// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Voi Sarah, otan osaa!:(

Ahdistujien joukkoon kuulun minäkin. Viime yönä, kun uni ei tullut, googlailin keskenmenon todennäköisyyttä minun ikäiselleni (40v). Keskenmenon todennäköisyys on noin 43%. Jippiaijei... :( No, päivä kerrallaan. Onneksi en voi asiaan juuri itse vaikuttaa.

Onko teillä muilla jatkuvaa päänsärkyä? Mulla jo kolmatta päivää jatkunut päänsärky, joka ei lähde pois.
 
sarah85 voimia teille. Olen todella pahoillani.

Täällä on taas pahoinvointi nostanut päänsä. Oksensin töissä, onneks kerkesin vessaan ettei tarvinnu asiakkaiden nähden oksennella.
Hiivakin ilmeisesti talttui tällä yhdelle kuurilla.
mikäs siinä sokeritestissä kaikkia niin kauhistuttaa? oon vaan lukenut täält, et kaik on niin onnellisia kun sitä ei tehdä... :) mä oon ollu joskus siinä rasituskokeessa, eikä se nyt ainakaan pahalta tuntunut. Sillo lääkäri totes, et tuskin tulee toi sokeritauti oleen mulla ongelma. Mulla on ihan super alhainen toi verensokeri.

Onkos kellään muulla kissaa? Mä oon ruvennu panikoimaan, et kuinka se tottuu sitten vauvaan ja että se ei sitten vaan tee sille mitään. Meidän katti kun on aika temperamenttinen. Saattaa huitasta pienestäkin.
 
Heilanga meillä kissoja, ja ei kyllä aikaisempien lasten kohdalla ole ollut mitään ongelmaa, kissa ei ole vauvaa räppässyt, mutta sitten jo 2-vuotias on saanut näpeilleen kun on tarpeeksi kauan härkkinyt, yleensä ne eläimet tietää että vauvaa varotaan, mutta toki poikkeuksiakin varmasti on. Mutta kissahan saattaa reagoida vauvan syntymään esim. alkamalla pissimään omituisiin paikkoihin/vauvan sänkyyn... Sitä ei oikein voi kuin toivoa että kissa on ok vauvan syntymästä =)
 
Kissoista, mulla on kolme burmaa. En ole vielä alkanut hermoilla, luotan aika hyvin kissojenkin käytöstapoihin. :D Uskon myös, että osaavat vauvaa varoa. Mutta mun kissat on kyllä lapsia kohtaan muutenkin superkilttejä. Ainoa, mitä olen kissojen kohdalla pohtinut, on mahdollinen toksoplasmoositartunta näin raskausaikana, mutta mä olen koko ikäni ollut kissojen kanssa tekemisissä, joten todennäköisesti olen sen pöpön itseeni jo kauan sitten saanut. Pitänee pyytää neuvolassa vasta-ainetesteihin, niin selviää sekin asia.
 
Meiltä löytyy kaks isoa uros kissaa. Oon myös miettinyt et miten sit kun vauva syntyy. Pitää varmaan hommata se turvajuttu siihen pinnasängyn päälle kun toinen on hyvin itsepäinen ja tulee syliin tasan just sillon kun haluaa. Sohvalla maatessakin tulee päälle makoilemaan vaikka väkisin vaikka kuinka yrittäisi estää. Et hiukan hirvittää näin etukäteen. Muuten ovat pienille lapsille ystävällisiä. Eivät ole näitäkään koskaan raapineet. Täytyy varmaan myös kysyä sitä toksoplasmoosia neukusta. Kuulemma noista voi saada streptokokin kans.
 
