Helmivauvat 2010

Täällä myös oma tahto on löytynyt! Juurikin tuo ulkovaatteiden pukeminen on kova pala, kiukutaan ja vetäydytään ihan makarooniksi. Kun vaatteet on päällä taas hymyillään. :kieh::heart:
Kun kädestä ottaa kielletyn esineen pois, saadaan raivarit. onneksi useimmiten vielä vaihtari kelpaa ja edellinen tavara unohtuu.
Vaihdon viimein eilen autoon isomman turvaistuimen ( johan sitä olen suunnitellut kauan) ja otin kaukalon pois käytöstä. Olisi pituuden puolesta vielä hetken mahtunut kaukaloon, mutta en jaksa enää kantaa mokomaa. :) Voi olla että matkatkin sujuu mukavammin kun näkee paremmin?! Tämä istuin kun on korkeammalla kuin kaukalo.
 
Viimeksi muokattu:
ikuisuus en oikeestaan huolestunut, mutta kun ei ole tottunut sellaiseen niin on aivan ihmeissään että mitä nyt :D

krisu voi että!!! :O paranemisia paljon pojulle :hug:

Olen muuten unohtanut täysin kertoa, tuli vaan mervi-elinan viiestistä mieleen..


Neealla todettiin jonkun tyyppinen astma, jonka se rs-virus aikoinaan on tehnyt, eli hänellä vinkuu hengitys ja ollut siitä rsv:stä asti yskä. Saatiin sitten lääkitys ja loppukuussa taas astmapolille tutkimaan asiaa enemmän, mutta lääke ainakin on auttanut siihen vinkumiseen..
Toivon vaan ettei pahemmaksi menisi ja tosiaan otimme kissanpennun tuossa alkukesästä, se oli meillä viikon ja neean oireet paheni joten kisu sai lähteä...

Kohta sinne neuvolaan :)
 
Pikasesti kirjoittelen tänne

KiaralA mun kaverilla oli just vähän samantapanen juttu,teki apteekin testin ja näytti positiivista,meni terveyskeskukseen missä tehtiin pissasta testi,se oli nega.kaveri teki yhteensä 7 apteekin testiä ja kaikki positiivisia ja uudellee terveyskeskukseen jossa jälleen nega.kaveri sitten meni yksityiselle ultraan jossa lääkäri totesi että on tuulimuna,on sikiöpussi,mutta ei sikiötä sisällä.
Kaveri sitten meni kättärille ultraan joka tehdään varmistaakseen ennen kaavintaa,mutta siellä sykkikin pieni sydän ja näitten ultrien välillä oli vaan pari päivää,että näinkin hassusti voi käydä.Jokatapauksessa voimia!

Meille oli puhjennut tänään 3 hammas alas ja kohta puhkeaa selvästi 4 alas,varmaan hassun näköstä sitten kun alhaalla rivi hampaita,mutta ylhäällä ei yhtään:D

Poika ryömii jo kovasti ja nyt sitten pitääkin olla tarkkana että isompien poikien leluja tai muita ei ole lattialla koska kaikkihan menee tietysti suuhun.Menee myös konttausasentoon ja heiluu siinä että saa nähdä koska lähtee konttaamaan.

Meillekkin tuli viime viikolla 6kk täyteen,on se jo niin iso poika,nythän voisi jo suht hyvällä omallatunnolla lopettaa yösyöttämiset,mutta toisaalta ei tuo 1 kerta yössä ole paha ollenkaan.

Joku kysyi vai totesiko vaan että laps ei suostu juomaan kun lämmintä maitoa,meillä poika juo ihan aika viileetäkin maitoa,en esim yöllä lämmitä ollenkaan,en tiedä tottuko siitä kun joi suht kylmää vettä kesällä ja sen jälkeen on mennyt viilee maitokin.

Olimme tänään isomman pojan kanssa hammaslääkärissä ja sieltä kysyin hammashoitajalta että koskas täytyis vauvan ekan kerran tulla niin sanoi,että siinä 1.5-2 iässä suunilleen,kuulema kumminkin reilusti ennen 3 vuoden ikää vasta:O

Nyt poika heräs,heipsis!
 
Voi hurjaa, krisu! :O Miten poika oireili, siis muuten kun tuota syömättömyyttä, oliko kuumeessa? Tai haroiko korviaan? Jos ei ois alkanu oksentamaan, oisitko osannu odottaa noita kaikkia tulehduksia?

