Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Meillä poika ei huolinu noita peruspuuroja ku eihän ne maistu millekään. Siks onki pojalle erikseen sitten aamuksi Piltin mustikka-päärynä ja illaksi Muksun banaani-puuro. Tykkää tosi paljon. Menee jo vajaa desi kerralla.

Meillä ei oo 6kk neuvolassa mitään ryhmäkäyntiä. Normaali käynti.
 
Ei meilläkään tosiaan pojalla ollut mitään mieletöntä kasvupyrähdystä tullut kuukaudessa. 4 kk oli 8210 g ja 66,2 cm, nyt 5 kk 8660 g ja 68 cm. Onneksi, ei ihan viikottain tarvitse vaateostoksilla pyöriä. :D

Pitäiskö se meidänkin noita puuroja alkaa maistella...
Poitsu on nyt taas syönyt nihkeästi, etenkin soseita ja rinnallakaan ei hirveästi ole viihtynyt (paitsi eilen oikein asui tissillä ja muutenkin syli oli ainoa paikka mikä kelpasi, teki nuo rokotteet toiselle vähän kenkun olon ja suppoon piti turvautua vielä eilen aamupäivästäkin). Edelleen puhkeavat hampaat kiusaa ja suuhun ei saisi kukaan muu laittaa mitään, paitsi Aatu itse.

Viime yö oli ihan kumma. Jäbä ei meinannut millään malttaa yöunille. Yhdeltä heräsi syömään eikä sitten meinannut taas saada unen päästä kiinni. Syliin piti nukuttaa olkkarin nojatuolissa itse torkkuen. Viideltä taisi aloittaa taas sängyssä pyöriskelyn ja rymistelyn. Kuudelta söi ja siitä sitten nukuttiin lähemmäs kahdeksaa.

Ihanaa kun on edes hetkellisesti vähän viileämpää, nyt näyttää ulkolämpötila olevan 19 astetta. Josko tässä piiiiiitkästä aikaa pääsisi kunnon vaunulenkille!
 
Sama homma, annan puuron kans sosetta. Meillä on sitä piltti kaurapuurojauhetta, mut pikkuhiljaa totutellaan ihan oikeaan puuroon.. joskus ihan alussa ostin nuita makupuuroja pari prk, tosi hyviä kyllä olivat :D mut halvemmaks tuo jauhe tulee, tavan puurosta puhumattakaa.. mäkin pihistelen :D

Meillä oli kans yks päivä syömättömyyttä, nesteet meni mut soseet ei.. nyt syö taas tavallisesti. Kuumuusko tekee vai oiskohan hampaita tulossa?

Meilläkin on ihan tavallinen neuvola, 11.8 on 6kk neuvola !! Apua kun aika menee niin äkkiä !
 
Meillä syödään piltin kaurapuuroa, neiti vetelee sitä ihan innoissaan! Ei tarvii mitään lisämakuja laittaa, ainakaan vielä :) meidän tyttö syö jo neljästi soseita päivässä ja syökin tosiaan jo aika paljon. En vaan ymmärrä, että mihin mahaan ne menee koska tyttö on ollu syntymästään asti tosi siro.

Itellä alkaa maito ilmeisesti loppumaan..:/ On jotenki tosi kova paikka. Vaikka hyvinhän maito on riittänyt, kun tyttö täyttää ensi viikolla jo 6kk! Kääk! Puoli vuotta! :) Onko muilla vaikuttanut soseiden aloitus imetykseen? Me ollaan annettu nyt lisämaitoa pikkasen ja siitäkö neiti vasta innostuki, eikä huoli rintaa enää juuri ollenkaan. Itteppä taisin tään nyt sählätä! ;)

