Helmivauvat 2010

Huomenta!

aani meillä ei kelpaa heräämisen jälkeen mikään. Pitää olla hereillä pari tuntia niin sitten maistuu (äitiinsä tullut?). Puuro tosin ei silloinkaan. Olen sit antanut hedelmää tai marjoja (sen vähän mitä syö). Sit yhdeltätoista kun on eka ruoka, niin se jo maistuu. Ei kai lasta voi pakottaakaan syömään, luulis että kun nälkä on niin maistuu. :confused: Tsempit täältä!

No viimeyönä poika heräsi huutamaan neljän jälkeen, mutta rauhoittui suht nopeesti. Lähden ehkä pojan kanssa äitini luo vkonlopuksi ja suoraansanoen jännittää miten menee yöt ilman iskää.. Mummolassa (rivitalo, WANHA) seinät paperia, ja en viitis siellä huudattaa poikaa kun naapurit TAATUSTI herää. Voi olla että poika joko nukkuu tai saa tissiä..:ashamed:
Vaikka kyllä tuo on nyt pari kertaa rauhoittunut minunkin silittelemänä päiväunillaan. Ennen unikoulua jos yritin silitellä niin raivo oli kova, nyt ehkä siihen oppinut.

Sadepäivä, ja ehkä saadaan vieras kylään, tai siis tuttu;)
 
Sateista torstaita kaikille! :wave:

Täällä tapahtui eilen semitä olen pelännyt jo pitkään! Meillä kun on nuo portaat tuonne alakertaan ja poika joka päivä yrittää sinne päästä, mutta aina olen kerennyt väliin..paitsi eilen :ashamed: Meillä oli kylässä mun serkku vaimonsa kanssa ja heille syntyy vuoden lopussa vauva, mentiin sitten tän serkun vaimoni kanssa tohon ulos terassille katsomaan meidän vaunuja jotka meinaavat meiltä ostaa ja mies ja mun serkku jäi pojan kanssa olkkariin. Olin laittavinani eteisen oven kiinni, kun mentiin ulos, mutta ilmeisesti se oli jäänyt rakoselleen ja miehet oli niin keskittyneet jutusteluun, etteivät huomanneet pikku herran katoamista.. Yhtäkkiä kuului aivan jumalaton huuto alakerrasta ja siellähän se poika makas, portaiden alapäässä selällään :O Mä olin aivan varma, että nyt vähintään kallo murtui tai jotain muuta hirveetä, koska portaat on todella jyrkät ja betonia!! Mä menin itse ihan paniikkiin ja yritin vaan rauhotella itkevää poikaa ja samalla katsoa, vuotaako verta tai jotain.. Ihme kyllä, yhdellä naarmulla ja mustelmalla selvittiin, mutta voi luoja että säikähdettiin!! Mieskin meni ihan valkoiseksi naamastaan, kun säikähti niin kovin ja mä tärisin koko loppuillan kun mietin mitä olisi voinut tapahtua :'(

Noi portaat on niin vaaralliset ja vielä inhottavammat niistä tekee sen, kun ovea niihin ei voi pitää kiinni, koska koirien kupit on siellä alhaalla ja niiden pitää päästä juomaan. Samasta syystä siihen ei voi laittaa porttia. Nyt sitten vahingosta viisastuneena mies askarteli vielä illalla siihen esteen,minkä yli koirat pääsee, mutta poika ei! Huh huh, oikeen kauhujen ilta..
 
Jatkanpa vielä kun poika nukkuu..

aamupuurosta Mä olen jo pitkään syöttänyt pojalle ihan normi kaurapuuroa, mutta missään vaiheessa hän ei ole sitä mielellään syönyt ja tossa jokin aika sitten teki kokonaan puurolakon! Ei siis suostunut yksinkertasesti enää lusikallistakaan syömään ja samaan aikaan tuli postissa joku Muksun Täysjyväpuuro-näyte ja päätin sitä yhtenä iltana pojalla maistattaa. No sehän vetäs koko pussillisen innolla naamaan joten kävin sitten kaupasta ostamassa tätä kys. puuroa ja nyt meillä syödään hyvällä ruokahalulla sitä =) Onhan tuo selvästi kalliinpaa kun tavispuuro, mutta mä en jaksa enää tapella puuronsyönnin kanssa, vaan syötän sitten mielummin tota!

Syömälakkoja meillä on muutenkin aina välillä! Nyt taas maistuu ihan normaalisti ruoka, mutta tossa vielä hetki sitten oli taas jokin vaihe, ettei mikään maistunut. Hyvä jos päivässä sai ½ purkillista sosetta menemään. Mutta on kuulemma ihan normaalia, että näitä vaiheita tulee ja menee..

Poika ei ole nyt muutamaan päivään suostunut käymään ekoille päikkäreille ilman itkua :( Normaalisti käy nätisti nukkumaan maidon juotuaan, mutta nyt muutamana päivänä on alottanut hirveen huudon heti kun katoan näkyvistä ja mun täytyy käydä 5-10 kertaa nostamassa pojua syliin, ennenkuin lopulta nukahtaa :( Toiset päikkärit nukkuu aina meidän sängyssä mun vieressä, eikä tätä ongelmaa silloin ole, eikä myöskään iltaisin :confused: Liekkö joku ohimenevä juttu vaan..

Poitsu nukkui tänään yhdeksään asti aamulla :O Yöllä heräili kyllä muutaman tunnin välein itkeskelemään, mutta rauhottui peittelyllä ja kun sai nallensa kainaloon. Seitsemältä otin meidän sänkyyn ja hetken siinä pyöri ja höpötteli, kunnes nukahti uudestaan! Mä en tietenkään osannut nukkua, kun ajattelin heti, että liittyy jotenkin siihen eiliseen portaista tippumiseen ja nyt on jotain vialla ym.. mutta ihan normaalilta tuo vaikuttaa, tais vaan toista väsyttää :heart: Ihanaa oli kyllä juoda aamukahvi ihan rauhassa ja nautiskella pimeestä rauhallisesta aamusta :heart:
 
Dolly, voi apua! Onneks todellakaan ei käyny kuinkaan! Kyllä oli pienellä suojelusenkelit matkassa. Voin vaan kuvitella teiän tunnelmat. :hug: Ihan kylmät väreet meni itelläkin tuota lukiessa. Meilläkin on kolmet portaat sisällä ja jatkuvasti sydän syrjällään kun niissä kuljetaan. Onneks kumminkin ovat ovien ja porttien takana, joten koskaan ei ole päässy lapsille mitään sattumaan. Kopkop. Ite olen kylläkin muutaman kerran luisutellut villasukkasillaan selkäni mustelmille. Kerran esikoista odottaessa...

