Helmikuun helmiäiset 2016 *marraskuu*

juomisesta kannattaa varmaan tarttua aiheeseen niin että minua ahdistaa tai minusta tuntuu tältä jne. Että jättää suosiolla syyllistämisen sikseen.kertoo mitä juominen saa itsessä aikaan ja voihan sitä sit jos saa keskustelun alulle niin vaikka varovaisesti ehdottaa että voisko sopia yhdessä siitä mikä on ok määrä juoda niin että molemmilla olis hyvä olla. Vaikka olis kuin alkoholistin geenit niin ei Se kenestäkään alkoholistia tee.sieltä juomisen takaa löytyy jotain.toki Se voi olla joku alkoholistivanhemman aiheuttama trauma mutta myös jotain muuta,masennusta tai ahdistusta yms. Aika paljolta minusta kuulosti nuo määrät vkloppuisin jos juo kokoajan samaan tahtiin ja viikollakin kokoajan.

me on sovittu miehen kans että hän voi käydä kaks kertaa kuussa kavereiden kans ulkona ja siinä on pysytty.hänelläkin kun olis juhlia vaikka kahteen kertaan viikkoa ku suurin osa kavereista perheettömiä ja kavereitaki melko paljon.ja on puhuttu siitäki jo ettei keväällä voi mennä enää tuotakaan.se pitää vaan sit osata aina valkata ne parhaat bileet :) kyllä nämä asiat nyt pitää puhua ennen ku vauva syntyy,niinku joku mainitsikin.tsemppiä!
 
:confused::barefoot::DTerrve!
Vähän on jäänyt kirjottelu ja kaikki, täällä kun pitkään oli niin hiljasta. Kaikki tais olla siellä fb ryhmän puolella. Poika tulossa ja nyt viikkoja 28+1 !
Tähkä94, voin kertoa että se närästys ei kyllä taida helpottaa ennen synnytystä. Auttaa kun vähän katsoo mitä syö. (jos pystyy :D) Esim. suolaiset ja mausteiset ruoat ainakin itselle aiheuttavat kamalaa närästystä.
 
Täällä ainakin närästys on jotain kauheeta ku pärähtää päälle :sick: Viime yönä joudun rennietä popsimaan.
Oon kipeänä myös taas mutta nyt ei taho kuume nousta, kurkku vaan on kipiä. Päivällä ihan hyvä olla mutaa illat ja aamut pahempia.

Meillä ollut myös kränää ukon kanssa sen juomisista. Ei kylläkään usein käy mutta sen tapa lähteä ei ole mukava kun ei mitään puhu etukäteen. Paras näistä on viel et kysyy että pahastunko jos lähtee ja vastaan myöntävästi ni lähteepä siltikin. Sitte se on ihan hoo moilasena ku raivoon sille ko sen mielestä ei oo mitään väärää tehny. Tykkään sopia ja tietää tämmösistä jo hyvissä ajoin ja se myös sen tietää.

Vielä ois ens viikko saikkua ja sitten pitäis palata töihin. En vaan tiiä mitä siellä teen. Mullekkin lupailtiin kevyempää duunia ja jotain pientä kettuilua tuli kans ettei kannattais hirveesti saikulla olla. Mutta minkäs teet ku ei olla muuta työtä osoitettu. Otan varhaistetun äitiysloman ja talviloman juurikin sen takia että pääsee aikasemmin sieltä pois.

Hassua huomata kun vauva venyttelee tai mitä nyt tekeekään ni tuntuu mahan kummallakin puolella. Alkaa varmaan olla jo ahdasta, mua kun ei ole pituudella pilattu :LOL: Ja reagoi heti jos säikähdän tms. Mutta jos yritän saada kontaktia esim. tökkimällä ni ei sieltä mitään vastausta saa:LOL:

