Helmivauvat 2010

Meillä on vaipoissa käytössä Liberon 4-koon housuvaipat ja teippivaipat. Päivisin käytetään pääasiassa housuvaippoja ja öisin teippivaippoja.

Meidän tyttö on muuten todella kuumaverinen, tuli mieleen, kun on keskusteltu ulkopukeutumisesta. Meillä ei ole vieläkään ollut tytöllä käytössä yöpukua, nukkuu pelkässä vaipassa. Tyttö on ihan lämmin, vaikka potkii peiton pois heti kun kääntyy. Saa nähdä, milloin täytyy alkaa käyttää yöpukua. Tällä hetkellä jos yöpuvun laittaa, se täytyy ottaa yöllä pois kun tyttö on hiestä märkä.

Tyttö näyttää välillä käyttävän pinsettiotetta, esim. jos maissinaksua pilkkoo niin poimii paloja pinsettiotteella, mutta suuhun laittaa palat ihan eri tyylillä. Meilläkään nyrkkiin hukkuminen ei tuota ongelmia, maissinaksuista ei jää murustakaan syömättä. Tyttö kyllä kaivelee nyrkkinsä sisältä viimeisenkin palan.

Huomenna aamulla oliskin taas vauvauinti. :) Sarina kiva kuulla, että teilläkin uinnit menneet hyvin! Meillä ei vielä sukellella, huomenna vasta viides uinti. Vähän jännittää, mitä tyttö tuumii siinä vaiheessa kun pitäisi sukeltaa. Joko nauttii täydestä sydämestään tai sitten uimahalli raikaa.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! täytyy tulla päivittämään meijän kasvamisia :)

Poika on jo 7kk 1vk. Kamalan äkkiä menee aika! Meillä päivät menee silleen että heräillään 7 aamulla. 8 aikaan syödän aamupuuro. Siinä 9-10 aikaan maitoa ja pienet n. 1h unet. 11 aikaan sosetta. n.13 on maito ja toiset torkut 1-1,5h. Sitten sosetta syödään unien jälkeen ja maitoa välillä. joskus 19-20 on sit kylpy, iltapuuro ja maito ja nukkumaan. :)

Pojalla on hampaita tullu jo aika mukavasti. Ekat tuli jo 4,5kk. Nyt niitä on 2 alhaalla eessä ja neljä ylhäällä eessä. Pientä pureskeltavaa esim. ruuan jälkeen annan muutaman vaal. leivän murusia. niitä se pyörittelee hyvin suussa. Täytyy seuraavan kerran ostaa niitä maissinaksuja, kun käy ''isossa kaupassa''. Tämän käpykylän 2 kaupasta ei saa sellaisia herkkuja :(

Konttaamaan poika oppi 3 viikkoa sitten. Sen jälkeen unet on ollu kamalia! :O Ennen konttausta poika heräili yöllä suurinpiirtein kerran yössä, joskus 2, mutta nyt ne on sellasta 4-5 kertaa yössä! :( tuntuu että mä oon kohta ihan loppu!

Sitten mulla on ollu ongelmana etten saa poikaa nukutettua/rauhoitettua sitä illalla tai yöllä ilman maitoa! Se on tottunu siihe että saa maitoa aina kun herää yöllä tai kun aletaan nukkumaan, mutta mun sydäntä raastaa jos annan sen vaan huutaa. :( Onko muilla ollu kokemuksia? Ootteko kenties alottanu unikoulua? minkälaisia?

Polttaja ja Jannu 7kk1vk
 
Nykyään unikoulussa ei suositella huudattamista. Jotenkin sillai olen lukenut, että vauvalle ei saa missään vaiheessa nukuttaessa tulla sellaista turvatonta oloa, ettei hänen itkuunsa vastata. Meillä on toiminut hiukan mukailen tuo tassuttelu. Nyt on unikoulua takana reilu pari kuukautta ja enää poju ei itkeskele minun perään, kun jää sänkyyn. Alussa täytyi välillä rauhoitella itkut pois ja sylitellä. Kannattaa googlettaa ja etsiä teille sopiva unikoulu. :attn: Kaksoset syntyivät vuonna 2000 ja silloin oli vielä muodissa toi huudattaminen. Minun ajatusmaailmaan ei vaan sopinut toi itkettäminen ja tein ihan oman pääni mukaan. Jotain tassuttelun tapaista tein silloinkin.

Yömaidon kanssa on varmaankin sama homma. Meillä poju oli jo pitkään heräillyt aamulla vasta klo 6 ensimmäisen kerran maidolle. Sitten neuvolassa sanottin, että poju pärjää vallan mainiosti klo 21-8 syömättä. Jätin sitten klo 6 maidon pois. Tietty poju heräili pari aamua klo 6, mutta silloin riitti pelkkä tutti ja päivä päivältä helpotti. Eli ei tuossakaan ole tarkoitus huudattaa. Yölläkin toimitaan ton unikoulun oppien mukaan ja yritetään rauhoittaa vauva takaisin unille. Sitten ymmärtäisin ton unikoulun vielä sillai, ettei se haittaa, jos vauva itkee sylissä. Sänkyyn ei suositella jättämään yksin huutamaan.

Huh, tulipa pitkä teksti... :popcorn:
 
Mun pitikin kysyä noihin unikouluihin ja itkettämisiin liittyen.

Eli miten kauan vauvaa on ok huudattaa sylissä yöllä? Mitä, jos vauva huutaa puoli tuntia, toiset puoli tuntia, kolmannen... Eikä ole aikeissakaan jatkaa unia vaan huuto on hysteeristä ja kuulostaa siltä kuin henki loppuisi. Kai jossain vaiheessa täytyy ajatella, ettei vauva ole vielä valmis luopumaan yömaidostaan? Jotenkin saa sellaisen käsityksen, että kyllä se vaan helpottaa yö toisensa perään ja vauva nukahtaa ilman haluamaansa maitoa. Meillä se vaan ei mene niin. Tyttö karjuisi aamuun asti, jos ei maitoa tipu, eikä ole tietoakaan nukahtamisesta. Tassutteluista ei ole kuin harmia tytön tapauksessa, mutta sylissäkin itkee selkä kaarella enkä mä ole ihan varma, onko tytöllä sylissäkään kauhean turvallinen olo itkeä, niin pahalta itku kuulostaa. Joten olen miettinyt, että miten tässä edestään. Meidän yöt on joka tapauksessa nykyään hulinaa ja viime yönäkin herättiin varmaan 8 kertaa (tyttö sai maitoa kahdesti).

Meillä on saatu unikoulutettua illan nukahtaminen, tai siis tyttö osaa nukahtaa itseksensä kun iltamaidon jälkeen jää sänkyyn. Tätä ei tosin tarvinnut mitenkään erityisesti opettaa, vaan tyttö alkoi muutenkin nukahdella itsekseen kesken leikkien.

Meillä alkoi aamu kuudelta ja kohta täytyy lähteä kärryttelemään, jos tytön vaikka saisi nukkumaan. tyttö kun jaksaa olla virkeänä hereillä sen 3,5h ja meillä olisi vauvauinti siinä vaiheessa, kun tyttö olisi ollut jo 4h hereillä. Jos ei tyttö nukahda ennen uintia, täytyy oikeasti miettiä jopa uinnin väliin jättämistä. Tytön kanssa touhuamisesta kun ei väsyneenä tule yhtikäs mitään, joten parempi jättää menemättä, jos tietää jo etukäteen, ettei homma onnistu. Toivon nyt kovasti, että saan tytön nukkumaan, kun siitä uinnista tykätään kaikki niin paljon. :)

Mutta nyt kampetta niskaan ja lenkille!
 
Juu.. täytyy alkaa koittaa ja muokata jottai omaa unikoulua.. :) Ihanaa olis jo nukkua kokonaisia öitä.. heräämättä mihinkään..

Me ollaan käyty täällä sellasessa vauva-kerhossa. Siellä on n. 5 muuta suunnilleen samanikäistä vauvaa. Ollaan tykätty paljon. Sinne ens viikolla on tulossa uniasiantuntija, joten sieltä vois saada hyviä vinkkejä. :)

Tänään ohjelmaan kuuluu siskon luona käynti. Tänään pitäis olla sadepäivä, ei viitti lähtee vaunuilla :(
 
Olen tainnut ostaa jo muutaman kuukauden housuvaippoja, paaaaljon helpompi laittaa kuin teippivaippa :)
Juuri ostin liberon housuvaipat 5 koossa, 4 koko alkaa olemaan vähän kittana.

Marmatusta turhasta, pitäisi olla tyytyväinen tähänkin :D MUUUUTTA, hain sen libero paketin lindexiltä ( jonka saa kun täyttää 6kk ) ja totesin, että nehän on ikävä kyllä erilaisia.
Esikoisella oli vaippoja, ruokalappuja, pallo, kovakantinen kurkistus kirja, sukat, pesuainenäytteitä yms. Mutta nyt tässä paketissa ei ollut mitään lelua eikä kirjaa. Kaksi kappaletta uimavaippoja korvasi lelut, PYH :kieh::ashamed::xmas: Anteeksi turhamaisuuteni :D
 
:attn:Sitähän mun piti kysellä, käytättekö enää ollenkaan tuttipulloja? vai pelkästään pulloja? vai? :):attn:

Ostin joku aika sitten tuollaisen Nuk merkkisen nokkamukin josta juomme ruuan kanssa ja lisäksi hörpyttämällä lasin reunasta. Mutta sitten unille käydessä otamme ns. Unimaidon tuttipullosta. En muista yhtään esikoisen ajalta, milloin jätin tuttipullot kokonaan pois.?! :O Esikoinen ei juonut nokkamukista vaan hörpyttämällä lasista ja sitten jo aikaisin hoksasi alkaa juoda siitä itse.
 
ikuisuus, itse kyselin samaa neuvolassa, että entä jos yöllä ei auta pelkka tutti ja silittely. Neuvolassa annettiin sitten sellainen ohje, että "tarjoa vettä". Neuvolatätin mukaan, kun vauva saa herätessä vain vettä, hän pikkuhiljaa huomaa, ettei mokoman takia viitsi edes herätä. : / Itse mietin siinä vaiheessa, että entä jos vauva tykkää vedestä? Mutta meillä jäi jotenkin niin kivuttomasti toi klo 6 maito pois, ettei tarvinnut antaa edes sitä vettä. Mutta kyllä asia on varmasti niin, että jokainen äiti tuntee sen lapsensa ja tietää, että miten pitkään voi toista itkettää (vaikkakin sylissä) ja milloin toisella on oikeasti nälkä. Yksilöitähän nämä vauvelit ovat! :attn: Meillä kaksoset aloittivat unikoulun ja yömaito jäin pois, kun olivat 10 kk. Heidän kohdalla ei ollut aikaisemmin edes puhetta, että jätettäisiin yömaito pois. Unikoulun myötä se vaan jäi pikkuhiljaa pois.

-mervi-elina ja poju 8 ½ kk
 
Me oltiin sitten Citymarketin ovilla heti 8.00 kun ovet aukesivat... Ja nukahtihan tyttö sitten lopulta vaunuihin ja ehti ottaa puolen tunnin unet ennen uintia. Ja hyvin meni uinti taas, oli kyllä niin ihanaa ja toi vauvauinti on ihan paras harrastus! Koko perhe saa touhuta yhdessä ja kaikki nauttii. :) Meidän harrastusten vaan pitäisi olla kukonlaulun aikaan, että tyttö olisi varmasti pirteä. Niin aikaisia nää meidän aamut on, että klo 9.30 alkava uintikin tuntuu jo liian myöhäiseltä.

mervi-elina pitäis vissiin kokeilla tota vettä. Tyttö ei kyllä ikinä ole suostunut vettä juomaan pullosta, mutta viime aikoina ollaan alettu harjoitella nokkamukista juontia vedellä. Jos pitää mukin ilman venttiiliä, tyttö kaataa suuhun hirveän määrän vettä ja antaa sen heti valua suusta vaatteille. :D Mutta täytyy kokeilla. Ja jos ei tässä nyt ihmeitä tapahdu niin taidetaan ainakin kuukausi lykätä tätä yömaidon poisjättöä, kun tyttö ei selvästikään ole siihen vielä valmis. Tai sitten mua vaan hämää tytön _kova_ ääni ja temperamentti...

Me annetaan pääasiassa tuttipullosta maidot, mutta ruokailujen yhteydessä harjoitellaan nokkamukista juomista. Tyttö ei ole ihan vielä hoksannut jutun juonta, mutta vähitellen.

Tyttö on tainnut hoksata ryömimisen alkeet ja liikkuu jo ihan pieniä matkoja oikealla tekniikalla. Kieriminen on ihan hurjaa ja pää kolahtelee milloin mihinkin. :ashamed: Viime aikojen hitti on ollut komentaminen! Etenkin muita lapsia tyttö komentelee todella tiukkaan sävyyn. :D
 
Tuo ikuisuuden teksti yöheräilyihin liittyen on kuin omaani. Mietin onko pojalla nälkä ja voiko huudattaa, ainoa mikä auttaa on tissi. Tai siis jos ei huudata niin tissi on annettava. Vesipullo saa pojan raivon partaalle, ainoastaan kerran mies onnistui sillä rauhoittamaan pojan. Mutta siis lähtökohtaisesti MIKSI poika herää 1,5-2 h välein??? Ja herää aina itkuun.Päiväunilta herää ihan hiljakseen.
Käytiin muuten perjantaina neuvolassa ja kasvua TAAS vain karvanverran. Ensi kerralla lääkäri joka sitten päättää laitetaanko poika tutkimuksiin. Nyt kun yhdet päikkärit sai pois niin ruokaa syödään 3 kertaa+ puurot. Mutta kerralla poika ei paljoa syö kuitenkaan, en kai voi väkisin tunkea...

Nyt kyllä väsyttää niin että pakko lopettaa.
 
tehilla minkä kokoinen teidän vauva on ja milloin hän oli syntynyt??
meillä kanssa pituuskasvu ollu hieman heikkoa.viimeksi kun käytiin niin ei ollu tullu edes senttiä 3 viikossa .
no sitä edellisellä kerralla oli pituus pyrähdys mutta siis periaatteessa tulee sentti tai 2 kuukaudessa.
pituus pyrähdyksessä 4 senttiä...
 
Pähkämö
Vaipoista Meilläkin oli käytössä pari pakettia Liberon housuvaippoja, kahta eri kokoa. Ajateltiin, että niiden pukeminen olisi helpompaa pyörivälle vekaralle - ja niin onkin! Meillä niiden kanssa vaan kävi pissavahinkoja monta kertaa päivässä, vaatteita sai olla vähän väliä vaihtamassa. Nyt siis käytämme taas teippivaippoja : /
 
Vois kanssa kokeilla noita housuvaippoja. Teippivaippojen pukeminen on kyllä välillä hankalaa kun meilläkin poika pyörii ja hyörii ja availee koko ajan teippejä! :) Tai sitten täytyy vaihtaa vaipat 5-kokoon.

Pojalle puhkesi eilen ylhäälle hammas. :heart: Joka päivä oon yrittänyt kurkistella pojan suuhun (vaikka poika ei siitä kyllä yhtään tykkää), mutta eilen huomasin iltapuuroa tehdessä että poika narskuttelee hampaitaan ja niin oli ylhäälle puhjennut pieni alku! Yö olikin sitten heti levottomampi, mutta ei poika kipuitkua itkeskellyt. Taitaa olla pahimmat yöt vielä edessäpäin.

Ja tänä aamuna poika hokasi kuinka noustaan seisomaan sohvaa vasten. Ei olisi meinannut sitä malttaa sitten lopettaakaan, sen verran hauskaa touhua tais olla. :D

Noista maissinaksuista vielä...meillä poika kyllä järsii sitä naksua, mutta sitten kun se kastuu suussa, niin loppujen lopuksi koko naksu on vain märkää mössöä...:LOL: Ja sitä mössöä on sitten vähän joka paikassa. Että pinsettiotetta harjoitellaan!

Tänään ollaan lähdössä siskon tytön kastajaisiin. Toivottavasti poika nukkuu kunnon unet ennen sitä. Eilen poika oikein yllätti ja nukkui 2,5h päikkärit! Jaksaa nykyään olla paremmin hereilläkin. Yhtenä päivänä heräsi puoli 2, eikä sitten enää suostunut toisille unille, vaan vasta yöunille 8 jälkeen.
 
wiiru1 poika on nyt (tänään 7kk) 69 cm pitkä ja painaa 7535g. Ei hän nyt mikään pieni ole, mutta kasvukäyrä lähtenyt laskusuuntaiseksi. Tosi olihan alussa kasvupyrähdys jossa pituutta tuli 4cm kahdessa vkossa.. Täällä kuulema sääntö että jos kasvukäyrät laskee 2 pykälää alas niin keskussairaalaan tutkimuksiin. Nyt meillä pudottu 1,5 käyrää. Minä en ole huolissani, toki jos kasvu "pysähtyy" niin saahan tuota tutkia. Meillä kun ei edes liikuta vielä niin energiaa ei siihenkään tuhraudu.

Takana rankka vkonloppu. Nyt täytyy saada arki (ja koti) taas kohdalleen. La-su yön valvoin kokonaan (älkää kysykö miksi, not so fun). Eli valvoin la aamu 8.15 (silloinkin valvoin yölläkolmeen) ja nukkumaan eilen 23.jotain... :O|O:kieh:
 
Viimeinpä sain pojan päikkäreille! Normaalisti menee kymmenen aikoihin ekoille unille, mut tänään on joku ihmepäivä kun vasta äsken sain uuvutettua unten maille. Musta tuntuu, että poika ei malttaisi nukkua, kun on oppinut seisomaan tukea vasten niin sitä taitoa pitää sitten harjoitella pinnasängyssäkin..:D

tehilla Huh, sullapa vähäuninen viikonloppu! Jaksamista!
 
tehilla: Sulla on oikee asenne, älä turhaan huolestu vaikka ne neuvolassa välillä sitä kylvää.. Meillä oli tytön kans samalla tavalla ton kasvun kans. Välillä otti pyrähdyksiä ja välillä meni kuukausia ettei kasvanu juuri lainkaan, aina oli pienikokonen, ihan syntymästä saakka. Ajattelin jo jossain vaiheessa, ettei neiti kasva metriä pidemmäx, mut nyt sitten koulu-iässä on ottanu hurjan kasvuvaihteen päälle ja saanut kiinni kaikki luokkatoverinsa :) näin kauan sitä sit piti odottaa :D Uskon, että varmasti sua välillä mietityttää, mut älä huoli kyllä se poika omaa tahtiaan kasvaa ;) ja siinäkin oot kyl oikeessa, eihän siitä mitään haittaakaan oo, tutkikoon jos tahtovat :D

Vaipoista oli puhetta, meillä käytetään öisin liberon tai pamperssin teippivaippaa ja päivällä housuvaippoja. Ja just vaihduttiin 5-kokoon. Teippivaippa pitää yöpissat paremmin ja housuvaipalla on taas mukavampi päivisin touhuilla :D

Meillä käytettäis ehdottomasti tuttipulloja jos ne vaan kelpais!! Niistä saa kuitenkin annettua huomattavasti suurempia määriä kun nokkamukista tai hörpyttämällä, tän ikäset kun sitä maitoa vielä tarvis jonkun verran.. Mutta poika ei suostu pulloa enää juomaan ja maito ei tunnu kyl laskevan oikeen nokkamukistakaan, vesi menee kyllä ruoan kanssa. Ostin pari kuukautta sit tupperin nokkamukin ja siitä saan välillä annettua unimaitoa, kun siinä on sellanen pehmeä ja pitkä nokka, muistuttaa aika paljon tuttipulloa vauvan suussa ja siitä pitää kans imeä, et saa jotain tulemaan. Meil on kyl jokanen lapsi ollu erilainen tän jutun suhteen :D eka ei meinannu millään luopua pullosta, toka ei tissistä ja kolmannelle ei kelpaa sit yhtään mikään :D mukavaa!

Viime yö meni taas hyvin ja aamulla huomasinkin et, toinen ylähammas oli tullu läpi ja toinen on ihan viittä vaille tulossa :D selvis itkusten öiden syy siis ;) tai ainakin toivotaan, et levottomat yöt johtuis niistä..

10kk(lasketusta ajasta 7,5kk) neuvolassa käytiin tänään ja mitat oli 9750g ja 73cm. Hapanmaito-tuotteita saa sit alkaa maistelemaan, mut oon niitä jo hetken aikaa antanu :D Nyt sit odottelen, et sais sitä tavallista maitoa alkaa antamaan, jos se maistuis pojalle yhtään paremmin..

nyt pistämään pikku-mies unille ja tarkistamaan isompien läksyjä.
 
tehilla samaa mieltä muiden kanssa, hyvä asenne sinulla! Mä olen sellainen huolehtija, että varmaan hyppisin seinille tuossa tilanteessa, vaikka tietäisin, ettei mitään hätää ole. Tosin, olen nyt vauva-aikana alkanut ehkä vähän rentoutua asioiden suhteen. :) Ja onpa ollut vähäuninen viikonloppu, toivottavasti alkuviikko tuo tullessaan univelkojen maksamisen!

Housuvaipat on kyllä käteviä! Tyttö kun hyörii ja pyörii siihen malliin, että teippivaipan pukeminen on nykyään melkoinen operaatio.

HAPPY onpa hankalaa, jos ei pullokaan kelpaa! Ootkin varmaan laittanut puuron- ja soseiden sekaan maitoa, sillähän saa jonkin verran maitoa menemään ikään kuin salaa? Hienot mitat pojulla jo on! Mitäs kaikkia hapanamaitotuotteita onkaan, ainakin piimä, jugurtti?

bebo meilläkin on välillä päiviä, että ekat unet on vasta pitkällä iltapäivän puolella! Tyttö on pidentänyt valveillaoloaikaansa kolmeasta tunnista neljään ja heräämisajasta riippuen päiväunien ajankohdat välillä vaihtelevat. Mutta jos on riittävästi tekemistä, hurahtaa joskus viisikin tuntia ilman unia.

Mies lähtee huomenna taas muutamaksi vuorokaudeksi pois kotoa ja jäädään tytön kanssa kahdestaan pitämään kotia pystyssä. Yöt vähän jännittää, kun ollut paljon herätyksiä. Mutta eiköhän me hyvin pärjätä ja olen taas onnistunut järjestämään päivät täyteen ohjelmaa. :)

Mutta nyt itselle ruokaa ja sitten tytön kanssa lenkille, aivan ihana aurinkoinen ilma ollut tänään!
 
Meillä poju juo pelkästään nokkamukista. Esim tohon Nuk-nokkamukiin menee 150 ml maitoa. Olen tehnyt sillai, että melkein kaiken poju juo sen nokan kautta ja loput pohjalta hörpyttämällä. Meillä poju juo maitoa 5 kertaa päivässä ja maitomäärä on noin 520-550 ml/pv. Tuota määrää ei voi ylittää, kun sitten alkaa pulauttelu ja muutenkin TAYS:ssa oltiin sitä mieltä, että poju juo riittävästi. Verikokeissa kalkki- ja rauta-arvot olivat hyviä, joten sen puolesta ei tarvitse miettiä tota maitoasiaa.

Eilen just pakkasin kaikki tuttipullot pois käytöstä, kun ei ole enää ollut tarvetta. Oma mieli on hyvinkin raskas ja haikea. Mutta minkäs teet, kun poju ei vaan huoli tuttipulloa.

Pojulle oli viikonlopun aikana ilmestynyt toinen hammas alas. Eipä tuo kovasti ole itkeskellyt. Sunnuntaina oli kyllä kummallisen lämpöinen ja hikinen. Ei kuumetta ollut! Muutenkin piti sellaista jännää vinkumista, joka ei suoranaisesti ollut itkua, mutta vähän tuntui enempi tyytymättömältä. Yleensä on tosi aurinkoinen! Tänään sitten bongasin uuden hampaan...

Eilen poju "maisteli" mandariinia. Söi sitten kaksi mandariinia päivällisen päätteeksi. Tuntui, että mikään määrä mandariinia ei olisi piisannut.

HAPPY, Itsekin odotan kovasti lokakuun loppua ja sitä, että poju täyttää sen 10 kk. On tosiaan kiva kokeilla noita hapanmaito tuotteita ja makuannoksia oikeata maito. Mielnkiinnosta kysyn, että saitteko neuvolasta vain luvan noille hapanmaitotuotteille? Minä olin pojun synnyttyä ravintoteraputin juttusilla ja hänen ohjeet olivat, että kun poju on 10 kk aletaan antaan hapanmaitotuotteita sekä pieniä maistiaisia oikeata maitoa. Samat ohjeet antaa tuo Keskoslapsen ruokaopas, kun mitä ravintoterapeutti. Olen oikeastaan juuri tän korvikkeen takia hyvinkin helpottunut, kun poju täyttää pian sen vuoden. Itse en vaan tykkää korvikkeen mausta ja muutenkin tuntuu, että menee nopeammassa ajassa pahan makuiseks jääkaapissa, kun mitä ohje sanoo.

-mervi-elina ja poju pian 9 kk
 
Ikuisuus On todellakin välillä tosi hankalaa kun ei kelpaa pullo, tissinkin poika jätti 8kk iässä kun tuli ekat hampaat. Teen aamu- ja iltapuuron kokonaan maitoon ja kaadan ruoista aina keitinveden pois ennen kuin soseutan, sitten sekotan mahdollisimman paljon maitoa joukkoon. No oon yrittäny aatella positiivisesti, eipähän tuu ainakaan hankaluuksia vierottamisesta ;)
Meillä on nyt maisteltu viiliä, jogurttia, piimää, rahkaa ja raejuustoa. Jogurtti ja rahka ei oikeen tunnu maistuvan kun joutuu antamaan niitä maustamattomia ja ovat kyllä tosi happamia. Oon pistäny joukkoon hedelmäsosetta ja marjoja mut ei silti maistu. Onneks viili ja raejuusto uppoo hyvin :D

Ja tsemppiä muuten päiviin tytön kanssa kahdestaan. Yritä ottaa ilo irti ja nauttia ;) Joskus tekee ihan hyvää parisuhteelle kun joutuu olemaan joitain päiviä erossa, tulee kova ikävä ja on taas tosi hienoa nähdä toista :heart:

mervi-elina, musta tuntuu kans, ettei poika tykkää tosta korvikkeen mausta. Oon laittanu tavallista maitoa nyt nokkamukiin, et saa totutella siihen pikkuhiljaa ja se tuntuu maistuvan paljon paremmin. Ostin jopa sitä maitoa, missä on 50% enemmän kalsiumia, yms.. kun neuvolasta sitä suosittelivat, pojan vähäisen maidonjuonnin takia.
Soitin neuvolaan pari viikkoa ennen kuin poika täytti sen 10kk ja kysyin neuvoa tohon maito-ongelmaan. Käskivät alottaa hapanmaito-tuotteiden maistelun jo, että poika sais tarvittavan kalsium-määrän. Sanoivat, että kun vatsa tottuu, niin 1 dl päivässä olis hyvä määrä antaa. Oon nyt antanu välipalaks sen desin viiliä tai jogurttia ja välillä pistäny raejuustoa ruoan joukkoon. Miksköhän meille ei puhuttu mistään ravintoterapeutista lainkaan? :(

Sit olis yks kysymys.. Kiinnostais kovasti tietää millasia määriä kaikkien vauvat syö? Ei siis kuinka usein, vaan sit aina kun syövät esim.jotain perunaruokaa, niin kuinka paljon kerralla saatte uppoamaan? Meillä kun tuntuu vaihtelevan määrät jatkuvasti. Välillä menee pari desii ja välillä en saa ees desiä menemään vaikka keksisin mitä sirkustemppuja.. Mullakin yksi kaverin poika(8kk) syö kaupan ruokia, sellasen 8kk-purkin ja vielä jälkkäriksi hedelmäsose-purkin. Oonkin alkanu miettimään, et syökö meiän pikku-mies kuitenkin liian vähän..
 
Happy-82 voin kertoa, noin lohdutukseksi, että meillä ainakin syödään vähemmän. Kolmella aterialla menee (HYVÄNÄ PÄIVÄNÄ) yhteensä 2 niitä pikkupurkkeja. Puuroa menee aamuin illoin pari lusikallista tai 1/2 dl. Tuo 3/4 dl ruokaa kerralla taitaa olla maksimi... Siihen joskus menee jälkkäriä päälle että on tainnu yhteensä desikin mennä. Olen katsonut noita muiden antamia määriä ajatellen että miten se onnistuu... Meillä kun mitta tulee täyteen niin syönti loppuu. Aluksi poika aukoo kovasti suutaan, mutta lopussa saa jo melkein väkisin loput tunkea... Kun ei se painokaan nouse..
 
Viimeksi muokattu:
HAPPY kyseli ruokamääristä. Mä keitän tytölle aamu- ja iltapuuroon niin, että puurossa on 1dl vettä ja 0,5dl puurohiutaleita. Puuron sekaan laitan puol purkkia luumusosetta ja jonkin verran maitoa. Iltaisin tyttö syö nykyisin koko annoksen ja aamuisin puuroa jää vähän jäljelle. Lounaalla tyttö syö pienen pilttipurkillisen lihasosetta (sose loppuu aina kesken, täytyy alkaa tehdä niihin isoihin pilttipurkkeihin) ja päivällisellä vastaavasti kasvissosetta (sekin täytyy alkaa tehdä isoihin pilttipurkkeihin, kun pieni purkillinen loppuu kesken). Välipalalla menee kans about purkillinen hedelmäsosetta.

Nyt muuten löytyi vihdoin sellaista hedelmäsosetta, josta tyttö tykkää! Piltillä on sellainen 8kk sose kuin rukiinen hedelmämysli. Siitä tyttö tykkää tosi kovasti! On muuten kovat hintaerot noissa ruuissa eri kauppojen välillä, Prismassa täällä tuollainen purkki maksaa 1,05€ ja eilen meinasin pyörtyä kun kävin Citymarketissa ja siellä hinta oli 1,65€. :O Citymarketissa muutenkin näyttää vauvan ruuat olevan kalliita, Semperin luumusosekin maksaa tuplasti enemmän kuin Prismassa.

Meillä oli yöllä taas levotonta, tyttö heräili vähän väliä itkeskelemään. Yöllä kävin lämmittämässä tytölle maitoa ja jouduin jättämään tytön yksin sänkyynsä huutamaan. En ole ikinä kuullut niin sydämistynyttä huutoa ja tuntui, ettei tyttö rauhoittunut millään edes silloin, kun toin maidon. Tyttö näytti ihan siltä, että minkä takia hänet on hylätty ja laitettu yksin sänkyyn huutamaan. Ihan mahdotonta tuo maidonlämmitys yöllä. :ashamed:

Tänään onkin paljon ohjelmaa, mennään ensin kaverin luokse kylään ja illalla mun äiti tulee tyttöä katsomaan. :)

Syöttötuoli on muuten ollut pelastus viime aikoina, siinä tyttö jaksaisi istua vaikka miten kauan! Monet kahvihetket on pelastettu, kun tytön lykkää tuoliin ja antaa maissinaksun kouraan. Ja ilman ruokaakin jaksaa joskus istuskella siinä ja katsella ympärilleen. Sitteri sen sijaan joutaa kohta varastoon, se ei ole enää kelvannut.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Puuuuuuh.

Lapset on yhtäkkiä kuin taikaiskusta alkanu nukkua aamusin pitempään, tyttö 6.30 asti ja poika 7.30, mikä tarkottaa sitä, että meillä on päivärytmit heittäny ihan häränpyllyä, ja tässä nyt opetellaan uutta arkea. Esikoinen ei enää noitten pitentyneiden yöunien jälkeen rauhoitu päiväunille, joten myös minun oma kullan kallis päivätauko jää väliin. Nyt istutin sen ihan hyvällä omalla tunnolla telkkarin ääreen ja huokasin sen sadannen kerran, että voi kun tuo lapsi ois etes hitusen sitä sorttia, joka vain lueskelee ja rakentelee palapelejä.... Mä en ymmärrä mistä se repii tuota vauhtia!! Ja se vilkkaus yhdistettynä ihan rajattomaan mielikuvitukseen ja kekseliäisyyteen, niin.... :headwall:

Tänään poika nielas ruokapöydässä kiven, siis älkää kysykö miks meillä oli kivi ruokapöydässä :rolleyes: , mä ilmeisesti kuvittelin olevani joku mustekala, joka lonkerollaan ehtii napata siitä kivestä kiinni, ja samalla kun käänsin selkäni tytölle, potkas se pöydän reunasta vauhtia ja lenti nurin syöttötuolin kanssa! Pää meni kymmenen sentin päästä puunkantotelineestä ja siinä olevista puista. En etes uskalla ajatella mitä ois voinu tapahtua...:| Noh, lopputulema kuitenkin se, että nyt ootellaan kilahdusta vessanpöntössä ja tarkkaillaan tytön kättä, joka jäi tosi pahan näkösesti alle. Hyvin se sillä ainakin leikki, ryömi ja nousi kontalleen aristamatta. Että tällasia meiän päivät...

Eilen siirrin tytön veljensä huoneeseen nukkumaan. Hyvin niillä meni ensimmäinen yhteinen yö. :heart: Tyttöhän ei edelleenkään nuku kokonaisia öitä, heräsi maidolleen noin kolmelta, jonka jälkeen kannoin takasin sänkyynsä ja nukkui sitten sinne puoli seitsemään. Itse nukuin koiranunta ja heräsin joka ikiseen väärään hälytykseen kun tyttö unissaan kääntyili ja "itkeskeli", joka kerta oli ihan unessa ja korjailin vain peittoa. Mukava oli huomata että esikoinen nukkuu niin sikeästi ettei siskonsa yöähinöistä häiriinny.

Tehilla, lapsillahan yksi unijakso on aina sen n. 1,5h pitkä, eli voisi ajatella, että teidän poika havahtuu hereille siinä kevyen unen vaiheessa jostakin syystä eikä pääse vaiheesta toiseen heräämättä. Googlettapa tästä aiheesta! En oikien osaa selittää mitä tarkoitan...

Täälläkin pieniruokainen lapsi, syö noin desin kerrallaan ruokaa + maitoa 100-120ml päälle. Mut en ole tuosta yhtään kummissaan, koska poika myös ollu aina pieniruokainen. Kumpikin kasvaa tasaisesti ja sopusuhtaisesti vaikka ikäisiään pienempiä ovatkin.

Mä en vielä tuosta maidon juonnista yöllä stressaa. Kyllä se loppuu sitten kun lapsi on siihen valmis! :) Esikoinen alkoi nukkua kokonaisia öitä 7,5kk iässä (ja niitä yöheräily jaksojahan tulee ja menee vieläkin!), tyttö näköjään vaatii sitä maitoansa kauemmin. Saatan olla ihan väärässä, mutta näin ajattelen: tyttö on tosi kova liikkumaan, energinen ja touhukas, mutta kumminkin niin pieni ruokainen että päivän energia tarve ei täyty sillä määrällä mitä syö, joten TARVITSEE sen maidon yöllä! Onhan 10h pitkä aika olla syömättä. Huutaisi vaikka aamuun asti jos en anna sitä maitoa silloin kun sitä haluaa ja juo sen todellakin nälkäänsä. Sellaisina päivinä kun syö normaalia enemmän, seuraava yö yleensä on kokonainen, tai vaikka heräisikin, saattaa rauhoittua nukkumaan ilman maitoa. Eniten tuohon vaikuttaa se, kuinka hyvin on syöny iltapuuron ja maidon. Jos puuron syönti menee pieleen (väsymyksestä, hampaista...) niin ihan varmaan herää yöllä nälissään.

Nyt annoin tänä aamuna ensimmäisen kerran ihan oikeaa kaurapuuroa, tuota Muksun jauhepuuroa kun on tähän asti syöty. Toiveikkaana että vähän tuhdinpi iltapuuro pitäisi nälän poissa yöllä. :)
 
Luin nyt uudestaan kunnolla nuo teiän tekstit ja tuli vielä mieleen kommentoida tuosta huono syöntisyydestä tai pieniruokasuudesta. Happy ja tehilla ainakin sitä kyseli. Oletteko kokeillu sitä sormiruokailua? Mähän tuolla aiemmin vannotin ettei ikinä enää, kun siitä tulee sellanen sotku, mutta olen nyt kumminkin innostunut asiasta.:whistle::D Keitettyjä vihanneskuutioita annan ja tyttö syö huomattavasti paremmalla ruokahalulla kuin lusikasta. Välillä tyrkin väliin lusikallakin. Ja sotkuihin vinkkinä: pyyhe tai sanomalehteä syöttötuolin alle. ;)

Ja näytin sitten tyhmyyteni vaippaasioissa :LOL: Housuvaippoja siis saa jo ainakin koossa 4?! Täytys vissin tarkemmin sitä vaippahyllyä tutkia... Esikoisen kanssa ensimmäiset kertsit otettiin käyttöön vuoden vanhana ja suoraan housuvaippoja, joten kuvittelin jotenkin että tuskin niitä pienemmille vielä onkaan...

Tuttipullot pääasiassa käytössä täällä! Nokkamukista juodaan sitten kun kaikki tuttipullot likasina eikä jaksa tiskata. :D

Maissinaksuja ei olla vielä kokeiltukaan. Monesti niitä ohimennen kattonu kaupassa, mutta ei ole vielä tarttunu käteen. Kurkkua yleensä annan tuollasiin tilanteisiin kun pitää saada tyttö pysymään hetki tyytyväisenä.
 
vaipoista Meillä käytössä Liberon tai Pampersin 4-koko. Housuvaippoja en ole vielä testannut, vaikka ne varmasti oliskin miloona kertaa helpompi pukea :rolleyes: Mites niiden pitävyys yöllä? Mä kun en jaksa monia eri vaippoja ostella ja nuo teippivaipat on niin hyvin pitäny kuivanu myös yöllä!

ruokamääristä Poika syö lihasosetta päivässä nippanappa sen isomman purkillisen, hedelmäsosetta pikkupurkin ja puuroa hyvällä tuurilla n. desin per kerta :)

Täällä ihan kamala yö takana |O Poika heräs puolenyön aikaan ensimmäisen kerran ja siitä tunnin välein aamuseiskaan asti :( Yritin ensin etten anna maitoa, mutta kun poju ei ollut vielä 40min päästäkään rauhoittunut, mä luovutin :ashamed: Toisen kerran joi maitoa joskus kuuden aikaan.. mutta sillä välin heräili joku miljoona kertaa itkeskelemään! Ja viimeviikolla niin hienosti nukkui jo yöt yhdellä herätyksellä :kieh: Niin ne vaan taas tilanteet muuttuu!

Termiitti tekee taas pahojaan, joten jatketaan myöhemmin..
 
HAPPY, meillä poju kyllä tykkää korvikkeesta. On vaan tarkka, että mistä sitä tarjoillaan! ;) Itse en tykkää korvikkeen hajusta tai mausta. Ja toi säilyvyys ei tod ole se vuorokausi, mitä pakkaus sanoo. Poju syö varmaan sitten liikaa muita ruokia, kun ei jaksa maitoa, kun ton reilu 5 dl/pv.

Pojun ruokamääristä:
klo 8 2 dl puuroa + hedelmäsosetta
(100-120 ml maitoa)
klo 11 1 pieni purkki lihasosetta
½ pieni purkki hedelmäsosetta
jotain kurkkua, tms...
100-120 ml maitoa
klo 15-16 100-120 ml velliä
klo 17.30 1 pieni purkki lihasosetta
½ pieni purkki hedelmäsosetta
(50-70 ml maitoa)
klo 19.30 1 ½ dl puuroa
(120 ml maitoa)

-mervi-elina ja poju huomenna 9 kk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä