Hörökorvat lapsella (mitä mieltä niiden leikkauttamisesta)

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Rukoilijasirkalle :flower: kun avasi keskustelun aiheesta, josta minun muistini mukaan ei ole KOSKAAN täällä juteltu =)
Ei pidä paikkaansa. Kirjoitin lasten kosmeettisista kauneusleikkauksista joitain kuukaisia sitten.
Mitä mieltä sä oot sellasista?
 
vieras
Otetaanko tämä asia neuvolassa "viran puolesta" puheeksi? Kun meillä ei ole otettu, mutta silti omasta mielestä lapsilla on vähän ulkonevat korvat. Itse olen aikanaan käynyt leikkauksessa, omalla rahalla aikuisena. Ei julkisella puolella kukaan ole koskaan ottanut puheeksi, vaikka mullakin tapaus oli erittäin selvä.

Itse en viitsisi lapsille alkaa ehdottaa leikkausta, mutta toisaalta itse kärsin koko lapsuuteni asiasta todella pahasti.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Otetaanko tämä asia neuvolassa "viran puolesta" puheeksi? Kun meillä ei ole otettu, mutta silti omasta mielestä lapsilla on vähän ulkonevat korvat. Itse olen aikanaan käynyt leikkauksessa, omalla rahalla aikuisena. Ei julkisella puolella kukaan ole koskaan ottanut puheeksi, vaikka mullakin tapaus oli erittäin selvä.

Itse en viitsisi lapsille alkaa ehdottaa leikkausta, mutta toisaalta itse kärsin koko lapsuuteni asiasta todella pahasti.
Olisitko sä kärsinyt, jos sulle ei ois kukaan sanonut niistä korvista pahasti?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
jos ulkonäössä on joku ihan selvä poikkeama joka kiinnittää huomiota niin kyllä sen voi aivan hyvin korjata
Mutta hörökorvat ovat täysin normaali ilmiö, eikä mikään poikkeama. Kummallinen viesti mielestäni lapselle, lapsen ulkonäön "korjaaminen"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
jos ulkonäössä on joku ihan selvä poikkeama joka kiinnittää huomiota niin kyllä sen voi aivan hyvin korjata
Mutta hörökorvat ovat täysin normaali ilmiö, eikä mikään poikkeama. Kummallinen viesti mielestäni lapselle, lapsen ulkonäön "korjaaminen"
sillon kun ne korvat on oikeasti sivuille sojottavat hörökorvat niin kyllä se on jo huomiotaherättävän näköistä. Ihan turha kärsiä epätavallisesta ulkomuodosta kun asialle voi tehdä jotain.
Enkä mä ole yhtään varma siitä että lapsi saisi siitä mitään sen kummempaa viestiä jos leikataan hörökorvat kuin siitä jos korjataan vinot hampaat, kummassakin tapauksessa asian voi toki halutessaan ajatella niin ettei lapsi kelpaa omana itsenään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Otetaanko tämä asia neuvolassa "viran puolesta" puheeksi? Kun meillä ei ole otettu, mutta silti omasta mielestä lapsilla on vähän ulkonevat korvat. Itse olen aikanaan käynyt leikkauksessa, omalla rahalla aikuisena. Ei julkisella puolella kukaan ole koskaan ottanut puheeksi, vaikka mullakin tapaus oli erittäin selvä.

Itse en viitsisi lapsille alkaa ehdottaa leikkausta, mutta toisaalta itse kärsin koko lapsuuteni asiasta todella pahasti.
Olisitko sä kärsinyt, jos sulle ei ois kukaan sanonut niistä korvista pahasti?
No en osaa sanoa, joka tapauksessa se on sellainen asia, josta tulee varmaan aina suunsoittoa. Jota en haluaisi omien lasten joutuvan kärsimään. Edelleen asian on äärimmäisen arka, en voi edes ääneen sanoa sanaa korva.
 
hörökorvainen
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että hörökorvissa on sekä hyvä että huono puolensa... aloitan listaukseni huonoista puolista:
Lapsuudessani häirinnyt koulukiusaaminen ja myös koulun ulkopuolella tapahtunut kiusaaminen. Minun korvani eivät ole koskaan muuten vaivanneet, vaikka itse olen joskus saattanut hävetä korviani.
Nykyisessä elämäntilanteessani olen löytänyt ihmisen, joka kiistämättä ja valehtelematta pitää korvistani.. :) Olen ensimmäistä kertaa elämässäni ymmärtänyt sen, ettei korvissani mitään vikaa ole.

