Helmivauvat 2010

Kanella/Murukisu Progylacista en ole ennen kuullutkaan. Meille tarjottiin heti tuon Almironin jälkeen vaihtoehdoksi Neocatea ja sain sen käsityksen, että ainoa vaihtoehto tuon Almiron jälkeen? Onko tuossa Neocatessa sitten maissia? Luulin, että vain jokin vitamiinivalmiste...

Meillä valvottiin eilen yhdestä seitsemään. Siis päivällä. Ei suostuttu nukkumaan, mutta ihan hyvin meni silti ja illalla nukahdettiin puoli kahdeksalta niin kuin aina. Nyt on kahtena päivänä ollut tytöllä aivan hirveä puheripuli. Höpöttää ihan kauheasti. Äänikin jo käheänä, kun suurin osa puheesta sellaista "murinaa". =) Ja hyppykeinu on best!

Voi kun suloista tuo syliin pyytäminen Laalaa! Täällä varmaan äitee alkaisi vetistelemään, kun ensimmäisen kerran tapahtuisi, ihanaa...

Sarina ja Eva
 
Pähkämö
Viimeksi kirjoittelin, että pikkumies on oppinut nousemaan istumaan, mutta tuloksena oli aina kellahdus ja pään kolautus. Nyt poju istuu jo, joskin kenossa toisella kankullaan, pitää toisella kädellä tukea lattiasta ja toisella leikkii leluillaan. Nopeasti se oppiminen käy!

Meillä tehdään ylös kulmahampaita. Olivat jo tosi kipeät tuossa välillä, eikä nukkumisesta oikein tullut mitään ilman särkylääkkeitä ja syömistäkin tuntuivat haittaavan. Nyt kipu tuntuu helpottaneen vaikka hampaat eivät ole edes puhjenneet. Mikä lie tauko hampaiden kasvussa...

Poika oppi taas uuden äänen - sellaisen kauhean kuuloisen kähinän! Kuulostaa aivan kuin toisella olisi astma ja olinkin alkuun ihan paniikissa viemässä lääkärille. Mutta kyse olikin uudesta taidosta ja tuota kähinää on ilmeisesti pojan mielestä kiva päästellä varsinkin, kun sillä saa äidissä aikaan aina jonkin reaktion. Mulla nimittäin tekee NIIN pahaa se ääni, että aina siihen jotenkin reagoin!

Maidosta kysymys :attn:
Annatteko maitoa soseiden antamisen yhteydessä? Ennen vai jälkeen ruoan? Vai annatteko ihan erilliseen aikaan aterioiden välissä?
Itse olen aiemmin imettänyt aina soseen ja puuron jälkeen, mutta nyt kun nuo soseet menevät alas paremmin, ei mahaan ilmeisesti enää maitoa mahdukaan. Tai ainakaan ei sitä kelpuuta. Jos imetän ennen ateriaa, kiinteätä mahtuu luonnollisesti massuun vähemmän. Kumpi on siis tässä vaiheessa tärkeämpi ravinnon lähde, maito vaiko kiinteä ruoka?
 
Minä en anna maitoa soseiden yhteydessä. Oon huomannut, että ihan turha yrittää väkisin tuputtaa, kun ei poika huoli. Sitten vaan huolii kun on menossa nukkumaan. Iltaisin olen huomannut, että ei kovin kauaa jaksa imeä, kun taitaa masu olla niin täynnä iltapuurosta. Nyt on puurokin alkanut maistua paremmin, ei niin enää moiti sattumia. Varsinkin jos sekaan laittaa vähän banaanisosetta, niin on ihan pojan herkkua! :)

Nyt poika on muutamina iltoina nukahtanut yöunille itsekseen. Olen syöttönyt ja nostanut sänkyyn, antanut unirätin (johon ollaan nyt opeteltu), toivottanut hyvää yötä ja antanut suukon. Jonkin aikaa saattaa pyöriä, mutta eilen illalla nukahti melkein saman tien! :heart: Päikkäreille ei kyllä onnistu, vaan silloin usein itkeskellään ja saattaa mennä vaikka kuinka kauan ennen kuin nukahtaa. Äsken kyllä pääsi nukahtamaan tissille...Muutamina öinä poika on myös syönyt vaan kerran. Viime yönä oli oikein ennätys, söi vasta viiden jälkeen! Heräilee kyllä ennen sitäkin, mutta olen nyt vaan tarjonnut tuttia ja rättiä ja niin eilenkin sitten tunnin takkuamisen jälkeen nukkui vielä melkein 3h! Eli tuskin ekat heräilyt on nälkää...välillä huomaan, että poika kiukkuilee yöllä sitä, jos ei pääse mahalleen..

Meillä pojan ääntelyt on nykyään lähinnä murisemista...joka yhteydessä murisee. Ei enää päästele paljoakaan sellaisia korkeita ääniä kuin aiemmin, vaan semmoista miehekästä murinaa... :LOL: Ja semmmosia hassuja irvistyksiä on alkanut tulla hampaiden puhkeamisen jälkeen.
 
aani en imetä juurikaan enää, eikä tyttö ole saanut ainakaan viikkoon uusia ruoka-aineita, joten en tosiaan tiedä, mistä kiikastaa. Selvästi tytöllä kuitenkin mahassa (taas) ongelmia. Meni pari kuukautta soseiden antoa niin hienosti, että ihan oikeasti ihmetyttää, että nyt yhtäkkiä alkaa tälläiset mahaongelmat. Tänäänkin tyttö selvästi oireillut mahaansa, joskin vähemmän kuin eilen ja toissapäivänä.