Viimeksi muokattu:
Toksoplasmoosista että minulla on ollut useita kissoja ja lapsuudenkodissani oli kissoja myös ja ihan normaali hygieenialla en ole kyseistä tartuntaa saanut, kissamme on ulkokissoja, (asumme maaseudulla) eli tarunnan riski on myös todellisempi kuin sisäkissoilla. Kissat nukkuvat myös välillä sängyssä, pesen kädet kun olen siivonnut hiekkalaatikon.
Meillä neuvolantäti edellisessä raskaudessa panikoi tuota toksoplasmoosia ja vaahtosi että en saa missään nimessä siivota hiekkalaatikkoa etten saa tartuntaa, jäi vähän kakan maku suuhun, suostuin sitten verikokeeseen ja kun tulos tuli ja oli negatiivinen niin siitähän se vaahtoaminen sitten alkoikin :( Huoh :headwall:
 
Voi ei sarah, kovasti voimia menetykseen!

Sokerirasituksesta, itse olen sairauksien takia vhh ruokavaliolla ollut jo 4v. En siis muutenkaan syö pahemmin sokeripitoisia tuotteita, joten koen turhana mennä. Siksi kieltäydyn kun en muutenkaan voi sokereita nostattavia tuotteita syödä. Jolloin vauvoillakaan ei ole varaa. Mittailen kuitenkin kotona omalla mittarilla sillä normaalilla ruualla ja vien tulokset neuvolaan mukaan.

Toki jos kykenisin syömään ihan normaalia ruokaa leipineen karkkeineen niin silloin voisin menmä ja riski olisi suurempi..
 
Meillä on kans yks brittiläinen uroskissa, kookas sellainen ja älyttömän huomionkipeä. Seuraa ihmisiä kuin hai laivaa, tulee jopa perässä suihkuun ja saunaan ja joka yö nukkuu sängyssä ja aamulla tulee nuoleen naamaa. Se on kyllä tosi lempeä, ei kynsi tai pure. Lähinnä epäilyttää tuleeko se vauvasta mustasukkaiseksi. Saattaa sitten keksiä kaikkia tuhmuuksia huomion saamiseksi. :D
 
Saralle osanotot :(

Täällä ollaan vietetty tänään neljä tuntia ensi avussa tiputuksessa ja sain primperania suoneen. Meni olo niin heikoksi. Aamulla vatsakin sekaisin. Tosi asiallisesti ottivat. Yllätyksenä oli kuumetta 37,9 ja leukkarit hieman koholla. Lääkäri sanoi että raskaus voi nostattaa leukosyytteja. Kuumeeseen miettivät että olisinko saanut viime viikon ulkomaanreissulta myös jonkun pöpön. En sitten tiedä. Primperania saan ottaa tarvittaessa. Kyllähän se olo nesteytyksen jälkeen parani. Saa nähä onko huomenna taas yhtä huono olo.

Meillä on kaksi kissaa ja toinen on melko tempperamenttinen. Antaa vähän väliä meille tai koirille räpsyjä ilman syytä. Sain kuitenkin iloisesti yllättyä, kun siskon 2v. poika oli meillä muutaman yön ja vaikka se veti tätä kyseistä kissaa mm. hännästä niin eipä tuo ollut moksiskaan. Kai ne sitten jotain tajuaa :D
 
Voimia Sarah85!

Meillä on kanssa kaksi ihanaa tyttökisua. Pienempi noin vuoden ikäinen, maailman ihmisläheisin kissa. Tulee vieraiden kanssa juttuun ja on heti istumassa syliin ja puskemassa naamaa vaikka ei aiemmin ois tavannutkaan henkilöä. Antaa myös pikkulasten kunnolla velloa ja nostella eikä oo moksiskaan. Vanhempi kissa on 3 vuotias ja on tosi rauhallinen mutta ei heti luota vieraisiin, kestää vähän aikaa lämmetä. Ei kuiteskaan oo agressiivinen, ja kun on lapsi ollut kylässä niin seuraa kauempaa lapsen ja pikkukissan leikkejä.

Mutta uskon että ottavat pienen hyvin vastaan. Ainut mitä pelkään on se että menevät sänkyyn nukkuun ja tukkivat vahingossa hengitystiet, joten pakko hommata joku suoja pinnasänkyyn.

