Hoitoihin 2012

Heips kaikille.
tuosta avoimuudesta puheen ollen. Me ei olla salailtu oikeastaan meidän ongelmista, mutta meillehän onkin suotu jo se yksi lapsi,mutta silti ei tämä helppoa ole ollut, kun kaveripiiriin on tämän viimeisen kolmen epäonnisen vuoden aikana ehtinyt syntyä jo viisi uutta lasta, sekä töissä varmaan työkavereille saman verran.

Toiveajatus, oysin jonot ovat n. 6kk. Elikkä meidän eka ivf hoito pitäisi toivon mukaan ehtiä tekemään ennen kesälomia. Toki vielä en mene vannomaan, kun keskustelu aiheesta on vasta muutaman viikon päästä.

Täällä myöskin kierto huitelee jo jossain 80kp, mutta en ole vaan jaksanut alkaa popsimaan teroja, että saisin menkat, joten kärsitään nyt sitten tästä turvonneesta ja pinkeästä olosta. Ovis ilmeisesti kuitenki yrittää tulla alavatsa kivuista päätellen.
 
Viimeksi muokattu:
Voisin liittyä seuraan. Pidin yli vuoden tauon tänne kirjoittelussa, mutta nyt tekee mieli taas. Meidän historia:

luomulapsi 2005
toisen yritys alkoi 04/08
tutkimuksiin 12/08-> kaikki muuten ok, mutta LH raja-arvossa
clomikiertoja n. 4 kpl -> ei mitään paitsi migreenikohtauksia
menopur+pregnyl 04/09 -> plussa -> keskenmeno rv 7+3
tänä vuonna useita Femar-kiertoja -> toimii muuten hyvin mutta ei plussan häivääkään.

Alkuvuodesta olisi tarkoitus käyttää Femarista loput kaksi satsia, ja sen jälkeen mahdollisesti ivf.

Hoidoissa ollaan Helsinkiläisellä yksityisklinikalla.

UniUnna*, entinen UniUnna joka unohti salasanansa
 
Hei, mahtuisiko uusi mukaan. :)

Meidän tilanne: yksi lapsi (3,5v) sai alkunsa todella helposti ja luomusti. Nyt toisen yritystä takana kaksi vuotta. Tämän vuoden aikana olen ollut raskaana 2 kertaa!! Helmikuussa kohdunulkoinen, joka vuoti pahasti vatsaonteloon ja jouduin ensiapuun hakeuduttuani vielä samana iltana laparoskopiaan. Nyt marraskuussa taas plussaa, mutta alkiota ei löytynyt mistään..(ilmeisesti taas KU). HCG-arvot olivat vielä maanantaina hieman päälle 62, joten eipä hyödytä tässä kierrossa yrittää raskautua, kun ovulaatiota ei tapahdu. :-/

Lapsettomuushoitoihin mentiin siis syksyllä ja tähän mennessä on tehty miehen simppatesti (OK), mulle aukiolotutkimus (vasen oli tukkoinen, mutta suolaliuos saatiin lopulta läpi, ilmeisesti tänne takertuu ne kohdunulkoiset), hormonitestejä (kaikki OK). Pelkäsin jo, että tämä marraskuinen KU siirtää taas meidän hoitosuunnitelmat puolella vuodella eteenpäin, kuten kävi helmikuussa. Aika keskustelukäynnille oli siis jo varattu, kun tuo KU-plussa pärähti marraskuun alussa.

Torstaina 1.12. käytiin siis ekaa kertaa julkisella puolella keskustelemassa hoitojen aloittamisesta. Tosiaan tämä kierto menee harakoille, mutta GONAL F-piikit olisi tarkoitus aloittaa sitten tammikuun kierrosta ja sitten inseminaatio. HUH!! Jännittää aika lailla. Sinänsä vain tuntuu hieman tyhmältä, kun ilmeisesti meillä ei pitäisi olla ongelmia raskautumisessa, vaan pikemminkin siinä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymispaikassa. En sitten tiedä, onko noista insseistä mitään hyötyä, mutta katsellaan nyt niitä ensin.

