Helmikuun helmet 2014

Millasia puuroja pienille suositellaan? Veteen vai korvikkeeseen tehtyjä? Mikä vilja? Maissi vai miten? :) Ei että olisi meillä vielä sen aika kunhan utelen. Millä lihalla aloitetaan?

Teettekö itse soseet vai ostetteko kaupasta valmiit?

Mä lopetin nyt pojan vaatteiden silityksen, tuntu liialta flunssasen lapsen lisäksi.

Äitiysloma on puolessavälissä!! Tai varmaan jo ylikin. Hullua ajatella että palaisi töihin! Kävin töissä tänään moikkaamassa, ikävä työkavereita mutta ei töitä, ei sit ollenkaan :) Sielä yksi oli maha pystyssä viimestä työpäivää ja yksi oli 6vk vauvan kaan. Niisk.

Poika pissaa tosi paljon vähemmän, koskakohan pitää huolestua? Ei mene kuin 3-4 vaippaa päivässä. Siis niissä on kyl useampi pissa mutta aikasemmin tullut ainakin 6.
 
Piltillä on ainakin nuita 5kk ikäisille sopia puuroja, niitä aion varmaankin ostaa. Riisi ja kaurapuuroihin muistan ainaki törmänneeni, sit kai on joitain missä on vähän marjaakin makuna..? En oo itse siis vielä ostanut. Soseet oon kaupasta ostanu, aattelin kyl et jos ite rupeais tekemään lihasoseita. Täytyy kysellä tarkemmat ohjeet neuvolasta et mistä kannattaa aloittaa. T. Hukassa. :D
 
Ainii, poika etenee nykyään pyörimällä, saattaa mennä 4 kierrosta pikku tauoilla... Alkaa avautumaan koko olohuone tutkittavaksi :)

Meillä koira haluaa kokoajan olla lattial pojan vieressä, ja poika on tooosi kiinnostunut koirasta, kääntyy aina sitä kohti ja tarttuu kiinni. Suu ja kädet ihan täynnä karvoja ja koiran kuolaa. Koira ei välitä laisinkaan, nuolee vain. Eilen olin hiukan kauhuissani ku poika oli ottanut koiran ylähuulesta otteen, sormet koiran suussa. Pitää vahtia ihan koko ajan. En haluaisi että koira nuolee poikaa mutta tuntuu mahdottomalta estää.

Ei juurikaan jaksa ryömiä, 1-3 potkua ja sit pyörii :D

O-ouu, nyt mennään kohti kissanvessaa, siihen ei tarvii tutustua...
 
miss_piggy
Näin helteillä pissaa voi tulla vähemmän. Vettä kannattaa juottaa janojuomaksi vauvalle. Ite ollaan annettu tuttipullosta vettä jo useampi kuukausi ja th sanoi myös, että vettä antaa pullosta juotavaksi. Poika tykkääkin juoda vettä esim. soseiden annon yhteydessä.

Puuroista, ostin valmispuuroja, joku banaani-puuro ja sitten oli jotain mustikka-päärynäpuuroa. Mutta voi myös tehdä itse ihan kaurahiutaleista/moniviljahiutaleista, vetää vaikka vain blenderillä vielä ne ryynit hienojakoisemmaksi. Maistelu aloitetaan puolella teelusikalla.
Itse kun syön joka aamu neljän viljän puuroa, niin ajattelin sitä sitten pojalla maistattaa, ilman suolaa tietysti, ja koitan vielä sen pojan puuron mörssätä hienommaksi vaikka lusikalla. Ja voi tehdä ihan veteen, korvikkeeseen tai tissimaitoon, miten itse haluaa.

Lihasoseita ostin kaupasta valmiiksi, ostin riisi-kanasosetta, kinkku-perunasosetta ja spagetti-jauhelihakastikesosetta. Vielä ei ole aloiteltu, jos vaikka ensi viikolla. Ja noitakin voi tehdä itse, mutta suolattomasta lihasta.

Itse olen tehnyt soseita vain bataatista, perunasta ja porkkanasta. Pelkkää bataatti-sosetta, peruna-porkkanaa ja bataatti-perunaa.

