Helmikuun helmet 2014

Imetän ja mulla ollut yhdet menkat toukokuussa. Minipilleritkin käytössä. Eli 2,5kk synnytyksen jälkeen tulivat. Sen jälkeen ei ole ollut. Ystävä joka synnytti kesäkuussa ja täysimettää kanssa ni oli ekat menkat 7vk synnytyksen jälkeen. Eli hyvin yksilöllistä :)

Mulla kova manducan metsästys menossa, haluaisin siistin käytetyn, noita myydään vaan ihan hurjissa hinnoissa, käytettynäkin.
 
Pojalle ei maistu ollenkaan soseet, vain banaania voi ottaa muutaman lusikallisen. Onkohan hampaat kiusaamassa vai mikä ihme.. Ei malta istua sitterissä ollenkaan kun ei ole leluja/ voi liikkua. Muutenkin elämä hyvin tyytymätöntä kun ei pääse kuin peruuttamalla ja pyörmällä eteenpäin. Navansa ympäri mennyt jo pitkään. Pylly konttauasennossa, nostaa sitä liikaa ja unohtaa nostaa etupäätä samaan aikaan ni mahdotontahan on sillon ryömiä eneenpäin...

Olen ihan epätoivoinen jo manducan kanssa, haluan sellaisen ja pian! Ostaisin mieluiten käytettynä, mutta minusta on kohtuutonta pyytää 70-90e repusta jonka saa halvimmileen uutena 95e kallimpina 140. Siihen vielä ostajalle postikulut ni ois melkeen sama hinta ku uuden. Poljen turhautumisesta jo kohta jalkaa.
 
miss_piggy
Täällä on nyt hittinä omat varpaat. Niitä pitää jatkuvasti räplätä, ei meinannu vaunulenkistäkään tulla mitään tuon varpailla leikkimisen takia. kun vaunujen päällä oli sadesuoja, niin niitä paljaita varpaita piti räpeltää siellä vaunuissa ja sitten siitä vaunun suuaukosta työntää ne jalat ulkopuolelle ja venytellä ja vanutella sitä sadesuojaa niin että nauru pääsi kun seurasi pojan temppuilua :D
Ja iltaisin kun nukkumaan pitäis alkaa, sama räplääminen jatkuu, ja myös mahalleen pitää silloinkin koittaa kääntyä jatkuvasti. Ja kierii ja pyörii pitkin yötä miten sattuu, saattaa löytyä keskellä yötä poikittain sängystä vaikka illalla on ollut oikeassa asennossa.

Täällä kyllä soseet ja puurot maistuu. Poika on oikein puurofani ja tänään söi eilen tehtyä peruna-kanasosettakin.
 
Meillä on nyt jotain kummaa meneillään. Pojan nukahtaminen yöunille on tosi hankalaa ollut nyt useampana iltana peräkkäin. Herää sen pari-kolme kertaa itkien. Lisäksi on alkanut heräämään ensimmäiselle yösyönnille jo 1-2 aikaan ja saattaa syödä kahdestikin yössä.
En tiedä liittyykö puhkeaviin hampaisiin, kehitysvaiheeseen, soseiden syöntiin vai kaikkiin noihin yhdessä. Jotenkin on kaikki rytmi hukassa ja poika päivisinkin hirveän kiukkuinen (hetkittäin kyllä oma iloinen ja aurinkoinen itsensä, mutta nyt muutaman päivän on ollut känkkäränkkä sitkeästi kylässä).

Soseiden syönti sujuu päivä päivältä paremmin. Nyt maistellaan kahdesti päivässä vaihtelevasti bataattia, porkkanaa ja kukkakaalta. Mangoa sitten maistellaan kerran päivässä ja on suurta herkkua pojan mielestä.
Kaikki nuo olen siis itse soseuttanut.
Banaanista poika ei innostunut yhtään. Omenasiivua sai eilen hieman imaista ja oli vähän ristiriitaiset fiilikset siitä ilmeisesti. :D

margareta, mä myös etsin ensin käytettyä Manducaa, mutta päädyin sitten ostamaan uutena kun tosiaan korkeintaan sen parikymppiä olisi hinnassa säästänyt jos käytettynä olisi ostanut. Tietääpähän, että säilyttää arvonsa hyvin ja voi sitten aikanaan myydä eteenpäin. :)
 
Jee, sain tehtyä kaupat käytetystä manducasta, kaunis vähänkäytetty tummansininen <3 65e posteineen, ois voinu olla edullisempi mutta silti.