Pakko viä muokata ja lisätä kysymys: Ootteko jo miettineet lapselle/lapsille nimiä? Oon itse pienestä asti miettinyt mitkä nimet antaisin, ja nyt kun oikeesti on raskaana niin oon ihan tulessa näitten nimipohdintojen kanssa. Jos ei oo muuta mietittävää niin sit vellon mielessäni eri nimiyhdistelmiä. Pojan nimi on jo päätetty, tytön nimikin melkein, toinen nimi viä puuttuu. :) Vaik eihän sitä ikinä tiä vaik mieli muuttuis kun lapsi syntyy :)
 
Viimeksi muokattu:
Sarah85, paljon voimia sinne! :hug:

Eipä ole moneen päivään tullut kirjoiteltua mitään, mutta kun ei rintojen arkuutta lukuunottamatta ole ollut mitään oireitakaan, niin edelleen on aika epäuskoinen olo. Olen kuitenkin päivittäin lueskellut teidän juttuja. Kävin eilen ostoksilla ja mukaan tarttui mm. urheilurintsikat ja ihan omaa kokoa. Rinnat ovat edelleen kokoa minitissit, joten en osaa oikein hahmottaa, että jos kaikki menee hyvin niin muutaman kuukauden päästä ne saattavat olla hieman isommat. Katselin myös farkkuja ja olisin varmaan myös ostanut jos olisi mieluisat löytyneet. En vaan sisäistä, että hyvällä tuurilla sitä joutuu äitysvaatteiden ostoon vielä jossain vaiheessa.

Meilläkin on kaksi kissaa ja koira. Hieman kyllä mietityttää miten nuo suhtautuisivat vauvaan. Nuorempi varmaan osaisikin varoa, mutta tuosta vanhemmasta voin kuvitella, että se saattaisi läheisyydenkaipuussaan änkeä vaikka vauvan naamalle nukkumaan. Hiekkalaatikon putsauksen olen ulkoistanut miehelle juurikin tuon tokson takia.

Maanantaina joudun varmaankin paljastamaan raskauden esimiehelle, sillä loppuviikosta töissä saattaa tulla eteen hommia, joita en voi raskauden takia tehdä. Ärsyttää kun ei olla haluttu kenellekään asiasta puhua, mutta toinen vaihtoehto on se, että joutuisin loppuviikosta sitten työtehtävästä kieltäytymään noin kahdeksan ihmisen nähden, jolloin asia ei varmasti enää kestäisi salassa keneltäkään.

Tulipahan omanapainen teksi. Pahoittelut, ei vaan yövuorossa enää väsyneenä muista mitä piti kommentoida ja kenelle. Yritän skarpata huomenna. :)

7+2
 
Viimeksi muokattu:
Sarah85: Oon niin kauheen pahoillani! :'(

Sanoisin ihan samat sanat kuin MaijaLee varhaisultrasta! :) Se oli varmaan elämäni tähänastisista onnellisin päivä, heh.

Kaneli88: Kuulostaapa rankalta, tsemppiä sinne! : /

J2nsku: Mä oon miettinyt nimiä jo varmasti vuosia, ja mieleisiä oon välillä listaillut ylös. Joku aika sitten luin taas vaihtoehtoja miehelle, ja eiköhän me johonkin ratkaisuun päästä, mutta lopullisesti nimet varmasti varmistuu vasta kun tyyppi on maailmassa. :D

Audrey: Mullakin oireeton olo, ja minitissit näköjään on ja pysyy ;), eikä oo tullu vielä mieleenkään kattella kaupoissa yhtään isompia vatteita (vaikka nyt jo uskonkin tähän raskauteen).

Onpas monilla kissoja! :)

Oliko Facebookissa jo aktiivinen ryhmä? Laitoin Llinndda:lle yksityisviestiä, meniköhän oikein...?
 
Pahoittelut Sarah85! :'(

Onpas täällä tosiaan kissaihmisiä! Meillä on kolme kissaa, joista yksi on aika äksy tapaus, eli saa nähdä miten aikanaan vauvaan suhtautuu. Neuvolassa sanottiin toksoplasmoosista, että riski tartuntaan on todella pieni etenkin sisäkissojen suhteen. Itse olen ymmärtänyt, että lähinnä pentukissat ylipäänsä tartuttaa. Eli saa kuulemma nukkua kissojen kanssa samassa sängyssä jne. Hiekkalaatikon siivoamista kannattaa ehkä välttää... Lisäksi olen lukenut, että tuoreista, huonosti pestyistä vihanneksista saa tokson paljon suuremmalla todennäköisyydellä, kuin kissoista. Eli no panic! :)

Aiotteko muuten hankkia doppleria kotiin? Minä olin hätähousu taas ja eilen hain sen jo postista. :ashamed: Testailinkin jo, mutta eihän sillä vielä mitään kuulu, kuten olettaa saattaa. Ilmeiseti siinä 10-12 viikoilla monet saa sykkeen kuulumaan. Vähän kyllä mietin, että voisin jättää sen koko vehkeen rauhaan, kunnes nt-ultra on käytynä. Ettei tule turhaa paniikkia sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Eläinjuttuja: Meiltä löytyy yksi hauveli, terrieriuros, joka sekosi edellisestä tulokkaasta viikoksi ihan täysin. Ottaa muutenkin kierroksia aika herkästi ja oli niiiin käsittämättömän innoissaan vauvasta aluksi, ettei voinut syödä, juoda tai nukkua muutamaan päivään, läähätti vaan ja hääräsi ympärillä koko ajan. Sitten homma meni yhtäkkiä jakeluun, että kyllä - tuo on tullut jäädäkseen eikä siitä tartte pahemmin välittää. Varoo tosi hienosti vauvaa ja nyt kun tuo 10kk harjoittelee kävelemistä ja konttailee välillä koiran päälle ja luokse, niin antaa kyllä tehdä itselleen melkein mitä vaan. Paitsi kun koira haluaa nukkua, niin silloin murahtaa ja siirtyy muualle, mikäli pikkuläpsyttelijä tulee liian lähelle. Ollaan opetettu vauvaa, että saisi repiä, ei saa häiritä nukkuvaa koiraa eikä mennä ruokakupille kun toinen syö, mutta varmaan pari vuotta saa vielä toistella, että vauva oikeasti tajuaa :) Hieno perhekoira tuostakin sähikäisestä on tullut, katsotaan sitten miten reagoi seuraavaan tulokkaaseen, varmasti menee helpommin kun eka.

Kotidoppler: Mun hermoille ei sopisi sen käyttö. Jos on itsensä paniikinomaiseen tarkkailuun taipumusta, niin ei välttämättä paras valinta :) Liikkeet alkaa kuitenkin tuntua jossain vaiheessa, ne kyllä muistuttaa vauvan olemassaolosta ihan tarpeeksi konkreettisesti. Ekasta tunsin liikkeet rv15+ ja tokasta ekat pulputukset rv13+. Molemmissa istukka on ollut takana.

Nyt pitänee koputtaa puuta, mutta etomisolot alkaa vähän helpottaa täällä! Ei ole pariin päivään ollut enää pakottavaa syömisentarvetta pahoinvoinnin loitolla pitämiseksi, aamulla voi herätä ja puuhastella ihan rauhassa ilman tarvetta mättää heti suuhunsa jotain. Vasta illemmalla sitten alkaa tuntua väsyneenä vähän ellotusta, jos ruokailuväli jää liian pitkäksi. Ennen raskautta en juuri koskaan syönyt iltapalaa, mutta nyt joudun jotain syömään ennen nukkumaanmenoa, koska paha olo estää muuten unensaannin. Toivottavasti tää on nyt pysyvämpi trendi.

Seuraavaksi pitää sitten käydä jättämässä aamupissanäyte labraan ja käydä niissä veriseuloissa, heinäkuun tokalla viikolla. Ja neuvola laittoi lähetteen vetämään np-ultraa varten eli kutsu tipahtaa postilaatikosta varmaan lähiaikoina. Saapa nähdä, ehditäänkö "tavata" tulokas ruudulla vielä heinäkuun aikana. On se vaan jännä hetki, silloin kuitenkin tyyppi on jo ihan oikean ihmisen muotoinen ja voidaan erottaa profiili, sormet ja varpaat ja kaikki osaset paikoillaan, ja nähdä kuinka toinen siellä venkoilee menemään. Kun mitään ei vielä silloin tunne :)

PH rv8+4
 
Mä kävin tänään juoksemassa ekan puol maratonin kisassa, taisivat olla viimeiset juoksukksat ennen vauvan tuloa. Pientä paniikkia ilmassa sen juoksun jälkeen kun kävin kotona vessasda niin tuli pientä veristä vuotoa paperiin.. toivon mukaan kaikki on hyvin, mitään kipuja ym ei ole.. onks muilla ollut joskus jotain vuotoja?
 
Pippurihäntä Minä nimenomaan olen paniikinomainen itseni tarkkailija. Taidan antaa laitteen miehelle piilotettavaksi nyt tässä kohtaa. :D Tiesinkin kyllä että sillä kotidopplerilla ei aina sykkeet kuulu ja voi aiheuttaa turhaa panikointia. Silti päätin sen hätäpäissäni tilata.

hannuliini Voisiko olla, että raskaan urheilusuorituksen johdosta limakalvot jotenkin ärsyyntyneet? Raskaana ollessahan ne helposti tiputtelee, kun ovat niin verekkäät. Minulle sanottiin neuvolassa, että muutamia tippoja voi tulla ja se ei vielä merkkaa mitään. Kuukautisvuotoa vastaava määrä taas on hälyttävämpää.
 
Täällä on nyt huoli puserossa, kun jostain sain päähäni, että voiskohan tuo LAn siiryminen kuukaudella johtua siitä, että alkio onkin kuollu. Mulla siis torstaina lääkärissä viikot muuttui 9+:sta 5+:an. Menkat on kyllä epäsäännölliset, mutta olin jotenkin luullu tietäväni millon oli ovulaatio ja se olis heittäny 2 viikkoa... eli sen mukaan olis tullu 7+. Kaks viikkoa joudun nyt pähkään tän kans ennen ku on uusinta ultra. Lääkäri ei kyllä sanonu mitään sen suuntasta, että elämää ei olis, mutta ei siellä paljo muuta näkyny vielä ku pieni piste niin eihän siitä mitään pysty sanoon. Tää on neljäs raskaus ja aikasemmissa olin jo ainakin 8 viikolla ennen ku tein testin, niin heti lääkärissä kuuli sykkeet ym. Aikasemmissa raskauksissa ei oo ollu tämmöstä ahistusta.

J2nsku: Mä oon jo miettiny nimiä. Meillä olis neljäs lapsi tulossa, joten tuntuu että se vaikeuttaa nimen valintaa. Tykkään, että nimi on kuitenkin samanhenkinen ku sisaruksilla. Mulla on myös pakkomielle, että nimi ei saa löytyä väestörekisterin listasta viime vuoden 50 suosituimman nimen joukosta. Kuitenkaan en halua mitään super kummallista vaan vanhan suomalaisen nimen. Monet hyvät nimet vaan on jo käytössä lähisuvussa tai hyvillä kavereilla. Saa nähdä taivunko kuitenkin noiden suosituinpien nimien joukkoon (jos tässä nimenantoon asti päästään).

