** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Minille onnittelut äippäloman alkamisesta!

Musta tuntuu ihan hullulta, että olen ollut "lomalla" jo melkeen kaks kuukautta, kun pidin kaikki lomat pois ennen ä-loman alkua :eek: Alkuun ajattelin että mitenköhän sitä saa ajan kulumaan, mutta nopeastihan tää aika on mennyt! Nyt vasta viikon verran tuntunut siltä, että alkaa ihan oikeesti seinät kaatumaan päälle, kun ei oikeen pääse liikkumaankaan entiseen malliin.. Sitten kun me vielä asutaan täällä "perähikiällä" josta matkaa näkemään kavereita on se 30km suuntaansa, ni ei viitti ihan joka päivä ajella tuotakaan lenkkiä ja nehän ei tuu kattomaan mua (tosin, monella ei ole autoa) :kieh:

Miten te muut kulutatte päivänne?
Tietty, jo lapsellisilla on ne omat rutiininsa ja puuhansa, mulla kun ei ole huollettavana (vielä ;) ) kun nuo nelijalkaiset ni tahtoo alkaa täällä höperöitymään!

Nyt tää hörppäsis aamukahvit ja lähtis kampaajalle :p Ja jos kirjastossakin kävis!

Niin ja tänään POKS rv 38
 
Dolly04 Kun odotin esikoista niin tuntuu, että aika menee nopeasti vaikkei mitään tehnytkään?! Koska oli kesä niin yritin ulkoilla paljon. Ongelmaksi vaan muodostui loppumetreillä turvotus ja ei kengät mahtunu enään jalkaan.
Mitenkäs sun elukat? Oisko nyt hyvä aika antaa niille aikaa? En tarkoita ettetkö antaisi, mutta jotain extraa?? Meillä kun on kissa niin yritän antaa sille ihan omaa aikaa ja huomiota!
Suosittelen kyllä lepäämistä, koska nyt kun on jo toinen ei saa tarpeeksi levätä.
Ja tekee sitä mitä itse jaksaa ja haluaa :) Oli se sitten leffan katsominen, kirjan lukeminen tai ihan vaan löhöäminen..

Minille :flower: äitiysloman alun kunniaksi!

Väsyttää ja väsyttää, mutta parin tunnin päästä vasta unille |O

Fi0na
 
:D Joko teillä on napa pompsahtanu nurinpäin? :LOL: Olkoon vaikka galluppia näin maanantain kunniaksi! Täällä on ja kyllä näyttää hassulta!

Päivien kulumisesta no on totta et lasten kanssa rutiinit jyllää enempi tai vähempi, mut yritän silti levätä ja tehä itestä kivoja juttuja jos vaan jaksaa. Esim. leipoa tms. Sit kun vaavi syntyy niin on ehkä pakko panna omat "harrastukset" hyllylle vähäks aikaa et jaksaa. Näin olen todennut..

Mitään synnytysoireita ei ole näkyny vielä
:headwall: limaa tulee vaan nenästä :LOL: on ihan tukossa nokka välillä... Liittyykö se jotenkin näihin limakalvojen vahvistumiseen tai jotain, mut :snotty: Eli suunta ja aukko on hiukka väärä vielä... :D :x

Lapset lähti isin kanssa pulkkamäkeen tahtois kans mut ei houkuttele tuo lumihankitarpominen...

-äitilintunen ja rv 37+3
 
:wave: Täällä ollaan oltu äippälomalla vasta viime viikon. Meinaan tulla jo hulluks. Oon tottunu töissä näkemään ihmisiä, liikkua pitkin kylää niin nyt kun on ktoona nii ei sitä niin vaan tule lähdettyä mihinkään. Kaks koiraa meillä on. niitä tykkään ulkoiluttaa joka päivä kaks pitkähköä lenkkiä. Ei passaa enään kovin pitkälle mennä. Sit pitää soittaa mies hakemaan jos rupeaa vaikka synnyttämään :LOL: Eihän sitä koskaan tiedä. Oon lepäillytkin mutta oon myös siivoillu ihan hulluna ja rangaistukseks oon saanu menkkajomotukset! :kieh:

Hikasta ja mahan möyryämisestäsen veran että täälläkin hikkaa on joka päivä parikin kertaa. Mää tulisin hulluks jos mulla olis niin usein hikka. :LOL: Sit mahan möyryämisestä. On hauskaa kattoo ku maha on ku mikäkin epämuodostuma. Joskus se potkii niin kipeästi kantapäillään tuonne kylkikaariin ettei pysty istumaan kunnolla. Pitää päästä makuulle. Ja napaa en nää enään ollenkaan paitsi kurottamalla alaspäin. Maha pömpöttää niin terhakasti jo.

Isovanhemmistajoku kirjotteli nii meillä mun omilla vanhemmilla tää on jo toinen lapsenlapsi. Mun siskolla on 1v2kk tyttö. Mutta sitte mun appivanhemmille tää on ensimmäinen. Ne on kyllä ihan innoissaan ja tukee meitä kyllä.

Vointi on muuten hyvä. Oon ollu virkeä, Ei supisteluja, ei liitoskipuja (mitä nyt ihan pieniä vihlaisuja silloin tällöin).. Ainoa asia mikä masentaa nii yölliset vessareissut. On jo niin pullea ettei meinaa päästä sängystä ylös. Sitten jos mä istunm kauan ihan normisti tuolilla nii mua alkaa sattumaan ylävatsaan ja selkään. Mutta nekään ei ole mitään kamalia asiaoita mulle. Niihin tottuu. Moni on sanonnu että oon pärjänny yllättävän hyvin. (Ne varmaan luuli etten mä kestä raskautta) Eikä musta huomaa kovin hyvin muuten kuin mahasta että oon raskaana. Mulle ei todennäkösesti jää kilojakaan. :D

Mutta nyt siivoamaan. Pyykitkin just ehti pestä. Ai niin äsken kuulu pyykkikoneesta ihmeellisiä ääniä. Luulin että se räjähtää, laitoin vaan vessan oven kiinni :LOL:

Polttaja 35+6 :heart: Huomenna poksuu..
 
napaa Mulla ollut aina sellanen kaivo-napa, siis syvä. Joskus pienenä tyttönä olen sinne pohjalle nähnyt, ja nyt näkyy taas! Välillä se on nurinpäin. Nauratti kun siellä oli jotain töhnää pohjalla, että onkohan tämä töhnä sieltä 70-luvulta?? :LOL: Olisko pitäny lähettää radiologiseen ikämääritykseen.... :LOL:

ajankuluminen Tässä kotona sairauslomalla 10kk olleena, aikaa on kulutettu... Mä onneksi olen ihminen joka viihtyy ihan kotona itsekseen. Maalla kun asutaan, niin välillä toki PAKKO päästä ihmisten ilmoille ja kaupunkiin, ettei ihan ihmiskunnasta vieraannu. Alkaa tässä pian pelätä toisia ihmisiä.. Mä olen sosiaalinen erakko, tykkään ihmisistä, mutta todella arvostan omaa rauhaa (ja sitä vaadinkin). Ja sitä tässä mietinkin että kohta ei sitä yksinäistä hetkeä enää ole...

No, eikun vauvan lakanoita silittämään. Niin, ja eka virallinen äippälomapäivä tänään, sairausloma vaihtui äityislomaksi.

Tehilla ja E 35 POKS
 
galluppia joskus reilu kk aikaa napa meni sillai ihmeelliseks, et se ylä osa törröttää siitä ulospäin, mut nyt on koko napa :LOL:

mulla alko tänään virallisesti äippäloma :wave: ja ajattelin siivota koko kämpän.

tuosta mahan möyryämisestä.. täällä ei onneksi enää yletytä kylkiluihin koska on laskeutunut niin alas..
huomenna pojun kanssa tyksiin allergia ja astma testeihin, sit torstaina lääkärineuvola ja pe pojan neuvola.. yhtä pomppimista!!

Nemu ja tyttö POKS! 35+0 :heart:
 
ikuisuus:
Muistaakseni se ilokaasun vaikutus loppuu about 20 sek. siitä kun lopetat sen hengittämisen joten en uskoisi senb pahoinvoinnin jatkuvan myöskään kovin kauaa.

Muutenkin synnytystä kammotaan aika turhaan. Mitä rennommin mielin sinne menet niin sen toden näköisempää on että kaikki sujuu hyvin jos vaan keholla on normaalit edellytykset siihen. Jos pelkäät ja jännität niin samalla itse hankaloitat kehosi työtä sen synnytyksen edistämiseksi normaalisti. Itse en suostunut ottamaan mitään piikillä annettavia kipulääkityksiä joten ilokaasulla on kaksi ensimmäistä tulleet maailmaan vaikka oma kipukynnyksenikään ei ole kovin korkea. Eikä edes tehnyt vaikeaa vaan olo oli sellainen että olisi melkeinpä voinut ottaa saman tien uusiksi.
Tiedän että helppoa on sanoa mutta menkää synnyttämään mahdollisimman rentoutunein ja rauhallisin mielin. Naisen keho on evoluutiossa kehittynyt juuri synnytystä varten joten useimmilla kaikki menee hyvin jos itse ei ala hankaloittaa asioiden normaalia kulkua ja ne joilla ei asiat mene hyvin voivat luottaa siihen että henkilökunta varmasti tietää mitä tehdä jos jotain meneekin pieleen.
Ja adrenaliini jota keho tuottaa synnytyksen aikana on myös aika hemmetin vahva kipulääke joten ei niitä kipuja oikeasti tarvitse kovin pelätä. Pahin osa synnytyksestä olivat mielestäni supistuskivut. Itse lapsen ulos tuleminen ei tuntunut juuri millekään, ilmeisesti juuri adrenaliinin takia.

Itse innolla odottelen taas synnytystä. Rv. 38+6:han tässä olisikin jo menossa joten lähtö voipi tulla milloin vaan vaikkei vielä mitään oireita olekaan ollut.

Mutta nyt taidan mennä järjestelemään tuota meidän makkaria. On ihan kamalan paljon ylimääräistä tavaraa josta pitäisi hankkiutua eroon mutta ei ole vieläkään saanut aikaiseksi. Uuden tulokkaan sängyn olen kuitenkin tänään päättänyt saada tyhjäksi sekä laitettua siihen kuntoon että on valmiina tulokasta odottamassa. Samoin tuo puhtaiden pyykkien vuori olisi ihan pakko saada nyt lajiteltua ja lustattua kaappeihin. :kieh:
 
SIIS, olen niiin onneton!!
Olen nyt 2 päivää istunut tuolla vauvanvaatekasassa enkä osaa päättää mitä sinne sairaalaan kotiutumisvaatteiksi????????? Kun pitäis olla useampi kerros vaatetta. Alin osa, ja päälimmäinen selvillä, mutta se välikerros, :headwall: :headwall:
Ja siitäkin olen kehittänyt ongelman että mitä kokoa? Jos otan 50cm, ja vauva onkin iso, otanko toisen, isomman satsinkin? Ja tuo hattu -juttu on mulle kans nyt ongelmaksi kasvanut; montako lakkia ja mahtuuko ne päällekkäin ja mitenköhän iso pää tulokkaalla on..

Minä se tunnetusti osaan tehdä pienistäkin asioista ongelmia, mutta nyt neuvot tarpeen!!!!!!!!!!!
 
Tytön kanssa lääkärireissu takana ja saatiin vähän asioita eteenpäin. Lisäksi tyttö sai tuollaista avaavaa lääkettä, jos noita kohtauksia tulee lisää :D

Myös pojan kuntoutussuunnitelman tarkistus on tehty ja ELTO oli ehdottomasti sitä mieltä, että pojan on syytä jatkaa päiväkodissa mun äitiyslomasta huolimatta. Poikahan on siis kuntoutus- syistä tuolla - ei normi päivähoidossa. Ja mitä tytön suhteen tulee niin yhtään eivät sättineet mua siitä, että tyttö on kaksi tuntia eskariajan jälkeen virallisessa päivähoidossa :D Omatuntoni on siis nyt puhdas :saint: enkä aio enää murehtia koko asiaa sekuntiakaan - sanokoon kuka mitä tahansa :kieh:

Täällä on myös napa kivasti pullahtanut esiin ja vatsa on muutenkin tosi paljon enemmän eteenpäin kuin sivuille kasvanut. Sivuprofiili on hauskan näköinen, edestä juuri näkee, että on edes raskaana :D

Ja täällä päivät kuluu lähinnä niin, että joka päivä teen jotain kotitöitä - siivoan keittiön, vessan, alakerran tms tai pesen pyykkiä, harjaan koiran tms. Paljon ei jaksa kerralla tehdä ja näin tämä meidän asumus on pysynyt suht siedettävässä kunnossa :whistle:

tehilla Tuosta vaateasiasta sen verran, että itse olen pakannut puolipotkarit ja bodyn, paidan ja housut sekä villavaatteet kera haalarin. Päähän kypärämyssy (puuvillainen), joka on tietty vielä vähän iso, mutta koska päälle tulee 100% villaa oleva äitini kutoma hattu niin se vähän lieventää tuota isoutta. Vaatteet on kooltaan 50 ja 56 cm ja luotan siihen, että ne menee päälle kun sairaalasta lähdetään :D
Vastasyntyneen päänympärys on noin 35 cm (+ - jotain senttejä) eli niistä talvihatuista vaan pitää valita se pienin (olisko 46/47 kokoinen). Lähes kaikki vaatteet on alkuun isoja, mutta vauva kasvaa nopeasti eikä se pieni väljyys maata kaada ;)


Develly ja huomenna täysiaikainen Potkuttelija 36+6 :heart: :heart:
 
heippa!
napa on aivan sileä, kai se sit on pullahtanut? :D
muuten luin jostain vauvan hikasta, et on tärkeää+ välttämätöntä keuhkojen kehityksen kannalta ja ettei sikiö kärsi siitä mitenkään. et ei varmaan ota sitä samanlailla kun aikuiset, vaik kyl aina tulee mieleen et voi toista.
mulla särkee yöllä lonkat kun painoo tulee sille kyljelle millä makaa. mut en herää vessaan kuin1-2 krt yössä, ja sekin riittää. sympatiat teille jotka joudutte koko ajan ravaamaan.
isovanhemmista, mun vanhemmille tämä lapsi on 7. lapsenlapsi, isosisko on jo 6 ehtinyt meinaan.. mutta äiti on aivan onnesta halkeemaisillaan kun on mun ensimmäinen. isäkin on iloinen myös. äiti on neulonut villapukua ja ostanut kaikkee kirppikseltä vaaville. hän on elämänsä lapsia hoidellut joten käytännön vinkkejä ja tukea saa kyllä, mutta ei puutu tai tyrkytä neuvoja. Miehellä on vain isä, jota ei voisi vähempää kiinnostaa. ei edes onnitellut tai maininnut sanallakaan asiasta kun sukujuhlissa nähtiin. miehen isoäiti, joka on häntä kasvattanut, on iloinen mutta jo vanhempi joten lastenhoitoapuja meidän on vaikea saada. mun äiti ja sisko kun asuu n.100 km päässä. :|
ikuisuus taisi kirjoittaa kavereiden suhtautumisesta. mulla taas on toisin päin että melkein kaikilla on jo lapsia, mutta asuvat kaukana..mutta viime vuosina kävi kyllä niin että olin mielummin lapsettomien seurassa, koska tapaamiset olivat aina heidän lasten ehdoilla ja ei oikein voinu jutella ym.. varsinkin kun ite oon päiväkodis töissä niin en todellakaan jaksanut vielä vapaa-ajalla sitä lasten kanssa touhuumista, niin ihania kun kaikkien muksut ovatkin. ite yritän jatkossa kun vaavi kasvaa varata aikaa kavereille silleen et lähen joskun kahdestaa esim. leffaa/kahville jos onnistuu.
muuuten vielä joku puhui vauvatalo johannan hyvästä palvelusta(petikossa). mulla päinvastainen kokemus.oli niin tylyä palvelua etten olis mitää ostanut jo senkään puolesta. mies sanoi myyjälle ettemme tiedä paljonkaan vaunuista et jos vois kertoa juurta jaksain ja sen jälkeen hän luuli ettei tajuta mistään muustakaan mitään. siel oli yhet yhdistelmät joista olin kiinnostunu mut hän esitteli vain sellasia mitä näköjään yritti yli kaiken saada kaupaks. palasin monesti mua kiinnostaviin vaunuihin, mutta hän vaan sivuutti koko ajan eikä suostunut vastailee mulle mitään. sil oli esim. tällasia kommentteja:kun sanoin et haluun sellaset jossa on neljä kunnon pyörää et pääsen lumihangessa ym. eteenpäin niin hän sanoi et kävelenkö mä muka niin paljon. sit sanoin et haluun ison kopan niin se sanoi et tajuunko mä et se vauva on pieni. ym, ym...mutta lastentarvikkeesta sit sai parempaa palvelua ja ostettiin emmaljungan classicit city-kopalla.haluis jo kärritellä niitä! :p

siinä vuodatusta.
celia+ vaavi 36+1
 
Develly Hienoa et asiat järjestyy!! Ja että poiak voi olla siellä hoidossa!! :)



mulla on vauvalle pakattuna, body 50cm, puolipotkarit 56cm, vuorelliset sammarit 56cm, neuletakki 56cm, sit toppavaatteet.
 
Poks 35+ :heart: :heart:

Tääl ei oo vielä napa pullahtanu, on samanlainen ku ennenkin :)
Hikkaa on myös joka päivä ja liikkeet on muuttunu möyrimisex.. aika rauhallinen kaveri tuntuu olevan, aamusin kova meno päällä ja iltaisin.. päivällä huomaan aina välillä jotain pientä mut en sen kummempaa :| liikelaskentaa teen ja aina saan sen 10 liikettä ja yli et kaippa se on si ok :|

Päivät kuluu pikkusen siivotessa, kävelylläkin oon yrittäny käydä ja levätessä. Jotenkin aika menee nopeeta vaikk en mitään tekiskään :D eiköhän vähän ajan päästä kädet oo täynnä hommia et täytyy vielä lepäillä ku saa :)

Ihan meinasinkin jo unohtaa, tänään on eka äippäloma päivä!! mä oon ollu sairaslomalla jo 4 viikkoo mut kuitenkin :D

Mukavaa viikkoo kaikille ja koitetaan jaksella!! :hug:
 
Tulin taas kommentoimaan tänne kans kuulumisia :) Hikasta sen verran että meilläkin hikotellaan 1-2 kertaa päivässä ja kestää jonkun aikaa,en sit tiedä kans onko se vauvasta inhottavaa vai ei mutta mulla koko vatsa hytkyy :) Verenpaineet oli tänää aamulla kun mittasin ni 122/66 eli ymmärtäisin näin että aikas hyvät eli on varmaa lääkityksellä sittenkin joku vaikutus =) Mä olen ollut kanssa jo yli 2 kuukautta kotona ja yrittäny saada jotenkin ajan kulumaan eli kutomalla,siivoilemalla,tehnyt pari 1000 palan palapeliä(siinä menee aika tosi nopeesti)ainoo vaa että turvotuksen takia on välillä aika hankalaa istua paikallaan pitkää aikaa,mutta kyllä meinaa välillä seinät kaatua päälle kun tuntuu että on ihan vankina täällä kotona..varsinkin tää loppuodotus on aika tuskasta kun haluis jo synnyttämään =) Kavereista sen verran että mulla on melkein kaikki läheisimmät ystävät lapsettomia ja tulee välillä sellai olo että ei niitä kauheesti kiinnosta pitää yhteyttä kun varmaan luulevat että mä en osaa puhua mistään muusta kun tästä raskaudesta vaikka asia ei todellakaan ole niin.Varmaan johtuu osaksi tästä hormoonitoiminnastakin että tulee välillä niin yksinäinen olo kun mieskin on kaikki 5 yötä töissä ja tietty sit nukkuu päivät sekä viikonloppuna meidän unirytmit ei oikeen kohtaa niin on sellai yh äiti olo välillä mutta onneks sillä alkaa ens viikosta piiiitkä loma ni jospa sit tilanne vähän helpottas =) Napa asiasta sen verran että mullakin on toi navan yläosa pullahtunut aika hyvin esiin ja välillä taas näyttää niinku koko napa räjähtäs tohon vatsalle :LOL: Suppareita edelleen tosi vähän enkä tiiä paljon niitä kuului edes tulla kun viikot jo näin pitkällä.Tulihan taas vähän tätä omaan napaan tarinaa mutta on se kiva kun saa välillä vähän purkaa tuntemuksia tänne =) rv 37+5
 
Ikuisuus!!
Jos et vielä vaunuja kerennyt ostettiin tosiaan siis ne kombi-malliset ja ilmatäytteisillä renkailla. Menevät paremmin hangessa ja hiekkatiellä, mutta jos enemmän kuljette päällystetyllä niin kennot varmaan ajaa asian.

rv35+2 ja napa sileänä, ei vielä "nurin"
 
galluppia Mulla on aina ollut tosi matala napa ja nyt se on noussut ihan pintaan. Välillä on nurinpäin, mutta esim. yön aikana vielä palautuu normaaliin malliin. Riippuu vissiin siitä, kuinka paljon olen syönyt ja missä asennossa vauva on.

Vielä pitäis tämä viikko sinnitellä opintojen parissa ja ehkä ensi viikkokin, jos vain jaksan. Huomenna kontrolli Kättärillä, ehkä vihdoin selviää käynnistetäänkö vai leikataanko. Ja minkä kokoinen vauva tällä hetkellä on.
 
Huh. Sainpas tuon puhtaiden pyykkien vuoren selätettyä.

Ollut jostain syystä ihan kamalan pinnassa tunteet tänään ja meinannut moneen kertaan tulla itku noiden muksujen kanssa kun nuorempi kiskoo kaikki verhot alas ikkunoista heti kun silmä välttää ja vanhemmalla alkaa tunkea uhmaikää pintaan niin kamala kiukuttelu vähän väliä. Varmaan johtuu siitä että nyt ei tuota masennuslääkitystä ole lainkaan päällä kun se piti lopettaa ennen synnytystä jottei vauvalle tulisi vierotusoireita.

Kamalasti kyllä väsyttäisi ja tekisi mieli painua vaan pehkuihin mutta pitänee odotella mies kotiin kun meni hoitamaan joitain asioita vielä töidensä jälkeen. Onneksi saan mennä kauppaan omia aikojani kun han mies tulee kotiin. Voisin kyllä mennä lastenkin kanssa mutta jotenkin se pikainen maidon ja puurohiutaleiden hakureissu ihan ylhäisessä yksinäisyydessä tuntuu niin luksukselta kun on muuten 24/7 noiden muksujen kanssa kotona. Kyllähän ne on aivan ihania ja rakkaita mutta pää hajoaa ellei pääse välillä aina hetkeksi haukkaamaan ihan rauhassa happea - vaikka vaan siksi hetkeksi että kävelee tuohon viereiseen lähikauppaan. :kieh:

Napa ei minulla ole pullahtanut ulos enkä usko että pullahtaakaan. Kummassakaan edellisessä raskaudessa ei ole moista käynyt ja muutenkin minulla on napa joka tuntuu olevan erittäin pehmeää kudosta ja ennemmin syvälle sisälle kiinnittynyt niin ettei edes pystyisi varmaan pullahtamaan.

Mutta nyt pitää mennä laittamaan nuo viikatut vaatteet kaappien kätköihin ja sitten voisi ottaa jotain kylmää juotavaa. :p
 
Käytiin lastentarvikeliikkeissä pyörimässä ja nyt eteisessä on upouudet Brion Happy Kombit. :heart: Voi että nuo on ihanat ja mä en malta pitää näppejäni erosta noista! Osaan jo aivan loistavasti purkaa nuo osiksi ja koota taas. :D http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2359 Nuo on juurikin meidän vaunut ja tuon värisenä otettiin mustalla rungolla. Ja sanv, päätettiin lopulta ottaa ilmakumirenkailla, kun myyjä niitä suositteli, kun kerroin minkälaisissa maastoissa niillä mennään. Päätin nyt luottaa myyjiin, vaikka olen kuullut huonoakin noista ilmakumirenkaista. Oli todella hyvää palvelua liikkeessä, myyjä piti mulle 40min. esitelmän Brion vaunuista ja niiden keskenäisistä eroista, kun en oikein tiennyt, mikä on paras. Käytiin katsomassa yhdessä kaupassa, josta olisi saanut vuoden 2009 Kombit, mutta päädyttiin kuitenkin noihin Happy Kombeihin, kun ne näytti jotenkin sirommilta ja niistä löytyy kaikki ominaisuudet, jotka vaunuilta haluan. Mä en malta odottaa, että pääsen kärräämään vaunuja pitkin kyliä!

Hienoa Develly, että lastesi asiat järjestyy!

tehilla nauroin ääneen tuolle sun napakertomukselle. :LOL: Kuvasti juuri mun napaani. Mulla on napa vähitellen tullut ulos kuopastaan. Mulla on kanssa normaalisti sellainen todella syvä napa, enkä uskonut sen ikinä pullahtavan kokonaan ulos. Navan alaosa alkaa olla jo muuta mahaa ylempänä, yläosa on vielä toistaiseksi samassa linjassa muun mahan kanssa.

Hopeakaisla järkevää tekstiä olit synnytyksestä kirjoittanut. Tiedän kyllä, että synnytykseen ei auta kuin mennä avoimin mielin ja ottaa vastaan mitä tulee, ja että yrittämällä olla mahdollisimman rento helpottaa montaa asiaa. Mä olen kuitenkin menossa synnytykseen ihan avoimin mielin, eikä mua mitenkään ihan hirveästi synnytys pelota, mutta onhan se toki aivan uusi tilanne. Odotan synnytystä myös mielenkiinnolla. Ja mä olen aika päättäväinen ja sitkeä ihminen, että eiköhän se synnytys ihan hyvin mene. Suustani saattaa kyllä tipahdella vaikka mitä lauseita, mutta eiköhän kätilöt ole ennenkin pientä kiroamista kuulleet.

Ajan kulutuksesta oli puhetta. Mulla on viimeinen kuukausi mennyt todella nopeasti, kun on ollut muuttopuuhia ja olen alkanut vasta nyt hankkia vauvalle kaikkia tarvittavia hankintoja ja mies on ollut lomalla kuukauden päivät. Tekemisen puutetta ei ole ollut yhtenäkään päivänä, olen yrittänyt lukea paljon kirjoja, katsoa elokuvia ja nähdä ystäviä ja muuta, mitä ei sitten ihan alkuaikoina varmastikaan ehdi kauheasti tehdä. Viikon kuluttua miehellä palaa arki kuvioihin, niin sitten voi olla, että loppuaika menee tylsemmin, kun pitäisi itselleen kehitellä tekemistä. Olen kyllä mestari saamaan vapaapäivät täyteen ohjelmaa, että harvemmin tarvitsee vain istua kotona neljän seinän sisällä.

Neuvolassa oli aamulla kaikki ok. Sf-mitta 31cm ja kasvaa omalla käyrällään ala- ja keskikäyrän välimaastossa. Sydän löi hienosti ja painoa tullut 500g/vko. Mulle on tullut jo 13kg painoa. Tätä menoa 15kg menee helposti rikki ja pahoin pelkään, että enemmänkin. Alapaine oli jo 88, vaikkei se ole ikinä ennen neuvolassa ollut yli 74, ja ennen raskautta mulla on ollut alapaine 60. Kuulemma kuuluu asiaan, että alapaine loppuraskaudessa nousee, mutta hurjalta kuulosti nuo lukemat.

Tänään taas tuli mahakommentteja, tällä kertaa vaunukaupan myyjältä, vaikka mulla oli paksu toppatakki päällä. Myyjä kommentoi, ettei ikinä uskoisi, että mulla on laskettuaika kuukauden kuluttua, kun olen niin pieni edelleen. :kieh: Mä alan olla lopenkyllästynyt näihin mahakommentteihin, kun ne ole mitään muuta tässä kuullutkaan kuin että mun maha on niin pieni. Mies ei ymmärrä ollenkaan, miksi mua tämä ärsyttää, kun moni olisi kuulemma tyytyväinen pienestä mahasta. Minä kun en mahani koolle edelleenkään mitään voi ja turha sitä on kaikkien tuntemattomien kommentoida. :ashamed:

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta ajatuksen tasolla asia on ollut käynnissä jonkin aikaa. Mietin myöskin noita kotiutumisvaatteita, ja huomasin latovani pinoon kolmea eri bodya, kun en ole varma, voiko vauva mahtua 50cm bodyyn, kun se näyttää niin kauhean pieneltä. Onko vauvat oikeasti noin pieniä? :LOL: Sen lisäksi mulla on 56cm body vaaleanpunaisena ja muuna värinä, että jos ultra-arvaus menikin pieleen. Voi mies parkaa, se saa raahata varmaan rinkalla sairaalaan noita kotiutumisvaatteita, kun mä en osaa päättää.

Ikuisuus ja Kerttu 35+4
 
Tulipa pitkä sepustus. Niin ja ostettiin vielä samalla vaunukaupasta sitteri ja vaunujen sade- ja hyttyssuojat saatiin kaupan päälle ja sitteristäkin jotain alennusta. :) Nyt on yhtä tuttipulloa lukuunottamatta kaikki valmiina vauvaa varten.
 
Napa ei ole pullahtanut :) Viimeksi meni ihan sileäksi ja nytkin on silentynyt, mutta kun maha ei ole niin iso kuin viimeksi ei varmaan ihan kokonaan silenekään tällä kertaa. Sitten mulla on navan pohjalla kohollaan oleva pallomainen luomi, joka nyt siis onkin tuossa aikalailla ulkona, näyttää hassulta...

Tänään olin jalkahoidossa ja vähän kaupoissa katselemassa. Itselle enkä vauvalle ostanut mitään, mutta muutama alehankinta miehelle ja tytölle tuli tehtyä. Ja sitten kävin k-raudassa katsomassa kiukaita, kun sähkömiehen mukaan meidän kiuasta ei kannata korjata vaan ostaa uus, tulee saman hintaiseksi. Enpä ole ennen kiuaskaupassa ollutkaan :) Taidan ostaa samanlaisen kuin vanhakin, niin ei tarvii enempää pohtia.

Loppuja vauvantarvikkeita en mennyt ostamaan, kun mies sanoi haluavansa mukaan. Eli vaipat ja tutit yms. puuttuu yhä. Ja sitten muistin, että siteitä pitää muistaa ostaa valmiiksi kotiin muutama paketti. En olekaan niitä muutamaan vuoteen ostellut, kun oon vaan käyttänyt kuukautiskuppia.

Loppuilta sohvalla...
 
kanella Kättärille tääkin menossa huomenna, mistäs sitä tietää vaikka törmättäs :wave:

napagallup Mulla ei oo ainakaan vielä napa pompsahtanut ulos vaan on sileä ja vatsan "myötäinen" :D Mies tosin aina saunassa naureskelee ja veikkaa tyyliin päivää, koska se sieltä ulos pompsahtaa, kun on selkeesti koko ajan enemmän ja enemmän hollilla :p

Nyt on meikäläisellä uus tukka ja oli ihan pakko ottaa myös ripsiin ja kulmiin väri, kun meinasin pyörtyä katsellessani itseäni siinä kampaamon penkillä peilistä :eek: Oli sen verta raa'at valot, että meikäläinen näytti ihan turvonneelta haamulta :LOL: Nyt ei sitten vauvankaan pitäis pelästyä kun syntyy ;)

Koirien kanssa tuli ulkoiltua tunnin verran ja sen kyllä huomaa!! Häpyliitos on taas tuskasen kipeä, mutta tulipahan haukattua raitista ilmaa. Nyt ei tarviikkaan loppuiltana tehdä enää mitään :p
 
Kotiutumisvaatteista on ollu puhetta. Ensikertalaisille sen verran vinkkiä, että sairaalasta lähdettäessä napatynkä on vielä kiinni ja mä en ainakaan halua laittaa mitään hankaavia housuja sen päälle. Eli itse olen pakannut bodyn ja potkupuvun, välihaalarin ja toppavermeet.

Meillä lapset edelleen sairastaa ja alkaa pikkusen kyllästytää tämä sisällä kökkiminen. Varsinkin kun ulkona on mitä parhaimmat luistelukelit. Siis en mä luistele, vaan noi tenavat. Kovasti odotan että ensi talvenä pääsee jo jätkien kanssa pelaamaan lätkää, kun molemmat luistelee niin hyvin.

Avilla 37+4
 


Iltoja :wave:

Meidän ''ValmaNyytti'' voi todella hyvin ja reippaasti. Yöt ovat menneet todella hyvin;) Tarkastus ois sit jo taas torstaina, ihan sen takia kuin oli kuitenkin ennen aikainen ja siihen voi liittyä jotakin.
''ValmaNyytti'' jaksaa itse syödä, ei olla jouduttu mitään ''poppakonsteja'' käyttämään.
Vaunut, meillä odottelee ensimmäistä ulkoilukäyntiä, tuolla työhuoneessa, ostettiin
BRIO Happy Kombi yhdistelmävaunut (Black/Red 2010), testataan jossain vaiheessa nukuttamista siellä, tuntuu että vähän keinuva liike nukuttaa tyttösen paremmin. Tyttö nukkuu kehdossa tai äitiyspakkauksen laatikossa, hyvin tuntuu uni tulevan.
Meillä [/b]Kotiutumisvaatteet, oli body, potkuhousut, sukat, villasukat, fleecehaalari,pipo,lapaset ja vaunupuku. Tosiaan kannattaa ottaa löysemmät vaatteet tuon napatynkän takia.
Ajan kulutuksesta, silloin vielä kun odotin tyttöä, tein 3 villasukat, luin kirjoja, järjestelin valokuvia ym..pieniä juttuja
Turvakaukalona toimii Britax BabySafe plus turvakaukalo 0-13kg (Bella 2010), ja tuntuu todella ihanalta ja mukavalta:)


SippeSirkku&''ValmaNyytti'' melkein jo viikon!
 
SippeSirkku kerro käyttökokemuksia sitten noista vaunuista, kun meillä on samanlaiset odottamassa!

Onko täällä muilla sellaista ongelmaa, että verensokeri laskee todella nopeasti ihan yhtäkkiä, jos syömisten välillä tulee liian pitkä väli, ja sitten tulee kylmä hiki ja alkaa pyörryttää ja silmissä pimenee? Mulla on ollut tällaista vaivaa koko elämäni ajan, mutta nyt raskausaikana tuo käy niin nopeasti, ettei siihen ehdi oikein edes varautua. Pitäisi vaan muistaa syödä aina ajoissa. Tänään kaupassa tuli yhtäkkiä ihan hirveä olo ja ensimmäinen mitä näin, oli 10kpl paketti Snickers-suklaapatukoita, joten nappasin sen käteen, maksoin ja ahmin kaksi patukkaa suuhuni. :ashamed: Mies oli jo vähän sen näköinen, että enkö mä vieläkään opi ennakoimaan tuota olotilaa, kun koko raskauden ajan näin on käynyt säännöllisin väliajoin.
 

Yhteistyössä