Helmikuun helmet 2014

Me taidetaan tässä hissuksiin luopua kopasta. Ei tuo sälli mitenkään vielä protestoi, mutta koppa alkaa auttamatta jäädä pieneksi. Eilen käytiin lähikaupassa kävellen ja jäbä nukkui tyytyväisenä kopassa, mutta näyttää jo vähän koomiselta, kun kaveri on jo niin iso sinne koppaan. :D

Poika viihtyy lattialla yksikseen pitkiäkin aikoja. Ei nyt mitään puolta tuntia, mutta mielestäni ihan riittävän pitkiä aikoja kuitenkin. :)
Sitterissä syödään soseet, muuten sitteri on jäänyt aikalailla turhakkeeksi jo. Joskus keittiössä touhutessani otan pojan siihen mukaan sitteriin pällistelemään. Sitterissä tuo pusaa itsensä jo istuvaan asentoon ja muutenkin riehuu niin, että sitterin liitokset natisee. :D

Nyt aamulla kokeilin antaa pojalle nestemäistä Buranaa, kun hampaat tuntuu vaivaavan ihan kunnolla. Puolilta öin piti laittaa suppo kun jätkä ei vaan saanut nukutuksi millään, heräili tunnin välein kiukkuisena ja tosi väsyneenä. Osansa on kyllä varmaan näillä helteilläkin. Nyt helteillä on heräillyt useampana yönä kahdesti syömään. Aamulla alkaa heräillä kuudelta, mutta torkkuu sinne seitsemän korville (onneksi!).

Poika on viime aikoina tissitellyt iltatissittelyt ja sen jälkeen vielä halunnut, että isi nukuttaa syliin. Välillä pääsee kyllä helpommalla kun iltatissin jälkeen vie vain sänkyynsä ja nukahtaa sinne omia aikojaan.
Päikkäreille nukahtaa joko tissille tai mun viereen. Vaunuihin en ole nukuttanut näillä lähes 30 asteen helteillä ollenkaan, kun tietää ettei tuo kuumakalle siellä kuitenkaan saa nukutuksi.

Huomenna on mielenkiintoinen päivä edessä. Mummin hautajaiset ja luvattu 30 astetta lämmintä. Saa nähdä miten tuo pieni jaksaa...
 
Mä olen yrittänyt myös "opettaa" poikaa olemaan lattialla yksin. Ei auta, vaikka kuinka olis leluja tms viihdykkeitä niin ei suostu yksin olemaan! Aina mä ensimmäisenä pojan laitan lattialle mutta kun siinä alkaa huuto niin sitteriin, siinä saattaa hetken olla. Korkeintaan kuitenkin 15min. Pojan pitäisi kokoajan olla sylissä ja eihän siinä mitään mutta kun hetkeksikään ei saa pysähtyä! On oikeesti aika haastavaa yrittää kävellä koko päivä poika sylissä... Tästä syystä haikailisin vähän jotain kunnon kantoreppua niin olisi kotihommatkin helpompi tehdä. Meidän poika onneksi nukkuu aika hyvin päivällä niin on sitä omaa aikaa kun saa istua, ihan luksusta! :D

Meillä otettu myös ratasosa käyttöön. 3kk paikkeilla matkat oli yhtä huutoa. Yksin en lähteny enää minnekkään kun vauvaa oli pakko kantaa sylissä koko ajan, vaunuissa kauhea huuto. 4kk neuvolassa mä sitten kysyin asiasta ja siellä sanottiin että voi ihan hyvin siirtyä rattaisiin. Meidän rattaissa saa siis selkänojan ihan makuuasentoon ja ihan hitusen kohotettua jne. Siitä lähtien ollaan oltu rattaissa, rattaat ja vaunut on meillä erikseen. Nyt oon jo nostanut selkänojan puoli-istuvaan asentoon ja enää ei oo mitään ongelmia kun poika näkee kaikkialle ja viihtyy rattaissa hyvin. :) oon vielä lisännyt rattaissa olemisen mukavuutta ohuella hengittävällä peitolla, ettei selkänoja ole pikkusen selälle niin kova. Tähän asti nukkui toisinaan päiväunia vaunuissa mutta nyt alkaa olemaan jo liian pitkä.
 
miss_piggy
Täällä on tänään jo otettu 2 kertaa unet ulkona, meen tohon lähipuistoon, laitan vaunut puun alle varjoon ja istun itse ruohikolla lukemassa kirjaa. Poika ei halua nukkua sisällä. Asusteena ollut jo monta päivää vaan pelkkä vaippa, sisällä ja ulkona.
 
miss_piggy
Mulla on paino nyt 65-66kg, kun lähdin laitokselle, painoin muistaakseni 80kg.
En ole laihduttanut erityisemmin, syön karkkia ja roskaruokaa välillä, mutta käyn vaunulenkeillä aina kun mahdollista, ja imetyshän laihduttaa. Eli täällä lähtenyt 15kg. Laitoksella kyllä tippui jo ekat 10kg kun olin siellä sen 10 päivää.
 