Lasken tässä sekuntteja millon pikkumies sammuu sohvalle. Ei kuulemma nukuta, ja halus kattoa Lauri kilpa-autoa, ja näyttää kyllä siltä että uni vie voiton. :D
 
Ruoka- ja uniongelmista Täällä siis valvottu kohta kuukauden kun poika herää vähän väliä itkien, äiti vinkkas viikonloppuna että jos koitan siirtää lihan antamista vähän myöhemmäksi, että aloittaisin vaikka viikon-parin päästä uudestaan kokeilemaan, no, minä oon nyt ollut antamatta lihaa ja viimekin yönä poika nukkui 11 tuntia 2 syötöllä ja tämä äiti 9,5 tuntia! Ihan huippua, oon ollut niin väsynyt että oon vaan itkeskellyt iltaisin eikä mistään oo oikeen tullut mitään, ja riideltykin ihan liikaa miehen kanssa, onneks saatiin paripäivää sitten puhuttua asiat halkipoikkijapinoon niin on taas itelläki mukavampi olo. Mut jos siltä näyttää niin kokeilkaa tuota.. Tämähän on ollut mahakipuvauva pienestä pitäen etteihän se välttämättä tuo ole mutta voi olla, mistäs sen tietää..
nyt syöttämään poikaa, mä oon viimeinkin alkanut nauttimaan siitä.. :)
 
sanv hyvä, että löytyi syy itkuille. Ja tuttuja tunteita nuo, että miehen kanssa tapellaan turhista, kun ollaan väsyneitä. Mä oon ollut kanssa todella väsynyt viime aikoina, tyttö on nukkunut tosi levottomasti ja vaan äiti kelpaa lohduttajaksi monesti. Pää on ollut kipeä huonosti nukutuista öistä ja olo tosi kurja.

Me oltiin eilen 8kk neuvolassa. Tytön mitat on 8535g, 68cm ja pipo 43,7cm. Kaikki hienosti ja se muutaman viikon takainen korvatulehdus on kokonaan poissa. Puhuin sitten lääkärin ja terveydenhoitajan kanssa noista yösyötöistä ja molemmat sanoivat, että kannattaisi tässä vaiheessa päästä niistä eroon. Niinpä kerättiin eilen miehen kanssa voimia ja viime yö oli meidän ensimmäinen yö ilman yömaitoja. Suoraan sanottuna mä olin odottanut maan päällistä helvettiä ja sitä, että kun tyttö kerran herää, se valvoo aamuun asti. 2,5 tuntia huutoa vaadittiin, mutta sen jälkeen mies sai jotenkin tytön soivan pupun ja taputtelun avulla nukahtamaan. Tässä vaiheessa kello oli 02.30 ja seuraavan kerran tyttö heräsi aamulla klo: 7.30! Mulla on jopa pirteä olo tuosta valvomisesta huolimatta, menin nimittäin ennakoiden nukkumaan jo yhdeksän aikaan niin ehdin nukkua kolmea tuntia ennen tuota heräämistä. Kyllä se huuto oli raastavaa, mä en ole ikinä kuullut sellaista. Mä olin aivan varma, että nyt tyttö tukehtuu tai vähintäänkin menee tajuttomaksi. Taju kyllä pysyi, mutta mua itketti. Miten voikin itkeä noin raastavasti, sydäntäsärkevästi ja tikahtuen. No, tästä ei ole paluuta ja nyt mekin siis liitytään tähän projektiin. Toivotaan, että ensi yönä tyttö huutaisi vähemmän aikaa.

Tein aamulla hirveen läjän puuroa ja ajattelin, että nyt menee varmasti kaikki. No, meni ehkä kolme lusikallista. Ehkä meilläkään ei maistu tytölle ruoka heti herättyä, vaikka toisin vosisi kuvitella kun tyttö oli 12h syömättä ja juomatta. Äsken sentään, liki kaksi tuntia heräämisen jälkeen meni 50ml maitoa.

Dolly kuulostaa tosi hurjalta. Ihan hirveää, voin vaan kuvitella, miltä teistä on tuntunut. :hug: Onneksi selvisitte säikähdyksellä, olisi tosiaan voinut käydä pahasti.

Meillä ollaan syöty aamuisin alusta asti puurona tavallista kaurapuuroa. Se menee vaihtelevasti, yleensä iltaisin menee iso annos kokonaan ja aamuisin melkein kokonaan, mutta tosinaan tulee noita puurolakkoja. Meillä myös tytöllä on joskus syömälakkoja, ja silloin ekana lakkoillaan puurojen kanssa. En tiedä, johtuuko nuo lakot hampaiden tulosta vai mistä, mutta säännöllisin väliajoin tyttö kieltäytyy muutaman päivän ajan lähes kaikesta muuta ruuasta paitsi maidosta.

tehilla mukavaa kyläily viikonloppua ja toivottavasti yöt menee odotettua paremmin ja ilman pahempia huutoja! Yleensähän sitä aina varautuu pahimpaan ja sitten saakin monesti yllättyä positiivisesti. Toivottavasti näin menee teilläkin! :)

sarina kuinka pitkään tuossa bumbossa sopii istua? Mä mietin sitäkin, että tyttö meinaa kammeta itseään seisomaan kaikista "tuoleista", joissa jalat osuu maahan. Ja taidetaan vielä kokeilla tuolla kaukalolla ja sen jälkeen mietitään seuraava ratkaisu, tyttö on kuitenkin jo niin iso, että tuntuis tuhlaukselta nyt hankkia tuollainen bumbo. Ja onnea uudesta pyllähdystaidosta, kuulostaa hauskalta! :D

Isänpäivänä varmaan käydään miehen vanhemmilla kylässä ja sen lisäksi juhlitaan jotenkin kotona ekaa isänpäivää. :) Isänpäiväksi ajatteln jonkun lahjan hommata, mutta en ole vielä ideoinut, että mitä.

