Hoidot Kys 2014

83
vauvamahako: Onko teillä siis jotain jo pohjalla joka selittäisi lapsettomuuden syytä? Lähtökohtana lienet se että ensi selvitellään se syy miksi raskaus ei ole alkanut ja sen jälkeen suunnitellaan vasta kuinka ko. syytä hoidetaan. Monilla meillä näyttäisi olevan taustalla PCO. Onko sulle tehty ovarioiden ultraa? Millanen sun normaali kierto on?
Jos sulla kuukautiskierto pyörii normisti ja on säännöllinen niin silloin varmaan tulee aiheelliseks miehen siemennesteen tutkiminen.

Näissä hoidoissa niinkun kaikissa muissakin hoidoissa yleistäminen on aika hankalaa sillä jokaisen kohdalla hoito mietitään tarkkaan ja yksilöllisesti. Esimerkiks mun kohdalla en alkuun reagoinu mihinkään lääkkeisiin ja sit heti perään olinki hyperstimulaatio tilassa. Meillä taustalla PCO ja ovulaatioinduktiot. Eka käynnillä uskoisin niiden kartoittavan tilannetta ja selvittelevän lähinnä lapsettomuuden syytä eri tutkimuksilla, epäilen että itse ette juurikaan voi olla päättämässä hoidoista mitä haluaisitte tehtävän vaan kaikki riippuu siitä lapsettomuuden syystä. Selittämättömään lapsettomuuteen en ole juurikaan perehtynyt, mutta kannattaa positiivisella ja avoimella mielellä mennä eka käynnille ja kirjottaa vaikka itelle paperille mitä haluat lääkäriltä kysyä koska sillon kun olet vastaanotolla voin luvata ettet tajua kysyä puoliakaan mitä olet ajatuksissasi ennen käyntiä pyöritellyt.

Meitä on muuten täällä nykyisin aika paljon :O välillä tuntui ettei olla kun Caro87 ja minä.. Ihana saada lisää vertaistukea ja kokemuksia.
 
Caro87: Ainakin hoitajan mukaan pas olisi tulossa seuraavaan kiertoon. Nyt siis kp 3 eli ei tähän kiertoon, mutta seuraavaan. Luultavasti lääkkeelliseen kiertoon, koska meikäläisen kierto on jotain maan ja taivaan väliltä eli 34 päivää - 7kk :confused: Mietityttää kyllä tämä kierto nyt, mitenkähän pitkäksi venynee. Viimeksi hoidon jälkeinen kierto oli 43 päivää. Toivotaan, että vielä tämän vuoden sisään pääsisi hoitoon. Saisi lääkkeet vielä omalla vastuulla. Hoitaja arveli zumenon tbl lääkkeeksi, näitä ei minulla olekaan aiemmin ollut. Aiemmin on passeihin käytetty estradot-laastaria. Ihana kyllä, ettei laastaria tartte käyttää. Maha aina niitä postimerkkejä täynnä ja liimajälkiä, ettei kehdannut uimassakaan käydä :kieh: Kokemuksia noista zumenon tableteista kellään?

Havina: lukaisin tutkimuksen heti, mielenkiintoinen oli. Meillä aiemmin siiretty yksi alkio kerrallaan, kolme tuoresiirtoa ja kaksi passia. Nyt oli puhetta viimeisimmässä siirrossa, että jos nyt ei tärppää niin passissa voidaan siirtää sitten kaksi kerralla. Syy on lähinnä, ettei koskaan ole mitään siirroissa yrittänytkään tapahtua. Ikä ei ole syynä, vasta 24 olen eikä ole paljoa ylipainoa. Mutta mielellään minä sen kaksi otan, jotenkin tuntuu kuitenkin tuplamahikselta :)

Vauvamahako: tervetuloa! Ei ainakaan meillä ollut itsellä juuri sananvaltaa tutkimuksiin/hoitoihin vaikka yksityisellä aloitettiin hoidot. Sillä kaavalla mentiin, että ensin OI tehtiin muutama kerta tablettilääkkein ja piikkilääkkeen, yhden kerran tehtiin inseminaatio myös punktion yhteydessä (lääkitys kasvatti ihan liian monta rakkulaa ja tuossa vaiheessa ivf luultiin ettei tarvita, joten vain rakkuloita poistettiin ja jätettiin yksi). Lapsettomuuden syynä on mulla pco ja toinen munatorvi poistettu. Näiden jälkeen sitten siirryttiin ensimmäiseen ivf:n, josta 1 tuoresiirto ja kaksi pakastesiirtoa. Yksityisellä tuohon kaikkeen meni aikaa pikkusen reilu vuosi. Sittenpä loppui rahat ja piti siirtyä julkisen puolelle :D Hoitajat on pääsääntöisesti kivoja, paitsi yksi nostattaa karvat pystyyn... lässyttää asiakkaille. Lääkärit ok, lempparia ei kyllä ole pitkään aikaan näkynyt. Kiirehän se vähän näkyy siinä työssä, mutta missäpä ei.
 
83 Yhden kerran on passia kokeiltu jolloin oli tarkoitus siirtää yksi mutta joutuivat sulattamaan kaikki kun yksi alkio oli sulatettu itsekseen joka ei selvinnyt ja kaksi muuta olivat samassa oljessa joten joutuivat sulattamaan ne molemmat.... En oikein ole päässyt perille siitä miksi ne laitetaan pakkaseen noin, osa yksin ja osa pareittain. Lieneekö hedelmöittymistavalla jotain merkitystä tai sillä minkä luokan alkio on kyseessä. Turhalle kuitenkin mielestäni tuntuu jos kaikki menetetään vaikka yksi on tarkoitus siirtää. Se on kun roskiin tavaraa heittäisi.

ON. Pp 12. Hermot alkaa olla riekaleina. Pari lähes oireetonta päivää takana ja ahdistus kasvaa. Mieli alkaa myös olla jo synkkyyteen vaipumassa, eilen olin jo varma että piina loppui kun olin havaitsevani aivan pienen häivähdyksen punaista pikkuhoususuojassa, mutta illalla ja tänä aamuna sitä ei ole näkynyt, enkä ole siitä eilisestäkään ihan varma, se oli niin hailakan näköistä. Maanantaina oli töissä vielä todella vahvat alamahakivut, kuin menkkojen edellä ja sitten sen jälkeen ovat laantuneet. Kaikki oireet siis kaikonneet parissa päivässä, paitsi palelu ja hikoilu vuorottelevat, aamuöisin varsinkin herään siihen kun selkä on hiestä märkänä ja kohta palelee. En tiedä, uskallanko päästää itteni tästä piinasta huomenna jo vai odotanko virallista testipäivää, järki tässä lähtee kohta ainakin :headwall:
 
Morjensta kaikki kivat jotka vastasitte kysymyksiini! :)

Hetkinen, mitäs kaikkea te vuorostanne minulta kyselittekään.. hmm.. ainakin sitä syytä. Mulla on otettu kilpirauhasarvot jo ja ne oli ok. Samoin joku hormoni,oisko ollu nimeltään prolaktiini (? Ainakin se kuulema otetaan näitä asioissa ? ) ..ja sekin on ok.

En ole ihan varma, mutta mulla muistaakseni kerran vuosia sitten tutkittiin sitä PCO hommaa, ja lääkärin kirjoituksessa luki että "lievä PCO". ?? Kuulostaako se edes sit siltä että se vois vaikuttaa? Siis jos se on lievä.. tiiättekö te siitä sen enemmän? Mitä lie tarkottaa. No joka tapauksessa aion tuosta kysyä.

Kierto mulla on suht säännöllinen, 27-29 päivää. Menkkakivut on ollu pillerien lopettamisen jälkeen aivan jotain järkyttävää!! :/ Ja ovulaation omasta mielestäni tunnen aina jommalla kummalla puolella alavatsaa...liekkö meillä sit vain ajoituksessa harrastelun suhteen sit väärä, vai missä vika että vauvaa ei vaan kuulu. Huokaus.

Ootan kyllä jännityksellä sitä ekaa käyntiä. Hui..mitenhän sinne uskaltaa mennä. Kääk! No, jos tekin ootte uskaltaneet niin kait se on meidänkin uskallettava. :D

Ja joo, kaikki on kyllä paperille kirjoitettava. Kiitti vinkistä! :)
 
mahtiM, tuo siirrettävien alkioiden määrä on mielenkiintoinen. Mulla on maanantaina ultra PASia varten ja hoitaja sanoi, että koneella luki 1-2 alkion siirto. Minä siis sinuakin nuorempi ja vikaa löydetty vaan siittiöistä. Meillä siis 1.ICSI ja eka PAS niin ihmetyttää että oikeastiko kaksi siirtäisivät :eek: varsinkin jos sullakin vasta nyt kahta harkitaan. Ehkä se hoitaja erehty... Vai voisko olla syy se että meillä pakkasessa on vaan kolme alkioo, et jos niistä kaks selvii ni ei kannata sitä yhtä yksin pakastaa? Mut se selvii maanantaina :)

Alkioiden pakastamisesta : mulle KYSillä sanottiin, että jos sulatetuista alkioista ylimääräisiä selviää ja jatkaa jakautumista, niin ne voidaan pakastaa uudelleen :) ei se siis roskiin mene :)
 
Ei se pieni hentoinen vuoto vissiin ollutkaan minulla sitten kuviteltua, eilen iltapäivällä rupesi vuotoa tulemaan enemmän, kirkasta verta lugemössön seassa..... Vuoto ei ala kuitenkaan kunnolla noiden lugejen takia. Tää taitaa mennä tismalleen samalla tavalla kuin viimeksi. Taidan käydä tänään jo verikokeessa turha tätä tuskaa on pidemmälle venyttää. Kyllä on nyt todella väsynyt ja voimaton olo. :'(


Veritesti nega. Tyhjä mieli, tyhjä syli. :':)(
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan täällä kellään tietoo miten noiden lääkäreiden yhteistyö pelaa...meillä siis kolmas (ja viimenen hoito) tulossa ja tällä hetkellä tullut kolmea erilaista ohjeistusta kysiltä...jokaiselta eri lääkäriltä. On procrenia, menopuria, pitkää kaavaa, lyhyttä kaavaa, e-pillerit (joita nyt syön), orgalutran, puregon ja kaupan päälle endoon kasat särkylääkkeitä ja foolihapot reseptillä. Melkein voisin perustaa hormoonien myyntipisteen tolla reseptimäärällä mitä oon saanu viimesen kuukauden aikana...en nimittäin usko että ihan kaikkee pystyn itteeni piikittelemään :LOL:
Polille soitellessa neuvot on ihan yhtä tyhjän kanssa, ku ei hoitajat tai lääkärit taida tietää itekään mitä nyt tehdään. Lääkkeitähän en nyt voi ostaa ku en tiiä mitä ostaa, pillereitä puputan et endokivut pysyis hallinnassa (ei pysy) ja tota foolihappoa (mut sitäkin on syöny vuos tolkulla jo)
Et tämmönen sotku meille. Yritän vähän aktivoitua täällä kun meilläkin noi hoidot lähtee taas käyntiin...epäilen et vertaistuki tulee tarpeeseen tän sekasorron keskellä :hug:
 
PAS-ultrassa käyty ja päädytiin kahden alkion siirtoon. Pakkasessa siis kolme alkiota, kaikki hitaasti jakautuvia ja kolmesoluisia (tuon ikäisenä pitäs olla neljä solua). Minä siis iältäni nuori ja 1.ICSI ja 1.PAS joten outoa, että kahden alkion siirto saatiin. Mutta lääkärinä oli semmonen vastarannankiiski, joka kannattaa kahden alkion siirtoa, vaikka sairaala on sitoutunut yhden alkion siirtoon... Mutta eipä sitä tiedä selviääkö ne huurunenät sulatuksesta, ensiviikolla se sit nähdään..
 
April, voi ei!! :hug: Koita jaksaa vaikka pettymys on varmasti suuri.

kuukuskuukus, ootko saanu selvyyttä tilanteeseen? Kyllähän se välillä tuntuu, että jokanen lääkäri sanoo eri asioita, mutta niin kait se muuallakin jossa joutuu aina eri lääkärin juttusille..

Havina, toivotaan että se kahdella alkiolla sitten onnistus jos olis tupla mahdollisuudet! :)

Kävin tänään kysillä puuttuvien menkkojen takia (ei siis terolutilla tullu). Limis n 5mm ja pohtikin kauan, että koitetaanko primolutilla saada vuoto vai alotetaanko suoraan letrot. Päädyttiin kuitenkin siihen, että koitan vielä primoluteja, koska vaikka limis ei ollut hirveän paksu se voi kuitenkin olla sen verran vanha, että alkion on huonompi kiinnittyä. Sanoi kyllä, että pco voi tehdä sen ettei pelkkää keltarauhasta sisältävät valmisteet toimi ja samaan hengenvetoon ihmetteli, että mitenkäs tällä kertaa noin kun aikasemmin on vuoto teroluteilla tullu :confused: Hyvin hämmentävää on välillä tuo lääkäri kieli. Ja taasen ihmeteltiin mun ultrakuvaa munasarjoista, kun ne on niiiiiin rakkulaiset... Tokasin vaan lääkärille, että joo toltahan ne on aikasemminkin näyttäny :kieh: Tuntuu rakkulamääräkin aina vaihtelevan tai sit mun munasarjat poksahtaa kohta, nyt sanoi että oikealla (?) voi olla 30. IVF otin esille, että millonkaha olis aika luovuttaa ja mennä niihin hoitoihin (en ihan noilla sanoilla kyllä), taas sama virsi, että "voi me ollaan sitten ongelmissa, kun on niiiin vaikea tasapainoilla lääkkeiden kanssa, kun sulla on niiiiin paljon rakkuloita... Toki siihen pitää mennä jos ei muu auta.... sullahan on tosi hyvät reservit, ne vaan pitäs saada sieltä irtoomaan..." :stick: Niinpä. Uloslähtiessä kysin parkkitalon maksuautomaatti ilosesti mulle useesti toivotteli " kelvoton lippu" tms joka varmaan on viesti jostain universumista, että häähää sun munasarjat on ihan peestä :mad:
 
83
Caro: Onko sulta testattu sitä Anti-mulleria? Kuullostaa ihan sille toi sun tilanne ko mitä ne mulle on koko ajan toitottanu, et rakkuloita on aljon ja reservit suuret. Alkaa olee olo oikeesti että tää lapsen teko on todellaki jotai avaruustiedettä tai ydin fysiikkaa. Ei voi olla näin vaikeeta!!

April: Isosti haleja <3
 
83, ei oo testattu käsittääkseni. En tiedä onko siitä mitää suurempaa hyötyä, kun näkee että rakkuloita on ja paljon. Oikea munis mulla taitaa olla rakkulaisin ja tuottaakin paremmin folleja, vasemmalta on ehkä kerran ovis tullut niissä hurjassa neljässä kierrossa missä ovis tuli ennen menopur kokeilua.

Tietääkö kukaan onko MH enää lääkärinä? En ole itse pitkään aikaan nähnyt. Hänellä oli aina jotain kannustavaa sanottavaakin, muut tuntuu mulle aina hokevan samaa asiaa, että on niiin rakkulaiset ja on niin riski hyperiin. Joo tiedän reaaliteetit kun joka kerta niistä muistutetaan mutta pliis joskus sanokaa jotain positiivistakin. Mullakin kuitenkin hormonit ollu viime testeissä hyvät ja terveet munikset varmaan muuten, mut ne vaan suoltaa liikaa niitä perkuleen rakkuloita. Ei enää kyllä tunnu että tässä oltas jotain vauvaa tekemässä..
 
83
Caro: Ei kai siitä varsinaisesti olekkaan muuta hyötyä, se vaan kertoisi lähinnä lisää hyperin riskistä :) MH on kyl viellä paikalla, piipahti kahdella viimeisellä käynnillä minua moikkaamaan vaikka lääkäri oli eri. MH:n ammattitaito on kyl noihin muihin verrattuna ihan jotai muuta toista. Ite jaksan elätellä toiveita että passilla vois onnistua viellä raskautuminen mutta taustalla kamala pelko ettei ne kaverit selvii sulatuksesta :O
 
83, aaa niin joo :) ihme ettei multa ole sitä sitten otettu. Toisaalta ihan hyvä, en halua tietää jos sieltä tulee joku tähtitieteellinen luku :stick:

Ihana kuulla, että MH vielä on lääkärinä. Hänkin kyllä ihan faktat kertoo, mutta ensinnäkin juttelee ja kertoo asioita ihan toisella tavalla. Monesti tekis mieli pyytää, että voiskohan vielä hänenkin mielipidettä kysyä. Sormet ja varpaat ristiin, että seuraavalla kerralla hän olis lääkärillä. Tuntus paremmalta häneltä kysellä jatkosta ja muusta jos vaikka nytkään ei menkkoja primolutilla saada.

Tottahan toki on mahkuja teillä pas:illa onnistua :) Inhottavaa, että siinäkin pitää jännätä, että selviääkö alkiot sulatuksesta. Ihan niinkun tässä ei olis jännäämistä tarpeeks.
 
On MH lääkärinä, minulla oli viimeksi ja sille on PASin siirto tiistaina jos vaan alkiot selvii sulatuksesta. Tykkäsin! Vaikuttaa todella ammattitaitoiselta ja asiaansa omistatutuneelta. Minulle oli varattu 15min aika ja mulla meni siellä 35 min... Oho :D Anteeks niille jotka odotti omaa aikaansa :) Mut tosi hyvin ottautu kaikkiin kysymyksiin. Ja oli muuten ensimmäinen lääkäri joka kunnolla kysyi mun jaksamista ja tarjos keskusteluapua jonkun hoitajan/psykologin kanssa. Ajattelin mennä ihan katsomaan josko ois apua. Tietty just sillon sattuu joku megahyvä superiloinen päivä. Ja mulla on tapana kaikille aina vähätellä tätä lapsettomuuden rankkuutta, ni katotaan vaan et sielläki sit lipsahtaa et "tässähän tää on mennyt" ja "hyvin oon jaksanut" :eek:

April81, voimia sulle! Nuo luget tosiaan mullakin pitkitti vuodon alkamista ja sit samoin vuotopäiviä oli useempi. Jos en oo raskaana, niin menkat kyllä alkaa tasan kahen viikon päästä ovulaatiosta/irrotuspiikistä ja yleensä veritesti on vasta ihan liian myöhään. Viimeksikin lopetin luget omatoimisesti kun en niitä viitsinyt vuodon aikana käyttää ja kotitesti näytti negaa... Meinaankin nyt yrittää saada sen veritestiajan vähän aiemmin. Kai ne raskaushormonit näkyy veressä hyvinkin jo ennen pp14?
 
Hei vaan! Täällä kirjoittelee entinen iloksi uudella nimimerkillä. Minulle tuli tunne, että haluan vaihtaa nikkiä ja sitten vaan tuumasta toimeen.

Omista taustoista sen verran kertauksen vuoksi, että meillä on yksi icsi-alkuinen pienokainen, joka talvella täyttää jo 2-vuotta ja toista toivomme tammikuussa (?) alkavasta hoidosta. Esikoinen sai alkunsa neljännestä hoidosta, josta saimme ensimmäisen ja ainoan hedelmöittyneen solun.
Meillä kävi valtava tuuri ja suuri ihme kohtasi, kun se ainokainen kasvoi lapseksi asti.

Mutta ennen sitä takana oli 6 tuskallista vuotta lapsettomuutta, joista viimeiset ajat olivat varsin synkkiä. Eli muistan ja ymmärrän valtavan hyvin ne tunteet, joita pitää käydä läpi prosessissa.

Tänne on tullut uusia nimiä ja vanhoja palannut. Tervetuloa kaikille :)

Havina kiitos linkistä! Se olikin mielenkiintoinen ja meinaan lukasta sen vielä läpi! Meille olisi siirretty kaksi alkiota, jos niitä olisi tullut enemmän kuin yksi. Sen takia olenkin kiinnostunut asiasta. Itse emme ottaneet puheeksi kahden alkion siirtoa vaan se tarjottiin meille ja kysyttiin, että suostutaanko siihen. Päädyttiin suostumaan, mut eihän se sitten tosiaan toteutunut.

Lääkäreistä minun suosikki taitaa olla KR. Hän on hoitanut minua useimmin ja ottanut kyllä huomioon. MH sen sijaan sit on tuntunut paljon "kylmemmältä". Onkos se JH siellä vielä? Mut kaikista kyllä sinänsä pidän ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Punktiot on tainnut tehdä KR kaikki kolme ja vaikka olen tosi kipeä aina niissä, niin tyytyväinen olen silti ollut käynteihin.

Se psykologi vai hoitaja vai mikä nyt olikaan on vain kuopiolaisille. Meille tuli jossain kohtaa tarve päästä puhumaan asiasta, mut sitten todettiin, ettemme ulkopaikkakuntalaisena ole oikeutettuja siihen vaan pitää käydä oman paikkakunnan terveyskeskuksessa juttelemassa, jos haluaa. Me ei sitten olla menty vaan pärjättiin ilman jutteluapua. Tai no, minä kävin työterveydessä terkkarille purkamassa tuntoni.

April81
Kun aloitin lukemaan kuulumisia viimeisimmän oman kirjoitukseni jälkeen huomasin sinut ketjussa ja jännitin loppuun saakka, josko sittenkin olisi tullut onnellinen päätös asialle. Olen niin kamalan pahoillani :hug: Voimia pettymyksestä toipumiseen <3 Toivottavasti seuraavalla kerralla onnistuu!!
 
RiiMini, kyllä tuommoinen antaa toivoa, että tosissaan ei välttämättä tarvita kuin se yksi hyvä solu onnistumiseen :)

Mullakin on KR ollut viime aikoina useasti, välissä oli joku ihan uus lääkäri, ei jäänyt edes nimi mieleen. KR oli musta alkuun jees, nyt rupee ihan tosissaan tympäseen kun hänen pitää joka kerta mainita, että mulla on paljon rakkuloita ja sitä ja tätä. Hän siis on mua niillä kerroilla hoitanu mitä tässäki oon kertonu. Musta sellanen voivottelu on ensinnäkin ihan turhaa ja potilaalle epämielyttävää, lääkärin vaan pitäs todeta, että okei nyt ei ole tullut tiettyä tulosta ja tästä jatketaan näillä keinoilla eteenpäin.

Mulla on jo jonkun aikaa ollut ihan luovuttaja olo vaikka voisihan tilanne olla paljon huonompikin ja tietyissä asioissa mun tilanne on hyvä. Jotenkin nuo kysin käynnit on polkenu mut ihan maanrakoon ettei oikeen osaa olla luottavaisin mielin.
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
83
Onks muilla ollu selittämätöntä painon nousua hoitojen alottamisen jälkeen? Minä painoin pillereiden lopettamisen aikaan 61 kiloa ja nyt järkytyin kun painoin aamulla 68 kiloa, eli 7 kiloa noussu paino ihan vähällä aikaa :O
 
Mulla nous paino hoitojen aikaan aika paljon...nyt alkaa olla poissa ne ja aiemmat liikakilot (vaikka onhan noita jäljellä mut parempaan päin mennään)
Oma tilanne ei oo selkeytyny yhtään, ku en pääse kys:lle läpi ku yritän soittaa...koko viime viikon soitin koko soittoajan ja varattua tuuttas :kieh:
 
kuukuskuukus, jos et pääse soittoajalla läpi kannattaa soittaa siihen naistentautien polin numeroon ja jättää soittopyyntö. Hoitaja soittaa sit takasin kunhan joutaa. Niin oon itse tehny jos en läpi pääse tai ei pysty koko ajan yrittää soittaa.
 
83
Kuuskuskuuskus: Kannattaa tosiaan jättää soittopyyntö siihen sihteerille ni helpoiten pääsee aina läpi :)

Mulle tuli viimeinkin suunnitelma pas:ista. Nyt alotan primolutit jotta saadaan vuoto, sit alotan kp 3 sumenonin 2 mg, yks aamuun yks iltaan. Kp 10 meen kontrolliin omalle gynelle ja siel päätetään sitten pas ajankohta. Neljä päivää ennen pas:ia sit alotan lugesterolin. Mitehän noi kaikki lääkkeet muistaa ottaa ajallaan ko on kilpirauhaslääkkeet ja metut ja vaikka ja mitkä ja kaikki eri aikaan, jotuu kohta dosetin ostaa :D

Mitähän vois ite tohon lisäks tehdä tai jättää tekemättä että alkion kiinnittyminen olis varmempaa?
 