Niin ja jalkani mursin tosiaan kun olin koiran kanssa metsässä lenkillä, menin rähmälleni ja taitoin jalkapöytäni sen verran pahasti että yks luu murtui. Onneksi oltiin jo melko lähellä kotia,että pääsin kotiin asti kävellen. Kotona alkoikin sitten ihan kamala tuska jalassa ja ei muuta kuin päivystykseen päiväksi!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ei soseiden maistelun aloittaminen ole vaikuttanut imetykseen negatiivisesti. Päinvastoin, kun soseita alettiin tarjota, loppui rintaraivarit kuin seinään ja soseensyönnin päätteeksi jäbä oikein hihkuu rinnalle. Tuo siis lämpeää tooooooodella hitaasti noille soseille. Nyt syödään kasvissoseita kahdesti päivässä 2 jääpalakuutiota per annos. Lisäksi sitten yksi "välipala" eli hedelmäsose, sitä menee ehkä kaksi teelusikallista kerrallaan.
En viitsi ihan mahdottomasti noita soseita tyrkyttää kun poika ei selvästi niistä vielä osaa oikein innostua. Meillä siis toteutunee helposti tuo puolen vuoden täysimetys. Luulen, että tissiltä joutuu ihan vierottamaan sitten aikanaan. En tiedä kauan imetys jatkuu, hyvän tovin varmaankin. :D

Nyt on jo toinen yö putkeen kun poika herää yhden jälkeen yöllä syömään ja jää hereille kekkaloimaan. Viime yönäkin heräsi 01.30, söi ja oli pirteä kuin peipponen, olevinaan. Kaksi nukutusoperaatiota vaati ennen kun sain uudelleen nukkumaan. Takaisin unille käytiin 02.30. Ja ennen kuutta aamulla ylös. |O
Poika sentään nukkui ihan ok yöunet kun kävi nukkumaan heti kahdeksan jälkeen illalla.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Soseiden aloitukset ei ole vaikuttaneet imetykseen. Paitsi tietysti niin, että enää ei tartte imettää noin kahden tunnin välein vaan välit on pidentyneet :D

Meillä syödään aamulla puuro, lounaaksi kasvissose, välipalaksi joku hedelmäsose tai rahka/jogurttiherkkua tms, päivälliseksi lihasosetta ja kasvissosetta ja iltapalaksi vielä puuroa.
Annoskoot on puuroissa joku puoli desiä, ja soseissa menee noin 4 jääpalakuutiota kerralla tai vajaa puoli purkkia. Menis varmaan enemmänkin mutta en oo viittinyt antaa kun imetän kuitenkin sitten aina hetken päästä päälle.

Poika ei suostunut eilen nukkumaan päikkäreitä klo 16:30 jälkeen, kahdesti käytiin vaunujen kanssa pihalla mutta huusi vain ja värkkäsi omiaan. Sitten luovutettiin ja koitettiin vain leikkiä ym sinne nukkumaan menoon asti. Poika kyllä sitten nukahti aika lailla heti klo 20 ja itsekin menin nukkumaan 21:30.
Syötiin sitten vasta ekan kerran klo 04. :D
 
Leo tipahti eilen meijän sängyltä alas!!! Onneksi matalahko sänky ja peruutti alas eli peppu tais ekana osua maahan. Laitoin pojan sängyn puoleenväliin ja käänsin selkäni, suoristin pojan sängyn lakanat (sänyt iha vierekkäin) ja PAM. Paskamutsi.... Soitin viel lastenpäivystykseen, ei tarvinnut lähteä ja yö seurattiin vointia. Mut hei silti... Onneksi mitään ei käynyt!

Poika noussut konttausasentoon muutamia kertoja, ei kylläkään pysy siinä kuin ihan hetken. Taakspäin ryömitään pidempiä matkoja, eteenpäin kans edistynyt mutti montaa potkasua jaksa. Istualten ei kyllä pysy ollenkaan, ei että saisi istuttaakaan viel kunnolla.

Täällä ilmat viileni vasta eilen, olipa ihanaa nukkua kun oli vähän viileämpi. Toisaalta nousin vähän väliä katsomaan poikaa.

Meil menee 2xpvä 2 jääpalakuutiollista ruokaa ja siihen n. 2rkl hdelmäsostta. 2 krt/pvä annan kans puuroa n. 3 rkl ja 2rkl sosetta. Toisinaan kaikki uppoaa ja toisinaan koko ruokailu on vaan kielen näyttämistä.

Huomenna alkaa vauvauinti! Jee :) Jännittää vähän, eniten päivän rytmitys kun nklo 9 jälken ei saa ruokkia ja pojal nyt tosi sekava aamurytmi...
 
miss_piggy
Täällä poika ei ryömi vieläkään mutta peruuttaa työntämällä itteään käsillä taaksepäin. Jos laittaa istumaan niin pysyy jonkun aikaa istuma-asennossa ja syöttötuolissa ruokaillaan yleensä niin, että olen vähän tukenut vielä pyyhkeellä asentoa.
Leevi vaan heräilee vähän turhan aikasin, tänäänkin piti nousta ylös jo 06:30, en tahdo millään jaksaa niin aikasin nousta..

Eilen tein pakkaseen soseita, tuli kana-bataatti-porkkanaa ja bataatti-porkkanaa.
 
Hui margareta! :O Onneksi Leo ei onnistunut itseään tuossa telomaan.
Itsekin huomannut ettei tuota sälliä voi jättää hetkeksikään valvomatta minnekään mistä voisi pudota.

Meillä jäbä herää lähes joka aamu viimeistään kuudelta, joten tuttua huttua nuo aikaiset aamut ja oma väsy. Jäbä myös pyörii sängyssä kuin väkkärä napansa ympäri, kolistelee ja potkii sängynlaitoja jne..

Tänään Aatu kääntyi mahalta selälleen ja ensimmäistä kertaa siis niin ettei selvästikään ollut mikään vahinko. :)

Käytiin päivällä Medieval Festivaleilla ja matkarattaiden (joihin siis saa turvakaukalon kiinni ja siksi yleensä autolla liikkuessa käytössä) sijaan otettiin Emmaljungat ilman koppaa mukaan. Ihan hyvin jäbä viihtyi rattaissa kun näki sieltä paremmin ympärilleen. Hyvin onnistui myös päikkärit ratasosassa. Taitaa nyt jäädä koppa kokonaan turhaksi, ei tuo sälli sinne kauaa edes enää mahtuisikaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Unohda margareta nuo paskamutsi-fiilistelyt ! Ei käyny pahemmin ja veikkaanpa että muutaman kuukauden päästä meidän kaikkien lapset kolhii itseään vaikka kuinka heitä suojelisimme. Oon itellekki joskus vuoden paskamutsi-pystiä kaavaillu. :D

Meillä on kans tyttö ruennu vähä etenemään takaperin.. keskeltä lattiaa oli ehtiny mennä nojatuolin alle, pää vaan ei mahtunu :D
 
miss_piggy
Meillä kanssa poika on hauska kun on mahallaan lattialla, tekee semmosta nylkytys-liikettä kun koittaa päästä eteenpäin :D Mutta sitten meneekin taaksepäin. Tänään on taas kovasti päristellyt ja pörissyt suullansa, kutittaakohan ikeniä. Hyppykiikussa on pidetty lyhyitä aikoja ja poika on aivan innoissaan, hyppii ja nytkyttelee itseään.
Täällä myös yöllä pyöritään navan ympäri. Keskellä yötä saattaa olla ihan poikittain sängyssä, ja välillä makaa mahallaan ja välillä selällään, välillä vierii sänkyyn mun viereen kun se pinnasänky on ihan kiinni mun puolella sänkyä ja se yksi laita otettu pois.
 
Margareta, onneksi vauvalla kaikki hyvin eikä sattunut mitään! Ja älä pode paskamutsi -oloa, vahinkoja sattuu. :)

Meillä herättiin myös yhdessä välissä klo 5.30-7, nyt nukutaan jo lähemmäs yhdeksää joka aamu. Yksi päivä herättiin vasta puoli yhdeltä! :D saa nähdä kuinka kauan jätkä menee näin loistavilla yöunilla. Nukkumaan mennään siis joka ilta klo 20.30-21. Mulle sopii kyllä paremmin kuin hyvin että aamulla nukutaan vähän pidempään, oon niin aamuihminen! Yöllä herätään nykyisin 2 kertaa syömään ja kerran juomaan vettä. Oon yrittänyt suurentaa iltapalaa että jäis toinen syöttö pois mutta poika ei huoli. Jotenkin luulen ettei hänellä ole oikeasti edes nälkä sitä kahta kertaa mutta en saa millään poikaa rauhoittumaan ilman maitoa.. Eikä mua nyt niin haittaa herätä, neuvolassa sanottiin kyllä että ei tarvisi syöttää yöllä ja voisi unikouluttaa yösyötöt pois mutta ajattelin kuitenkin odottaa jos ne jäisi pois itsekseen. Ehkä sitten viimeistään armeijassa. :D
 