Toiveajatus meillä on päinvastainen tilanne kuin teillä. Eli ollaan OYS:ssa nyt hoidoissa, mutta mies käy viikot töissä Helsingissä. Minun ja tyttären olisi tässä jollakin aikavälillä tarkoitus muuttaa sinne, mutta miten käy jo aloitettujen hoitojen kanssa?? Täällä tosiaan ivf-hoitojen jonot on sellaiset 5-6 kk. Entä Helsingissä? En ole kehdannut kysyä tätä sairaalassa. :-D
 
Kiitos Sannuliinu vastauksesta. Eli Oysissa mennään hoitotakuun puitteissa. Ja rootis, luulen, että Naistenklinikalla on aikalailla sama aika. Mää pyysin lähetteen elokuussa (vai oliko syyskuun alku) ja marraskuun loppupuolella oli alotuskäynti. Tietty sitten ivf-hoidot voi olla hieman eri, mutta eihän niissäkään hoidot saa ainakaan yli puolenvuoden venyä! On varmaan aika rankkaa kun mies viikot Helsingissä. Onhan tämä kiva kaupunki. Itse asunut täällä kymmenen vuotta ja nyt huvittaa palata kotikulmille.

Mulla ei teroista huolimatta (viimeisen otin viime pe) vielä menkkoja kuulu. Olo on kuin syöttövalaalla, tissit pursuaa rintsikoista ja muutenkin pinkeää ja turvonnutta. Alkaa olla vähän niin ja näin ehtiikö aukkariin ennen joulua. Ensi kierrolla en kyllä luomuja jää odottomaan vaan heti 15pvä nielen ensimmäisen pilsun.

Oon myös niin päättänyt, että näistä kiloista olisi päästävä! Painoindeksini on 29 ja oikeasti hirvittää, kuinka ylimääräisten kilojen kantaminen muodostaa ihan oikean terveysriskin yhdistettynä tohon pco:hon. Lapsensaamisen vaikeudesta puhumattakaan. Mutta miksi se painon tiputtaminen on niin vaikeaa? Ajattelin elää tässä ennen joulua niillä pussilitkuilla ja urheilla. Jouluna höllään hieman ja tammikuussa taas jatkan.Sellasta.
 
Heippa, mahtuisko yksi uusi mukaan? :)

Meillä on luomuna 2008 syntynyt poika ja toista alettiin yrittämään 8/09 eli tässä on nyt reilut 2 vuotta yritystä takana. Meillä oli ensikäynti polilla huhtikuussa ja perustutkimuksissa (verikokeet, aukiolotutkimus, miehen spermatesti) kaikki oli molemmilla kunnossa, diagnoosina siis selittämätön lapsettomuus. Ekalla käynnillä sain pelkät terolutit tasoittamaan mun hiukan epäsäännöllistä kiertoa ja loppukesästä siihen lisättiin clomit, joita on nyt neljäs ja viimeinen kierto menossa. Kp 27 menossa ja raskauteen en usko, mulla on jo usko noiden clomien toimimiseen mennyt...

Kävin eilen polilla ja lääkäri oli sitä mieltä, että clomeja on turha jatkaa enää, koska kaikissa clomikierroissa on ovulaatio tapahtunut ja en ole siltikään raskaaksi tullut. Seuraavaksi kuulemma siirrytään suoraan ivf:ään ja saatiin seuraava aika helmikuulle, jolloin laitetaan lähete eteenpäin jos ollaan itse valmiita siihen. Eipä tota paljoa tarvitse miettiä, kyllä me se lähete halutaan, koska sinnekin saa taas jonottaa vaikka kuinka kauan. Ultrassa näkyi myös 5cm kysta, jonka takia saatiin myös tuo uusi aika, tarkkaillaan häviääkö se sieltä itsestään...