Mä oon monilta kuullu, että korvatulehduskin voi olla melko oireeton, sen takia olen monesti miettiny että mistä hitsistä sitä tietää jos lapsella on jotain tuollaista, jos ei kuumetta nosta?? Kun noita syömättömyys jaksoja on varmasti jokaisen lapsella välillä. Meilläkään ei esikoisella ole koskaan ollut mitään tavallista flunssaa kummempaa, ja kieltämättä se tytön viime öinen rauhattomuus ja itkeskely pisti miettimään että onko jotain muutakin vialla kun ne hampaat ja nuha. Tänään on kumminkin ollu taas ihan normaali touhukas ittensä ja syönykin normaalisti.

Munkin on pitäny monet kerrat mainita tuosta omasta tahdosta. Täällä kans osataan näyttää mieltä, jos jokin esinen viedään kädestä. Tai toinen; tyttö on ihan himona syömään paperia!!! Sit kun kaivan sitä mössöä hänen suustaan niin ai että ottaa pattiin! :LOL:

Meilläkin kiemurrellaan vaatteita puettaessa ja kaukalo ei koskaan ole ollu tytölle mieleinen paikka, mut muuten ne ei ole vielä kiemurtelua kummempaa protestia aiheuttanu. Nyt olen alkanu pukea paidat niin, että laitan sen seisomaan tukea vasten, hihkuu siinä niin onnessaan ettei etes huomaa että puetaan. Vaipat ja housut puen sylissä, ei puhettakaan että mikään onnistus enää lattialla maaten. :D

Mites teillä joilla istutaan lattialla, joko alkaa tulla suojeluheijasteita sivulle? Meillä on tyttö nyt parina päivänä alkanu istua pitempiä aikoja, mutta heijasteet puuttuu vielä tyystin!

Vaikuttaa nyt siltä että tänään nukuttiin kaikki 15min : /
 
Pikasesti kirjoittelen tänne


Olimme tänään isomman pojan kanssa hammaslääkärissä ja sieltä kysyin hammashoitajalta että koskas täytyis vauvan ekan kerran tulla niin sanoi,että siinä 1.5-2 iässä suunilleen,kuulema kumminkin reilusti ennen 3 vuoden ikää vasta:O

Nyt poika heräs,heipsis!


Jännää, että näin erilainen käytäntö?! :O Kuten jo kirjoittelin kerran, meillä on ensimmäinen hammastarkastus n6kk (pitää itse varata aika) ja sen jälkeen alkaa sitten tulemaan normaalisti kutsut..

Eihän siellä mitään ihmeitä ollut, kertoi ruokailutavoista, xylitolista ja siitä että nykyään suositus on pestä fluoritahnalla jo pienestä pitäen. Fluoria ei saa vain tahnassa olla niin paljon kuin isoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Heijasteet Meillä tyttö on noussut jo kuukauden päivät itse istumaan. Ja osaa laskeutua itse seisoviltaan alas hallitusti. Toki joskus muksahtaa kun ei pidä kiinni mistään ja yrittää astua.

Täällä myös toinen paperin syöjä!:wave: Ai että on ärsyttävää, kaikki paperi roskat tuo löytääkin. Sanomalehdistä puhumattakaan :xmas:

Meillä on nukuttu kahtena päivänä reilut 2 tunnin päiväunet. Ja sitten aamulla noustaan ennen kukonlaulua..grh..jatkan edelleen illan venyttämistä, mutta eilenkin tyttö oli totaali väsynyt puoli kahdeksalta. Pakkohan toinen oli nukkumaan viedä.
Mutta olen laittanut pikku tirsoille alku illasta ja näin saan vähän kerrallaan venytettyä ilta puuhia myöhemmäksi. :)
 
Krisu onneksi selvisi syy syömättömyyteen ja nyt paraneminen voi alkaa!

Omassa olossa nyt huolestuttaa se, että tekee mieli maksalaatikkoa (yleensä mun inhokki). Kaupasta ostin rasian (rusinatonta) maksalaatikkoa ja ai että maistuu HYVÄLLE! :p

Me ei olla edes muistettu harjata pojan hampaita kuin muutaman kerran. :ashamed: Mitä kyllä ihmettelen kun omat legomme pesemme aamuin illoin. Ryhdistäytymisen paikka!

JOspa tuon herkku maksalaatikon jatkoksi keittäis kaffet ja söis kermamunkin (jonka myös himoissani ostin):p
 
krisuu :hug: Paljon paranemista pienelle, olipahan melkoinen kirjo eri tauteja. :O

mervi-elina ja Nemu todella ikävän kuuloisia nuo astmantyyppiset taudit! Ja mervi-elina inhottavaa, että jouduitte luopua kissasta! Varmasti teille kaikille kova paikka. Mulla raskausaikana puhkesi kissa-allergia ja jouduttiin luopumaan meidän kahdesta kissasta. Kyllä muuten otti koville.

