Helmivauvat 2010

Mini hyvältä kuulostaa teidän unikoulu! Mä niin nostan hattua teille kaikille, jotka unikoulutatte ihan todenteolla. Mä varmaan myöhemmin suren sitä, etten tehnyt aiemmin, mutta mulla ei oikeasti energia riitä nyt huudattaa tyttöä öisin. Tytön kanssa kun saa taistella päivisin ties mistä asioista niin annan vielä ajan kulua noiden yömaitojen suhteen. :ashamed: Tyttö huutaa aamuun asti, jos maitoa ei tule ja kuulostaa tikahtuvan itkuunsa. Kyllä se varmaan jossain vaiheessa helpottais, mutta musta ei ole siihen ennen kuin tää tilanne on vähän rauhoittunut ja oon saanut kerättyä voimia.

Vanhempainpäivärahasta mulla menee veroa 21% ja niin myös kotihoidontuesta. Täällä kuntalisä on 140€ miinus nuo verot. Eli rahalla ei tosiaan juhlita.

Istuuko muuten monet vauvat vielä turvakaukalossa vai ootteko muutkin vaihtaneet jo turvaistuimeen? Mihin istuimiin ootte päätyneet? Jotkut jo kertoivatkin vaihtaneensa. Toi meidän istuin on edelleen ollut tosi hyvä, oon tosi tyytyväinen ostokseen!

Me oltiin lauantaina vauvauinnissa kahden viikon tauon jälkeen. Ekaa kertaa tyttö itkeskeli altaassa ja noi pesut meni vähän hankalammin kuin aiemmin, kun tyttö ei suostu enää olemaan turvakaukalossa. Miten olette ratkaisseet tän ongelman? Missä pidätte vauvaa omien pesujen ajan vauvauinnissa, jos lapsi ei enää mahdu/suostu turvakaukaloon? Uinnissa oli aloitettu sukellukset, mutta me sukelletaan vasta tällä viikolla, kun oli ollut taukoa välissä. Totutellaan taas uinteihin. :)
 
Meillä on ollut käytössä vähän molemmat, turvaistuin ja -kaukalo. Meillä on turvaistuin Britax-merkkinen, samoin kaukalo. Kaukalo ostettiin käytettynä. Mun mielestä tuohon turvaistuimeen on aika hankala laittaa poikaa, mutta johtuu osin meidän autosta, kun se on jotenkin "huonon" mallinen, eikä sitä saa asennettua sinne mielestäni kunnolla. Istuinta ei esim. saa kunnolla makaavampaan asentoon, kun ei auton etupenkkiä saa enempää eteen (tai sitte sinne ei mahdu itse istumaan). Sen takia ollaan vielä välillä käytetty kaukaloa. En siinä jaksa kyllä poikaa enää oikein kantaa, vaan oon sitten nostanut pojan vaan sieltä pois ja jättänyt kaukalon autoon.

Pojalle on maistunut viime päivinä tosi huonosti ruoka. Eilen annoin vähän karkeampaa ruokaa, eikä maistunut sen takia mutta tänään ei ole maistunut oikein mikään, paitsi hedelmäsose. Mutta poika oikein yllätti, kun aamulla puuro ei maistunut ja kokeilin ihan huvikseni antaa korviketta. Poika joikin sitä melkein 90ml. Päiväruualla sama juttu, soseille täysi stoppi mutta sitten joi vajaat 100ml korviketta. Rintamaitoa kun ei huoli muuta kuin nukkumaan mennessä.

Meidän kotipaikkakunnalla ei ole mitään kuntalisää. Oonkohan ymmärtänyt muuten ihan väärin, mutta kun luin Kelan papereita, niin niissä luki jotain, että tuesta menis veroa oma veroprosentti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Eli meniskö multa sitten 26,5% veroa...(?) Ootteko muuten hakeneet sitä hoitolisää...? Me ei olla vielä, miehen pitäis pyytää palkanlaskijalta tiedot tuloista. Laitoin kuitenkin hakemuksen kotihoidon tuesta menemään, kun ei aina tiedä kuinka kauan Kelalla kestää noita papereita käsitellä.
 
Mulla on sellanen muistikuva, että ennakonpidätys on oma veroprosentti mutta kuitenkin vähintään 20%...? Mun surkkapalkalla veroprosentti on reilusti alle 20, mutta tuo 20% on aina lähteny näistä tuista. Olen vaan kuullu että sen vois laskea alle 20%, vaikka niissä Kelan ohjeissa sanotaan väh. 20%. Mätkyjen vaarahan siinä aina on, ja toisaalta on ihan kiva saada sitten se "jouluraha" palautuksina, mutta toisaalta sitä rahaa tarviis nyt eikä vuoden päästä.

Hoitolisää me ei saatas, joten en hae/ ole hakenu.

Meiän neiti on nyt taas vaan niin sylisylisyli, että ei tästä kirjoittelusta mitään tule...
 