Tyttö on alkanut kaivella cd-levyt hyllystä, kirjat hyllystä, kaikki tavarat sohvapöydältä... Hirveä siivo koko ajan. Mutta ollaan tehty ehdoton ei vaan sähköjohdoista ja pistorasioista, muuta saa tutkia kun nätisti katselee. no, ei se aina niin "nätisti" mene. :D

Mukavaa päivää kaikille! Nyt täytyy rientää muihin puuhiin. :)
 
niin joo, noista yösyötöistä, mä oon aatellu vielä yöllä syöttää jos sitä haluaa, ja kuukauden päästä vaikka katsoa tilannetta uudestaan, poika syö 1-2 kertaa yössä eikä se oo mua väsyttänyt sillä niin aattelin että näillä mennään. Mut tietenkin jos poika näyttää siltä että alkaa syömään useammin tai pitää huvituttinaan niin sitten kyllä lopetan, nyt kuitenkin mennyt tosi hyvin.

Meillä siirty 8kk neuvola kolme viikkoa eteenpäin :( oisin halunnut mennä jo..
 
Pähkämö
Dolly04 Olipas hurjan kuuloinen rappusepisodi! Onneksi selvisitte "vain" säikähdyksellä. Meilläkin rappuset löytyy ja niihin poika kiipeileekin, kolmannelta askelmalta olen toisen joskus yllättänyt... Toinen koirista oli vieressä vahtimassa kiipeämistä, mutta siitä ei varmaankaan kiinniottajaksi olisi, jos pikkumies sieltä alas lähtisi kierimään. :whistle: Varmaankin olisi syytä hankkia portti, kun poika nykyään niin itsenäisesti täällä talossa konttailee paikkoja tutkimassa. Aina, kun silmä välttää, on pikkumies hävinnyt jonnekin omille teilleen. =)

Kiva pakkaspäivä tänään, kohta happea haukkaamaan :wave:
 
Huomenta päivää! Käytiin aamulla hammashoitolassa esittelemässä kaksi hammasta ja kuulemassa että ei sitten sokeria eikä mehuja annetan pojalle... Joopa joo, ei nyt ihan tulis mieleenkään vielä. Ja uusi juttukin oli että hammastahnaa pitäisi käyttää jo nyt heti alusta alkaen. Apteekista pitää hakea, Salutem-merkkistä, ei vaarallista nieltynäkään.

Kovastipa ikuisuus teillä tyttö jaksoi maidon perään huutaa. Meillä on nyt seitsemän yötä menty yhdellä syötöllä ja sekin sitten aina vasta klo 5-6. Ja muuten n. 2 herätystä, joista selvitään tassuttelulla muutamassa minuutissa. Ihan uskomattomalta tuntuu että muka näin helpolla saatiin edes vähän paremmat yöt?! Meillähän kun vielä edellisviikolla ja siitä aiemmin kuukausia heräiltiin 1-2 h välein tissille... Nälästä ei siis ollut ainakaan enää viime aikoina kysymys.

Ruoka maistuu vaihtelevasti ja lakkopäiviä on ja muutenkin aika pieniä annoksia menee vaikka hyvin maistuisikin. Aamupuuro on meillä usein ennemmin banaania, jossa joukossa vähän puuroa :) Mutta yritän pitää kiinni siitä että aamulla jotain syödään ja nyt kun yöllä ei syö koko ajan, ruokahalu on kyllä ehkä vähän kasvanut.

Millaista leipää olette antaneet mutustella? Annoin eilen palan ruisleipää pojalle, kun itsekin söin (oon antanut kyllä ennenkin) ja sehän meinasi ihan oikeasti tukehtua irtisaamaansa palaseen :( Jouduin nostamaan pojan pää alaspäin, jotta pala tuli ulos (ja samalla tietty kaikki muu juuri syöty ruoka...) Kaamea tunne oli, mutta säikähdyksellä selvittiin.

Dollyn porrasepisodi kuulostaa pahalta. Meillä myös laatoitetut portaat, joissa itse kuljetaan koko ajan ja poika tietysti haluaa ja osaakin kiivetä. Tänään onneksi saadaan portti myös alapäähän, jotta ei vahinkoja pääsisi käymään.

Nyt pitää keksiä jotain lounasta, hyvää viikonloppua!
 
Kirjotin sitten hirveen litanian ja kaikki katos jonneen :mad:

En jaksa uudestaan kirjottaa kaikkea, mutta lyhykäisyydessään: Porrasepisodista selvitty ja nyt on sitten pojalla taas flunssa : / Viime yönä alkoi yskimään ja aamulla jo räkä valui..
Aamupuuro ei myöskään maistunut, mutta lounasta suostui ees vähän syömään! Aamupäikkärit jätti ensimmäistä kertaa sitten ikinä, nukkumatta! Tunnin yritin toista saada unille, tuloksetta :headwall: Poju heräs jo ennen kuutta, mutta nukahti onneks meidän sänkyyn tunnin höpöttelyn jälkeen ja noustiin vasta ysiltä |O Ulkoiltu on jo kirpsakassa pakkas säässä ja äskön laitoin pojan sänkyyn, nukahti samointein =)

Kommentoin teidänkin kirjotuksia, mutta enhän mä enää muista että mitä :ashamed: Ikuisuusko se oli lopettanut yömaidon? Tsemppiä ihan hirmusesti, eiköhän se muutaman yön jälkeen jo helpota, toivotaan niin ;) Meillä tuo on vielä edessä joten innolla odotan miten teillä on mennyt!

