ja kun oli noususuunnassa tuikkasin kaksi suppoa pyllyyn. Puolisen tuntia sen jälkeen vielä huusi lohduttomasti ja lopulta rauhoittui ja nukahti tissille. Loppuyön onneksi nukkui hyvin. Aamulla söi kuuden maissa ja sen jälkeen nukuttiin koko perhe puoli yhdeksään asti.

Poika piereskelee ihan järkyttäviä pamauksia. Kakkaa ei ainakaan vielä tule normaalia enempää. Josko nuo rokotereaktiot alkaisi nyt hissukseen olla jo kärsitty.
 
Täällä ollaan kipeänä. Minä ja poika. Pojan nenää olen tyhjännyt nenäfridalla. Ei tykkää siitä yhtään ja itsellekin tulee paha mieli. Omat voimat on ihan poissa, ranteita särkee, eikä jaksaisi kantaa vauvaa yhtään. Mieskin lähti töihin. :(

Neuvolassa siirrettiin rokotuksia kun oli tämä alkava flunssa. 3 kk mitat oli 65cm ja 6,4 kg. Pitkä poika.

Oi kun väsyttää.
 
miss_piggy
Täällä rota sai aikaan kauhean hajuisia pieruja, ja joku mulle just sanoi, että heillä tuli tällasta samanlaista monta kertaa päivässä kakkimista, vihreää ja limaista kakkaa 3 viikkoa noista rokotteista! Eli oletan näiden liittyvän joko noihin rokotteisiin, tai sitten oli jotain pientä masupöpöä TAI sitten pojan laitoksella saamat antibiootit saa tuollaista aikaan kun silloin sanoivat, että vaikutus voi olla jopa vuoden verran, ja voi näkyä mm. kakassa ennen kuin poistuu kokonaan elimistöstä.
Poikahan sai siis laitoksella 5vrk 3xpvä antibioottia päässä olevan kanyylin kautta kun tulehdusarvot oli kokolla...
 
Meillä ollut kohta viikon kokoajan huononevia öitä,puoli 4 aikaan viime yönä päätin et huomenna kokeillaan velliä. Poikahan on nukkunut 1 yösyötöllä, nyt vaatii ruokaa n. 2h välein. Myös hyvin herkkä uninen nykyään, herää kun mennään miehen kaa nukkumaan, sitä ei aikasemmin koskaan tapahtunut. Olen ihan naatti. Voihan siihen olla joku muu selitys, kovasti yrittää liikkua tms??

Ajattelin neuvolaan soittaa, vai tietääkö joku, tehäänkö velli itse tavalliseen maitoo vai korvikkeeseen? Mannasuurimoita? Vai suositellaanko et alotetaan valmisvellistä? Pullosta annettava vai lusikalla? Jos annetaan pullosta niin miten monen tipan pullos se vaatii vai onko erikseen vellituttipulloja? Millasella määrällä alotetaan? Poika nyt 3kk ja 1 vk, riippuen miten sekin lasketaan, päivistä vai viikoista...

t. Hyvin eksynyt... :)
 
miss_piggy
margareta, ootko saanut neuvolasta luvan aloittaa vellit/kiinteät? Itse en vellejäkään vielä aloita kun seuraava neuvola on 12.6, ja oli puhe viimeksi, että sen jälkeen saa aloittaa kun vauva kuitenkin rintamaidolla kasvanut ihan hyvin ja on tyytyväinen noin muuten.
Olihan meilläkin noita kahden syötön öitä, mutta nyt on taas mennyt siihen että 2h välein. Teidän poika vain tarvitsee nyt enemmän sitä tissimaitoa, ja voi olla joku tiheän imun kausi menossa. Se kun mun mielestä ajoittuu myös näille paikkeille.

Täällä on tuota kahden tunnin välein heräilyä harrastettu oikeastaan viimeiset 3kk joten ei parane valitella naattiutta tai väsymystä :D Kaikkeen tottuu, ja itse siis lapsentahtisesti imetän.

).( Kakka-karnevaalit taas käynnissä. Aamulla turisi klo 06 ja noustiin pesemään pylly. Sitten mentiin takaisin sänkyyn ja poika aikansa temppuili kunnes nukahti ja noustiin 08. Sitten pörisikin 3 kertaa putkeen kunnon shaisset :D Johtuneeko sitten siitä, kun tissittelin tuossa aamullakin vähän tiheämpään ja viime yöllä taisin syöttää klo 22:30, 24:30, 04, 06... abauttiarallaa noin suurinpiirtein.
 

Yhteistyössä