Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
minea, minähän olin ennen "äityslomaa" vaan sellaisessa määräaikaisessa työsuhteessa, eli mulla ei ole ollutkaan mitään vakituista työpaikkaa koskaan, joten sain sen päätöksenkin aika nopeasti kun netissä täytin hakemuksen.

Täällä on tainnut nyt eka hammas tulla kuvioihin. Tai en kyllä sitä näe kun poika pistää aina tiukasti suun suppuun kun koittaa ala-ientä katsoa mutta sormeen tuntuu ihan selkeästi sellainen terävä hampaan reuna. Tai on ainakin tulossa läpi ihan just.

Eilen illalla oli jotkut ihme raivarit kun piti mennä nukkumaan. En tiedä menikö pojan iltarutiinit vähän sekaisin kun mies siihen tuli mukaan kanssa, yleensä olen yksin laittanut pojan nukkumaan. Nyt ei kelvannut taas tissi millään ja selkä kaarella raivosi sängyssä. Korviketta sitten upposi tuttipullosta joku 50ml ja sen jälkeen alkoi nukkumaan. Yöllä söi taas joskus 02 ja 06, 07 alkoi heräillä mutta nukahti uudelleen jotenkin ihmeelliseen asentoon jossa mun käsi oli pojan pään alla. Sitten noustiin ylös vähän vaille puoli 8.
 
Jos olen ymmärtäny oikein ni työttömyysetuudesta vähennetään myönnetty kotihoidon tuki, eli molempia tukia ei saa. Nuo kelan asiat on kyllä minusta aika hankalia.

Meillä oli viime yönä 45min kestävä huuto kohtaus, huusi selkä kaarella jalat koukistaen jotain. Olin jo melkein valmis diagnosoimaan puhjenneen umpisuolen mutta taisi johtua vain liikkumisen ilosta, ei malta nukkua :headwall:

Iltanukutukset nyt kans vaikeampia, huutaa ja seisoo.. Jouduttiin laittaa pinnasänky matalimmalle tasolle ku poika meinas tulla yli laidan (3 tasoa).
 
miss_piggy
Ansiosidonnaisesta vähennetään se kotihoidontuki, mutta saan siis molemmat tuet, ansiosidonnaisen ja kotihoidontuen. Tonne työttömyyskassaan pitää vaan lähettää sitten sellainen lomake koskien tuota kotihoidontukea, ja saavat kassaan tiedon tuosta kotihoidontuesta tietysti suoraan kelalta myös.
Eihän mun muuten oliskaan mitään järkeä ilmoittautua työnhakijaksi, mutta kun soitin työttömyyskassaan niin he sanoivat että sen ansiosidonnaisen saa kotihoidontuki vähennettynä kun ilmoittautuu työnhakijaksi.
 
miss_piggy
Ei sitä työtä oo pakko ottaa vastaan jos tarjotaan. Sitte vaan tulee karenssi vähäksi aikaa, mutta eipä sillä, ei mulle oo koskaan työkkärin kautta edes mitään töitä tarjottu. Ite oon aina työpaikkani ettinyt. Ja kyllähän siellä työkkärissä voi sanoa jo kun sinne ilmoittautuu että ei ole lapsella hoitopaikkaa ja että tällä hetkellä on vielä kotona lapsen kanssa.

Tosiaan valmistuin kauppiksesta jo vuonna 2002 ja vartijaksi valmistuin vuonna 2013, mutta vakituista työpaikkaa mulla ei ole koskaan ollut elämäni aikana. Aina vain jotain kesätöitä tai määräaikaisia työsuhteita tai vuokratyötä. Täällä missä asun, on täysin utopiaa että pääsisi johonkin vakituiseksi työntekijäksi. Etenkään enää tässä iässä kun minäkin olen jo päälle 30...
 
Ohhoh, jäbä nukkua posotti koko yön, syömättä kertaakaan tai muutenkaan heräilemättä. Aamulla kyllä sitten noustiin ylös puoli kuuden jälkeen, mutta nukkumaankin kävi jo 20.30. :D

Nyt on sitten jo ensimmäisillä "päikkäreillä".
Nyt on siis takana muutama hyvä yö, kun on herännyt vain kerran syömään ja muutenkin nukkunut oikein rauhassa. Josko se pahin härdelli ja levottomuus minkä liikkeellelähteminen aiheutti, olisi jo rauhoittunut.

