Helmivauvat 2010

aani kiitos kattavasta lapsenkasvatus-infosta :D Toki jokaisella on ja pitääkin olla ne omat säännöt ja periaatteet mistä ei jousteta. Toisilla on tiukempi kuri kuin toisilla, eikä varmasti yhtä ja oikeaa tapaa ole :) Mutta kiitos, kokemuksia lisää!

ikuisuus Jaksamista sinne :hug: Voi kun tietäisi mikä toista itkettää ja valvottaa :'( Meilläkin taidettiin taas herätä viime yönä ainakin 3 kertaa, en mä pysy enää perässä, kun sitä vaan nousee robotin lailla : /

Me oltiin eilen kyläilemässä melkein koko päivän ja pojan päiväunet koko päivänä oli 1 tunti!! Yllättävän hyvällä tuulella oli kuitenkin, vaikka selvästi oli väsy!

Mites muilla oman jaksamisen kanssa?
Musta tuntuu, että viimonen kuukaus on ollu jotenkin tosi rankka :| Pojalle puhjennut 2 hammasta, on ollut flunssaa, opittu hirmusesti uusia taitoja yms. jotka selkeesti vaikuttaa pojan nukkumiseen! Samoin kun se, ettei enää iltasin ota edes pieniä torkkuja joten se alkuillan pieni lepohetkikin on historiaa : / Mikäs siinä touhuillessa jos tuo olis edes hyvällä tuulella iltaisin, mutta kun alkuillasta on jo niin väsynyt ettei mikään enää kelpaa, eikä viihdy oikeen missään! Mulle pahin aika päivästä on juurikin tuo alkuilta (17-19), olen sillon jotenkin ihan katkipoikkikuollut ja tekisi mieli vaan lysähtää sänkyyn ja antaa kaiken olla :ashamed: Silloin aina päätän mennä pojan kanssa samaan aikaan nukkumaan, mutteihän se koskaan pidä. Aina sitä pitää kumminkin kukkua yömyöhään ja aamullahan se taas kostautuu |O

Huh, tulipas taas valitusta.. Välillä sitä on vaan niiiin väsyny..
 
Mini meillä on kaksikin nokkamukia, muistaakseni molemmat Mam-merkkisiä venttiilillä. Tyttö ei ole vielä hoksannut, miten pullosta tulee juomaa, joten harjoittelun asteella. :)

Dolly mulla on nyt alkanut tulla sellaisia tnteita, että mitenkähän tässä jaksaa. Meillä meni yöt niin pitkään tosi hyvin, että sai aina yöllä levättyä oikein kunnolla ja aamulla oli taas energinen. Nyt tuntuu, että kun öisin herää tunnin välein ja hyssyttää itkevää tyttöä, ja päivisinkin tyttö nukkuu huonosti, niin ei ole oikein mitää hetkeä, jolloin saisi ladata omia akkuja. Ainoa vaihtoehto on jättää tyttö miehelle ja käydä hetken aikaa jossain kodin ulkopuolella. Mäkin joka aamu väsyneenä mietin, että tänä iltana menen nukkumaan samaan aikaan tytön kanssa, mutta iltaisin jään aina telkkarin ääreen nauttimaan mahdollisesta rauhasta. No, toivottavasti meillä pian yöt paranee ja saa taas takaisin oman energisen itsensä!

Meilläkin Dolly muuten nukutaan huonoja päiväunia. Yleensä tyttö nukkuu enintään 30min. + 60min., mutta yleensä vain parit puolen tunnin unet päivällä. Tänäänkin tyttö ollut hereillä jo reilut 4,5h, mutta edelleen kauhea touhu, eikä suostu käymään unille. Vaikka siis yö meni valvoessa. Ihan mahdotonta touhua! Mutta eipä tuota tyttöä väkisin päiväunille saa, vaikka mitä tekisi. Joten jaksamista sinnekin, tiedän tunteen. :hug:

Tyttö myös alkaa itkeä heti, jos häivyn näköpiiristä! Aamulla tyttö oli miehen sylissä ja heti, jos ei enää nähnyt mua, huusi täysiä. Onko jotain eroahdista, vai mitä ihmettä? Olispa ihanaa, jos tyttö osais kertoa mulle, mikä on hätänä.

Kävin aamutuimaan vesijuoksemassa, kylläpä piristi ja sai vähän tuulettaa tunteita, kun ollut vähän hermoja kiristävää aikaa viime päivät. :ashamed:

Tulipa tästäkin oikea valitusvirsi, mutta joskus näin. Iloinen asia on se, että tytölle pitäis syntyä serkku tässä lähiviikkoina. :)

Eilen kylvetettiin tyttö pienessä pesuvadissa ja tyttö tykkäsi ihan hulluna! Pystyi lähes omatoimisesti istumaan siitä pitämällä laidoista kiinni. Ja yritti nousta seisomaan! :O Ottaa kiinni edessä olevasta laidasta ja nostaa takapuolensa ylös. Toi tavallinen amme on vielä niin iso, ettei tyttö voi siellä oikeen iteksensä touhuilla, niin aateltiin kokeilla vatia. :heart:

Nyt kahvin juontiin!
 
Jaksamisen kanssa on vähän niin ja näin. Nyt oon ollut paljon energisempi, kun oon nukkunut eri huoneessa ja mies on hoitanut pojan yöheräilyt. Ei oo kaivannut ite päikkäreitä ja ihanaa kun on senkin ajan voinut tehdä jotain omia juttuja. Mies on enää viikon lomalla, sitten minä hoidan taas yöt. Toivottavasti alkais sujua unikoulun myötä paremmin. Monesti yöt menee edelleen niin, että poika nukkuu ensin pidemmän pätkän ja sen jälkeen heräilee loppuyön jopa tunnin välein. Mutta nyt poika on oppinut ainakin välillä nukahtamaan itse. Heräilen välillä siihen, että kuuluu itkunparahdus, mutta poika jatkaa unia.

ikuisuus Kiva että teillä meni yö paremmin! :)

Käytiin pojan kanssa tällä viikolla äiti-lapsikerhossa. Poika tykkäsi kovasti. Ei juurikaan ujostele tai arastele muita ihmisiä. Tai ensin katselee totisena ympärilleen, mutta kohta on jo kova vauhti päällä! :D Muskarista tykkää myös. Vauvauintikin täällä ois alkanut tällä viikolla, mutta taitaa tuossa olla meille jo ohjelmaa tarpeeksi!
 
taas jääny kirjoittelu, muutot sun muut. mistäköhän aloittaisi. tällä hetkellä täällä ryömitään, kontitaan peruuttaen ja peruutetaan istumaan. hampaita ei ole vielä. 6kk mitat 8500g ja 70.3cm pitkä. iso poika. kovin hymyilevä ja iloinen pikku poika. nyt tosin koko perhe flunssa kourissa. yöt nukutaan melki kokonaan, kerran yössä herää vesipullolle.. 20-08. nukkuu. muutamat päikkärit nukkunut 4 tuntia vaunussa.. huh huh. viikon päästä jo tulee 7kk. nopeasti aika menee. äsken sitä kirjoiteltiin kuinka syntyi ja sun muita ja nyt mennään ja kovaa eteenpäin. on kieltämättä ollut vähä haastavampaa arki kun entuudestaan tuo almoust 4wee tyttö.

kiaralle onnea vauvapuuhiin :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Meillä on meneillään joku siirtymävaihe tai muuta unien kanssa, kun tää on ihan mahdotonta! Aiemmin tyttö jaksoi hereillä 3h, jonka jälkeen alkoi hieroa silmiään -> maitoa -> pinnasänkyyn unille. Ja nukahti aina! Nyt nukkumaanmeno pelkkää huutoa ja taistelua. Eilen illalla yöunille laitto kesti 2,5h, mikä on ihan älyttömästi, kun ennen meni enintään vartti.

Päiväunia tyttö ei ole nukkunut tänään vielä minuuttiakaan, vaikka uinnin jälkeen kolme tuntia sitten jo hieroi silmiään. Ihan mahdotonta! Tyttö tulee yliväsyneeksi ja ärtyisäksi mutta hetken kuluttua taas on muka pirteä? TOsi hankalaa, kun en yhtään tiedä, milloin tyttö pitäisi laittaa unille ja milloin on "väärä hälytys". Ei nukahda myöskään rattaisiin. Krisu taisi joskus puhua siitä, kun vauva nukkuu vähän, ja meillä nukutaan koko ajan vaan entistä vähemmän! Tyttö on tainnut vuorokauden aikana nukkua enintään 11,5h.

Inhottavaa, kun tuntuu, etten osaa lukea tyttöä ollenkaan! Ehkä tyttö alkaa jaksaa olla valveilla enemmän kuin tuo 3h ja tuntuu myös, ettei päiväunia voi enää nukkua klo: 16.00 jälkeen, että tytön taas järkevään aikaan nukkumaan. Eilen illalla meni taas tosi myöhään nukahtaminen, kun nukkui autossa päiväunia 17.30-18.30.

Oltiin eilen katsomassa puolen vuorokauden ikäistä tytön serkkua ja kylläpä se oli söpö (ja pieni, 2300g vaikka täysiaikaisena syntyi)! :)

Tyttö liikkuu enemmän ja enemmän ja nyt alkaa ehkä jo osata oikean ryömimisen alkeita. Pääasiassa kuitenkin kieritään pitkin kämppää. :D
 
Dolly, juuri näin, joka perheessä omat säännöt ja tavat. Ja onhan se niin siitä lapsestakin kiinni minkälaiset niistä säännöistä sitten muodostuu. Voimakastahtoisen lapsen kanssa on pakko joustaa tietyissä asioissa. Tai olen sen ainakin omani kohdalla huomannu, että kun minä olen valmis joustamaan, myös lapsi on valmis joustamaan, ja yhteiselo sujuu huomattavasti kivuttomammin.

Nokkamukeista:mulle kehuttiin NUK:n nokkamukia, joten kehun nyt eteen päin koska se on hyvä!

Tällasta Nalle Puhia myy ainakin S-marketit:

NUK Website - Welcome

Tuossakin siis on venttiili, mut ei sellanen erillinen, irrotettava kuin monissa on. Helppo pestä, ei vuoda, helppo imeä, kahvat lähtee irti. Voisin kuvitella tällaisen olevan kätevä matkoillakin!

Jaksaminen: vaihtelevaa :| En ala kirjoittamaan yhtään enempää tai tulee taas romaani. ;)

Jaksuja ikuisuus! Levottomuutta voi aiheuttaa myös tuo tytön liikkeelle lähtö :attn:

Täällä yöt tällä erää taas rauhottunu. Viime yönä tyttö söi ekan kerran kuudelta, mutta siitäpä se päivä sitten alkoikin. Mikäs sen mukavampaa lauantai aamuna. ;)

Lettujen paistoon! :wave:
 
Tyttö pääsi kaikesta vartioinnista huolimatta putoamaan pää edellä meidän sängystä. Soitin päivystykseen, jossa sanoivat, että täytyy seurata tajunnantasoa ja jos siinä tulee jotain erityistä, soitella uudestaan. Nyt ainakin tyttö virkeän ja normaalin oloinen, mutta ottaa niin sydämestä, miten tälläistä voi tapahtua. Tulee niin huono äiti -olo. :'(
 
ikuisuus Ei voi olla totta, meillä samanlainen onnettomuus tänään! :'(
Poika tosin tippui pinnasängystä. Olin laittamassa poikaa päikkäreille. Tapansa mukaan siellä touhotti ja itkeskeli. Kävin välillä tassuttelemassa ja laittamassa takaisin makuuasentoon. On ollut miehen kanssa puhetta, että pinnasängyn pohjaa pitäisi laskea alemmas. Poika ei ole kuitenkaan vielä meidän nähden noussut koskaan kunnolla reunaa vasten, vaikka käsillä välillä yrittääkin punnertaa itseään ylös sieltä. Nyt jotenkin pääsi niin kuitenkin käymään. Olin itse eteisessä ja kurkkasin välillä oven raosta pinnasänkyyn. Sitten yhtäkkiä kuului kova muksahdus ja hirveä itku ja niin poika oli lattialla! :(
Poika rauhoittui kuitenkin sylissä jonkin ajan päästä ja nukahti kun laitoin takasin sänkyyn.

Soitin myös päivystykseen. Siellä käskivät tarkkailla, ja herätellä jos alkaa nukkua epänormaalin pitkään tai alkaa oksennella kovasti. Tuli kyllä tosiaan huono äiti-olo...vanhempien laiskuutta kun ei olla saatu sängyn pohjaa laskettua...oma säikähdys kyllä purkautui itkuna kun sain pojan nukahtamaan.
 
bebo nyt voin ainakin täydestä sydämestäni sanoa, että tiedän tunteen. :hug: Mekin ollaan mietitty miehen kanssa, että pitäiskö pinnasängyn pohjaa laskea. Ehkä teidän harmillisesta tapauksesta viisastuneena saadaan mekin vauhtia pohjan laskemiseen. Ja tän päiväinen putoaminen säikäytti niin pahasti, etten ihan heti toivo seuraavaa.

Piti kysyä sellaista, että laitatteko tän ikäisen kasvis-/lihasoseisiin tyyliin riisiä tai makaronia sekaan? Noissa kaupan purkeissahan osassa 6kk ikäisille tarkoitetuissa jo on. Mä oon tehnyt tähän asti ihan vaan kasvis-/lihasoseita, mut mietin, että voisko tyyliin makaronia muussata ruuan sekaan? Olis kiva vähitellen alkaa laittaa tytölle ruokaa samantyyppisistä aineksista mitä itse syödään, niin siinä kohdin tuli mieleen tälläinen.

Ai niin, mua luultiin tänään tytön siskoksi. :LOL: :kieh: Sellainen vanha papparainen kyseli, että "mikäs on siskosi nimi". Meinasin lentää perseelleni.
 
Meillä alko tänään tissistä vieroittaminen koska en jaksa enää kärsiä :( enkä jaksa ajatella sitä mitä muut ajattelee jos en imetä...oon käyny kamppailuja itseni kanssa imetyksen suhteen ja nyt tulee loppu..sanokoon muut mitä haluaa, mä en enää jaksa, suoraan sanoen oon ihan loppu tän asian suhteen...:'( haluaisin imettää mutta kun se on sattunu kohta sen 7kk ni en yksinkertaisesti jaksa enää...
Poika nukahti tänää omaan sänkyynsä ihan itse...meillä on vähän unikouluntapaista menossa :) ja sitten tänään käytiin koko perhe yhtäaikaa saunassa ja hyvin onnistu...:rolleyes:

Tänään käytiin ulkona vaikka oli märkää ja laitoin pojan maahan konttamaan ja sehän lähti ku arojänis pitkin pihoja konttailemaan...tosin minä en heti tajunnu sitä että vanupuku voi kastua ja poika oli sitten ihan märkä:ashamed: mutta onneksi meillä on pesukone ja puhtaita vaatteita...=)
 
Kissa vietiin tiistaina uuteen kotiin. Hyvän kodin sai. Tietty meillä on kova ikävä, mutta pikkuhiljaa suru helpottaa. Isommille lapsille tuntui olevan tosi iso helpotus se kun veivät kisun uuteen kotiin ja näkivät, että miten ihanan kodin kisu sai. Pojun hengitys parani parissa päivässä! Lääkitys tietty jatkuu yhä, mutta pienemmällä annoksella ja tuntuu, että lääkkeessä on jotakin tehoakin.

Poju on nyt oppinut sekä ryömimään että konttaamaan. Välillä etenee ryömimisen ja konttaamisen yhdistelmällä.

Me saatiin vihdoinkin pojun oma huone valmiiksi. Poju muutti huoneeseen heti ja nukkuu ihan yksin omassa huoneessa. Tämä on nyt toinen yö. Sängyn pohjaa laskettiin heti, kun poju muutti omaan huoneeseen.

Kovasti tuo on menossa kohti johtoja ja esimerkiksi imuria. Olen ajatellut, että kielloksi tehoaa tässä vaiheessa ei. Olen sitä mieltä, että tietyt rajat täytyy olla. Lapsen iän mukaan toimin. Jostain joskus luin, että jo 4 kuukauden iässä vauva ymmärtää ei-sanan merkityksen. Se on sitten eri asia muistaako sen merkitystä! :LOL: Itse painotan kasvatuksessa johdonmukaisuutta ja tiettyjä sääntöjä. Omasta mielestäni lapsen ikä sanelee hiukan asioita. Tavoitteena olisi se, ettei uhmaiässä menetä omia hermoja ja silti ei anna lapselle periksi. Kai se on sitä että pyrkii olemaan turvallinen aikuinen.

Vietettiin tänään nimppareita ja minun huomisia synttäreitä! Nyt sänkyyn!

-mervi-elina ja poju 8 kk
 
Mervi-elina Onnea tätäkin kautta :)

Sängystä putoaminen Tiedän tunteen myös. Meillä tyttö pääsi tippumaan sohvalta muutama kuukausi sitten. Sohva oli levitetty, tyttö oli seinän puolella, edessa isot sohva tyynyt. Olin 15sekuntia pois ja tyttö tippui. ONNEKSI selvisimme säikähdyksellä. Mutta huono äiti- fiilis kyllä tuli!!:'(

Meillä yöt menee vaihtelevasti, toisena yönä tyttö kukkuu ja lauleskelee/naureskelee sängyssä usean kerran yössä. Jonain yönä nukkuu heräämättä aamuun asti. MUTTA EDELLEEN HERÄÄ PUOLI KUUSI :O: / Vaikka kuinka yritän siirtää iltatoimia myöhemmäksi.

Nappi Päätös on jokaisen oma, ja pitää muistaa oma jaksaminen. Hienostihan sinä olet imettänyt näinkin kauan. Minä kun en saanut kokea sitä "ihanuutta" lainkaan . :) Toivottavasti vieroitus sujuu kivuttomasti :)

Onnea uudesta serkusta ikuisuuden tytölle! :heart:

Jaahas, aamu toimet kutsuu. Sitten pitääkin lähteä viemään kirpputorille tavaraa. Olen siivoillut nurkkia ja yritän saada KAIKEN turhan ja tarpeettoman pois nurkista. MITEN TÄTÄ TAVARAA ONKIN KERTYNYT NÄIN PALJON!? :saint:
 
Onneksi selvittiin eilisestä tapauksesta säikähdyksellä. Pojalla on vaan kuhmu päässä. Nyt on sitten pinnasängyn pohja laskettu alemmas ja sai rauhallisin mielin nukkua yöllä. Meidän pikkumies vaan taas valvoi keskellä yötä melkein tunnin ja silti oli hereillä jo kuuden jälkeen, että aika lyhyeksi jäi yöunet. Toivottavasti nukkuu nyt päikkäreitä sitten paremmin.

nappi87 Älä ota turhaan stressiä imetyksen lopettamisesta! :hug: Oot kuitenkin kauan imettänyt. Ei kannata muiden mielipiteistä välittää, jokainen äiti tekee niin kuin itselle on parasta.

Mä oon kanssa alkanut keräillä ylimääräisiä tavaroita nurkista ja aion varata jostain kirpparipöydän. Juuri ennen joulua muutettiin ja sitä ennen myin/lahjoitin kirppareille aikamoisen määrän tavaraa. Nyt sitä kumminkin on taas kertynyt ihan liikaa! :) Pitäis varmaan alkaa tehdä niin että kun jotain hankkii niin samalla laittaa jotain myös pois...muuten tulee vaan tungettua ylimääräiset tavarat jonnekin kaapin perukoille.
 
mervi-elina Heinoa kuulla hyviä uutisia ja onnea myös täältä!! :)

sängystä tippumisesta... meillä myös tyttö tippui meidän sängystä yks aamu.. mutta onneksi meidän sänky on todella matala (20cm korkea), koska kukaan ei ole ehtinyt laittaa jalkoja siihen paikoilleen :D niin ei hän edes itkenyt ja tipahti suoraan pehmeän maton päälle, mutta silti mulla pomppas sydän kurkkuun ja pelästyin..
Pinnasängyn pohjan laskeminen on täälläkin vasta suunnittelu asteella, jos ottais itteensä niskasta kiinni ja oikeesti laskis sen ni sais rauhan ettei ainakaan sieltä sittte putoa.

nappi87 Älä stressaa! Olethan imettänyt jo kauan!! Teet niin mikä on sinusta itsestäsi paras juttu. Hienoa että olet jaksanut näinkin kauan imettää (t. minä joka jaksoi esikoisen kanssa touhua 2,5kk ja tämän toisen 3,5kk).

matami-mimmi meilläkin turhaa tavaraa ihan mielettömästi, olen vakavissani harkinnut myös kirppari paikkaa.. kämppä sotkuinen ku tavarat ei enään mahdu mihinkään :D

Jaahas, tänään mennään vähän kyläilemään ja tyttö tykkää.. aina nauraa räkkättää kun näkee vieraita kasvoja :)
 
Minulla on muutaman kerran vuodessa kirpputorilla pöytä vuokrattuna, viikon kerrallaan. Ainakin täällä Lahdessa kauppa käy.
Lähinnä lasten vaatteita myyn, mutta myös kaikkea muuta sälää menee. Toisen romu on toisen aarre-sanonta pätee täysin :D

Nyt syksyllä pitäisi olla mll:n tms. lasten kirppis jonne voi mennä itse myymään, sinnekin meinasin mennä. Jos pääsisi eroon lopuista esikoisen jo pieneksi jääneistä vaatteista ja sitten olisi jalallista ammetta,leluja joilla ei ole koskaan leikitty yms. Kummasti tähän taloon tavaraa mahtuu :O
Huutonetkin on hyvä, mutta se postittaminen on vähän vaivalloista....kaksi lasta ja peräkärryllinen paketteja-ei kiitos :D
 
Oho, onpas pienet nyt liikkuvalla päällä! Onneks kellekään ei oo sattunu mitään pahempaa. Täältä yksi muksahdus lisää: tyttö tippui meidän sängystä perjantai aamuna! Otin viereeni kun heräili taas kuudelta ja normaalista poiketen nukahtikin uudestaan. En viittiny siirtää takasin omaan sänkyynsä ettei herää. Itse livistin jossain vaiheessa ja jätin tytön peittojen ja tyynyjen ympäröimäksi. Normaalisti sen kyllä kuulee kun neiti herää, mutta nyt oli vaan lähteny ryömimään sängystä pois, varmaan oli niin ihmeissään että missä hän on. Tipahti jotenkin tosi pehmeesti, en tiedä löikö etes päätään. Kuulu vain sellainen pehmeä "tumps". Säikähdyksellä selvittiin.

Ikuisuus, ihan samaa itekin mietin joku päivä että voiskohan jo makaroonia laittaa ruuan sekaan. Mä käyn välillä Pilttipurkin etikettejä tavaamassa ruokaostoksilla, ja Piltin ruuissa oli 8kk alkaen pastaa seassa. Et eiköhän sitä voi jo antaa, varsinkin jos vehnään on totuteltu jo puuron muodossa.

Täällä kans kirpparipöytä suunnitelmia. Onkohan se tää syksy kun iskee vimma siivota nurkkia?? :) Mullakin on aina keväisin ja syksyisin pöytä kirpparilta. Viimeks vaan meni tosi huonosti lasten vaatteet kaupaks, vaikka yleensä pöytä tyhjenee viikossa.

Mervi-elinan pojulle onnittelut ryömimis- ja konttaus taidosta! Hän sit päätti repästä molemmat taidot kerralla? Vaan mitäs sitä turhaa aikaa tuhlailemaan. :D

Täällä vaan vieläkin hytkytään konttausasennossa. Ihan hassua kun esikoinen jätti tuon vaiheen kokonaan välistä. Lähti samalla konttaamaan kun keksi kontalleen nousta. Itseasiassa lähti myös ryömimään ja kävelemään ilman harjoitteluja. Kypsytteli ensin asioita mielessään ja pelasi sitten varman päälle. Ja sellainen on vieläkin, osaa vaikka mitä, kunhan vain viitsii tehdä. ;)

Tähän mä nyt taas jämähdin vaikka piti vaan tulla nopeesti vilkasemaan...
 
Pähkämö
Meillä kontataan. Kiireellisemmät menot tosin hoituvat vielä mittarimatotaktiikalla, mutta ei-niin-kiireelliset hoidetaan kontaten =)

Muutama yö on ollut levotonta ja itkuista ja lämmin ruoka on maistunut tosi huonosti. Tai siis suu aukeaa kyllä, mutta kun ruoka pääsee suuhun, alkaa huuto. Eilen sitten selvisi syykin kiukutteluun, kun ylös puhkesi etuhammas. On sitä odotettukin; varmaan puolitoista kuukautta on katsottu, että "ihan näinä päivinä se sieltä puhkeaa"... =)

Pikkumies ei pysyisi enää millään lattianrajassa, kun kaikkea mahdollista vasten täytyy nousta seisomaan. Laskeutuminen ei vaan vielä onnistu, joten kun ei enää jaksa seisoa, alkaa huuto, että pitäisi päästä alas... Ja hetken päästä kuuluu muksahdus, jos ei ennätä hätiin...

Mukavaa alkuviikkoa kaikille! :wave:
 
mervi-elina onnittelut pojun uusista taidoista =)

pähkämölle myös onnitukset konttaustaidon löytymisestä =)

ikuisuus + muut täällä myös yksi huono äiti :ashamed: Poika tippunut 2 viikon sisään kaksi kertaa sängystä.. Toisen kerran tippui mökillä levitetyltä sohvalta, kun mies käänsi huomionsa sekunniksi muualle. Toisen kerran taas poika oli meidän sängyssä ja olin pukemassa hänelle päällä, kun kurkotin lipastosta ottamaan bodya, samalla kuitenkin kokoajan poikaa silmälläpitäen. Noh, poju päätti vetästä superkierimiset ja suoraan sängyltä lattialle! En kerennyt edes silmää räpäyttää, kun poika pötkötti jo lattialla ja hirveen huudon saattelemana :( Että, myös meillä osataan..

Täällä myös unille käyminen välillä niiiin levotonta! Ehkä se on tämä liikkumaan oppiminen, mikä tuota levottomuutta aiheuttaa..

Me oltiin viikonloppu taas mökillä ja kivaa oli :heart: Oltiin paljon ulkona ja poika nukkui hyvin! Päiväuniakin nukkui kolmatta tuntia molempina päivinä ja yöt meni yhdellä herätyksellä! Ilmeisesti maisemanvaihdos aina välillä tekee terää ;) Yöpuulle käyminen tosin venyi aina sinne klo. 22 asti, kun oli niin paljon hommaa, mutta onneksi nukkui sitten taas aamusta pidempään! Eilen oltiinkin kotona vasta klo. 21 aikoihin ja ennenkuin sain pojun unille oli klo. taas n. 22. Silti oli tänä aamuna jo seiskan jälkeen pystyssä |O Ja ekat päikkärit 40min.. pitäsköhän lähteä takas mökille :D

eroahdistusta täällä myös havaittavissa. On mielellään muiden sylissä, kunhan mä en ole paikalla! Heti kun näkee mut, tulee kiire äitin syliin, eikä muiden syli enää kelpaa!

Mä olen alkanut pojalle syöttää jo noita 8kk soseita (kaupan). Niissä on jo aika isojakin paloja, mutta hyvin poika niitä suostuu syömään! Nyt tosin saimme mun mummilta etukäteis joululahjaksi tuommosen monitoimikoneen jolla pystyy itse tekemään nuita soseita! Ja makaronia sekä riisiä olen jo antanut!
 
Maanantaita! Meillä myös kontataan :) Hitaasti mutta varmasti, välillä lätsähtää mahalleen ja sitten taas nousee ja jatkaa. Pieni jalkapallo on etenkin tosi hyvä motivaattori, sen perässä jaksaa treenata vaikka kuinka :)

Yöt on surkeita. Nyt takana 3 yötä, joina 7-10 herätystä ja sängystä nousua mulle... En tiedä edelleenkään mistä kiikastaa. Poika syö hyvin, sekä soseita, puuroa että maitoa. Päivisin reipas ja nukkuu päikkäreitä ihan kivasti mutta ei liikaa kuitenkaan, mikä voisi öitä häiritä. Eilen meni nukkumaan klo 21 maissa ja nukahti ihan itsekseen omaan sänkyynsä ilman tuttia. Puolesta yöstä eteenpäin sitten heräili ja tissitteli, tarvitsi tuttia tai silitystä. Ei varsinaisesti huuda, ei kipua ainakaan, ja nukahtaa n. 10 minuutissa, kun saa siihen apua äidiltä. Jos isä menee, nukahtaa kyllä myös, mutta ensin huutaa ja kovaa jonkun aikaa :( Mä olin viime yön alakerrassa nukkumassa ihan vaan siksi, että en menisi liian pienestä pojan luo tai että olisi maidon tuoksu mahdollisimman kaukana. Mies nukkui tyytyväisenä pojan kanssa makkarissa ja mä ravasin portaita, ei kovin hyvä systeemi ainakaan nyt ihan vielä tällä heräilymäärällä... Nyt mietein että pitäiskö käyttää poika lääkärissä, jos kuitenkin on korvissa jotain, vaikka ei oireita ookaan??

Tänään vähän piristystä väsymykseen ja sadepäivään, kun meen ottamaan rakennenkynnet takaisin :) Reilu 4 kk nyt ollut ilman ja kyllä ne vaan helpottaa elämää ja tekee olon naisellisemmaksi.

Me oltiin muuten lauantaina ekaa kertaa poissa pojan luota miehen kanssa molemmat! Piipahdettiin mun siskon synttäreillä ja mun vanhemmat oli lapsia hoitamassa. Tultiin sit kuitenkin nukkumaanmenon aikaan kotiin, imetyksen vuoksi lähinnä. Tissit oli täynnä jo tuon 4 h poissaolon jälkeen.

Riisistä ja makaronista vielä: noissa 5 kk valmsiruuissa on riisiä ja makaroniakin ja niitä on syöty. Ja oon antanut myös riisiä kokonaisena kasvissoseen joukossa ja soseutettunakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tein todellisen löydön pojun suusta. Ensimmäinen hammas oli tullut ikenestä läpi. Kumman tyytyväinen kaveri on ollut ja yöt on nukkunut tosi hyvin.

Meillä konttaus jatkuu. Välillä eteneminen näyttää kovin gekkomaiselta, kun pieni varovasti yrittää päästä kohti päämäärää. Varsinkin johdot saa vauhtia pojuun. Joskus sitten ei malta kontata ja menee sekä ryömien että kontaten. Nyt on myös pari kertaa kokeillut karhukävelyä.

-mervi-elina ja poju 8 kk
 
Huomenta-päivää!!

Viikonloppu meni pojan kaa mummolassa. Sielu lepäsi, ja taas repesi kun kotiin tulin. Nyt jotenkin ahdistaa kyllä rankasti..

Meillä hieman samaa meininki kuin Minillä, heräilyä. Ja nyt on havaittavissa että poika vaan haluais tissiä. Ei VARMAAN ole nälissään 2 tuntia nukuttuaan kun eka kerran herää huutamaan. Monesti herää siihen kun on mahallaan, eikä meinaa rauhoittua millään. Ei auta syli, ei iskän eikä mun, tissi vaan hiljentää HETI. Eli olen tainnut opettaa huonon tavan pojalle.. Eilen nukkumaanmennessä annoin tissiä ja poika tyytyväisenä sänkyynsä. Hetken kuluttua kamala itku. Mies yritti rauhoitella turhaan. Sitten hän otti pojan sängystä syliinsä lukemaan satua, aikansa olivat, poika rauhoittui. Sitten omaan sänkyyn ja pian sinne nukahti. Olen vaan saanut tissillä pojan nopeesti hiljaiseksi, nyt se kostautuu, kun alkaa tuota omaa tahtoa löytyä...

Vkonlopulla pojalla oli leivinpaperia (jonkun vinkictä, en muista kenen...). Poika sitä hampaillaan kiskoi, ja kas kummaa paperista puuttui pala.. Minä käsi kyynärpäätä myöten pojan suussa kahmaloin ja etsin kadonnutta palaa. Ja ihme ja kumma se tarttukin sormeeni ja sain pois suusta. Täytyy valvoa sitäkin leikkiä tarkempaan.

Onpas lapsoset todellakin muksahdelleet lattialle. Onneksi kuhmuilla on selvitty!!!! Meillä ei liikettä VIELÄ löydy niin että kerkeis mihinkään. Sitä odotellessa...
 
Mä en tuollasta Piltin kanaa ja makaronia ole huomannukaan tai sitten ei kuulu tuon kaupan valikoimiin missä käyn. Siellä ei ole "punaposkeakaan" ja sitä täytyy käydä välillä hakemassa toisesta kaupasta. :D

Noilla muksuilla on kyllä joku sopimus, että jomman kumman täytyy aloittaa aamu viimestään kuudelta ja herättää koko porukka. |O No mutta ei auta valittaa, meillä on nyt monta yötä nukuttu sinne kuuteen asti heräilemättä. Esikoinen nukkuu 9h ja kuopus 10h ja siitä että omat unet jää lyhyeksi voi syyttää vain itseään. Miks kummassa sitä ei opi käymään ajoissa nukkumaan?? : /

Täällä sataa nyt kolmatta päivää putkeen ja ollaan oltu niiiiiiin laiskoja ettei olla viititty pistää nokkaa pihalle. Mukavaa ja erilaista on ollu, kun normaalisti ollaan paljon ulkona. Esikoinenkin tuntuu nauttivan kun on saanu rauhassa leikkiä ilman keskeytystä. Yleensä kun ne leikit on just siinä parhaassa vaiheessa kun pitäs ulos lähteä ja sit iskee kiukku ja ahdistus. Kuopus kyllä nukkuu päiväunensa ulkona, satoi tai paistoi. :)

Esikoinen innostu käymään pöntöllä viikonloppuna, joten potta joutaa nyt pienemmälle. =) Aletaan pikkuhiljaa siihen totuttelemaan, ja olis kyllä hienoa jos pottailu alkas sujua yhtä mallikkaasti kuin esikoisen kanssa aikanaan. Vuoden ikäisenä alko tehdä kaikki kakat pottaan ja sen jälkeen ei ole pyllyä tarvinnu pestä kun joskus mahataudissa ollessa. Helpottaa kyllä elämää hurjasti! Mut kumpikin omaa tahtiaan tietenkin...

Meiän neidille ei nyt ruoka maistu yhtään! Tää on ihan uutta! En tiedä vaivaisko hampaat vai tuo nuha, mahdollisesti sekä että... Maidon joi ja ruisleipää jyrsi, mutta soseelle vaan nipisti suunsa tiukasti kiinni, samoin puurolle.

Nyt kahvia ja keittiön kimppuun! Siitäkin huolimatta ettei tyttö syöny mitään, sai ihan hurjan sotkun aikaiseksi! :rolleyes:
 
moikka!

Meillä elämä aika outoa tällä hetkellä. Unista ja ruokailuista ei oikein ota selvää, esim. tänään tytölle ei juuri ole maistunut ruoka eikä juoma ja nukkui kahdet päiväunet jo ennen yhtätoista aamupäivällä?! käytiin kyllä kaupoilla jo aamuvarhain, joten ehkä poikkeuksellinen reissu sitten väsytti. Mutta kaikki menee niin vaihtelevasti, ettei oikein osaa edellisenä päivänä ajatella, mikä seuraavana päivänä olisi hyvä aika jonkun touhun suorittamiseen.

Uusi kiva juttu on, kun tytön kanssa painitaan sängyllä. Tai "painitaan", tyttö tietysti aina voittaa kisan. :D

Tänä aamuna tuli muuten hyvä esimerkki tytön tahdon voimasta. Laitoin tytön syöttötuoliin ja annoin yhden maissinaksun käteen, kun tein puuroa, että tyttö jaksoi odottaa. Puuron valmistuttua ja oltua sopivan lämpöistä menin viereen syöttämään ja otin maissinaksun muka huomaamattomasti pois tytön kädestä. Tyttö alkoi huutaa selkä kaarella eikä rauhoittunut edes syliin! Uusi naksukaan ei kelvannut ja lopulta puuroa ei syöty lusikallistakaan. enpä taida toiste tuollaisessa tilanteessa antaa naksua ainakaan, jos en anna syödä sitä loppuun asti...

Rauhoittelu tuntuu muutenkin välillä hankalalta, kun en enää imetä eikä tyttö syö tuttia. Välillä joku tuollainen lohduke tuntuisi tarpeelliselta. Mutta toisaalta, eipähän tarvitse vieroittaa ja ihan hyvin ollaan näinkin pärjätty. Itse asiassa se tutti tuntuisi tällä hetkellä tarpeellisemmalta kuin pikkuvauva-aikana, kaupan kassajonossa olen monesti mietiskellyt, miten kätevä tutti voisi olla.

Meilläkin välillä jäänyt ulkoilut väliin sadesään takia, mutta se on aika tuhoontuomittua. Tyttö tylsistyy ihan äärettömän nopeasti, jos ollaan vaan kotona eikä käydä missään tai ulkoilla koko päivänä. Eli päivittäin on käytävä ulkoilemassa.

nappi oot jaksanut tosi hienosti imettää, joten ei kannata tuntea huonoa omatuntoa! Pääasia, että vauva saa jostain ravitsevaa ruokaa. :)

mervi-elinan pojulle onnea konttaus- ja ryömimistaidoista sekä ekasta hampaasta!

mini jaksamista teidän öihin! :hug: Mäkin välillä öisin mietin, että pitäiskö mennä lääkäriin tarkistuttamaan, ettei mitään hätää ole, kun tyttö huutaa pitkin yötä. Mutta jos tytön kantaa olohuoneeseen, hän makaa ihan tyytyväisenä lattialla, eli en usko, että korvissa mitään on. silti kuitenkin välillä epäilen, että onkohan tyttö ihan terve.

aani onpa tosi hienosti teidän esikoinen pottaillut! Missä iässä aloititte pottatreenit ja miten aloittelitte? *kyselee taas esikoisen äiti*

Täälläpä on tosiaan muutkin muksahdelleet kuin meidän tyttö. Onneksi säikähdyksillä selvitty!
 

Yhteistyössä