Jos ihmiset ajattelevat toisista ulkonäön perusteella, siinä ei ole mitään järkeä. Tärkeintähän on se, mitä ihminen oikeasti on.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hörökorvainen:
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että hörökorvissa on sekä hyvä että huono puolensa... aloitan listaukseni huonoista puolista:
Lapsuudessani häirinnyt koulukiusaaminen ja myös koulun ulkopuolella tapahtunut kiusaaminen. Minun korvani eivät ole koskaan muuten vaivanneet, vaikka itse olen joskus saattanut hävetä korviani.
Nykyisessä elämäntilanteessani olen löytänyt ihmisen, joka kiistämättä ja valehtelematta pitää korvistani.. :) Olen ensimmäistä kertaa elämässäni ymmärtänyt sen, ettei korvissani mitään vikaa ole.

Jos ihmiset ajattelevat toisista ulkonäön perusteella, siinä ei ole mitään järkeä. Tärkeintähän on se, mitä ihminen oikeasti on.
Mulla mies, jota on kiusattu korvista. Mun mielestä ne korvat on ihanat ja parasta on se, että ne on periytyneet lapsille. :heart: Mukavaa, ettei miehen hiustenleikkuuta enää rajoita se, mitä hänen korvista muka ajatellaan.
 
elämäon
Juu lapsi voi aivan hyvin ottaa kiusaamisen kouluaikana vastaan kun vaan äiti on sitä mieltä että söpöt korvat, itsekästä aikuiselta. Kyllähän se joskus aikuisena tajuaa että turhaan itse häpesi 30 vuotta. On niin pieni operaatio.
 
K
Mun veljeltä leikattiin hörökorvat alle kouluikäisenä, sillä häntä kiusattiin niitten korvien takia :(
En muista mitä tehtiin, mut pää oli paketissa (siitä on jo kauan aikaa )
Korvat ovat jonkin verran nousseet hörölleen, mut ovat huomattavasti normaalimmat.
Ja jos mun lapsella oli hörökorvat, niin kyllä leikkauttaisin...
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja elämäon:
Juu lapsi voi aivan hyvin ottaa kiusaamisen kouluaikana vastaan kun vaan äiti on sitä mieltä että söpöt korvat, itsekästä aikuiselta. Kyllähän se joskus aikuisena tajuaa että turhaan itse häpesi 30 vuotta. On niin pieni operaatio.
Ei mun lapsia kannata yrittää kiusata korvista, näkeehän ne itte peilistäkin, että korvat on ihan hyvät. Toisaalta, oishan mullekin varmaan pitänyt laittaa itseruskettavaa, niin ei ois sit pilkattu koulussa. Ja varmaan ois pitänyt laittaa piilolinssit jo ala-asteella. :)
 
Jep
Lihavat lapset rasvaimuun, huononäköiset laserleikkaukseen, isonenäiset kirurgille, kaksoisleukaiset samoin, vinot silmät korjattavaksi, rumat hampaat pois ja tekarit tilalle, pattipolvet ja väärätsääret leikattavaksi. Mikäpä siinä, mitä jos suoraan synnärillä leikattais kaikkien kasvonpiirteet samanlaisiksi? Myös vartalot. Loppuisko kiusaaminen? Enpä usko. Ne jotka haluaa kiusata, ne kiusaa. Mä tunnen monia hörökorvia joita ei ole kiusattu, silmälasipäisiä joita ei kiusattu, isonenäisiä joita ei kiusattu. Tunnen myös niitä, ketä kiusattiin.

Just persoonalliset piirteet ihmisissä on niin ihania, parhaita.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Lihavat lapset rasvaimuun, huononäköiset laserleikkaukseen, isonenäiset kirurgille, kaksoisleukaiset samoin, vinot silmät korjattavaksi, rumat hampaat pois ja tekarit tilalle, pattipolvet ja väärätsääret leikattavaksi. Mikäpä siinä, mitä jos suoraan synnärillä leikattais kaikkien kasvonpiirteet samanlaisiksi? Myös vartalot. Loppuisko kiusaaminen? Enpä usko. Ne jotka haluaa kiusata, ne kiusaa. Mä tunnen monia hörökorvia joita ei ole kiusattu, silmälasipäisiä joita ei kiusattu, isonenäisiä joita ei kiusattu. Tunnen myös niitä, ketä kiusattiin.

Just persoonalliset piirteet ihmisissä on niin ihania, parhaita.
Näinhän se on. :flower: Kun lapselta leikataan hörökorvat, jotta häntä ei kiusattaisi, löytyykin kiusaamisen syy nimestä, vaatteista, puhetyylistä, koulumenestyksestä, vanhempien ammateista tai ihan mistä vain. Parempi olisi opettaa lasta olemaan ylpeä omista persoonallisista piirteistään kuin yrittää muokata kaikkia samaan muottiin.

Mun ulkonäössäni oli lapsena monia sellaisia asioita, joista olisin hyvin voinut joutua kiusatuksi. Näin ei kuitenkaan käynyt. Rinnakkaisluokalla taas oli oikein nätti tyttö, jota kiusattiin kaikesta mahdollisesta. :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hörökorvainen:
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että hörökorvissa on sekä hyvä että huono puolensa... aloitan listaukseni huonoista puolista:
Lapsuudessani häirinnyt koulukiusaaminen ja myös koulun ulkopuolella tapahtunut kiusaaminen. Minun korvani eivät ole koskaan muuten vaivanneet, vaikka itse olen joskus saattanut hävetä korviani.
Nykyisessä elämäntilanteessani olen löytänyt ihmisen, joka kiistämättä ja valehtelematta pitää korvistani.. :) Olen ensimmäistä kertaa elämässäni ymmärtänyt sen, ettei korvissani mitään vikaa ole.

Jos ihmiset ajattelevat toisista ulkonäön perusteella, siinä ei ole mitään järkeä. Tärkeintähän on se, mitä ihminen oikeasti on.
Mulla mies, jota on kiusattu korvista. Mun mielestä ne korvat on ihanat ja parasta on se, että ne on periytyneet lapsille. :heart: Mukavaa, ettei miehen hiustenleikkuuta enää rajoita se, mitä hänen korvista muka ajatellaan.
Minunkin miehelläni on hörökorvat ja niiden takia häntä on kiusattu koulussa. Onneksi olen nyt saanut mieheni uskomaan että hänen korvansa ovat ihanat! Oikeastaan luen ne ehkä kaikkein parhaimmaksi piirteeksi hänen ulkonäössään. Hörökovat ovat vain persoonallinen plussa ulkonäössä. :)
 
No hörökorvat nyt menee niin tilanteen mukaan. Oikeasti, jos korvat lepattaa ihan väärään suuntaan, niin leikkauttaisin, jos lapsi haluaisi. Mutta moni hörökorva vaan luulee korvien olevan jotenkin poikkeavat ja suurin osa ihmisistä pitää niitä korvia ihan tavallisena.

Mutta mä tiedän perheen, joka ei leikkauta lapsen karsastavaa silmää, eikä käytä peittohoitolappuja, kun se on lapsen ominaispiirre se silmä. Ja nyt siitä silmästä on lähdössä näkö kokonaan, että sellanen ominaispiirre.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice:
No hörökorvat nyt menee niin tilanteen mukaan. Oikeasti, jos korvat lepattaa ihan väärään suuntaan, niin leikkauttaisin, jos lapsi haluaisi. Mutta moni hörökorva vaan luulee korvien olevan jotenkin poikkeavat ja suurin osa ihmisistä pitää niitä korvia ihan tavallisena.

Mutta mä tiedän perheen, joka ei leikkauta lapsen karsastavaa silmää, eikä käytä peittohoitolappuja, kun se on lapsen ominaispiirre se silmä. Ja nyt siitä silmästä on lähdössä näkö kokonaan, että sellanen ominaispiirre.
No joku silmä on kyllä vähän eri asia, kun sen pitäisi myös toimia. Korva toimii ihan hyvin, vaikka se olisi höröllään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice:
No hörökorvat nyt menee niin tilanteen mukaan. Oikeasti, jos korvat lepattaa ihan väärään suuntaan, niin leikkauttaisin, jos lapsi haluaisi. Mutta moni hörökorva vaan luulee korvien olevan jotenkin poikkeavat ja suurin osa ihmisistä pitää niitä korvia ihan tavallisena.

Mutta mä tiedän perheen, joka ei leikkauta lapsen karsastavaa silmää, eikä käytä peittohoitolappuja, kun se on lapsen ominaispiirre se silmä. Ja nyt siitä silmästä on lähdössä näkö kokonaan, että sellanen ominaispiirre.
No joku silmä on kyllä vähän eri asia, kun sen pitäisi myös toimia. Korva toimii ihan hyvin, vaikka se olisi höröllään.
No niinhän se on. Mutta he nyt on muutenkin vähän omaperänen perhe. Varmaan tyttö tykkää mennä kouluun, kun toinen silmä on sokea ja katsoo ulospäin sivulle. Ja tollanen näkökyvyn menetys käy mun mielestä jo väkivallasta, kun pysyvää haittaa aiheutetaan tieten tahtoen. Mutta juu, sori aiheen varastus.. :D Hörökorvat on oikeesti melko liioiteltu ongelma isossa osassa tapauksia. Jos oikeesti ne korvat on sellaset, et spanielikin kadehtis, niin sillon voisin leikkausta harkita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä oon aika järkyttynyt näistä mielipiteistä... :(

Mites, pitääkö lapselta myös leikata liian ohuet/paksut huulet, liian iso/littana nenä, kaksoisleuka...?