Mulle tuli aikamoisena yllätyksenä, että nyt edetäänkin näin nopeasti suoraan ivf:ään eikä inssejä edes kokeilla, kun kesällä vielä toinen lääkäri oli sitä mieltä, ettei edes clomien kokeilulla ole kiirettä :D Meillä on ollut joka käynnillä eri lääkäri ja jokainen tuntuu tekevän asiat omalla tavallaan...Tää eilinen lääkäri oli sitä mieltä, että kahden vuoden yrityksen jälkeen on viisainta siirtyä järeämpiin hoitoihin. Meillä ei täällä ivf-hoitoja tehdä ja ne tulee olemaan Helsingissä, joten varmasti saadaan useampi kuukausi lähetteen laittamisesta sinne jonotella...Tää pino tuntui omimmalta, kun meidän tilanteessa tässä nyt ei tuu tapahtumaan todennäköisesti mitään ainakaan ennen kesää.
 
Tervetuloa uusille!

Dani84 me käydään myös omalta paikkakunnalta hoidoissa Helsngissä (syynä, se, että miehen siittiöt on Naistenklinikalla) ja meille eka aika Naikkarille tuli kyllä todella nopeasti.

Lääkäri laittoi lähetteen Helsinkiin marraskuun alussa ja ensi viikolla meillä on jo ensikäynti naistenklinikalle. Meillä myös on tiedossa, että hoito on 99% varmuudella ivf. En oikein tiedä mikä tuo ensi käynti on, mutta oletan sen olevan ivf-suunnittelukäynti, sillä kaikki tutkimukset ja haastattelut yms yms meille on jo tehty ja paperit laitettu Helsinkiin.

Toivon siis kovasti, että ensi vuoden alussa päästäisiin heti aloittamaan hoito.

Tosi nopeasti on mun mielestä nämä asiat edenneet. Tuntuu, ettei edes itse tahdo pysyä perässä. Mitään lapsettoman identiteettiä mulle ei ole vielä päässyt syntymään. Osasyynä siihen varmasti on se, että olen ollut äiti jo melkein kuusi vuotta.

Loppukesästä me hakeuduttiin alkututkimuksiin... oletuksena oli se, että lapsettomuus liittyy mun todella lyhyeen kiertooni. Oletettiin tuolloin, että saadaan joku lääkitys pidentämään kiertoa ja tukemaan ovulaatiota ja sitten vaan jatkamaan yritystä... Mutta kappas kuinka kävikään. Muutama kuukausi on kulunut ja edessä on ihan pian ivf. En olisi ikinä voinut kuvitella joutuvani sitä kokemaan.

Näin tämä elämä nyt kuitenkin menee ja ei auta muu kuin sopeutua :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei , täällä ois yks lisää tähän ketjuun =)

Eli ollaan rapia kolmekymppinen pariskunta, jolla ois toiveissa ensimmäinen lapsi. Pillerit lopetin 08, jonka jälkeen ollaan enemmän ja vähemmän aktiivisesti yritetty lisääntyä, tuloksetta kuten varmaan arvata saattaa ;) Kammoan lääkärissä käyntiä, mutta viime kuun lopussa sain viimein aikaiseksi mennä yksityiselle gynelle avautumaan tästä meidän tilanteesta. Itse olen diagnosoinut että en ovuloi, ja jos ovuloin niin todella harvoin. Gyne laittoi lähetteen julkiselle puolelle jossa sitten tehdään tutkimukset, ja kirjoitti suoraan clomifen-reseptin joita siis alan tässä aikaa odotellessa napsimaan. (en reseptejä vaan tabletteja)

Eli nyt sitten odottelemaan seuraavia menkkoja että pääsis clomeja napsimaan ja jännityksellä odottelemaan aikaa jatkotutkimuksiin jos ei clomeilla tärppää, mitä vahvasti epäilen.. :(
 
Amalia Armas Onpas teillä asiat edenneet nopeesti!! :) Tietysti teillä on selkeä syy (luin koko ketjun), sekin varmaan nopeuttaa hoitojen edistymistä...Ja tosi nopeesti ootte naikkarille päässeet, mä sain jotenkin lääkärin puheista vaan sellasen kuvan et sinne voi joutua jonottamaan pitkäänkin, kun se alkoi heti puhua hoitotakuusta, joka on sinne taas uudet puoli vuotta..Otetaankohan sinne siinä järjestyksessä jossa lähetteet tulee vai tärkeysjärjestyksessä (eli joilla se ivf on ainoa hoitokeino, menee jonossa edelle)? Meillä kun ei selkeää syytä löydetty ja yksi yhteinen lapsikin jo on, niin pistääköhän ne meidät jonottamaan kauemmin..No mut ehkä meilläkin voi olla siis toivoa päästä sinne jo keväällä, kun vaan saadaan ensin se lähete eteenpäin :)