ninami & pätkis 24+4
 
Täällä on oltu saikulla jo 3 viikkoa, kun töissä tuli niin kipeitä supistuksia. Sen jälkeen olen hakenut lisää liitoskipuja takia, kun töissä pitäisi huidella kovalla tahdilla ja jaloillaan koko päivä. Kokeilin ennen edellisen saikkuviikon loppua käydä kävelyllä että Pystyisitkö töihin - 50min leppoisaa kävelyä ja viimeiset 20 min sietämättömissä kivuissa. Seuraavana päivänä tuntui rasitus vielä niin pahasti, että reissu anopin kyydillä ruokakauppaan oli yhtä tuskaa. Plus että vaapuin kun ankka.
Katson että näillä kivuilla on erittäin perusteltua olla saikulla, mutta voi morjens että kannan asiasta silti syyllisyyttä! Tuntuu että pitäis olla koko ajan vieressä joku tukihenkilö hokemassa, että "Vauva on tärkein, ei ole mitään järkeä vetää itseänsä ihan äärirajoille ja töitä ehtii kyllä elämässä tehdä!"
Mulla ne kivut ja supparit kulkee aina samaa kaavaa. Ensin tulee paineen tunne, sitten pikku hiljaa kovenevat liitoskivut, joista saa just ja just kärjen pois kun ottaa 2 Panadolia (mielellään en ota edes niitä, kun se hyöty on niin pieni) ja kun niitä on kestänyt pari tuntia, alkaa supistukset....
Tsemppiä muillekin kipeille ja ihan oikeasti - niitä töitä ehtii kyllä elämässä tehdä. Älkää stressatko liikaa.
 
IMN
Mulle paras lääke närästykseen on ollut se, etten oo suoraan ruokapöydästä retkahtanut sohvalle maaten. Eli jonkin aikaa pystyasennossa syömisen jälkeen ja mieluiten jotain touhuillen (esim. tiskikoneen täyttäminen, pöydän siivoaminen jne.) niin ruoka ei jää vellomaan :) Lisäksi ruuan huolellinen pureskeleminen! Oon huomannu että helposti tulee hotkittua ruoka ja vedettyä siihen päälle kerralla lasillinen maitoa. Ei ala niin helposti närästää, jos ottaa oikeasti aikaa sille syömiselle ja naukkailee juomista pikkuhiljaa koko ruokailun ajan.

Meidän vauva on tosi ujo liikkeissään :) Liikkeet on jo tosi teräviä ja selkeitä, lähes kaikki näkyvät ulospäin, mutta niiden aikana ei kyllä kärsi tehdä mitään tai muuten loppuvat kuin seinään :LOL: En esimerkiksi voi huutaa miestä tunnustelemaan/katselemaan liikkeitä, koska vauva heti ikäänkuin "säikähtää" ja on ihan hipihiljaa seuraavan tunnin :rolleyes: Tökkimisessä oon huomannu saman efektin, eli turha ootella mitään vastakaikua :D
Nyt en tiiä missä kuumehuuruissa pieni on ollut. Pari päivää oon maannu sohvalla viltin alla ja herraisä mikä jammailu masussa tuntuu olevan koko ajan! :ROFLMAO: Liikkeitä tullut/tuntunut parissa päivässä enemmän kuin normaalisti viikossa :love:
 
Ei täällä minunkaa mielestä hiljaista oo ollu, mikä on hyvä koska itse en facea omista, niin harmittais jos siellä olis vaan aktiivista keskustelua:unsure:. Mut onneks täällä on aktiivisia ihmisiä:).

Meillä ei mies enään juo juuri ollenkaan, ennen esikoista joi lähes joka viikonloppu mut esikoisen syntymän jälkeen ne ryyppyreissut jäi, onneksi.
Tosin kovin iloinen en ole silloin harvoin lähtee juomaan, syystä että mies on ihan toimintakyvytön 2 päivää juomisen jälkeen, 3 päivänä pystyy just ja just sängystä nousemaan ja ehkä itse syömään.
Aina kun hänellä krapula on niin oon itse niin paskamainen hänen oloaan kohtaan, säälipisteitä ei multa heru kun ei kotona saa mitään tehtyä ja kun olot on ihan itse aiheutettua.:mad:

Vauva liikkuu yleensä iltaisin eniten, joskus myös päivisin, mut liike silloin aika hentoa:). Esikoinen (1v 6kk) on väliin ihana ku hänki pitää kättä vatsalla ja yrittää kokeilla potkiiko pikkuveli:love:.
 