Täällä poika ei ryömi vieläkään mutta kun neuvolassa th laittoi mahalleen, kohotti poika itsensä ylös ihan kädet suorassa, mikä ilmeisesti on tosi hyvä juttu kun ainakin se terkka tästä kovasti innostui :D
 
miss_piggy
Niin joo, en oo koskaan silittänyt pojan vaatteita, en silitä juuri muutenkaan mitään :D Pesen vaan ja viikkaan kaappiin. Ei riitä mielenkiinto silittämiseen. Paitsi verhoja ja jotain sänkyvaatteita todella harvoin.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Heippa kaikki pitkästä aikaa. Kiva taas lueskella juttujanne. Noista puuroista tulinkin kysymään, mutta täällähän olikin jo keskustelua. Onko joku jo antanut puuroa? Mä sain ystävältä kolmea erilaista Muksun puuroa ja ajattelin aloittaa parin viikon sisällä ihan pienellä maistelulla. Soseita syödään tällä hetkellä kerran päivässä. Bataattia, perunaa, porkkanaa ja mangoa on syöty. Teen itse muuten, mut nyt ostin kokeilumielessä tuota mangososetta ja bataatti-kesäkurpitsasosetta. Tarkoitus on tehdä pääsääntöisesti vauvan ruoat itse, mutta matkoilla tmv. tilanteissa piltit käytössä. Tosin ehkä liharuokia ostan valmiina, sillä en syö itse lihaa ja lihan käsittely ja valmistaminen tuntuu ajatuksenä niin epämiellyttävältä, mutta mitäpä sitä ei vauvansa eteen tekisi :)

Onpa ollut melkoisia hellelukemia! Ihan joka päivä ei olla ulkoiltu, kun tuntuu niin hurjalta tuo kuumuus. tänään oltiin ystävien kanssa ihanalla piknikillä kun oli hieman viileämpää.

Poika päristelee ja puhaltelee koko ajan. Varpaisiin on tarttunu jo jonkin aikaa, nyt uutena juttuna pottuvarpaiden suuhun paneminen :heart:
 
Moi! Mä olen jo raskauden puolivälistä seuraillut teidän ketjua mutta en ole koskaan kirjoitellut, vieläkö mahtuisin mukaan? :)
Meillä asustaa siis viisi kuinen poikavauva, vaikka "suurihan" tuo on, reilut 9kg ja 70+ cm!
Täällä oli puhetta puuroilusta ja lihojen aloituksesta. Meillä on iltapuuroa syöty nyt parisen viikkoa kolmen muun aterian lisäksi ja aamupurot otan kuvioihin huomenna. Muksun maissi-riisipuuroa menee tällä hetkellä. Aluksi ostin muksun riisipuroa, mutta se on yhtä litkua ainakin mun mielestä kun taas tuo maissi-riisi on jotenkin paljon ruokaisampaa ja maistuikin paljon paremmalta! Lihaa olen tehnyt pakkaseen varmaan vuoden satsin. :D Lihatiskiltä siis ostin nautaa puoli kiloa, sitä keittelin pari tuntia ja lisäsin selleriä ja kokonaisia pippureita (jotka tietenkin noukin ennen soseutusta) tuomaan vähän makua. Seuraavaksi väännän kanaa mutta näillä me nyt aloitellaan lihan maistelut kunhan on aamupuurot saatu kuvioihin. :)
 
Tervetuloa porukkaan ! :)

Tänäään oli tytöllä 5kk neuvola. 7615g painoa, 66.5 cm pituutta. Tasaisesti kasvaa omilla käyrillään.
Kylläpä heilautettiin koko ruokahomma ihan uuteen uskoon. Aiemmin siis syöty 2 x sosetta ja illalla velliä, nyt siis aamuisin ja iltaisin syödään puurot, jolloin velli jää pois, soseita 2-3 krt päivässä. Lisäksi kun tyttöä olen sitterissä syöttänyt, niin sekin sai lähtöpassit, vaan kuulema aletaan jo totuttamaan siihe, että istualleen syyään. Ja nokkamukista ruokajuomaksi maitoa syönnin lomassa. Ja tosiaan, sylissä saapi istua, kun syyään. Laittoi tyttöä istumaan ja katsoi, että selkäranka on vielä niin "kerällä" ettei saa isuttaa vielä kuin juuri tuettuna sylissä eli syöttötuolikaan ei vielä tule kysymykseen.