Meillä on mennyt reilu vuosi, että ollaan tähän asti päästy (marraskuussa -10 pyysin tk:sta lähetettä tutkimuksiin) ja polin lääkäreillä ei oo tuntunut olevan mitään kiirettä hoitojen kanssa...Marraskuussa soittoajalla lääkäri vielä meinasi, että tuplataan vaan clomien annostusta ja jatketaan niillä, missä ei mun mielestä ois ollut mitään järkeä kun se yksikin clomi riitti saamaan aikaan ovulaation ja säännöllisti kierron (ovuloin kyllä luomustikin, ovulaatio vaan venyy lähemmäs kp20..). Nyt onneksi viimeisimmällä käynnillä sattuikin lääkäri, joka oli valmis pistämään hoitojen etenemiseen vauhtia ja tyrmäsi täysin tuon clomien tuplaamisen.

nettA79 tervetuloa ja hienoa että ootte saaneet asian eteenpäin :) Ei kannata luopua toivosta clomien kanssa onnistumiseen, niiden kanssahan on kuitenkin melko hyvät onnistumisprosentit :)
 
Hellou taasen! Ja tervetuloa uusille! :)

Valoa: Joo, meillä on ilmeisesti samanlainen tilanne eli endometrioosi tosiaan mullakin ja nyt aloitetaan ne ivf-hoidot.

Soittelin tänään lapsettomuuspolille ja selvisi, että se piikki mikä mulle nyt perjantaina tuikataan, on pääasiassa tarkoitettu hillitsemään sitä endometrioosia. Se on myös sama lääke, mitä ivf:ssä käytetään tosin niissä hoidoissa sitä on tarkoitus ottaa vain yksi piikki, mutta mulle ton endon takia laitetaan nyt se kolme. Tammikuussa olis sit leikkauksen jäkitarkastus jolloin on myös eka "virallinen" keskustelu ivf:n sisällöstä ja varmaan myös aikatauluista. Hirvittää kun se täti siellä langan toisess päässä kertoi, että ne pistokset aiheuttaa tosiaan niitä vaihdevuosioireita ja lueskelin pistosten haittavaikutuksiakin, jotka ei kyllä kuulostaneet kovinkaan tervetulleilta :O Mutta kai tästä selvitään, pakkohan se on..

Aiemmin puhuttiin avoimuudesta hoitojen suhteen ja oon mäkin kyllä kavereille puhunut, mutta en jotenkaan uskalla antaa niiden tunteiden tulla pintaan niissäkään keskusteluissa. Oon myös puhunut jonkin verran tätini kanssa, joka itsekin on lapseton. Jotenkin sitä ei vaan haluais kuormittaa muita.. Anopillekin kerroin asiasta tuossa joku aika sitten ja hyvin hän sen otti. Tuntuu vaan siltä, että pettää ihan kaikkia kun ei vaan pysty lisääntymään "oma-aloitteisesti". Synkimpinä hetkinäni oon jopa ajatellut, että mikä mussa on niin huonoa ja heikkoa, ettei mua ole tarkoitettu saamaan lapsia luomusti.. Mutta ehkäpä tässä ei nyt pidä alkaa pyörittämään mitään evoluutioteoriamaista ajattelua tyylillä vahvimmat selviytyy ja jatkavat sukua, vaan kenties olis yritettävä etsiä niitä elämän hyviä puolia, joita kyllä on :) Ja helpottavaa on se, että saa jakaa omia tunteitaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja toivottavasti tässäkin ketjussa saadaan pian hyviä uutisia! ;)
 
Hei ja tervetuloa uusille minunkin puolestani!