margareta, elä ittees syytä, noita nyt alkaa sattua ku vauvat liikkuu niin paljon eikä kolhuilta oikein voi välttyä. Täälläkin poika kolhii itteään, åää kopsahtaa helposti pöydän jalkoihin, lattiaan tms. Nämä pikkuiset on yllättävän lujaa tekoa :)

Täällä poika liikkuu koko ajan. Siis ihan koko ajan. Kääntyilee, kierii, peruuttelee, nousee konttausasentoon hytkytteleen...konttausasennossa yrittää liikutella polvia eteenpäin, kädet ei ihan vielä liiku. Ei varmaan kauaa mene kun hoksaa tuonkin. Koko ajan saa olla vahtimassa!

Ruokajutut menee siten, et puuroa aamulla ja illalla, lounaalla soseita. päivälliselle en ole vielä ottanut sosetta, mut ens viikolla ajattelin lisätä. Puurona menee riisipuuroa ja mannapuuroa. Luumusoseen kanssa. Perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, bataattia, maissia on syöny ja kaupan lihasoseita, jotka uppos todella hyvin.

Ilmoitin meidät tänään muskariin. Vauvauintiin ei mennä, koska poika edelleenkin inhoaa kylpemistä.
 
Vilja-maaria- tuo liikkuminen kuulostaa niin tutulta, jotenki tuntuu et eihän se voi liikkua jo noin paljo ku ei vauvat liiku, mut kyl ne liikkuu.. Eikä päässä ole järjen häivää, poika pyörii vaik kuinka monta kertaa päivässä olkkarin kaapin alle silleen et pää jää jumiin ja siitä seuraa hirveä huuto. Mut sit 10min päästä ollaan taas jumissa samassa paikassa... Nla:n täti yritti ensin sanoa et ei ne osaa viel määrätietosesti pyöriä, vahnkoja kuulemma. Paskan marjat sanon minä. Tuo katsoo esim koiraa ja sit lähtee rullaus 1-4kierrosta. Kunhan vaan eivät vielä lähtisi nousemaan ylös seisomaan. Mietin tossa et jospa ite liikkuis noin paljon ni hitsi et ois timmis kunnossa ;)

Muskariin ilmotin meijät jo jonkin aikaa sitten, alkaa vasta syyskuussa.

Niinhän nuo sanoo et 6kk ikäiset ei tarvitse enää yöllä sapuskaa. Sain viimeyönä taas pois yhden syötön joka on sellanen paluu muuttaja toisinaan. Eli nyt mentiin nukkumaan klo 18 ja 02.30 söi ja herättiin 5.45. Kohta laitan kyl päikkärille, muuten menee uimaan meno rytmi iha pipariks.

Miten yöunille menoa myöhästyttäis? nyt nukutaan päikkärit 6.30-9 ja 11.30-14 ja sit valvotaan sinne 18 mut rupee jo kiukuttaa 17 aikaan. Jos olen kotona ja meen kävelemään ni nukahtaa pikkupäikkärille 16 aikaan jolloin jaksaa sit valvoa 20-20-30 asti mutta herää kuitenkin samaan aikaan. Ja kun herää ni on vielä väsyneempi kun yleensä. Mutenki tarvis 13-14h yöunet et heräis silleen et jaksaa touhuta ikä tarvii hetken kuluttua nukuttaa. Kun vaikka miten kylvettää ja leikittää ni ei saa kun joku 20 min aikaa kulumaan ja siirrettyä uniaikaa.
 
miss_piggy
Meillä poika valvoo putkeen max 2,5h, sitten laitan aina joko sisällä tai ulkona vaunuihin ja ottaa vaihtelevasti 30min-1h päikkärit. Päikkäreitä otetaan siis päivästä riippuen yleensä 3-4, joskus kun ei suostu nukkumaan. Mutta hyvin jaksaa sinne klo 20 asti valvoa kun viimeiset päikkärit ottaa yleensä joskus klo 17-18.

