Helmikuun helmet 2014

miss_piggy, meillä on tota samaa kakkaongelmaa ollu. Useemmat löysät tuotokset päivässä. Soittelin tuossa jo hädissään neuvolaan, sanoi että se on se puhkeava hammas mikä sen nyt tuollain löysentää. Tätä tulee kuulema olemaan koko ajan kunnes on suunnillee kaikki hampaat suussa :D Joten no panic, ainakaa täälläpäin..

Sormiruokailtu ei juurikaa oo, maissinaksuja vois käyä kaupasta kipasee nii sais niitä tuon hampaantynkänsä kanssa jyrsiä :D

Pottajuttuja en oo ite kyllä ees miettiny.. Tiiän et monet alottaa jo tässä vaiheessa treenit mut itestä tuntu et en nyt muutamaan kuukauteen uhraa sille ajatustakaan..
 
Hei! Oon seuraillut teidän keskusteluja hetken aikaa, itellä 17.2 syntynyt tyttövauva. 7680g ja 67 cm pitkä, eli pikkuinen tyllerö siis. Olen saanut paljon vertaistukea ihan vain lukemalla nämä jutut. Kiitos teille siitä. Ajattelin liittyä tähän rinkiin mukaan, kun alkaa olla ajankohtaisempaa hakea täältä juttelu seuraa. Meillä on alettu konttailla hyvään malliin, ja alettu nousta tukia pitkin. Neidillä on kaksi isompaa veljeä huolehtimassa, joten taustatekijät varmaan vaikuttaa. Nyt kuitenkin rupesi vähän ihmetyttämään. Kuka ihme istuttaa 6kk lasta potalla? Lapsen keho ei ole mitenkään valmis pidätyskykyyn vielä tuossa iässä. Aikaisintaan ehkä puolentoistavuoden iässä... lapsen oma pidätyskyky häiriintyy herkästi tuossa vaiheessa, ja yökastelu voi tällöin jatkua helposti kouluikään saakka. Mielestäni asioiden kanssa ei pidä kiirehtiä, vaan lapsi kehittyy omalla painollaan ja tekee asiat kyllä ajallaan, kun on kehitykseltään siihen valmis. Asiasta on tehty todella monia tutkimuksia, jotka tukevat tätä asiaa...
 
Cardemumma, hei vaan.
Vastaanpa kysymykseesi "kuka ihme istuttaa 6kk lasta potalla?" No minä. :) Lueppa uudelleen viestini, en missään vaiheessa sanonut, että opetan lastani kuivaksi jo nyt. Sanoin, että TUTUSTUMME pottaan. Pakko sanoa, että mua kyllä niin ottaa päähän juurikin tuollainen arvostelu. Ystävälliset neuvot on aina tervetulleita, mutta mihin sävyyn sen tekstinsä kirjoittakaan. Sillä on aika paljon merkitystä. Tutkimustulokset.. anteeksi vaan, mutta mä en kasvata lastani tutkimustuloksien perusteella vaan terveellä maalaisjärjellä. Ja kaiken lisäksi meille tuo oli neuvolan kehoite alkaa TUTUSTUMAAN pottaan, laittaa lapsi siihen hetkeksi istumaan. Huhuh, voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta jätänpä väliin. Me jokainen kasvatetaan lapsemme tavallamme, olen vissiin nyt se paskamutsi joka altistaa lapsensa yökastelulle ja mille muullekin vielä. Voi mua surkeaa äitiä, mihin perheeseen lapsiraukka onkaan syntynyt. :D
 
:D Voisko tätä ketjua saada jotenkin salaiseksi... Ärsyttää "ulkopuoliset" kommentoijat. Ei siinä mitään jos olisi edes asiallisia kommentteja. Me helmikuulaiset ollaan varmaan joidenkin mielestä aivan hirviöitä :( :D

Joo en oo ees pottaa ajatellut, mutta kai tuo bumbo tuoli on vähän ku potta :p Syöttötuoli ois seuraava ostos :) Meillä ei kontata eikä ryömitä. Kaikki aikanaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mä jotenkin nyt aattelisin näin et en jaksa ottaa cardemumman kommenttia niin verisenä loukkauksena.. Ehkä kässäs Denven pottatreenit vähän väärin ja ehkä muotoili vastauksensa vähän kriittisempään sävyyn mitä tarkoitus..? Halus kuitenkin liittyy meihin hirviöhelmikuulaisiin joten ei varmaan kaikenkaikkiaan ollu tarkotus meitä teilata :)
 
Jokainen kasvattaa lapsensa tyylillään ja suurin osa kaiketi vielä parhaansa mukaan. Kukin lapsi kehittyy omaan tahtiinsa ja se mikä käy toiselle tänään, passaa toisen kehitysvaiheeseen vasta useammman kuukauden kuluttua. Tutkimuksia on maailma väärällään, mutta kaikista niistä huolimatta ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa kasvattaa/hoitaa lasta.

Keskustelupalstalla kannattaa olla tarkka siinä miten asiansa ilmaisee. Syyllistävä ja hyökkäävä sävy harvoin johtaa muuhun kuin turhaan vääntämiseen.
Asiallinen keskustelu ja ideoiden/kokemusten jakaminen tässä on kaikkien toiveena, mutta tuollaiset kovin hyökkäävään ja aggressiiviseen sävyyn kirjoitetut pätemiset nostaa vain muiden niskavillat pystyyn. Tuomitseva sävy tappaa keskustelun alkuunsa.
 
Ehkä tosiaan lähdin vähän väärällä tavalla asiaa ilmaisemaan, tarkoitus ei ollut loukata :) potta asia nyt oli mikä pisti hieman silmään, mut jos neuvolan kehotus, niin ok. :) on totta, että jokaisella on tyylinsä ja tapansa kasvattaa, eikä oo oikeaa eikä väärää tapaa. Pahoitteluni :/
 
miss_piggy
Ei meilläkään oo pottaan tutustuttu eikä ees omisteta vielä sellaista, mutta jos joku pottaan haluaa tutustuttaa niin mikäs siinä, lähinnähän se on vauvalle varmaan sellaista leikkiä kun saa siinä istua ilman vaippaa :)

lulina, tuntuuko teillä jo hampaan tynkä tai näkyykö että olis tulossa? Kun meidän pojalla ei edes ikenet oo yhtään turvoksissa, ja siksi mietinkin että voiko se kakka mennä löysälle jo paljon ennen ku edes on merkkejä hampaan puhkeamisesta?
 
Pottailusta on kahta koulukuntaa, molemmin puolin löytyy niin puolesta puhuvia kuin vastaan sekä tutkimuksia. Lapsi tutustuu pottaan puolen vuoden ikäisenä- tutustuu ja tottuu pottailuun joten isompana kun opitaan kuivaksi niin pottailu on arkea, ei tarvitse houkutella/ opettaa istumaan potalla. Lapsi oppii todennäköisesti nopeammin kuivaksi haittana mahdollisesti vanhuusiällä pidätyskyvyn heikentyminen.

Itse ajattelin ottaa potan kokeiluun sit kun nousee itse istumaan tai edes pystyy kunnolla istuma-asennossa eikä mene etukumaraan :) Eli varmaan 8kk iässä.

En ottai cardemumman kommenttia itteeni, on totta että palstailessa pitää miettiä miten asioita ilmaisee :) Mukavaa jos jokku kasvaa! Eli tervetuloa.
 
miss_piggy, tuntuu ja näkyy, pari viikkoo sitte ilmaantu semmonen "piikki" tohon ikeneen ja nyt on siis leveyssuunnassa aikalailla näkyvissä mut siis ei oo yhtää "noussu". En siis puhelimessa neuvolantätille kerenny sanomaan, et on jo tulossa hammas kun sanoi et "sieltä nyt varmaan on hammas tulossa". Sanoi, et vaik sylkee tulee tosi paljon ulos nii sitä nielee tosi paljon joten kai se on yhteydessä tuohon kakan löysyyteen, näin ainakin rivien välistä ymmärsin :D Joten ootko ajatellu, et syljen eritys ois jotenkin tavallista runsaampaa?? Meillä ainakin tytöllä paaaaljon ennen hampaan ilmaantumista alkoi se hirveä kuolaaminen.. Sit myös ruokahalu on ihan nollissa, iltapuuro on tänään menny hyvin mut muuten kahden päivän aikana muutamia lusikallisia syöny.. Tääkin kuulema on aivan normaalia. Tätäkin oli joku aika sitten havaittavissa, yhistin helteisiin mut voisko sit kuitenkin olla et on jo sillon ikenet oireillu tätä eikä oo lusikka hyvältä tuntunu. Punotusta ja turvotusta en ees muista huomanneeni, kaitpa niitä ei tullu sit niin tarkkaan syynättyä :D
 
Meillä jäbän hampaiden puhkeaminen on selvästi vaikuttanut ruokahaluun. Tänään taas ikenet kutisseet vimmatusti ja ruokia on syönyt todella nihkeästi. Tissillä viihtyy senkin edestä. Parempina päivinä sosetta syö reippaasti ja melko isoja annoksia. Huonoina menee pari lusikallista per annos, jos sitäkään. Täällä siis puhjennut molemmat alaetuhampaat ja lisää tulee, ilmeisesti alas.

Pottaa ei meilläkään ole hankittuna vielä, mutta treenaaminen aloitetaan jahka jäbä osaa istua kunnolla.

Joko muiden helmikuisten vauvat _tahtoo_?
Meillä tuo sälli on ihan mahdoton, kaikkeen pitäisi päästä käsiksi ja se tahtominen tehdään kyllä kuuluvasti selväksi. Kuten myös se jos ei tahdo. Vaatteiden pukeminen on yhtäkkiä tosi ällöä pojan mielestä. Olisi aina vaan ilkosillaan jos itse saisi päättää... :D
Mihinkähän tuon oman tahdon ja temperamentin kanssa vielä joutuu.
 
Joo, tahtoa löytyy ! Vaatteiden pukeminen meilläki on yks kauheus, pari kk sitte viel neuvolassaki ihmettelivät et kuinka nii sievästi antaa pukea.. Esineitä kohti kurottautuu ja kyllä suututtaa jossei yllä tai ei äiti älyä antaa ;D pari viikkoo myös harrastanu sitä et kaikkea mahollista pitää hakata lattiaan..

Lentoon tuo näyttäs olevan lähössä, välissä aina ilmassa heiluttelee käsiä ja jalkoja... jonkinnäköstä pyrkimystä vissii eteenpäin mut ei hajuukaa miten se tehdään..

Tytöllä on myös mahdoton naaman ja hiustenrepimisvietti.. siis ei itseltään vaan toisilta ihmisiltä.. Ai että se tekee kipeää !! En malta oottaa et millon tuo loppuu, onhan tosta jo ainaki 2kk kärsitty...:D
 
Juu, täällä myös muutaman viikon ajan paukuteltu tavaroita ja käsiä lattiaan, käsillä tavaroita (sekä minua ja isäänsä myös). Samaten on tuon naaman ja hiusten repimisen laita. Tänäänkin aamulla heräsin siihen, että "joku" tarraa nenästä ja poskesta kiinni (otin jäbän taas aamulla puoli seitsemän aikaan viereen jatkamaan yöunia). :D
 
