Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Tulin oikeastaan vain pikaisesti kertomaan kuulumiset tän päivän polikäynniltä. Eli ei ne sitten laittanut sydänkäyrille makailemaan, mutta lääkäri toki ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Ultrassa oli kaikki ihan ok, pojan painoarvio tällä hetkellä noin 3 kg ja oikein sopusuhtainen kaveri. Istukka toimii hyvin ja kaikki muutenkin näyttää olevan ihan kunnossa. Eli tällä kertaa ei ainakaan pitänyt jäädä osastolle, vaan pääsin ihan kotiin taas. Ens viikolla pitää mennä otattamaan parit verikokeet ja uudelleen taas polille viikon päästä. Tarkoittaa siis sitä, että ainakin viikon välein meidän pitää käydä siellä polilla kontrollissa tämän loppuraskauden ajan. No, sitähän ei onneksi enää niin kovin paljoa olekaan jäljellä ja tilanne on muutenkin kohtuu hyvä koska arvoissa oli vain pientä kohoumaa. Olen siis aika luottavaisin mielin :) Sisätutkimuksessa todettiin kohdunsuun olevan pehmeä ja sormelle auki. Nyt vaan tuon tutkimuksen jälkeen on ollut masu tosi kipeä ja jonkin verran on ihan vuotanut kirkasta verta. Se varmaan kuuluu asiaan tässä vaiheessa sisätutkimuksen jälkeen, kun paikat on jo pehmenneet.

Uusioäippä: Kiva, että tästä mun tilanteesta ja höpinästä on ollut sulle hyötyä
=) Tai eihän se ole kiva tuo hepatoosiepäily, mutta tiedät varmaan mitä koitan tässä sanoa :D Tuolla polilla lekuri sanoi, että jos on vain lievää kohoumaa niissä maksa-arvoissa, niin pelkkä kontrolli riittää eikä tarvitse mennä osastolle tarkkailuun. Mutta tosiaan kerran viikossa ainakin mun täytyy nyt sitten tuolla käydä. Toisaalta ihan kiva, että ultrataan vauvaa ja näkee et kaikki on ihan kunnossa. Jos ne arvot sitten huononevat tuosta, niin sitten joutuu osastolle ja saa jotain lääkitystäkin asiaan ja mitä olen jostain netistä lukenut, niin synnytystä ei jäädä odottelemaan yliajalle, koska se on sitten vauvalle vaarallista. Mut tuuhan kertomaan mitä sulle siellä äippäpolilla sanotaan :hug:

Palataan taas!

Niisku ja murmeli 36+4
 
Glow
Paljon onnea TYPPIN ÄIPÄN perheelle :flower:

Olin aamulla tosi kiukkunen, ei sopivia vaatteita, lunta sataa päin naamaa jne...
Kiukku jäi kiltisti ulos, kun astuin neuvolan ovesta sisään.
Neuvolan tädin tunnustelujen mukaan vauvan pää on kiinnittynyt :)
Eipä ihme että kiristää ja tuntuu pahalle tuol alhaalla.
Sf-mitta pudonnu, viikko sitten oli 32cm, tänään 29 cm.
Neuvolan tädin mielestä mie synnytän pian. Hän sano että sen oikeen näkee kasvoista ja olemuksesta! Ohhoh... Ei sais mennä sanomaan mulle noin, kun muutenki odotan et koska pääsee tositoimiin.
Vaikka välillä on semmoinen fiilis ettei tässä mikään kiire vielä ole synnyttämään, olkoon nyt vielä viikon/pari mahassa.

Hb on otettu näköjään joulukuun ihan lopulla jolloin oli 109, oon syöny rautaa sen jälkeen, mut eipä se ollu paljoo nostanu sitä, tänään 112.
Toki ne ekat fexin poretabletit tuli ulos! Obsidania sen jälkeen, se on ollu vatsaystävällistä.

Mua ärsyttää ku tuntuu että kokoajan pitäis tehdä jotain. Siivota, pestä pyykkiä tai jotain! Nyt mä yritän vaan olla ja löhötä. Ostin pari kirjaa ja dvd:tä Anttilan alesta tänään.
Pari pientä kävelylenkkiä päivässä tulee tehtyy.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Tulin kertoo pikaisesti omaa napaa :ashamed: ... Eli synnärillä oli niin täyttä että siirrettiin käynnistys huomiselle JOS on huomenna tilaa. Tällainen järjestely kun ei ole kuulema mikään hätätilanne niin ei ole niin päivän päälle.

Raivoamisesta oli puhetta niin kommentoin vaan että kyllä täälläkin raivotaan miehelle antaumuksella. Välillä saa tytskykin osansa :ashamed:

Aply
 
On jotenkin erikoista. että synnärille ei mahdu.... Aply parka. Kun jo ajattelee et nyt... Ni sit eikun kotiin... HÖ! :eek: :hug:
Voisi olla kohtapuolen hauska aloittaa se helmivauvat ketju. Pitää sit käydä vakoilemassa....... Tässä nyt ei ole kun aikaa...............
Mietin vaan, että pitäiskö toimia niin, että jos syntyy tammikuussa menee tammivauvoihin ja helmikuussa niin helmi ja maalis niin maalisvauvoihin.?? En ole kyl käyny edes katsoo onko siel moisia...
Meillä ainakin voi ihan helposti olla maalisvaavi kun LA on 27pv ja jos nyt syntyisi niin hakisin ainakin tuke tammikuussa synnyttäneilt.
Muistan muuten pimeällä keskiajalla esikon kanssa... Meitä oli kolme likkaa, jotka sai kuukauden sisällä vaavinsa, esikoisensa... Istuttiin lankapuhelimes päivät pitkät ja monta kertaa päiväs. Vertailemas tapahtumia... Mulla oli langaton puhelin se helpotti seurustelua.
Taivasteltiin kun ei ehditty edes päälle pukemaan... Mä luulen et nykyään esikoisten äidit on paaaaljon viksumpia ku me aikanamme. 15v sitten. :heart:
 
kai minunkin on aika kuulumisia vielä loppuun tulla kertomaan luettu on ahkeraan mutta tuntuu ettei sitä aikaa kirjoittamiseen tahdo löytyä;) kiitos kahden vilkkaan pikku neidin
Minulla on tosiaan 4 v ja 3 v tytöt ikäerolla 1,3kk :heart:
ja nyt menossa rv 38+2 (poikaolo) lupaus ennemmin;) tähän raskauteen on mahtunut kaikki mahdolliset raskauden oikut paitsi raskausajandiabetes joka oli edellisessä raskaudessa... muuten kyllä kaikki vaivat koettu ja koetaan edelleen olo on niin ihanan tukala tässä vaiheessa eilen jo hiukan ilmoitetteli että olisi tuloillaan mutta viime hetken peruutus ja supistukset jäi nukkumaan menon myötä;( odottaa niin kovasti että saisi oman käärön syliin ja toisaalta kun supistaa ah tuo niin ihanan kirpaiseva synnytys muistuu mieleen :kieh:

tänään oli neuvola ja vauva on hyvin asettunut alhaalle viimesimmät
paino 350
turvotus +
RR 115/72
b-hb 157
korkeus 34
syke 140
eli ihan normia ;)
painoa on nyt tässä raskaudessa kertynyt hmmm.. sellaset 13,5kg :saint:
Ihanaa loppu odotusta ja synnytyksen voimia :heart:
 
Tyypin äippä ja perhe, onnea poikavauvan johdosta! :flower: ja Jaanallakin taitaapi olla oma vauva jo sylissä...
Onko näitä helmivauvoja syntynyt jo neljä, joista yksi on tyttö ja kolme poikaa??? (Avaan aina keskustelun viimesimmän sivun, en alotussivua, joten en oo kattonu päivitystilannetta).

Hikoilua.. ou jee-e, väliin pukkaa sellasen hikiaallon että oksat pois. Ja kun vähän aikaa on tyyliin t-paidalla ja collegehousuilla nii sit alkaa palelee et on laitettava pitkähihanen paita ja villasukat päälle! Ja yöllä saa väliin potkia peittoo pois päältä ja kääntää tyynyistä viileempää kanttia ja sit herää siihe, et on julmetun kylmä. Ihanaa naisen hormonikierre-elämää :p

Neuvola oli tänään (39+2).
paino +800g/vko (kivat turvotukset mulla nimittäin...)
turvotus +
RR 120/78
Hb 132
SF 35cm
vauvan syke 146
Vauva on laskeutunu viime viikosta lisää, mutta pää ei oo vielä kiinnittyny kanavaan. Uus neuvola-aika on ens viikolla torstaina, jolloin mittarissa on viikkoja 40+3!!
Miten teillä muilla, tuleeks teillä äitiysneuvolan terkkari käymään kotona synnytyksen jälkeen?? Meillä nimittäin tulee, ei sillä, et se mua haittais mut mä oon eläny jotenki siinä luulossa, et se on sit lastenneuvolan th ku tulee kotikäynnille.

Mulla on kans AINU:n käsikäyttönen rintapumppu saatuna lainaan.. Ei kovin hyvältä kuulostanu noi teiän käyttökommentit ko. apparaatista.. Mutta hankin sitten myöhemmin toisen, jos tarvetta tulee ja tolla ei tuu muuta aikaseks ku kipeet nännit tms käyttöhankaluuksia...

Mut nyt on nakkisormet taas ahkeroinu riittävästi näppäimistöllä.. Mä niin ootan ja toivon et tää turvotus häviää kuin tuhka tuulee synnytyksen jälkeen (neuvolan tätikin lupaili sellasta)..

Jaksuja kaikille:)
Nanada ja Hän 39+2
 
Pakko käydä tunnustamassa kaksi asiaa. B)

Papu sai tänään taas lisää vaatteita. :snotty: :ashamed: ...tuli uudet kotiintulovaatteet.. :whistle:

Ja toinen tunnustus tuo raivoaminen. En tiiä, sanoisinko mä, että suorastaan raivoan (ukko voi tosin olla sitäkin mieltä :xmas: ), mut pakko tunnustaa, että napsahdan vähän liian helposti. Ja jotenkin pinna on normaalia kireemmällä koko ajan... :snotty: Mutta jotenkin olen tunnistavinani tästä samanlaisia "oireita" kuin, mitä mulla oli aikoinaan pillereiden aikaan. Arvatkaa, miks mä lopetin pillerit (muun muassa). =) B)

Nukkumisesta vielä sen verran, et mustakin on tullut ihme unisieppo. Vetelen 10-12 h yöunia enkä ole sen jälkeen koko päivää sillä tavalla veto pois kuin vois olettaa. Tosin mä ramppaan edelleen vessassa vähintään kaks kertaa yössä, useimmiten kyllä 3-4. Plus nyt viime aikoina on pakko välillä nousta yöllä noiden vessakäyntien välilläkin köpöttelemään, sillä lonkat on ihan törkiän hellänä. ...joten käytännössä olen tuosta tuntimäärästä kohtuullisen paljon hereilläkin, ehkä se selittää jotain. Mulla on (onneksi?) sen verran hyvät unenlahjat, et nukahdan yleensä kyllä sit uudestaan, kun vaan pääsen vaakatasoon. :)

T. Vauvanvaatteisiin hurahtanut + pikkuprinsessa 34+4
 
taas täällä :heart:

täällä saa itse valita että meneekö ensimmäisellä neuvola käynnillä neuvolaan vai tuleeko neuvola täti katsomaan vaavia kotiin..

niin muuten neuvola täti sanoi mulle myös tänään että pää tuntuu todella alhaalla mut ei ole kiinnittyny vielä...

kylläpä oli neuvola täytteinen teksti :LOL:

äippä-83 ja edelleen 36+0
 
Puoli päätä unohduksissa. Mun piti kysyä, että kuinka paljon noita liivinsuojuksia pitää varata sille sairaala-ajalle? Siis kertakäyttöisiä? ...lähinnä mikä niiden menekki on, kuinka usein pitää vaihtaa (tiedän, et on varmasti yksilöllistä, mut mulla on käytössä myös maidonkerääjä ja jos lasketaan pahimman mukaan?)?

Tuossa pakkauksessa on 50 kpl, en viittis ottaa koko pakettia mukaan.. :snotty: Tosin mä jo ostin itselleni siteitä sille sairaala-ajalle. Kokemusta kaavinnan jäljiltä siitä sairaalan vaipasta ja en välttämättä tahdo sitä käyttää, jos ei ole pakko. Mutta siis meinaan omat siteetkin raijata, ei kai tuo yks liivinsuojuslaatikko niin paljon lisätilaa veis..
 
VAUVAPUOLELLE SIIRTYMISESTÄ: Tarkoitus oli siirtyä yhtenä ryhmänä vauvapuolelle, kun täällä on hyvä porukka kasassa niin osa ei häviäis matkasta. Toki ymmärrän jo nyytin saaneota että haluaa kokemuskia vaihtaa toisten samassa tilanteessa olevien kaa, mutta meistäkin on kiva lukee mitä vauvautuneille kuuluu.

Kaikkea muutakin piti kommentoida mutta selkää polttaa taas sen verran et meen lepää,

TOUKKA
 
Taas apua kaipailen. En tiedä johtuuko loppuajan stressistä ja huolesta vai onko nyt vaan kaikki sattunut samaan, mutta milloin lähteä tarkistamaan vauvan tilanne kun nyt on kolmas päivä ettei ole kovin tiheään liikkunut, mutta muutamat liikkeet olen kyllä saanut kun olen hetken aikaa tökkinyt. Viimeksi meni kaksi päivää samalla tavalla ja sitten alkoi taas sama jytä kuin ennenkin, mutta nyt huolettaa jo kolmas päivä ja illassa ollaan jo menossa.

Jospi ja hiljainen Papuliina
 
Kärppänä heinälatoon
mä en suosittele omien siteiden käyttöä sairaalas... Vaik ovatki aika kankeit. Aa.. nyt tulinki ajatelleeks, et viimeks kun olin synnäril, silloin pimeällä keskiajalla, siel oli ne kuminauhat mihin side sidottiin.... Nykyää vissii jotai verkkohousui? Meinasin vaan, et sanoivat silloin, että omien pikkuhousujen ja siteiden käyttö lisää tulehdusriskiä... Kun se kuminauha oli niin ilmava :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Lieko sitten vois niis verkkohousuis käyttää omia sitei, en tiedäkään. Mutta vuoto on kyl melkoist synnytyksen jälkeen.. Niin ajattelin ite kyl käytellä sairaalan piffaamia...
Tuokin varmaan hirmu yksilöllist tuo maidon nousu, mulla ei ainakaan valunu mitää sairaalasoloaikana.... Kotona vasta.
Meinasinki ottaa pienen pinon ja sit pyytää ukkoarmasta (istuu tuos huojentuneena, kun raivomamma on tänään jossai muual...) tuomaan lisaa jos tarvii.
Sössö79 Tänne tulee viestiä aika kiivaasti. Mammat alkaa olemaan lomautuneina ja mullaki on kaks koululaista, joten ei tosiaan oo kauheeasti tekemistä päivisin, eikä kyl iltaisinkaan. Koita saada huilattua sinäkin, jookos. :flower:

 
Toukka tuo on ihanasti ajateltu. Eiköhän me kaikki halukkaat sitten löydetä vaavien kanssa oikeaan osoitteeseen syntymän jälkeen.
Joku kyseli halukkait päivittäjiä... Mäkin voisin, mutta oon ihan varmana siellä ihan häntäpäässä synnyttämässä. Mut olispa ainakin aikaa päivitellä, kun teil muil jo nyytit kainalos.
 
Jospi missä sulla oli istukka? ...tuntuu olevan yleistä tuo katoilu varsinkin näillä vauvoilla, jotka piileskelee etuseinämäistukan takana. B) Mutta sinänsä heti samana päivänä kantsii käydä tarkistuttamassa, jos et ole liikkeen liikettä tuntenut.

Mut mitä ne sanoo sulle sieltä ekana (tai no mulle sanoivat ainakin) on, että laske liikkeitä. Eli mene vasemmalle kyljelle (no papu liikkuu kyllä paremmin oikealla kyljellä ollessa) makaamaan tunniksi ja laske saatko 10 liikettä. Juo sitä ennen lasi jotain mehua tai kylmää vettä (tosi kylmää ) tai vaikka molempia. 10 liikettä tuntiin riittää. Jos ei tule kymmentä, kävele hiukan ja juo lisää ja tee tuo laskenta uusiksi. Jos ei vieläkään tule, lähde näytille. :)

Mutta papu siis harrastaa tuota katoilua välillä myös. Saan tuon 10 sitten kyllä n. puoleen tuntiin, kun vaan keskityn laskemaan. Mut papuska katoaa istukan taakse usein silleen, että todistetusti mulla menee osa liikkeistä ihan ohi (en tunne, ultrassa näkyi, että potki) ja osa on niin vaimeita, et en huomaa, jos en keskity.

Tee tuo laskenta ja jos ei täyty 10 tokallakaan kerralla, käy näytillä. Ihan vain omien hermojesikin vuoksi. :hug:

Seranzu hyvä pointti, eipä taas välähtäny. Noihin verkkoalkkiksiin ei muuten tosiaankaan saa omia siteitä, ne on semmoiset bokserimalliset. :/ Niistä kokemusta myös kaavinnan jälkeiseltä ajalta... Eli ensin alkuun on ainakin oltava niillä sairaalan pökillä (pahin vuotoaika ..turha töhriä omia alkkareita ;) ) ja sit vasta ehkä omille alkkareille ja siteille..
 
Vauvapuolelle: Tehtäskö kuitenkin niin, että helmivauvoihin voisi tulla vaikka synnyttäiskin tammi- tai maaliskuussa? Mä haluisin ainaki kuulla jatkossakin teidän kuulumisia kun on jo valmiiks tuttu porukka. :heart: Mulle ihan sama perustetaanko nyt vai maaliskuussa, mut luulisin et sen ehtii perustaan joku joka ei oo kuulunu meidän ketjuun jos maaliskuulle odotellaan. On kuitenkin paaaljon niitäkin jotka tarvii vertaistukea vauva-aikaan mut ei raskausaikaan. Ja ne ei varmaan osaa sitä täältä odotuspuolelta sit hakea.

Nanada: Muistaakseni se on niin et 2 viikkoo synnytyksestä kuulutaan viel äitiysneuvolan asiakkaaks ja sit siirrytään lastenneuvolan puolelle. Luulisin et systeemi on sama joka puolella, mut en oo varma. Tampereella ainaki näin. Meillä on kiva ku terkka on sama sekä äitiys- et lastenneuvolan puolella, eli se tulee sit kotikäynnille anyway. Edellesestä neuvolasta ei tultu kotiin lainkaan vaan viikonikäsen kanssa kävin sillon äitiysneuvolassa painokontrollissa.

Glow: Mulla kans sf pudonnu viikossa 31 sentistä 29 senttiin. Lisäks supistelee paljon ja paikat kypsyneet, joten lääkäri oli kans sitä mieltä et viikon, viimeistään kahen sisään synnytän. :eek: Viikkoja sais kyl olla vähä enemmän, joten nyt sit vaan yritän pysyä paikallani ja nostelematta et pysyis ees sen viikon kyydissä. Paljos sulla olikaan nyt viikkoja?

Jospi:
Se on ihan normaalia et synnytyksen lähestyessä ne liikkeet vähenee ja vaimenee kun vauva kiinnittyy eikä enää pysty pyörimään siellä. Eikä se kauheesti enää mahdukaan. muoks. Kärppä laittoikin jo laskuohjeet. =)

Sairaalan siteistä: Taysissa oli ainaki tavallisia siteitä ja sit niitä patjoja mistä sai valita. Omia ei siis tarvi viedä. Ja verkkokalsarit. Ou jee kun on seksyjä. ;) Mut ei kyl kannata viedä omia, ne verkot on siis kertakäyttösiä ja varmaan ihan tulehdusriskinkin takia hyvä käyttää niitä alkuun ja vaihdella tiuhaan. Ja niitä siteitä menee siis paljon, koska ainaki jos on tikkejä se pitää vaihtaa joka wc-käynnillä sen tulehdusriskin takia! Ja siellähän tuli ravattua aika tiuhaan kun ei oo ihan huippukunnossa synnytyksen jälkeen noi lantiopohjanlihakset. Eli kotiinkin niitä kannattaa varata monta pakettia ettei tarvii miestä sit kauppaan lähettää heti mitään maxisupersiteitä ostamaan. :LOL:

Pixie ja Pikkiriikki 36+0
 
Öisiin lonkkakipuihin mulla auttoi tyynyn laittaminen kaksin kerroin polvien väliin. Jotenkin "vapauttaa" lonkkia kun kyljellään nukkuu. Ei se kokonaan kipua pois vie mutta paljon paremmin saan kyllä nukuttua kuin ilman tyynyä.

FB ei oo mulle kans tuttu enkä oo innostunut tutustumaankaan, mulle sopii tää Kaksplussan systeemi parhaiten. Kiva olis jatkaa juttuja vauvautuneinakin =) .

Pinna kireellä täälläkin. Ei kyllä miehen kanssa vaan meidän mutsin!!! Jotenkin ottaa hermoon erinäiset kommentit ym. Soittelee päivittäin ja kyselee vointia, mikä on ihan kiva tietty mutta jotenkin EI VAAN JAKSA!!!

Neuvola tulossa taas perjantaina, omassa olossa ei juuri muutosta.. Hölmöltä tuntuu sanoa että laskettu aika on ens viikon sunnuntaina!!! Vaikka voihan mennä vaikka kolme viikkoa vielä mutta kuitenkin... Kauheen nopeesti mennyt tää odotusaika. Nyt oon alkanut toden teolla odottamaan että saan vauvelin syliini ja päästäis tutustumaan. On tää vaan niin epätodellisen ihmeellistä.

Ai niin ja ruokahalu täälläkin kadoksissa. Jotain leipää mussuttelen ja hedelmiä mut nekin tuppaa unohtumaan.. Kuvottaa jotenkin. Painoa tullut kaikkineen alusta vajaa 12kg, vielä ei oo turvotusta.

Vointeja kaikille!
T.R+P rv 38+3
 
Vauvapuolesta Mä oon kirjotellu nyt tuonne helmet 2008 ketjuun ja siellä on ollu semmonen käytäntö (tuskin mikää virallinen) että uus pino tulee yleensä siinä kuussa kun LA on ja silloin yleensä se edellisvuoden vauvaketju siirtyy siitä sitte taaperopuolelle. Me ollaa tuolla puhuttukin että tää tammikuu on nyt viimeinen kuu kun noi helmet siellä kirjottelee =) Ja siellä on oikeestaa ollu ne odotusajan porukat eli keillä on ollu LA helmikuussa vaikka vauvat ois tullu tammi- tai maaliskuussa :)

Liivinsuojat Mulla ei viimeks noussu maito edes sairaalassa eli ihan turhia ne suojat siellä oli. Mulla tais ollakin vaan yhet kankaiset ja parit noista kertakäyttösistä mukana. Viime raskaudesta niitä jäi tonne kaapin päälle niin nytkin meinasin parit napata mukaan kun tällä kertaa sitä maitoa on alkanu tuleen jo aikasemmin.

Neuvolantäti tulee ekalla viikolla kotiin käymään. Meillä on semmonen käytäntö täällä että sekä äitiys- että lasten neuvolassa on sama täti aina samalla asuinalueella joten se on se tuttu täti joka tänne tulee :) Mun haaveena on päästä taas TAYSin LYSY-hoitoon jolloin päästäis pian sairaalasta synnytyksen jälkeen kotiin ja silloin täällä vierailee TAYSin kätilö (tai terkka) niin kauan kuin normaali kotiutuminen olis tapahtunu. Viimeks kävi kolme päivää mittailees noita vauva bilirunbiniarvoja.

Mulla on alkanu ihan julmetut kivut takareisissä :eek: Mä en tiiä onko ne supistuksia vai johtuuko vauvan painosta tuolla alapäässä mutta on kivuliaita :/ Onko muilla semmosia? Mitä ne on? Mä oon ihan tyhmänä noiden kipujen kanssa kun en oo niitä koskaan kokenu vaikka synnyttäny oonki... Mie tuun vielä arpomaan että koska lähteä laitokselle :ashamed:

Anno ja Veikko 36+6
 
Kylläpäs tänne tulee tekstiä vauhdilla, ei meinaa mukana pysyä! Huomaa, että porukka on jo äippälomalla =) Mulla huomenna viimeinen s-loma päivä ja sit alkaa virallinen äippäloma, on tässä tullut jo aika kauan oltua kotona :whistle: välillä tuntuu että kaatuu seinät päälle ja nyt olotila käynyt kärsimättömäks, haluais jo vauvan maailmaan =) oon yrittäny kovasti keksiä ajankulua ittelleni ja kyläilläkin tutuilla, eipä sitä sitten paljoa ehdi kun vauva-arki alkaa.

Mielialoista/hormoneista, täällä ollutkin keskustelua aiheesta paljon. Kyllä raskaus vaikuttaa meihin jokaiseen niin yksilöllisesti, välillä tuntuu että hermo menee aivan pienimmästäkin jutusta ja pahoittaa mielensä tosi helposti. Mulla on kyllä ollut ihmeen tyyni mieli koko raskauden ajan, mitä nyt välillä jotkut asiat harmittaa ja itku on herkässä. Mies sanoi just yks päivä mulle, että on mielissään siitä että oon ollut niin rauhallinen ja tasainen koko ajan, oli reppana kuulemma pelännyt että hormonit tekee mut ihan kahjoks ja raivoisin sille koko ajan jostain :LOL: en kyllä yhtään ihmettele, koska pillerit teki mut tosi ailahtelevaks aikoinaan :eek:

Siteistä/alkkareista, hyvä kun täällä oli siitä juttua kun oon kans pohtinu, et kannattaako ottaa omia mukaan. Mulla on kyllä sairaalakassissa jo siteitä paketti, mut voi olla viisasta sit kuitenkin tyytyä ihanaan verkkohousutyyliin :LOL: kertokaapa vinkkejä mitä kannattaa ainakin olla mukana sairaalassa?

Taidan tästä nousta hiukan jaloittelemaan, vauveli monottaa taas huolella masussa =)
 
Anno: Sori, multa on menny ohi, onko sulla siis viime vuoden helmi? Ihanan pieni ikäero tulee. Se on leikki-iässä ainaki tosi kiva juttu ettei äidin tarvi toimia ohjelmatoimistona vaan lapsista on toisilleen leikkikaverit. ;) :heart:
Mikä on LYSY-hoito? Mä haluisin kans kotiutua tällä kertaa mahd. pian ja mietin et missä vaiheessa siitä pitäs alkaa jutteleen? Etukäteen neuvolassa vai sit vasta osastolla?

Liivinsuojista: Tosiaan, mullaki nousi maito vasta kolmantena päivänä, eihän niitä suojia siellä osastolla tarvinnut. Tuskin niitä ainaka montaa nytkään pakkaan mukaan. Se kolostrum-maito mitä tulee heti synnytyksen jälkeen oli tosi vähäistä mut tujua tavaraa.

Ruokahalu on kadoksissa täälläkin mut oon yrittänyt silti syödä väkisin. Jos synnytys yhtäkkiä käynnistyis kauheen rajuna niin sit ei välttiis pysty enää syömään kunnolla ja olis kauhee lähtee siihen koitokseen tyhjällä vatsalla! On kuitenkin verrattavissa maratooniin. Suositus onkin että synnytykseen valmistauduttas vähän samalla tavalla ruuan suhteen eli tankkaamalla hiilihydraattipitoista ruokaa. Pastaa vedän täällä nytki, nyt onneks ruokahalu heräs jostain ja syöminen on ihan kivaa. :D Mies osaa tehdä niin hyvää ruokaa, oon ite surkea kokki. :ashamed:
 
vauvapuolen ketjusta jos haluat seranzu ottaa päivityksen,niin saat toki. Tai muut halukkaan,ilmottakaa sitten vaan,muutoin sellanen aukee sinne sitten 1.2.09. minun toimestani. pääseepä halukkaat sinne sitten jo tarinoimaan. ja toki kaikki mukaan vaan jotka on tässä meidän ketjussa kirjoitellut,syntykööt vauvat sitten koska vaan tammi-maaliskuu välillä!

jotain muutakin oli mielessä mut en tiedä taaskaan mitä se oli.

labello ja mytty 37+3

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pixie:
Anno: Sori, multa on menny ohi, onko sulla siis viime vuoden helmi? Ihanan pieni ikäero tulee. Se on leikki-iässä ainaki tosi kiva juttu ettei äidin tarvi toimia ohjelmatoimistona vaan lapsista on toisilleen leikkikaverit. ;) :heart:
Mikä on LYSY-hoito? Mä haluisin kans kotiutua tällä kertaa mahd. pian ja mietin et missä vaiheessa siitä pitäs alkaa jutteleen? Etukäteen neuvolassa vai sit vasta osastolla?
Juu meillä on kotona helmipoju 2008 :heart: Lasketun ajan ja 1-vuotis synttäreiden välillä on kaksi päivää :D

Tässä sulle linkki TAYSin sivuille missä kerrotaan siitä LYSYstä http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=1372&nodeid=11375&contentlan=1#TamperelaisetjaLYSY

Ne kattoo aina sairaalassa sen tilanteen että voiko päästää kotiin. Mä en edes tienny tosta ennen ku olin synnyttäny (ja yleensä ne ei kovin helposti kai ota tohon ensisynnyttäjiä ) ja aloin kyseleen että koska täältä pääsee pois kun kaikki on niin hyvin. Käytävät oli vielä silloin täynnä just synnyttäneitä äitejä niin tuntu tosi turhalta ite maata siellä. Me sitte päästiin jo tiistaina pois kun olin synnyttäny sunnuntaina, eli aika nopeesti ensisynnyttäjäks. Sitte sieltä tuli meille joka päivä kätilö käymään kotona loppuviikon ajan kun pojan bilirubiniarvot nousi mutta kiva oli olla kotona :) Nyt toivottavast ei tarvis olla niitä paria yötä siellä edes jos vain suinkin mahdollista. Ihan kiva että tommosta tarjotaan täällä :)
 
Ah, kiva kuulla että pinnan kireys kuuluu asiaan! Mä olen kaksi päivää ollut kuin pistetty sika. :kieh: Onneksi sen verran on ollut pinnaa, etten oo purkanut sitä tuohon meidän poitsuun, vaikka se onkin monesti osasyyllinen mun pinnankireyteen.

Neuvolatätsy tulee tosiaan synnytyksen jälkeen kotikäynnille. Meillä ei ainakaan ole erikseen äitiys- ja lastenneuvolatätiä, vaan sama täti kummassakin.

Liivinsuojista Mulla taisi esikoisesta maito nousta melko hetipian synnytyksen jälkeen ja taisin sairaalassa liivinsuojia käyttää (vai muistankohan ihan väärin...onhan siitä jo 1v1kk aikaa!). Noin niin kun myöhemmin, niillä oli kyllä kova käyttö....vaihtaa sai usein.

Pikkupöksyistä ynnä muista Mä sairaalassa olessani tyydyin sairaalan vermeisiin eli verkkopikkareihin ja KUNNON siteisiin (ainakin puol metrii pitkiä :LOL: ). Eipä siinä viittinyt omia vaatteita alkaa sotkemaan.

Liikelaskentaa ilmeisesti täällä harrastetaan. Millaisia ohjeita ootte saaneet? Mä poitsusta sain ohjeita laidasta laitaan vaihdellen 10 liikettä tunnissa-10 liikettä päivässä. |O Suositukset kuulemma muuttuvat tiuhaan...

Mä kaivoin tänään vihdoin pikkuveljen vaatteet kaapissa. Olinpa unohtanut kuinka pieniä vastasyntyneet ovatkaan! :heart: Esikoinen auttoi mua kovin viskomalla vaatteet pitkin lastenhuoneen lattiaa...noh pyykkiin ne onkin menossa!

kimallus 34+6
 
Labello Mä kyllä ihan noviisi noissa jutuissa. Sä oot tehny niin hienon ton etusivunki... En tie edes mist saa tehosteit. Enkä missään nimessä halua varastaa sun hommaa... Olis ihan hauska oppia. Voiko olla useampi päivittäjä... Kun mietin, et kaikil varmaan puuhaa vaavien kanssa... Ei kaatuisi yhdelle ihmiselle...
 

Yhteistyössä