Meillä ulkovaatteiden pukeminen myös kauheeta taistelua! Tyttö karjuu kurkku suorana ja suorastaan vihaa koko puuhaa. Viime talvi meni samoissa merkeissä, mutta nyt tyttö saisi kieltämättä jossain vaiheessa jo alkaa pitää siitä puuhasta. :D Muutenkin omaa tahtoa on näkynyt jo pitkän aikaa. Tänä aamuna tyttö löysi mun puhelimen ja oli laittamassa sitä suuhun, kun otin puhelimen tytöltä pois. Kyllä muuten taas kuultiin, ettei homma ollut tytön mielestä ollenkaan kiva.

Meillä oli neuvolassa jo keväällä hammashoitajan luento, jossa kerrottiin hampaidenpesusta ja xylitol-hommista ja lopuksi hoitaja katsoi jokaisen vauvan suuhun.

Käytiin aamupäivästä lenkillä rattaiden kanssa. Tyttö nukkui päiväunet rattaissa ja heräsi kesken lenkin, ja saatiin taas kantaa tyttö kotiin. Jostain syystä tyttö ei oikein jaksa istuskella rattaissa eikä sitterissä.

Meillä oli viime yö ihan loistava monen huonon yön jälkeen. Tyttö nukkui 12h ja heräsi kaksi kertaa itkemään, mutta nukahti heti kun otettiin syliin tai peiteltiin. Tyttö ei siis syönyt kertaakaan koko yön aikana! Kannattaa näköjään valittaa tänne huonoista öistä, kun heti onni kääntyy ainakin yhdeksi yöksi. ;)

Eilen tyttö hoksasi liikkua ympäriinsä kierimällä. Nyt saakin olla ihan eri tavalla varovainen, kun kodin vaaranpaikat selviää! Sähköjohdot kiinnostaa ihan älyttömästi ja kaikki muukin kielletty, kuten teillä muillakin.

Nyt kahvinkeittoon, kun kaveri tulee pian kylään.
 
Tehilla, maksalaatikkoa ja kermamunkkia?? :LOL: Jokos kävit raskaustestin ostamassa? :D

Täällä tyttö istuu vaan kun laitan istumaan, ei siis nouse itse. Mutta kovasti tykkää istua kun siitä näkee mitä muut touhuaa.

Täälläkin hammashoitoon tulee kutsu 2-3v iässä. Esikoisen kans käytiin kun oli n.2,5v. Laski ja tarkisti hampaat ja sit juteltiin hampaiden pesusta ja ruokailutottumuksista. Siis ihan itsestään selviä asioita, mut aika myöhään ohjeet tulee, jos jollekin nuo asiat ei olisi itsestään selviä.
 
krisu hui mikä määrä "tauteja" :O Pikaista paranemista pienelle potilaalle :hug: Joku muukin taisi kysellä oireista? oliko niitä muita, kun tuo oksentaminen? Mä kanssa pelkään taas tota korvatulehdusta, kun yleensähän flunssan "jälkitautina" tulee ja nyt alkaa olla räkätauti voitettu, mutta silti syömättömyys jatkuu (tai no syöhän tuo nyt jotain) ja nukkumaan käydessä haroo monesti korvaansa (tosin on tehnyt tuota jo pitkään, mutta nyt mielestäni vielä enemmän).

Ihanaa, ettei meillä ole ainoa lapsi joka vihaa pukemista :D Ainoa lapsellinen ystäväni kun kertoi, että hänen poikansa (kuukautta nuorempi) suorastaan nauttii pukemisesta :confused:

Täällä ei vielä nousta istumaan itse, mutta kun laitan pojan istumaan niin pysyy kyllä siinä aika hienosti. Tosin noita heijasteita ei kyllä mielestäni vielä hirveästi ole, eli yhtään ei voi jättää yksin istuskelemaan!

Ja tahtoakin löytyy jo monista vauvoista, ihanaa lukea näitä esimerkkejä :LOL:
Meillä myös rrrrakastetaan paperia, sitä on vaan niin kiva syödä!!

Poika otti jo aamusta 2 tunnin päikkärit ja toiset päikyt oli vain tunnin mittaiset (klo. 13-14) ja näiden jälkeen ei enää suostunut torkkuja ottamaan vaan valvoi klo. 20 asti :O Viiden aikaa oli jo ihan tsippi, mutta tunnin nukuttamisyrityksen jälkeen annoin periksi, kun ei niin ei!! Lähettiin sitten käymään naapurin pihalla keinumassa ja istumassa hiekkalaatikolla (ja taas sai kaivaa hiekkaa ainakin kilon pojan suusta) ja kun kotiuduttiin oli poika niin väsy, että meinas nukahtaa iltapalalle syöttötuoliin |O Oli jo niin yliväsynyt, että sängyssä alotti vaan hirveän huudon ja kesti hetken ennenkuin suostui iltamaitoa juomaan.. No nopsasti tuo sitten sammui!
 
Tyttö repi tänään ekan kerran kirjoja kirjahyllystä - pääsi kierimään hyllylle ja otti määrätietoisesti kolme kirjaa alas. Ensimmäinen kirja oli Tiukkojen tilanteiden käsikirja - siitä saattaa olla tytölle vielä apua elämän varrella. :D Kauheen hankalaa, kun vielähän toi on vaan hauskaa, että tyttö "osaa" repiä kirjat hyllystä, mutta kai stoppi pitäis tuollaiselle touhulle laittaa heti, ettei tyttö vielä isompanakin revi kirjoja hyllystä? Kauheen hankalaa miettiä näitä kasvatusasioita, ja seuraava neuvola 8kk iässä on lääkärineuvola, eli th:n kanssa näistä pääsee juttelemaan vasta vuoden iässä. Miten te ootte näitä asioita ratkoneet? Kuulostan ihan typerältä, mutta ei tän ekan lapsen kanssa aina oikein tiedä, miten toimia. Järki sanoo, että heti vaan kieltoa tommoseen puuhaan, mutta hoksaako näin pieni vielä tuollaista?

Meidän tyttö on oikea drama queen. Matka itkusta nauruun ja toisin päin on todella lyhyt. Itkusta on myös ihan selvästi erotettavissa turhautumis- ja protestointi-itkut. Oikea hätäitku on ihan eri kuuloista, enkä noihin protestointeihin aina ihan heti vastaa, jos joku tekemiseni on kesken. Kerran tuli muuten muskarissakin kauhea raivo, kun kaikille vauvoille oli jaettu marakassit, jotka sitten yhtäkkiä haettiinkin pois... Tällä temperamentilla me ollaan ongelmissa parin vuoden päästä. :D

Meillä tyttö ei pysty istumassa kuin pari sekuntia, jos istumaan laittaa. Sen jälkeen kaatuu holtittomasti ihan mihin tahansa ilmansuuntaan.
 
Olihan meillä pojalla tosiaan muitakin oireita kuin tuo syömättömyys..ekan kerran flunssa alko reilu 2 viikkoa sitten sunnuntaina ja sitä kesti viikon verran. Sitten oli parin päivän tauko ja sitten viime ke-to välisenä yönä alkoi flunssa uudelleen. kuumetta oli vaihtelevasti 38-39,aivan järkyttävä yskä ja lopulta meni ihan äänikin. Tosi pirtee ja hyvän tuulinen poika kuitenkin oli ja muutamaan otteeseen lääkärillekin soitin ja olivat sitä mieltä,että kotona voi vielä katsella. Viime torstainahan oltiin kuitenkin lääkärillä käyty silmätulehduksen takia ja silloin tietty kehkot kuunneltiin ja korvat katsottiin ja silloin kaikki ok.
Enkä tosiaan ois uskonut,että noin kipeä poika on,kun niin reipas murunen on ollut :heart:
Kyllä sitä itse olisi aikamoisessa kunnossa noilla taudeilla!!!!
Kurjaa,että se korvatulehduskin nyt sitten saatiin,mutta eihän sille mitään voi :(
 
ikuisuus Sä veit nyt sanat mun suustani :D Mä olen miettinyt ihan samaa!! Eli missä vaiheessa lasta voi ja kannattaa ihan oikeasti alkaa kieltää, koska tällähetkellä kaikki "paha" mitä tuo termiitti tekee on vain hauskaa ja hellyttävää, se kun juuri on vasta oppinut näitä uusia "ihania" taitoja..
Meillä myös seuraava neuvola 8kk ja sekin lääkärin vastaanotto, eli näistä asioista pääsee keskustelemaan varmaan sitten vasta 1v neuvolassa : /

Mä myös tunnistan nuo protestointi- ja kyllästymisitkut ja olen yrittänyt, etten niihin ihan heti reagoisi, ettei poika sitten opi siihen, että heti kun vähän inahtaa niin kyllähän se mamma tulee ;) Tosin meillä tuo kitinä on vaan jotain niin ärsyttävää kuunneltavaa, että yleensä siihen tulee reagoitua vähän turhankin nopeesti, kun ei vaan jaksa kuunnella :kieh: Mutta moni on sanonut, että parempi joskus antaa sen lapsen kitistäkin, ei se siihen kuole!
Vaikeita juttuja nämä kasvatusasiat, varmasti kun yhtä ja oikeeta tapaa ei ole ja jokainen kasvattaa lapsensa eri lailla ja omalla tavallaan =) Mutta kyllä sitä on näin esikoisen kanssa välillä ihan hukassa..

krisu Urhea ja reipas poika teillä :heart: Toivotaan, että "taudit" helpottais pian!
 