Meikäläisellä toiset menkat raskauden jälkeen eikä kyllä ole ollut näitä ikävä. Toistaiseksi on olleet helpommat kuin ennen raskautta, mutta ei näemmä kivuttomiksi silti ole muuttuneet. Ei nyt särkylääkettä vielä ole tarvinnut onneksi.
Olihan tuo kiva paussi kun sai ilman näitä vaivoja olla vuoden ja 3 kk. Vaan olis nyt voineet pysyä poissa vielä muutaman kuukauden!
 
Me puhuttiin eilen miehen kanssa et to-pe välisenä yönä ruvetaan unikouluun, mut kyllästyin viime yönä jatkuvaan heräilyyn, huutoihin ja tisiittelyihin ni alotin jo viime yönä vaik mies yövuorossa. Meijän jäbä kehittäny ongelmaksi uudelleen nukahtamisen kun havahtuu johonkin. Siitä seuraa kovaa lohdutonta itkua ja harmia kun ei jaksa jumpata. Ajattein et voisin pitää klo 4 ja 6-6.30 syötön mut muuten nukuttais. Toissayönä taisin ottaa 7 krt tissille. Eli en halua mitään ehdotonta tissistoppia mutta en jaksa loputtomilta tuntuvia itkukohtauksia. Imetin 2 krt niinkun suunnittelen ja oisko 4 rauhotusta ollut, kerran jouduin syliin ottaa kun ei rauhottunu millään. Nyt nukuttiinkin 8.15 asti ja herättiin hyväntuulisina ( poika ollu tosi känkkä huonojen öiden jälkeen).

Täällä liikutaan ryömimällä mikä on jännä kun osaa kontata. Mitään leluja ei kaipaa ku kämpän tutkiminen on niin siistiä. Seisoo ja yrittää sivuaskelia ottaa.

Pojalla on ikäänsä nähden tosi kova tahto! Jos ei saa mitä haluaa ni rupeaa huutamaan kovaan ääneen. Olkoon sitten että joutuu istumaan turvavöissä autossa/ vaunuissa ku haluaisi jumpata, ei yllä johonki tavaraan, siirretään pois jostain paikasta jne.
 
Margareta, täällä kans tahdotaan ja kovaa. :D
Hirvee ärinä ja huuto jos ei saa tahtoaan läpi. Rattaissa ja kaukalossa karjuu kun ei pääse niistä itsekseen nousemaan ylös valjaiden vuoksi. Oikein vääntää selän kaarelle ja ärjyy vihaisesti. Pieni höppänä.
Samaten jos tahtoo päästä jonnekin tai saada jonkun esineen käsiinsä, hirveä ärinä ja meteli jos tahto ei toteudu. :)

Jännä tuo puheen matkiminen. Nyt siis sanoo jo hienosti ja selvästi "ÄITI" ja eilen oppi sitten sanomaan "ISI", ei ihan tyylipuhtaasti, mutta isiksi sen sanan kyllä tunnistaa.

Vastahan nää meidän vauvat syntyi ja nyt jo toistellaan sanoja, kontataan, osa nousee jopa tukea vasten seisomaan! Hurjaa.
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Meidän pojalla on seitsemän hammasta ja niillä hän on pari kertaa tarttunut kipeästi kiinni äidin tissiin, auts! Viikko sitten hän oppi myös konttaamaan ja posottaa nyt vauhdilla ympäriinsä. Nousee myös ylös huonekaluja ja esim. Turvaistuinta vasten ja kaatuu ja itkee.

Pojalla on myös hyvä ruokahalu. Illalla keitin 3 porkkanaa ja 2 perunaa ja soseutin. Poika söi melkein kaiken. Sen lisäksi vielä omenasosetta jälkkäriksi ja noin 10 maissinaksua. Tätä ennen olin vielä imettänyt hänet... Painoa on kuitenkin alle 8 kg ja pituutta reilu 70cm.

Yöt eivät suju enää ollenkaan. Poika herää 1,5 tunnin välein tissille. Välillä yritän rauhoitella ilman, mutta kun siihen menee aina noin 30 min, niin en vasn jaksa. Huh! Mikäköhän tähän auttaisi?

Mitä teidän vauvanne muuten syövät aamupalaksi? Onko muita ideoita kuin puuro? :)
 
Sunya, meillä aamupala on yleensä puuro.. Mut tämmösinä aamuina kuten tänään, kun tyttö veti sikeitä 9.30 asti (heräs kyl 6 juomaan maidon), niin oon antanu esim. puoli purkkii makeeta sosetta. (yleensä ne jämät mitä on edellisillan iltapuurolta jääny, kun sotken sosetta mauksi puuroon). Yleensä ei tämmösinä aamuina jaksa oottaa aamupuuroo, on kovin nälissään niin nappaan vaan äkkiä pilttipurkin kaapista, et saisin ees vähän jotain sosettakin menemään ! :D Eihä siinä puuron mikrossa tekemisessä kyllä kauan mee, mut yleensä kerkee repiä pelihousunsa jo aikoja ennemmin ;)
 
Täälläkin nukuttiin taas viime yö aamuun asti heräämättä. Ihan erilainen olo itselläkin kun sai taas pitkästä aikaa nukkua kunnolla!