Tytön yökyläily meni eilisestä tähän päivään kuitenkin hienosti, oli nukkunut hyvät yöunet eikä turhia itkeskellyt yöaikaan. Meilläkin oli miehen kanssa ihanaa siellä ystävien häissä!

Maitoa tarjoan soseiden ja puurojen jälkeen. Jos tytölle tulee nälkä/jano vain vähän ennen ruoka-aikaa, aikaistan yleensä tovilla seuraavaa ruoka-aikaa ja annan ruuan jälkeen lisäksi maitoa, jos tarve vaatii.

Meillä on tytön kanssa ihan hirveä flunssa molemmilla ja tytöllä ääni ihan käheänä ja nenä tukossa. Sydän särkyy, kun joutuu imemään tytön nenästä räkää, sellaisen huutokonsertin se saa aikaiseksi.

Nyt toivotaan, että tyttö nukahtaisi pian yöunille, on selvästi väsynyt. Ei suostunut syömään edes iltapuuroa, vaikka on nälkäinenkin, joten annettiin velliä. Jostain nyt kiikastaa, mutta vielä kun keksisi, että mistä.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :) Meillä tuleekin torstaina 6kk ikää täyteen ja sen kunniaksi samana päivänä on neuvola. Keskiviikkona alkaa muskari.
 
Moikka täältäkin kaikille :wave:

5 päivän mökkireissu takana pojan ja mun isän kanssa ja ihanaa oli :heart: Mökki sijaitsee saaressa joten poikakin pääsi veneen kyytiin ja kovasti tykkäsi! Sattu vielä mukavat kelit, mikä oli tosi kiva, koska 10 neliön mökissä ei olis ollut hirveen kivaa viettää 24/7 :x Ulkoiltiin paljon ja sen kyllä huomas pojastakin, kun nukkui siellä todella paljon! Ihanaa oli katsella kun isäni opetti pojalle mm. polttopuiden tekoa ym. "äijä"juttuja :D Pojan kanssa saunottiin ja käytiin järvessä uimassa, mikä oli iiihanaa =)

Perjantaina tultiin kotio ja mun äiti tuli meille, kun lähdettiin sitten lauantaina miehen kanssa illanistujaisiin joista kotiuduttiin vasta tänään iltapäivällä! Pojalla oli mennyt mumman kanssa oikein hienosti ja mun äiti oli niin onnellinen kun pääsi poikaa hoitamaan :heart: Olen kyllä niin onnellinen, että omat ja miehen vanhemmat asuvat niin lähellä ja niin mielellään ovat aina poikaa hoitamassa =) Kyllä sitä on välillä niin mukava päästä viettämään aikaa omien ystäviensä kanssa ilman vauvaa ja huomata, että kotiin on silti aivan ihana tulla kun on hetken ollut pois! Koko elokuu on meillä aika hektistä, kun on vaikka ja mitä juhlia ym. ja ens viikonloppuna onkin sitten häät, jonne suuntaamme myös ilman poikaa. Tällä kertaa poika menee anopille hoitoon, mutta me menemme miehen kanssa sinne kyllä sitten yöksi. Sitten alkaakin miehellä viikon loma ja suuntaamme koko perheen voimin mökille viikoksi!
Tässäpä taas meidän kuulumisia, yritän kommentoida myös teidän juttujanne välillä, kun tuntuu aina menevän niin omanapasuuteen :ashamed:

maitoa täällä syödään oikeestaan enään vain nukkumaan mennessä (eli päikkäreille ja yöunille käydessä). Velliä ei jostain syystä enää suostu juomaan joten illalla tarjotaan sitten vain maitoa!

hampaita ei oo vielä puhjennut, mutta alaien on kyllä niin turvonnut ja valkoinen, että on varmasti vain ajan kysymys koska ensimmäinen naskali ilmestyy :D

ikuisuus kurjaa että olette tytön kanssa flunssassa, pikaista paranemista teille :hug: Kiva kuitenkin, että yökyläily oli mennyt hyvin!

pähkämö Onnea hienosta taidosta!! Meilläkin kovasti yritetään istua, hetken jo pysyykin ilman tukea, mutta sitten horjahtaa aina jonnekkin suuntaan :D

sarina Kuulostaa ihanalta tuo "juttelu" :heart: Kovasti tuntuu näillä mini-ihmisillä olevan asiaa, tosin vielä on hieman vaikeesti ymmärrettäviä :LOL:

Täällä ryömittiin tänään ensimmäistä kertaa ja matkakin oli huimat 10cm, mutta silti :LOL: Kyllä äiti on ylpee!!
 
Huomenta!

Ikuisuus, onpa tosiaan kumma juttu nuo tytön vatsavaivat. :eek: Toivottavasti löytys pian syy niihin tai vielä parempi tietysti että loppuisivat itsestään. Ja paranemisia flunssasta! On aina kurjaa kun pienet sairastaa.

Bebo, onnittelut pojan itsekseen nukahtamisesta! =) Toivottavasti muillakin unikoulu tuottas pian tulosta!

Maidosta: mä annan maidon ennen ruokaa; n.100-120ml ja sitten ruuan päälle n. 0,5-1dl. Maitoa tyttö ei huolis ollenkaan jos tekisin toisin päin (olen kokeillu). Sit taas jos en antas maitoa ruokailun yhteydessä, niin varmaan unohtasin antaa kokonaan... :ashamed: Meillä neuvolasta on tullu ohjeet, että maito on pääasiallinen ravinto vuoden ikään asti. Mites muilla?