Sokerirasitustestistä, oon ollu pariin kertaan siinä, eikä siinä mun mielestä mitään kamalaa ollu. Oon kuullu, että joillain se on ollu kylläkin erilainen kuin missä ite olin. Join jotain makeaa, mutta silti ihan siedettävää, kun ei sitä litratolkulla tarvinnu juoda. Sit piti odotella ja käydä antamas pissanäyte. Eli ei mitään hirveää. :)

Sulo-Sylvia, toivottavasti edes 6+0
 
Joo, ei ois pitänyt nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ällötys saapui iltapäivällä takaisin. Örh. No, ei sitä ikuisesti kestä kuitenkaan!

Sokerirasituksesta - Neuvolassa esitin toiveeni, että voitaisiinko jättää väliin nuo rasitukset, kun viimeksi kävin sekä 12 että 26 viikoilla eikä tosissaan mitään ongelmaa ole ollut, lapset ja raskaudet ovat olleet normaaleja, ei pelkoakaan isokokoisuudesta vauvoilla. Ja siitä edellisestä on vasta 9kk aikaa. Toki tämä on taas uusi raskaus ja uudet tilanteet, mutten silti usko, että kroppa olisi ihan heittänyt häränpyllyä tässä välissä. Terkkari sanoi, että tottakai, voin jättää väliin, mutta hänen täytyy kirjoittaa muistiinpanoihin, että äiti itse halusi kieltäytyä. Ja että menisin sitten, jos pissassa sokerit plussalla tai sf-mitta kasvaa isoksi. Tottakai menen, jos noita tulee, mutta itselle se paastosokereiden ottaminen 12h syömättömyyden ja juomattomuuden jälkeen, ja perään pari desiä makeaa paksua sokerilientä ja sitten vielä kaksi tuntia odottelua ilman oikeaa ruokaa on vaan kertakaikkiaan niin epämiellyttävä kokonaisuus, että jätän väliin jos vaan voi, kun ei kerran ongelmia ole tähänkään mennessä ollut. Mulla menee vatsa tosi sekaisin siitä liemestä ja olo on kamala ensin niiden alhaisten sokereiden takia, ja sitten sen takia, kun ei saa kunnon ruokaa. En ainakaan kahta kertaa per raskaus halua turhaan tuota käydä läpi. Eli siinä ne mun perustelut, vaikka kyllä, olen "ikäneito", olen lievästi ylipainoinen BMI 27 ja äidilläni on D2 ja radi ollut. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että erittäin hyvä, että seurataan, mutta se, että äidilläni on ollut jotain ei tarkoita, että mulla olisi ja se on todettu jo edellisessä raskaudessa.
 
sokerirasituksesta: viimeraskaudessa rasituksessa paastoarvo oli juuri siinä rajalla, jonka vuoksi koko loppuraskauden mittailin sormesta verensokereita, jotka oli aina normaalit. Myös sf-mitat yms.olivat jopa käyrien alapuolella ja vauva vaikutti ultrassa pienehköltä. Viikkoa ennen laskettua aikaa kävin vielä ultrassa, jossa sanottiin, että nyt vauva on kasvanut hienosti ja on n.3kg jos laskettuun aikaan mennään. Noh, poika syntyi laskettuna aikana ja ei olis voinut mennä ultran arviot enempää pieleen: poika painoi 4 300g!!!!
Nyt kun soitin neuvola - aikaa, sovittiin että käyn kahdesti rasituksessa, ja muutenkin vauvan kokoa seurataan tarkemmin. Luultavasti tätä raskautta ei yliaikaiseksi päästetä edellisen takia. :) Olen nyt mittaillut sokereita ja tarkkaillut syömisiä sekä yrittänyt päivittäin liikkua, kaikkee millä voisi estää tuommoisen jättivauvan tulon! ;)
 
vuoto aika lailla hävinnyt, voiko kuivat limakalvot tehdä tollasen vuodon et oli ihan verta? täytyy ottaa tää asia sit viimeistään neuvolassa esille. jotenkin taas positiivinen mieli päällä kun hävisi ehdin jo pelätä kaikkea mahdollista..

Hannuliini ja ihme 5+3
 

Yhteistyössä