Helmikuun Helmiäiset 2016

Meillä oli viikko sitten 6 kuukauden neuvola. Mitat oli nyt jo 11,450kg & 68cm :barefoot: ja meillähän käytetään jo jotain 80cm vaatteitakin.. Tänään esim laitettiin päälle uusi 80cm Muumi yökkäri (niitä Prismoissa ja cittareissa uusia kuoseja) niin ihan sopiva on o_O
Aloitettiin tänään myös MLL:n muskarissa. Neiti heräs aamulla 7 ja Muskari alko 11, ei nukkunu matkalla ja olin jo epätoivonen et se ei nuku päikkäreitä ennen tuntia mut sain onneks nukkuu sit 30 min että heräs paikanpäällä ja oli virkeä ja iloinen ja tykkäsi kovasti :)
 
IMN, oi miten iso tyttö jo, onnea sinne!:love:Miten koulu on alkanu?

NassuRessu, miten teillä tarkalleen toi kieli vaikutti kiinteitten syömiseen? Meillä tuntuu et lusikkaa hankala joskus saada suuhun, kieli ei koskaan tuu suusta ulos asti, korkeintaan joskus käy hyvin pienesti siinä huulten välissä. Tosiaan kieltä ei mitenkään näkyvästi käytä tai louskuttele tms, ainut milloin sitä edes nään, on kun tyttö itkee suu auki (n) Terkkarille mainitsin viime neuvolassa ennen kun täällä palstalla oli edes puhetta asiasta, silloin sano et ota puheeks 8kk lääkärissä. Siihen on vielä kuitenkin aikaa..:notworthy:
 
IMN
Kivasti on koulu (pojalla :D) alkanut :) kauheesti muuttunu tuo ala-astehomma vajaassa parissakymmenessä vuodessa, mutta eiköhän me olla jo kaikki päästy kärryille :D esim. kielet alkaa jo 2- ja 6-luokalla.

Eilen tosiaan juhlittiin synttäreitä klo 12-19 ja oon ihan puhki :LOL: puolisen tuntia sitten vasta heräsin.. Kahdeksi pitäisi kuitenki selvitä kummipojan ristiäisiin, joten pakko kai se on nousta ylös :) yhtä juhlimista tää elämä! :LOL:
 
Siis mulle on IMN tietääkseni ollu ihan selvää, että sun vanhin on poika, mutta en tiiä mistä toi tyttö tonne tuli :D

Nauttikaa te joilla oli mahdollisuus päästä viihteelle, meillä ei vielä yösyöttöjen takia tunnu yhtään ajankohtaselta. Kun pullokaan ei siis kelpaa.. Eipä hirvee hinkukaan oo vielä ollu, mut luultavasti hyvää tekis vähän irtautua. Mut kaikki aikanaan:geek:
 
  • Tykkää
Reactions: IMN
Oli kyllä ihan kiva ilta eilen:). Pojat ilmeisesti vaistos että äiti on poissa, nuorin heräili muutamaa otteeseen eikä suostunut nukkuu. Tulin kahden jälkeen kotiin ja täällä oli miehet hereillä:whistle:. Ei oo silti rauhallisen koti-illan voittanutta:).

Meillä on esikoisella räkätauti tmv ja vauvalla alkanut nenä olemaan tukossa. Luultavasti tarttui eräältä sukulaistytöltä, niiden äiti on sellainen et vähät välittää siitä tartuttaako he flunssaa tms muihin. Kävivät meillä tiistaina ja tyttö oli ihan hirveässä räkätaudissa ja yskässä. Joskus aiemmin hän pyysi kylään ja kun olimme heillä niin tokas vaan että: (nimi) on ollut nyt pari päivää kuralla. Että näin....:confused::cautious:
 
Mulla ei ole ollut tapana ennenkään juuri käydä missään, tai jos kävin niin tulin kotiin kun muut lähti baariin :D Eli ei nytkään ole mikään kiire päästä.

Meillä kyllä juo pullosta, mutta ei kyllä puhettakaan että isä suostuisi jäämään esim nukutushommiin yksinään, parin tunnin harrastusreissukin on jo haastavaa (toivoo aina että nukkuisi edes osan ajasta), lähinnä edelleenkin on hyvin epävarma ja tietää että tissille rauhoittuu yleensä heti. Äitini kyllä varmasti ottaisi yöksikin, mutta kun ei ole mitään tarvetta niin en viitsi vain huvin vuoksi viedä hoitoon ja huutamaan sinne. Ehtii sitä myöhemminkin :)
 
Mäkään en oo baari-ihminen, mut silloin tällöin kyl tykkään käydä jossain illanviettopaikoissa (siistit pubit yms) missä pystyy jutella tai sitten livekeikoilla. Tai kesäisin ulkona/terassilla/festareilla. Jotain tollasta ehkä kaipais kun sen aika on, mut nyt en edes kaipaa koska en pystyis yhtään rentoutumaan tai nauttis siitä :D Koska just olis tuo huoli et miten kotona pärjättäis, eikä vaan pärjättäis vielä.

Meillä toistu tosiaan sellanen ihan kiva kahtien päikkäreitten rytmi jossain ennen puolen vuoden ikää pidemmänkin aikaa. Mut nyt ollu useemman viikon ihan hulabaloota! Välillä päiviä kun nukkuu koko päivänä n. tunnin!? Aargh.. Eilenkin heräs 7.30, nukku 11.30-12.30 ja kun yritin joskus ennen neljää saada unille ni ei vaan. Kiva oli sit illalla mennä vauva-uintiin VÄHÄN väsyneen neidin kans. Nyt oon lähinnä yrittäny nukuttaa joko itekseen sänkyyn (eka vaihtoehto joka ei toimi) tai sit rattaisiin parvekkeella työnnellen (päivisin toimii jotenkuten). Iltapäivällä tiiän et saattais nukahtaa jos lähtisin kunnon vaunulenkille tai autoilemaan, mut en haluis tollasille tavoille opettaa. Pahinta ettei tyttö ees vaikuta kovin väsyneeltä, mut vaatii vaan hirveesti viihdytystä ja huomiota ja mulla loppuu ideat kesken... Ja iltaisin kyl pari vikaa tuntia on sit yhtä väsykiukkua. Muilla päikkäriongelmia? Oiskohan taas vaiheo_Oo_Oo_O
 
Fiona, meillä se kielijänne aiheutti sellasen efektin että kieli oli edessä. Ja aina kun sai lusikallisen menemään suuhun, niin lusikka meni kielen alle. Ja sit ku söi, niin se oli sellaista "ankkamaista" läikytystä :LOL: Ja sit ku meillä on kaksi hammasta alhaalla, niin hampaita pestessä harja tökkäsi siihen jänteeseen.
 
Niin ja viihteelle lähöstä. Tytöt houkuttrli nyt tulevana vkl ulos, mutta sanoin että voin lähteä autolla. Koska pääsen helpoiten niin kotiin jos on tarve, ette tyttö nukukkaa. Koska nyt syö kuitenki yöllä 1-2x. Ja sitä pulloo ei edelleen ole kokeiltu :)
 
Meillä takana viime viikolla epäonnistunut kokeilu vauvan siirtämisestä omaan huoneeseen. Kaks yötä jaksettiin, mutta se oli yhtä itkua ja huutoa, mitkään tassuttelut tai syliin nostamiset ei auttanu yhtään. En tiiä oonko vauvan kuullu koskaan itkevän noin kamlasti. Vaistot sit sano ettei nyt oo oikee aika. Tietysti tuntuu typerältä venkslata edestakasin, mutta ei kai sen oikeesti noin vaikeeta kuuluis olla? Mitä netistä yöllä epätoivoissani googlettelin, niin tuntuu että kaikilla siirto sujunu hirveen vaivattomasti ja yöt vaan parantunu. Mietin oisko auttanu jos oisin vaikka nukkunu vauvan kans alkuun uudessa huoneessa, mut oisko se vaan siirtäny ongelmaa lopulta. Miksei tähän voi olla jotkut selkeet (toimivat) ohjeet, niinku huonekalujen kokoamiseen, mä oon hyvä noudattaa sellasia:D

Mitäs muille kuuluu? :)
 
Fiona, no mutta nyt olette ainakin kokeilleet. Ehkä nyt ei ollut vaan oikea aika, myöhemmin uudelleen.
Meidän pitäisi aloittaa edes siitä että nukkuisi omassa sängyssä:whistle:

Meillä mennään ainakin samaa kaavaa, nukutaan vaihtelevan huonosti eikä ole uusia taitoja tullut, vauhtia toki tullut ryömimiseen lisää. Ja ollaan käyty nyt muutamia kertoja puistoilemassa, lähinnä siis keinumassa koska hiekka menee suuhun..

Syöminen, voi apua. Ollaan nyt otettu aamiainen ohjelmistoon (eli 3. ateria) ja yhtä pelleilyä nyt kaikki syöminen, tunkee sormet lusikan perässä suhun ja sitten sitä ruokaa/puuroa on ihan joka paikassa :sick: Ja ollaan syöty aika pitkälti noita samoja makuja soseina mitä oon tehnyt pakkaseen pitäis vissiin lisäillä kovasti makuja mutta mitä (n) No onneksi netti on pullollaan kaikenmaailman ohjeita.
Haluisin pikkuhiljaa jo siirtyä lähemmäs sitä että syötäisiin suht samaa ruokaa mutta nyt vasta oikeasti tajuan kuinka paljon ollaan syöty eineksiä (kalapuikkoja, nakkeja, ranskalaisia jne..):(
 
IMN
Ehkä sittenkin, voi kuule :D oon aina luullu ettei meillä juurikaan syödä eineksiä, mutta mikäli kalapuikot ja nakitkin ovat sellaisia niin kyllä syödään :D itse ainakin lasken ihan perus kotiruuaksi nakkikeiton tai potut, kalapuikot ja maitokastikkeen :) tärkeintä on mun mielestä ettei kaikki tule valmiina muovilautasella, vaan että lapset oppivat oikeisiin makuihin ja mahdollisimman moniin raaka-aineisiin. Meillä perinteisimmät arkiruuat ovat makaronilaatikko, nakkikastike, broilerilaatikko, lihapullat jne. Sitten on niitä laiskoja ja/tai kiireisiä päiviä kun lykkään vaan ranskalaiset ja kalapuikot tai lenkit uuniin. Lasten lempparipäiviä on nää laiskat päivät :D kuitenkin kahden ruuan valmistaminen on toisinaan melko työlästä mahduttaa samaan päivään. Toki usein jää lämmitettävääkin seuraavalle päivälle..

Meidän neiti on nyt päässyt samaan ruokarytmiin meidän muiden kanssa, eli vihdoinkin istutaan kaikki viisi yhtäaikaa pöydän ääressä. Paitsi tietenkin isiukko työpäivinä.
Tyttö siis nukahtaa ekoille päikkäreille n. 2h aamupuuron jälkeen, herää lounaalle ja nukahtaa välipalan jälkeen. Sitten herää taas päivälliselle ja iltapuuron jälkeen nukkumaan :) omia ruokia ollaan annettu vähän maistella lusikan kärjestä, mutta kyllä se bataatti-kukkakaali-lohisose vie vielä voiton :)

Mutta huh kun aika menee nopeesti! Enää reilu 2kk niin loppuu korvikkeen osto. Ja "oikeaa" ruokaakin aletaan siihen mennessä maistattelemaan enemmän :) tein tän kuun alussa kolme pussillista liha-, kala- ja kanasoseita ja päätin silloin että ne saa olla viimeinen satsi. Tuo määrä (n. 200 jääpalakuutiota) kestää sen 1,5-2kk.
Aattelin ensin että kotiruuan aloitushan on vielä kaukana, mutta sitten muistin että meidän vanhemmat lapsethan aloitti päivähoidon 9-10kk iässä, eikä sielläkään mitään soseita ollu tarjolla :D
 
No ehkä toi oli vähän huonosti sanottu, koska siis kyllä meilläkin tullaan jatkossakin noita syömään, koska mun mielestä jo yks ruoka päivässä vaatii kekseliäisyyttä :D
Mutta ajatusena tossa oli ehkä se että noita ei kyllä oikein viitti soseeks vetää, tai ainakaan mua ei ajatus kalapuikkososeesta houkuttele :ROFLMAO: Jos siis ajattelee että kaikki söis suht samaa ruokaa kuten tänään, perunoita ja lihakastiketta, me aikuiset ei kyllä syöty soseena ;)
 
Meillä o jäätävä räkätauti! Helmikuinen alotti ja nyt onneks hän alkaa olla terve. Yöt normalisoitu ja nyt eka unipätkä on 6h (20.30-03 ja sit klo 6 ja viim 8 ylös)
Flunssan aika mentiin melekein kokonaan tissillä, kun ei ruoka maistunu.

Kielijänteen leikkauksen jälkeen ruoka on muuten alkanu maistumaan oikein mainiosti! Sellanen 4 jääpalakuutiota syö kerralla. Mies osti kaupan soseita, mutta niille vaan yökitään :D

Ööm.. Meillä laiskanpäivän ruokaa on Italianpata, tai muu pataruoka. (Lisää vain jauheliha ja vesi :D ) kalapuikot ois hyviä, mutta esikoinen ei niistä välitä. Nakit menee hälle sillon. Itteeni oksettaa nakit ja nugetit.... Mies tosin enemmän syö eineksiä, kun ottaa aina evääksi jonku valmisaterian, niin sitten kotona on kunnon kotiruokaa.
Kerran kuussa tai harvemmin syödään jotain noutoruokaa.
 
Pitäis varmaan vähän panostaa tuohon et vauva olis samaan aikaan pöydässä. Usein tulee helposti syötettyä ensin ja sit laskettua vauva lattialle leikkimään, et saa ite rauhassa syödä. Ja ruokarytmikin on vähän eri vielä. Vauva esim. lounasaikaan syö klo 11 ja se tuntuu itelle aikaselta. Mä oon lisäks sellanen ruualla nautiskelija et päivän paras hetki on syödä rauhassa kun vauva päikkäreillä:rolleyes: Mut jossain vaiheessa muututtava tietty. Mites muilla sormiruuat? Mua edelleen jännittää antaa niitä joten vähäistä on. Eilen viimeeks kako banaania niin pahan näkösesti, et mulla meni jo jalat ihan spagetiks vierestä seuratessa :unsure: Ja tossa vähän ajan päästä kun perus ruuankin koostumus alkaa olla karkeempaa, syötättekö edelleen vai annatteko vauvan harjotella lusikalla/ syödä sormin?
 
Käytiin 6kk neuvolassa viikko sitten. Mitat 8,7kg ja 67cm :). Neuvolakorttiin: "Jämäkkä kaveri. Suojaheijasteet tulossa. Ruoka menee hyvin". Esikoinen oli puolenvuoden iässä ihan saman mittainen:).

Meillä on alettu nukkua tosi huonosti, siihen nähden että ennen on herätty 1 kerran yössä. Nykyään heräilee 3-4 kertaa yössä hokemaan: " tätätätä, haaaa" :D.

Sormiruoista mä en oo antanu muutaku maissinaksuja. En uskalla, eikä vauvalla näytä olevan edes suurta kiinnostusta vielä siihen tai itse syömiseen ylipäätään :ROFLMAO:. Sormet meilläki menee suuhun ja yleensä puolessavälissä syömistä tulee joku ihme kiukkukohtaus(n). Alkaa potkia jaloilla ja alkaa kitisemään.

Arkiruoat meilläki on perinteisesti sopat, kiusaukset tai muut helpot :D. Mä en jaks häärätä keittiössä montaa tuntia(y).
 
IMN
Meidän neidin nielu taitaa olla omenan kokoinen kun ei oo kakonu millekään :D ollaan annettu nakerreltavaksi leipää, banaania, kurkkua, naksuja, juustoa.. Mitä nyt on lähimpänä sattunut olemaan :D ja myönnän antaneeni appiukon synttäreillä viime viikonloppuna kaurakeksiäkin :rolleyes: isompi neiti söi keksien välistä täytteet ja antoi loput pikkusiskolle :LOL:

Me ollaan yleensä otettu oma lusikka kehiin jo tässä vaiheessa, en tiedä miksei nyt oo käyny mielessäkään.. Pitäisi kai kokeilla. Me ollaan aluksi aina annettu vauvalle oma lusikka ja itse syötetty toisella. Jotenki se on siitä sitte lähteny sujumaan :)
 
Meillä edelleen saa sormiruokaa ns jälkkäriksi. Ensin siis syö soseen ja samaan aikaan kun me vanhemmat syödään ni syö itse jotain. Vihanneksia/hedelmiä on mennyt eli ainakin porkkana, kukkakaali, omena, banaani, persikka, kurkku, maissinaksu, talk muru, vesimeloni.
Ja vkl tein mikroleipää aamupalaksi, ei kyllä ollut suuri menestys :ROFLMAO:

Eipä noista välttämättä paljoa mahaan asti mene :whistle:

Ja lisätään vielä, että jos oon yksin kotona ruokaaikaa niin saa tasan maissinaksuja. En uskalla antaa mitään mistä saisi jotain paloja irti :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Mää ny poikkesin suunnitelmista ja päätin totuttaa tytön karkeampiin ruokiin jo ennen meidän ruokiin siirtymistä. Keitin puuroriisiä, jota vaan hieman survoin koska oli niin isoja jyviä, mutta jätin kuitenkin riisiksi tunnistettavaksi :D sekoitin riisin sekaan hienoksi soseutettua parsakaali-sipuliseosta pitämään koko moskan koossa. Tätä tarjotaan siis kanan tai possun kanssa :)
Lisäksi tein myös hieman-vähemmän-muussattua pottua ja ruskeakastiketta purkkeihin ja huomenna aattelin tehhä spagetti-bolognesea yhellä ohjeella jonka tänään netistä bongasin :)
Jos näillä sais lapsen totutettua "oikean" ruuan makuun ja karkeuteen.

Miten hyvin teidän vauvat varaa painoa jaloilleen? Oon vähän huolissani :( tosi paljon saa houkutella että neiti varaa yhtään, vaikka jaloissa kyllä muutoin tuntuu voimaa olevan.. Kysyin tästä jo 6kk neuvolassa, mutta täti vaan silloin naureskeli ettei vielä tarvikaan varata jaloille, vaan lähempänä 8kk ikää. Sekin kuitenkin tulee täyteen ens viikolla ja tiistainen lääkärineuvola jännittää kovasti.
Varmaan oon ihan turhaan huolissani ja oon vaan tottunut jämäkämpiin vauvoihin, mutta google käy silti kuumana..
 
IMN, Mitä juustoo sä oot antanu jo? o_O Nehän on aika suolasia.

Varaa jaloilleen liiankin hyvin, harjoittelee tukea vasten kävelyä. Ja aina kunistun lattialle, horveeä kyytiä konttas luokse ja pitää antaa kädet, että nousee ylös. Ois joutanu olemaan vauva vielä :oops:
 
IMN
Mää en niin orjallisesti jaksa tuijottaa noita ruokasuosituksia, että ihan edamia oon pieniä paloja (pinsettiotetta tavoitellen;)) omalta leivältä nykinyt. En siis syöttämällä oo syöttäny.

Voi ristus mikä väsymys. Mies lähti taas eilen iltavuoroon ja ilmotti jäävänsä myös yöhön, että saa tän päivän vapaaksi.. Toisin sanoen mies lähti eilen yhden aikoihin päivällä ja heräilee tänään samoihin aikoihin :cautious: pitää lähtä tyttöjen kans kaverille aamukahville tuota kuorsausta pakoon ettei tässä liiaksi katkeroidu :LOL:
 
Imn Meillä varataan hyvin jaloille, jämäkkä poika on. Älä lue liiaksi googlea, toiset kehittyy eri tahtiin, ja voihan se olla ihan kiinni siitä viitseliäisyydestä:).

Mentiin eilen koko porukka nukkuu klo 21, teki hyvää nukkua 12h yhdellä herätyksellä:sleep:.
Nyt ei nukutakkaa --> Tänään mulla alko kuukautisten päivällä:cautious:, ylävatsakipu alko hetki sitten (myös vuoto). Nukuttua ei saa:unsure::mad:. Buranan otin, josko pian sais unenpäästä kiinni, ellei sit oo joku mahatauti.
Esikoisen synnytyksen jälkeen kuukautiset oli kivuttomat, mut nyt ei näemmä:(. Ihan samaa särkyä mitä mm. Ammattikoulussa:D.
 
IMN
Mulla alko menkat jo 28pv synnytyksestä, eli viikko jälkivuodon loppumisen jälkeen.. Sillä 28pv kierrolla mentiinki sitte aika pitkälle, mutta nyt on kolme kiertoa ollu 33-49pv ja vuoto aivan kauheaa teurastusta. Lääkäri vähän huolestui tästä, sekä toispuoleisesta alamahakivusta, joten oottelen aikaa gynelle munasarjojen ultraukseen. Mun puolesta saisivat repiä ne vaikka irti :D

Mää pistin eilen iha hösseliksi ja sain vihdoin ratkaistua sen pulman joka meillä oli uusien rattaiden ja turvaistuimen kans! :) käytiin babystylessa potkiskeleen renkaita ja päädyin ostamaan britaxin b-agile plussat. Lisäksi tilasin netistä britaxin two-way elite-turvaistuimen. Huh! Yks stressi vähemmän. Älkää ikinä googlailko kokemuksia turvaistuimista, saatte vaan päänsäryn :D
 
Kävin kivuista tk'ssa. Teki sisätutkimuksen ja otettiin tulehdusarvot (22, nousussa). Diagnoosi oli kohdun limakalvon tulehdus, 7pv ab-kuurit. Särkyä ei oikeastaan oo, mutta tärähdysherkkä tuo alavatsa on. Ja sattuu kun vähänki liikkuu...
Toivottavasti ab't tehoaa pian. Kamalaa tää sairastaminen ja vie hirveempää olla isännän passattavana:unsure::ROFLMAO:.
 

Yhteistyössä