miss_piggy
Kyllä meilläkin poika selkeästi tahtoo asioita ja ei tahdo :D Esim. ulkovaatteiden pukeminen päälle on nounou, itku yleensä vaikka tietää että pääsee ulos ja vaunuihin. Myös jos äiti ei kerkeä antaa tarpeeks nopeasti ruokaa kun jätkällä on nälkä, tulee sellaista kitinä-itkua joka loppuu heti kun lusikka on suussa. Myös ilmaisee kyllä selvästi jos ei halua että lasketaan esim. lattialle leikkimatolle, heti vääntyy naama myttyrään ja vääntää jonkunlaista tekoitkua joka loppuu kuin sinään kun vähän kutittelee.
Repii mua vähän väliä tukasta, on naureskellut jo pidemmän aikaa tälle mun luonnonkiharalle pehkolle. Ilmeisesti on hauskaa kun äiti heiluttelee päätänsä ja kikkarat heiluu. Repii myös äitin ja iskän naamaa ja työntää sormia välillä suuhun ja sieraimiin :D
Paukuttaa myös leluja käsissään, hakkaa niillä lattiaa ja saa varoa ettei pamauta iskää tai äitiä niillä naamaan. Moukaroi myös mukavasti päällänsä isän ja äidin naamaa välillä kun on sylissä, iskä saa pelätä ettei rillit hajoa.

lulina, välillä täällä kuolataan ja päristellään niin että sylki lentää, nyt on ollu taas hiljasempaa. Ja välillä tuntuu että ruoka maistuu vähän huonommin, ja esim. puuron on saanu syöttää sillä lailla lusikalla leikkimällä että lasti tulee, aaaaaaa, ja poika oottaa suu auki :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Moikka!
Meillä ikää pari päivää vaille 6kk. Apua, puolivuotta! Tuntuu hurjalta.. pottailu ei ole käynyt vielä mielessä, kun istuminen tuetta ei vielä onnistu. Syöttiksessä olen istuttanut nyt päivittäin pieniä hetkiä, kun "tarjottimella" saa tuettua asennon hyväksi ja siinä neiti viihtyy :)

Millaisella "tahdilla" olette lisänneet soseaterioiden määrää päivään?

Meillä kiinteitä syöty nyt kuukauden ajan ja tällö hetkellä syödään kasvissose lounas, hedelmäsose välipala ja iltapuuro. Ajattelin ottaa neljännen aterian pian mukaan ja aloitella lihojen maistelu, vai onkohan liian nopea eteneminen? Hyvin tuntuu sujuvan ja annoskoot on suurentunu. Masukin kestäny hyvin, niin tuntuu itsestä että voisi jo lisätä..

Meillä ei liikuta vielä mihinkään :D selältä mahalleen käännytään ja mahallaan vähän pyörii navan ympäri, mikäli jotain tarpeeksi mielenkiintoista näkyy sivuilla! Mutta eipä tuo kiire ole. Kaikki aikanaan, vaikka malttamattomana kaikkea odotankin :D

Ihanaa kun syksy tulee! <3
 
Meillä Leo eniten komentaa meijän koiraa jos se on liian kaukana tms, ja kilttinä koirana se tietenkin tulee lähelle :) Lisäksi myös heitetään leluja ja niil paukutetaan lattiaan tai ihmisiä- Koirakin ottanut osumaa, se onki vähän pälli ja ottaa helmistimel lyönnit silityksinä. Leo tekee kans kaikkea "pahaa" koiranjuomakuppia ja sähköjohtoja tavoitellaan kovasti, nauraa vaan ku kielletään. Saattaa kans komentaa lasivirsiiniä kun sisällä ois mielenkiintoista tavaraa :D

Tekoitua täälläkin/ turhaa kitinää. Yleensä lopettaa nopeasti.

Käytin tänään pojan yksityisel lekurilla pikkujätissä. 4 kamalan huonoa yötä ja nyt ei päiväuniakaan suostu nukkumaan kuin hetken ja sit herää huutamaan. Eilen rupesi yskimään ja aamulla rohisi ja räkä valu. Toisessa korvassa punotusta, kipulääkitys ja seuranta... Oon nyt antanut buranaa ja panadolia. Varmaan joudun manducaan nukuttaa jos sais siin paremmin nukuttua.

Kuolaa ihan hirveästi, hamapita tulee varmaankin, mitään ei kyllä vielä näy.
 
Tytölle on näköjään puhkeamassa toinenkin alahammas eli siitä johtunee tuo et entistä enemmän on tuota syömättömyyttä ym!

Vauvauinti muuten aloitellaan parin viikon päästä, ootteko muut käyny vauvauinnissa? :) Tais joku ainakin olla, oliko Margareta?
 
Täällä jäbä söi tänään peräti 2/3 iltapuurosta, muuten on puistellut päätään ja työntänyt sitkeästi lusikkaa tarjoavan käden pois...
Nyt illalla laitoin sitten supon, kun tuntuu puhkeava(t) hammas/hampaat kiusaavan julmetusti. Kuola lentää ja poika on kiukkuinen/malttamaton. Plus tuo ruokahaluttomuus.
 
lulina- juu me ollaan käyty 4 kertaa vauva-uinissa. Tykkään tosi paljon! Leo rupesi viime kerralla jo uimavihtomaan pukkarilla :D Eli sekin nauttii kovasti.

Käytiin illalla uudestaan lääkärissä, korvatulehdus muttei vieläkään pahan näköiset korvat. Vahvan oireilun vuoksi saatiin antibioottikuuri. Itse en haluaisi turhaan aloittaa antibioottia muttei ole vaihtoehtoa, pikkumiestä koskee kovasti. Eilen ei pystynyt kuin nukkumaan 20 min pätkiä 2 kertaa kun tavallisetsi vetää 2xn.2h päikkärit ja yhdet 45min-1,5h. Tukkonen ja yskä kiusaa lisäksi. Alkuyö oli ihan hirveä kipulääkkeistä huolimatta sit vähän helpotti, nukku muutaman 2h unipätkän! Väsyny poika mutta jo parempaan suuntaan. Itsekkin samassa flunssassa... Tuntuu et omat silmäpussit roikkuu polvien korkeudella tällä hetkellä.
 
Jaahas, näyttää olevan monella samanlaista kiukkua hampaiden tulon vuoksi. Meidän tytöllä on kaks alahammasta tullu kuukausi sitten ja nyt näyttäis, että alakulmahampaat ois tulossa, ikeneet turvonneet. Ja ensimmäinen flunssakin päällä, saattaa kai johtua hampaista?

Mekin ollaan menossa parin viikon päästä vauvauintiin! Itse odotan ainakin innolla :) TYttö kyllä tykkää kylpeä tosi paljon, että luulen että hänkin nauttii :) ollaankin nyt pikku hiljaa totuteltu hieman viileämpään veteen. (+32) Syksyllä alkaa myös muskari, jonne lähdetään myös. Mukava nähdä muitakin äitejä ja vauvoja, kun itsellä ei kovin monta kaveria ole, joilla olisi lapsia. Paitsi te kaikki täällä! :D Teistä on kyllä ollu ihan mielettömän suuri apu ja tuki :)
 
miss_piggy
Oon jotenkin aina olettanut että mitä vanhemmaksi vauva tulee, niin sitä paremmin nukkuu yöunet. Voi minua vääräuskoista :D Täällä on nuo yöt menny taas jotenki ihan sirkukseksi. Nukkumaan kyllä menee kiltisti edelleen klo 20-20:30 ja nukahtaa nopeasti, mutta kun oltiin jo siinä yhdessä syötässä/yö, niin nyt joutuu taas tissittää pari kertaa yössä. Yleensä klo 02-03 ja 05-06.
Poika nukkuu tosi levottomasti, kierii ja pyörii ja vaihtelee asentoa, kuuluu olevan hereillä vähän väliä, eikä auta vaikka tuttia antaa. No, hetkeksi ehkä rauhoittuu ja sitten taas alkaa liikkumaan.
Hyvä että saan aamuisin nukkumaan edes siihen 06:30 asti. 08 asti jos nukkuu, niin on jo todella harvinaista.

Ajattelin tänään alkaa maistattamaan keitettyä kananmunaa. Kun sitä saa ilmeisesti antaa neuvolan lappujen mukaan jo alkaen 6kk..
 
Hei taas ihanaiset äidit!

6kk päivitystä; 6400g ja 66cm, pipo 43cm. Pituus toisen kerran "kasvattamassa tahtia". Sirona kasvaa, neuvolasta suositeltiin kiinteitä neljästi päivässä. Yritän tuputtaa parhaani mukaan, teen itsekin soseita nyt. Mangoon luotan hädässä. Ei ole kovin suuria huolia ruokailun suhteen, kun imetyskin vähän temppuili. Rauhoitin imetystilanteet niin johan alkoi syödä paremmin.

Aloitettiin muskari. Vaunulenkkeillään päivittäin, useastikin päivässä välillä. Huom Äidit! Ostin tänään prismasta heijastinpaikkaa, leikkasin vaunuun lisää heijastinta, mm tähti. itseliimautuvaa.

ja vaikkapostaus, pamperssin 4 vaippaan "siirrytty". :D
 
Meijän 8,6kg jäbä käyttää pampersin 3 koon vaippoja, ja ne saa laittaa aika tiukalle :)

Antibiotista tuli ripuli vaikka precosa ja maitohappobakteerit käytössä.

Rytmi mennyt sairastelun myötä ihan pyllyylleen, herää aamulla 5-6 välillä, ei nukahda uudelleen mutta on tosi väsyny ni menee päikkäreille melkein heti -.- Huomenna annan sängyssä peuhata ja sit yritän nukuttaa uudestaan. Yöt menee 2 imetyksellä, pystyis ehkä toisesta taas luopumaan mutta en ole jaksanut.

Meillä mentiin alussa pitkään 2 jääpalakuutolla mutta nyt määrä on kasvanut ja kasvaa nopeasti lisää. Olen lisännyt siträ mukaan kun poika on halunnut syödä. Nyt 4-6 palaa, riippuen minkä kokosia ovat. Ja sit n. 1/3 hedelmäpurkki. Puuroa menee hurjan paljon, n. 1,5dl puuroa ja ½-1 hedelmäpurkki! 4 ateriaa yödään, 2 lihaa ja 2 puuroa. Lihaa ei siis ole paljoa yhdessä satsissa. Annan kanaa yhdellä ja j.lihaa toisella aterialla. Kunhan maha pojalla kunnossa ni otan kanssa tuon kananmunan kokeiluun. Olen yrittäny panostaa sormiruokailuun, ruisleipää, maissinaksuja, kurkkua, porkkanaa, omenaa ja riisikakkua olen antanut. Minusta hienomotoriikka taidot ei lähellekkään riitä et vois pinsettiotetta ruveta harjottelemaan, hyvä ku naksun saa pöydältä kouraan :D

Mä en tiedä miten pitäisi suhtautua siihen että poika takertuu minuun. Saattaa olla iänsä kanssa ja kun kävelen ohi alkaa kitisemään ja itkua vääntämään. Olen yrittäny olla huomioimatta. Poika oppinut kans ryömimään mun luokse/ perässä... Ihanan suloista ja kun luokse tulee ni sylittelen mutten halua et kitisee/takertuu kiinni.

Aika paljon saa aamupäikkäreille pukea pojalle päälle, parvekkeella nukkuu ja aurinko ei lämmitä sinne laisinkaan. Välikausihaalari ja flease haalarit kaivettu kaapista esiin, ale löytöjä juhannukselta :)

Motorisessa kehityksessä ei juurikaan edistymistä, ryömii kovaa vauhtia mutta konttausasennossa hytkyy mutten hoksaa miten siinä kuuluis liikkua. Hyvä niin. Puhutiin kuitenki miehen kanssa et pitää ostaa sohvapöytään kulmasuojaa, siirtää keittiöveitset korkeammalle ja lipaston laatikot laittaa lukkoon tai siis silleen ettei saa vedettyä auki niinkun nyt on muutaman kerran saanut. Eilen hoksasi porukoilla miten takan tuhkaluukku avataan, se olikin hauskaa.. :)
 
miss_piggy
Meillä ei ryömitä vieläkään. Puuroa täällä menee aamulla ja illalla noin 1dl ja iltapuuroon laitan päälle noin 2tl hedelmäsosetta. Sitten noin 30 min puurosta annan vielä sängyssä tissimaidon jonka jälkeen poika nukahtaa yleensä.
Soseita annan vaihtelevasti, eli noin 1dl suurinpiirtein niidenkin koko. Neuvolassa sanoivat, että noin 1dl on sopivan kokoinen annos tämän ikäiselle kun kyselin vähän viimeksi noista annos-kokoa. Margareta, syödäänkö teillä siis puuron lisäksi vielä kokonainen hedelmäsosepurkki? Kuulostaa vain aika hurjan kokoiselta annokselta.

Meillä siis aamulla puuro, lounaaksi oli tänäänkin 1 muussattu peruna johon sekoitin keitetyn kananmunan, välipalaksi pitäisi kohta antaa noin 1/2 purkkia hedelmäsosetta, iltapäivällä/alkuillasta lihasose-päivällinen ja sitten iltapuuro.

Poika ei suostu nukkumaan päikkäreitä. Nukkunut tänään viimeksi klo 10. Ei suostunut nukkumaan ulkona, ei parvekkeella, ei sisällä, ei tissillä. Mies lähti vielä uudelleen pojan kanssa ulos. En tiedä miksi haraa vastaan.
 
Meillä oli tuossa muutaman päivän mittainen ruokalakko päällä. Poika ei suostunut syömään soseita eikä puuroja ollenkaan. Tissimaito kelpasi kyllä. Nyt sitten on hissukseen taas alkanut syömään. Ei meillä silti mene kuin ehkä maksimissaan puoli desiä puuroa/sosetta kerrallaan. Ilmeisesti puhkeavat hampaat tekee suun niin helläksi ettei tahdo sen vuoksi suuhunsa mitään laittaa. Ei anna hampaitaankaan pestä suosiolla, kauhean tahtojen taistelun jälkeen saa ehkä pikaisesti yrittää harjata hampaita.

Illalla laittaa nukkumaan klo 20-21, herää syömään jo n. klo 23 ja siitä sitten hyvänä yönä nukkuu jonnekin kuuteen asti aamulla.

Kovasti tuo sälli on alkanut jokeltelemaan. Äitä on nyt kovin suosittu "sana". :D
Ärisee, kirkuu, kiljahtelee, ölisee, päristelee ja naksuttelee kieltään. Jotenkin yhtäkkiä tajusi, että suussa olevalla kielellä saa ihmeellisiä ääniä aikaan.
Ryömii takaperin ja napansa ympäri pyörähdellen, kurottelee korkeuksiin käsillään (yrittää siis nostaa itseään ylemmäs tukea vasten) ja sitterissä nousee hienosti istumaan.
Suojaheijasteet on hukassa ja niitä vähän treenaillaan istuskelemalla sohvalla ilman tukea...

Olen itse aivan kamalassa flunssassa ja ärsyttää kun olisi niin kivat ulkoilukelit, muttei kuumeessa vaan jaksa lähteä minnekään. Josko huomenna vointi olisi jo niin siedettävä, että voisi ajatella kävelevänsä pienen päiväkävelyn.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä