Helmivauvat 2010

Hih, se mun laittama päivärytmi on siis ohje, jota yritän noudattaa... Ei meillä todellakaan mene päikkärit noin, mutta helpottaa kun tietää että "näihin aikoihin" pitäisi laittaa muksua nukkumaan. Mutta esim. tänään poika heräs seiskalta ja nukahti ekoille päikkäreille kahdelta.... Et silleen. : /
Ja vinkiksi, että yömaidon voi vaihtaa vedeksi.. Niin mä ainaskin tein. Homma on tietty eri niille, jotka vielä imettävät, kun on pakko saada tyhjentää rintoja. Mut pidin ja pidän vieläkin vesipulloa pojan sängyn vieressä. Nyt on saanut välillä vettä jos on herännyt yskäkohtaukseen - kyllä nuhaisena ja yskäisenä tulee itsekin juotua vettä öisin. Kunhan tervehtyy, niin ei se sitten sitä vettäkään saa enää öisin vaan nukkuu yöt putkeen... :p

Olin tänään tupperware-kutsuilla ja ostin pojalle sormihammasharjan, jos ne hampaat viimein puhkeisivat. Ikenet ovat jo pari kuukautta sitten puhjenneet, mutta ei sieltä ole vieläkään mitään pikkuhampaita tullut esiin.
 
Nappi, kuulostaa tosi kurjalta nuo pojan vaivat. :( Toivottavasti hän tulee pian kuntoon. Jaksuja sinne!

Hassu yö. Tyttö heräs josku yöllä, en etes kelloa kattonu. Tokkurassa nappasin tytön viereen sen kummempia miettimättä ja nukahdin varmaan heti. Havahduin hereille siihen että mies istuu sängyn reunalla maitopullon kanssa. Oli vanhasta tottumuksesta käyny -unen tokkuraisena hänkin- lämmittämässä tytölle maitoa vaikkei tyttö sitä tainnu etes vaatia. :LOL: Noh, tyttö sai maitonsa vaikkei kunnolla hereilläkään ollu, ajattelin että jospa ei sitten heräisi jo kuudelta nälkäänsä. Mut heräsihän se. Otin taas viereen, ENKÄ ANTANU MAITOA, rauhottu nukkumaan ilman, ja just kun tyttö oli nukahtamaisillaan, niin eikös poika ponkassu hereille ja se oli sitten siinä... : /

Meiän päivärytmit menee nyt jotakuinkin näin:

6.00 herätys ja maitoa
7.30-9.30 aamu-unet, jotka vaihtelee kestoltaan. Kun herää saa puuron ja maidon.
11-12 välillä lounas+maito. Aika vaihtelee sen mukaan ollaanko kotona tai mihin aikaan tullaan kotiin.
12-14.30 välillä päiväunet, joiden kesto vaihtelee, pisimmillään 2h.
14-15 välillä välipala + maito
....
19.30 iltapuuro+maito
20 nukkumaan

Iltapäivän rytmit on nyt vähän hakusessa. Toissa päivänä heräs 15, annoin päivällisen 17 ja kokeilin jaksaako valvoa yöunille menoon asti. Kohtuu hyvin jaksoi, mutta ei siirtäny puuttuvaa unimäärää yöuneen (aamuun) kuten toivoin.
Eilen heräsi 14, laitoin iltatorkuille 16, nukkui 45min ja sen jälkeen n.17 sai päivällisen+maidon.
Saas nähä millaseks tuo iltarytmi tästä alkaa muodostumaan.
 
Toivottavasti nappi parannutte!

Me olimme eilen pojan kanssa 6.5kk neuvolassa ja jos en ihan väärin muista niin poika oli 72cm ja n.8800g,kun terkkari unohti merkata neuvolakorttiin pojan mitat.Pojan Paino on vähän laskenut ja terkkari sanoikin että voisi lisätä yhden soseen vielä lisäksi,kun kerta liikkuu niin paljon (tosin ryömii vaan,mutta touhottaa lähes kokoajan) En kyllä oikein tiedä mihin väliin lisäisin enää sosetta kun meillä ruokarytmi on tämä.

aamulla klo 8 puuro n.1.5dl+ maito
klo 11 liha/kana sosepurkki + maito
klo 14 hedelmäsosepurkki +maito (joskus vain pelkkä maito että saa tarpeekseen maitoa)
klo 17 jokin liha/kasvis tms sosepurkki + maito
klo 19.30 puuro n.1.5dl+ maito
klo 20.00 nukkumaan

Meillä on ollut muutamia öitä että poika ei syö ollenkaan yöllä,tosin vissiin parhaimmillaan pari yötä putkeen,mutta yleensä se 1 kerta yössä kun syö.Tää tuntuukin aika luxukselta jos tällein itestään lopettaa yösyömiset kun isompia lapsia syötin 10 ja 11kk asti,silloin unikoulua kesti molemmilla kerroilla 2 yötä,ekana yönä itki 20 min ja toisena 5 min ja sitten ei enää ollenkaan.Ajattelin aikasemmin että kun 6kk tulee täyteen niin heti lopetan yösyöttämisen,mutta tämä kerta ei enää ole ollenkaan paha ja luulen pojan lopettavan myös syömiset ite,myös terkkari sanoi että tässä iässä saattaa heräillä jonkinverran,kun oppii uusia asioita jne niin voi olla hankalempaa lopettaa.

Kiva kiva,pojalla on märkärupi ja myöskin isällä,ei vielä saanut poika antibioottia vaan yritetään ensin yhdellä rasvalla josko sillä lähtisi ettei noin pienelle tarttis antaa antibioottia.Isomman pojan tarhassa sitä on kyllä liikkeellä,mutta en oikein ymmärrä miten se on pompannu pojalta vauvalle ilman että poika sitä sai ja toivottavasti me muut ei sitä saadakkaan.

Kysyin neuvolasta miksi jossain mennää jo 6kk hammaslääkäriin ja täällä vasta siinä 2 vuoden ikäsenä,syynä kuulema on resurssit ja terkkarin mukaan onkin harmi että tässä asiassa juuri säästetään kun nuorten hampaat on huonontunut niin paljon että olisi tärkeetä saada ajoissa jo sitä valistusta.

Mutta nyt poika nukahti joten hetken jos yrittäisi lukea ja pienentää tuota 7 päivää pinoa.
 
Jaa, jälleen onnistui tankkaukset! Poika kyllä havahtui itkemään puoliltaöin mutta mies sai vesipullolla rauhoittumaan (ja itselle tästä heräsi heti mielikuva isästä LYÖMÄSSÄ vesipullolla poikaa päähän.. eli siis JUOTTI vettä). Oli meillä kyllä edellisviikkokin 1 syötön öitä, ihan vanhalla ruokintamenetelmällä, joten viikonlopun reissukin saattoi aiheuttaa levottomuutta.

Nappi jaksamista kamppailuihin täältäkin! Tekevätköhän esinahalle jotain jossain vaiheessa?

Nyt aamu-unet meneillään, lähden katsomaan Kauhukeittiötä.
 
nappi Teille sinne parenemisia!

Neidille puhkesi viime yönä ylähammas. :heart: Seuraavana yönä varmaan puhkeaa toinen, jos vanhat merkit pitäävät paikkaansa. :) Niin ja meillä myös pakitellaan. :D Eteenpäin hieman yrittää ja vähän päässytkin, mutta pakittaminen on nyt kova juttu. :D

Meillä on rytmit helpottanut kaikkia unia, joten niistä olen yrittänyt pitää kiinni. Rytmi siis seuraavanlainen:

klo 8.00 Herätys
klo 8.30 1 desi puuroa + maito
klo 10.30 liha/perunakavis purkillinen + maito
klo 11-12.15-30 päikkärit
klo 14.00 hedelmäsosetta purkillinen + maito
klo 15.00-16.15-30 päikkärit
klo 17.00 perunakasvis purkillinen + maito (tähän lisään kohta lihan mukaan)
klo.19.30 1,5 desiä puuroa
klo 20.15 maito 160ml
klo.20.30 nukkumaan

Aamu heittää sen +- 30min. Maitoa menee ruuan päälle joku vajaa 140ml. Iltapuuron ja maidon välissä neiti käy kylvyssä, kun toinen tuppaa riehaantumaan kylvyssä, niin maito rauhoittaa sopivasti ennen unia. :)
 
Pääsiskö vielä tähän ketjuun mukaan?

Jotkut voi muistaakkin mut kun olin sillon mukana helmikuun hurmaajissa, mutta sit hävisin kuin tuhka tuuleen ketjusta kun en päässyt enää koneelle.. :(

Toivottavasti tästä ei nyt tuu mitään romaania, mut kerron vähän meidän tarinaa..

Lähdettiin perheen voimin Kanarialle viime vuoden marraskuussa kun mulla oli raskausviikkoja 27, aateltiin et tehdään isompien muksujen(poika 10.v ja tyttö 8.v) kans vielä reissu ennen vauvan tuloa, kun sitten ei taas tiedä koska talous kestää seuraavia reissuja.

No matka alkoi hyvin ja meillä oli tosi hauskaa ja rentouttavaa. Oltiin lomailtu neljä päivää ja kaikki oli hyvin, mulla oli loistava olo :D Mentiin nukkumaan ja just ennen kun sain unen päästä kiinni, tunsin kuuman hulahduksen housuissani ja menin vessaan, sitten sitä alkoikin tulemaan oikeen kunnolla..siinä meni sitten vedet, kesken lomareissun ja vieläpä oudossa maassa ihan ennen aikojaan..nice!

Saatiin nopeasti apua oppaalta ja lääkäri tuli tarkistamaan hotellihuoneeseen tilanteen, sitten ambulanssimiehet veivätkin mua jo ennen kun ees tajusinkaan. Onneksi Kanarialla oli loistava sairaala, sain hyvän hoidon heti ja supistustenesto-lääkityksen. 5 päivää sitä sitten saatiin lykättyä ja samana iltana kun mies ja lapset lähtivät kotiin, niin synnytys käynnistyi uudestaan.

Poika oli tulossa jalat edellä ja minulle tehtiin hätäsektio. Poika syntyi 19.11 :heart:ja painoi syntyessään 1130g ja oli 41cm pitkä. Hoidosta en voi kyllä valittaa, se oli loistavaa ja lääkärit tosi osaavia. Ainut miinus puoli oli, etten puhunut espanjaa sanaakaan, eikä siellä pahemmin kukaan osannut englantia, mutta jotenkin sitä vain sitten pärjäsi..

Lentolupa saatiin kotiin kun pojalla oli painoa 2 kiloa ja kaikki oli hyvin. Vierähti siinä sitten yli 2 kuukautta kanarialla.. Asuin yksin hotellissa ja vietin päiväni sairaalassa. Soiteltiin miehen ja lasten kanssa monta kertaa päivässä, sekä kirjoteltiin koneella(luojan kiitos on keksitty netti!!)

Kaikki on mennyt tähän asti loistavasti, vaikka paljon keskosten elämästä peloteltiinkin, tietysti joudutaan vielä paljon ravaamaan sairaalassa kontrolleissa ja fysioterapiassa, mutta se on pientä :)

On pitänyt liittyä ketjuun jo pidemmän aikaa, mutta en oo vaan saanu aikasex kun toi meidän pikku-mies ei oo ollu helpoimmasta päästä. Ekat kuukaudet meni aika sumussa kantaessa ja höykyttäessa huutavaa vauvaa. Nyt alkaa helpottamaan kun jätkä lähti kuukausi sitten ryömimään ja pääsee jo itse tutkimaan mielenkiintoisia asioita. Vieläkin on tosin vaativa, mutta huomattavasti helpompaa on jo arki :D

Tosi kiva lukea teidän juttuja ja saada vertaistukea kaikille suurille kysymyksille ja asioille joiden kanssa me äidit päivittäin kamppaillaan :)

Nyt ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa kaikille ja voimia kaikille arkeen!!:hug:
 
HAPPY Tervetuloa takaisin ja olipahan teillä reissu :O Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin =)

Jaksamisia kaikille yön kukkujille :hug: Meillä myös kukutaan, välillä enemmän ja välillä vähemmän |O

Me oltiin maanantaina pojan kanssa ensimmäistä kertaa ravintolassa syömässä :rolleyes: Vähän jännitti miten menee (poika kun jätti päikkäritkin kokonaan väliin), mutta maissinaksujen voimalla jaksoi poika istua kiltisti rattaissa koko ravintolareissun ajan :D Käytiin tosiaan mun isän naisytävän kanssa lounaalla Katajanokan entisessä vankilassa, joka toimii nykyään hotellina ja siinä yhteydessä on Jailbird-niminen ravintola. Ruoka oli hyvää ja paikka tosi tunnelmallinen, suosittelen! Hotellista olivat tehneet ihan törkeen hienon, kuitenkaan unohtamatta alkuperää.. Siellä oli mm. siivoojilla vankiaiheiset puvut :D Aika hauska!

Yöheräilyyn Meillä myös edelleen herätään öisin vähintään kerran ja parhaimmillaan varmaan 5 kertaa : / Nyt on poika 2 iltana herännyt ensimmäisen kerran jo n. klo. 22.30! Toissailtana ei suostunut sitten nukahtamaan ilman maitoa, vaan itki niin kauan että sai maidon, mutta eilen illalla sain sylissä hyssyteltyä uudestaan uneen! Eilenkin seuraava herätys oli jo 00.12, mutta taas sain sylissä hyssytettyä pojan uneen ja nukkuikin sitten aamukuuteen jolloin annoin aamumaidon! Olen huomannut, että yöllä kun poika itkee, itkee hän monesti unissaan, ei siis ole hereillä :confused: Ilmeisesti joku liikkumiseen liittyvä juttu, koska itkun aikana on yleensä konttausasennossa ja myllää pitkin sänkyä, kolautellen päätään pinniksen päätyyn : / Täytyis vaan yrittää yöllä saada muilla keinoin uneen, kun antamalla maitoa, mutta monesti se tuntuu olevan aivan mahdotonta!

Rytmistä olitte myös puhuneet. Meillä on tullut selvä rytminmuutos tässä joku aika sitten ja on siirrytty kaksiin päikkäreihin! Valvoo siis iltapäivästä yöunille asti ja tämä onkin toiminut yllättävän hyvin! Jaksaa valvoa pitkän pätkän kiukkuamatta ja yöunille taas nukahtaa samantein! Myöskin ennen ensimmäisiä päikkäreitä jaksaa valvoa jo 3 tuntia, aikasemman 2 tunnin sijaan. Aterioita meillä on edelleen vaan neljä päivässä, mä kun en tiedä mihin väliin sen yhden saisi vielä ängettyä. Tällä hetkellä meiän rytmi on tämmönen:

n. klo 6 aamumaito
n. klo 8 herätys
n. klo 8.30 aamupuuro
n. klo 11 päikkärit n. 40min + maito
n. klo 12 lihasose
n. klo 13-15 päikkärit + maito
n. klo 16 hedelmäsose
n. klo 19-19.30 lihasose+hedelmäsose
n. klo 20 unille + maito
 
päivärytmi:
klo 6.30 herään itse tähän aikaan, kun isommat lähtee kouluun...

klo 7.30-8 herätys
klo 8 puuro
klo 9 maito
klo 9.30 ulkoilu + noin tunnin unet
klo 11 lihasose + hedelmäsose
klo 12.30 maito
klo 13-16 päiväunet (siis tällä välillä nukkuu ja nukkuu noin 1½ - 3 tuntia)
klo 16 velli
klo 17.30 lihasose + hedelmäsose
klo 18.30 maito
klo 19.40 puuro
klo 20.15 maito
klo 20.40 iltapesu
klo 21 alkaen yöunet

Toi päivärytmi ei ole noin tarkka, mutta hyvin usein samat rutiinit toistuu samoihin aikoihin. Jos itse ei toimi tiettyihin aikoihin, poju kyllä muistuttaa. :LOL:

-mervi-elina ja poju 8 ½ kk
 
Viimeksi muokattu:
HAPPY muistan sinut kyllä odotuspuolelta ja tervetuloa takaisin! Hurja alku lapsella, mutta pääasia, että nyt kaikki kunnossa. Ja onpahan tosiaan myöhemmin lapselle kertomista elämän alusta. :)

nappi paljon jaksamista teille! :hug:

tehilla hienoa, että tankkaukset jatkuvat onnistuneesti!

Dolly kiva kuulla kokemuksia tuosta ravintolasta! Me mennään keväällä hääyötä viettämään tuonne Katajanokan hotelliin ja ajateltiin mennä illalla siihen ravintolaan syömään. :) Ja hieno juttu, että ravintolareissu meni hienosti!

Meidän päivärytmi menee suunnilleen näin:

6-8 herätys
7-8 aamupuuro ja hammaspesu
11 lounas (liha-kasvissose)
ekat päiväunet ennen tai jälkeen lounaan
14 välipala (hedelmäsose)
tässä välissä jonkinlaiset päiväunet
17 päivällinen (kasvissose)
19 iltapuuro ja hammaspesu
19.30-20 yöunille

Käydään sopivissa väleissä joka päivä ulkoilemassa ja paljon leikitään tietysti, tyttö ei nykyisin oikein viihdy itseksensä. Maidot tulee nykyisin oikeastaan ruokailujen jälkeen, ehkä kerran päivän aikana tyttö tarvitsee maitoa ruokailujen välissä. Öisin herätään vaihtelevasti 1-6 kertaa ja niistä kerroista 1-2 kertaa yleensä juodaan maitoa.

Meillä on tänään ollut kiireinen päivä, lähdettiin aamukymmeneltä kotoa ja tultiin vasta seitsemän jälkeen illalla takaisin. Tyttö kuitenkin sopeutui tilanteeseen hyvin ja nukkui päiväunetkin ihan ok. Oli iloinen ja tyytyväinen ja seurusteli kyläpaikoissa. Ja meidän tyttö nauraa nykyään ihan älyttömästi ja ihmeellisille asioille! Nauru kuulostaa ihanalta räkätykseltä. :D
 
HAPPY-82, :wave: Tervetuloa! Meilläkin poju syntyi etuajassa, rv 32. Painoa 1590 g ja pituutta 40 cm. Poju syntyi 29.12.2009 pikaisesti, mutta silti suunnitellusti sektiolla. (la olisi ollut 23.2.2010) Sairaalassa poju vietti 4 viikkoa ja pääsi 25. tammikuuta kotio. Kaikki on mennyt tosi hyvin. Poju on alusta asti ollut tosi hyvä syömään. Kehityskin etenee omaa tahtia, mutta ihan ikäistensä tahtiin. Nyt poju on 8 ½ kk. Painoa on noin 10,5 kg ja pituutta 69 cm. Hengityksessä on yhä pieniä rohinoita ja vinkumista, joka nyt hiukan helpotti, kun luovuttiin kissasta. Meillä on tohon hengitykseen käytössä pulmicort päivittäin. Mutta reipas ja hymyilevä pikkuinen ollaan saatu! :heart:

-mervi-elina ja poju 8 ½ kk
 
Huomenta ja kiitos kaikille tervetulo-toivotuksista! Tulipa mukava olo :D

Ikuisuus: Mä muistan kans sut odotus-puolelta, taidettiin plussatakkin aika samoihin aikoihin.. :D Pari muutakin nimeä sieltä jäi mieleeni, mut en oo vielä muihin nimiin täällä törmänny. Onnea tyttärestä :heart: kiva kuulla, että teillä on mennyt kaikki hyvin!

mervi-elina: Voi, teiänkin poju ollu pieni syntyessään, tosi ihana kuulla, et teilläkin on mennyt kaikki niin hyvin =) Jos saa udella niin mikä teillä oli syynä ennenaikaiseen syntymään? Meillä ei syytä koskaan saatu selville(2 ensimmäistä lasta on syntyny yliaikaisina), myös lääkärintarkastuksessa ennen matkaa kaikki oli hyvin. Oli suunnitelmissa vielä neljäs jossain vaiheessa, mut nyt kyllä mietityttää ja jännittää niin paljon, etten tiedä uskaltaako sitä enää yrittää..

Eipä tässä nyt tietysti olis mitään pelättävää enää kun kaikki on mennyt niin hienosti, mutta en tiedä olenko valmis enää tuntemaan sitä kaikkea pelkoa ja huolta mitä sairaala-aikana joutui kokemaan. Tietysti aina helpottaa kun tietää, että joku muukin on saman kokenut ja että teillä on kaikki mennyt niin loistavasti :D Nyt nostan kyllä hattua kaikille keskosten äideillä kun tiedän mitä kaikkea joutuu käymään läpi!!

Meiän pikku-ukko on tällä hetkellä 9,5kk, painaa n.10kg ja on 72cm. Istumaan oppi n.2kk sitten ja ryömimään lähti kuukausi sitten. Nyt saatiin fysioterapeutilta ohjeet konttaus-asennon opetteluun, jätkä ei vaan oo kovin innokas opiskelija kunnei jaksais hetkeekään pysyä paikalleen, jatkuva meno päällä aina kun on hereillä :D välillä mietinkin, et mistä sitä virtaa oikeen riittää..

Olitte laittaneet päivä-rytmejä, meillä menee jotenkin näin:

6.30 herätys + maitoa 100ml(jos saan menemään)
8.00 puuro + vettä nokkamukista
9.00-11.00 aamupäiväunet
11.30 lihasose + vettä + jogurttia tai hedelmäsosetta jälkkärix
13.30 maitoa tai velliä (kumpi sit vaan menee paremmin)
13.30-15.30 iltapäiväunet
16.00 lihasose + vettä + jogurttia tai hedelmäsosetta jälkkärix
19.00 iltapuuro + vettä
20.00 maitoa tai velliä
20.00-20.30 yöunille

Päivät menee aika usein samalla kaavalla, joskus voi heittää puol tuntii, riippuu aamusta, koska ollaan herätty. Poika nukkuu päivisin ulkona ja iltaisin oon alkanu laittaa omaan sänkyyn, mihin nukahtaa sit pienen tuhtauksen ja parin tutin-annon jälkeen :)

Kattelin muiden rytmejä ja aika samalta näyttää muillakin :D mut nyt on pakko kysyä, et olisko mitään vinkkejä miten saisin menemään maitoa enemmän?! Teiän vauvathan juo tosi hyvin maitoa vielä kiinteiden lisäx!! Imetyksen lopetin 8kk:n iässä kun tuli alahampaat ja poika huusi aina rinnalla kuin syötävä, eikä loppujen lopuksi suostunut sitä enää suuhunsu ottamaan :(
Pullo on kelvannut aina vaihtelevalla menestyksellä ja usein se menee vasta pitkän taistelun ja huudon jälkeen, kun poika on jo niin unessa ettei tajua sitä juovansa. Määrät on sitten tietysti pieniä, kun poitsu nukahtaa siihen aika nopeasti ja lopettaa sitten juomisen.
Nokkamukeja oon ostanu varmaa 10 erilaista ja vesi niistä maistuu, mutta maito ei!!!
Neuvolasta käskivät jo alottaa hapanmaito-tuotteiden maistelun ja ollaan nyt sit maisteltu jogurttia, viiliä ja piimää n.viikon ajan. Mutta olen silti sitä mieltä, et maitoa tarvis saada menemään enemmän kuin 3dl päivässä.. Auttakee!!!

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ;)

Happy ja poitsu 9,5kk
 
nappi Paranemisia teille!!

HAPPY Kuulostipa hurjalta teidän pojan elämän alku! On siinä kyllä sitten muistelemista myöhemmin!

Juuri oli puhetta yösyötöistä. Meillä olikin sitten viime yönä ensimmäinen kerta kokonaan ilman syöttöä! =) Poika heräili ekan kerran puoli 3 aikoihin itkien, mutta nukahti muutamassa minuutissa kun käänsin vatsalleen ja hetken silittelin. Välillä kuului sängystä kitinää mutta poika nukahti itse uudelleen ja heräsi klo.6.40! Saa nähdä jääkö ainoaksi kerraksi. Puuro ei kyllä sitten maistunut aamulla, kun maitoa sai noin myöhään vasta.

Ei saisi valittaa, mutta kun en osaa oikein vieläkään ITSE nukkua. Viime yö kun meni noin hienosti, niin enköhän minä sitten heräillyt koko ajan. Koskahan sitä tottuis pojan ääniin, ettei kaikkia kuuntelis yön aikana! Miehellä loppui nyt kesäloma ja minä hoidan nyt yöheräilyt kun mies hoiti lomansa aikana. Kamala sanoa, mutta nukuin paljon paremmin kun olin toisessa huoneessa...
 
Pikainen päivitys viime yöstä.
Ensimmäinen herätys klo. 1.31 (tarkkoja aikoja, tiedän, mutta kun aina tulee kyylättyy sitä kelloo ;) ), en antanut pojalle maitoa vaan yritin ensin tassuttaa uneen, mutta kun se ei onnistunut niin otin syliin, laskin sänkyyn, otin syliin, laskin sänkyyn... lopulta nukahti ILMAN maitoa klo. 1.51 |O Jes, työvoitto!! Kunnes seuraava herätys klo. 4.40, en jaksanut tapella joten annoin maitoa ja poju simahti samantein! Nukkui 7.30 asti. Eli aamumaito aikaistui aikalailla, mutta mulla ei vaan silmät pysyneet auki, että oisin jaksanut sylitellä pojan uneen :ashamed: Noh, ehkä ens yönä sitten..
 
HAPPY-82, minulla oli koko raskausajan hemoglobiini alle 100. Pahimmillaan 70 ja kerran kävi 69. Sain useita kertoja punasolutankkauksia, en tarkkaan tiedä kuinka monta pussia, mutta noin 10 kertaa olin tämän vuoksi tiputuksessa. Vuodelevossa olin raskausajasta 20 viikkoa, josta 10 viikkoa sairaalassa. Pikkuhiljaa tämä minun tilanne johti siihen, että keuhkoihin kertyi nestettä, sydän ei meinannut jaksaa, verenpaineet nousi ja pissaan tuli 4 plussaa proteiinia. Minulla oli siis lopulta raskausmyrkytyksen kaltaisia oireita, mutta ei selkeätä raskausmyrkytystä, kun olin oireillut niin pitkään. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin!

Minä en osannut sillai pelätä keskosuutta. Meillä on ennestään kaksoset (10v) ja he ovat syntyneet rv 32+1. Silloin minulla oli hyvin lievä toksemia. Tyttö syntyi mitoin 1210 g/ 35 cm ja poika 1675 g/41 cm. Hekin ovat pärjänneet tosi hyvin. Ja hyvinkin pienenä syntynyt tyttö on nyt veljeänsä pidempi. Koulu sujuu molemmilla hyvin. Poika on hyvinkin lahjakas matematiikassa. Poika oppi lukemaan 4v, tyttö oppi lukemaan 5v. Tyttö lukee yhä paljon, mutta hänelle matematiikka ja englanti tuottaa hiukan hankaluuksia, mutta kovalla työllä saa hyviäkin tuloksia aikaan.

Tämä nuorin oppi heinäkuussa kääntymään selältä vatsalleen. Oli silloin 6 ½ kk. Sitten reilu 8 kk oppi samalla sekä ryömimään että konttaamaan. Nyt harjoittelee kovasti istumaan menoa, mutta fysioterapeutti sanoi, että tota istumistaitoa saa opetella vielä pitkälle marraskuuhun.

Tässä näin lyhyesti... =)

-mervi-elina ja poju 8 ½ kk
 
mitä liha tuotteita olette vauskeille antanu?siis te jotka teette ite. meillä nyt syöty kanaa, lohta ja nautasikaa.. välissä vain tuntuu että vois jotaki muutaki antaa vaihetlun vuoksi!! seitiä kattelin kaupassa mutta minkälaista sen pitää olla kun ei kotimaista ainakaan lötyny?!kiitos:)
 
wiiru, minä olen tehnyt lihasoseita jauhelihasta, naudanlihasta, lohesta, kanasta, seitikalasta (ei kotimaista), paahtopaistista, kinkusta... Kananmunaakin pilkoin haarukalla perunan sekaan. Vielä olisi tarkoitus tehdä kalkkunasta ja jotain muitakin kalalajeja vois kokeilla!

-mervi-elina ja poju 8 ½ kk
 
Moi!

Käynyt täällä viimeksi 6.9. :O Nyt riittää lukemista...

Ilmoittelen vaan, että hengissä ollaan ja hieman kuulumisia.

Evalla oli perjantaina 7 kk neuvola ja mitat seuraavat:

6 kk / 7 kk

8235 g / 8750 g
68 cm / 70,5 cm
43,5 cm / 44,5 cm

Viime sunnuntaina oppi oikein kunnolla ryömimään ja tänään on jo hieman konttailua yritetty. Neuvolassa sanottiin, että voisi pottailuakin yrittää ja katsoa miten onnistuu. Huh, tuntuu kyllä aikaiselta, mutta niin se vissiin on, että normaalisti tuossa puolen vuoden jälkeen se aloitetaan...

Mutta nyt teidän kirjoitustenne kimppuun...
 
mervi-elina: Voi huh huh! Kyllä on sulla ollu aika rankka raskausaika, ei tunnu omat vastoinkäymiset enää miltään.. Onneksi olit koko ajan tiukassa seurannassa, et nähtiin heti jos asiat meni huonompaan. Hienosti sait kuitenkin raskauden noinkin pitkälle ja poika oli mukavan kokonen syntyessään :D eikä poju joutunut onneksi viettämään hirmu pitkää aikaa sairaalassa. Toi sairaalassa olo ei oo todellakaan mitään mukavaa, joten täytyy kyl hattua nostaa sulle!! Onneksi olit niin sanotusti, jo vanha tekijä, mitä keskosiin tulee :D ja hienosti teillä on kyl kaikki mennyt! :heart:

Ja tosi kiva kuulla, ettei kaksostenkaan kanssa oo ollu mitään ongelmia, koulukin sujuu noin hienosti ja molemmat ovat kasvaneet hyvin! Ja kyllä niitä ongelmia koulussa voi olla ihan normaali-aikaisillakin lapsilla, tiedän kyllä tapauksia. Voinkin sulta sitten kysellä aina kun tulee jotain mieltäpainavaa asiaa.. ;)

Ei meiänkään poitsu vielä istumaan itse osaa mennä, istuu kyllä kaatumatta kun laittaa istumaan, mutta lattiatasosta ei yritä vielä pystyyn. Nyt on konttausasento kovasti yrityksessä ja heiluu siinä hetken mut sitten lysähtää lattialle ja lähtee taas ryömimään :D siitä se sit lähtee ;)

Täällä on kaikkien vauvat tosi hienosti kasvanu ja kehittyny, saadaan kyl olla onnellisia, et asiat on näin hyvin :heart: elämä lapselle-konserttia katellessa tuli taas mieleen, et tarvis osata arvostaa näitä asioita enemmän, ei se aina oo kaikille itsestäänselvyys..

wiiru1: Kyllä mä oon kans antanu seitiä (ulkolaista) ja keitetty kananmuna on ollu aika herkkua porkkanan kanssa :D kinkku ja kalkkuna on ollu nyt uusia maisteluita ja hyvin on menny nekin alas. Meillä menee ainoastaan maito huonosti ja se on sitten NIIIIN hermojaraastavaa!! :kieh:

Meillä yleensä nukutaan yöt ilman heräämisiä, mutta nyt iski pienimmälle flunssa joten viime yönä heräiltiinkin sitten varmaan 10 kertaa..kivaa! Joten nyt huilaamaan kun poitsu on päikyllä..

Happy & pikku-ukko 10kk
 
Nyt viestit luettu. Huh! Paljon kaikkea oli tapahtunut.

Ensimmäiseksi liityn näihin "huonoihin äiteihin" joiden vauvat päässeet tippumaan. Meillä tiputtiin myös jonkin aikaa sitten sängystä. Korkea sänky ja kova parketti. Hieman tuli paska äidin olo. Kävin näyttämässä päivystyksessä ja kaiken todettiin olevan kunnossa.

Eroahdistusta myös meillä, mutta ei pelkästään äitiin vaan myös isään. Sama reaktio kuin Tehillan pojalla isän tullessa kotiin ja kun päästää syliin niin sieltä katsellaan äitiä kasvoilla "lällällää, mäpäs olen päässyt tänne" -ilme.

Päivärytmi hyvin samanlainen kuin muillakin. Aamulla meillä ei vaan maistu ruoat (puurot tai hedelmäsoseet). Hirveää yökkäilyä jos yrittää tarjota. Velli pullosta maistuu kyllä.

Kaupan soseet käteviä silloin tällöin, mutta kyllä pääasiassa kannattaa tehdä itse. Katsoin esim. yhdestä luumusosepurkista, että sisältää luumua oliko nyt 34 % tai 43 % :O

Napille spesiaali :hug: ja mervi-elinan odotus- että happyn synnytyskertomus saivat kyllä suun auki ja suuret sympatiat!
 
Jaahas se olis taas maanantai |O

Viikonloppu meni taas mökillä ja jotenkin sitä on aina ihan kuollut kun pääsee kotio : / Ja tulihan sitä lauantaina hieman punaviiniäkin maisteltua ja iltaa istuttiin kahteen asti yöllä, sunnuntaina sitten pojan kanssa normaalisti ylös klo. 7.30 |O Poikaakin tais mökkiviikonloppu hieman "rasittaa", kun nukkui viime yön kokonaan heräämättä, JES!!!

Meidän pojusta onkin kuoriutunut oikein termiitti :LOL: Nyt kun pääsee itse liikkumaan, on kokoajan "pahanteossa"!! Juoksen päivässä miljoona kertaa hakemaan pojan pois koiran kimpusta, syömästä kenkiä, räpläilemästä pistorasioita, syömästä eteisestä pikkukiviä ja hiekkaa jne jne.. Tänään suoritin joka aamuisin imuroinnin ja poika on aina ihan kikseissä imurista joten jätin sen imuroituani lattialle, jotta pääsin itse käymään vessassa. Sillävälin oli poju repinyt imurin suulakkeessta kourallisen koirankarvoja ja tunki tietenkin koko kasan suuhun :headwall: Nykyään siis poika viihtyy oikein mainiosti itekseen lattialla, mutta mammalla on kyllä kiire juosta pojan perässä :p

Te jotka teette soseet itse, laittakaahan jotain liha/kalasosereseptejä tänne! Tää kiittäis ja kumartais uusista ideoista =)
Muoks. siis nimenomaan semmosia soseita, joita voi myös pakastaa!
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :)

Dolly04 Meidän poika taitaa olla samanlainen termiitti! :LOL: Vaikkei osaakaan vasta kuin ryömiä, niin jotenkin ehtii joka paikkaan tonkimaan! Pistorasiat on in, ja niitä meiltä löytyy aika paljon..samoin digiboksia ja dvd-soitinta pitää räplätä koko ajan. Joku täällä kirjottikin aiemmin, että antaa pojalle vaikka joku vanha kaukosäädin tms..no, pojulla on nyt sitten oma jolla saa ihan rauhassa leikkiä. :D Mutta vaikka poika onkin koko ajan "pahanteossa", on elämä huomattavasti helpompaa ja poika tyytyväisempi kun pääsee itse tutkimaan paikkoja. Se aika kun pojalla oli kova into liikkeelle mutta ei vielä taitoja, oli kyllä jatkuvaa kitinää ja itkua.

Juuri kun laskettiin pinnasängyn pohjaa alemmas, niin sitten eilen poika nousi seisomaa itse reunaa vasten. Ei kai sieltä vielä yli pääse, mutta pieni pelko jäi silti siitä viime putoamisesta. Saa vedettyä itsensä ylös luultavasti ottamalla kiinni pinnasängyn suojuksesta. Ihan turha kai sekin jo on, koska sieltä pääsee nykyään kurkkimaan kun pohja on alemmalla.

Joo osassa kaupan soseista on kyllä tosi vähän sitä mitä purkissa lukee...kasvis- ja lihasoseita oon tehnyt paljon itse, mutta hedelmä- ja marjasoseita oon antanut enimmäkseen valmiina. Paitsi banaania ja päärynää ollaan tuoreenakin maisteltu. Eilen annoin koko purkin luumusosetta, kun pojalla oli vatsa kovalla mutta kyllä se puoli purkkia taitaa olla maksimi. Tuli nimittäin sen jälkeen kakkaa sitten ihan JATKUVASTI. Olipa oikein suolen tyhjennys...:LOL:
 
Dolly mä laitan lihasoseisiin lisäksi kasviksia ihan mitä nyt sattuu kaupasta käteen osumaan. Viimeksi tein parsakaali-porkkana-palsternakka-naudanlihasosetta. Noiden em. kasvisten lisäksi käytän perunaa (pakastan sitäkin, jos soseessa on muitakin vihanneksia), kukkakaalia, kesäkurpitsaa, bataattia. Tomaattia ajattelin varovaisesti kokeilla jossain vaiheessa (kun nyt tietäisi, uskaltaako? ) ja nyt ajattelin tänään laittaa lihasoseen sekaan hieman makaronia, kun kaupankin tämän ikäisten soseissa sitä näyttää olevan. Lihaa vaihtelen sen mukaan, mikä kaupassa sattuu olemaan tarjouksessa tai saatavilla. Ei tämä nyt ehkä kauheasti auttanut, mutta mä olen kyllä yhdistellyt noita juureksia ihan millaisiksi yhdistelmiksi sattuu, ja aina on tytölle kelvannut. :D

Kaupan soseet on tosiaan joskus käteviä ja olen sellaisia liharuokia antanut kaupanpurkista, mitä harvemmin kotona tehdään itse (esim. kalkkuna). Niissä tosiaan on aika vähän oikeaa tavaraa, taitaa olla joku 50% mikä noissa on muuta kuin vettä. Hedelmäsoseita on hyviä Hipp-merkkisiä, ne on luomua ja niissä on monissa aika paljon hedelmää. Oon koittanut muutenkin tavata noita purkkeja, että ostaisin sellaisia, missä on mahdollisimman paljon rahalle vastinetta. Tyttö ei aluksi syönyt kaupan soseista oikeastaan mitään, mutta nyt on alkanut syödä. Hyvä juttu, jos satutaan jonnekin reissuun vaikka lähtemään. Ja itse tehdyt soseet ei kuitenkaan säily mukana päivääkään, jos ei niitä saa kylmään.

Me muuten siirryttiin silikonisesta lusikasta kovaan muoviseen lusikkaan ja hyvin onnistuu! Alunperin otettiin silikoninen käyttöön kun se oli ainoa, mistä tyttö suostui syömään.

Meillä oli koko viikonlopun tytön kummi kylässä, ja yöt oli melkoista hulinaa! Viime yönä tyttö nukkuikin 13h yhdellä herätyksellä. No, eipä näille mitään mahda, toivottavasti ei kummille jäänyt kauheat traumat meidän arjesta. :) Muuten olikin todella mukava viikonloppu!

Tyttö liikkuu edelleen kierien ja napansa ympäri pyörien ja löytää kyllä kaikki kaukosäätimet ja sähköjohdot. Tyttöä saa olla monesti toppuuttelemassa. Tyttö myös peruuttelee hienosti, mutta oikeaoppisesti eteenpäin ryömii edelleen ainoastaan sängyllä. Tyttö on myös alkanut istua hetken aikaa selkä suorana lattialla. Aiemmin kaatui samantien kun irrotin kädet, mutta nyt istuu pienen hetken (puhutaan sekunneista) ja joka päivä näyttää istuvan tukevammin. Itse ei nouse vielä istumaan. Eli kehitystä tapahtuu koko ajan ja tytön jutteleminen on vähentynyt viime aikoina huomattavasti, taitaa keskittyä kaikin voimin motoriseen puoleen tällä hetkellä.

Mä jo ehdin miettiä joulua, että mitäs nää meidän pienet voi joulupöydästä syödä? Mun mieleen ei näin äkkiseltään tullut kuin keitetyt perunat ja ruisleipä. Tietty jos itse tekis pienen määrän suolatonta perunalaatikkoa tai jotain, mutta kaikessa jouluruuassa taitaa olla enemmän tai vähemmän suolaa. Hyvä miettiä jo tässä vaiheessa, että pääseekö tyttö osingoille jouluherkuista. :D

Mutta nyt puuhaamaan tytön kanssa!
 
Piti vielä kysyä, että eikös täällä joku muukin aloittanut vauvauinnin nyt syksyllä? Mites on uinnit mennyt? Meillä oli lauantaina neljäs uintikerta ja joka kerta tyttö ollut tyytyväine ja innokas uimari! Lauantaina kaadettiin vettä ämpäristä päähän ja olin vähän yllättynyt, kun muut vanhemmat sanoivat, etteivät ole suihkuttaneet lapsen päätä kotona? :O Me ollaan tukkaakin pesty ihan huoletta niin, että vesi valuu suoraan kasvoille. Neuvolasta jopa ohjattiin tähän, että sukellusrefleksi säilyy? Erikoista. Sukellusrefleksi on jäljellä ja lauantain uinnit on aina yksiä viikon kohokohtia. :)

Ja toinen kysymys: Miten puette lapsen nyt näillä ilmoilla? Me laitetaan tytölle sisävaatteiden (body+housut+sukat) päälle vaan pipo ja fleecehaalari, jonka lahkeet ja hihat saa käännettyä pusseiksi. Hihat pidetään monesti auki ja tytön kädet on ihan lämpimät, kun ottaa vaunuista pois. Rattaissa on erillinen vaunupeitto. Tyttö on kyllä melkoinen kuumakalle ja tälläkin varustuksella on monesti ihan hiki päässä. Katsoin vaan jo kuukausi sitten, että muskarissa suurin osa vauvoista oli puettu näin siinä vaiheessa, kun meillä laitettiin vaan collegetakkia bodyn päälle. Tyttö kyllä tosiaan hikoilee paljon, ja jos enemmän laittaa päälle, on niska ja selkä aivan litimärät.
 

Yhteistyössä