Hörökorvat lapsella (mitä mieltä niiden leikkauttamisesta)

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
tere
Herttinen teidän kanssa kun ette osaa suhteuttaa. Hörökorvat tai huulihalkio ovat aivan eri asioita. Korvien höröttäminen ei haittaa kuulemista (päinvastoin), mutta huulihalkio "haittaa ruoan suussa pysymistä".
Korvien leikkaaminen on kyllä kosmeettinen leikkaus mutta esim huulihalkion ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No jos on tosi pahat, niin puollan leikkausta. Hörökorvista on moni kärsinyt ja joutunut kiusaamisen kohteeksi.
Mutta silloinhan se olisi lapselle selkeä viesti, että oikeassa olivat kun kiusasivat, nehän olivat tosi kamalat. :whistle:
mutta näkeehän se lapsi sen itsekkin peilistä.
ja jos asiasta kärsii ja tahtoo ne muuttaa niin silloin asialle kyllä pitäs tehdä jotain.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No jos on tosi pahat, niin puollan leikkausta. Hörökorvista on moni kärsinyt ja joutunut kiusaamisen kohteeksi.
Mutta silloinhan se olisi lapselle selkeä viesti, että oikeassa olivat kun kiusasivat, nehän olivat tosi kamalat. :whistle:
mutta näkeehän se lapsi sen itsekkin peilistä.
ja jos asiasta kärsii ja tahtoo ne muuttaa niin silloin asialle kyllä pitäs tehdä jotain.
Se, miten lapsi ne näkee, riippuu siitä, miten hänelle puhutaan niistä.
 
tere
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No jos on tosi pahat, niin puollan leikkausta. Hörökorvista on moni kärsinyt ja joutunut kiusaamisen kohteeksi.
Mutta silloinhan se olisi lapselle selkeä viesti, että oikeassa olivat kun kiusasivat, nehän olivat tosi kamalat. :whistle:
mutta näkeehän se lapsi sen itsekkin peilistä.
ja jos asiasta kärsii ja tahtoo ne muuttaa niin silloin asialle kyllä pitäs tehdä jotain.
Mitäs jos sitä lasta surettaa isompana kun muilla on isommat tissit kuin sillä. Eikun leikkaukseen.
 
minä
mulla oli pienenä, todella pahat. kiusattiin ja huusin äitille, että miksi niitä ei leikkautettu. nyt aikuisena asia on ok, eikä ne enää kenekään mielestä hörötäkään. mulla on 4 lasta, yhdellä samanlaiset korvat, en aijo todellakaan leikkauttaa, erittäin persoonalliset ja sopivat lapsen päähän todella hienosti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä oon aika järkyttynyt näistä mielipiteistä... :(

Mites, pitääkö lapselta myös leikata liian ohuet/paksut huulet, liian iso/littana nenä, kaksoisleuka...?

Mikä tekee juuri korvien höröydestä "virheen"?
Harvalla lapsella on liian suurta nenää taikka kaksoisleukaa-tai sitten on ylipainoa jokapuolella.
Nuo ulokkeet,nenä,leuka kasvavat iän myötä.
Ei voi leikata varoiksi nenää.... :p

Hörökorvaisuus pahenee monasti iän myötä eli korvatkin kasvaa.Mä myös komppaan etttä jos pahat körökorvat,niin että ne oikein Dumbot niin silloin.Leikataanhan esim huulihalkioita.
En näe hörökorvaleikkausta sen ihmeellisempänä.
Ootko Sirkka sitä mieltä että huulihalkiolapsia ei tulis leikata?

Mut ihan kosmeettisia pieniä korvan hörötyksiä en puolla.Mun esikoinen näkee että hällä kaameet hörikse,pah.Murkku näkee aina itessään omituisuuksia.Eihän kaikkien korvien tarvii täysin päätä pitkin kulkea!!
Mä en jaksa ymmärtää miten hörökorvista voidaan tehdä joku kauhean suuri virhe ulkonäössä, pystyttiin e leikkaamaan tai ei. Eikö nitäkin voi ajatella ihmisen ominaisuudeksi, eikä virheiksi. Kauheita kommentteja :'(



 
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No jos on tosi pahat, niin puollan leikkausta. Hörökorvista on moni kärsinyt ja joutunut kiusaamisen kohteeksi.
Mutta silloinhan se olisi lapselle selkeä viesti, että oikeassa olivat kun kiusasivat, nehän olivat tosi kamalat. :whistle:
mutta näkeehän se lapsi sen itsekkin peilistä.
ja jos asiasta kärsii ja tahtoo ne muuttaa niin silloin asialle kyllä pitäs tehdä jotain.
Niistä kärsitään vain ja ainoastaan siksi, kun niistä tehdään niin suuri numero erittäin negatiivisessa mielessä ja useimmiten perheen ulkopuolella!

 
vieras
Minulta leikattiin toinen korva (hörö), koska olivat eri paria. Muistan, että asia alkoi vaivaamaan jo ala-asteella ja pidin aina hiuksia auki ihmisten ilmoilla leikkaukseen saakka. Lukion ekalla menin terveydenhoitajan juttusille, jolle kerroin asiasta. Hän laittoi lähetteen keskussairaalaan, odotin leikkausta vuoden, kunnes pääsen leikkaukseen. Olen ollut todella tyytyväinen, sillä pienellä leikkauksella itsetuntoni parani huomattavasti!! Itse leikkauttaisin lapselta, jos todella "höröttävät". Mutta kuten omassa tapauksessani, asian voi hoitaa myös teini-iässä tai aikuisena.
 
tyttö 92
Eksyin tälle palstalle Googlen kautta enkä voi olla ottamatta kantaa...

Näin 17-vuotiaana suoraan sanottuna kyrsii ihan hitosti, kun on hörökorvat. Ei minua koskaan ole kiusattu, mutta olen oikeasti kärsinyt korvistani ihan liikaa. En ole koskaan tuntenut, että olisin saanut olla täysin oma itseni korvieni takia. Kai minulla sitten on liian huono itsetunto, mutta en ole koskaan pitänyt hiuksiani kiinni julkisilla paikoilla niin, että korvani näkyisivät. Minusta se tuntuu vaan jotenkin ällöttävältä.

Oma identiteetti on hukassa myös siinä mielessä, että minulla on tietynlainen tyyli pukeutumisen suhteen, mutta se tyyli ei ulotu hiuksiin. Olen haaveillut varmaan ala-asteikäisestä asti lyhyistä hiuksista, mutta en ole koskaan sellaisia leikannut - korvathan paistaisivat kilometrien päähän.

Periaatteessa en välitä muiden mielipiteistä ollenkaan, mutta haluaisin normaalit korvat ihan oman itseni takia. En ole vuosiin käynyt uimassa (=sukeltelemassa) sen takia, että aina hyvin huolellisesti korvien päälle laitetut hiukseni paljastaisivat kamalan hörötyksen. Ja minä pidin pienenä uimisesta erittäin paljon... Ihan sama mitä muut siihen sanoisivat, mutta itse kerta kaikkiaan inhoan korviani. Itse asiassa luulen, että osa ystävistäni ei edes tiedä hörökorvistani, kiitos korvat peittävän kampaukseni. Korvien huomaamattomuus ei silti poista inhoani niitä kohtaan.

Olen miettinyt joskus sitä, että jos joskus saan omia lapsia, niin aion todellakin ottaa leikkauksen puheeksi jos ilmenee samankaltaisia hörökorvaongelmia. Ei niistä välttämättä kiusata, mutta itse en ainakaan ole koskaan tuntenut itseäni kauniiksi korvien takia.

Omien porukoiden kanssa asiasta oli joskus puhetta mutta se sitten jäi... Katsoin netistä hintoja ja hinnat vaihteli muistaakseni törkeän paljon. Halvalla en suostuisi leikkauttamaan, tulos olisi varmaan sen mukainenkin, mutta mihinkään kalliisiin operaatioihin ei vaan ole rahaa.

Tässä tällainen katkera vuodatus, toivottavasti saadaan jotain irti...
 
Rukoilijasirkka
Mutta kun porukka leikkaa niitä korviaan, niin tuleva kumppani ei tajua, että saattaa saada hörökorvaiset lapset. Tai jos kaksi tälläsessä leikkauksessa ollutta tekee lapsia, niin tuplaantuu juuri tämä piirre, mistä he eivät tykkää. Mitäs sit? Leikataan?
 
lasiprinsessa
Itehhän tässä nyt pörräilen netissä tämän saman asian kimpussa. Itelläni on aivan hirveät hörökorvat ja se on mulle niin herkkä hekilökohtainen aihe että en siedä minkään näköstä huomiota niihin. Muuten on ihan ok itsetunto. Ite olisin pienenä ollu onnellilnen jos äiti olisi älynnyt leikkauttaa korvat jo pienenä. Siis tietenkin jos ne on tarpeeksi pahat, semmoset pinethän on suloiset. Voin sanoa että hörökorvien kanssa eläminen on yhtä helvettiä toisinaan. Ite olen saanut tehtyä siitä kauheen ongelman itelleni, elämä pyörii yksien korvien ympärillä.. Nehän kuitenkin ovat pelkät korvat. Olen nyt 15 vuotta ja mietin että äidin kanssa pitäisi tästä leikkauksesta nyt puhua.. Aihe on itelle niin kamalan henkilökohtainen että on oikeesti jo vaikeeta puhua siitä äidille, vaikka todella hyvät välit on äidin kanssa. Elämä olis vaan niin paljon helpompaa kun ei tartteis miettiä, näkyvätkö korvat hiuksien välistä ja olla kokoajan pöyhimässä tukkaa. Uimassa käydessä vois sukeltaa vapaasti, olla miettimättä mitä ihmiset ajattelee. Koulun uinnithan lintsaan... Sain ala-asteella "traumat" ku siellä kiusattiin korvista... :( joo sori tuli vähä pitkä mielipide.
 