Tänään alkoi sitten menkat, jihuuu!! ..ja sain viettää toista tuntia puhelinJONOSSA Naistenklinikan linjalla. Niinhän siinä sitten kävi, etten päässyt edes lähelle hormonipolin ajanvaraustätiä ennen sulkeutumista (palvelee 9-11). Onneksi sitten hieman äkämystyneenä ja turhautuneena kaivoin toisen numeron, josta minut muutamien siirtojen jälkeen ohjattiin ajanvarauksen ääreen.

Ensi viikolla siis aukiolotutkimus ja hoitojen suunnittelu etenee. Ja tämä tapahtuu ennen joulua -olen niin huojentunut.

NettA79 , miten noitten clomien kanssa, käytkö seurantaultrissa vai uskallatko syödä clomeja ihan "itseksesi"? Onko sulla säännöllinen kierto, vai nakkeleeko päivät?

Jahas, takaisin hommiin....
 
Niin ja tosiaan, kuten meema sanoi: on helpottavaa jakaa tunteita/ajatuksia täällä. Ja toivottavasti pian saataisiin tähänkin ketjuun ilouutisia!

Osaisikohan kukaan tehdä sellaista tiivistelmää meistä jännäilijöistä? Alkaa olla jo sen verran sakkia, että siitä olisi helppo luntata unohtunutta infoa toisten tilanteesta!
 
Minäkin tungen tänne...
Eli ikää almost 40 ja eka päivä oli käynti Kysissä ja ivf aloitetaan heti... Joulu mennään sumuilla, mut ens vuoden alusta otetaan piikit mukaan. Lääkäri sanoi et saadaan lääkekatto täyteen. Nyt on vaan pää sekaisin, ku kaikki tapahtuu niin nopeesti. Lääkäri sillo sanoi et menee huhti/toukokuulle, mut sit joku pari olikin just tipahtanut pois! Meidän onneksi! Ei ehkä kerkee jännittää niin paljon, mut kyllä se rakkula kerkes jo huuleen nousta... ;)
 
NettA ja muutkin clomeja harkitsevat, kannattaa ehdottomasti käydä seurantaultrassa. Mun käyttämän klinikan lekuri sanoi, ettei ne edes anna clomireseptiä ilman seurantaultraa. Mä käytin clomeja silleen, että yhdessä vaiheessa söin kaksi kiertoo niitä peräkkäin, ja tuloksena olikin siinä kierrossa 4 kypsää munasolua! Piti siis pistää liinat kiinni siks kuukaudeksi.

).( Täällä mennään luomukiertoa. En voinu tähän kiertoon ottaa Femaria, ku ultrapäivinä en olisi päässy lekuriin. Ovistestit näyttää vahvenevaa viivaa, mutta niin on tehny jo kymmeniä kertoja näiden yritysvuosien ajan, joten en odota mitään. Testailen huvikseni ja käsken miehen hommiin aina pari kertaa kuussa. Todella puuduttavaa ja teknistä meidän seksielämä... : /
 
Ambrosia85
Esikoinen, yk 12, terot

Manuliina
Esikoinen? YA 2v. sitten

Katie85
Esikoinen, YA 6/10, odottaa veri+simppatestin tuloksia

Amalia Armas
Toinen, miehellä azoospermia, ivf tulossa

kultakimpale
toinen, yk 13

sannamary
toinen, ivf tulossa

meema
esikoinen, YA 4/10, ivf tulossa

valoa
esikoinen? YA 3v. sitten, ivf tulossa

toiveajatus
esikoinen, YA 11/10, terot

sannuliinu
toinen, YA 3v. sitten, metut, ivf tulossa

tanzzzku
esikoinen?, YA 08

Pinkku-84
esikoinen? YA 2v. sitten, ivf tulossa

linnuton puu
esikoinen? YA 08 ivf tulossa

UniUnna
toinen, YA 04/08, Femar, ivf ehkä tulossa

rootis
toinen, YA 2v. sitten, inssi tulossa

dani84
toinen, YA 08/09 ivf tulossa

NettA79
esikoinen, YA 08, clomit

Tammuska
esikoinen? YA? ivf tulossa
 
Mä tein tuollaisen yhteenvedon meistä. Jokainen kopsatkoon ja päivittäköön sitä aina kun haluaa muuttaa omaa kohtaansa. Pitäiskö jotain olla lisää/ottaa tuosta listasta pois? En osaa mitään hienoja värivaloja ja kuvia laittaa, eli jos joku sellaisia osaa, niin saa vapaasti koristella!=)
 