Dolly sepä se, mutta toivottavasti täällä saa kokeneemmilta äideiltä neuvoja kokemuksen syvällä rintaäänellä. :D Alan ymmärtää päivä päivältä paremmin sanontaa, että esikoiset on harjoituskappaleita...

krisu teillä on kyllä reipas poika! Paljon paranemisia. :hug:

Meillä oli sellainen yö taas että hohhoijaa! Tyttö itki 20-22 lohduttomana, sitten nukahti ja heräsi yöllä pari kertaa. Ja aamu alkoi kuudelta! Äsken sain tytön päiväunille ja pitäisi kai itsekin hipsiä sänkyyn ja koittaa ummistaa silmät hetkeksi. Tyttö itki aamullakin taas ihan järjettömästi, eikä suostunut syömään, vaikka edellisestä ruokailusta oli kulunut yli 10 tuntia. Tytön yläikenessä näyttää olevan melkoinen pahkura, kenties hammas tulossa? Toivon ainakin kovasti, että näihin itkuihin olisi joku luonnollinen syy. Mies oli eilen illan poissa ja jotenkin oli voimat ihan lopussa kahden tunnin huutokonsertin jälkeen.
 
Pähkämö
Ikävän kuuloisia tauteja monilla - tervehtymistä sairastajille :hug:

Pikkumies on oppinut nyt seisomaan nousemisen taidon. Ja kyllä sitä sitten käytetäänkin! Sohvaa vasten punnertaa pystyyn kynsin ja hampain - kirjaimellisesti!
Ja voi sitä kiukkua, jos homma ei heti onnistukaan! :LOL:

Kieltämisestä. Minä olen vielä katsonut vähän sormien lävitse, jos poika tekee jotakin "harmitonta kiusaa", mutta mahdollisesti vaarallisiin tilanteisiin olen puuttunut komentamalla. Esim. pojan suurta huvia olisi roikkua silityslaudan jaloissa, kun silitän pyykkiä. En mene heti siirtämään häntä vaan komennan koiran kouluttajan äänellä tiukasti: "ei!" :LOL: Aika hyvin tuo uskoo komentelua, mutta lyhyt tuntuu muisti olevan... ;)

Pikkumies on ihastunut ylen uutisten lukijaan Marjo Reiniin! Marjon äänen kuullessaan kääntyy katsomaan telkkua ja hymyilee leveästi. :D
 
Huomen, pikainen sellainen!

Luulen (vaan en tiedä) ettei tämän kokoluokan ihmiset vielä kieltoa ymmärrä. Samoin kuin Pähkämö olen minäkin vaaratilanteessa saksalaisella koirakoulutusäänellä sanonut EI. Lähinnä tarkoituksena saada poika hämäännyksissä keskeyttämään tekemänsä jotta kerkeän hätiin. Kyllähän kohta jokatoinen sana tulee olemaan Ei...

Lähdetään nyt kaupungille katsomaan ihmisiä..

Ain niin, tuo Marja Reiniin ihastuminen suloista!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pähkämö :LOL: Vai että on teillä poika ihastunut uutisten lukijaan, kuulostaa hauskalta!

Mä oon kanssa napakasti yrittänyt sanoa ei, kun poika tekee jotain kiellettyä. Kyllä poika aina kääntää katseensa muhun päin, mutta eipä tuo taida vielä ymmärtää. Uutena innostuksena on kaikki roskikset, esim. jos pääsee vessaan, kaataa siellä roskiksen. Vaipparoskiksen kanssa sama juttu.

Poika nukkui viime yönä putkeen melkein 8h!! =) Ihanaa! Sitten söi ja nukkui vielä vajaat pari tuntia. Lisää tämmösiä öitä kiitos! Aamulla kun olin hierojalla, mies oli kokeillut antaa pojalle korviketta ja oli sitä suostunut juomaankin reilut 70ml. Ja nätisti oli nukahtanut ekoille unille, vaikka ensin oli itkeskellytkin. Jee, nyt ehkä vois alkaa suunnitella enemmän omia iltamenojakin, kun korvikekin maistuu. Siitä on monta kuukautta, kun poika viimeksi on suostunut sitä juomaan. On kai tottunut siihen, kun oon puuron tehnyt korvikkeeseen.

Lokakuussa mulla olisi luokkakokous. Josko sillon uskaltais jättää pojan miehelle yöksi. Kun ei poika kuitenkaan syö kuin kerran yössä, niin vois onnistua. Oon vaan vähän arka lähtemään minnekään pitemmäksi aikaa. Mut onpa tässä vielä aikaa harjoitella.

Hampaiden tarkastuksesta Meillä on pojalla eka hammashoitajan tarkastus ensi viikolla. Eka aika piti varata itse, sen jälkeen tulee kutsut. Täällä päin on kai tapana et noin 6kk iässä olisi eka tarkastus. Meillä vaan vähä venähti, kun en muistanut soittaa ja varata aikaa.
 
Kieltämisestä Esikoisen kanssa tuli käytetty EI sanaa liikaa, joten meillä SEIS on sellainen joka pysäyttää hänet.

Tytön kanssa teen niin, kun hän nousee seisomaan kielletylle alueelle ( tv-taso, takkaa vasten tms. ) niin nostan hänet pois ja ohjaan huomion muuhun touhuun. Tai jos kippaa koiran vesikupin sanon tiukasti EI ja nostan pois. Vielähän ne ei kieltoa ymmärrä tuon ikäisenä, tai muista sitä enää kahden minuutin kuluttua.
 
Matamimimmi Sitä mäkin ihmettelin,mutta kaipa se niin vaan menee täällä,menen sitten sinne hammaslääkäriin kun neuvolassa siitä mainitaan että pitäisi mennä.

Pähkämö Meillä kanssa poika on pidemmän aikaa alkanut aina hymyilee taikka nauramaan aina ihan kunnolla kun näkee uutistenlukijan (meille käy kuka vaan :D ) se luulee että uutistenlukija puhuu ja hymyilee hälle:)

Mä kiellän yleensä jos tekee jotain kiellettyä vaan sanomalla ei,ei se sitä välttämättä ymmärrä,mutta oppii sitten mitä sana tarkoittaa jossainvaiheessa kun osaa yhdistää sanan ja sen että aina sitten otan pois siitä tilanteesta.

Huh poika onneksi näköjään nyt vihdoin nukahti,oli vähän vastaan taistelemista,oli selvästi ihan väsynyt,mutta vastaan piti laittaa.Viime yönä heräsin 3.30 kun toinen vaan juttelee ja harjottelee konttausasentoa,nukahdin siihen sitten uudelleen ja heräsin 4.00 kun vielä jätkä touhuilee sängyssä,sitten tulikin pojalle jo nälkä,söi ja nukahti onneksi.

Mies tuossa just laitto viestin että ajatteli pyytää siskonsa tänne hoitaa poikaa lauantaina että päästäisiin kahestaan jonnekkin.Olisihan se kiva,mutta se lisä univelka ei houkuttele yhtään asiaa,mä kun en osaa nukkua sitten jos tiedostan että poika on kotona vaikka tiedän että se osaisi nukkua,olisi kiva kerrankin nukkua 9 asti kun kerta jos hoitajakin olisi,mutta sama se on vaikka mies sanoisi joskus et nuku vaan että hän on pojan kanssa,mä en vaan osaa nukkua ja tuntuu jo nyt että on univelkaa ihan sikana.Jotenkin on alkanut oma jaksaminenkin hiipua,kai se on tää vanhuus:D

Joku puhui tosta lasten ikäerosta,mulla oli ensimmäisten poikien välillä aikalailla tasan 2 vuotta ja se meni mun mielestä aika kivuttomasti ja todella hyvät leikkikaverit on nyt kun on sitä ikäeroa vaan se 2 vuotta,en mä sitä tuntenu muistaakseni ainakaan raskaaksi ajaksi.
Toisaalta nyt kun ovat isommat lapset isompia niin kyllä niistä on apua ja ovat omatoimisia,mutta sitten on se vähän kun tuntuu että on niin joka suuntaa kaikkee hoitamista ja menemistä,on eskariin vienti aina tiettyyn aikaan,on koulut,läksyt ym ja paljon muuta enemmän mun mielestä periaatteessa vaatii tämä kun vaan pikkusten viihdyttäminen ja leikittäminen ja silloin sai tehä mitä milloinkin halusi mihin kellonaikaa,sai päättää aivan itse kuin päivät toimisi ja sitäpaitsi on pienillä aika pieni omatahto vielä isompiin verrattuna:D nyt on sitä erilaista vastuuta ja kiirettä.Tämähän toki on vaan mun mielipide ja näin olen itse kokenut asian.