Kaikille mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua :wave:
 
Kirjotin sitten hirveen litanian ja kaikki katos jonneen :mad:

En jaksa uudestaan kirjottaa kaikkea, mutta lyhykäisyydessään: Porrasepisodista selvitty ja nyt on sitten pojalla taas flunssa : / Viime yönä alkoi yskimään ja aamulla jo räkä valui..
Aamupuuro ei myöskään maistunut, mutta lounasta suostui ees vähän syömään! Aamupäikkärit jätti ensimmäistä kertaa sitten ikinä, nukkumatta! Tunnin yritin toista saada unille, tuloksetta :headwall: Poju heräs jo ennen kuutta, mutta nukahti onneks meidän sänkyyn tunnin höpöttelyn jälkeen ja noustiin vasta ysiltä |O Ulkoiltu on jo kirpsakassa pakkas säässä ja äskön laitoin pojan sänkyyn, nukahti samointein =)

Kommentoin teidänkin kirjotuksia, mutta enhän mä enää muista että mitä :ashamed: Ikuisuusko se oli lopettanut yömaidon? Tsemppiä ihan hirmusesti, eiköhän se muutaman yön jälkeen jo helpota, toivotaan niin ;) Meillä tuo on vielä edessä joten innolla odotan miten teillä on mennyt!

Kaikille mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua :wave:
 
Onpa kaunis päivä! Vieläkin on maailma ihan kuurassa. :heart: Viriteltiin aamulla lasten kanssa lyhdyt omenapuihin ja alotettiin lintujen ruokinta. Esikoinen on ihan pähkinöinä kun lintulaudoilla käy hurja kuhina. =)

Ikuisuus hatunnosto sitkeästä nukuttamisesta ilman maitoa! Toivotaan, ettei tyttö kovin monena yönä ihan noin kauan jaksaisi huutaa, ja yöt rauhoittuisi pian, vaikka kovin tulista sorttia taitaakin olla. :D Tosi hienoa että meillä kaikilla tuntuu olevan osallistuvat miehet, eikä tarvitse yksin jaksaa näitä yöhulinoita.

En vaan tiedä mitä tuon meiän yöjuopottelijan kanssa tekisi. Viime yönäkin tassuttelin ja tyttö rauhottu hyvin ja nopeesti, mutta heti kun poistuin huoneesta parahti mulle perään. Mielestäni kuljin äänettömästi enkä ymmärrä mihin joka kerta havahtui. Meillä tuo "huudattaminen" ei onnistu, kun täytyy esikoisenkin unta ajatella. Kerran yössä tyttö herää, enkä pidä sitä mitenkään ongelmana, mutta tietysti vähän pelkona että se yömaito jää roikkumaan tavaksi. Nyt kun tuo päiväsyöminen on ollu pitkään noin huonoa, niin tuntuu edelleenkin syövän yöllä nälkäänsä. Tai tiedä tuosta...

Eilen muuten tein tytölle bataatti-porkkana sosetta. Vedin sauvasurvimella sen oikein silkkiseksi ja nyt tyttö on syöny sitä kolmella aterialla hyvällä ruokahalulla! Täytyykö meidän nyt palata takasin noihin sileisiin vauvasoseisiin?!? Tyttö ei kyllä todellakaan ole mikään sihtikurkku, ettei siitä ole kiinni, pistelee marjat, hedelmät, leivän ja kurkun kakistelematta isoina paloina. Tai siis annan isoja paloja käteen, joita saa itse nakertaa.

Mini77 me on annettu ihan kaikenlaista leipää. Ostan yleensä pienten leipomoiden leipiä, joissa ei ole lisäaineita. Ruisleipänä minusta paras on ollu sellanen ihan oikea kovakuorinen pyöreä leipä, se ei murene niin isoiksi paloiksi kuin esimerkiksi ruispalat, ja siitä saa leikattua kannikoita, joita tyttö tykkää jyrsiä ja imeskellä. Vähänsuolaistahan sen pitäisi myös olla, mutta niitä on kyllä vaikee löytää.

Tuli mieleen tuosta ikuisuuden tytön hyllyjen tyhjäyksestä, että täällä lempipuuhaa on tavaroiden purkaminen lelukorista ja takaisin laittaminen. Tänään myös tavallaan pinos kahta esinettä: lattialla oli alassuin pieni muoviämpäri jonka kantta laitto siihen ämpärin päälle, otti pois ja laitto uudelleen. Jotenkin mie pidän tuota tyttöö vieläkin ihan pikkuvauvana, ja sit aina havahtuu, että eihän se niin pieni enää olekaan, kun näkee sen tekevän jotain tuollasta "järjellistä".* Huoh*

Ainiin, ja tällä viikolla tyttö on oppinu taputtamaan, ihan mahdottoman suloista. :heart:

Mutta nyt kaffeeta.....
 
Dolly04 Hui, säikäytti varmaan tuollainen tapahtuma, onneksi ei käynyt pahemmin! :hug:

ikuisuus Ehkä mäkin rohkaistuisin tuon sun kirjoituksen luettuani kokeilemaan yösyöttöjen lopettamista! Poika yleensä syö klo 3-5 välillä, ja sitten kuitenkin heräilee monesti ennen kuutta...et ehkä jaksais tuon pienen pätkän nukkua ilman syöttämistäkin.

Aika erilaisia neuvoja annetaan näköjään hammashoitoloissa.Meille sanottiin, että pestä pelkällä vedellä siihen asti kun tulee poskihampaita (muistaakseni..) Et ei olla sitten tahnaa vielä käytetty. Muutenkin tuo hampaidenpesu on vähä sitä sun tätä, kun poika ei voi sietää koko hommaa..varsinkaan ylähampaita ei tahdo saada millään puhdistettua.

Leivistä Ollaan annettu vähän maistella ruisleipää. Poika imeskeli ensin reunasta ja sitten järsi palasia..:) Meidän poika taitaa olla oikein sihtikurkku. Oon yrittänyt totuttaa noihin karkeampiin ruokiin, mutta poikapa lopettaa syömisen kokonaan, jos on liikaa paloja..oon sitten välillä antanut sileämpiä soseita, ettei ihan nälässä olisi. Kurkkua kun annoin yhtenä päivänä, haukkasi siitä niin suuren palan että meinasi tukehtua..vähänkö säikähdin! Aamupalaksi tein tänään mannapuuroa, ja niin poika veteli hyvällä ruokahalulla koko annoksen ja sen perään vielä 80ml korviketta! Että ruoka kyllä maistuu, taitaa vaan kaurapuuro vähän tökkiä. Ohrapuuroakin kokeilin, mutta se kelpas vielä huonommin.

Kyllä jäi taas lyhkäseks viime yö, poika nukkui vaan 20.40-5.40..|O Vaikka poika nukkuu nyt paremmin, menen monesti itse nukkumaan jo klo.21-22, koska herätys on niin aikainen. Ja pisin unipätkä ajoittuu tuohon alkuyöhön. Kesällä/alkusyksystä sain pojan jatkamaan unia ottamalla viereeni mutta enää se ei tepsi. Milläs tuota nukuttaa, kun pikkumies vaan seisoo pinnasängyn laitaa vasten ja höpöttelee. Aamulla laitoin 4krt takaisin makuulle ja sanoin että nyt nukutaan, mutta eipä tullut enää uni.
 
Juu, tyttö jaksoi tosiaan suht pitkään viime yönä taistella tuon maidon perään. Tai tytöltä kylä odotin tuota, mutta kun lukee kokemuksista niin tuntuu, että monet rauhoittuu alle tunnissakin. Mutta ihan tosissaan tytöllä tuota luonnetta löytyy, joten toi 2,5h tuntui jo työvoitolta. Ja mä oon tullut siihen tulokseen, että tytön kanssa on tosi tärkeää asettaa selkeet rajat ja noudattaa niitä ihan todella kirjaimellisesti, ja tää yömaito on nyt meidän ensimmäinen isompi taistelu, jossa täytyy näyttää, että me ollaan vanhempia ja tää homma nyt vaan menee näin. Mutta ihan varmasti tulen joka päivä tänne kertomaan edellisen yön kuulumiset. :)

Mä oon kuivattanut ruisleipää lautasella pussin ulkopuolella ja antanut sitä kivikovaa leipää tytön jyrsittäväksi. Siitä ihan kuivasta kovasta leivästä ei saa irti mitään isoja paloja, imeskelemällä irtoaa makuja ja pieniä hippusia.

aani ihanaa, että teillä on opittu taputtamaan! :) Ja minäkin aina välillä havahdun siihen, että tyttöhän on tosiaan jo paljon isompi kuin ihan pieni vauva ja monessakin touhussa on jo jonkinlaista järkeä.

bebo hyvä, jos tästä meidän yösyöttöjen lopettamisesta on teillekin rohkaisua! Meilläkään ei enää voi jatkaa aamua ottamalla tyttöä viereen, tyttö ei ole enää muutamaan kuukauteen suostunut millään nukkumaan vieressä, vaan pyytää aina päästä nukkumaan omaan sänkyynsä. Ja kun aamu tytön mielestä alkaa, se myös alkaa...

Meillä on neuvottu hampaidenhoidosta, että hammastahnaa heti, kun ensimmäinen hammas tulee. Mulla neuvottiin, että kaupasta ihan tavallista tahnaa, jota voi heti käyttää. Elmexiä saatiin hammashoitajalta pieni tuubi hammashoitoluennolta.

Dolly pikaista paranemista flunssasta!

Ruokalakkoilu jatkuu edelleen, ja nyt tuntuu, että tyttö meinaa leikkiä sihtikurkkua. Aina aiemmin isotkin kokkareet menneet tosi nätisti, mutta nyt vaan menee suu suppuun.

Mutta nyt iltapuuhiin! :)
 
No niin pojalla oli tänään se ympärileikkaus ja olemme jo kotiutuneet... Leikkaus meni hyvin, ja poikakin toipui nukutuksesta odotettua nopeammin..
Huomenna aloitetaan pippelin suihkuttelut joita tulee tehdä noin 2-4 kertaa päivässä viikon ajan... ja sidettä pidetään pari päivää...särkylääkettä annetaan muutamana päivänä säännöllisesti 4krt/päivässä ja vaihdellen suppoja ja mikstuuraa...Poika konttaa ja peuhaa entiseen malliin, hieman aristaa pyllyä, melko ymmärrettävää...Ja kitisee tietysti enempi ku ennen ku kipua varmasti on...
Jospa nää vaivat tällä leikkauksella helpottuis... Köhinä on melkonen, epäilisin että johtuu hengitysputkesta joka on ollut leikkauksen ajan...
Nyt nukkunut tunnin yöunia ja äsken rupes "inisee" unissaan...voi toista... : /:)
 
Pähkämö
No nyt olen ymmälläni tuon hampaiden pesun suhteen... Tai siis meillähän ei mitään hammaslääkärikäyntiä tai suuhygienistikäyntiä ole ollutkaan ja olen pessyt hampaat ihan vaan vedellä, mutta nyt useampi on jo kertonut, että on neuvottu käyttämään hammastahnaa heti, kun ekat hampaat ovat puhjenneet. Täytynee ottaa tahna käyttöön :)
ikuisuus Kirjoitit, että kaupasta ihan tavallista tahnaa - siis ihan aikuisten tahnaako vaiko lapsille tarkoitettua?

nappi87 Hienoa, että leikkaus sujui hyvin - toivottavasti myös toipuminen sujuu vaivattomasti!

Nyt saunaan :wave:
 
Nappi hienoa, että leikkaus meni noin hienosti!

Pähkämö tarkoitin lastenhammastahnaa. Meillä on tällä hetkellä muistaakseni Colgaten tahnaa, joka on 0-6 -vuotiaille. Noita ihan pienille vauvoille olevia tahnoja on aika vähän, mutta ihan Citymarketista löysin.

Viime yö meni niin hyvin, että epäilen, ettei tytöllä ollut missään vaiheessa nälkä/jano. Tyttö nimittäin heräsi kahdesti klo 00.00 ja 04.00 ja sammui molemmilla kerroilla minuutin tassuttelun jälkeen. Epäilen noiden herätysten olleen vain sellaisia, että tyttö halusi nähdä jonkun olevan samassa huoneessa. Yhdessä yössä nuo yömaidot eivät nimittäin varmasti jää pois, joten odottelen mielenkiinnolla ensi yötä. Itse sain nukuttua tosi huonosti, kun kuuntelin tytön unta ja odotin, milloin karjunta alkaa.

Aamu alkoi 6.00 ja lykittiin vaunuja ulkona jo 7.35, koska tuo kuudelta herääminen on vauvauinnin kannalta kaikista huonoin aika. Nyt tyttö nukkuu rattaissa ja reilun tunnin kuluttua onkin uinti. :)

Mukavaa lauantaita kaikille!
 
Hieman lueskelin teidän juttuja ja jotain jäi (ehkä) mieleenkin! ;)

Meillä poju jatkaa tukea vasten seisomisharjoituksia. Välillä seisoo jo tosi tukevasti, mutta toisinaan jalat näyttää ihan hyytelöltä ja silti on pakko nousta. Nyt meillä onkin sellainen vaihe, että paria metriä kauempana ei pojusta voi olla. Hyvin epävarmaa toi seisominen vielä on.

Syöttötuolissa poju alkoi sellaisen renkkumisen. Siihen olenkin nyt käyttänyt ei-sanaa ja toisinaan se tehoaa. Muutenkin olen vaan sitkeästi hokenut eitä, jos poju on menossa kiellettyihin paikkoihin. Aika hyvin jo ymmärtää ei-sanan merkityksen. Välillä tuntuu ihan hassulta, kun poju on esim menossa kohti sähköjohtoja. Sanon sitten ihan rauhallisesti, että "ei". Poju pysähtyy paikoilleen, pää painuu alas ja pieni itku tulee. Puhun siis rauhallisesti, joten enempi poju itkee sitä ei-sanan merkitystä. Itku kyllä laantuu nopeasti ja unohtuu, kun puuhaillaan jotain muuta. On tietty hetkiä, kun on ihan sama, että sanonko ei tai juu. Aina ei tottele, kun on jotain päättänyt!

Meillä on käytössä sekä turvakaukalo että turvaistuin. Kaukalo alkaa oleen hiukan jämpti pojulle. En nyt muista ton turvaistuimen merkkiä (Graco?), mutta sen saa autossa puoli-istuvaan asentoon ja on aika paljon turvakaukalon oloinen.

Poju syö ja nukkuu edelleen tosi hyvin. Olen tosi iloinen, että olen päässyt niin helpolla. Nyt kaikki ruuat ei ole pelkästään rakeisia, annan kaiken ihan paloina (paitsi jotain naudan- tai possunlihaa). Kaikki maistuu vähän turhankin hyvin! Yöunetkin sujuu heräämättä ja nyt meillä nukutaan klo 21-8 eli aamusta nukkuu ½ tuntia pidempään. Samalla on sitten aamupäiväunet lyhentyneet.

Potallakin on tehty edistysaskel. :attn: Poju ilmoittaa melko selkeästi, jos on kakka tulossa ja suurin osa kakoista tulee pottaan. Nyt on sitten ollut viikon verran, että päiväunilta herätessä on kuiva vaippa ja pissa tulee pottaan.

Nyt täytyy lähteä valmistautuun, kun lähden Partylite-kutsuille. Tämä on ensimmäinen ilta, kun olen ilman lapsia tai miestä pois kotoa. Yritän nauttia!

-mervi-elina ja poju 9 ½ kk
 
Hohhoijaa, aamut vaan varhenee päivä päivältä...tänä aamuna heräilty 5.20...|O Tai poika oli kai jo ollut hetken hereillä, kun silloin seisoi pinnasängyn laitaa vasten ja itkeskeli. Nukkui kyllä tuohon asti (Nukkumaan n. klo 20.30), vaikka pari kertaa yöllä kuului pientä itkua. Otin sitten kumminkin tissille, kun yöpaita oli ihan märkä kun rinnat jo valui maitoa..(kun poika imi ennen yöunille menoa tosi vähän) Laitoin pojan takaisin sänkyynsä, mutta eipä tuo sitten enää nukahtanut. Miten ihmeessä pojan sais nukkumaan kauemman, tätä menoa meillä alkaa aamut kohta jo neljältä..

Meillä myös ruoka maistuu pojalle edelleen tosi huonosti. Eilen ei syönyt oikeastaan kuin välipalan ja iltapuuron ja muutaman lusikallisen soseita. Oon alkanut sitten antaa korviketta, jos ei ruoka maistu ja sitä meni sitten eilen 300-400 ml (imetysten lisäksi). Oon aivan ihmeissäni, kun ennen poika ei voinut sietää korviketta, vaan suurinpiirtein sylki kaiken pois..mut hyvä jos maistuu, niin saa jotain vatsantäytettä! Aamulla kaivelin kaapin perukoilta kauravellipurkin, ja poika veteli sitten sen, kun ei puuro kelvannut. Että tälläiset pikkuvauvan eväät täällä! :D

mervi-elina Voi kun hienosti sujuu teillä pottailut! :) Ja ihanilta kuulostaa teidän yöt!

Moni on kirjoitellut vauvoistaan, että yrittävät kiipeillä portaissa. Meillä ei oo portaita, mutta seurasin kun poika kiipesi turvaistuimen päälle (istuin oli siis sisällä lattialla). Hyvin ketterästi sujui! :) Ja välillä kun ollaan lattialla, yrittää kiivetä mun päälle että ylettyis jonnekin korkeammalle. Nykyään muuten pojan mielestä uuni on aivan ihana! Varsinkin jos sen on päällä ja siellä on valot. Poika seisoo katselee sisälle hihkuen aivan innoissaan. :D
 
Yö numero 3 oli todella levoton, tyttö heräili 30-60min. välein koko yön, mutta ei pyytänyt maitoa kertaakaan ja rauhoittui aina alle minuutissa. Mä en voi uskoa, että tää olis mennyt niin helposti, että yhtenä yönä huudettiin 2,5h ja nyt mukamas tyttö vaan olis hyväksynyt kohtalonsa? Jos tää näin hyvin jatkuu niin halleluja! Ei mua noi pikkuset yöherätykset haittaa, kun ne saa tyyntymään muutenkin. Ja tää oli ihan poikkeusyö noiden heräilyjen suhteen, yleensä ei todellakaan heräillä noin usein.