Kelan tuista Itse hain Kotihoidontukea ja -lisää jo jokin aika sitten ja päätökset molemmista saatu. Lisää saan huimat 4e/kk :mad: Mulla on koko äippäloman mennyt tuista se 20% veroo, mutta nyt päätin, kun tulot taas tippuu, tilata verotoimistosta uuden verokortin ja jatkossa multa menee 14% veroa. Tosi tarkkaan ne siellä verotoimistossa kyseli tuloista ja vähennyksistä (mm. asuntolainojen koroista alkaen), joten ihmettelen kyllä jos niin tarkoilla tiedoilla tulee mätkyjä : / Laitoin vielä tulot vähän yläkanttiin varmuuden vuoksi..
Kyllä tulee oleen kituuttamista siihen asti, kun menen kokonaan takaisin töihin, mutta minkäs teet.. Näillä mennään! Kunhan saa laskut maksettua ja joskus jotain syödäkkin ni eiköhän me pärjätä ;)

Oli paljon mitä piti kommentoida, jätän huomiseen ja painun nukkumaan |O
 
Apua, mä jotenkin olin ajatellut, että voin hakea sitä kotihoidontukea vasta kun tämä vanhempain vapaa loppuu?? Mulla loppuu parin viikon päästä. Mutta voinko siis jo laittaa kotihoidontuki hakemuksen kelaan menemään? Miten mä olenkin näin huonosti lukenut ne paperit :D
 
Onpa teille kaikille tullu aikasin tuo hakupaper! Mulle tuli vasta perjantaina ja vanhempainrahakausi päättyy 3.11. Tai ehkä niin päin että meiän Kela on taas nukkunu ja mulle tuli paperit myöhään... Matami-mimmi, kyllä kait sen hakemuksen voi laittaa heti kun se tulee...? Voi muuten tehdä netissäkin!

Ei sit tälläkään kertaa yhtään enempää, nyt sylissä roikkuu esikoinen. :kieh:
 
oli taas parempi ja nyt osasin jo itsekin nukkua niin, että olin aivan tokkurassa kun piti ekan kerran klo 4.25 kömpiä yläkertaan tassuttelemaan :) Kuudelta imetin. (En tiedä onko se fiksua vai pitäiskö vaan lopettaa kokonaan yöimetys? Nälkäinen kyllä on jo tuohon aikaan eli voisi olla hankala ainakaan mun maidontuoksuisena saada uudestaan nukahtamaan.) Ei 8 kuukauden univelat varmaan ihan vielä ole kuitattu, mutta nyt on pari yötä olleet parempia kuin pojan koko elämän aikana...

Hain kotihoidon tukea viime viikolla (netissä oli helppo tehdä hakemus). Tyhmänä sitten hain tukea vasta vuosiloman lopusta eli kun vanhempainvapaa loppuu 10.11. ja sitten mulla on 6 vkoa vuosilomaa ja sitten alkais hoitovapaa. Kaveri onneksi vinkkasi, että saahan tuota kotihoidontukea aina kun lapsi ei oo hoidossa eli myös vuosiloman ajalta. Soitin eilen Kelaan ja korjaavat asian. Meidän kunnassa on kuntalisä, mutta sitä vissiin haetaan sitten kunnalta, kun on ekaks Kelan päätös. Hoitolisää en miehen tulojen vuoksi edes hakenut.

Mulla on veroja mennyt nyt tänä vuonna 24,5 prosenttia, mutta loppuvuodeksi pitäis vielä nostaa sitä, kun tuosta loma-ajasta tulee palkkaa enemmän kuin olin laskenut. Alkuvuodesta en sitten tiedä, kun meen huhtikussa töihin eli 3 kk kotihoidontuella ei taida veroprosenttia paljoa laskea.

Poika seisoo joka paikassa ja kiipeää portaita ja ylettyyy kaikkialle, kun on niin pitkäkin eli ei siis hetkeksikään voi päästää silmistään! Ihanaa kyllä, että kasvaa ja kehittyy, mutta ei olisi ihan vielä tarvinnut. Eihän tuo tosiaan ole vielä edes 8 kk ja on jo kontannut yli kuukauden ja noussut seisomaankin jo pari viikkoa.
 
turvaistuimista tohon viidakkoon sukelsin jo, vaikkei vielä ole ajankohtainen asia. Poika mahtuu ja viihtyy vielä kaukalossa, ainakin talven ajan (luulisin). Kriteereinä mulla olis se, että olis selkä menosuuntaan ja helppo siirtää autosta toiseen sekä autoliiton testi arvosanalla hyvä. Eipä oo montaa selkä menosuuntaan olevaa, ja jos on niin testissä ovat saaneet arvosanan välttävä (jostain kumman syystä?). Mut tänään löysin Kiddy merkkisen istuimen. Siinä naama menosuuntaan, mutta koska siinä on turvapalkki joka kohdistaa törmäyksen paineen isolle alalle, saa se testeissä arvosanan matala kuormitus etutörmäystestissä. Pitkä käyttöikä. No, kunhan mä tutkailen niin eiköhän siinäkin jotain vikaa ole... Täydellistä ei kai olekaan..

Poika nukkui viimeyönä 9,5 tuntia yhteen menoon. Ei inahtanutkaan!

Ruoka on alkanut maistua reilusti. Känkkäränkkä päiviä on välillä, eilen viimeksi. Vai onkohan ne niitä sylisylisyli -päiviä. ;)

Päiväkodista soittelivat taas. Yritetään vääntää kättä noista hoitoajoista. Arghh

Ja kelan paperit tossa lojuneet ties miten kauan. Ei pysty, ei kykene.

Nyt yritän nukuttaa poikaa joka äsken kolautti päänsä ja samalla suuhun tungettu lelu teki jonkinmoisen haavan suuhun -> verta.

:wave:
 
Pähkämö
|O Vaihteeksi taas yöongelmia, meidän mittapuun mukaan siis...
Pikkumies nukkuu kuutisen tuntia, minkä jälkeen herää eikä meinaa nukahtaa uudelleen millään. Tai siis nukahtaa kyllä, mutta herää parin minuutin kuluttua taas itkemään. 1½-2 tuntia saa taistella toisen kanssa yleensä aamuneljästä eteenpäin. Ei vaikuta nälkäiseltä, ei esim. hamua rintaa tms. Ohimenevää, toivottavasti... :|

Nyt se imetys sitten lopahti meilläkin. Tai pari kertaa päivässä imetän vielä. Maidon tulo tuntui hiipuvan, on tuntunut jo pidemmän aikaa. Heruminen, mikä ennen tuntui tosi selvästi, ei tuntunut enää lainkaan. Poika lupsutti rintaa ikuisuuden; ennen joi aikansa ja irroitti tyytyväisenä. Nyt imee ja imee, ei juuri nieleskele, mulla alkaa nännit huutaa hoosiannaa ja lopulta on pakko irrottaa poika. Huutohan siitä seuraa. Nyt, kun olen antanut korviketta, on pissavaippojen määrä moninkertaistunut eli kait se rintamaito hiukan vähissä sitten oli...

Täällä enää 4 päivää vanhempainvapaata jäljellä...
 
Tyttö lähti isänsä mukaan vaihtamaan talvirenkaita, joten ainakin puolituntia ihanaa rauhaa. Tyttö on nyt niin kamalasti mun perään että veinaa iteltäkin itku tulla kun ei yhtään viihdy isänsä kanssa. Siis jos minä olen paikalla. Tai vaikka olisin toisessa huoneessa hiljaa, niin lähtee ettimään minua eikä pysy isänsä luona vaikka mitä viihdykettä keksis.

Ja sitten tältä päivältä 8kk lääkärineuvola kuulumisia. Tytsyllähän on jo ikää 8kk 3vko.

paino 8556g
pituus 71cm
pää 45cm


Kaikki oli muuten kunnossa, ihottumaan saatiin 1% kortisonivoide ja perusvoide reseptit. Suojeluheijasteet tulee kummallekin sivulle ja pinsettiotekin välillä onnistuu. Kehuja saatiin tarkkaavaisuudesta, tukevasta istumisesta ja nopeista käsistä. :LOL: Tytöllä tuo käsien motoriikka tosiaankin pelaa. On sellanen että ehtii kyllä napata kaikesta lähellä olevasta kiinni ennen kuin kukaan ehtii mitään huomata. Taskuvaras ainesta. :D Jaloilleen ei suostunu millään varamaan, piti jalkojaan tiukasti kippurassa, ja jäi sellanen olo ettei se lääkäri uskonu että tuo todellakin jo nousee tukea vasten pystyyn ja seisoskelee tukevasti yhdellä kädellä kiinni pitäen. Noh, mutta eipä tuon väliä. Konttaamisesta lääkäri sanoi että ei varmaan mene kauan kun lähteee liikkeelle. Äsken kun vaihdoin vaippaa, niin tyttö ryntäs pylly paljaana pari "askelta" eteenpäin vähän kuin mua karkuun, sit tajus mitä tekee ja äkkiä mahalleen. :LOL: Noh, saas nähä jäikö tuohon yhteen kertaan. Kyllähän tuolla valmiudet on mun mielestä ollu jo pitkään, mutta tais se konttaus jäädä pystyyn nousemisen jalkoihin.

Muuten reissu oli sellanen kivakiittihei. Oltiin alle 15min sisällä. :O Nuo lääkärineuvolat on ainakin täällä aina noin hätäisiä. Nytkin yritti väkisin tunkea Sibicort reseptiä siihen tytön ihottumaan vaikka sanoin että ollaan käytetty sitä kuukausia, eikä siitä ole mitään hyötyä, että jotain muuta pitäs saada. Sit tuntu siltä ettei se ois etes halunnu käydä selvittämään voisko jotain muuta käyttää. Sit kysy mikä perusvoide meillä on ollu käytössä, ja kun sanoin Aqualan, kirjoitti siitä reseptin, ja kun kysyin voisko jotain muuta kokeilla, niin sano vaan että tuo on hyvä. Apteekissa sitten kysyin mitä muuta voisin kokeilla, niin suositteli Lipolania (josta täälläkin joku puhui). Otin nyt kumminkin ensin tuon Aqualanin kun sen reseptillä sai.

Mitäs muuta... Meiän neidin nukahtamiset on menny ihan mahdottomiksi. Vaikka ois kuinka väsyny hyppi 1-1,5h sängyn laitaa vasten. Viikonloppuna lopetettiinkin iltapäivätorkut ja se on vähän auttanu tuohon nukahtamiseen. On niin seis siinä kahdeksan jälkeen että nukahtaa 10-15 minuutissa. On ihan umpipuhkiväsyny, mutta silti pitää vielä viimesillä voimilla kammeta itkien laitaa vasten seisomaan. Se tuntuu olevan melkein jonkinlainen refleksi, jota ei pysty itse säätelemään. Ja ihan hurjana pistää vastaan kun kädellä painaa selästä tai rinnasta että pysyis paikallaan. Muutenkin tuntuu oudoksuvan sitä että kykin siellä sängyn vierellä, kun tähän astihan tuota ei ole nukutettu. Mut heti kun päästän irti, lähden pois huoneesta, nousee ylös ja itkee kun ei pääse takasin alas. :rolleyes: On jotenkin vielä tuoreessa muistissa tämä sama raastava vaihe esikoisen vauva-ajoilta...

Jotain kommentoitavaakin oli, mutta nyt ei enää jaksa.... Ostin tänään lögiä, tästä se joulun odotus alkaa. Kunhan saadaan lapset nukkumaan taidetaan ottaa pienet iltamyssyt miehen kanssa. :D
 
Ei mekään luultavasti saada hoitolisää, tai sitten joku olematon summa vaan. Mä kävin kysymässä verotoimistosta, josko olis saanu alennettua veroprosenttia tuota kotihoidon tukea varten, mutta ei se onnistunut. Ja tuo 24,5 prosenttiakin oli kuulemma liian alhainen, eli ens vuonna tulee vähän mätkyjä...:mad: Palkasta maksoin kumminkin aika paljon pienempää veroa.

Mini77 Oon kanssa miettinyt samaa, että pitäiskö koittaa lopettaa yösyötöt kokonaan. Välillä poika tuntuu nälkäiseltä, välillä taas syö vaan niinku tavan vuoksi. Pitäis kai kokeilla, mutta en oo vielä uskaltanut...

tehilla Onnea hyvin menneestä yöstä! :) Meillä poika taitaa olla aika levoton nukkuja, koska ei ikinä nuku ihan hiljaa/inahtamatta. Monesti kuuluu pieniä itkuja pitkin yötä, mutta suurin osa on semmosia, että osaa itse nukahtaa uudelleen. Viime yönä oli jo puolen yön aikaan hereillä. Ei itkenyt, mutta heräsin kahinaan ja äheltämiseen ja niin poju seisoi ihan virkeän näköisenä sängyssä. Jatkoi onneksi uniaan kun laitoin takaisin makuulle.

pähkämö Toivottavasti on teillä ohimenevä vaihe tuollainen valvominen. Meillä kanssa poika nukkuu yleensä noin 6h ja sen jälkeen enää pätkiä, mutta ei onneksi noin kauaa valvo.

Mitähän tuolle pikkumiehelle alkais tarjota aamupalaksi, kun puuro alkaa tulla melkein takasi ylös..tänäänkään ei ole kunnolla maistunut oikein muuta kuin hedelmäsose välipalalla, ja sekin alkoi tökkiä lopuksi.
 
Voimia kenellä yöt on hulinaa, toivottavasti yöt rauhoittuu pian!

Meille rantautui räkätauti:kieh:|O Tyttö oli eilen vähän kiukkuinen ja nukkumaan mennessä alkoi räkä valua nenästä. Ja nyt sitä jo tuleekin aivan solkenaan. Tylsää, täytyy toivoa että menisi nopeasti ohi. : /
Yö oli sitten sen mukainen, kitisi unissaan ja nenä oli tukossa.

8kk neuvola olisi viimein ensi viikolla, meilläkin lääkärineuvolat on TODELLA HÄTÄISIÄ käyntejä. Pituus, paino ja heippa. :|

Oma tahto näkyy päivä päivältä enemmän. Illalla kun kylpeminen piti lopettaa, osoitti tyttö mieltään "tiuskimalla" ja pyyhettä viskelemällä. Toisaalta suloista toisaalta ei :xmas::heart:

Kiipeäminen on tullut ilmeisesti jäädäkseen, jos ei portaisiin yritä, kiipeää laatikoiden päälle ja siitä yrittää sohvalle. Joka paikkaan yrittää nostaa jalkaa. Viimeksi yllätin hänet keittiöstä kun oli puoliksi kiivennyt ala laatikkoon :D

Parina viimeisenä päivänä tyttö on seissyt ilman tukea, tämä on tapahtunut niin että hän on seissyt jotain vasten ja ottanut jonkin esineen käteen ja alkanut sitä ihmettelemään kaksin käsin. Kauaahan siinä ei mene että pylly muksahtaa maahan, mutta harjoitus on kova. =)
 
voi mahoton ku on taas tullu tekstiä...meillä poika edelleen herää 1-3kertaa yössä syömään..|O onnea teille joilla nukutaan pitkiä pätkiä putkeen=)

Nyt alkaa jo tätä mammaa jännittää...nimittäin perjantaina poika ympärileikataan:O sain viikko sitten tiedon sairaalasta että sellanen on edessä...valitin sitten niille että tosi kiva kun teette asialle jotain ku poika kärsii koko ajan mutta olisi ollut kiva tietää että ylipäänsä aikomus on leikata ja on ollut jo pitkään leikkausjonossa... Noh..perjantaina nyt sit kuitenkin kyseinen toimenpide suoritetaan kunhan urologi on pojan vielä tarkastanut... toisaalta pelottaa mutta toisaalta oon hyvilläni jos sit tuossa pissaaminen ois kivutonta, kun nyt joka kerta kun poika pissii niin ensin huutaa tai ähisee ja pippeli turpoaa ihan hirveen näköiseksi:'( mulle tulee niin pahamieli kun toiseen koskee...

Että tälläistä....
Mä oon miettiny jo joululahjoja ja paljon oon ostanutkin...mutta kun sukulaiset kysyy mitä pojalle voisi hommata ni mä en osaa sanoo mitään...:rolleyes: vaatteita mulla on vinopino mut en yhtään tiiä mitä se tarviis... Joko muut ootte joululahjat hommannu??

Olispa jo joulu....ja lunta...jouluvalot, pimeys :D
 
Ihan pakko nyt vaan tulla purkamaan tätä ärsytystä. :mad: Kun tuo neiti ei oo ainakaan kuukauteen syöny kunnolla! Sillon muinoin, kun tännekin siitä kirjoitin, sormiruokailu toimi noin viikon. Sitten ei ruoka kelvannu enää niinkään. Sen jälkeen on kokeiltu kaikki maholliset kaupan soseista alkaen. Joku ruoka saattaa upota kerran hyvin, mutta ei sitten enää toisella kertaa. Puuro on sellanen vakkari jonka yleensä syö. Olen keittäny monesti päivälläkin puuroa, jos mikään muu ei uppoo, eikä aina sekään. Nyt en oo enää pariin viikkoon tehny tytölle omia soseita, kun on niin turhauttavaa nähdä kauhee vaiva ja sit pistää kompostiin. Olen antanu samaa mitä itekin on syöty vähän maustettuna ja suolattomana. Sit jos on ollu jotain sellasta mitä ei voi antaa, olen tarjonnu kaupan soseita. Syö tosiaan vaan pari lusikallista ja sit alkaa se naaman hierominen ja ruuan kaivaminen pois suusta. :kieh: aaarrrrgghhh Mä en oikeesti enää tiedä mitä tuon kanssa tekis???!!!??? Kasvu on kumminkin tasasta, että ei kai tässä ole syytä huoleen, nuo ruokailutilanteet vaan niiiiiiiiiiin raastaa hermoja!! Etenkin kun esikoinen on ihan samanlainen oikuttelija. Sillä tuo syömättömyys alko 10kk iässä ja vasta nyt 2 vuoden jälkeen on alkanu syödä joten kuten. Sen syöminen on vaan ihan tuskasen hidasta, siis oikeesti hidasta! Syömiseen uppoo helposti tunti, joskus puolitoistakin (riippuu kuinka kauan mun hermot kestää sitä katella). Ensimmäisen puoltuntia se kikkaileee ja pälpättää -kaikista kehotuksista ja kielloista huolimatta- ja sitten kun ruoka on kylmää, se alkaa syödä sitä närppien ja yökkäilen. :headwall: Ja senkin kanssa ollaan kokeiltu tässä kahden vuoden aikana ihan kaikki! On esim. laitettu pois pöydästä kun alkaa pelleillä, eikä olla annettu mitään välipaloja ennen seuraavaa ruokaa vaikka kuinka ois nälkä. Ja yleensä sillä ei ole nälkä. Se ois vaikka koko päivän syömättä jos annettas! Nyt siis ei auta muu kun venyttää hermoa ja antaa sen syödä omaa tahtiaan, että söis etes jotakin. Välillä suostuu syötettäväks, mutta yleensä vetää ihan karmeet herneet nokkaan jos yrittää auttaa (sitä temperamenttia kun löytyy). Ja nyt kun on kaks tommosta ruokapöydässä yhtäaikaa, niin.... Tekis vaan mieli nostaa kädet pystyyn ja antaa olla. Toivottavasti tytön oikuttelut johtuu vaan hampaitten tulosta, mut en voi olla ajattelematta et jos sama helvetti on edessä kun esikoisen kanssa on ollu. :(

Tyttö on myös alkanu kääntyä ympäri syöttötuolissa. Nousee selkänojaa vasten polvilleen ja yrittää heiluttaa tuolia. Noh, voitte kuvitella mitä syömisestä tulee kun käännän tyttöä miljoona kertaa takas istumaan tai yritän pitää paikallaan. Nyt oon pari kertaa vetässy kylpytakin vyöllä tytön penkkiin kiinni ja seurauksena kauheet raivarit. Omaa tahtoa ja temperamenttia siis alkaa löytyä pikkuneidistäkin.

:kieh: :kieh: :kieh: :mad: :mad: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Onneks sain tänään esikoisenkin päiväunille. Pään leviäminen ois muuten ollu hyvin lähellä!

Sori tää masentava sepustus, ottaa vaan niin päähän. Ja parempi kai kiukuta vaikka täällä eikä lapsille. :D
 
Nappi Kuulostaa hurjalle, näin asiasta enempää tietämättä. Ja todellakin omituista, että on leikkausjonossa ollut, mutta vanhemmat ei ole tietoisia asiasta : / Mutta toivottavasti tuosta on helpotus pojalle. Varmasti tekee sinulle pahaa katsoa kun toista sattuu noin kovasti pissaaminen :'( Toivotan onnea leikkaukseen ( rutiiniahan tuo taitaa lääkäreille olla :) ) ja pikaista paranemista pojalle! :hug: Ystäväni lapsi ympärileikattiin myös ja tämä parani siitä suht nopeasti.

aani Sitä vartenhan me täällä ollaan, tukea antamassa toisillemme ja tänne on helppo purkaa mietteitään :) Ja usein se helpottaa omaa oloaakin :)

syöttötuolista Meillä myös tyttö yrittää seistä tuolissa :headwall::kieh: Tyttö on kylläkin hyvä syömään, tai yleensä ottaen ruoka maistuu. Mutta kun alkaa vempuloida syöttötuolissa, asetan pari kolme kertaa hänet oikein päin ja jos vempulointi jatkuu, sanon " kiitos!" ja nostan pois. Kai tähänkin pätee " miljoona toistoa ja joskus menee viesti perille" :D

Ja tosiaan,yleensä ruoka maistuu hyvin. Ja olenkin nyt aina lämmittänyt koko purkillisen ruokaa kerralla. Joinain päivinä kuitenkin käy niin että tyttö ei jaksa syödä kaikkea ja harmittaa heittää loput roskiin :(

Kurja harmaa sadepäivä. Kävimme kirppis kierroksella ja pari "löytöä" tuli tehtyä. :) Nyt molemmat lapset nukkuu päiväunia ja mie nautin rauhassa päiväkahvin! ( ikinä ei saisi ääneen kehua, kohta toinen herää kuitenkin :D )
 
Nappi ,oho :O Onpa kummaa ettei tuosta asiasta ole aiemmin informoitu. Mutta tosi hieno juttu että asialle tehdään nyt jotain ja poika tulee kuntoon! Jos en ihan väärin muista niin eikös hänellä ole ollu tulehduksiakin? Rankkaa seurattavaa ihan varmasti, kun sitä pissaakin täytyy tehdä useammin päivässä. :hug:

Isänpäivä askarteluista muuten tuli mieleen, että sillon mun miehen ensimmäisenä isänpäivänä laitoin pojan maalaamaan kylppärinlattialla sormiväreillä, paperille siis, ja se taideteos sitten annettiin isälle. Maalia oli kyllä yhtä paljon lattiassa ja pojassa kun paperissakin, mutta hauskaa oli. Samalla painettiin ukille ja vaarille pojan käden ja jalan jäljet onnittelukortteihin, ja saajat tykkäsivät niistä kovasti. =)

Joulukorttejakin olen alkanu miettimään. Pari vuotta sitten esikoisen ekanan jouluna "ilahdutettiin" sukulaisia ja ystäviä pojan kuvilla, niistä tuli hauskat kortit, siis mun mielestä ainakin ;) Pistin kotistudion pystyyn ja pojalle tonttuvermeet päälle. Nyt olen alkanu suunnitella samaa ja kummatkin muksut kuvaan tietysti. Sit saa meidän osalta riittää lasten kuvat joulukorteissa. :D
 
joulukorteista Minäkin olen aloittanut askartelun. Osalle teen itse ja osalle EHKÄ lähetämme lapsista kuvan. Mutta mä tahtoisin kuvata lapset lumisessa metsässä, kurkaten vaikka kuusen oksan takaa tms. Ja jos ei tule lunta tarpeeksi niin tekemättä. Ellei tule parempia ideoita mieleen :)
 
Taas minä oon täällä. :ashamed: Mutta mitä särkylääkettä te annatte näille pienille? Meillä on nyt ollu nestemäistä Panadolia, ja musta tuntuu ettei siitä ole yhtään mitään apua noihin hammaskipuihin! Kertokaa, jos tiedätte jonkun paremman! Kiitti.
 
Moikka!

Kylläpä kiirettä pitää. :)

Pähkämö meillä on ihan samanlaista, tyttö valvoo aamuyöstä monesti 1-1,5h. Kylläpä verottaa tuollainen keskellä yötä valvominen ja monesti herään itse tuossa ajassa niin hyvin, että on vaikeaa enää saada unen päästä kiinni. Toivottavasti tosiaan olisi vaan joku ohimenevä vaihe!

Meillä on syöttötuolina toi tripptrapp ja sieltä tyttö ei pääse ylös. Seisoskelee kyllä jalkatukea vasten ja kurottaa pöydälle, mutta toi reisien kohta on sen verran ahdas, ettei itse pääse tuolista pois. Melko jännittävältä kuulostaa monien teidän ruokailuhetket, kun lapset kääntyilee tuolissa ties miten tai kiipeilee pöydälle!

aani mä olen antanut vaan Panadolia suppona tai nesteimäisenä. Aika vähän on tullut annettua kipulääkettä, jotenkin en ole hammasitkuihinkaan hoksannut koskaan kipulääkettä antaa. Onpa teillä ollut pitkään syömälakkoilua. :( Meillä on aina välillä ollut, lähinnä silloin, kun hampaita tulee. Toivottavasti teilläkin johtuisi vaan hampaista ja tämän toisen lapsen ruokailut sujuisivat vähän helpommin kuin esikoisellasi! : hug: Mutta käsittääkseni monilla lapsilla tulee jossain vaiheessa noita lakkoja ja monesti ne menee sitten omia aikojaan ohi. Hyvä, että puurot kuitenkin yleensä maistuu! Mä aina sanonkin tytölle, että aamupala on päivän tärkein ateria, mutta vanhempien mielestä iltapuuro, sillä se tuntuu monesti olevan avain edes hieman parempiin öihin. ;)

Joulukortit saa olla ihan vaan kaupasta ostettuja tänä vuonna. Käytiin aamulla ostamassa askartelutarvikkeet hääkutsuja varten ja voin vannoa, että tänä syksynä ei askarrella muuta kuin noita kutsuja ja muita häihin liittyviä asioita. Ajattelin saada kutsut tammikuussa postiin, niin nyt on pari kuukautta aikaa saada kutsuja tehtyä tässä vauvan hoidon lomassa.

nappi hyvä, että poika pääsee leikkaukseen! Varmasti tuo operaatio on lääkäreille ihan rutiinia, mutta ymmärrettävästi sinua jännittää. Kaikki menee varmasti hyvin!

tehilla teillä on ihan kadehdittavan ihanan kuuloiset yöt! :) Voi että kun sais itsekin miehen hoitamaan yöt, mutta tällä hetkellä tytölle ei meinaa kelpaa nukuttajaksi kukaan muu kuin minä, joten yöheräilyt on mun hommia.

Meillä on yöt aivan kamalia. Tyttö heräilee monesti tunnin-puolentoista välein ja huutaa kurkku suorana, milloin vaatii maitoa, milloin seuraa, milloin peittelyä. Huoh. Oon ihan poikki näistä öistä. Tänäänkin ollut ihan kamala päänsärky, joka johtuu varmastikin siitä, etten ole hetkeen saanut nukkua kuin tunnin-parin pätkiä ja joka yö saan liian vähän unta. Kai pitäisi itsekin mennä ennen yhdeksää nukkumaan, mutta kun tyttö ei oikein nuku päiväuniakaan niin tulen hulluksi, jos en edes iltaisin saa vähän omaa-aikaa. Toivottavasti nää yöt alkaisi pian helpottaa, kun en ymmärrä ollenkaan, mistä nyt tuulee.
 
Nappi Poistuupa pojalta ikävä vaiva! Ja varmasti menee leikkaus hyvin! ;)

joulukorteista anteeksi vaan, mutta olen vannonut että EN tee joulukortteja lapsen- taikka koirankuvista.Enkä tee. Tosin teetin äidilleni Ifillä mukin jossa pojan kuva ja teksti "Mummon kulta". Tollaset on kaameita mielestäni, mutta tiedän että mummo on mielissään! Oli muuten tarjouksessa, jos jotakuta kiinnostaa...

turvaistuinasiassa on löydetty uusi suosikki, Cybex Pallas. Kunhan nyt oottelen tuleeko jotain uutta siihen mennessä kun tarvitaan.

Yö meni taas loistavasti! Ei yhtään herätystä. Sanoin kyllä miehelle, että ei kannata innostua, saattaa alkaa (ja varmasti alkaakin) taas heräillä.
 
Tehilla, mä olen kans vähän sitä mieltä että nuo lapsi/eläinkortit on siinä mauttomuuden rajoilla, mutta kun tietää että mummot ja kummit niistä tykkää... :D Kai...? :LOL: Kaveripiirissä tuo onkin vähän vitsi, kun ollaan ainakin toistaseks pysytty ainoina lapsellisina, joten ilahdutettiin muutamaa ystäväpariskuntaakin meiän lutumussukalla. Olihan hän tietenkin maailman suloisin tonttuvauva! Saatiinpa seuraavana jouluna eräältä kaverilta kuva hänestä itsestään. :LOL:
 
Pähkämö
aani Me käytetään PamolF-särkylääkettä. Se on tablettimuodossa ja hajoaa pieneen nestemäärään tai liukenee suussa. Meillä se menee hyvin esim. hedelmäsoseen mukana. Niin ja tuo lääke on 9 kg ylöspäin.
 
Meillä myös lääkärineuvolat tosi hätäisiä, ei siinä montaa sanaa ehdi vaihtaa. Katoin että meillä on seuraava lääkärineuvola vasta 1,5-vuotiaana. Edellinen oli 4kk ikäisenä. Aika pitkä väli tuossa kyllä on.

nappi87 Hyvä et saa nyt helpotusta pojan vaivoihin! Leikkaus menee varmasti hyvin!

Meillä myös sen mallinen syöttötuoli, että poika ei pääse siinä kääntyilemään. Mutta äitini luona on sellainen "vanhanmallinen", jossa poika on hoksannut, että potkimalla pöytää syöttötuolin saa heilumaan. Ei kyllä uskalla sekuntiksikaan jättää poikaa siihen yksin, että ei saa potkaistua sitä kumoon. Sen poika on kotona keksinyt, että äitin jalkoja on kiva potkia pöydän alla...:LOL:

Oon teettänyt joulukortteja pojan kuvista. Puetin tonttupukuun ja lavastin vähän lunta taustalle...musta niistä tuli aika söpöjä! :) Saatiinpa viime vuonna eräältä lapsettomalta tuttavapariskunnalta joulukortti, jossa oli heidän kissansa puettuna tonttupukuun...

ikuisuus Jaksamista öihin! Toivottavasti pian helpottais!

Täällä myös oma tahto näkyy hyvin...se ilme, kun poika ei jotain saa, on niin huvittava..:D ei sille voi muuta kuin nauraa (ehkä jonkin ajan päästä ei enää naurata...) Sitten kun poika oikein keskittyy johonkin, huulet menee törölle ja alkaa tuhista hassusti!
 
Turvaistuin täälläkin jo käytössä. En juuri nyt muista merkkiä. On selkä menosuuntaan päin. Ja kannattaa käydä todellakin autoliiton sivuilta lukemassa miten mikin istuin on puolueettomassa testissä selvinnyt. Kyllähän noita testejä muutkin tekevät, mutta monesti eivät ole puolueettomia.

Meillä Ikuisuus, on neiti siinä bumbossa pukemisen ja suihkun aikana. Erittäin kätevä. Viime viikonloppuna oli vauvauinnissa kuvaus. Nyt jännityksellä odotellaan, että miten onnistuivat.

Nappi, varmaan jännittää tuo leikkaus, mutta aivan varmasti sujuu hyvin. Ja kuinka mukavaa sitten kun on kaikki kunnossa. Tsemppiä!

Meillä opittiin tänään uusi taito. Pyllähdys :D Noustaa seisomaan, tiputtaudutaan suorilta jaloilta pyllylleen, noustaan, pyllylleen, noustaan jne.

Isänpäivää en ole vielä ehtinyt yhtään suunnitella. Olisi varmaan aihetta aloittaa... Saati sitten joulukortteja :O Olette te kyllä naiset kerkeeviä. Joku oli jo pakettejakin ostanut. Huh,huh! Itse olemme menossa jouluksi Tallinnaan. Toivottavasti on ihanan tunnelmallista. Jouluateria on ainakin menun mukaan herkullinen ja joulusaunakin on jo hotellista varattuna. Luksusta normaaliin, että tähän saunaan kuuluu uima-allas. Tyttö tykkää =)



Joku muukin mainitsi, että syömälakossa ollaan. Meillä sama homma. Saattaa tietty johtua osittain noista hampaista. Viime viikonloppuna puhkesi molemmat etuhampaat ja nyt kulmahammas on ihan hollilla. Soseita siis ei syödä, mutta sormiruokaa kylläkin. Siinä samassa saan välillä hyvällä tuurilla työnnettyä vähän sosettakin. Äiti täällä hikipäissään kun on noita soseita tehnyt, niin turha luulla, että syömättä selviää. Kyllä ne tuolla pakkasessa säilyvät useammankin vuoden ;)
 
Täältä liitytään huonojen öiden kerhoon taas pitkästä aikaa. |O Esikoiselle sattu yöllä pissavahinko ja täällähän oli hetkessä täys sirkus päällä. Ihan hetkee aiemmin olin ottanu tytön juomaan kello kolmen maitoaan (on siinä hyvin tarkka ;) ) enkä ehtiny viemään tyttöä takas sänkyynsä kun poika heräs. Vaikutti jonkin aikaa siltä että meiän aamu alkaa siitä, kun poika raivos eikä veinannu millään rauhottua; on kuin pyllylle ammuttu karhu jos herää yöllä ja sit tuo pissaharmitus siihen päälle, ja tyttöhän sitten virkisty sitä mekkalaa kuunnellessa. Lopulta sitten kumminkin koko porukka rauhotuttiin ahtaasti perhepetiin.

Seuraavan kilahduksen poika veti kahdeksalta, noh en nyt jaksa sen tarkemmin selittää. Mutta nyt vietetään ihan hyvällä omalla tunnolla aamupäivä sisällä, koska en nyt jaksa enää kolmatta raivaria tälle päivälle kun kellokaan ei ole etes kymmentä. Rakensin pojalle junaradan ja sillä nyt leikkii niin tyytyväisenä ja keskittyneenä, että turha mennä tätä hetkee pilaamaan.

Ja kun eilen kehuin että tyttö syö sentäs puurot mukisematta, niin tänäänpä ei sitten suostunu ottamaan lusikallistakaan! :O Kaksi palasta satsumaa kelpasi, eipähän noilla mahaa täytetä, mutta pääasia kai että jotain suuhunsa suostuu pistämään. Täältäkin kaivattas aamupuuron tilalle vinkkejä. :attn: Joku muukin niitä kyseli. Annatteko aina puuroa, vai vaihtelevasti jotain muutakin? Noh, poika taasen päätti yllättää ja kun rauhottu siitä raivaristaan pisteli sellasen Teema kulhollisen puuroa naamariin varmaan viidessä minuutissa, käskemättä! =)=) Jeee!

Sarina
, meillä kans tyttö tekee tuota pyllähdystä. Kakkavaipan vaihosta on tullu varsin mielenkiintosta, kun pistän tytön vessan seinää vasten hajareisin seisomaan, ja sit toinen lässähtelee siitä pyllylleen, jos en ehdi napata kiinni, niin onpa sitten hyvin liiskattua kakkaa. :D

Syöttötuolista meillä kans tuollanen "vanhanmallinen" jossa on tilaa pyöriä. Jos olisin nyt valitsemassa syöttötuolia, ottasin ehdottomasti tripptrappin tai vastaavan jossa ei sovi liikkumaan.

Matami-mimmi onko teidän tyttö harmissaan kun se pistetään pois pöydästä? Ja otatko hetken päästä uudestaan syömään? Minäkin olen tuota tehny, että pistä pois pöydästä, mutta toinen ei välitä tuon taivaallista, lähtee vaan muille touhuille. Osaa kyllä harmistua jos pistetään pois jostain kielletystä jutusta tai otetaan pois kädestä jotain kiellettyä, joten uskoisin tuon pöydästä pois laittamisenkin harmittavan jos se ei olisi mieleen. Esikoisen kanssa oli sama juttu, pöydästä pois laittaminen ei ikinä toiminu rangaistuksena, se oli paremminkin palkinto. : /

Tulee aina purettua vaan negatiivisiä asioita. Kyllähän näihin meiänkin päiviin mahtuu paljon hyvää ja hauskaa. :) Tänä aamunakin nauratti, kun neiti oli onnistunu pudottamaan tuttinsa pyykkikoriin, oli menny kulmasta ihan pohjalle asti, ja sit niin tomerana kökötti polvillaan koria vasten ja toisella kädellä heitteli vaatteita olkansa yli lattialle kun sitä tuttia etsi. Ja poika oli kovasti huolissaan muuttuuko äiti vauvaksi kun söi siskon puurot. Houkutteleva ajatus kieltämättä, mutta ei ainakaan toistaseks mitään muutosta. :D
 

Yhteistyössä