Aika moni taitaa pitää jo vauvaa syöttötuolissa? Me on kokeiltu kerran, mut kaikista toppauksista huolimatta tyttö rönötti siinä niin pahasti, että sitterissä tai sylissä syötetään. Rattaissa ulkona olen pitäny pieniä aikoja istuallaan, n.10min ja sitten alkaakin yleensä kitinä ja haluaa pitkälleen. Esikoinenkin oppi istumaan vasta 8kk ja käymään itse istumaan 10kk, joten kai tuo on joku perinnöllinen juttu ettei selkä vielä kestä istumista.

Meillä kans neidiltä tulee ihan hurjasti juttua. :D Muuten se on oikein suloista, mutta kun se alkaa joka aamu kello kuusi, niin siihen aikaan sitä ei vielä jaksais kuunnella!

Mun mies palas tänään takasin kesälomalta töihin. Eilen veinas kyllä todella iskeä masennus. :( Kuvittelin että olisin jotenkin pirteempi ja levänneempi miehen loman jälkeen, mutta eipä tätä univelkaa nukuta muutamassa viikossa pois. Nyt sitten taas totutellaan arkeen lasten kanssa kolmistaan.

Tyttö on nyt alkanu heräillä yöllä kun tutti on hukassa. Viime yönä kerran kuulin että löysi sen itse ja laittoi suuhunsa, mutta muuten jouduin kolme kertaa nousemaan ja etsimään tuttia ympäri pinnasänkyä. Miten se onnistuukin sinkoamaan sen aina jonnekin lattialle -ja vielä sinne seinän ja sängyn väliin, että joutuu sänkyä siirtelemään yöllä- tai jalkopäätyyn??? Onneks vaan kerran yössä kaipaa maitoa.

Tää äiti on ihan |O
 
Dolly tekee kyllä hyvää välillä päästä tuulettumaan, mutta on ihanaa palata kotiin vauvan luokse! Mulle tuli lauantai-iltana ihan hirveä ikävä tyttöä siinä vaiheessa, kun kotiuduttiin häistä ja olin menossa nukkumaan. Ei meinannut edes uni tulla silmään kun mietin, että nukkuuko tyttö ja miten hoidossa menee. Mutta tosi hienosti oli mennyt ja hyvin minäkin pärjäsin. :)

aani voimia arjen pyörittämiseen. :hug: Mä olen sillä istuttanut syöttötuolissa, kun tyttö istuu siinä tosi jämäkästi. Nyt olen vähän laittanut tukea kylkiin, mutta päivä päivältä istuu tukevammin, eikä tosiaan valu puolelta toiselle.

Täällä meni viime yö onneksi tosi hyvin. Tyttö nukahti klo: 19.30, heräsi kahdelta syömään ja nukkui sen voimilla puoli kahdeksaan asti aamulla. Kerran tuossa syömisen jälkeen heräsi pyytämään peittoa päälleen. Meillä on iltaisin aina tosi kuuma ja yöllä tulee viileä, kun kaikki ikkunat on auki. Tyttö potkii peittoa pois jatkuvasti ja sitten heräilee hamuamaan peittoa, joka yleensä on jalkopäädyssä.

Täällä on ihan hirveät touhut koko ajan käynnissä! Syöttötuolissa tyttö jumppaa jaloillaan niin, että suoristaa niitä sitä jalkatukea vasten ja liikkuu ylös-alas-ylös-alas ja samalla hakkaa toisella kädellä ruokapöytää kuin mikäkin isontalon emäntä. Koita siinä sitten syöttää. :D :kieh: Lattialla tytöllä on jatkuvasti pää ja jalat ylhäällä alustasta (tytöllä on varmaan paljon paremmat vatsalihakset kuin mulla) ja muutenkin koko ajan täytyy tohottaa jotakin.

Tytöllä on yön aikana mennyt ääni ihan täysin, itku ja juttelu on pelkkää pihinää. Toi räkäimuri on hyvä keksintö, mutta ihan hirveetä koittaa käyttää sitä, kun tyttö itkee kuin syötävä. :'(
 
Heippa! Meillä oli aavistuksen parempi , tuntuu jopa vähän levänneeltä... Ei silti kyllä mitään kovin hääppöistä, mutta sain itsekin 2 x 2,5 h unta kun viime aikoina unipätkät on ollut max. 1,5 h. Kummallisista asioista ihminen voi iloita :) Ei tuolla pojalla alkuyöstä nälkä taida olla, mutta edelleen lähes aina tarjoan rintaa, koska sillä pääsen itse nopeiten takaisin sänkyyn. Tutti on taas onneksi alkanut kelvata eli välillä saan pojan sillä uudestaan uneen, kun otan imetysasentoon syliin ja annankin tutin tissin sijaan :LOL: Mun pitäisi varmaan jostain kerätä energiaa ja joku yö odotella pidempään ennen kuin menen pojan luo, kun välillä tuntuu että se puoliunessä kitisee ja hermostuu enemmän kun meen "häiritsemään".

aani ostin sellaisia pimeässä loistavia tutteja ja sen löytää sängystä aika helposti ja varmaan poika oppii sen itsekin aika pian etsimään.

Unikoulua ihan tosissaan taidetaan aloittaa vasta lokakuussa, kun mennään syyskuun lopussa reissuun ja siellä kuitenkin on pakko saada poika hiljaiseksi yöllä mahdollisimman helpolla = imetys... Harjoitellaan nyt kuitenkin itsekseen nukahtamista ja ilman tissiä nukahtamista aina kun jaksetaan, välillä onnistuu ja välillä ei.