mervi-elina teillä tosiaan sujuu pottailut jo todella hienosti! Muutenkin kuulostaa teillä sujuvan kaikki tosi hienosti. :)

bebo täällä kanssa aikaiset aamut, herätään aina viimeistään kuudelta. Ootko ite miten ilta- tai aamuvirkku? Mä onneksi oon suht aamuvirkku niin noi aamuheräämiset ei tuota kauheasti hankaluuksia, kun vaan tajuais mennä nukkumaan riittävän aikaisin. Ja meillä kans annettu pitkästä aikaa velliä, kun ei puuro maistu vaikka mitä tekis. Ainoastaan ihan vauvasoseet menee, kaikki muu jää lautaselle. Ärsyttävää, kun aiemmin meni kaikki ruuat tosi hienosti.

Mutta nyt pois, mennään kylään mun äidin luokse. :)
 
mervi-elina Kylläpä teillä on edistytty jo ihan hirmusesti =) Ja toi potalla käynti kuulostaa tosi upeelta, ja noi yöunet ;)

ikuisuus Kai se vaan pitäs itekki ryhdistäytyä ja lopettaa noi yösyötöt (tai siis yösyötön) :ashamed: Kovasti pidän teille peukkuja, että pahin olisi tosiaan jo takana =)

bebo Meillä poika kiipesi kaverin kuukautta nuoremman vauvan päälle, molempien ollessa lattialla :LOL: Ihan pokkana vaan päätti kiivetä kaverin selkään, tosin kaveri ei oikein tykänny ja itku tuli :'( :whistle: Ja meilläkin poika kiipeilee mun päällä jos istun lattialla. Myös kaikki laatikot (esim. lelulaatikko) kiinnostaa jos niiden päälle voi kiivetä :D

nappi Ihana kuulla, että leikkaus sujui hyvin ja olette jo kotona toipumassa :heart: Toivottavasti nuo ikävät vaivat olisi leikkauksen myötä historiaa!

Tänne ei ihmeempiä! Viikonloppu meni taas pääosin töissä : / Vaikka ihan kivaa vaihteluahan tuo on tähän kotona olemiseen ja saapahan mies ja poika sitä laatuaikaa ;)

Meinataan olla flunssassa koko porukka. Pojalla nenä tukossa ja yskii ja meillä miehen kanssa kurkut kipeenä :snotty: Toivottavasti ei mikään kunnon tauti iske..
Poikaa on ollut tosi vaikea saada aamupäikkäreille kuluvana viikkona joten saa nähdä jättääkö ensimmäiset unet kohta kokonaan pois :confused: Toisaalta ihan kiva, jos nukkuisi vaan yhdet pitkät unet päivässä, näin ollen pystyisi aamullakin mennä jo puistoilemaan ym..

Nyt kutsuu sohva ja sen jälkeen sänky |O|O
 
Dolly sä olet kyllä reipas, kun olet viikonloput töissä! Mä olen näiden 8kk aikana höperöitynyt niin, etten mä varmaan pystyis olemaan missään töissä. :ashamed: Muisti on ihan olematon ja muutenkin käyn tosi hitaalla. Mutta jospa tilanne muuttuis, jos ja kun nää meidän yöt paranee. Pikaista paranemista teille flunssasta!

Meidän yö numero 4 meni aivan mielettömän hyvin. Tyttö nukkui ilman herätyksiä 20-06. Näiden meidän öiden perusteella suosittelen yömaidon vierotusta ihan jokaiselle! Mä en olis ikinä voinut uskoa, että tää käy näin helposti. Olin odottanut pitkään jatkuvaa kamalaa taistelua, lohdutonta itkua yö toisensa perään ja vähäisiä yöunia itselleni. Siihen nähden tää on mennyt tuhat kertaa helpommalla, aivan uskomatonta.
 
Plaah, kirjoitin tänne äsken jo pitkän pätkän, mutta sitten kone ilmoittaa, etten muka oom kirjautunut tänne, vaikka satavarmasti olin...en jaksa kaikkea näpytellä uudestaan, mutta...

ikuisuus Oon kanssa enemmän aamu- kuin iltavirkku, mutta silti tommoset ennen puoli 6 herätykset vähän tökkii...tänä aamuna nukuttiin sentään vähän yli kuuteen. Poika heräsi ekan kerran vasta 5 aikaan (itkeskeli yöllä pari kertaa mutta nukahti itse), jolloin sorruin imettämään. Poika oli ihan virkeä kun laitoin takaisin pinnasänkyyn, mutta nukahti sitten kuitenkin vajaaksi tunniksi. Päätin, että nyt meillä kyllä loppuu yösyötöt! Tuota nyt ei oikein yösyötöksi voi enää sanoa...mutta hienosti ikuisuus teillä sujui yö!

Dolly04 Paranemisia teille, toivottavasti ei pahempi tauti iske!

Pojalla on nykyään jatkuvasti sormet/nyrkki suussa. Näin isompana ei ole juurikaan enää pulautellut, mutta nyt tulee vähän väliä maidot ylös, kun tunkee sormet niin syvälle kurkkuun. Tekee tuota myös kesken ruokailun. Ettei vaan taas tulis hampaita!?!
 
ikuisuus Tiedä nyt tosta reippaudesta, mutta jos vaihtoehtona on poika hoitoon ja kokopäiväsesti töihin tai vain viikonloppuisin, niin ei tarvii kyllä kahta kertaa miettiä kumman valitsen ;) Pelkillä tuilla, kun me ei pärjätä sitten mitenkään päin, joten tää oli paras ratkasu! Ja vaikka noi viikonloput on kieltämättä aika rankkoja, kun ei sitten sen työpäivän jälkeen voikkaan enää pistää aivoja narikkaan ja mennä sohvalle pötköttelemään, ni on ne ihan mukavaa vaihtelua tähän kotona olemiseen =)
Voi vitsi teillä on hienosti mennyt nuo yöt!! Tosi hyvä jos noin pienellä pääsitte yöheräilyistä =)

bebo Meilläkin poju työntää välillä sormet niin syvälle kurkkuun, että meinaa yrjö lentää :x Nyt taas vähemmän, mutta ilmeisesti liittyy juurikin noihin hampaisiin..