Mä olen palaamassa kouluun tammikuussa jolloin poika on sen 11kk ja menee päiväkotiin. Ollaan haettu paikkaa ja nyt pidetään peukkuja että saatais päiväkotipaikka jostain kodin läheltä.

Meillä syödään aamuisin aina puuroa. Puuron kanssa heldelmäsosetta tai marjoja, ja sormiruokana ruisleipää, omenaa tms.

Pojalla ei ole yhtään hammasta, eikä edes mitään merkkejä hampaista. Kai se tekee sitten kaikki kerralla, kivaa.. :D

Seisoo hienosti ja liikkuu sivuaskelin sohvan toisesta päästä toiseen jne. Ei osaa laskeutua itse, joten vähän väliä kolisee pää lattiaan. Yritän aina olla takana ottamassa koppia, mutta kyllä nää veijarit on vaan niin vikkeliä :D

Mulla on myös pikkukakkos-haave, mutta mies ei halua vielä. Toistaiseksi ainakin haavelua siis vain! Adoptio on myös meitä molempia kiehtova ajatus. Saapi nähdä mihin päädytään. :)
 
Denve- mä sain pojalle opetettua päivässä että kun seisoo niin pyllähtää pyllylleen maahan. Oikeasti kai pitäisi mennä polvilleen mutta siihen en osanu opettaa. Helpottaa hurjasti kun osaa itse laskeutua alas, harvoin pää kolahtaa, usein sillon seisoviltaan tasapiano pettää tms. On kyllä jännä miten moni täältä on "ylikehittyny", outoa sattumaa. Eihän niiden vielä kuuluisi seistä jne.
 
miss_piggy
Meilläkin syödään aamulla puuroa, ja illalla myös. Tuollaista piltin puurojauhetta olen ostanut kahta eri makua, toisesta teen aamupuuron ja toisesta iltapuuron. Iltapuuron sekaan laitan vielä pari hyppysellistä sileäksi blenderillä murskattua neljän viljan hiutaletta. Ja puuron keitän toistaiseksi korvike-jauheeseen (siis jauhetta ja keitettyä vettä) kun tuli sitä ostettua tissilakon aikana. Ja puuron päälle sitten joko kaupan hedelmäsosetta tai itse tehtyä omenasosetta. Iltaisin menee tällä hetkellä noin desi puuroa ja aamulla vähän vajaa.
Aamulla siis imetän yleensä noin klo 06, sitten puuro joskus klo 07:30, unille joskus klo 08:30-09:00 ja kun poika herää unilta niin tissiä. Nykyään olen siis tissiä antanut aina kun poika herää päiväunilta, ja tietysti sitten illalla kun menee nukkumaan, 1 imetys yöllä ja sitten aamulla 1 imetys ennen kuin noustaan ylös.

Leevi oppi äsken uuden tempun. Mönki aikansa lattialla ja väänsi itsensä istumaan :) Hammas tuntuu ihan selkeästi alaikenessä mutta ei se vielä oikein näy kun kurkkasin. Sormeen kuitenkin siis tuntuu terävä hammas ihan selvästi.
 
Heipä hei todella pitkästä aikaa :)!
Elämä kolmen lapsen äitinä on ollut niin kiireistä että kaikenlainen netissä roikkuminen on jäänyt. Vaikka usein olen kyllä teitä ajatellutkin. Nyt sitten kerrankin kiireetöntä iltaa viettäneenä luin koko ketjun läpi. Aika voittaja tunne. Paljon kaikkea on tapahtunut ja vauvat ovat kehittyneet kovasti.

Meidän A on koko ajan ollut aikamoinen tissitakiainen eikä ole huolinut pulloa. Yösyötöistä vierottaminen aloitettiin viikko sitten kun tyttö olisi vaan nukkunut rinnalla. Ekat kome yötä oli hurjaa tahtojen taostelua, mutta nyt elämä alkaa jo voittamaan ja viime yöna herättiinkin vasta 5.30 syömään. Eli toivoa paremmista yöunista on. A on oppinut konttaamaan, istumaan ja vilkuttamaan (tänään), lisäksi äiti ja isä sekä sisarusten nimet osataan jo sanoa. Meillä kaikki nämä taidot on tulleet kuukauden sisään eli misspiggy ei huolta ollenkaan. Ennen sitä A lähinnä vaan makaili kiltisti lattialla. Ryömimään ja konttaamaan hän on oppinut suunnilleen samaan aikaan ja käyttää molempia taitoja sekaisin.