Mulla on vielä 4 kiloa lähtöpainoon. En ole laihduttanut koska imetän, mutta hissuksiin paino valuu alaspäin. Mulle tuli turvotuksineen kaikkineen 20 kg raskauden aikana, ensimmäiset n. 11-12 kg lähti nopeasti, nyt sitten maltillisemmin on lähtenyt n. 5 kg. Eiköhän nuo viimeisetkin kilot jää matkasta pois itsekseen sitten aikanaan. Normaalipainossa kuitenkin olen joten syytä stressiin ei ole. :)

Meidän Aatu täyttää tänään jo 5 kuukautta. Hurjaa! :heart:
 
Mihin 5kk on mennyt? Joku vieny ajan ihan huomaamatta!

Eilen oli hurja päivä, kahdsti kävin koiran kaa eläinlääkärissä ja siinä välissä poika ihan mahdoton, unista ei meinannu tulla yhtään mitään ja sit oltiin kiukkusia kun väsytti. Liian kuuma, kävin hetken ajan viereiss kauppakeskukses ja kirjastossa nukuttamassa.

Ensi viikolla on jo sit vauvauinti! Muita vauvauinnin aloittajia?

Joillain jo syöttö-tuoli käytössä? Miehen vanhemmat toi meill syttötuolin perjantaina, keittiöön se jäi. En kuitenkaan haluaisi vielä istuttaa siinä joten ruokaillaan sitterissä.

Riisun btw pojan vaippasilleen ruokailujn ajaksi että saa vaattet suojattua. Sitä ruokaa on siis ihan kaikkialla ja kun porkkana ei meinaa lähteä pesussa. Lisäksi nokkamukista juominen kastelee. Ruokalappua en käytä kun se sotkee vaan lisää ku se pitää kokoajan sit olla siel suussa ja sit korvissa ja ja.

Huomasin eilen et meijän vaunuissa tavaratila pienenee huomattavasti kun vaihtaa ratasosaan (emmaljungat) se onkin iso -. Käyn siis kävellen kaupassa.

Raskauskilot lähti tosi nopeasti, ei niitä tullut kuin 6kg kun laihduin raskauden alussa n. 10kg migreenin vuoksi (osa tuli tosinopeasti ihan jo nestistä takasin. Mutta kun muutenkin olisi ylipainoa hyvin reippaasti niin ne kilot junaa ihan paikoillaan. Lähti vähän kun käytiin miehen kaa juoksemassa mutta ne nyt jääny pois ni kilot tullu takas. Ei itsekuria... Ja ei, en ole laihduttamalla laihduttanut vaan yrittänyt syödä terveellisesti ja liikkua.
 
miss_piggy
Poika on alkanu heräilemään taas entistä aikasemmin, tänäänkin alkoi kukkua jo hereillä kuuden jälkeen.. Ois ollu kiva kun ois saanut edes omana synttäripäivänä nukkua vähän pitempään :D
Syöttötuolia täällä on testailtu, siinä on pehmuste ja tuen pojan siihen vielä viltillä parempaan asentoon. Ei meinaa oikein sitterissä enää ruoka upota eli syö mieluiten joko sylissä tai sitten tuossa syöttötuolissa. Ensimuki nyt ei oo ollu käytössä kun tuntuu että sieltä tulee sitä nestettä vähän liikaa, tuttipullosta on vettä annettu ja poika onki juonu vettä noin 200ml päivässä näin helteellä.

Meidän poika täyttää jo parin viikon päästä 6kk :) Iso kossi.
 
Eilen oli mummini hautajaiset ja 32 asteen helle. Poika jaksoi tosi reippaasti. Kesken siunaustilaisuuden iski pikkumiehelle puheripuli ja piti melkoista älämölöä, päristeli ja jokelsi. Kiukutellut ei kertaakaan koko pitkän ja KUUMAN päivän aikana. Tuntui oikein nauttivan kun oli paljon ihmisiä ja ihmeteltävää. :)

Eilen tuo viimein löysi varpaansa. Pitkään jo hapuili niitä kohti, mutta eilen sitten koki jonkin ahaa-elämyksen ja tajusi tarttua varpaistaan kiinni. :D
Tänään aamulla istui sylissäni ihan itse, nojaten käsiinsä. Ei toki kovin pitkiä hetkiä jaksa itseään käsien varassa kannatella, mutta ihan yllättävän hyvin jo kuitenkin.
On myös nyt viime päivinä alkanut sitterissä ollessaan ja syliin halutessaan (tai kun aion nostaa sitteristä/sängystä/lattialta syliin) ojentamaan käsiään ylös. Selvästi siis ilmaisee jo haluavansa syliin. Toki kädet on vielä hieman koukistetut eikä kämmenet ole avoinna, mutta sitä kohti mennään näemmä vauhdilla.

Paljon onnea miss_piggylle! :)
 
Onnittelut miss_piggy! :)

Syöttötuolia ei olla vielä kokeiltu. Ostettiin tuo tripp trapp mutta siihen pitäisi löytää vielä pehmusteet ennen kuin otetaan käyttöön. Sitterissä siis syödään. Oon vaan miettinyt että mikähän noissa sittereissä on painorajana.. Meillä on käytössä ihan tollanen emman perus sitteri ja käytettynä se ostettiin eikä tullut mielenkään mitkään painorajat. Nyt kangas venyy jo alhaalta niin paljon että antaa varmaan vielä joku kerta periksi :D

Mulle kertyi raskauskiloja hurjat 25kg. Viimeisimmässä punnituksessa neuvolassa vaaka näytti 85kg, oli aika shokki! Ekan kerran kävin synnytyksen jälkeen vaa'alla 3vk päästä ja sillon kiloja oli jäljellä 11. 1,5kk synnytyksestä painoin taas 60kg ja 3kk synnytyksestä -4kg :) Mä aloitin kuntoilun uudelleen heti kun pystyin kävelemään kunnolla eli noin 3vk päästä, vaunulenkkejä 7km 1-2krt päivässä. Alkuun tietty hitaammim ja lyhyempiä matkoja! Personal trainerin ruokavalion otin samoihin aikoihin kun imetys loppui.
 
Onnea Piggy!

Meillä kakka muttunut papanoiksi/ kiinteäksi muttei kuitenkaan ole mitään kivikovaa. Paljon mielyttävämpää siivota.

Meillä kanssa huonompi unikausi (=poika oppii uutta eikä malta nukkua) eli oon aikas väsy. Ja poika väsy joten hänkin kiukuttelee. Nooh, ehkä nyt tuleva yö olisi hyvä? Pakkohan niiden on joskus oppia nukkumaan ilman yösyöttöä, viimeistään 15v vanhana ku riparil nauretaan ulos -.-

Leo oppi tänään näyttämään kieltä ja päristelemään sillä = ruokailu on entistä sotkusempaa...

Mitä soseita ootte ite tehnyt? Mikä ois seuraava? Nyt menee porkkana, peruna, bataatti, banaani, persikka ja omena (omenasoseen ostan kaupasta 100% omenasoseena muut oon ite tehnyt) Joku vihannes, mut mikä? Kukkakaali?? mitä noille voi antaa? Maissi ei innosta. Vai oisko se sit puuro? Lihaa en ihan viel haluaisi kehiin.

Mulle ainakin nla:ssa neuvottiin ettei lisävettä tarvita vaikka on helteistä, vauavt saavat kaiken mitä tarvitsevat rintamidosta.
 
Meillä menee bataattia, porkkanaa, kukkakaalta ja nyt tänään mukaan tuli peruna. Hedelmistä on maisteltu banaania, mangoa ja päärynää. Nuo kaikki siis olen itse soseuttanut. Kaupan valmissoseista ollaan maistettu vain persikkasosetta.
Kakka meillä ei ole kiinteää tai papanoita nähnytkään, soseiden myötä vain lemuaa pahemmalle, sitä tulee entistä enemmän ja koostumus on ehkä jytkympi kuin ihan maitokakka.

Huomenna 5 kk neuvola. Rokotuksia siis luvassa ja levoton ilta/yö edessä. : /
 
Meillä on maisteltu porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, perunaa, bataattia, kesäkurpitsaa, maissia ja herneitä. Heldelmäsoseista oikeastaan kaikkea, vadelma tuli tänään uutena makuna. Onneksi ei oo tullut mistään mitään allergiaoireita! Ruokasoseet oon tehnyt itse ja hedelmäsoseet on kaupan. Niitäkin voisi kyllä alkaa itse tekemään :)

Kakka oli täälläkin yhdessä vaiheessa papanoita ja muutenkin kiinteää, nyt on taas samanlaista kun ennen. Tiedä sitten tekeekö nää helteet sen että vatsa menee aika löysäksi yhtäkkiä.. Oltiin miehen ja pojan kanssa ravintolassa tänään syömässä ja pidin poikaa sylissä, kun annoin miehelle huomasin että mun valkoinen paita ja toinen käsi sekä reisi on ihan kakassa.... Kiva, tuo kun tuntuu olevan sellasta myrkkyä ettei millään lähde pois! Vaippa oli siis falskannut ihan kunnolla. Olikin kiva sitten mennä autoon vaihtamaan vaippa ja yrittää kosteuspyyhkeillä saada poika puhtaaksi, täälläpäin kun noita lastenhuoneita on tosi heikosti ravintoloissa ja kauppakeskuksissa. :D
 
miss_piggy
Meille taas neuvolasta sanottiin että vettä pitää antaa näillä helteillä, kuitenkaan en imetä enää yhtä usein kuin ennen, joten vaarana on että vauva ei saa tarpeeksi nesteitä. Ja vesi pitää myös mahan kunnossa..

Itse olen tehnyt seuraavia soseita:
bataatti
peruna-porkkana
peruna-kana

Ajattelin vielä jossain vaiheessa tehdä sitten bataatti-kanaa varmaankin. Hedelmäsoseet olen ostanut kaupasta, en oo jaksanut itse alkaa tekemään. Muksulla ainakin on hedelmäsoseissa lähes täyttä tavaraa se purkki, toisin kuin jollain muilla.

Puuroina meillä on aamupuurona joku Piltti mustikka-päärynäpuuro ja illalla sitten Muksun banaani-puuro.
Ruokailut on silleen, että aamulla puuro, lounaaksi kasvissose, välipalaksi hedelmäsose, päivälliseksi kasvis-lihasose ja iltapalaksi puuro. Ja tissitykset tietysti päälle.

Noiden itsetehtyjen lisäksihän on sitten maisteltu valmissoseista jo vähän vaikka mitä. Mitään oireita ei ole tullut. Kakka on sellaista kiinteää joka on helppo siivota, sellainen tappipaska aika usein :D

Viime yönä syötiin 03:30. Nyt on pysynyt jo pidemmän aikaa tuo 1 syöttö / yössä.
 
Meille sanottiin neuvolasta ettei vettä tarvi juomalla juoda, helteilläkään. Et ruokajuomana voi antaa lähinnä suun huuhteluksi. Noin 20ml juo varmaan ruokajuomana, anna soseiden kans, mut puurojen kans menee maitoa. Kyllästyin tuohon piltti puuroihin ja ostin tytölle tavallista pikapuuroa. Teen vähän löysemmäksi ja pikkuisen ylikeitän.. maistuu ! Soseen kanssa siis tarjoilen.

Syöttötuolia meillä ei ees vielä ole, tyttö kun ei niin hienosti osaa vielä istua että syöttötuoliin tohtisin panna. Se tiietään, et ostetaan sellanen monikäyttöinen malli joka lapsen kasvaess muuttuu.. niitäkin on paljon erilaisia joten päätös ei varmaankaan oo helppo :D

Onnea miss_piggy näin jälkikäteen! :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Neuvolassa käyty. Nyt ei onneksi hetkeen ole rokotuksia, seuraavat sitten 1-vuotiaana.
Painoa jäbällä 8660 g ja pituutta 68 cm, hienosti kasvaa ja painonkin kehitys alkaa tasaantua nyt kun poika on alkanut liikkumaan. :)
Kehuja sai taas suloisuudesta (löytyykö maailmasta epäsuloisiakin vauvoja muka? :D), rauhallisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Erittäin tyytyväinen poika.

Syöttötuolissa aletaan kerran päivässä yhden ruokailun ajan istumaan, kun poitsu niin suoraselkäisesti itseään jo kannattelee. Asiaa siis kysyin ja th:lta sille "luvan" sain.
Meillä on tuollainen lapsen mukana "kasvava" syöttötuoli, mutta kun tuo vaikuttaa kovin ahtaalta (nyt vielä on siis erinoimaisen hyvä, koska lapsi pysyy hyvin aloillaan eikä pääse keikkumaan laidalta toiselle) niin hankitaan myöhemmin uusi.

Meillä vettä menee tuttipullosta päivässä ehkä 10-20 ml, eli ei juuri mitään. Eilen taisi mennä ehkä 5 ml ja siitäkin puolet bodylle. Mitään kuivumisvaaraa ei ole. Täysimetyksellä terve lapsi saa äidinmaidosta kaiken tarvitsemansa nesteen. Pissaa tulee yllinkyllin ja poika on virkeä, joten vedenjuonnille ei meillä ole varsinaista tarvetta. Ruoan päälle vain tuon hampaan vuoksi huuhdotaan suu (+ soseen kanssa hörpitään aina joka lusikallisen perään). Soseita meillä menee 1-1,5 jääpalakuutiollista kaksi kertaa päivässä + pari teelusikallista hedelmäsosetta (hedelmäsoseita ei olla päivittäin edes syöty).

Meillä hammaspesutkin on aloitettu hyvä tovi sitten, kun hammas on ollut suussa syntymästä lähtien. Suosittelen Nübyn hammasharjasettiä heti jo siitä lähtien kun hampaat alkavat puhkeamaan! Health & Safety < Nûby™ Products | Nûby™
 
Hedelmät kannattaa keittää. Ja sit soseuttaa.

Meillä tänään 5kk nla. Ihan kiva mennä omalle tarkkarille, edellisen kerran nähtiin 1kk nla:ssa. Uskon ettei painoa ole juurikaan tullut, poika minusta hoikistunut. Saa nähä :)

Satteko te muut täytettäväksi masennuskyselyn? Sain sellasen 3kk nla:ssa opiskelija th:lta joka oli sijaisena. Sano että kaikilta kysellään mut mulle tuli sillon tunne ettei niin ole. Se huolestu kun perhekyselyssä tms vastasin kysymykseen että minun on vaikeata käsitellä vauvasta syntyviä negatiiisia tunteita. Johon se vastas et muista ettei sitä saa vauvaa ravistaa. No ei kyl oo vittu tullu mieleen... Tarkotin ja selitin sille mitä tarkotan (eihän se vauvan syy ole jos se esim yöllä herää mutta turha heräily ärsyttää, tai jos se kitisee ja kitisee ja en osaa auttaa kun en ymmärrä mikä on ni kyllä se turhauttaa ja minusta tuntuu väärältä kun turhaudun). Ehkä ymmärrätte mitä tarkotan. Opiskelija ei. Saa nähdä mitkä mielenterveys merkinnät tehnyt.
 
Me saatiin se perheen voimavarakysely ja mä sain vielä erikseen sen saman mielialakyselyn joka annetaan äitiysneuvolassakin jo kertaalleen täytettäväksi.

Poika oli illan kiukkuinen kuin ampiainen ja kun alkoi kuumetta nostaa laitoin supon, ettei olo ehdi mennä kamalaksi pienellä. Yön nukkui ihan ok, söi kylläkin kaksi kertaa. Aamuyöllä alkoi äheltämään ja kuudelta sitten pojan kanssa noustiinkin jo ylös.

Koirakin oli ruikuloinut lattialle + omalle pedilleen (tietysti, justhan mä pesin pedin päällisen toissapäivänä :stick: ) yön aikana. Tainnut helle laittaa pappakoiran masun sekaisin.
 
Leo ei ollut juurikaan kasvanut, niinkuin enteilin 69,6 cm ja 8,5kg (4kk 69,0 ja 8,1kg). Terkan mukaan johtuu liikunnasta ja kuulemma tyypillistä varsinkin rintaruokitulle lapsell että käyrät rupee tässä vaiheessa laskemaan. Oltiin +2 käyräl.

Onko muilla tiedossa normaali 6kk nla? Meillä ryhmäkäynti, 6 äitiä ja 6 vauvaa jotka 6kk. Eka joku yhteinen juttu 45 min ja sit vauvat punnitaan ja mitataan vuorotellen.

Kuume nousi rokotuksesta, annoin illal panadolia ja nyt kun heräs ni oli taas 38,4. Mut miksi, miksi lapsi haluaa jumpata kuumeessa eikä nukkua?? 4.45 herätä jumppaa. Voi terve, ei ehtiny ees ottaa aamumaitoja.

Päätin aloittaa puurot seuraavaksi. Ajattelin et kaurasta on helppo aloittaa, eilen sai ekan kerran, yökkäili mutta nieli.
 

Yhteistyössä