Meillä on leikkimatto jo siirtymässä kellariin, sillä ei enään tehdä mitään. 2 viikkoa nyt ollut kasassa sohvan vieressä, turha siinä koristeena :) Niisk...

Soseet ei maistu, ei sit ollenkaan. Vaikka tein niin sileäksi kuin pystyin niin ei uppoa, poika rupeaa vain huutamaan ku lusikka lähestyy. Ainun ensilusikka käytössä, silikoninen. Annettu nyt perunaa, porkkanaa ja bataattia. Banaani maistuu, sitä varten oikein aukas suutaan tänään. Mitäköhän pitäisi tehdä, leluja/ telkkaria en halua ruokiin liittää. Varmaan johtuu siitä et poja on niin kova kiire liikkua..

Hortensia- kuulostaa tosi tutulta, meillä Leo kiukuttelee ku tekee kaikkiea uutta ja väsyy. Ei malta olla paikallaan. Yöt toisnaan ihan tosi huonoja kun herää huutamaan, haluaisi jumpata mutta tarvitsee unta. Olen sillon antanut tutin, tissi antanut 1 joskus 2 yössä.
 
Meilläkin leikkimaton voisi pikkuhiljaa laittaa jemmaan, ei oo tullu kanssa hetkeen enää käytettyä..

Syömisongelmaa havaittavissa myös täällä. Ruoka ei maistu, tai siis kyllä maistuisi mutta tuntuu että vika on lusikassa. Kun lusikan laittaa suuhun alkaa kamala itku, oon jotenkin yhdistänyt tuon ehkä hampaisiin. Jos se lusikkaa osuu johonkin kipeään kohtaan? Käytetään kanssa noita ainun "pehmeitä" lusikoita.

Yöt myös meillä menneet ihan plörinäksi. Poika ei huoli tuttia joten oon ihan pihalla miten kuuluisi nukuttaa uudelleen. Pullolle nukahtaisi kyllä mutta en haluaisi antaa maitoa ellei poika ole nälkäinen, pelkään että siitä heräilystä voisi pian jäädä tapa. Viereen ei nukahda, syliin ottaminen virkistää totaalisesti, vaipan vaihto ja röyhtäytys ei auta, sitteriin ei nukahda. Loppujen lopuksi päädyn aina nukuttamaan vaunuihin heijaukseen mutta en haluaisi siihenkään totuttaa..
 
miss_piggy
denve, ootko kokeillut antaa harsoa? Meillä poika nukkuu aina tollanen uniharso kainalossa. Välillä saattaa pyöriä aikansa hereillä mutta sitten nukahtaa uudelleen kun laitan harsoa kainaloon ja joskus tutin.
No jos nää ei auta, niin hetkeksi kun lyön tissin suuhun niin yleensä sitä lumpsuttelee hetken, kääntää kylkeään ja jatkaa nukkumista.
 
Meil kans tuo harso, ei suostu nukahtaa jossei saa pyöritellä sitä käsissään, nukahtaa yleensä harso naamalla. Käyn kyllä sen nappaamassa pois naaman päältä kuhan on nukahtanu, vaikka nuittenhan ainaki PITÄS olla sellasia et ei voi tukehtua vain oiski naamalla.

Me käytettii ensin tota ainun pehmeätä ensilusikkaa, ei tullu mitään syömisestä.. vaihettiin noihin emma merkkisiin mitä saa 2kpl paketeissa, niillä sujuu hyvin ! Kannattaa kokeilla niitäki jos tuntuu et lusikassa vika.
 