Mä imetän aina noin puoli tuntia puuron tai soseen jälkeen. Muuten imetyskertoja on päivässä aika monta, tänäänkin jo kolme tähän mennessä: klo 8 heräämisen jälkeen, klo 9.30 puuron jälkeen ja klo 10.15 päikkäreille mennessä.

Hampaita mekin odotellaan, koko alaien on ihan valkoinen ja pullea... Mun isä oli sitä mieltä, että sieltä tulee enemmän kuin kaks hammasta ja siltä se kyllä mustakin näyttää...

Meillä on edessä kiireinen viikko tai siis joka päivälle on jotain ohjelmaa. Keskiviikkona meen juttelemaan töihinpaluusta pomon kanssa (onneksi ei ihan vielä tarvii mennä, mutta keväällä ) ja perjantaina on töissä elojuhlat ja jätän pojan miehen kanssa kaksin ekan kerran paria tuntia pidemmäksi ajaksi!! Ja tänään mennään kavereiden kanssa ulos syömään, pöytävaraus on neljälle aikuiselle ja kahdelle syöttötuolille... Saa nähdä mitä siitä tulee, kun pojat on viikon vajaa 6 kk ja 6,5 kk ikäiset :)
 
Dolly04, onnittelut ryöminnästä! Oikein mittanauhallako mittasit ;)

Ikuisuus, kivaa että häissä oli mukavaa ja äitikin pärjäsi yön yli ;) Olisi itsekin kiva mennä häihin piiiitkästä aikaa, mutta kun kukaan tutuista ei ole saanut aikaiseksi. Millaiset häät olivat?

Riisistä olisi kysyttävää. Eli mitä olette siitä tehneet? Itse ajattelin nyt ensin ostaa riisihiutaleita ja tehdä puuroa/velliä. Oletteko keittäneet ihan normaaleja riisejä ja sitten soseuttaneet kasvisten kanssa vai miten?

Sarina ja Eva huomenna 6kk
 
Mini, mistä noita pimeessä loistavia tutteja voi ostaa??

Mää kihisen täällä vieläkin!!!! Siis joku hemmetin urpo oli parkkeerannu autonsa niin lähelle mun autoa, et sain ehkä 30cm ovea auki ja ujuttauduttua sisälle!!! Tytön jouduin jättämään turvakaukalossa ostoskärreihin odottamaan kun siirsin auton toiseen parkkiruutuun. Pikkasen mulla kiehu!!! "¤"¤&&%¤#####%&!!!!! Munkin auto oli kyllä nippanappa omassa ruudussa, en jaksanu käydä sitä korjaamaan kun sillä parkkisella oli alle kymmenen autoo ja kymmeniä tyhjiä ruutuja, joten jonkun kusipään täyty vaan vähän "opettaa". Sen ei todellakaan olis tarvinnu parkkeerata viereen, vaan ois voinu valita minkä tahansa muun ruudun! Jos mulla ei ois ollu muksut mukana, varmaan olisin jääny odottaa autolle että se tyyppi tulee kaupasta, ja kattonu kun se änkee repsikan ovesta sisälle (meillä oli siis kuskinpuolen kyljet vastakkain), en varmaan ois siirtäny omaa autoani pois tieltä!! Sieltä repsikan ovesta sen on täytyny pihallekin tulla tai sitten on ollu tosi pien ukko!! (Autosta ja autossa olevista tavaroista päätellen oli mieshenkilö kyseessä.) Hitto mikä urpo!



 
Laalaa Voi toista, ihana uusi taito. :heart:

bebo Hienoa, että teillä nukahdettiin itsekseen! Eikö olekin mahtava fiilis. :)

ikuisuus Mukava kuulla, että yökyläilyt meni hyvin ja pääsitte tuulettumaan. :) Paranemisia!

Dolly04 Onnea uudesta taidosta. :heart:

aani Ihan kuin olisin lukenut omaa avautumistani muutaman päivän takaisesta parkkipaikka- tilanteesta. :D Kyllä osaa pistää vihaksi tuollainen. :kieh:

Maidosta: Meillä juodaan ruuan kanssa huikat vettä, jonka jälkeen maito. Silloin kun maisteltiin soseita, oli annettava ensin maito. Nyt kun toinen on hokannut, että syödään muutakin kuin maitoa, uppoaa maito ruuan jälkeen ehkä jopa paremmin. Ja syöttötuolissa on kivaa syödä kun saa olla pöydän ääressä. :)

Nyt on kaksi yötä tytöllä takana yöunia omassa huoneessa. :heart: Jopa minä pärjäsin ensimmäisenä yönä hyvin. Kävin vain ennen nukkumaan menoa kurkkaamassa. :LOL: Herääminen on aikaistunut tytöllä tunnilla. :eek: En tiedä nukkuuko päivällä "liikaa" tarpeisiinsa nähden. Täytyy kokeilla ja rokottaa päikkäreistä vaikka 15min, jos vaan mahdollista.
 
aani, ihan Cittarista ostin Ainu Mam -merkkisiä : http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Mam-Night-luonnonkumi-6-16-kk

Tuolla sanotaan että loistaa tunnin ajan, mutta kyllä ne vielä aamuhämärissäkin loistaa mun mielestä... Ja on muitakin merkkejä, muistaakseni Aventilla oon nähnyt myös.
 