Tänään tyttö sai ekaa kertaa liharuokaa, kasviksia ja possua :) Hyvin kyllä upposi :) "synttäreiden" kunniaksi sai sitten isojen tyttöjen ruokaa, banaaniherkku-nimistä pilttiä mikä just 5kk ikäisestä lähtien on "sallittu" :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: margareta91
miss_piggy
Mun pitäs desinfioida tuo ensimuki niin poika sais alkaa sitä kokeilemaan. Ite oon aina soseiden annon yhteydessä antanut pullosta vettä välillä, ja sitten tissimaitoa päälle. Suositteli neuvolassakin imettämään sitten lisäksi.
Täällä on nyt syöty aamupäivällä hedelmä/marjasosetta, iltapäivällä bataattisosetta ja illlalla vielä marja/hedelmäsosetta.

Lihasoseet ajattelin aloittaa ensi viikolla. Siis jonkun bataatin tai muun lisäksi kun alussahan maistellaan taas vaan tyyliin teelusikallisia. ja koska tuo purkki säilyy avattuna vain 2-3 vuorokautta, ajattelin pakastaa jääpalamuotteihin niin on sieltä sitten helppo ottaa.

Puuro tulee sitten aamuisin kuvioihin kunhan edistytään tuossa maistelussa.
 
miss_piggy
Minä en uskalla mitään soseita antaa edelleenkään kuin max 4 jääpalaa, 1 jääpala vastaa noin kahta teelusikallista. Jotenkin en vaan uskalla ettei poika ala oksentelemaan tms..

Poika kattoi äsken teeveestä Paavo Pesusientä ja päästeli kaikkia jänniä ääniä :D
 
Mukaan mahtuu aina! Porukkaa kuitenkin tippuu pois...

Huh, loppuu tämän mamman vaan sohval makamiset loppumaan, poikaa saa vahtia kun haukka, pyörii mahalteen-selälteen-mahelteen monta kierrosta eteenpäin eli se LIIKKUU :) Ihan vaan mun wc reissun aikana pääsee jo pitkälle. Pitää varmaan ommella joku säämiskä puku pojalle ku kerää nii hyvin eläinten karvat pyöriessä. Ryöminyt muutaman kerra taaksepäin, eteenpäin yrittää, liikkuu vain vähän. Muilla pyörijöitä? :)

Leon posket punoittaa, johtuukohan eilisistä mansikoista jotka söin? Ei ole paljoa. Syön tänään kyllä vielä loputkin, saa nähdä lisäntyykö näppylät. Oisin porkkanan lisännyt tänään mutten uskalla ku mistä sit tiiän et reagoiko siihen vai johonki muuhun. Eli meillä menee 2x pvä pieni jääpäalakuutio perunaa :D Hiukan ero moneen muuhun, no eipä ole kiire.

Tilasin reimalta töppöset, syystakin, syyshousut ja fleasepuvun, toiv ovat hyvän kokoset, otin 74 housut ja 80 takin ku reimahan on tosi isokokosta. Odotan et posti tois kotiin.

Luulen et kallistun manducaan, jospa käytetyn löytäis kohtuu hinnalla. Olen nyt kudottua kantoliinaa käyttäny, selkään sitonut mutte ole tykännyt, tänäänkin valhti alaspäin, eihän sielt pääsee tippumaan mut silti. Varmaan jos perehtyis moneen sidontaan ni löytyis joku hyvä mut en taida viitsiä vaivautua.
 
miss_piggy
Minäki oon mansikkaa syöny mutta ei oo pojalle tullut mitään, ja kuulemma pieni näppy ei haittaa, kannattaa vaan sitä porkkanaakin antaa, ja "altistaa". Näin olivat kaverille sanoneet neuvolassa kun hänen pojalle oli pientä näppyä tullut jostain soseesta.
 