Ambrosia85
Esikoinen, yk 12, terot

Manuliina
Esikoinen? YA 2v. sitten

Katie85
Esikoinen, YA 6/10, odottaa veri+simppatestin tuloksia

Amalia Armas
Toinen, miehellä azoospermia, ivf tulossa

kultakimpale
toinen, yk 13

sannamary
toinen, ivf tulossa

meema
esikoinen, YA 4/10, ivf tulossa

valoa
esikoinen? YA 3v. sitten, ivf tulossa

toiveajatus
esikoinen, YA 11/10, terot

sannuliinu
toinen, YA 3v. sitten, metut, ivf tulossa

tanzzzku
esikoinen?, YA 08

Pinkku-84
esikoinen? YA 2v. sitten, ivf tulossa

linnuton puu
esikoinen? YA 08 ivf tulossa

UniUnna
toinen, YA 04/08, Femar, ivf ehkä tulossa

rootis
toinen, YA 2v. sitten, inssi tulossa

dani84
toinen, YA 08/09 ivf tulossa

NettA79
esikoinen, YA 08, clomit

Tammuska
esikoinen? YA? ivf tulossa

:heart::heart: Plussanneet :heart::heart:
 
Heippa!

Toiveajatus tarkoitus ois tosiaan aloittaa nyt tässä kuussa noi clomit ilman mitään seuranta ultria. Vähän se on kyllä mietityttänyt kun lääkäri noin helposti ne määräs ilman mitään ihmeempiä tutkimuksia, tyyliin että napsi nyt noita sillä aikaa ku odottelet aikaa polille... =) Kysy se kuitenki että onko suvussa kaksosia, kun ei ole niin sanoi että sitten noita uskaltaa syödä. Turvallisempi tunne itellä tietenki ois jos niiden tehoa seurattais, mutta ajattelin rohkeasti kokeilla onko niillä mitään vastetta, joskos sitä sinne polilleki melko nopeasti pääsis, en usko että täällä hirveitä jonoja on.

Onko teillä kellään muuten mitään tietoa vaikuttaako clomit noihin virtsasta tehtäviin ovistesteihin? Mulla meinaan donna-testi joka siis määrittelee oviksen syljestä, ja sen ohjeessa sanottiin ettei suositella käyttöä jos syö clomeja, ilmeisesti jotenkin vääristää tuloksia.. Mietin vain että onkohan sama vääristymä mahdollista myös muissa ovistesteissä??
 
:-D joooooo!

mut häh, miten melkein kaikki on menossa ivf:ään? onko teillä jo inssit kokeiltu? me oltais päästy suoraan ivf:ään kulkematta inssien kautta, mutta päätettiin nyt kuitenkin aloittaa niillä. oliko se virhe?!?

sit toinen juttu mitä en tajua. Lääkäri tosiaan sanoi ultratessa että tässä kierrossa en ovuloi (koska hcg vielä koholla). Mitä tää kroppa kuitenkin tekee kun kaikki tuntuu samalta kuin normaalissakin kierrossa (limat, alavatsaturvotus, hajuaistin paraneminen, jne.) Eihän hormonejakaan pitäis tulla, jos ei irtoa munasolua. ???
 