IMN
Onko muuten muiden (tyttö)lapset keksineet että heidänkin masussaan on vauva? :LOL: meidän 3v neiti on alusta asti puhunut hänen mahassaan olevasta/olevista vauvasta/vauvoista :rolleyes: silittelee mahaansa, eikä enää sano että hänellä itsellään on nälkä vaan että vauvallansa on nälkä :D ja myös tekosyynä tää on mahtava; ei pysty siivota huonettaan koska vauva potkii niin kipeästi :ROFLMAO: ja tottakai pullistelee mahaansa..
 
Mullakin on vihdoin liikkeet lisääntyneet! Muksinta käy yleensä kun on paikallaan ja erityisesti aamusin/iltasin, mutta pitkin päivääkin :D Huomaa kyllä todellakin sokerin/hiilareitten vaikutuksen, jos vetää jotku herkkuöverit ni riehunta on ihan mahotonta. Sen sijaan pari päivää kun yritin vähentää kaikkea hiilaria pahoinvoinnin takia, niin mahassakin oli ihan hiljasta.

Oonko mä ihan poikkeus, kun mun miestä ei kiinnosta juominen tai viikonlopputiennot poikien kanssa. Tai siis hyvin harvakseltaan. Oon oikein patistellu et kävis nyt, ni minä varaan ne kerrat sit synnytyksen jälkeen :D No ei nyt tietty heti, mut kumminkin.

Samaa mieltä muuten et ei tää palsta ainakaan hiljanen oo! Ja se on vaan kiva. Mulla vaan ahdistaa entistä enemmän tää "julkisuus", kun päivityksen jälkeen noi keskustelut näkyy jo etusivulla ainakin mobiiliversiossa. Joo en todellakaan tiiä kuka näitä juttuja lukee ja mitä harmia kellekään ois, mut silti se vaikuttaa siihen et mietin mitä kirjotan ja jätän kirjottamatta sellasta mitä mieli tekis (varsinkin muita ihmisiä koskevat avautumiset ym) :D
 
Ainiin ja närästyksestä unohtu kirjottaa. Mullahan on sitä ollu ennen raskauttakin riesaks asti, ni nyt on ihme kun ei oo yhtään enempää ollu tai jopa vähemmän. Varmaan sen kanssa on oppinu elämään. Hyviä itellä toimineita vinkkejä on just perusjutut mistä IMN myös mainitsi, että ei ruuan jälkeen heti makuulle ja ruoka pitää pureskella hyvin (tai sit jos tuntuu et närästää tai saattais alkaa, niin syön suosiolla jotain keittoa vaikka). Illalla ei söis ihan ennen nukkumaanmenoa enää mitään, jos on pakko ni jotain hyvin sulavaa. Lisäks ruuan kans ei kannata liikaa juoda vettä tai muutakaan, se on mulla hyvin toiminu juttu. Se välttää sitä ettei maha oo liian täys ja ruuansulatus toimii paremmin, isommat määrät voi juoda aterioiden välissä. Ja pieniä annoksia, välttää kahvia ja rasvasia ruokia liiaks. Njooh, itsestäänselvyyksiä. Mulla on kans vähän auttanu sellaset gaviscon-purutabletit, tekee jonku kalvon vatsaan. Rennie on kans tehokas mut kamalan makunen. Sit on mulla reseptilääkettäkin, mut oon pyrkiny käyttää raskauden aikana vaan jos on ihan pakko. Tulipa oikein paasaus aiheesta :D
 
Meillä ei poika tekee niin että jos sanon hänelle, että kokeile kun vauva potkii, niin sit hän yrittää myös potkia mun mahaa, :oops::D.
Ja meidän narttupennun (7,5viikkoa) masua hän silittää, samalla tavalla kuin minun. Liekö ajattelee että sielläkin on vauva, tai sit se karvaton kohta on kivan tuntuinen kädelle:rolleyes::D.
 
IMN
Fiona Munkaan miestä ei riennot kiinnosta. Sillon aiemmin, joskus vähän reilu parikymppisenä kyllä vaati äksöniä, mutta silloinkin enemmän kuskin roolissa.. Nykyään ottaa saunakaljan kotona ehkä kerran viikkoon, jos sitäkään, ja viihteellä käy lähinnä jos on jotain työpaikan saunailtoja, synttäreitä tai muita. Pari-kolme kertaa vuodessa ottaa ihan kunnolla. Vähän erilainen 26-vuotias :LOL:

Mua ei tän palstan julkisuus haittaa mitään, koska nimimerkin takaahan täältä kirjoitellaan :) Jos joku näkee sen vaivan että etsimällä etsii mut jostain kaksplussan keskustelupalstalta niin se onni hänelle suotakoon :D Eikä mulla oikeen sen henkisiä tuttujakaan ole jotka palstoilla pyörisi.. Mun mieleen facebook-ryhmä on se julkisempi, koska siellä kirjoitetaan omalla nimellä, kuvalla ja kaikella.

Sain muuten eilen aivan supermahtavan idean! Me taietaan mennä ristiäisten yhteydessä naimisiin, kertomatta vieraille etukäteen. Ollaan kuitenkin tässä jo 7,5v oltu yhdessä, joista 7v kihloissa, ja kun kolmas lapsikin on jo tulossa niin eiköhän se ois jo aikakin.. Aikaisemmin ollaan puhuttu maistraattivihkimisestä, välillä taas ensi vuoden syyshäistä kaikkine krumeluureineen, mutta tää vois olla semmonen kevyt välimuoto. Ei mitään sen kummempaa häsellystä ja stressiä, mutta silti se papin Aamen :) Ja videokamera aiotaan piilottaa juhlatilaan (pidetään ristiäiset seurakuntatalolla kuten ennenkin), jotta voin sitten loppuikäni herkutella anopin reaktiolla :LOL:
 
mulla on ihan mahdoton yökukkuja mahassa.Nykyisin tahtoo vähän heräillä tuon kaverin jumppailuun.kaikkea muuta ku pieneltä tuntuu tämä vauva :D tai jos onki pieni niin voimia ainaki on!

tänään olin huomaavinani vauvan pepun tuossa kyljessä mutta saattoihan Se olla pääkin.pitääpä vielä kuulostella ku meen sänkyyn.toivon että hoksais kääntyä pää alaspäin nyt ku vielä hyvin mahtuisikin,ja mielellään vaikka jäädä niin päin loppuajaksi :)
 
Et oo Fiona ainoa tän asian kanssa ;) meillä mies ei juo ollenkaan eikä pyöri baareissa tai muissa vastaavissa paikoissa, kuten en minäkään. Ei oo ikinä tuntunut mitenkään "omalta" jutulta. Mun tuli nuorena katsottua tarpeeks paljon ku omat vanhemmat dokas, niin en vaan jaksais yhtään kattella jos oma mies jois. Kävi hyvä säkä ku löysin miehen jota ei kiinnosta juominen :)

Kun täällä nyt sappivaivoista on puhuttu, niin kertokaas mulle: loppuuko se kipu heti kun menee makaamaan, vai jatkuuko kipu siitä huolimatta missä asennossa ootte?

Mulla on nimittäin ollut muutaman vuoden sellaista ongelmaa, että satunnaisesti on ylämahaan tullut valtavaa painetta, niin että se kipu vetää mut linkkuun ja on vaan pakko maata, että se kipu menee ohi. Kipu kuitenkin loppuu sillä sekunnilla kun menen makaamaan. Liian aikaisin en kuitenkaan voi nousta, muuten kipu jatkuu. Yleensä menee noin vartissa ohi.

Ooh, tänään poksui jo 26+0 viikko! :) jestas kun menee aika nopeaa! :D

Liikunta on ollut yllättävän helppoa nyt, ihanaa kun pystyy vähän edes tekemään jotakin ilman että kroppa pistää täysillä hanttiin :) pyöräilyä tänään tunnin verran :p

väsyttää kamalasti, pakko mennä nukkumaan... :)
 
liikunnasta tuli vielä mieleen että luin tänään viimevuoden vauvalehteä niin siinä luki että raskaana olevan Pitäis harrastaa liikuntaa 2,5h viikossa :O olikohan siinä joku virhe?sehän on ihan naurettavan vähän.kyllä nyt minusta ainaki 30min päivässä voi raskaanaolevaki vaikka harrastaa reipasta kävelyä tai joogata tai jotain.kyllä minä käskisin liikkumaan aktiivisesti vähintään 4-5h viikossa viimeisilläänkin :D
 
Fb-ryhmä on kyllä meillä aika aktiivinen. Jotenki sinne on vaaan iisimpi nakata kommenttia. Tänne kun joutuu jokakerta kirjautumaan ja ainakaan minä en sitten muistaa lukemaani, jos en heti vastaa. :whistle: Eli nyt mulla unohtu jo, mitä piti sanomani. (n)

Närästys vaivaa täällä iltaisin ja nukkumaanmennessä saa nakata Rennietä suuhun :censored: maistuu kyllä ihan hirveelle.

Meidän neiti (tuntuupa oudolle "puhua" tytöstä:eek:) hengailee masussa pää alaspäin. Toki mahtuuha tuo vielä kääntyillä, mutta aika vahvasti potkii ylöspäin keuhkoja littuun.:sneaky: Ja potkii kyllä melkein joka vuorokauden aikaan. Samallainen aamun torkku vaan on ku veljesäkki mahassa. (y)

Niin ja eilen se ultraaja lääkäri sanoi, että ei tartte sinne enäää mennä seurantaan, mikäli verensokerit ei ala heitellä. :eek:o_O Vähän nyt harmittaa, koska ei taida ollakaa enää loppuajasta ultraa sitten. Toki pitää kysästä neuvolassa ens viikolla ja samalla siitä strebto näytteestä, että millonka se mahdollisesti otetaan sitten. Kun nyt ei tämä täti puhunut lainkaan asiasta. (n)
 
Oon kans iloinen että tää ryhmä on näin aktiivinen. Mullakaan ei oo facebookkia, joten hyvä ettei kaikki kirjoittele pelkästään siellä :)
Koen kuitenkin hieman hankalaksi tämän kaksplussan sivuston, kun aina pitää kirjautua sisälle, ja puhelimella kirjoittaminen on tilttailevaa ja jumittavaa, joten välillä se vaatii kovasti hermoja. Vika varmaan on mun puhelimessa :D (mutta ei ainakaan käyttäjässä) ;)
 
Maalis, sisältääköhän toi 2,5h myös hyötyliikunnan, ei varmaan? Voihan monille olla ettei tota määrää oo tullu ennen raskauttakaan, on ihmisiä jotka ei juurikaan liikuntaa harrasta. Oisko toi suositus sit haluttu pitää kohtuullisena ja lisäks jos et aiemmin oo liikkunu yhtään, ni vois olla raju alotus raskaana yhtäkkiä se 4-5krt viikko :D Mä itte oon kyllä aina liikkunu paljon. Oon kai jonkulaine liikunta-addikti ja varmaan tuo 5krt/vko tuli ennen raskautta harrastettua kuormittavaa liikuntaa. Nyt onki raskauden aikana ollu vaikee hidastaa tahtia, kun en oo mikään kävelylenkkeilijä-tyyppinen yhtään. Aina pitäs päästä tekee sata lasissa :D Mut on tää maha luonnostaan rauhottanu tahtia ja oon yrittänykin vähän himmailla. Tietty toisaalta silleen maalaisjärjellä mennään, että en välttele sykkeennousuja tms jos olo on hyvä.
Lisäyksenä vielä et nyt on kyl iltasin alkanu välillä supistamaan jos on kovasti rehkiny päivän aikana, et kyl se kroppa varmaan viestittää mikä on sit liikaa ja niitä merkkejä täytyy yrittää kuunnella :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä omastakin mielestä tämä ryhmä on oikein aktiivinen. :) En haluaisi facessa kirjotella, tai luulen, että tulisi mietittyä paljon tarkemmin mistä asioista sinne avautuu. Tänne voi heitellä kysymyksiä vähän aremmistakin asioista. Oon kyllä tykännyt kovasti meiän porukasta!(y)

