Helmikuun hippuset 2018 *heinäkuussa*

@Keijunkainen mä olen ollut kesälomalla nyt päälle 3 viikkoa ja joka yö nukkunut 9-11 tuntia, eli varsinaisista uniongelmista ei voine puhua :LOL: Ihmettelen miten sitä unta näin paljon riittääkin...! Vessassa tosin täytyy juosta useimmiten 2 kertaa yössä, se hiukan ärsyttää. :p

Onko muuten joku jo kertonut raskaudesta töissä? Itse aion odottaa kertomisen kanssa niin pitkälle kuin vain pystyn, toivottavasti ainakin syyskuulle... Nyt 11+2 menossa ja pari kiloa tullut lisää, mutta ovat tulleet niin tasaisesti, että menevät kyllä mielestäni ihan ns. kesäsiiderikiloista - vatsa ei pömpötä mitenkään paljastavan mallisesti, vaikka housut vähän kiristävätkin.
 
Täällä sama juttu ku @Haloska lla. Unta on piisannut, kun vaan malttaa mennä aikaisin nukkumaan eikä olis kukonlaulun aikaan herätys. Työpäivät ja etenkin aikaiset aamut vähän vähentää uniaikaa. Vessakäynnit toki herättelee minuakin.

Minä kerroin jo pomolle jo aika alkuvaiheessa kun jään sille opintovapaalle ja sen jälkeen sitten äippälomalle niin saa järjestettyä saman sijaisen minun poissaoloille kun aika pitkä sijaisuus tulee kyseeseen ja samalle henkilölle ilmeisesti jatkettava. Pomo tiesi myös lapsettomuushoidoista niin oli ihan luontevaa kertoa tärpistäkin. Ja jos keskenmeno olisi tullut/tulee vielä, niin en varmaan töihin olisi kyennyt tulemaan surun vuoksi ihan heti.

Mulla on oli kyllä tänään tosi huono päivä töissä. Pitkä päivä ja ihan kamalan huono olo. Yököttäny pitkin päivää. Kaipa tää jossain vaiheessa pitäs helpottaa.

Paputoive ja 11+1 papunen
 
Mahtuisiko joukkoon mukaan? :) Jos mahdollista myös Facebook-ryhmään? Täällä huhuille 40-vuotta elämänkokemusta kartuttanut äiti, jolla 3- ja 5-vuotiaat lapsukaiset. Nyt RV 12+6 takana ja eilen NP ultrassa käyty. Iän (ja muun varovaisuuden) takia en oo uskaltanut liittyä aiemmin, vaikka on lukenut teidän juttuja taustalla. :) Mulla on PCO eli ovista ei tule juuri ollenkaan luomusti. Esikoinen saatu kivisemmän tien kautta hoidoilla melko pitkän yrityksen/hoitojen kautta. Kakkonen olikin super iloinen luomuylläri! Samoin kuin tämä kolmonenkin, joskin tulee jos on tullakseen aikaa meni vähän pidempään ja oli jo melkein kirves heitetty kaivoon. :) Vaikka 12+ viikoilla onkin jo melko hyvät todennäköisyydet vauvaan, niin paljon on ehtinyt kaveripiirissä tapahtua myös surullisempia päätöksiä raskauksille, ettei oikein vielä osaa täysin olla luottavainen. Vaikka toisaalta sitä jo miettii nimeä ja koko elämään niin, että pian se äippäloma jo siintää edessä ja ihana vauvan tulo (sekä kauhu siitä miten se taas mullistaa arkea... :) ).


Yksi kyssäri / pohdinta heti. NP-ultrassa niskapoimun mitta oli 2,4. Nyt sitten ehdin jo panikoida, kun kahdessa muussa raskaudessa ollut n. 1. Raja taitaa olla 3? Eikä kätilö pitänyt mittaa erikoisena. Silti pelkään, et onko jotain vialla. Sen verran on tosin jo selvitetty, että iän puolesta menin sitten käymään NIPT-testissä rv 11 ja sen mukaan ei niitä yleisimpiä kromosomipoikkeamia olisi. Nyt sit aloin miettimään muita mm. tulehduksia, sydänvikaa… kun erehdyin googlaamaan ja kuulemaan, että jossain on rajana ollut jo 2? Mitä mittoja te ootte saanu ja ootteko kuullu, mikä olis normaalia?
 
Unesta pakko myös heti kommentoida, et mulla kestää unen saaminen iltaisin pidempään kuin ennen ja usein myös herään 1-2 kertaa pissalle & juomaan. Ennen raskautta uni tuli aina nopsaan, joten tää on outoa! En tiedä mietinkö kaikkia juttuja / odotuksen jotain ihme jännitystä, mutta illalla pyörin pitkään sängyssä eikä millään nukuttaisi. Saatan myös joskus herätä aamuyöstä ihan pirteänä ja kestää hetki saada unen päästä kiinni. Eli jotain ihme unihäiriötä on.
 
Nyt en enää malttanut odotella elokuun ketjua. Mulla oli eilen eka seulontaultra. Kaikki vaikutti olevan hyvin :) Katsoin verikokeen tuloksia edellisenä päivänä, ja ne oli ymmärtääkseni ihan hyvät, niin jotenkin ajattelin, että sieltäkin tulee hyviä uutisia. Ultraan mennessä yritin pariin kertaan muistutella itseäni, että sieltä voi tulla huonojakin uutisia.

Aika liikkuvainen tyyppi, eikä meinannut millään asettua sellaiseen asentoon, että niskaturvotus saataisiin mitattua. Lopulta kuitenkin onnistui ja se oli 1,3. Ja kun kysyit @miona7 niin mä yritin eilen netistä etsiä viitearvoja tuolle. Mun muistaakseni jostain keskustelusta löysin rajaksi 2,5. Asiasivuilla tieto oli jotenkin ympäripyöreämpää. Mitään 2,0 en nähnyt missään. Onhan se 2,4 lähellä, mutta on se kuitenkin tuon rajan alapuolella. Milloin sulla oli tuo ultra? Mulle sanottiin, että parin viikon sisällä tulee tulokset. Ja sekin jo vaikuttaa, millä viikolla noi mitattiin, koska ymmärsin, että se turvotus laskee. Toivottavasti tulokset tulee pian. Paremmin ne asiantuntijat osaa sanoa. Miltä ne verikoearvot näytti vai oletko nähnyt niitä?

En tiedä mistä syystä mulla on maha kipeä vielä tänäänkin, mutta aika paljon kätilö joutui painelemaan mahaa (yritti saada sikiön hyvään asentoon). Noh, möllöttelen tämän päivän kauppareissua lukuunottamatta kotona sohvalla. Sadepäivä muutenkin. Huomenna sitten lenkille.

Vielä tuosta verikokeesta, @IinesAnkka82 kyllä multa kysyttiin raskausviikkoja ja päiviä, mutta en muistanut kuin että 10 ja jotakin. Se johtui osittain siitäkin, että mulla oli kertynyt kalenteriin 4 eri raskausviikkomäärää, 28 päivän kierron mukainen, tikuttamastani ovulaatiosta laskettu, varhaisultran 4 päivää suuremmat lukemat ja se, mitä neuvola päätyi käyttämään. Ilmeisesti mun lyhyestä (25pv) kierrosta johtuen neuvolan laskuri nappas yhden päivän pois. No, mutta kyllähän sen pystyy katsomaan koneelta mikä oli raskauden kesto silloin.

Nyt ainakin varmistui raskausviikot, ja ne ovat tänään 13+3. Voisko mulle vaihtaa la 5.2.? Ei varmaan tule enää vaihtumaan, koska heitto pitäisi olla 5 päivää, jotta vaihdettaisiin. Sikiö oli edelleen vielä yhden päivän suurempi kuin tuo.

Tuntuu, että tuli vähän pitkä sepustus, mutta ehkä se vaan kännykän näytöllä näyttää siltä.
 
@Maaria1980 Mistä näit verikokeen tulokset? Ja osaako niistä itse tulkita jotain? :) Mä en ole saanut niitä. Kätilö tosiaan ei turvotuksesta ollut moksiskaan, mutta itse vaan osasin sekä kuvasta että luvusta sanoa, että oli korkeammat kuin edellisissä raskauksissa. Kai se yhdistelmä (ultra ja veriokoe + ikä + rv) kertoo sen tarkemmin sitten. Mulla oli jo 12+5 eli sinänsä aika myöhäinen...Voi olla että hermoilen turhaan. Mullakin kätilö joutui survomaan mahaa ja jouduin itse pomppimaan, jotta saatiin mitat otettua. Tyyppi siellä halusi vain näyttää naamaa, ei sivuprofiilia. :)

Jos pääsen mukaan, mulle voisi laittaa; ikä 40 v, 3. lapsi, NKL ja LA 8.2. :) Yksi kohdunulkoinen raskaus / toinen johdin leikattu silloin esikoisen hoitojen keskellä.
 
Hei @miona7 !

Ai säkin olet Hesasta. Sitten voit Omakannasta katsoa tulokset. Pankkitunnuksilla pääsee sisään. Tai en tiedä pitääkö se jotenkin aktivoida, saatto olla että terveysasemalla täytin jonkun lapun. Tai sitten voit varmaan soittaa ja kysyä tuloksia. Mut mä huomasinkin sun viestistä että sen nipt-testin mukaan kromosomit on ok, eli ei kai niillä verikokeen tuloksilla ole väliä. Sori, en edellistä viestiä kirjoittaessani huomannut tuota nipt-testiä. Sehän on kuitenkin tarkempi kuin nuo seulonnan verikokeet. Siksi kai niitä kyselin, kun se riskiluku koostetaan useammasta asiasta, niin ei tuo yksi asia paljon kerro. Mut voithan sä sinne soittaa ja kysyä vielä. Ja kyllä mun tietääkseni turvotusta voi olla vähän enemmänkin ja kaikki on hyvin silti.

Niin, tervetuloa vaan mukaan, kyllähän tänne mahtuu. Facebookryhmään on ne liittymisohjeet siellä ekan sivun viestissä. En itse siellä ole, mutta eiköhän sinne vielä mahdu.
 
Teen tänään elokuun viestiketjun! :)

Kiva kuulla ultrakuulumisia, omaan vielä 9 yötä! Itsekin näin Papp-a ja vapaan hcg:n vastaukset kannasta ja ehdin jo googletella ja stressailla niiden kanssa. Mut tosiaan eihän noi pelkät vastaukset mitään kerro, toki jotain suuntaa voi antaa... Mut se riskiluku lasketaan verikoevastausten, raskausviikkojen, niskaturvotuksen, äidin painon ja oliko ainakin tupakointistatuksen mukaan. Eli eri asiat vaikuttaa lopulliseen tulokseen.

Oliko tuo NIPT tutkimus minkähintainen vai tarjotaanko sitä HUSin alueella ilmaiseksi riskiryhmille, seulassa hälyttäneille? Mitenhän muualtapäin Suomea onko mahdollista NIPT tutkimus jatkotutkimuksena, jos seula hälyttäisi? Itseä hirvittää ajatus seulahälystä ja lapsivesipunktiosta tai istukkabiobsista, joissa km-riski.
 
@Paputoive Kävin Cityterveydessä yksityisellä NIPT:ssä. Olihan se älyttömän kallis... jotain 600 €. Iän puolesta ei tarjota vaikka on 40, mutta tietääkseni HUS:n piirissä se on mahdollista, jos seula hälyyttää? Mutta en ole varma. Jossain sairaanhoitopiireissä on.

@Maaria1980 Olettaisin tosiaan että Down-arvio on NIPT:issä aika varma (jotain yli 99 %), mutta turvotus voi kai olla merkki muistakin ongelmista kuin kromosomipoikkeamista. Mutta tosiaan melko tavallista kai, että on hieman keskivertoa korkeampi ja silti ihan terve lapsi. Ja enhän mä osaa verrata kuin aiempiin raskauksiin. :) Ja niissä tosiaan ollut alle puolet tosta arvosta.
 
en ole taas hetkeen kerennyt kirjoitella, edelleen on ollut joinain päivinä pientä tiputtelua,yritän olla ressaamatta ja ajatella positiivisesti yms, jos se nyt menee kesken niin tiedän jo etten pysty olla siinä vaiheessa positiivinen mutta sillon sen ei ole ollut tarkoitus syntyä ja siinä pienessä on ollut jotain vikaa. Mutta kuitenkin mennään jo 10+2 viikoilla ja np ultra olisi 18.8 eli viikkoja sillon 12+3. Toivon tosiaan että eloa löytyisi vielä silloinkin❤ Pari viikkoa jaksettava odottaa. Toki mietin että kuuntelisikohan ne ensi viikolla jo sydänääniä neuvolassa jos soittaisin ja yrittäisin vinkua aikaa vaikka ensiviikon loppu puolelle.
Itsellä ei ole ehtinyt olla tässä tyttö/poika oloja ku yrittäny vaan kannustaa toista pysymään kyydissä :D mut tuo sooda testi kuulostaa kyllä jännältä :) meillä on tyttö ja poika jo, niin eipä mulla suurempia odotuksia ja toiveita ole aukupuolesta :) toki jos olisi esim kaks tyttöä nii varmaan toivoisi poikaa jne. Mutta muutenkaan en ehkä vielä halua edes ajatella asiaa niin pitkälle kun tää raskaus on ollut ihan erilainen vuoteluineen ja noin. Tuli mieleen että meillä lääkärit veikkasi ultrassa molempien kohdilla aikasemmin sukupuolet väärin :D siihenkään ei ole siis luottamista :D
ja joo nukahtaminen/nukkuminen yöllä on jotain niin hankalaa,en ymmärrä,heräilen aamuöisin ja en meinaa nukahtaa ja sit pyörin parikin tuntia, tänään toki en sit saanut enää unta neljän jälkeen, toki labrat on jo klo 8.10 nii jos olisin nukahtanut,en varmaan ois jaksanu herätä tuohon aikaan vielä :D
mulle annettiin kans se pissa purkki ja putkilo kotiin. Toivottavasti pysyy hyvänä tuo pissa ku tein sen jo viideltä ku väkisin yritin pidätellä.
ja taas hirmu pitkä teksti :D
 
ja piti kysyä juuri sitä että entä jos mulla siirtyy se laskettuaika maaliskuulle niin pitääkö mun vaihtaa ryhmää? Luulen jotenkin että siirtyy ku joka ultrassa se on ollu 5-6päivää pienempi mitä neuvolan mukaan on laskettu. Sinäänsä harmi jos tässä vaiheessa pitää ryhmää vaihtaa :/
 
Ainiin ja pahoinvointi palasi rajumpana kuin viimeksi, toki jos aamusta pystyn syömään ja olemaan rauhassa niin päivä menee hyvin. Mutta jos on kiire lähtö ja aamupala yms ei maistu, nii päivästä saa viettää aikaa vessassa useasti :D ja pakko sanoa että nautin niin kauan oireista kun niitä on,vaikka se ei takaa sitä etteikö voisi kesken mennä/mennyt. Parempi silti että niitä on :D
 
@papupata12 ei ainakaan mun puolesta tarvi vaihtaa ryhmää. :) Määki oon miettiny tuota ryhmän vaihdosta, jos laskettu siirtyy myöhemmälle ja kuitenki aika Helmikuun loppuun menee. Mulla on vähän muutenki semmonen kutina, että yliaikaseks menee ja Maaliskuussa vasta syntyy. Mulla on np-ultra 17.8., eli ihan samoissa sun kans. :)

Mulla on hirvee tytön odotus. Ei siis oo oloja, mutta toivon kovasti tyttöä, kun meillä on poika ennestään. Meinasin jo ostaa pojalle ens kesäksi häihin alesta vaatteita ku kokoajan ajatellu, että meille tulee tyttö. Tytölle en kuitenkaa uskalla ostaa vielä mitään, ku ei sitä tiiä kumpi tulee. Siinä vaatteita hiplatessa tajusin sitte, että jos saadaanki poika nii haluan kyllä samalaiset vaatteet molemmille. Jäi sitte kauppaan.

Tänään käyn hakemassa meille doplerin. Löysin parilla kympillä uuden Tori.fi:stä. Ei ihan hirveesti maksa, vaikkei tulis sitte käytettyäkään. :)
 

Yhteistyössä