Harso on aina kainalossa, ei auta.. :( Mä en imetä mutta voisin kyllä kokeilla antaa ihan tipan maitoa niin ettei poika kuitenkaan pullolle nukahda. Ja toisaalta voihan hänellä janokin vain yöllä olla kun on näin kuuma ja maito/vesi kelpaa.

Hmm okei, no täytyy varmaan laittaa lusikat vaihtoon jos syöminen sillä paranisi. :)

Mä olen hieman huolissani pojan juomisesta. Päivän aikana juo toista pullollista vettä ja maitoa noin 5dl vuorokaudessa. Teen puurot aina maitoon joten juotavaksi ei sitä kamalasti jää. Nestettä siis saa ihan riittävästi mutta tuo maidon määrä on mielestäni aika alhainen? Ruokaa kuitenkin syö 4-5 kertaa päivässä, mutta maito ei uppoa vaikka annoksiakin pienennettiin vähän.
 
Denve, imetin kanssa ekat 3 vk ja ollaan syöty pullosta melki alusta asti, joten en siis ole imettänyt aikoihin ja mulla on tullu jo 3 menkat. Tietty jokaisellahan ne alkaa sit ku alkaa, mutta voithan sä neuvolasta siitä viel kysäistä :)

Vilja-Maaria, jos selkä tuppaa kipeytyyn lattialla istumisesta, ni laita sitteri sohvalle tai pöydälle ja anna ruoka siinä, niin mä ainaki teen :) paljon mukavampi istua ite kunnolla ja antaa se ruoka ^_^

Kyllä mäkin kurkunviipaletta oon antanu jo ihan tytön omaan käteen :) ei siitä niin helposti paloja saa irti ja tosiaan niinku tuol aikasemmin mainittiin, viileä kurkku tuntuu mukavalta ikenissä :)

Leikkimatto meillä on viel kovassa käytössä ku siin on niin paljon kaikkia erilaisia juttuja mitkä rapisee yms. Kiva että viihtyy vielä siinä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vilja-Maaria
Pyhä pietari sentään millanen yö! Mä meen yleensä aikasin nukkumaan mut olin eilen evakossa pojan kaa mun vanhemmilla et mies sai nukkua (tuli töistä kotiin klo 17.30 ja lähti takas klo 23) Eli nukkumaan menin puol 12. Leo on niin innostunut ryömijä et nyt sitä tehdään sit kans sängys. En tiedä onko se hereillä vai tekeekö unissaan mut herätti 3 kertaa karjuen ku oli peruuttanut jalkopäähän ja oli jumissa pylly pystyssä mahalteen, oli pää-päädystä siis peruuttanut alas... Eikä meinannu rauhottua millään. Ja kiire oli kierimään, 6.30 ei suostunu enään vieres makaamaan...

denve- en usko että on hyvä ratkasu antaa maitoa, tottuu ylimääräsiin yösyöttöihin ja sit alkaa tarvitsemaan niitä. Oisko joku soittorasia? Tai jos antaa vainh touhuta, nukahtaako sit itsekseen? Meillä poika toisinaan herää jumppaamaan, lahjon tutilla tai jos on tyytyväinen ni jumpatkoon.
 
Meilläkin oli vihdoin taas normaali yö ja poika söi siis vain kerran (klo 02.30)! :)
Kerran kylläkin jouduin palauttamaan sängyssään rymistelevän ja pyöriskelevän pojan sijoilleen nukkumaan, kun oli onnistunut ryömimään niin, että pää oli jalkopäässä. Oli siis kääntynyt sängyssä napansa ympäri (selällään) 180°. :D
Yleensä kääntyy vain sen 90° poikittain sänkyynsä ja potkii sitten sängynlaitoja unissaan.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Täällä kanssa välillä väännetään kroppa jotenki poikittain sänkyyn ja sitten väännän takaisin oikeinpäin :D Kaikista ärsyttävintä on kun yöllä herään pojan ähinään ja haukotteluun. Ja kaveri pällistelee sitten siinä sängyssä mahallaan.