Meillä soseiden maisteluun tuli pieni tauko hampaiden puhkemisoperaation myötä. Poika ei vaan kertakaikkiaan tykännyt, että suuhun laitetaan yhtään mitään.

Tänään sitten keittelin ja soseutin uudet porkkanasoseet pakkaseen. Samalla poitsu maisteli n. teelusikallisen tuoretta porkkanasosetta.
Huomenna täytyy hakea kaupasta lisää bataattia ja soseuttaa sitäkin porkkanan kaveriksi.
Hedelmäsoseet pidetään nyt tauolla kunnes jäbä kunnolla tottuu noihin "oikeisiin" ruokiin ja pääsee kunnolla soseiden makuun.

Käytiin muutaman päivän reissu meidän mökillä. Poika viihtyi tosi hyvin.
Itsellekin mökki on maailman rakkain paikka, siellä kun on saanut viettää kesät ihan koko elämäni ajan. :)
Ensi kesänä pääseekin sitten jäbän kanssa järveen polskuttelemaan.

Olen popsinut mansikkaa useampaan otteeseen, muttei sillä ole ollut pojalle mitään haittaa. Ainoa ongelma on nämä kuumat kelit ja hikoilun aiheuttamat hikinäpyt pojan poskilla ja välillä rintakehälläkin.
 
Meillä lehahti myös pojan posket yhessä vaiheessa, olivat siis todella punaiset ja ehkä hieman arat. Luulen kuitenkin että johtui vaan lisääntyneestä kuolan määrästä ja se sitten ärsytti ihoa. En tiedä varmaksi, mutta eipä ole enää punoitellut kun ihan satunnaisesti.

Käännytäänkö teillä jo mahalta selälleen? Meidän poika kääntyy kyllä mahalleen heti kun maahan laskee, mutta ai jestas mikä raivo kun ei osaa pyörähtää vielä takaisin :D

Onko kenellekkään sanottu neuvolassa yösyöttöjen pois jättämisestä? Mua neuvottiin jättämään syötöt pois, poika on siis kokonaan pulloruokinnalla. Ihmettelin tätä neuvoa kuitenkin hieman, koska poika syö iltapuuron ja maidon noin klo 20.30 ja herää syömään vasta viiden akoihin ja selvästi on herätessään nälkäinen! Mä olen ainakin sillä linjalla että en ala lapseni ruokailuja rajoittamaan, maitoa saa varmasti yöllä jos on nälkä. :)

Meillä on ollut tähän saakka käytössä unimaito ja olin ihan ällikällä lyöty kun eilen ja tänään poika on nukahtanut yksin omaan sänkyynsä! Ihanaa, stressasin hirveästi tuosta vieroittamisesta mutta tää taisi käydä nyt helpommin näin pojan omasta tahdosta. Peukut pystyyn ettei poika vaadi enää uudelleen pulloa nukahtaekseen. :)
 
Meillä ollaan käännytty mahalta selälleen varmaan vajaat kaksi viikkoa, Kun poika keksi sen niin sit tajusi et käänyilemällä pystyy pyörimään eteenpäin.

Eilisistä mansikoista ei tullut uudestaan mitään näppyjä, taisin ylireagoida.

Olen itse yrittänyt vähentää yöimetyksiä, toisnaan poika herää ja haluaisi unitissin. Nyt mennään 1 yösyötöl klo n. 4 mut joudun 2 ja 6 tutittaa, herää 6.30. Pitäis saada nukahtamaan aamulla vielä tunniksi, heräessään väsynyt eli jumppaa aamulla hetken ja sit rupeaa kiukuttelemaan. Kiukuttelu kestää sit päikkäreille asti joka on n. 8.30.

Eilen poika söi ekaa kertaa ihan syömisen ilosta perunaa, toivottavasti jatkuu näin :) Muuten ollut sellasta leikkimistä koko touhu, ei tiedä mitä tehdä ruualla joka suussa..

https://www.youtube.com/watch?v=_RnDjUjaYRg

Löysin koomikko niko kivelän jutun lapsista hehe...
 
miss_piggy
Meillä ei vielä osata kääntyä mahalta selälleen mutta toisin päin kylläkin ja molemman kyljen kautta.
Poika heräsi tänään puoli 7 eikä suostunu enää nukkumaan, nyt sitte vetelee vaunussa sikeitä kun sai mut ylös! |O
Kyllä minä yöllä syötän kun poika rauhoittuu tissittämällä, yleensä yössä tissi on suussa noin 2-4 kertaa. Eipä se mua pahemmin rasita, pieni vaiva. Eikä kyllä oo neuvolassa edes mitään puhetta ollu yösyöttöjen lopettamisesta.

Banaani-puuroa meni tänään jo 2 tl. Näyttää maistuvan. Ja piltin kinkku-perunasosetta ajattelin tänään maistattaa, pakastan osan jääpalamuottiin kun ei säily kauaa avattuna kuitenkaan.

Pylly vähän punoittaa, tulin siihen johtopäätökseen että tuo sose-kakka jotenkin ärsyttää pyllyä. Ensinnäkin, sehän ei lähde pesemällä pois koska on niin kuin kittiä, joutuu aina noita puhdistusliinoja käyttämään. Täytyy laittaa nyt vaan sinkkivoidetta aina vaipanvaihdon yhteydessä.
 
Hahahha, raskaampaa huumoria, mutta I like ;D Aamupäivä meniki sitten Niko Kivelän sketsejä kahtoessa, sen tuhannen kerran.. :D

Meillä tuo aamupuuro tuottaa todellista pään vaivaa. Miten ihmeessä saan nälkäänsä huutavan lapsen syömään puuron??? Tänäkin aamuna vastassa oli 13h syömättä ollut neiti enkä kyllä ehtiny kahtakertaa miettimään, että laitanko sitä puuroa.. Muutoinkin kun herää niin myöhään, nyt heräs klo 9, valvoskeli tyytyväisenä 45 min syönnin jälkeen ja alkoi taas nukkumaan.. Heräilee varmaan kohta. Eilen aamuna annoin tytölle 7 jälkeen maitovelli-sekoituksen ja sitten 10 ku "loppulisesti" heräsi niin sen puuron.. Malttaa oottaa puuroa ja malttaa syyäkki ku ei kiljuva nälkä oo.. Totuttelukysymys varmaankin, vaatii hermoja sekä äidiltä, että tyttäreltä, tottua siihen, että pitkien unien jälkeen se ensimmäinen ateria on juurikin sitä puuroa.

Mulla on nyt testissä ollu sekä piltin, että muksun kaurapuurot. Paljaaltaan ne on kyllä ihan kamalia, ei tyttökään oikein syö. Sosetta oon vähä laittanu joukkoon, sillai menee. Muutamia lusikallisia kerralla puuroa vasta maisteltu.

Päänvaivaa tuottaa myös tuo nokkamukista juominen ruokailujen aikana. Apua. Tyttö kyllä saa sieltä sitä maitoa tulemaan (yleensä pitkän yrittämisen tuotoksena) ja sen jälkeen sylkee ruhtinaallisesti kaiken ulos :D

Täällä ei mennä vielä edes mahalleen.... Neuvolassa sanoin siitä, ei huolta, kehittyvät omia aikojaan. Yritys kyllä on hirmuinen, pehmeällä alustalla, kuten sängyssä tekee sen. Eikä hirveästi tarvi enää muutenkaan avustaa. Varpaat löyty jonkun aikaa sitten, on ne ihmeelliset ;)

Sosekakka on täälläkin tommosta sitkasta, käsisuihkulla oon huljutellu varoen pois. Sitä ei ainakaan meillä tahdo tuolta vaipan ja vaatteiden läpi haistaa, jossei nää, että tyttö kovasti äkistelee niin vaipanvaihdon hetkellä odottaa yllätys :D Iho kuitenkin hyvässä kunnossa pysyny.
 