Nyt hetkeksi lukemaan 7-päivää,kun mulla noita on tossa pinossa varmaan 10 kun en ole ehtinyt lukemaan,mutta silti joka viikko pakko ostaa.saapahan tietää juorut vaikkakin vähän jälkijunassa:D

Ainiin,meillä on opittu menee mahalta selälleenkin,tosin voi olla että on aina ollut vahinko kun on ollu niin pölmistynyt ilme sen jälkeen.
 
Heippa! Täälläpä oli taas paljon luettavaa enkä kyllä muista mihin kaikkeen piti kommentoida... Oliko se niin , että jos on ollut oikein hyvä yö ja siitä täällä kertoo, seuraava yö on sit huono? Toimisiko toisinpäinkin?? Meillä on edelleen hyvin pätkittäisiä yöt, en tiedä mistä kiikastaa. Poika ei vaikuta kipeältä, yksi hammas tuli viime viikolla, mutta lisää ei näy vielä, syökin nyt taas joka aterialla jonkun verran, nukahtaa aika helposti ja ilman tissiä iltaisin (iskä nukuttaa) ja silti heräilee yöllä. Viime yönä nukkui ekaks 3 h ja sitten n. tunnin pätkissä. Ei huuda yöllä juurikaan, mutta kitisee. Rauhoittuu yöllä heti kun nostaa sängystä syliin, mutta nukahtamiseen tarvii usein tissin (ei hyvä ollenkaan). Viime yönä istuin pojan kanssa varmaan tunnin verran pimeessä halimassa, kun uni ei tullut. Jotenkin suloinen lämmin pakkaushan se yöllä on, kun haluu olla lähellä ja sitten alkaa hamuamaan rintaa, nuolee mun kaulaa, imee käsivartta ja lopulta kaivaa melkein itse tissin esiin :) Aamu vaan tulee aina ja nukkua olis välillä pakko itsekin...

Konttaamalla poika vähän jo etenee ja nousee myös itse istumaan, melkein. Tuosta konttausasennosta nostaa itsensä pystyyn, jalat istumisasentoon ja toisella kädellä vielä pitää tukea. Jos laittaa lattialle istumaan, ei ole kyllä heijasteista tietoakaan mutta näköjään kun itse nousee, pysyy aika hyvin pystyssä. Ja kyllä on ylpeän näköinen :)

Esikoinen oli aikanaa aika tottelevainen enkä muista että ihan hirveesti olisi joutunut komentelemaan. Huomion muualle ohjaaminen yleensä toimi parhaiten. Nyt ei oikein ole vielä tullut tilanteita, että olisi poika päässyt pahojaan tekemään eli en tiedä kuinka reagoi... Alakerrassa poika eniten touhuilee ja siellä on aika turvallista ja esim. digiboxit yms. ovat kaapissa ovien takana ja niitä ei vielä ole ylettynyt avaamaan ja muuta niin mielenkiintoista ei ole missään alhaalla. Meillä taitaa olla aika virikkeetöntä, kun ei tuo ole paperiakaan saanut käsiinsä... Paitsi leivinpaperia olen antanut leikkeihin, se on kyllä aika "ihanaa" .

Meillä ei ollut myöskään mitään puhetta hammastarkastuksesta ja seuraava neuvola on 8 kk lääkäri. Muistelisin että esikoisen kanssa olis käyty tässä vaiheessa, mutta en ole varma. Ja asutaan eri kunnassakin nyt.

Nyt lounasta itselle, kun poika vielä nukkuu ekoja päikkäreitään.
 
Oih ja voih siitäpä se kieltojen pohjaton suo alkaa kun lapsi lähtee liikkeelle. Erona että nyt tarvii kieltää muutaman kerran päivässä, kahden vuoden päästä muutaman kerran minuutissa ja vaikutus on sama; eli ei mitään vaikutusta. :D Ei vaan vakavasti... Eihän nämä pienet sitä kieltoa viellä ymmärrä, mutta jossain vaiheessa se on aloitettava ja kyllä ne joskus oppii ymmärtämään. Toiset helpommin kuin toiset. Terveisin erittäin itsepäisen uhmaikäisen äiti...

Mut yhtä suloista se on tämän toisen kuin ensimmäisenkin kohdalla, kun se lapsi ensimmäisen kerran roikkuu verhoissa tai tyhjää vessan roskista. Kun eihän ne sitä ilkeyttään tee vaan silkkaa uteliaisuutta. Sit vaan sanotaan EI ja viedään muualle muihin puuhiin x 1000000000000000. ;)

Kaikki kielletty tietysti kiehtoo erityisesti, joten joskus kannattaa myös antaa kokeilla ja tutkia, jos se ei ole mitään hengenvaarallista, koska nopeasti se kiinnostus yleensä sitten laantuu, kun pääsee itse kokeilemaan ettei se nyt niin ihmeellistä ollutkaan.