lasiprinsessa
Sen vielä tähän sanon että silikoonitissit on turhuutta mutta hörökorvien korjausleikkaukset eivät ole ! Kokeilkaapa itse elää niiden kanssa ja kokea kaikki kiusaaminen. Ei se tunnu hyvälle ja se syö itsetuntoa valtavasti. Elämä olis helpompaa jos ihmiset hyväksyis erilaisuutta. Jotkut osaa ja jotkut ei.
 
olin...
leikkauksessa 10-vuotiaana kunnallisessa terveyskeskuksessa, maksoi 400 markkaa. Ala-asteella eräs tyyppi kiusasi minua korvistani. Lopulta kun saatiin aika, niin isäni kysyi, että haluanko mennä. Meinasin perääntyä, kun pelkäsin puudutuspiikkiä. Onneksi menin. Pidin päässäni 2 viikkoa sideharsosta tehtyä päähinettä yötäpäivää. Olisi varmaan pitänyt sen jälkeen ohjeiden mukaan pitää vielä kuukauden öisin jotain, mutta jäi tekemättä.

Olen siis miespuolinen ja nyt on ikää 18 vuotta. Silti pyörii ulkonäköasiat paljolti korvien ympärillä, vaikka erittäin tyytyväinen olen näihin verrattuna vanhoihin. Nykyiset korvat ovat jotenkin persoonalliset ja muistuttavat mielestäni edesmenneen Slobodan Milosevicin korvia:

http://www.damstuhltrager.com/press/compassion_files/milosevic.jpg (Parempaa kuvaa en löytänyt)
 
vieras
eli pojallamme joka on keskosena syntynyt puuttuu korvista rustot eli korvat ovat todella omaperäiset.Sairaalasta heti sanottiin että ne pitää leikata jottei koulussa kiusattaisi. Ikinä ei mitään oo sanonut (ikää nyt kohta kuusi) että joku olis jotain pahaa korvista sanonut, onneksi :) Nyt sit ensi kuussa leikkaus ja kovasti jännittää et minkä näköisen pojan saamme. Meistä leikkaus ihan hyvä juttu vaikka emme sitä olisi osanneet emmekä ruvenneetkaan vaatimaan jos ei sairaalasta sitä olisi suositeltu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mutta kun porukka leikkaa niitä korviaan, niin tuleva kumppani ei tajua, että saattaa saada hörökorvaiset lapset. Tai jos kaksi tälläsessä leikkauksessa ollutta tekee lapsia, niin tuplaantuu juuri tämä piirre, mistä he eivät tykkää. Mitäs sit? Leikataan?
Tätähän tapahtuu nytkin ainakin hampaiden oikomisen kohdalla.
 
vieras
Siis hirveä haloo tällaisesta aiheesta. KUulkaapa kun ne hörökorvat ovat ihan kehityshäiriö, joissa korvasta puuttuu yksi poimu kokonaan! Siksi se korjataan, ihan samoin kuin pahasti vinksallaan olevat hampaatkin. Ei hampaiden oikomisestakaan kukaan tule valittamaan, että "olettepas turhamaisia kun annatte julkisen hammashoidon oikoa lastenne hampaat".

Jos kyseessä olisi vain turhamaisuuden takia tehtävä leikkaus, eikä kehityshäiriö, ei näitä leikkauksia kunnallisella puolella tehtäisi ollenkaan.
 
vieras
Liian moni joutuu liian kauan odottamaan pääsyä, tuo on tosi kiusallinen asia monelle, kuten tuo edellinen mies sanoi, edelleenkin ajatukset pyörii asian ympärillä, vaikka on jo kauan leikkauksesta.
 
malla
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun luokalla oli hörökorvainen tyttö. Ne leikattiin ne korvat. Mun mielestä ne oli ennen leikkausta paljon paremman näköiset. Oltiin vasta tokalla tai kolmannella.

Miestä kiusattiin lapsena korvien takia. Onneksi ei leikattu.
Sustako on kivaa että miestäs on kiusattu? =0
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun luokalla oli hörökorvainen tyttö. Ne leikattiin ne korvat. Mun mielestä ne oli ennen leikkausta paljon paremman näköiset. Oltiin vasta tokalla tai kolmannella.

Miestä kiusattiin lapsena korvien takia. Onneksi ei leikattu.
Sustako on kivaa että miestäs on kiusattu? =0
Ei, vaan mitä väliä? Ei se kiusaaminen mistään korvista johdu, vaan niistä kiusaajista. Eihän ne samat tyypit kehtaa edes enää päin kattoa.
 
e.e
kaikki jotka edes miettii pitäisikö lapsen korvat leikata leikatkaa! oon 15v poika ja oon aina saanu palautetta korvistani ja olen myös monesti käyny ärsyttäjän kimppuun ja kyllähän se ottaa päähän ku joku alkaa vittuileen semmosesta jolle ite en voi mittää
 

Yhteistyössä