Kiinteät maistuu täällä hyvin vaikka tissin saaminen on neidin suurin onni. Onnellinen hekotus kuuluu joka kerta kun rinnalle pääsee ja aionkin imettää siihen vuoden ikään.

Kaikki täällä siis oikein hyvin.
 
miss_piggy
Täällä oli viime yö tosi levoton, syötöt 01:30 ja 04:30, sitten vielä 06:30 mutta ei suostunut enää nukkumaan.
Kieri ja pyöri koko yön ja on ollut huonotuulinen. Vissiin hampaita tulee lisää...

Meillä on tänään 8kk neuvola mutta ehdin tulla päivittelemään kuulumiset vasta huomenna. Äitini lähtee mun ja pojan kanssa neuvolaan ja sitten lähdetään äitini kyydillä mun lapsuuden kotiin yhdeksi yöksi.
 
miss_piggy
Leevin 8kk mitat oli neuvolassa 9640g ja 72cm. 6kk neuvolassa ne olivat 9090g ja 69,2cm. Paino ei ole paljon noussut kahdessa kuukaudessa mutta käyrillä kuulemma kasvaa ja normaalia tuo painon hidas nousu kun liikkuu kuitenkin paljon vaikkei ryömiä osaakaan. Pinsetti-ote onnistui hienosti molemmilla käsillä kun pöydälle laitettiin nonparelleja :D
 
Meillä ei ole juurikaan poika kasvanu 4-6 kk aikana, saa nähä onko nyt tullut painoa, pituutta tuskin paljoakaa kun samat bodyt käytössä kuin kesäkuussa.

Meillä ei kyl osata pinsettiotetta, noh kaikki aikanaan.

Kamala yö takana, ei voitu unikoulua harjottaa niinku oisin halunnu kun hampaita alettiin tekemään, heräsi 30-45 min välein karjumaan kipulääkkeistä huolimatta. Nyt kuolaa tulee litrakaupalla ja nenävaluu. Päiväuniltakin herännyt usein.

Ollaan nyt käyty 2 kertaa avoimessa päiväkodissa, ollu tosi kivaa ja Leo viihtynyt tosi hyvin. Tykänny ku uusia paikkoja tukittavana.
 
miss_piggy
Meillä tuntuu nyt alaleuassa molemmat alahampaat, poika ei kyllä anna suuhun katsoa kun pistää huulet tiukasti kiinni mutta sormella kun kokeilee niin molemmat tuntuu :D Ja nyt mussutellaan sitten ylähuulta, eli sinne vissiin seuraavaksi.

Jotkut ihmeen itkupotkuraivarit tuli taas kun pistin nukkumaan, tissiä ei huolinut millään mutta korviketta meni 110ml. En tiedä johtuiko taas siitä kun mies tuli häsäämään hetkeksi siihen kamariin ennen kuin pojan laitoin nukkumaan. Häiriintyy heti iltarutiinit jos joku muu tulee mukaan.
 
Taas palsta hiljentynyt.

Meillä öisin vieläkin kiukuttu hampaita, mutta vähenemään päin. Yösyötön myöhemmäksi siirtäminen onnistunut kivasti, viime yönä söi ekan kerran 4.40. Ajatuksena siisrtää se klo 6. Mies ollut nyt isona apuna viimeiset 2yötä.

Leo harjottelee kovasti isi sanaa, s tulee yllätävän hyvin! Äiti tavun tapasta harjotelaan, vaikka olenkin mamma. Sitä ei ole kuulunut muutaku jokelluksena :)

Joku outo vaihe menossa, nukahtaa kuin unelma päiväunille mutta yöunille meno on taistelua. Nukahtaa lopulta itsekseen, aikaa menee 5-20 min. Oon miettiny unipussin ostamista kun peitto ei millään pysy päällä, kylmettyy öisin.

Kananmuna otettiin kokeiluun tänään, ajattelin kokeilla ja sit tulevaisuudessa uskaltaa antaa ruuan joukossa. Muuten alkaa tärkeimmät aineet olla kokeiltuna. Haluaisin mahd nopeasti ruveta antamaan samaa ruokaa kuin mekin syödään, mutta pitää oottaa 1 v ikään että voi antaa maitotuotteita.