Moni järjestää keittiöön yhden alalaatikon tai kaapin, jossa on sellaisia kippoja ja kuppeja joita lapsi saa hämmentää, purkaa pois kaapista ja lastata takaisin. Muut kaapit sitten tavalla tai toisella "lukkoon" ja kielto listalle. Miks ei tätä samaa vois tehdä olohuoneessakin. Alahyllylle sellaisia kirjoja ja esineitä (vanhat kännykät ja kaukosäätimet!!) joita lapsi saa tutkailla.

Tässä vaiheessa kannattaa myös jo miettiä niitä oman kodin sääntöjä. Meillä esimerkiks saa pomppia ja peuhata sohvalla, jos menee riehumisen puolelle, peli vihelletään heti poikki. Kylään mennessä sohvalla pomppiminen on ehdottomasti kielletty. Nopeesti se lapsi oppii eron kodin ja kylän välillä. Meillä on saanu purkaa kirjat kirjahyllystä, mutta niiden repiminen ja muu runteleminen on ehdottoman kiellettyä. Joskus vuoden vanhana tuo oli ihan lempi puuhaa pojalle, mutta äkkiä sekin sitten meni ohi. Vähän isompana opeteltiin laittamaan kirjat takaisin hyllyyn, ja nyt jo poika vie ottamansa kirjat kiltisti takaisin, minä neuroottisena :D käyn niitä sitten laittamassa ojennukseen, koska pojan jäliltä ne nyt vaan on siellä, pääasia kumminkin että palauttaa paikalleen.

Mut sieltä tyttö heräilee... joten moi! Viime yö oli jo parempi yö. Yksi syöttö ja pari muuta helppoa herätystä/nukutusta. :)
 
Täällä lapset kuittaa univelkojaan. Esikoinen simahti jo puoliltapäivin. Nukkui tunnin ja heräsi kiukkuisena kuin ampiainen. Laitoin takaisn sänkyyn ja käskin ootella että saan tytön syötettyä. Sehän olikin sammunu ja nukkunut nyt jo toisen tunnin. Tyttökin kävi vain tankkaamassa, vaihdettiin vaippaa ja vähän helliteltiin ja alkoi jo kaivaa silmiään ja kitistä takaisin nukkumaan!

Vähän huvittuneena täällä, kun muut vastaili tuohon kielto-juttuun muutamalla lauseella ja tää paasaa kokonaisen romaanin. :ashamed: :D Öh, oisinkohan joutununu tuon jääräpään kanssa tuskailemaan asiaa normaalia enemmän?? Ja voin sanoa että harvassa asiassa tunnen onnistuneeni. Ne harvat asiat mitkä sujuu hyvin, tuntuu johtuvan enemmänkin lapsen omasta tahdosta tehdä asioita tai jostakin luonteen piirteestä, kuin minun kasvatuksellisista taidoista. Lasten kasvatus on varmasti yksi niistä epäkiitollisimmista asioista. Toivottavasti kiitosta tulee viimeistään sitten kun lapsilla on omia lapsia, ja tulevat kiittämään kun jaksoin pitää kuria. :)
 
Meillä nukuttiin viime yönä ehkä neljä tuntia ja olo on ihan hemmetin väsynyt, kun peräkkäin ollut useampi todella huono yö. Tyttö vaan huusi selkä kaarellä, eikä pystynyt nukahtamaan. En tiedä, koskiko mahaan vai mistä kyse? Me ei olla aloitettu aikoihin mitään uusia ruokia, niin se tässä ihmetyttää. Huoh, ehkä ensi yönä sit nukutaan... :ashamed:
 
Millaisia nokkamukeja teillä on käytössä? Meillä on toistaiseksi vain yksi, Mam-merkkinen tuollainen pullonmuotoinen, jossa on irrotettava venttiili. Poika osaa siitä imeä vaihtelevasti (pitää kai imeä aika kovaa), mutta jotenkin hankalaa tuo on kun ei ole kahvoja. Ilman venttiiliäkin juominen sujuu, mutta sotkuahan siitä tulee. Siis olisko joku sellainen muki, jossa kahvat, helppo juoda mutta ei sottaa, eli olis tuollainen "imettävä". Ja helppo puhdistuskin olis plussaa, kun sinne Egyptiin ollaan lähdössä...
 

Yhteistyössä