Mikä tekee juuri korvien höröydestä "virheen"?
Harvalla lapsella on liian suurta nenää taikka kaksoisleukaa-tai sitten on ylipainoa jokapuolella.
Nuo ulokkeet,nenä,leuka kasvavat iän myötä.
Ei voi leikata varoiksi nenää.... :p

Hörökorvaisuus pahenee monasti iän myötä eli korvatkin kasvaa.Mä myös komppaan etttä jos pahat körökorvat,niin että ne oikein Dumbot niin silloin.Leikataanhan esim huulihalkioita.
En näe hörökorvaleikkausta sen ihmeellisempänä.
Ootko Sirkka sitä mieltä että huulihalkiolapsia ei tulis leikata?

Mut ihan kosmeettisia pieniä korvan hörötyksiä en puolla.Mun esikoinen näkee että hällä kaameet hörikse,pah.Murkku näkee aina itessään omituisuuksia.Eihän kaikkien korvien tarvii täysin päätä pitkin kulkea!!

 
Minttu
Jos lasta häiritsisi ja vaivaisi asia, tottakai saisi leikkauttaa! Miksei saisi? Eipähän tarvitsisi sitäkään sitten miettiä.

Itselläni on vika/poikkeama, Rukoilijasirkan sanoin varmaan yksilöllinen persoonallisuuspiirre, jonka vuoksi elämäni on ollut välillä yhtä helvettiä. Voi kun tämän olisi saanut pois vain leikkaamalla... Kun tällaisia piirteitä nyt sitten on, että piirteen voi vain yksinkertaisesti leikata pois, pois päiväjärjestyksestä, niin miksei?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä oon aika järkyttynyt näistä mielipiteistä... :(

Mites, pitääkö lapselta myös leikata liian ohuet/paksut huulet, liian iso/littana nenä, kaksoisleuka...?

Mikä tekee juuri korvien höröydestä "virheen"?
Harvalla lapsella on liian suurta nenää taikka kaksoisleukaa-tai sitten on ylipainoa jokapuolella.
Nuo ulokkeet,nenä,leuka kasvavat iän myötä.
Ei voi leikata varoiksi nenää.... :p

Hörökorvaisuus pahenee monasti iän myötä eli korvatkin kasvaa.Mä myös komppaan etttä jos pahat körökorvat,niin että ne oikein Dumbot niin silloin.Leikataanhan esim huulihalkioita.
En näe hörökorvaleikkausta sen ihmeellisempänä.
Ootko Sirkka sitä mieltä että huulihalkiolapsia ei tulis leikata?

Mut ihan kosmeettisia pieniä korvan hörötyksiä en puolla.Mun esikoinen näkee että hällä kaameet hörikse,pah.Murkku näkee aina itessään omituisuuksia.Eihän kaikkien korvien tarvii täysin päätä pitkin kulkea!!
Huulihalkio jhtuu siitä, että jokin on mennyt vikaan sikiöasteella. Korvan hörötys on ihan vaan perinnöllinen ominaisuus, se vaan ei ole vika. Kiinnostais nähdä mimmoset niitä kauheita höriksiä sitten on, kun en ole eläessäni pahoja nähnyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
jos ulkonäössä on joku ihan selvä poikkeama joka kiinnittää huomiota niin kyllä sen voi aivan hyvin korjata
Kuka on keksinyt että juuri hörökorvat on joku poikkeama ulkonäössä, siksikö et niitä on vähemmistöllä :/ Miksi kaikista hiemankaan erinlaisista pitää tehdä poikkeavia.
 
jos lapsi vanhempana haluaa niitä leikellä niin voin osallistua kustannuksiin. siis joskus täysi-ikäisenä..
ei ne korvat ketään rumenna.
tosin riippuu kovasti siitä kuinka höröt ne on. jos pahinta laatua ja lasta oikein kovasti se vaivaa niin toki leikkaus on parempi tehdä jo lapsena.
mutta päätöksen pitäs lähtee lapsesta eikä aikuisesta.
 

Yhteistyössä