Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Täällä taidettiin mennä kolmella-neljällä syötöllä. Joskus 01, 03, 05 muistaakseni. Poika nukkuu tosi rauhattomasti. Välillä on poikittain omassa petissään. Ylös noustiin puoli 8 aikoihin mutta huonosti tulee mun nukuttua pojan venkoilujen takia.
 
Meillä oli eilinen nukkumaanmeno ihan järkyttävä tahtojen taistelu. Lopulta jätkä simahti 22.30. Heräsi syömään 04 ja aamulla herättiin 07. Nukkui muuten yön oikein rauhassa, mutta aamulla ähelsi kauhean pierukonsertin siivittämänä kakkaa - nosteli jalkojaan kohti kattoa, ärisi ja pieri. Jotenkin koominen herätys meikäläiselle. :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mulla on jäänyt kirjottelu vähemmälle. Oon kyllä käyny kuulumisianne lukemassa. Me ollaan oltu reissussa pariinkin otteeseen. Viime viikonloppuna lennettiin Helsinkiin, ja kaikki meni todella hyvin. Poika oli oikein hauskaa ja leppoista matkaseuraa!

Nimipäivistä oli puhetta. En tiedä miten vietämme, mutta jollain tapaa kyllä. Itelläni on sen verran harvinainen etunimi, etten koskaan lapsuudessa voinut nimppareita viettää. joten lapseni nimppareita vietän mielelläni, ainakin pienimuotoisesti. Oma nimikin pääsi kalenteriin muutama vuosi sitten.

Yöt menee edelleen 1-2 syötöllä. Yöunille siinä 20 aikaan. Aamusin herätään 7 aikaan, joskus jopa kuudelta. Joskus pojalla on tapana herätä viideltä jokeltamaan innoissaan...onneksi nukahtaa uudelleen kun saa tissiä. Tänä aamunakin ennen viittä alkoi jutella! no nukahti ja nukkui kasiin saakka.

Tuntuu, et nyt on menossa semmoinen ihana ja helppo kausi; imetys sujuu, nukutaan molemmat pojan kans hyvin, päiväunet on säännölliset ja pitkät, ollaan aktiivisia ja nautitaan elämästä :) ja nyt ku kehuskelen helpolla kaudella,niin jotain tapahtuu...no siihen asti nautin tästä! Ja kun yksin olen vauvan kanssa, niin onhan tässä lapsenhoidossa aina hommaa...
 
Täällä soseiden maistelu jatkunu hyvin ja ruokahalu kasvanu ihan järkyttävällä vauhdilla! Eka viikko syötiin perunaa, perunaa ja porkkanaa yhdessä ja tällä viikolla on syöty bataattia ja päärynäsosetta. Kaikki ruuat oon tehny ite ja laittanu jääpala-astioissa pakkaseen, ni sieltä on hyvä ottaa kerta-annokset :) päärynäsosetta ostin valmiina ( valion Onni päärynäsose) siinä lukee että 4kk lähtien voi antaa, joten ostin yhen sellasen ja laitoin taas jääpalamuotteihin ja pakkaseen :)
Ruokahalu tosiaan kasvanu niinkin paljon, että n. 12-13 aikaan annan bataattia, 15-16 annan päärynää ja 18-19 vielä bataattia ja yleensä likka vetää myös maitoo hirveesti ruuan päälle, joten tää aikataulu on muodostunu meille sopivaks.
mahavaivoja ei oo tullu, mutta kakkaa tulee n. 2-3 krt päivässä kun ennen tuli vain kerran. Mutta ihan normaalin näköistä se on :)

Nyt ollaan oltu pari kertaa kaupungilla ja ollaan menty bussilla. Likka viihtyy ihan mielettömän hyvin aina reissujen ajan, varmaankin johtuu kaupungin hälinästä, on niin paljon ihmeteltävää.

Unirätti meilläkin on ja se pitää aina olla vieressä. Sitä on myös kiva vetää naaman päälle, pitää koko ajan tarkkailla ettei jää siihen pidemmäks aikaa.
Sormia, äidin sormia, pyyhkeitä, pehmoleluja, kaikkea mahdollista on kiva laittaa suuhun, mutta purulelut ei sit kelpaa :D
tuttipullosta pitää kiinni molemmilla käsillä ja aina kun lusikalla oon antamas ruokaa ni tyttö odottaa jo suu ammollaan lisää lisää lisää xD