Hehee, täällä jo rauhotuttu :LOL: Ei vaan aina jaksa ymmärtää...

Mini, kiitti tiedosta! Noita saattas olla meiänkin lähikaupassa, pakkaus näyttää hämärästi tutulta. Ei ole tullut sen tarkemmin tutkittua tuttihyllyä, kun olen ostanu aina niitä rengastutteja.

En muista kuka joskus aiemmin kirjoitti, että vauva ryömii sängyssä, mut ei vielä lattialla? Jokos teillä nyt ryömitään lattiallakin? Meiän tyttö ryömi kans ensin sägyssä, ja sit vasta lattialla. Nyt se on jonkin aikaa noussu sängyssä kontalleen ja tänään ekan kerran lattialla. :heart: Saas nähä kuinka kauan menee että keksii siirrellä jalkoja ja käsiä, nyt on vaan kiva hytkytellä edes takasin siinä konttausasennossa.

Äsken myös hilas ittensä istumaan sitterissä. Istu vinossa toisen lonkan varassa ja piteli sitterin laidoista kiinni. Koskaan ei ole vielä ruokailu sujunu niin siististi, kun ei kertaakaan muistanu tunkea käsiää suuhun, oli niin tärkee homma pidellä kiinni. :D

Mites mä nyt koko ajan joudan täällä roikkumaan... :eek:
 
Minä laitoin pojun eilen vaakaan, kun seuraava neuvola on meillä vasta syyskuun alussa ja viimeksi käytiin neuvolassa heinäkuun alkupäivinä. Paino näytti 10,450 kg. Eli painoa ei enää tule ihan kilotolkulla kuudaudessa. Heinäkuusta painoa on tullut noin 600 g. Hyvä, hyvä!!!! :attn:

Hassuinta siinä vaaka-reissussa oli se, että kun pojun laittoin selälleen, niin heti sieltä oli pakko kammeta itsensä istumaan. Toinen sitten istui ja piti vaa`an reunoista kiinni. Silloin olisi ollut kamera paikallaan, mutta oli niin ainutlaatuinen hetki, joten täytyy vaan tyytyä muistelemaan tuota tapahtumaa. :heart:

Silloin joskus kerroin sen muro-tarinan. Tarkoitus oli lähinnä se, että tuntui niin pahalta, kun toiselle ei voi vielä antaa kaikkea, mitä itse syö... Meillä tosin poju seuraa jatkuvasti, että "mitä toi äiti pistää suuhunsa", joten täytyy vaan totutella. Nyt aamuisin minun jugurtti on aina se, mitä poju katselee ja on ihan innoissaan, että "kohta äiti varmaan antaa tota mulle"... Että täytyy muistaa syödä terveellisesti, kun noin pienikin seuraa niin tarkasti, että mitä sitä ihmiset oikein syö. :LOL: :saint:

-mervi-elina ja poju 7 ½ kk
 
aani minä ainakin kirjoitin, että tyttö ryömii sängyllä muttei vielä lattialla. Ei ole edelleenkään lattialla ryöminyt. En tiedä, johtuuko osin siitä, että meillä on tosi kuuma ja tytöllä aina vaan vaippa päällä ja hikinen iho ja parketti ei ehkä ole maailman kivoin yhdistelmä. Ja tytön tyylillä otsa viistää maata pitkin. :D Isovarpaissa jo molemmissa jaloissa rakon alut, kun tyttö niin innokkaasti jotakin lattialla kuitenkin harjoittelee...

Mini77 kiva, että teilläkin oli hieman parempi yö!

sarina häissä on tosiaankin mukavaa! Meillä on ensi kesällekin tiedossa ystävien häät ja taitaa nyt lähivuosina olla ihan riittämiin juhlia. :) Oli oikein perinteiset häät ja todella lämmin ja ihana tunnelma, hyvää ruokaa, hyvä bändi ja tanssia yöhön asti!

nellis kiva, että omaan huoneeseen siirtäminen sujunut hyvin! Me asutaan pienessä kaksiossa ja varmaan vielä vuoden päivät joudutaan tässä kärvistelemään, joten omasta huoneesta ei ole tietoakaan vielä aikoihin.

mervi-elina meillä kanssa tyttö tuijottelee aina tarkasti, mitä syön. Ja selvästi on pahoillaan, kun en anna omaa ruokaani hänelle. Onneksi tyttö vielä tyytyy osaansa ja voin edes jonkinlaisella omallatunnolla herkutella. Kuulostaa ihanalta tuo vaa'alla istumaan nouseminen! Minkä ikäisenä teillä poju oppi nousemaan istumaan?

Mulla on vieläkin muutama raskauskilo jäljellä ja alkaa hermo mennä. Miten voikin olla näin huono itsekuri? Puhuttiin yhden kaverin kanssa, että alettais käydä viikoittain yhdessä vesijuoksemassa. Toivottavasti aloitetaan pian, jos pääsisi tästä inhottavasta löysähköstä olemuksesta eroon.

Oli äsken melkoinen nukuttaminen, että tytön sai päiväunille. Jätti muutenkin päivän ekat päiväunet väliin ja muuttuikin sitten yliväsyneeksi. Vaunulenkillä nukkui aivan liian lyhyet unet, eikä enää nukahtanut uudelleen. Ruuat ei ole maistuneet muutamaan päivään, en tiedä yhtään, mistä nyt kiikastaa? Tyttö joisi vaan maitoa, soseet ja puurot ei kelpaa ja velliäkään ei suostu juomaan?
 
Hauska lukea, että muillakin pikkuiset juttelee murisemalla :D Meillä vastataan kaikkeen murinalla. On sitten kivaa asiaa, tai äitin komentamista. Iskä sanoi tänään tytölle, että kuulostat ihan formula-autolta :LOL:

Meillä ei vielä ryömitä tai pysytä istuma-asennossa. Tyttö kyllä kääntyilee lattialla ja kiertää ittensä ympäri lelujen perässä. Kovasti on kyllä yritystä eteenpäin pääsemiseen. Varsinki pehmeällä alustalla jalat menee hienosti koukkuun jo mahan alle. Ja kovalla yrityksellä pääsee kuin pääseekin sängyssä eteenpäin.

Hampaita ollaan ooteltu jo tovin, mutta eipä ne taida sieltä vielä vähään aikaan tulla. Kuolaaminen on kyllä runsasta ja tyttö mussuttaa leluja ja puree tosi kovaa kun pistää sormen suuhun.

Olipas kiva kuulla, että ne soseet ei oo sopinu muillekaan. Oon itekki miettiny, että jollekin lisäaineille se varmasti reagoi, mutta tuota öljyä en ollukaan tullu ajatelleeks. Nyt tuntuu jo iho rauhottuvan huomattavasti kun en oo purkkiruokia antanu pariin päivään. Ostin kaupasta pakastemarjoja ja niitä oon sitten mössänny iltariisipuuron sekaan. Tyttö tykkää ihan simona marjapuurosta. Tuo maidoton riisipuuro tuntuu olevan ihan ok. Katotaan nyt sitten kun alotan viikon päästä viljat...

Joku täällä sano, että profylac oli outo korvike!? Se taitaakin olla täällä pääkaupunkiseudulla päin oudompi, kun mullekin lääkäri sano ettei oo siitä kuullukaan. Se on kyllä meidän mielestä tosi hyvä korvike. Ei oo tytölle tullu mitään vaivoja siitä ja samanhintasta kun almiron. Toki kaikki ei vaan sitten tykkää erimakusista korvikkeista. Meidän tyttö syö melkein mitä vaan, kun se on tuttipullossa =)
 
ikuisuus Kiva että teillä oli yökyläily sujunut hyvin! Paranemisia ja toivottavasti tytölle alkaa ruoka maistua paremmin.

mini77 On kyllä ihanaa kun lapsi nukkuu ees vähän pitempiä pätkiä. Ite on heti vähän virkeämpi. Meillä poika on nyt monena yönä nukkunut ekan pätkän noin 3,5h sen jälkeen lyhyempiä pätkiä. Viime yönä poika söi vasta puoli 5 jälkeen ja sitten olikin vaikea enää saada nukahtamaan.

On kyllä ihanaa, kun poika on alkanut iltaisin nukahtamaan itsekseen! :heart: Päivisin unille saaminen kestääkin sitten ainakin tunnin joka kerta...iltaisinkin kyllä kestää, kun poika edelleen vetää iltajumpat sängyllä ennen kuin rauhoittuu. :D Taidetaan kunnolla alkaa unikoulu vasta kun miehellä alkaa kesäloma, niin voidaan sitten vuorotella nukuttamisessa.

nellis88 Kiva että yöt omassa huoneessa ovat sujuneet hyvin. Asutaan kolmiossa, että ois toinenkin makkari johon pojan jossain vaiheessa voi siirtää, mutta en vielä uskalla kun heräilee kuitenkin usein. Mies nukkuu siellä usein kun menee aamuvuoroon, koska joutuu heräileen tosi aikaisin samoin yövuorojen jälkeen niin saa rauhassa nukuttua.

Meillä poika ei vielä istu. Olen kokeillut tukemalla, mutta kellahtaa saman tien makuuasentoon eikä osaa vielä itse ottaa tukea. Syöttötuoli ollaan nyt hankittu, tai odotellaan sitä postista. Ostettiin sellanen Hauck Alpha huutonetistä.

Minäkin mielelläni tarjoaisin ruuan päälle rintamaitoa, mutta ei kelpaa. Välillä mietin, saako poika tarpeeksi nestettä. Oon sitten antanut tuttipullosta vettä ruuan päälle ja kyllä poika sieltä aina pienen siemauksen ottaa.
 
ikuisuus, meillä poju vetää itsensä istumaan sitterissä, jos on sylissä selällään ja tosiaan tosta vaa`alta. Lattialta ei vielä osaa nousta istumaan. En siis vielä laske, että osaa nousta istumaan. :attn: ;) Sitteristä pungersi istumaan heinäkuun lopulla.
 
Huomenta!

Täällä menossa marjanpoiminta ja -keitto urakka. Ekax kerättiin omat ja nyt käydään auttamassa anoppi-mummoa.

aani hyvin kuvaavaa tuo "siisti sitterissä syöttö" kun kädet oli varattuna muihin tehtäviin kuin suuhun tunkemiseen.
Ja mä niin nään mervi-elinan pojun istumassa vaa'an päällä, kun olen hänestä kuvia nähnyt. :)

Meillä poika on käyttänyt pari kertaa komeita alahampaitaan tissiin. Ei kivaa. Kohta alkaa pelottaa imettäminen.. KOlmipäiväinen kakattomuus sai päätösen viimeyönä, itkua oli, ja vääntöä. Sellasta sormipötkylää tuli pitkästi.. Otin pojan hoitopöydälle punnertamaan ja autoin (?) pitämällä pojan jalkoja vatsanpäällä koukussa.
Tässä meinasi mennä yöt itkuksi ja tunnin välein heräämiseksi. Sitten havahduin ja muisti että joku teistä mainitsi ja muistutti jonkun muun vastaavassa tilanteessa kahvinjuonnista. Huomasin että taitaapa mennä useampi kupponen (mukillinen)/päivä, ja nyt olen juonut vain yhden. Heti rauhoittuivat yöt.

meillä ei mene puurot, eikä vellit. Varsinkaan vellit. Poika jotenkin inhoaa korvikkeen makua ja se sama haju tuntuu velleissäkin. Muutoin tuntuu että parin päivän aikana poika on ymmärtänyt syömisen juonen. Ennen jotenkin imi ruuan lusikasta, nyt aukoo suuta kunnolla.

Eteenpäin ei meillä mennä, eikä taakse. Lentokoneharjoituksia edelleen. Toki pylly lupaavasti nousee monesti, ja eilen taisi tulla pari sellaista jonkun kuvaamaa hyppyä eteenpäin, mutta siinä kaikki.

Taidetaan lähteä mummolle marjankeruuseen. :wave:
 
Nellis88, minä käytän hedelmäsoseisiin ihan keittämätöntä hedelmää. Otan sitä hedelmälihaa ja laitan haarukalla sosemaiseks. Mutta jotain esim omenaa olen raastanut ja sitten esim nektaria olen antanut ihan pieninä paloina suuhun. Kuoria en ole vielä uskaltanut antaa, kun uskoisin, että ne jää kurkkuun kiinni. :attn: Tietty voi käyttää sauvasekoitinta, jos haluaa ihan sosetta.

tehilla, joo ihmeesti tosta pienestä miehestä löytyy sisua ja voimaa, kun jossain ei tykkää köllötellä selällään. :kieh: :heart:

Koko viime yön poju nukkui vatsallaan. Minä tietty olin hiukan säikky ja en osannut nukkua. Heräsin sitten tämän tästä katsomaan, että onko pieni kunnossa ja ei kai ole tukehtunut... :ashamed: :LOL: Poju nukkui viime yönä 11 tuntia ilman heräämisiä. Nyt täytyy vaan itse rentoutua ja opetella nukkumaan. :attn:

-mervi-elina ja poju 7 ½ kk
 
Nellis en tee hedelmäsoseita itse keittämällä, mutta teen päivittäin tytölle välipalaksi hedelmäsoseen tuoreista hedelmistä. Olen soseuttanut sauvasekoittimella päärynää, persikkaa, nektariinia, luumua, viinirypäleitä, hunajamelonia, viinimarjoja, vadelmia, mustikoita, banaania jne. Oikeastaan kaikkea, mitä nyt tuoreena kaupasta ja pihasta löytää. :) Onpa ainakin kaikki vitamiinit tallella ja hyvin on tytölle maistunut!

mervi-elina ok, mutta kuulostaa kuitenkin ihanalta!

bebo hienoa, että iltanukahtamiset sujuvat jo vauvalta itsekseen! Meillä samoin, että päiväunille nukutus onkin sitten hankalampaa.

Viime yö oli taas parempi, tyttö jopa nukkui aamulla yhdeksään asti, mitä ei ole tapahtunut moneen kuukauteen. Me noustaan joka aamu viimeistään seitsemältä yleensä. Yöllä tyttö heräili usein, mutta rauhoittui suht helpolla. Itselläkin suht levännyt olo taas.

Pian sänkyostoksille, meillä tähän asti ollut 120cm sänky alkaa yllättäen tuntua liian kapealta, kun tyttö siinä aamulla itsensä kampeaa poikittain! :D
 
Ikuisuus, meillä oli sama juttu et helteillä pidettiin tyttöä vaippasillaan lattialla, eikä oikein päässyt nihkeällä iholla eteenpäin. Sillon kuukaus sitten oli yks vähän viileämpi päivä ja viileä yö tulossa ja pistin tytölle potkupuvun päälle, niin sehän ampais kuin raketti liikkeelle! :D Nyt kyllä nitkuttaa eteenpäin ihan ilkosillaankin. Menee hassusti vähän itseään nostaen eli ei vedä vatsaa lattiaa pitkin. Kun menee oikein lujaa, näyttää ja kuulostaa kuin laukkaisi. :LOL:

Nellis88, kiva kuulla että vauvan siirto omaan huoneeseen nukkumaan onnistu noin hyvin! Tuosta minäkin haaveilen kunhan tytön yösyönnit millon loppuu.

Hedelmä-/marjososeita tulee tehtyä harvemmin itse. Tuoreena olen antanut vain banaania, päärynää, mansikkaa, vadelmaa ja mustikkaa. Haarukalla olen soseuttanut ja banaanista kaapinu suoraan lusikalla. Mansikat ja vadelmat puristin sormien välissä suoraan puskasta suuhun. :) Kovasti vaan nuo tuoreet marjat ja hedelmät meiän neitiä irvistyttää.

Mervi-elina, meillä tyttö nukkuu pelkästään vatsallaan! 3kk oppi kääntymään mahalleen ja sen jälkeen ei ole nukkunu muuten. Paitsi vaunuissa selällään... Olin kans sillon ihan säikkynä ja kääntelin yöllä takasin selälleen, mutta eihän se siinä pysyny. Huomasin myös että alkoi nukkua parempia öitä silloin kun alkoi nukkua mahallaan. Heräs tietysti silloin vielä pari-kolme kertaa yössä syömään, mutta syöntien välit nukkui tosi sikeästi ja rauhallisesti.