Poika on kyllä hyvä syömäri. Soseitakin kun syödään niin odottaa syöttötuolissa suu auki, että milloin tulee uusi lasti suuhun :D Pitelee myös itse tuttipulloa kädessä ja lussuttaa vettä omaan tahtiinsa. Myös lusikkaa on alkanut viemään itse suuhun.
 
Meillä jäbä laittaa iltaisin nukkumaan jämptisti iltatissin jälkeen klo 20-21. Yöllä syö kerran, joskus kaksi (saattanut illalla nukahtaa ajoissa ilman, että ehtii kunnolla tankata ja herää siis sitten tavallista aiemmin yösyönnille). Aamulla sitten herätään n. klo 6, joskus harvoin nukkuu jopa 7 asti. Ennen nukkui aamuisin ekat "päikkärit" noin tunti yöunien jälkeen, mutta nykyisin posottaa hereillä 2-3 tuntia ja sen jälkeen nukkuu tunnin (joskus äärimmäisen harvoin jopa 2 tuntia). Päivällä sitten nukkuu tunnin-kahden päikkärit, tai parit puolen tunnin päikkärit. Illalla ottaa lyhyet tirsat sylissä puoli kuuden-kuuden välillä. Siitä sitten jaksaa valvoa hyväntuulisena sinne 19.30 asti jolloin on iltapuuhat ja sen jälkeen sitten iltatissittelyt.

Täällä myös juodaan itse tuttipullosta (tai lähinnä puree tuttiosaa, mutta välillä myös ottaa hörpyn vettä omatoimisesti). Soseista ei ole erityisen innostunut. Ei kasvissoseista ja vielä vähemmän hedelmäsoseista. Aamupuuroa maisteltiin eilen ensimmäisen kerran ja tänään jatkettiin treenejä. Määriä en aio lisätä ja tuon hedelmäsoseen taidan jättää toistaiseksi kokonaan pois, kun tuntuu poikaa ärsyttävän jatkuva soseiden tyrkyttäminen.
Täysimetys jatkuu (vaikka jotkut onkin mieltä, ettei tämä enää ole täysimetystä kun soseita maistellaan). Mun mielestä täysimetyksellä kuitenkin mennään, kun ei poika noista pienistä soseannoksista saa energiaa juuri mitään ja tissillä viihtyy ihan yhtä paljon kuin ennen soseiden maisteluakin.
 
Hortensia- mäkin miellän silleen et täysimetän :) Puuro on ainoa joka maistuu, eikä sekään joka kerta, nyt ruokasoseet mennet huonosti, pojal ei ois aikaa syödä. Kieltä vaan näyttää.

Tänään "syöksy"ryömi eteenpäin, hauskan näköstä ku sai ponkiastua niin lujaa ja paljon eteenpäin et kädet jäi jälkeen ja meni naamalleen pylly pystyssä :D Mutta siitä se eteenpäin meno lähti silleen niiku aikuisten oikeasti. Ihanan näköstä kun se kattelee ympärilleen ja päättää minne haluaa, hyvin usein koiran luo tahtoo.

Te joilla koira, miten annatte olla vauvojen kaa? Saako nuolla? Meillä poika laittaa just parasta aikaa koiran etutassua suuhunsa, kuinka hygienistä... En tykkää kun naamasta nuolee mutta mutta. Karvoja tuo syö varmasti enemmän kuin sosetta päivässä :D
 
Onpas täällä hiljaista.

Leo aloittanut kamalan huudon öisin, mikään ei auta, tulin siihen lopputulokseen et hiljenee/ nukhataa nopeiten uudestaan kun annan huutaa ja kun on rauhottunu annan tutin. Mikään laulaminen, silittäminen, vesihörppy ei auta. Syö kyllä tissistä mut kun laittaa takas sänkyyn ni huuto alkaa uudestaan. Sylissä haluaisi olla mutta sehän ei käy. Ollaan nyt päästy hiljalleen takasin yhteen yösyöttöön. Mitenköhän siitä pääsis eroon? Nooh, jospa odotan et helteet hellittää ensin.