62 koon vaatteilla mennään vielä varmaan jonkun aikaa, kun jotkus 56 vaatteet varsinkin housut menee viä hyvin :) painoa tällä hetkellä on varmaankin sellanen 6,2 kg ja pituutta 59-60 cm.
4 kk neuvola oli vähän aikaistettu, se oli jo kesäkuun lopulla, kun 4 kk tuli täyteen viime la. 5 kk neuvola onki sit heinäkuun alussa :)
 
Paljon teillä inkku tyttö syö nuita soseita kerralla? Meillä tällä hetkellä syyään porkkanaperunasosetta, kerran päivässä kun tuota velliä menee aamua iltaa. Aattelin kyl, et jos jättäis väliin ton aamuvellin ja antas sitten sosetta lounaaksi ja päivälliseksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90
miss_piggy
Täällä 4kk neuvola takana. Mitat 65cm ja 8330g :D Hyvin on poika kasvanut vaikka oli sitä ripuliakin. Neuvolalääkäri sanoi, että jos ne kakkavaivat tulee takaisin niin sitä Precosaa voi antaa ihan hyvin sitten edelleen, eli apteekista sitä vain lisää.

Viime yönä syötiin 02 ja 06. Taisi poikaakin väsyttää kun ei ottanut eilen päikkäreitä.
 
Tuossa aamulla vähän tuumin, että täytynee seuraavaksi siirtyä Pampersin Baby-dry -vaipoissa 4 kokoon. Alkaa tuo koon 3 imukyky ja kakanpitävyys olla koetuksella, muutenkin alkavat jössikän yllä tuntua turhan pinkeiltä. Olkoon tuo toissapäivänä ostamani 104 vaipan laatikko viimeinen kokoa 3, seuraavaksi kokeillaan 4 jos olisi jo sopiva.
Ihan hirvittävä tuo vauhti mitä pienet vauvat kasvaa muutamassa hassussa kuukaudessa.

Aikakin menee ihan järkyttävää vauhtia, kuun vaihteessa tulee puoli vuotta siitä kun jäin äitiyslomalle. :O
 
lulina, yhdellä syöntikerralla menee sellanen ruokalusikallinen. Oon nyt alkanu ottaan kaks sellastajääpalakuutiollista kerralla sulaan, ku mielummin sit menee pikkasen roskiin, ku että likalle jää hirvee nälkä. Päärynäsosetta annan yhen kuutiollisen, sit yleensä vielä menee sellanen 100-120 ml maitoo päälle :) oon kans noita vellejä miettiny, mut oon toistaseks jättäny niiden alottamisen myöhemmälle, ku en viitti antaa liikaa eri ruokia kerralla :) paljo teillä menee sosetta ruokailulla?
 
Hurjaa, siitä on tosiaan kohta 6kk kun jäi äippälomalle, taoisin olla 6kk sit jo saikulla ennen varsinaisen loman alkua! Minne se aika rientää??

Hassua, poika oli tosiaan 11vk nla:ssa 7,1kg mut meillä eddelleen pampersin 2 koon vaipat käytössä. Suunnitteiln tossa että vois kohta kokeilla 3 kokoa. Pitää yön pissat vaippaa vaihtamatta ja hyvin harvoin enään kakkavaipatkaan vuotaa. Kapea lantio? Koska pömppömaha :)
 
miss_piggy
Me ruvettiin tänään maistelemaan bataattia :) Poika taisi tykätä jopa siitä. Siitä teelusikallisen kokoisesta annoksesta maisteltiin noin puolet ja illemmalla loput jos vain kelpaa. Olen siis pakkaseen tehnyt viikon tarpeiksi ne erikokoiset nyssäkät jokaiselle päivälle.
Ensi viikolla ajattelin tehdä jotain peruna-porkkana-kesäkurpitsa-sosetta ja banaaniakin voisi jossain vaiheessa testailla.
 
Mä lisään soseet vasta sit ku poika niitä tarvii tai jos unet menee mahdottomaksi. Jollei näytä merkkejä ni sit 5kk iässä alotetaan. Kyllä niitä ehtii :) Vaikka polte ois kova, ainakin mulla.

Luulen että poika tuossa kipeäksi, kuumetta en ole saanut mitattua, oltiin mun vanhemmilla ja rupes yöunille autossa ni en mittaamiseen herätä. Lämpösen tuntunen ja yskii. Kovin kiukkunen. En kuitenkaan saa korviin puhaltamalla reaktiota ja suostuu olemaan makuu asennossa ni tuskin on korvissa. Ei ole tukkonen. Toivottavasti ei pahene..
 
Tänään laitoin tytölle sellaisen kukkurillisen ruokalusikallisen sosetta, ja pari ensilusikallista jäi syömättä. Joten aikalailla samoja määriä kuin teillä Inkku. Mulle jäi kammo yks päivä, kun neiti vetäs eka sosetta ja sit halus vielä maitoa, vetäs sit ihtesä ähkyyn ja semmoset mukavat oranssin väriset puklut tuli :D Kauhuissani oottelin taas niitä pukluja, kun vähän aiemmin oli maidon saanut ja uuelleen nälkää kitisi.. No, kaikki pysy sisällä. Oon nyt antanu tossa 14-15 välillä soseen, kun 09 ja 20 juo vellit :) Ois sellanen kultainen keskitie noissa syöntipuuhissa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90
miss_piggy
No täällähän on nuo yöunet ollet siis ongelma koko 4kk joten pakko alottaa nuo soseet että paranis nuo yöt. En jaksa oikein muuten enää...Nytki täällä on menny ihan hulinaksi taas nuo yöt. Poika sätkii ja potkii vähän väliä, ääntelee, on rauhaton, heräilee, tissiä saa työntää suuhun ties kuinka usein. En edes ole laskenut yön imetyskertoja viime yönäkään.
Ja vaikka poika nukahtaa nykyään joskus 20:30-21:00 välillä, niin alkaa silti aamuisin heräilemään siinä 06-06:30 aikoihin ja sitten on pakko nousta ylös myös.

Mulla siis tuota univelkaa alkaa olemaan sen verran, että olo on niinku ois joku kauhea mega-krapula päällä koko aika. Ja voishan sitä tosiaan päivällä nukkua, mutta kun en osaa, enkä saa unta päivällä.
 
miss_piggy
Velleistä, annatteko jotain valmisvellejä vai teettekö itse? Ja paljonko sitä menee kerrallaan?

Onko kellään tullut soseista jotain mahavaivoja kun on alettu maistelemaan? Poika eilen ainakin kakkaili soseen maistelun jälkeen niin, että jokaisen pierun mukana tuli pieni lasti kakkaa, ja viime yönä piereskeli aika kovasti :)
 
Kaupan Onni-vellejä oon antanu. Aloiteltiin maissilla, nyt menee riisiä ja perunaporkkanavelliäkin, herkkupäivinä vadelma tai mustikka-banaanivelliä :D tuota maissivelliä ei kyllä oo hirveesti enää annettu, siitä oli hyvä aloittaa :)

Niin ja yleensä noin 150ml menee kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Me aloitetaan soseiden antaminen sitten kun näyttää siltä, ettei pojalle enää pelkkä maito riitä. Aatua kyllä näyttää kovasti kiinnostavan kun näkee minun tai isänsä syövän jotain, selvästi on utelias ja kenties halukaskin maistelemaan. Banaania isänsä antoi kerran hieman imaista ja ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, suorastaan järkyttynyt. :D

Tässä olen ottanut operaatioksi kehitellä jonkinlaista päivärytmiä. Toki mitään minuuttiaikataulua ei ole, mutta tavoitteena on aamulla yöunilta heräämisen jälkeen valvoa pojan vireystilan mukaan 1-2 tuntia ja sen jälkeen nukkua n. 30 minuuttia - tunti. Sitten taas 1,5-2 h hereilläoloa ja n. klo 11 päikkäreille. Jos ei tuolloin lähdetä kävelylle niin nukkuu ensin ulkona vaunuissa sen minkä malttaa (yleensä tunti), sitten heräilee syömään ja nukahtaa tissille vielä uudelleen. Hyvässä lykyssä saan jatkamaan uniaan vielä toisen tunnin omassa sängyssään. Sitten heräilee kun heräilee ja sen jälkeen on hereillä ehkä tunnin-pari, kunnes ottaa tissillä pienet torkut.
Sitten taas valvotaan ja vähän ehtimisen sekä kelin mukaan mennään kävelylle jolloin poika nukkuu hyvässä lykyssä jopa tunnin. Sitten alkaakin jo iltavillit ja -rallit, puoli kahdeksalta sitten iltapuuhat ja iltatissittelyt.

Tähän asti päivät on menneet omalla painollaan, mutta nyt ajattelin josko alettaisiin niihinkin saada jotain selkeämpää rytmitystä. Toista päivää nyt tähän malliin mennään ja hyvin on sujunut toistaiseksi. :)
 