Meillä on ollut myös vaikeuksia aamupuuron kanssa jos poika on ollut pidemmän pätkän syömättä. Tällöin mä annan vesipullon tai pikkutilkan maitoo pojalle pahimpaan nälkään ja juoksen ite tekemään puuron. Useimmiten onneksi täällä ollaan hyvällä tuulella aamuisin niin saan rauhassa tehtyä pojan aamupalan ja puuro syödään vasta noin tunnin päästä heräämisestä. :)

Poika juo jo oikein mallikkaasti itse nokkamukista! Mulla oli joku ihme pakkomielle siihen että haluan nopeasti eroon tuttipulloista, tarkemmin siis lähellä vuoden ikää. No, tällä hetkellä tuttipullo on käytössä vain öisin ja jos ulkona ollaan ja nälkä yllättää niin pullosta saa maidon. Muuten kaikki neste nokkamukista, vaikka onhan se vielä sotkemista ja toisinaan hän vetelee maitoa henkeen ja sit yskitään.
 
Denve, millaset tai minkämerkkiset nokkamukit teillä käytössä? Meillä on kaks erilaista, Mam starter cup (alkaen 4kk) ja sit tuo ensimuki, alkaen 6kk. Molemmis sama ongelma, jos venttiili paikallaan niin ei tuu kunnolla maitoa, saa sillon tällön hörpyt. jossei oo venttiiliä nii vauva hukkuu maitoon. Ei malta opetella juomaan noista, hermostuu. Jospa oppis, niin voisin hyödyöntää tota sun neuvoa aamupuuroasiassa ! :D
Meillä myös nuo Mam- koliikkipullot käytössä, mut nyt noilla 3. tuttiosilla, joista saa hörpyt ku imee mutta ei tule silleen maitoa, et kallistaa, joten sopivat nuokin siihen itsenäiseen harjoitteluun. Ainut vaan, että tytön hermot ei kestä aamulla juoda nuilla tuttiosilla kun joutuu tekee vähän töitä, vaikka enemmänhä siitä tutista irtoaa kerralla, jos jaksaa vaan imeä...
 
miss_piggy
Meillä on nyt poika opetellu juomaan tuollasesta Nuk-ensimukista jonka sain serkultani lahjaksi. Ainakin vettä on siitä juonut.
Täällä ei aamuisin ole pojan nälkäisyys ongelma, kun yleensä imetän vielä ennen kuin noustaan sängystä ylös, tai jos vaikka noustaan joskus puoli 9, niin tissiä on poika saanut joskus puoli 7.
Sitten kun olen itse aamupalan syönyt, niin yleensä joko tissitellään tai otetaan hedelmäsosetta. Täytyy sitten kun tuo puuro alkaa kunnolla maistumaan, alkaa antamaan aamulla ja illalla vaikka tuota puuroa jos nukkuisi paremmin yöllä. Viime yönä imetin ekaa kertaa joskus 02:00, sitten 04, ja sitten joskus 06:30 kun koitin jätkää saada vielä jatkamaan uniaan, huonolla menestyksellä...
 
Mä just eilen ostin jäbälle ensimukin. Tuo kun ei tuttipullosta tykkää juoda niin ajattelin, että ne päivittäiset pienet vesihörpyt menisi paremmin alas ensimukista. :)

Meillä ollaan vielä kaukana mistään puuroista ja lihasoseista. Täysimetyksellä edelleen, mitä nyt kerran tai pari päivässä noita soseita makustellaan.
Soseet teen kaikki itse ainakin nyt alkuun.
 
Meillä käytössä siis joku ihan perus nokkamuki. Venttiiliä en pidä koska nestettä ei tosiaan muuten oikein tule.. Mun äiti osti tuon ensimukin pojalle ja sitä kun kokeiltiin niin ei kelvannut. En edes tiennyt että on jotain ensimukeja! :D Olen antanut nokkamukista jo kai kahdesta kuukaudesta asti ja nyt vasta se on kunnolla käytössä, harjottelu vie siis aikaa. Aloitin niin, että aina ruokailun päälle annoin hieman nokkamukista, tai siis tuttipullosta suurin osa ja muutama hörppy mukista. Pikkuhiljaa nostin määrää nokkamukiin ja vähensin pullosta ja nyt ollaan aika hyvin tuttipullosta erosta. Sotkuista puuhaahan tuo on, millon missäkin ne vedet tai maidot :D
 

Yhteistyössä