Eilen illallakin taas sai taistella nukkumaan mennessä, että poika pysyi selällään, koko aika kääntyi mahalleen, ja lopulta sain pojan jotenkin toisella kädellä vähän estämällä kääntymistä pysymään suht ihmismäisessä asennossa johon sitten nukahti harso naamalla ja tutti suussa :)
 
Onko muilla joilla on kotieläimiä niin vauvat kiinnostuneet niistä? Meijän poika rakastaa "leikkiä" koiran kaa, hakee sitä katseellaan, pyörii sinne ja jos jostain syytä ei sinne pääse niin rupee komentohuutamaan koiralle. Koira onneksi tykkää "hellyyksistä" tulee usein lähemmäs poikaa. Kuitenkin hirvittää vähän ku Leo saattaa pitää meijän koiran huulista kii ja repii niitä omaan suuhun. Kovasti kielareita vaihtavat. Tassuja maistelee jne... Luulen et se syö enemmän koirankarvoja päivässä kun soseita :D Kyllähän poikaa kiinnostaa nuo kissatkin mutta ne ei oo niin seurallisia...

Onko muissa herännyt kodin hengettäriä vauvan myötä? Mä en aikasemmin jaksanut/ välittänyt pitää paikkoja siisteinä, toisinaan meillä oli tosi sotkuista. Jotenkin vauvan myötä oon ruvennut pitämään kotia kunnossa, ärsyttää mennä nukkumaan jos tiskit ei oo koneessa, imuroin vähintään joka toinen pvä jne. Aikasemmin saatto olkkarissa olla 2 päivän tiskit ja imuria käytin max 1 viikossa.
 
lulina- Ihanaa! Kyllähän niitä edistyksiä odottaa kovasti mutta pitää yrittää muistaa et ne on yksilöitä ja oppii eri aikaan eriasioita. Btw, minusta me ollaan aika mukavasti tällä palstalla juteltu näistä kehityksistä, ei ole ollut sellaista "kilpailua". Toivottavasti pysytään tässä :) Toisinaan törmää palstoihin jossa kokoajan kritisoidaan ja kilpaillaan keskenään.
 
Musta tuli raskausaikana melkonen kodinhengetär, siivosin perusteellisesti joka päivä. Nyt vauvan syntymän jälkeen jotenkin jämähdän enemmän vauvan kans telmimään ja mies imuroi ym luutuilee :D Tosin tiskaukset ym meillä hoidetaan tasapuolisesti, kokkaan ja leivon myös paljon :)

Minusta myös meillä on täällä ryhmässä sellanen mukava henki. Jaetaan omat kokemukset ja vauvojen kehitykset, mut niillä ei "kehuskella"eikä kilpailla. Saati tahallaan aiheuteta pahaa mieltä toisilleen. Paljon luen muitaki keskusteluja, aiheesta ku aiheesta, ja kyllä välillä käy sääliksi ja vihaksikkin kun ihmiset osaa olla tuolla niiiin ilkeitä toisilleen.

Jotenkin nuita edistysaskelia vaan niin oottaa, et vaikka pitäs muistaa se yksilöllisyys, niin olo on tosi malttamaton!! Luulempa, että vielä tulee päivä että hetkittäin toivois että tyttö pysys yhessä kohti eikä tartteis olla silmät selässäkin.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Soittorasiaakin on kokeiltu. Meillä on tuollainen mikä laitetaan sängynlaitaan kiinni ja sit heijastaa kattoon nalle puh aiheisia kuvia ja musiikin voi valita parista vaihtoehdosta. Tää on todettu hyvin huonoksi meille koska poika on aivan virkeänä jos sen laittaa pimputtelemaan.. Tosin aamuisin tuo on kyllä hyvä, sillä saa melkein puolisen tuntia itse lisää nukkumisaikaa kun poju toljottelee kuvia katossa :D

Meillä ollaan oksenneltu tänään, vauva siis. Pelästyin hirveästi ja soitin jo ensiapuunkin, mutta sanoivat ettei huolta jos kuume ei nouse ja vauva suostuu juomaan. Johtui varmaan tuo aamuinen tästä kuumasta ilmasta.