83, yks "kikka" on lasi punaviiniä kiinnittymisen aikaan, se kai jotenkin verestää limakalvoa ja alkoin olis siten helpompi kiinnittyä. Tuskin lääkärit kuitenkaan tuota suosittelee. Muuta mulle ei tule mieleen, joskus yritin asiaa netistä tutkia. Onko sulla aikasemmin ollut primolutit? Jos on niin onko toiminu? Mulla kyseinen kuuri menossa kun ei sillä terolutilla tullut. En kyllä usko, että tulee nytkään kun limis oli ultrassa reilu 5mm vaan ja lekurin mukaan vuotoon yleensä vaaditaan n. 8mm limis. Ärsyttää, että ei voinu suoraan määrätä jotain missä on myös estrogeeniä, kyllä raivostuttaa jos pitää vieläkin lisää odottaa, että pääsee uuteen yritykseen..
 
83
Caro: Mä kyl ajattelin olla ihan nolla linjalla kaiken alkoholipitoisen suhteen. Nyt kun on tässä ollu taukoa niin oon rohjennu ottamaan saunaoluen ja jopa terästetyn glökin mutta nyt taas ihan nollatoleranssi. Mäkin oon koittanu tuolta lukee kaikkia noita juttuja mutta toisaalta siis tulee mieleen että jos vaan olis normaalisti ilman mitään poppaskonsteja niin elimistö vois olla kaikkein nomaaleimmillaan?

En oo ennen käyttäny primoluttia enkä alotakkaan niitä nyttenkään, hoitajien kanssa sovittiin että kun mulla nyt on kotona noita terolutteja viellä ni sama syödä niitä kun ne ennenkin tulosta tuonut.

Toi on kyl kaikken raastavinta toi oottaminen, mulla ekassa suunnitelmassa oli että pas joulukuussa ja se kuullosti mun korviin lähinnä kolmelta vuodelta. Onneks päästäänkin alottelee jo aikasemmin kun hyperistä toipuminen tapahtui niin nopeesti.
 
Mullakin on ollu viimeaikoina MH ja nyt varsinaisissa IVF-systeemeissä KR. Kiva että on vähän vakinaistunu omalle kohalle sattuneet, jossain vaiheessa tuntu että aina uudet kasvot vastassa. Tai sitte tunne johtuu vaan siitä että on ravannu tuola niin pitkään että koko henkilökuntareservi on jo tuttua ja turvallista. :D

Meillä meni viimeviikkoset punktio ja siirto mukavasti. Tuloksena punktiossa 8 munasolua, kaikki hedelmöitty, 2-luokan alkio siirrettiin tuoreena ja 7 x 2 lk pakkaseen. Jotenki aivan ihmeellinen tulos kun ei oo kahteen vuoteen tapahtunu yhtään mitään luomuna tai OI:llä. Iloitsen mutta pelkään että alkiot ei vaan kiinnity tai joku muu ongelma johon ei auta IVF-hoitokaan..

Musta pidettiin tosi hyvää ja sydämellistä huolta punktiopäivänä enkä oo kärsiny pahoista kivuistakaan. Siirto oli pikainen mutta koskettava. Että mulle vaikeinta tämän toivon ja epätoivon lisäksi on ollu liikuntakielto. Tai siis sellanen liikunta mikä tuntuu liikunnalta.

Näistä piinatunnelmista sitte joko tiputaan syvemmälle ku koskaan tai noustaan korkeammalle ku koskaan.

83 : Hoitaja sano mulle punktiopäivänä että kunhan maltan nyt levätä (ja seki munasarjojen takia) niin oon tehny oman osani. Jatkosta huolehtii eka biologit ja siirron jälkeen luonto. Se on tavallaan raadollistaki mutta musta silti enemmän lohdullista.
 

Yhteistyössä