Ambrosia85
Esikoinen, yk 12, terot

Manuliina
Esikoinen? YA 2v. sitten

Katie85
Esikoinen, YA 6/10, odottaa veri+simppatestin tuloksia

Amalia Armas
Toinen, miehellä azoospermia, ivf tulossa

kultakimpale
toinen, yk 13

sannamary
toinen, ivf tulossa

meema
esikoinen, YA 4/10, ivf tulossa

valoa
esikoinen? YA 3v. sitten, ivf tulossa

toiveajatus
esikoinen, YA 11/10, terot, Metformin 3x500mg. Dg. PCO, mies OK.

sannuliinu
toinen, YA 3v. sitten, metut, ivf tulossa

tanzzzku
esikoinen?, YA 08

Pinkku-84

esikoinen? YA 2v. sitten, ivf tulossa

linnuton puu

esikoinen? YA 08 ivf tulossa

UniUnna
toinen, YA 04/08, Femar, ivf ehkä tulossa

rootis
toinen, YA 2v. sitten, inssi tulossa

dani84
toinen, YA 08/09 ivf tulossa

NettA79
esikoinen, YA 08, clomit

Tammuska
esikoinen? YA? ivf tulossa

Plussanneet
 
Viimeksi muokattu:
UniUnna kiitos ja huippua kun tiivistit meijät sieväksi listaksi! :) Päivitin hieman omia tietojani. Ja tuo plussanneet-kohta on aivan oleellisen tärkeä -meidän kaikkien tsemppi ja päämäärä. :) Mutta mistä ne sydämet sinne sait? En onnistunu!

Niin ja kohdallasi lukee tuo Femar. Tiedätkö miten se poikkeaa Clomeista?

NettA79 ihme juttu toi kuinka gyne anto ne noin vain. Tietysti jos sulla ei PCO:ta tilanne voi olla toinen noitten muniksien kanssa. Mulle Naikkarilla gyne totes että "minun tapauksessani" (tulee käymään, pessimisti ajattelee) helposti niin, että joko ei kypsymistä tapahdu tai sitten niitä kypsyy aivan liikaa. Mutta onko ne clomit itsellenikin, selviää ensi vko...
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos UniUnna listasta, se on kovin hieno! :)

Täällä puhuttiin noista clomeista ja seurantaultrista.. Luulis, että ainakin sen ensimmäisen clomikierron jälkeen tsekattais, kuinka ne toimii eli toimiiko lainkaan, hyvin tai liiankin hyvin.. Itse kun niitä keväällä söin, kävin ensin muistaakseni verikokeessa, missä tarkastettiin ovuloinko. Siinä kierrossa en ainakaan ovuloinut, joten sain sitten clomit, joita söin alusta asti sen 2 tbl/vrk kp 3-7. Kävin sen ekan kuurin jälkeen seurantaultrassa, jossa todettiin, et clomit toimii enkä sit enää sen jälkeen käynyt ultrattavana (mitä sitäkin ihmettelin, että kuuluuko sen nyt mennä niin?!). Mutta tuntuu, että muutenkin jokaisella lääkärillä on vähän oma tapansa toimia, niin kuin noista aiemmista viesteistä ilmenee..

NettA79 kyselit myös noista ovistesteistä.. Valitettavasti en tiedä vaikuttaako clomit niihin.. Mut aiemmin ku tuol clomittaret -ketjussa olin, siellä moni kertoi testailevansa ovista eli luulis, ettei ne sit ainakaan siihen virtsasta testattavaan vaikuta. Itsekin tein jossain vaiheessa ovistestejä enkä saanut niihin luomusti tai clomien kanssa mitään näkymään. Se voi kyllä olla, että en sitten lainkaan ovuloi luomusti. Mutta hassua on myös se, ettei ovistesti näyttänyt mitään myöskään clomien kanssa, vaikka niiden piti toimia. Tuskastuinkin aikoinaan ovistestailuun ja soiton itkupuhelun lapsettomuuspolille, jossa hoitsu ystävällisesti sanoi, että clomit kyllä toimii eikä mun kannata aiheuttaa lisästressiä testailemalla.. Tiedä sitten häntä. Nyttemmin oon kyllä jättäny nuo ovistestit ihan omaan arvoonsa.

Rootis ihmettelit kehon ovistuntemuksia, vaikkei ovista ole tapahtunut.. Ite en tosiaan tiedä ovuloinko lainkaan normaalisti, mutta kyllä mulla ainakin on joka kuukausi ihan samanlaisia oireita niillä min ku ovulaatio pitäis olla.. Ite oon sen verran urpo, etten tajua sitä, et jos noi munanjohtimet on mulla niin rutussa, ettei ne juurikaan toimi, niin mitä se sitten tarkoittaa sen ovulaation kannalta?! Eli enkö sitten ovuloi lainkaan, vai jääkö se raasu munasolu johonkin matkalle? Whaat?!

Ja mitä nyt tulee tuohon hoidon etenemiseen (mitä rootis myöskin pohti).. Meillähän oli tosiaan niin, että vaan puolen vuoden yrittämisen jälkeen meitä kehotettiin ottamaan yhteys lapsettomuuspolille, koska mulla on tosi ärhäkkä endometrioosi. Silloisella asuinpaikkakunnalla tosiaan ehdotettiin heti suoriltaan ivf:ää (ja oonkin jostain lukenut, että sen on endon kanssa melkeinpä ainut tuloksia tuottava hoitomuoto). Mutta sitten ku muutettiin, mulla aloitettiin ainoastaan clomit, joita söin sen neljä kiertoa. Sitten ku piti mennä suunnittelemaan jatkoja, päädyttiinkin uuteen leikkaukseen, jossa todettiin myös, et ne piuhat on käytännössä toimimattomat. Näin ollen päästiin suoraan ivf:ään, vaikka olin kyllä aiemmin asennoitunut aluksi insseihin.

En tiedä oliko tämä ketju vai joku muu, mutta jossain kuitenkin joku sanoi, ettei ole omaksunut lapsettoman identiteettiä itselleen. Silloin kun mä söin clomeja, en edes ajatellut olevani lapsettomuushoidoissa, mutta nyt kun alkaa tuo ivf prosessi alkaa todellisuus iskeä vasten kasvoja.. Toisaalta oon innoissani ja helpottonut, koska nyt ei tarvii hukata aikaa sellaisiin hoitoihin, jotka ei meidän kohdalla toimi. Mutta toisaalta pelottaa ihan hirveesti, että mitä jos ivf:kään ei tuota tulosta. Ja oon vielä siinä rajamailla suostunko tajuamaan, että todella ollaan lapsettomuushoidoissa ja olen kai virallisesti lapseton :O

Huoh, tulipas pitkä viesti ja vielä olis asiaa riittänyt :)
 
Niin ja sehän tuosta vielä jäi puuttumaan, että onhan se hyvä, mitä kevyemmillä hoidoilla tärppää. Ja tuolla clomittaret-ketjussakin on monta sellaista, joka on jo muutamalla clomikierrola raskautunu eli kevyetkin hoidot voi toimia vallan mainiosti :)

Eli tsemppiä ja jaksamista kaikille!
 
Heippa pitkästäaikaan.

Enpä ole ehtinyt piitkään aikaan tännekkään kirjoitella tai lukea.
Tänään alkoi eka työpäivä piiitkästä aikaan, olin lomalla miehen kanssa. Vähän tyhjentämässä pääkoppaa hoidoista.

Olin viime viikolla seurantaultrassa kun viimeinen clomikierros loppu ja yksi folli löytyi vasemmasta puolesta 19mm, limakalvo oli 9,5mm. Oikea puoli oli tyhjä. Noh niin siinä sitten kävi että meillä meni taas inssi ohi kun ovis oli torstaina ja perjantai aamuna lähdimme kohti Ruotsia. Kyllä HARMITTI.

Kyllä me kuitenkin laivan sänkyä hyödynnettiinkin ;)

Mutta Ivf hoidot alkaa tammikuussa, eli eka tapaaminen on tammikuun 25. Siitä se sitten lähtee :)
 
Kiitos listasta UniUnna!!!

Rootis meillä alkaa hoidot suoraan ivf.llä, koska me ollaan miehen aiemman siittiötalletuksen varassa ja noita siittiöitä on vain kymmeneen yritys kertaan.
Oltais itse mielellään aloitettu inssillä, mutta lääkärin mielestä siittiöitä ei kannata tuhlata, mikä varmaan onkin järkevää.
 

Yhteistyössä