Täälläkin havaittavissa siivous ja kokkausvimmaa nyt kun poika on alkanut viihtymään hieman itsekseen. Aina oon kyllä laittanut ruokaa ja siivoillut mutta mies on tehnyt myös osan kotihommista. Nyt kun mä olen vauvan kanssa kotona niin musta tuntuu että on mun velvollisuus pitää koti siistinä ja laittaa ruokaa kun mies tulee kotiin. Tosin mä oikeasti nautin tästä ihan hirveästi! Mun mielestä on ihanaa olla lapsen (tulevaisuudessa toivottavasti lapsien) kanssa kotona, pitää koti siistinä ja laittaa ruokaa niin, että kotiin tullessaan mies saa ensimmäisenä istua ruokapöytään! :D

Hei, te ketkä ootte tuon manducan ostanut, jaksaako siinä oikeasti kantaa vielä vauvaa? Mä haluaisin ostaa mutta turhaa en viitsisi. Jotenkin epäilyttää, että jaksankohan kantaa melkein 10kg vauvaa siinä ilman että selkä menee ihan rikki.
 
Denve- meillä poika oli 8,1kg 4kk nla:ssa eli nyt elopaino varmaan aika lähellä 9kg. Käytin vielä muutama vk sitten trikooliinaa mutta siinä hajoo selkä lyhyessäkin ajassa. Mulla muutenkin taustalla selkävikaa. Manduca on tosihyvä, lainassa ystävän jossa rintalenksu rikki ja se patentoitu joten se painaa hiukan mutta selässä ei tunnu. Edessä olen kantanut, poika nukahtaa siihen paremmin kuin koskaan trikooliinassa ja selässä kannettuna ei melkeen huomaa et kukaan on kyydissä. Jos on facebook, siellä on kantoväinekirppis mistä mä omani löysin. Mä en oo liittynyt, mutta mies on niin suostuttelin sen liittymään ryhmään et saan repun. Suljettu ryhmä. Kovaa hintaahan niistä pyydetään käytettynä, 70-95... Sain tingittyä hyväkuntoisen 65e posteineen joka musta ihan ok hinta. Ja mulla ainakin se ajatus että lapsia tulee toivottavasti vielä lisää niin niillekin voi sitä käyttää. Mä haluan lyhyen ikäeron ja vihaan tuplavaunuja joten joudun kantamaan pientä ja isompi saa sit vaunuissa istua. Siis jos toteutuis haave useammasta lapsesta lyhyessä ajassa. Vielä on harjoitusvaiheessa, ei toteutus ;)
 
miss_piggy
Meillä poika kyllä kattelee noita meidän gerbiilejä jotka on terraariossa mutta ei oo sen kummemmin kiinnostunut.

Mulla ei oo mitään siivousvimmaa :D Ei oo aikaa eikä kiinnostusta etenkään näillä helteillä. Mies meillä oikeastaan tiskaa ja imuroi, ite pesen pyykkejä ja siivosin just vessan pari päivää sitte. Suursiivot kerran kuussa tehdään yhdessä ja silloin pestään siis lattiat ja pyyhitään pölyt jne. Muuten vaan sellasta pientä siistimistä tarvittaessa.

Manducoitahan saa huuto.netistäkin monella eri hinnalla.. jos on tunnukset siis.
 
Heippa kaikille. Kylläpä hellettä pukkaa! Ei pysty ulkona oleen juurikaan. Poikakaan ei vaunuissa viihdy näillä helteillä. Ennen lasta olin vaan onneessaan hellepäivistä, mut nyt täytyy sanoa, et vähempikin riittäis.

Meillä oli tänään 5 kk neuvola. Mitat 7280 gr ja 65,9 cm. Rokotukset otettiin ja itkuhan siinä pääsi. Pojalla siis. Äiti pysyi rauhallisena :) Poika on oppinut hirveästi uutta viime viikkoina. Viikko sitten lähti peruuttelemaan ryömimällä (pieniä matkoja) ja nyt nousee konttausasentoon ja hytkyttelee ittään siinä edestakaisin. Neuvolassa sanottiin, että harva tän ikänen nousee konttausasentoon. Jouluna se juoksee, oon ihan varma ;) ei kyllä mitään kiirettä mun puolesta, mut pojalla tuntuu olevan.

Soseita menee koko ajan enemmän, mut ei mitään kokonaisia purkkeja tai ees puolikkaita kerrallaan. Lihat alotin kaupan piltillä, kun en oikein osaa (tai viitti!) kasvissyöjänä tehä. Pitää tässä tsempata. Tänään maistoi riisipuuroa teelusikallisen. Hyvin meni. Terkka sanoi, et kaurapuuroa voi antaa, syön sitä nimittäin joka aamu itekin. Vettä ei tarvi vauvalle enää keittää, sanoi terkka. On saanut jo hyvän vastustuskyvyn.

Taidanpa nostaa sen sitterin pöydälle, kuten Inkku vinkkas. Varmasti selälle kivempi. Sohvaa yritän vielä suojella pahimmilta sotkuilta, kun se on (vielä) suht uusi ja siisti :D Kantorepussa (Tula) jaksaa vielä hyvin kantaa ja poju viihtyy siinä ihan hyvin. Mut en edelleenkään saa poikaa siihen ilman apua, mikä on vähän hankala kun yksin pojan kanssa olen.

Menkat alkoi mulla 4 kk synnytyksestä, täysimetyksen aikana. Kipuja ei ollut ollenkaan. Ei tosin ennenkään juurikaan.

Siivousintoilijaa ei musta ole tullut. Tavarat pidän järjestyksessä, astiat menee koneeseen heti, ja vessaa tule pestyä jne mut imuri meillä soi liian harvoi.

Kivaa lueskella muiden kuulumisia! Nautitaan joka hetkestä!
 
Eläimiin poika on alkanut ihan muutaman viikon sisällä kiinnittää enemmän huomiota. Selvästi kiinnostaa, etenkin tuo meidän koira. Kissa ei aiheuta niin valtavan suurta mielenkiintoa.

Olipahan melkoinen yö. Taisi hampaat ja masu molemmat vaivata pientä. Ennen nukkumaanmenoa laitoinkin supon (myös nestemäistä buranaa löytyy, mutta kiukkuavalle ja huutavalle pojalle ei sellaisia kannata edes yrittää tarjota : /).
Heräsi yhdeltä syömään. Joskus kolmelta ähelsi, kääntyili ja örisi sängyssään. Neljältä sitten heräsin siihen, että jäbä väänsi järkyttävän satsin köntsää. Vaipanvaihdon jälkeen nukahti tissille joskus vähän ennen viittä.
Seitsemältä sitten turautti uuden samanlaisen satsin.
Taitaa nuo soseet olla syynä moiseen kakkaralliin.

Meillä on menossa paluu arkeen, kun mies palasi tänään lomilta töihin. Toisaalta tylsää, mutta sitten taas toisaalta päästään elämään sitä normaalia tuttua ja hyväksi havaittua rytmiä. Miehen ollessa kotona rytmiä on vaikeampi pitää yllä, jostain syystä.

Tuohon vauvojen kehitykseen ja siinä ilmenevään vaihteluun - kaikenlainen kilpailuhan on ihan turhaa. Jokainen lapsi kehittyy ja kasvaa omaan tahtiinsa. Joku oppii jonkin asian nopeasti ja joku sitten jonkin toisen asian. Tuskin yksikään vauva kehittyy ja oppii asioita pelkästään nopeasti tai hitaammin, vaan nuo menee vähän aaltoillen jokaisella.
Meillä esim. ei vielä käännytä mahalta selälleen, vaikka selältä mahalle on kääntynyt jo pitkään. Tuolla kaikki energia menee eteenpäin pääsemisen opetteluun eikä edes yritä selälleen vääntäytyä.
 

Yhteistyössä