Mulla kierto sekaisin osittaisesta imetyksestä, kiertoväli n.60pvä....
 
margareta, meillä on tuo sama outo vaihe menossa ! Päikkäreille nukahtaa niiku nappia painamalla mut yöunille rauhottumiseen meni tänä iltana n. tunti. Rauhottu sit viereen nukkuu, aiemminki kokeiltiin mut ei siihenkää. Meillä on näitä kausia ollu ennenki mut loppunu muutamassa päivässä, muutoin nukahtaa kaikille unilleen issekseen !
onko teillä muuten mies jo ruennu näyttää vihreetä valoo pikkukakkoselle :)
 
Moips.
Meillä käytössä jonkun aikaa ollut unipussi, ja olen ollut tosi tyytyväinen. Meillä kanssa ei peitto pysyny yhtään päällä ja aamusta olikin sit varpaat etenkin ihan kylmät. Tuolla pussissa pysyy lämpösenä. Nyt on käytössä sellanen vähä ohuempi mutta täytys talveks ostaa viel paksumpi.
On muutenkin nukkunut paljon rauhallisemmin kun hidastaa jonkin verran liikkumista.
 
lulina- ei oo, tosin mulla kierto nii sekasin että vaikka näyttäis ni tuskinpa siitä mitään tulisi. Pakkohan mun oli testi tehä ku nyt menkat ns 2 vk myöhässä mut johtuu varmaan imetyksestä/ hormooneista.

Täytynee tänään käydä lähikirpparilla katsomassa jos unipussi löytyisi! Varsinki jos liikkumistaki hidastaisi...

Yö oli jo taas parempi, aikasemmin huuto kestänyt tosi pitkään 02.30 kun vanha tissiaika mut nyt nukahti kun kerran tutin annoin ja seuraavan kerran heräsi 5 aikaan ja sillon annoin sit tissin. 5 imetyksellä oli kyl sit jo nälkä! :)

Jännä ku huusi eilen superpitkään, kunnon nukahtamiseen meni yli tunti! niin silti heräsi samaan aikaan, mä olin toivonu et nukkuis sit kans pidempään.

Muilla ollu emmaljungan renkaiden kanssa ongelmia?
 
Eipäs jotenkin muka viikonloppuna ehdi keskittyä tänne kirjoitteluun, kun tulee keksittyä niin paljon enemmän aktiviteettia koko perheen kera. Viikolla taas päivisin varsinkin on enemmän "luppoaikaa" (no ei kyllä oikeasti ole kun pieni vesseli pitää äitinsä kiireisenä).

Mun tarvii hommata pojalle pinnikseen uusi korkeampi ja jämäkämpi reunasuojus, kun tunkee jalkojaan pinnojen väliin jatkuvasti unissaan pyöriessään. Toissayönä oli onnistunut taas tunkemaan jalkansa pohjetta myöden pinnojen väliin ja sitten kylkeä kääntäessään teki kipeää kun jalka meinasi vääntyä pienellä. : /
Unipussia olen miettinyt, mutta kun tuo on muutenkin niin kuumakalle, niin läkähtyy vielä... Katsotaan jos talven tullen hankkisi kuitenkin moisen. Peitto ei siis täälläkään pysy hetkeäkään päällä.

Ylähampaita pukkaa edelleen (että tuo tekeekin noita hampaitaan pitkään ja hartaasti). Ikenet on ihan punaiset ja turvoksissa. Toivottavasti ihan muutaman päivän sisällä puhkeaisi. Nukkuminen on levotonta ja herää öisin pari kertaa tissille. Oman lisänsä tuo konttaamaan treenaaminen. Nyt siis jumppaa ja hytkyy konttausasennossa ihan jatkuvasti, joten tuleehan moinen riehuminen uniinkin mukaan.
Päiväunet sentään maistuu nykyään ihan mukavasti, mutta iltaisin on sellaiset iltarallit ettei millään meinaa pystyä rauhoittumaan.

Ruoka on alkanut taas maistua paremmin. Ainakin hetkellisesti. Kananmuna pitäisi meilläkin testata.

Otettiin uusi turvaistuin käyttöön ja poika viihtyy siinä tosi hyvin. Kaukalossa alkoi olla ilmeisesti jo turhan ahdasta eikä nähnyt tarpeeksi ympärilleen, joten turhautui siellä nopeasti.

Ei ainakaan meidän Emmaljungissa ole renkaat olleet ongelmana. Kerran on ilmaa laitettu renkaisiin ja rasvattu tietysti.
 

Yhteistyössä