Miten ihmeessä mä saisin tuon tytön nukkumaan aamuisin pitempään?? Herää viimeistään kuudelta, mut tänäkin aamuna jo ennen kuutta! Iltasin käy nukkumaan kahdeksalta. Sieltä päästä tietysti vois yrittää venyttää nukkumaan käyntiä tunnilla ja kokeilla onko vaikutusta, mut on todella väsyny jo sillon ennen kahdeksaa ja iltatoimista ei ole tulla mitään, niin en ymmärrä miten sitä sais vielä tunnin valvotettua! Viimeiset torkut ottaa 18-18.30. Ne on aina vaan nuo puolituntia, ja jos yrittäs saada tytön valvomaan yhdeksään asti, niin se pitäisi saada nukkumaan noita viimesiä päikkäreitään pitempään, mutta eipä siihenkään pysty pakottamaan... Meiän esikoinenkin oli vauvana aamuvirkku ja on edelleenkin (nukkuu nykyään sentäs seitsemään), että ainut järkevä ratkaisu tuntuu olevan että pitäs itse kyetä kampeamaan sinne sänkyyn jo ilta yhdeksältä... Ilta venähtää aina vähintään sinne yhteentoista! Esikoinen käy nukkumaan yhdeksältä, enkä mä vaan pysty rauhottumaan heti sen kaiken hulinan jälkeen, vaan se tunti-pari täytyy ainakin saada rauhoittumiseen ennen kuin pystyy nukkumaan. Ja se on se päivän ainut omahetki ja yhteinen hetki miehen kans ilman lapsia. Siitä luopuminen on aika iso juttu...

Tyttö taitaa heräillä... :wave:
 
aani mulla ei ole mitään keinoa, millä saisi vauvaa nukkumaan aamulla pidempään. Meillä herätään melkein aina ennen seitsemää, mutta vaikea tytön uniin on vaikuttaa. Illalla, jos venyttää nukkumaanmenoaikaa, se venähtääkin sitten monella tunnilla, kun yliväsynyttä tyttöä ei enää saa nukahtamaan millään. Päiväunia en myöskään osaa venkslailla, eli näillä mennään. Meillä siinä mielessä eri tilanteet, että meillä on vain tämä yksi lapsi, ja saan hänen nukkumaanmenonsa jälkeen omaa ja kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Mutta tuppaa venähtämään mullakin tuo nukkuminen, monesti kello jo puolen yön, kun sänkyyn kömmin. Meillä tyttö aikaisti rytminsä ihan päivässä, aiemmin valvoi pitkään iltaan ja heräsi aamullakin vasta 10-11 aikaan. Yhtäkkiä rytmi vaan aikaistui.

Jes, löydettiin uusi sänky, joka tulee puolentoista viikon kuluttua kotiinkuljetuksella. Sitten onkin tilaa nukkua. :heart:
 
mervi-elina Meillä poika myös tykkää nukkua vatsallaan. Viime yönäkin nukkuin pisimmän pätkän vasta kun pääse vatsalleen. Aina ei vaan osaa itse jäädä niin, vaan nostelee päätään mutta rauhoittuu kun pidän kättä selän päällä. Aluksi myös pelkäsin jättää nukkumaan vatsalleen, mutta nyt luotan jo siihen että poika vaihtaa kyllä itse asentoa jos se ei tunnu hyvältä.

Viime yö olikin sitten taas melko katkonainen, samoin eiliset päikkärit. Tuttia piti nostella koko ajan...ihan kiukutti, ajattelin jo että nyt saa tutit kyytiä! Mutta ei taida olla ihan helppo juttu siitä vieroittaa.

ikuisuus Varmasti alkaa käydä sänky ahtaaksi, kun meillä ei tunnu tuo 160cm leveäkään riittää kun poika siellä alkaa pyörimään! :LOL: Välillä tuntuu, et jotku turvalaidat sais olla, kun siellä ryömitään ja pyöritään laidasta toiseen.

aani Meillä kanssa poika heräilis tosi aikaisin, mutta oon saanut nyt nukkumaan vähän pidempään sillä lailla, et otan viereeni. Viime yönä söi puoli 5 aikoihin, ja sittenkin oli jo vaikea saada nukahtamaan uudelleen. Vähän liian aikainen aamu meikäläiselle! Vieressäkin pyörii ja hyörii välillä aika kauankin, mutta yleensä simahtaa jossain vaiheessa kun olen ihan hiljaa ja pidän kättä päällä ja esitän itse nukkuvaa! :D Toivottavasti ei vaan totu vieressä olemiseen, ettei sitten omassa sängyssä osaa jatkaa unia.

Unikouluttelussa tuli vähän takapakkia eilen illalla...tänään taas uusi yritys. Päivän ekoille päikkäreille poika nukahtaa rinnalle, vaikka tekisin mitä! Laittaa silmät kiinni melkein saman tien kun saa tissin suuhun. Tänään kävin parturissa ja mies jäi nukuttamaan poikaa. Jäi sinne kovasti itkien ja vähän jännitti lähteä mutta hienosti poika oli nukahtanut. Päikkärit on vaan olleet nyt semmosia pätkiä, että nukahtaa, herää itkien, nukahtaa ja herää itkien. Ois varmaan virkeempi olo kun sais yhtäkestoisen unipätkän. Auttaiskohan se unikoulu sitten siihen..
 

Yhteistyössä