Konttausasennossa hytkytään usein, ei vain tiedä että mitä siinä pitäisi tehdä :) Ryömii eteenpäin, haluaa kovasti seistä- aina kuin vain pystyy ni punkee ylös, sylissä tms. Istuma-asennossa ei pysy.

Olen yrittäny siisrtää nukkumaanmenoa, sain nukutettua päikkäreille 15-17 joten toivon että jaksais nyt pari tuntia touhuta. Pahimmillaan on mennyt 17.15 yöunille -.-
 
Kiintymyssuhde

Kiintymyssuhdeteoria | Psychenet

margareta91, kyselit apuja, minä täältä naapuriketjusta huutelen kun juuri näitä juttuja on tullu mietittyä... :)

Vauva ei harmi kyllä aikuisen unirytmin kannalta pysty vielä ajoittamaan tarpeitaan aikuisen valveillaolohetkiin vaan tarvitsee yhtä ja toista myös silloin kuin aikuiset haluaisivat nukkua - fakta johon joutuu sopeutumaan jos lapsia hankkii ja haluaa niiden tarpeet hoitaa kunnolla.

Ja se tarpeiden kunnioittaminen myös yöllä kannattaa, sillä lapsi joka ei koe että hänen tarpeitaan hoidetaan, kokee ettei aikuinen olekaan saatavilla (pitkät usean tunnin erot vanhemmasta tai se että vanhempi ei anna lapselle sitä hoivaa mitä lapsi tuntuu kaipaavan kuten ruoka, läheisyys tms.) ja että lapsi itse ei olekaan tarpeeksi arvokas ja rakastettu. Lapsi kehittyy turvattomasti kiintyneeksi. Se taas on hyvin vahvasti tuleville psyykkisille ja sosiaalisille ongelmille (mielenterveysongelmat, itsetunto-ongelmat, käytöshäiriöt jne.) altistava juttu.

Eli vauvan (ja varmaan teidän vanhempienkin) nykyhetken ja tulevaisuuden kannalta on varmasti paras hyväksyä se että vauvan tarpeiden ilmenemisen ajankohtaa ei voi aikuinen kontrolloida vaan vauvaa tulee hoitaa silloin kun tarve on. Oppii sitte luottamaan äidinrakkauteen ja saa hyvän pohjan itsetunnon kehittymiselle - ja kyllä ne aikanaan alkaa yöt nukkua :) Todennäköisesti vain helpommalla pääsee kun vastaa vauvan tarpeisiin.

Tsemppiä ja vauvaa kohtaan herkkää korvaa ja sydäntä öihin! :)

Tässä vielä pari linkkiä kiintymyssuhteista.
 
Meillä on hampaiden puhkeaminen aiheuttanut öistä heräilyä/huutoa + aina vain lisääntyvä liikkuminen tulee uniin ja sängyssä mennään rytinällä laitoja myöden. Väliin herää vain jotta pääsee syliin hakemaan unta uudelleen. Suht nopeasti siis nukahtaa uudelleen, kun vaan hetken kanniskelee/heijaa sylissä. Itse pysyn/pysytään vähäeleisinä ja rauhallisina, niin jäbäkin malttaa rauhoittua unille paremmin.
Harvemmin huutaa märkää vaippaa, mutta onpa niinkin joskus aiemmin käynyt pari kertaa.

Jäbä on alkanut oikein kämmenet avoinna ja käsivarret suorana ilnoittamaan kun haluaa syliin (esim. minun sylissäni ollessaan ojentaa kädet tai toisen käden isäänsä kohti). :D
Haluaa myös syödä itse. Tarraa lusikkaan kiinni ja innoissaan vie suuhun. Jokin mystinen muutos ruokaa kohtaan tapahtunut tässä parin päivän aikana, tokikaan määrät ei ole vielä kummoisia, muttei ole tarviskaan.
 

Yhteistyössä