Mahavaivoja ei oo oikeestaan tullu yhtään. Kakkaa tulee päivässä vähän useemmin ja välillä on kiinteetä ja välillä vähän löysempää köntsää, mutta muuten on ollut normaali itsensä :) yöunille kun tyttö menee niin saattaa herätä itkemään 1-3 krt mutta siihen rauhoitteluun riittää ihan vaan tutti. En tiiä näkeekö pahoja unia vai ottaako vähän mahasta, mutta ei tosiaan sen isommin oo reagoinu. Ja ne itkutkin tulee nukahtamisen jälkeen melki heti, että en oo ite kerenny meneen nukkuun, joten en niistä yöuniani menetä :)
 
miss_piggy
Täälläkin kun aamulla herätään päivästä riippuen klo 06:30-08:00, hengaillaan yleensä tunnin verran hereillä. Joskus mennään sitten takaisin sänkyyn ja poika nukahtaa ja saattaa nukkua kellonajasta riippuen noin 1-2h.
Sitten ekat aamupäivän päikkärit on joskus klo 10-11, yleensä sylissä. Sitten päivä jatkuu parin tunnin sykleissä, tissittelyä, unia tissillä tai sylissä, leikkimistä, vaunuttelua jne..
 
Meillä päivärytmi on ollut jotenki tosi helppo alusta asti, sopeutuu menoon kun menoon mihin aikaan tahansa, nukkumiset sen mukaan.
Perusrytmi ois et
herää klo 6
päikkärit 9-11
päikkärit 13-15
nukkumaan 19, herää 02 syömään.

Tänään meni yöunille jo klo 18! Saa nähä millanen yö tulee... Päikkärit jäänyt ihan hirmu vähiin.
 
Laitoin tänään Manducan tilaukseen. Edellinen, käytettynä ostettu halpiskantoreppu on todella epäkäytännöllinen ja jäänyt jytkylle pojalle aikaa sitten pieneksi. Manducaa on moni ylistänyt ja kuulemma on myös pitkäikäinen. Saa nyt sitten nähdä onko kaikkien kehujen ja hintansa väärti.

Meillä poika on varsinainen herkkis.
Pari kertaa on jonkun balladin/herkän biisin kuullessaan alkanut kyynelehtimään. Voi toista. :heart:
Juttelee/jokeltaa ihan mahdottoman paljon. Meidän ihana nauravainen ja herkkä poika. <3
 
Voi pyhä sylvi. Näin ilmeisesti yöllä unta et poika heräsi ja piti imettää. Heräsin unesta tokkurassa, otin pojan pinniksestä tissille ja tajusin et sehän nukkuu! Heräsi sitten ihmeissään imemään muutaman kerran ja sit siirto takas pinnikseen...

Nukku yllätäävän hyvin 12 söi, 2 vahinkoimetys ja sit 4 söi ja 6 nukku. Huono yö mutta meni niin aikasin nukkumaan että se oli odotettavissa.

Mäkin katoin eilen noita maduscoja. Tällähetkellä kantoliina käytössä mutta poika haluaisi enemmän katsoa maailmaa, eli pitäisi mennä kasvot eteenpäin. Kantoliinallahan niin ei sais mennä. Mutta ilmeisesti ei kannata kantaa kantorepullakaan kasvot eteenpäin vielä pitkään aikaan. Suositellaan et vasta sitten kun lapsi seisoo itse tukevasti. Aikasintaan 5kk ikäisenä. Eli ei ratkaise meidän ongelmaa...

Meillä poika kääntyy mutta ongelmia tuottaa käsi joka jää alle. Ei osaa sitä vielä siirtää. Pikkuhiljaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: lulina
miss_piggy
Täällä on nyt syöty noin klo 01 ja 04, sitten vielä joskus 06:30 että sain pojan tainnutettua vielä tunniksi.
Nukkumaan mennään nykyään noin klo 20:30.
Bataatin maistelut on sujuneet ihan hyvin. Kakka-vaivat onneksi pysyneet kurissa :)
 
Jes ! Tyttö pyörähti äsken mahalleen ! Meinas mennä äitiltä näkemättä koko tapahtuma. Kahtelin telkkaria, tyttö makoili lattialla. Satuin vilkasemaan tyttöä nii käen päällä massullaan makoili, kovasti sitä nauratti kun äiti kiljui ja höpötti että ota se käsi pois alta, ota ota ota nyt. Sai kun saikin loppuussaan nykästyä sen alta pois :)

Oon nyt jättäny aamuvellin antamatta, sen sijasta saa siis toisenkin kerran päivässä sosetta. N. 11 ja klo 16. Perunaporkkanaa ja luumua olen tänään antanut, huomenna ruetaan treenaamaan perunaparskaali-yhdistelmää. Hyvin menee syönnit, nyrkkejä ois kyllä kiva työntää suuhun aina välissä, sotkuista puuhaa on.. tuo luumu vielä erehdyttävästi muistuttaa jotakin ihan muuta kun vaatteisiin ym sotkeutuu :D
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91

Yhteistyössä