Poika nukkui viime yön kokonaan heräämättä (20-06.30) :O Puol seittemän sitten annoin vähän maitoa ja otin viereeni ja taas hetken siinä höpötteli, kunnes nukahettiin molemmat. Ja taas noustiin vasta vähän ennen ysiä |O Ihan kiva kyllä, kun saa viikonlopun jälkeen nukkua hieman pidempään! Poju on ollut vähän känkkäränkkä koko aamun ja on nyt jo ensimmäisillä unilla.. Liekkö tuo flunssa kiukuttaa, vai tekiskö ehkä lisää hampaita, kun taas kuola valuu : / Aamupuurokaan ei maistunut, hedelmäsosetta söi muutaman lusikallisen..
 
Mervi-elina, vautsi teillä sujuukin pottailu hyvin! Onkos muut jo alottanu potan käytön? Täällä se on jääny vaan ajatuksen tasolle. Tuntuu että aina on kaikkee muuta akuutimpaa eikä ehdi keskittyä mihinkään ylimääräseen... Tarkoitus kumminkin ois ihan piakkoin sitä alkaa treenailemaan.

Ikuisuus, kuulstaa hyvältä nuo teidän yöt! Hieno juttu jos tyttö todellakin noin vähällä tottu maidottomiin öihin. Tsempitykset jatkoonkin!

Nappi, kiva kuulla että pojan leikkaus sujui hyvin ja on jo toipumaan päin! Täältäkin lähettelen toivotuksia että pissaus ongelmat ois nyt takanapäin!

Meillä taasen kamala yö takana. Poika heräs puolen yön jälkeen saaden hirveet raivarit. Voi hitsi, jos nuo yölliset raivarit taas palaa. :( Kärsittiin niistä koko viime talvi ja kevät, ja nyt oli pitkä jakso että nukkui hyvin. Jotain ikään ja kehitykseen liittyviä juttuja nuokin. Uhmassakin on taas vähän hankalampi jakso menossa, kuten oli sillon viime keväänäkin. Mutta tyttöhän tietysti heräsi siihen mekkalaan, otin sen viereeni siksi aikaa että mies rauhotteli poikaa. Puoli tuntia siinä meni ja tyttöhän oli tietenkin siinä vaiheessa niin virkku, ettei puhettakaan, että ois käyny takasin nukkumaan. Kiipeili meiän sängyssä päätyä vasten pystyyn, hihku ja höpötteli. Annoin maitoa, mutta ei rauhottunu siihenkään. Vein sitten omaan sänkyynsä kun esikoinen varmasti nukkui sikeästi, tassuttelin tyttöä selkä jumissa (ihan kamalaa se sängyn reunalla roikkuminen!!) puolisen tuntia, kaikki meni hyvin niin kauan kun vaan pidin kättä päällä tai silittelin. Heti kun nostin käteni pois, tyttö ponkas pystyyn. Vaihdettiin sitten miehen kanssa vuoroja, jos homma ois onnistunu häneltä paremmin, mutta tyttöhän ei tykänny siitä alkuunkaan! Alko huutaa, esikoinen heräs, mies jäi rauhottelemaan esikoista, ja minä taas raahasin tyttöä meiän makkariin ja yritin saada sitä itkua loppumaan. Lähemmäs tunti siinä vielä vierähti ennen kuin tyttö nukahti, heittelehti vaan puolelta toiselle, mut en omaan sänkyynkään enää vieny ettei taas herättäisi veljeään. Puuuuuh.

Olen tänään miettiny että pitäskö tyttö siirtää vielä takasin nukkumaan meiän makkariin... : / Pakko kai, jos nämä yöt jatkuu tällasina että lapset häirihtee toistensa unta. Tähän asti on menny niin hyvin!

Tään päivän pelastus oli kyllä se että illalla satoi lunta ja maa on vieläkin valkeena. :heart:

Syömälakkoilua on näköjään nyt tosi monella menneillään. Meillä nyt lähti sujumaan tuo syönti joten kuten kun aloin tehdä uudestaan sileitä soseita. Yritän vaan muistutella itteeni että se maito on kumminkin vielä tämän ikäsillä pääasiallinen ravinnonlähde, ja koska maito tytölle maistuu hyvin, niin ei pitäisi mitään huolta olla.

Tytöllä on nyt kunnon spurtti päällä; viikonlopun aikana oppi käymään istumaan. Jonkin aikaa on jo tehny niin että nousee jotain vasten polvilleen ja sitten istahtaa, mutta nyt siis suoraan lattialta. Tuntuu oikein esittelevän taitoaan, kattoo aina minuun että huomasinko varmast,i ja on ihan yhtä hymyä kun kehun. =)

Mulla oli ihana lauantai. Mies siivos koko talon ja minä pääsin siks aikaa ostoksille! Olipa ihan luksusta tulla puhtaaseen ja siistiin kotiin!! Tää on äärimmäisen harvinaista herkkua meillä, siis että mies siivoo! Minä heilun 99%:sti luutun varressa, mieskin kyllä auttelee, jos pyydän, mutta ei kyllä tee juuri mitään oma-alotteisesti. Yleensä siivoan ihan mukisematta, koska vähän tuolla miehellä siihen ois aikaakaan, ja siivoan yleensä loppu viikosta ettei tarvii käyttää viikonloppua siihen. Tässä pitkin syksyä olen muutaman kerran vihjannu että tykkäisin kovasti, jos se joku viikonloppu siivois. Nyt sitten sano mulle lauantai aamuna että mee vaikka ostoksille, niin hän siivoo! :O Oisin ottanu esikoisenkin mukaan, mutta se halusi ihan välttämättä jäädä "auttamaan" isää. Sain sitten kierrellä 3h ihan yksin, ihan rauhassa kauppoja ja tulipa tuota sitten vähän törsättyäkin. :whistle: Lisää!!!!! :LOL:
 

Yhteistyössä