*Helmikuun hurmaajat syyskuussa*

hiphei! nettihiljaisuutta on taas kulunut hetki, meinaa mennä hermot kun netti vaan pätkii
ja pätkii. pitäs soittaa DNA:lle, että mikä tässä hommassa nyt oikeen mättää.

meillä ylihuomenna rakenneultra, ja se jännittää kovasti. lähinnä lääkärin puolesta, koska np-ultrassa
meille sattu sellainen lääkäri tai kätilö(en edes tiedä kumpi se oli:D), joka ei puhunut suomea oikeastaan ollenkaan ja eihän me ensikertalaiset oikeen osattu tentata sitä edes mistään..
tottakai välillä huolestuttaa että onhan kirpulla kaikki hyvin tuolla masussa. luulen tuntevani liikkeitä aina välillä, mutta toisaalta mistäpä sitä tietää, ku ekakertalainen olen:p

me saadaan onneksi mun isosiskolta brion hyvät rattaat(muistaakseni vm2005) ja turvakaukalo autoon. muuten ois tehny tiukkaa, koska tosiaan sillon kun kirppu ilmoitti tulostaan, mies opiskeli ja minä olen ollut pitkällä sairaslomalla viime tammikuusta asti, niin tulot ei ole kauhean huimat..
nyt sitte miekkonen on ollu pätkätöissä ja ettii kokoajan vakiduunipaikkaa, toivotaan että tärppää, vaikka elelläänkin tämmöstä lama-aikaa.

osaako muuten kukaan kertoa miltä supistukset tässä vaiheessa tuntuu? vai voiko sitä yleistää?:D joku sanoi joskus että maha menee kovaksi, mutta ennen raskautta olin aika laiha ja mulla kai on maha kokoajan "kovana", ku ei oo kauheena ylimäärästä löllykkää masussa... :D
mulla aina välillä tuntuu tympeältä mahassa, ja tänään aamulenkin jälkeen alamahaan sattui tosi ärsyttävästi. pitää ehkä ottaa puheeksi seuraavassa neuvolassa.

-pilli ja kirppu 19+6
 
Täällä tasasen tappavaa,mutta tuskin hetkeksikään unohdan olevani raskaana,pääkipua joka johtuu mielestäni niskoista ja huonoa oloa silloin tällöin vielä,uusimpina vaivoina on huippaus ja siihen joskus liittyvä lievä vapina,en tiedä johtuuko se hemoglobiinista vai mistä? kertokaa muuten mulle miksi nykyään venytetään rautalääkkeiden alotuksen kanssa,kun vuosia sitten aina aloitettiin suht alkuraskaudessa jo,olemme miettinyt tätä kaverin kanssa että onko jotain uusia tutkimuksia ollu että olisiko haittaa sikiölle?!

Tänään myös alkoi huimata kaupassa aika kovasti ja verta alkoi valumaan nenästä ja mulla ei koskaan normaalisti vuoda verta nenästä.Myös haluisin kysyä onko kellään tietoa tästä kun jalka murtui keväällä parista kohtaa ja nyt parin viikon ajan on alkanut särkemään tohon nilkkaan enemmän ja enemmän,lienekkö johtuu siitä että lapsi syö mun kalkkivarastoja kun muutenkaan en maitotuotteita hirveesti syö joten olisi varmaan korkea aika jotain tabletteja alkaa popsimaan.

Perjantaina olis neuvola ja silloi toivottavasti selvii syy huippaukseen,on se sitten verenpaine taikka hb.

sellanen jutska piti vielä kysyä että saako sen kelakorvauksen heti 4d ultrassa vaiko pitääkö paperit lähettää kelaan ja sieltä sitten saa sen korvauksen jälkikäteen? Ajattelin mennä femedaan ultraan,minkäköhän hintanen siellä on 4d ultra? onkohan siellä minkälaiset jonot?

jontsulii ja pikkunen 17+5
 
Tänään piti käydä vähän shoppaamassa :whistle: Onneksi ei mennyt "kuin" 80 euroa, sain tuolla kahdet housut, paidan sekä tunikan perjantaiseen vihkimiseen... :D :D

Ja aika 4d-ultraan on varattu, se on 13.10 jolloin tulee 23 viikkoa täyteen. Mennään Femedaan, kun olen siellä muutenkin käynyt muutaman kerran. Tuo Bruno no ehdottomasti nro 1, hänen taitoihin ja ammattitaitoon pystyy luottamaan 100%sti.


Develly ja Vauva 19+0 *poooks* ;)
 
Zuh
Oh, Devellyllä suuri päivä tiedossa :)

Avilla - Onko sulla ollut vaunuissa kankainen vai metallinen alakori? Jotenkin olen niin juminut ajatukseen "pitää olla metallinen niin kestää paremmin", että miltei olen luopumassa heittoaisasta. Vaikka tiedänkin miten älyttömän kätevä se on.. Mutkun tartten oikeasti kunnon alakorin että voin käydä hoitamassa peruskauppaostokset yms.. Vaikka se painorajoitus onkin 5 kiloa :kieh: Noissa uusissa Emmaljungissa ainakin sen kopan suunnan vaihtokin tuntui ihan suht toimivalta operaatiolta.

Pilli - supistus tuntuu tosiaan tuommoisen vatsan kovaksi menemiseltä, voi vähän verrata siihen kuin tekisi vatsalihasliikettä kuitenkaan tekemättä mitään. Itselläni kovaksi menee varsinkin alavatsa, nykyään jo ylempääkin kun kohtu kasvanut. Mun mielestä tunne on myös aika samanlainen kun silloin jos on ihan jumalaton pissahätä, siis siinä vaiheessa kun oikeasti meinaa ratketa.

Jontsulii - en kyllä tiedä mistä syystä tuota rautalääkitystä lykätään nykyään, oma neuvolatäti on myös sitä mieltä että mitä pidempään selviää ilman, sitä parempi.. hmm..

~Zuh

 
Metallinen kunnon alakori olis kyllä hyvä, pienille kauppaostoksille yms. Musta tuntuu että kankainen on sitten ainakin täällä lounais-Suomen vähälumisessa talvessa koko ajan kurassa... Niissä mun esikoisen Hartaneissa oli kyllä metallinen kori ja heittoaisa, mutta onko niin että sellaista vaihtoehtoa ei enää ole olemassa?
 
jontsulii femedassa ainakin saa kelakorvauksen heti JOS vaan on kelakortti mukana.
Ja minäkin tosiaan suosittelen tuota brunoa..todella ammattitaitoinen ja sukupuoli veikkaukset AINA menneet oikein tai näin olen kuullut ja meillä ainakin tytöstä meni ihan nappiin :D . Hinta tais olla sillon vajaa 2vuotta sitten kelakorvauksen jälkeen noin 150e ja siihen sisältyy sitten dvd myös.
 
Missä sairaalassa kerrotaan sukupuoli? :attn: Vai oletteko käyneet yksityisellä??

Meinaan täällä Hyvinkään sairaalassa ei ole ikinä kerrottu sukupuolta vaikka sitä olis suoraan kysytty :headwall: :headwall:

Onneksi 4d:ssä selviää sitten tuo sukupuoli, koska tosiaan kunnan tarjoamassa ultrassa sitä emme tule selville saamaan :heart:
 
Vaateasiaa olisi tarjolla...

Sellaisen halusin tulla jakamaan teille, että itse kun olen melko lyhyt (158 cm) ja en mikään kapein/kevyin mahdollinen tapaus, niin vaatteiden ja etenkin housujen kanssa on tullut ongelmia. En osaa lyhentää lahkeita muuta kuin niittikoneella ja hätäompeleilla ja käytän vain ja ainoastaan leveälahkeisia farkkuja, niin olen ollut pulassa. Kun vanhat housut ei mene päälle muuten kuin jättämällä napit ja vetoketjun auki niin olen ahdistunut "identiteettini" menetyksestä. Mutta onnekseni löysin nettikaupan, josta saa farkkuja ja muita housuja juuri sellaisina kuin itse on. Tyypit tekee ne housut ja muut vaatteet tilauksen mukaan, joten äsken laitoin kahdet leveät ja lyhyet housut tilaukseen. =) Aivan mahtavaa. Nettikauppoja on paljon muitakin, mutta tässä linkki tuonne: http://www.missymom.net/

Kaikkea hyvää kaikille!

Toivottelee,
Jadel84 ja toukka 18+5
 
Etukäteen onnittelut sinulle develly =) :heart:

Ja mukava kuulla kaikkien iloiset ultra kuulumiset :heart:

Jonsulii, toivottavasti olosi helpottuisi :)

Hitto, kuuluu kai tähän "tautiin",mutta nyt en enää muista mihin kaikkeen minun piti kommentoida. Juurihan minä luin kirjoituksenne :ashmed:

Itse varasin tänään ajan Lahden yksityiseltä äitiysneuvolalta ( peruin varaamani Hemon ) ajan. Sain ensi maanantaille ajan, silloin on viikkoja kasassa 20+0. Ihmettelen, että Hemossa tuo olisi maksanut 210+11,50? ja tuolla yksityisellä äitiysneuvolalla 175?. Sijaitsevat samassa rakennuksessa ja sama lääkäri. :eek:
Onko kokemuksia Juhani Koskisesta? Muistelisin että neuvolassani kehuivat miestä joskus..

Jonsulii Käsitin että minun on maksettava 4d heti paikan päällä ja sitten voin hakea kelalta korvauksen. Korjatkaa joku jos olen väärässä?

jadel84 kiitos vinkistä!! :hug: Mie olen melkein yhtä pitkä kuin levee, joten aina saa olla housuja lyhentämässä. :kieh:


Liikkeitä tuntuu nyt useasti päivässä. Eilen illalla nukkumisesta ei meinannut tulla mitään, kun masussa alkoi sellainen joraus.. :D


Jaa niin, zuh etusivulle saisi päivittää synnytyssairaalaksi PHKS. :flower: =)

Mutta nyt on lähdettävä nukkumaan, jaksaa taas huomenna ahertaa. :)

Matami-mimmi ja 19+1 :heart:
 
matami-mimmi tosiaan ainakin tuolla helsingin femedassa on suora korvaus systeemi käytössä eli saa heti kelakorvauksen. Maksaa vaan sen kelakorvauksen jälkeen jäävän summan ja femeda sitten hakee kelalta sen loppu osan.
 
Heippa taas kaikille

Onpas kiva kuulla mukavia ultra uutisia. Täällä on miehen kanssa keskusteltu et mennäänkö rakenneultraan, kun 4d on niin paljon kalliimpi. Jotenkin se 50-70e tässä kohtaa tuntuu isolta rahalta, kun kaikkea muutakin on ostettavana. Siis tuon verran on täällä rakenneultralla ja 4d ultralla erotusta.

Äsken listailin ylös vauvalle ostettuja vaatteita ja saatuja vaatteita ja niitä olikin kertynyt jo yllättävän paljon. Lähinnä bodeja on kauheat kasat, mutta housuja eikä sukkia sitten olekkaan... ja tämä mamma on jotenkin kerännyt paljon kokoa 62 ja suurin osahan äitiyspakkauksen vaatteistakin on sitä luokkaa, joten varmaan osa jää pitämättäkin...täytyy katsoa niistä vielä parhaimmat ja viedä sitten synnärille ne mitä ei tule itse käytettyä...

Tänään oli joku ihmeellinen energia puuska. Siivosin perusteellisesti ja aikaa menikin vain neljä tuntia vaikka tässä mökissä ei ole kuin 89neliötä. Paistoin lisäksi lettuja ja tein niihin suolaisen täytteen sekä suoritin yhdelle koirista joka viikkoisen pesun.
Nyt sitten alkaakin jo väsyttää...
Huomenna olisi POKS 17+0

NuuNuu84+ öhkömönkiäinen
 
joko teillä muuten ulospäin näkyy/tuntuu potkut mahassa?:)
jostain luin että muka vasta viikosta 28 eteenpäin se ois mahollista,
mutta päivällä ku tuijottelin mahaa ja sielä oli kauheet pileet käynnissä, nii
olin moneen kertaan näkevinäni ulospäinkin jo potkut.. liekö sitten kuvittelua vaan?

-pilli ja kirppu 19+6
 
Kiitoksia tiedoista,jos sitä sitten rakenne-ultran jälkeen varailis ajan femedalle,vielä on kumminkin reilu pari viikkoa odotetettava sitä rakenne-ultraa.Luin tuolta yhestä toisesta topicista mitä ihmisillä on löytynyt rakenne U:sta ja täytyy sanoa että vähän yllätyin,missä lie ihme haavemaailmassa olen eläny kun en ole koskaan missään raskauksissa sitä mitenkään jännityksellä odottanut tai pitäny oikeastaan mahollisenakaan että sieltä voisi löytyä jotain rakennevikoja :whistle:

Kiva kuulla että täällä on niin energisiä ihmisiä,mä olen jotenkin niin laiska että mä voisin vaan makaa aamusta iltaan tekemättä mitään :p poikien huoneessakin on suursiivousurakka odottanut jo ikisuuden,mutta en vaan sitä alotettua millään,leluja meinaan on kasautunu niin järkyttävä määrä että pakko niitä olisi karsia ja heittää mäkeen ja varsinkin siitä syystä kun pojat eivät osaa pitää huonetta siistinä eikä leikkien jälkeen kiinnosta siivota huonetta niin mitä vähempi leluja,sen parempi.
 
Zuh
oihoi uutta aamua..

Mini77: En tiedä tuosta merkistä tosin, mutta ainakaan lastentarvikkeen merkeissä ei ole saatavilla sekä metallista koria että heittoaisaa. Meillä myös nuo maastot on "puolimaalla", eli pinnoittamatonta ja auraamatonta tietä ja jotenkin se kangaskori tuntuu heppoiselta..

Naatilla oli erittäin aktiivinen päivä eilen ja nyt se sitten koisaakin. Vähän samoilla linjoilla Jontsuliin kanssa, en oikeastaan ole ajatellutkaan että rakenneultrasta voisi saada huonoja uutisia. Tosin mun mielestä pitääkin ajatella että kaikki on hyvin, muuten vaan kehittää itselleen täysin turhaa stressiä. Tosin eilen sanoin miehelle että olis ollu ihan hyvä jos se rakenneultra olis ollu ennenkuin tuntee liikkeet koko ajan, alkaa Naatti olla jo aika realistinen ja sitä kautta huonot uutiset olisi entistä musertavampia.

Ja Jontsulii - täällä toinen patalaiskimus..

~Zuh & Naatti 20+5
 
Hei pitkästä aikaa! On tosiaan ollut vähän kiireitä, talon rakennus vie oman aikansa ja kaikki muu siihen päälle.

En jaksanut lukea kaikkia teidän kirjoituksia, kun niitä oli tullut niin monta sivua :ashamed:

Täällä kaikki hyvin. Nyt on alkanut vauvan liikkeet tuntumaan paaljon selvemmin ja jopa selviä potkuja on tuntunut, tosin ihanan hentoja, sitä kun vain muistaa edellisistä raskauksista vain ne loppuajan ikävät kylkiluupotkut :) Supistuksia oli yksi yö aika kipeitä, mutta onneksi ei sen jälkeen ole ollut sellaisia. Joinain aamuina mulla on maha ihan hellänä! :eek: Onko kellään muulla tuommosta? En muista aiemmista raskauksista tuollasta. Mietin, että onko mulla noina öinä sitten niitä kivuttomia supistuksia, etten herää niihin, mutta aamulla on maha hellänä?? Ihan kuin olisi mukiloitu koko maha :LOL:

Hankintojakin on tehty: Saatiin ne 70-80-luvun Brion vaunut ilmaiseksi. Vaihdoin niihin kankaat niin johan kelpaa niillä kärrytellä :) Täytyy vain ostaa niihin vielä joku kunnon lämpöpussi. Turvakaukalo ja sitteri ostettiin uutena. Että mitäs tässä vielä tarvii?! Hoitotaso ehkä.. Me tosiaan on myyty melkein kaikki vauvan tarvikkeet pois, kun ei ole tilaa säilytellä, eikä kakkosen syntymän jälkeen ollut vielä tietoa tehdäänkö lisää lapsia vai ei. Vaatteita löytyy jonkun verran ja häkkisänky löytyy. Mutta mutta...miten niin ajoissa hommattu tavaraa? :whistle:

Vatsa on pyöristynyt somasti. Ei ole enää epäilystäkään, olenko raskaana vai en.

Enää alle kaksi viikkoa rakenneultraan :heart:

Ja viikot poksuu:

 
Moikka!

Mukavaa kuulla hyviä ultrakuulumisia. Meillä se on ensi viikon perjantaina. Me ei haluta kuulla sukupuolta etukäteen. Viime raskaudesta kerrottiin se kätilölle heti ja kun hän sitten aloitti, niin sanoi, että vauva oli niin huonossa asennossa, ettei millään olisi sukupolta nähnytkään, vaikka kuinka oltaisiin haluttu tietää.

pilli supistelut tuntuu mulla sellaisena kipristelevänä kipuna alamasussa. Ylleensä olen tehnyt jotain raskasta ja sitten parin sekunnin ajan vihlasee. Näitä mulla ei ollut ensimmäistäkään ekassa raskaudessa. Ne harjoitussupparit, joissa maha menee kovaksi tuli mulla ekassa raskaudessa vasta joskus lähempänä 30 raskausviikkoa ja ne ei välttämättä satu ollenkaan. Nytkään niitä ei ole vielä ollut ollenkaan. Kun maha on jo tosi iso, sun sormi kuitenkin uppoaa sinne sentin kaksi, mutta supistuksen aikana ei. Silloin tilanne on sama, kuin jännittäisi pyykkilautavatsan aivan kivikovaksi. Kaikki lihakset tahdosta poiketen jännittyy ja tulos on kuin joku olis asentanu haarniskan sun nahan alle. Ja tämä kovuus tuntuukin paremmin meillä joilla ei ole mitään rasvakerrosta lihasten ja nahan välissä. Mutta näitä toivonmukaan sitten vasta myöhemmin ja mulla ekassa raskaudessa ne ei tuottaneet minkäänlaista kipua.

Rinnat on myös täällä kasvaneet kolme kuppikokoa ja niin nännit kui nännipihat suurentuneet ja tummuneet. Joku muistuttikin rasvailusta ennen synnytystä, pitääkin yrittää muistaa. Tosiaan tissit rohtui mullakin tosi pahasti alkuimetyksen aikana. Masua olen rasvaillut aina suihkun jälkeen intensiivisesti. Edellisestä raskaudesta ei tullut yhtään arpia, ja luulen että saan kiittää siitä vanhaa kunnon helosania!

Liikkeitä tuntuu nykyisin ihan säännöllisesti ja viikonloppuna mieskin jaksoi tunnustella riittävän kauan jotta JJ ehti potkaista oikeaan paikkaa. Ja niin tuntui siis potkut jo läpikin. Eilen illalla masussa oli sellaiset karateharjoitukset, että voipi olla että ne potkut olisi näkyneetkin jo masun läpi. Ja mies sanoi, että ihan selvästi tuntui. Muuten kivaa, mutta en sitten saanut nukuttua ennen kuin JJ rauhottui...

Jaahas pitää mennä viihdyttää hiukan esikkoakin!
terkuin Titta ja JJ 18+6
 
Kelasta kyselin tuosta 4D-ultrasta ja täti tuossa juuri soitti ja kertoi ettei siitä saa kelakorvausta jos ei lääkäri epäile jotakin poikkeavaa. Katselin Amedin sivuilta ja se maksais sitten 330e että se siitä sitten. :| Kyllä hatuttaa, ehdin jo innostua asiasta.
 
Rakenneultra takana :D meillä oli kaikki hyvin ja painoa tällä hetkellä tasan 400g ja ultran mukaan viikkoja 21+3,mut ei kätilö sitä lähteny kuitenkaan muuttamaan,varmaan osittain siitäkin syystä et tuun menemään sinne synnytystapa arvioon vielä edellisen synnytyksen pohjalta :) Sukupuoli veikkaus mulla vahvistui :heart: tosin hyvin varovaisesti,mut silti :D

Kai se ois taas kohta pihalle suunnistettava taksin ootteluun :|

piiuli ja toukka 20+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alina78:
Kelasta kyselin tuosta 4D-ultrasta ja täti tuossa juuri soitti ja kertoi ettei siitä saa kelakorvausta jos ei lääkäri epäile jotakin poikkeavaa. Katselin Amedin sivuilta ja se maksais sitten 330e että se siitä sitten. :| Kyllä hatuttaa, ehdin jo innostua asiasta.
Siitä olikin jo puhetta--
Minullekin kelasta sanottiin että täytyy olla lääkärin lähete, jotta korvauksen saa. MUTTA kun kysyin tuolta minne olen menossa ultraan, niin sanoivat että jos ultra on tehty ennen 25 raskausviikkoa SAA KELALTA KORVAUKSEN.


Kovin on ristiriitaista tietoa, mutta tuttavanikin vahvisti asian. Sai tosiaan kelakorvauksen vaikka ei ollut lähetettä rakenneultraan.

Asia jota jo ehdinkin ihmetellä...eli samassa talossa tehdään Lahdessa sekä Hemossa että yksityisellä äitiysneuvolalla rakenneultraa ja hinnat olivat eri. Lääkärit samoja.


piiuli82
Mukava kuulla ultrakuulumiset. Kumpikos sieltä nyt sitten olisi tulossa? :whistle: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
Alkuperäinen kirjoittaja matami-mimmi:
Tarvitseeko olla lääkärin lähete rakenneultraan tai 4d:hen jotta kela korvaa osan??? :attn: :attn: :attn:

Meillä kun ei kuulu palveluun tuo rakenneultra..
Ei tarvitse JOS menet ennen 25viikkoa..eli 24viikkon asti kela korvaa ILMAN lähetettä ja sen jälkeen sitten tarvii lähetteen saadakseen korvauksen!
Tässä vielä kopio ketjustamme...
 
Olen lueskellut teidän kirjoituksia ja kokemuksia 4D-ultrasta ja siksi hämmästyin niin suuresti kun täti sanoi ettei mitään korvausta saa! Taidan soittaa vielä jonnekin lääkäriasemalle ja tiedustella asiaa. Kysyin vielä että onko tämä sitten paikkakuntakohtainen mutta kuulemma valtakunnallinen päätös. Pah, kyllä menee vaikeaksi. :kieh:
 
Minulla on rakenneultraan reilu kaksi viikkoa, 5.10. on tuo päivä. Pientä on tässä viikkojen varrella ultrattu melko ahkerasti ja kasvu on ollut normaalia. Pienellä varauksella menen rakenneultraan, koska itsellä tuo hemoglobiini on alhaalla. :attn: Mutta en minä silti maalaile kauheita mörköjä seinille, kun ainakaan vielä ei ole ollut mitään aihetta.

Senkin olen todennut useita kertoja, että positiivinen ajattelu vie pitkälle. Ainakin tämä oma anemia on siedettävämpi, kun yrittää ajatella mukavia ja on tyytyväinen jokaisesta päivästä, minkä tuo pieni viettää tuolla vatsassa.

Hiukan oli pakko tutkailla vaunuja näin netin kautta. Omat vaatimukset vaunuilta ovat:
- Ehdottomasti yhdistelmävaunut
- Sopivan painavat
- Talvikäyttöön soveltuvat
- Kumipyörät (olenko ainoa, joka tykkää kumipyöristä? :kieh: )
- Uudet !!!
- Vauvan sukupuoleen soveltuva väri (ei ehkä niin oleellinen :LOL: )

Itse olen tykästynyt oran vaunuihin. Ja luulen, että meille hankitaan sitten aikanaan oran yhdistelmävaunut.

-mervi-elina ja pieni rv 17+1
 

Yhteistyössä