Onko muilla nenä tukossa koko ajan? Mulla on ollu jo varmaan kuukauden verran, mutta nyt parissa viikossa pahentunut huomattavasti. Yöllä en saa unta kun ei voi hengittää kuin suun kautta, ja nenä vuotaa verta paljon herkemmin kun niistää. Hormoneistahan tämäkin vaiva toki johtuu, mutta onko tähän jotain helpotusta saatavilla? Uskaltaako apteekin Nasolineja yms. ottaa?:confused:

Mä oon jo tottunut Rennien makuun, sellanen tulee otettua aina kun on syönyt vähänkään enemmän. Onhan niitä muunkin makuisia, ootteko niitä kokeillu? Ja nopeasti kun pureskelee niin ei se kauaa suussa maistu.

Että tuo maha kyllä on välillä (lue: muutoin kuin makuulla) kipeä. :censored: Ylävatsanahka on ihan kosketusarka, tuntuu kuin maha voisi minä hetkenä hyvänsä retkahtaa polviin, eikä tukiliivistäkään ole liiaksi apua. Iltapäivästä eteenpäin pelkkä istuminenkin sattuu. Alan jo pikku hiljaa kyllästyä kipuun, että meinaa välillä tulla vaan itku jo sen takia. Tai sitten taas kerran hormonit jyllää.:confused:
 
IMN
sitruunapippurina Muistelen että nasolinit ym. lääkeaineita sisältävät sumutteet on kieltolistalla, tai ainakaan niitä ei tule käyttää mikäli ei oo aivan pakko. Mieluiten käytettäväksi suositellaan sumutettavia suolavesiliuoksia, jotka ei supista verisuonia, vaan pelkästään auttaa tukkoisuuteen ja kostuttaa limakalvoja. Otrivin taisi olla yksi sellainen?

Kävin tossa just tyhjentämässä äitin lääkekaapista kaikki ihmedropit tähän hemmetin flunssaan :mad: Ei tää niistäminen mua mitenkään haittaa, oon siihen tässä 1,5 vuoden nuhan aikana tottunu, mutta keuhkot on kauhean kipeät! Vauva työntää jaloilla keuhkoja kasaan ja samaan aikaan limaa nousee ja yskittää.. Lisäksi vielä, koska vauvan pää on tosi alhaalla, joka yskäisyllä lirahtaa pissat housuun, joten olo on tosi freessi (y)
Tää pieni lämpöily on ilmeisesti kans saanut kohdun entistä suppariherkemmäksi (n) Tai ainakin koko tän sairastelun ajan on tuntunut että entistä helpommin pistää supistelemaan, ja siks oonkin vaan maannu sohvalla. Tai ainakin tähän päivään asti.. ukkoon nimittäin iski aivan kaamea miesflunssa ja sehän tarkottaa että herra ei sohvalta nouse tekemään mitään, ainakaan inahtamatta :rolleyes: Ihan oikeasti, miksi, oi MIKSI, miehet on niin avuttomia sairaana? :LOL: Tuokin röhnäke on vasta toista kertaa kipeänä koko meidän yhdessäolon aikana ja nyt tekee kuolemaa kun vähän valuu räkä.. näyttääkin niin kärsivältä että voi jestas..

Rennien maku mua ei oo ikinä haitannut, mutta se koostumus :sick: Aina oon oksentanut sellaset ulos..

Aika myöhäiseltä kuulostaa tuo strepto-koe rv38-39 :eek: Meidän vauvat on sillon jo syntyneet :D Pitää ens viikolla muistaa kysyä neuvolasta että millon se testataan, varsinkin kun taas on tää ennenaikaisuuden uhka niin ois kiva tietää ajoissa.. Oiskohan se viimisessä lääkärineuvolassa, sillon rv 36? En muista yhtään..
 

Yhteistyössä