** HUHTIKUISET 2010 **

Onpa edellisestä kirjoituksesta on jo aikaa...

Eilen oli 3kk neuvola: Terkkakri kutsui tyttöä oiken jänteväksi, vatsallaan nostaa päätä hyvin käsien varaan ja istumaan vedettäessä pää pysyy hienosti mukana, sylissä kun AAda on niin ei tarvitse ollen kaan enää päätä tukea, tyttö pitää päätänsä hyvin pystyssä ja katselee maisemia, kunhan vaan ei kovin äkkiliikkeitä tee...

Pituus oli 58,5 ja paino 4970g ja päänympärys 39 cm, kylläpäs neiti on kasvanut, nyt rupee jo vauvelin nostelu tuntumaan käsissä.
Rokotuskin saatiin, se meni ihan ok. Parkua oli kyllä illalla, mutta viimepäivinä sitä on ollut muutenkin aikalailla( varmaan ne on ne hampaat jotka tekee tuloaan, sen verran hanakasti purulelut maistuu ja kuola lentää) Miten ne voi tulla jo näin pienelle??

Uskomatonta kyllä, meillä tämä silmä-käsi koordinaatio alkaa toimia jo kohtuullisen hyvin ja lelut yms. löytävät tiensä suuhun hyvinkin liukkaasti :D Ja kova yritys on möngertää eteenpäin ja kääntyä, mutta ei Aadakaan vielä osaa kääntyä aktiivisesti itsekseen vaikka muutaman kerran onkin vahingossa jo sen tehnyt, sekä mahalta selälleen että selältä mahalleen.

maissi- ja kaurapuuroa sekä banskusosetta olen kertaalleen maistatuttanut ihan huvin vuoksi. banaani meni, puurot syljettiin pois "hyi yäk" ilmeen kanssa(Oli muuten mainion näköinen, mua naurattaa vieläkin :D... En kyllä aatellut olla mitenkään aktiivinen vielä noiden kiinteiden suhteen, kunhan vain pienestä huviohjelma numerosta oli kyse, ettei tarttis kokoajan niitä hampaita parkua...

Jee me saatiin vauvauintipaikka, kuinka moni teistä aloittaa vaivauinnin?

Niin ja kertoisittekos vielä että miksi valitsitte/kumpi on mielestänne parempi kuparikierukka vai hormanikierukka eli Mirena?

Tinka ja Neiti Kesäheinä

PS. MIten tuo kuvien liittäminen viestihin oikein onnistuu??
 
Kierukka - minulle ei sovi hormonaalinen joten kuparikierukka lienee ainoa vaihtoehto. Kumin kanssa en pitkällä juoksulla ala sähläämään. Muuten kyllä hormonikierukan olisin ottanut mieluiten joka vähentää vuodon määrää ja voi viedä menkat jopa pois.

Ei mennä vauvauintiin mutta babypilates alkaa parin viikon päästä ;)
 
Soseista Mä sorruin kans antamaan Joelille maistiaiseksi mustikkasosetta. On saanut nyt parina päivänä ehkä sen teelusikallisen verran yhteensä. Vielä ei varsinaisesti soseita aloiteta, mutta kokeillaan aina silloin tällöin. D-vitamiinia ja Cuplatonia olen kans alkanut antamaan lusikalla, jospa tajuaisi homman nimen nopeammin.

Käytiin tänään Linnanmäellä, oli ihan kivaa vaan katsella menoa. Joel viihtyi vaan sylissä, onneksi mennessä ja tullessa otti pienet unet. Kävin imettää naistenvessassa, en jaksanut etsiä lastenhoitohuonetta.

Väsyväsyväsy, heräillään sen sata kertaa yössä.

Empuuu ja Joel 3kk3vk
 
Kierukasta Esikoisen syntymän jälkeen minulle laitettiin kuparikierukka, mutta se ei sopinut lainkaan sillä menkkojen aikaan vuoto oli todella runsasta ja alavatsa kipuja oli normaalia enemmän. Kaksosten syntymän jälkeen minulle laitettiin hormonikierukka ja se sopi paljon paremmin. Laittopäivänä sekä muutamana seuraavana päivänä oli todella kovia vatsakipuja ja olin jo marssia takaisin ehkäisyneuvolaan että ottaavat kierukan pois, mutta kun näistä päästiin niin siitä se "taivas" alkoi. Koko sen viiden vuoden ajan jonka kierukka oli paikallaan ei kuukutisvuotoa ollut ja se jos mikä on tosi iso plussa :D Enkä muutenkaan löydä mitään huonoa sanottavaa sen alun kipuilun jälkeen. Hormonikierukan olisin varmasti valinnut jos en sterilisaatiota olisi synnytyksen yhteydessä saanut. Mutta näissäkin on eroja, se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, mutta nämä on minun kokemukset kierukoista :D

Pidän peukkuja että voisin aloittaa ensiviikolla koulun yhdessä Lotan kanssa, mutta se vaatii opettajien hyväksynnän vauvan mukanaololle tunneilla. Muuten täytyy miettiä tissittelyt ja hoitokuviot hieman uudestaan, mutta pidetään peukkuja että onnistuu. Minun kun on pakko palata nyt syyslukukaudella jatkaaan sh-opintoja etten menetä opiskelupaikkaani. Pitkään asiaa mietin ja pähkäilin, mutta päätin yrittää sovittaa pienen vauvan ja opiskelun yhteen...

MaMa ja Lotta 4kk :heart:
 
^ mulla myöskin alkaa koulu, pakko jatkaa samasta syystä :)
en ole kyl miettinytkään ottavani vauvaa tunneille mukaan, siitä ei kyl mitään tulis.... :O
yritän tehä mahd. paljo kotoa käsin ja sillon ku on pakko koululle mennä niin eiköhän joku hoitopaikka löydy. isä tai sit jompikumpi mummula, vauvelin kummit ja tädit tulee myös kyseeseen :)

me alotetaan vauvauinti!! ootan sitä jo innolla, syyskuun alussa alkaa :)
vähän kyl jännittääkin et mitä jos menee huudoksi, vauva tykkää kyl tosi paljon suihkusta ja kylpemisestä mut siellä on varmasti ääniä aika paljon, kaikuu ym.. ja sit ku pois pitäs lähteä, kuivatella ym.. niistä hommista ei neiti niin välitä.

 
Täälläkin oli viikko sitten eka sose, mitä maisteltiin, Piltin porkkana-perunasose. Sen jälkeen peruna-kukkakaalisosetta, mutt se ei uponnu samalla tavalla ku toi eka. Joku noista ehkä aiheuttaa allergiaa, kun poskiin nous näppyjä, mutt pitää testailla viellä myöhemmin.

Noiden valmisruokien jälkeen koitin ite tehdä perunasosetta, johon lisäsin vähän tuttelia, mutt se epäonnistu iha totaalisesti. En olis kyllä itekkää syöny, joten ei ihme, ett sitä syödessä irvisteltiin. Pitää koittaa tehä uudemman kerran myöhemmin. Tänään tein bataattisosetta ja se oli meidän herran suurta herkkua! Oli hauskan näköinen, ku oli syöny suun tyhjäks, nii rupes heti potkiin jaloillaan (istu sitterissä) , aina ku lusikka meni suuta kohti suu aukes ja syötiin antaumuksella. Taas alko vimmattu potkiminen ku suu tyhjeni ja loppu, ku lusikan vei lähelle suuta. Nopeeta on kyllä oppinu ton suun aukasemisen ja melkein osaa syödäkin ilman, ett purskauttaa puolet pihalle. Eiköhän se tästä pikku hiljaa :) Tarttee huomenna ostaa kaupasta lisää aineksia uusia makuja varten. Sit jossain vaiheessa noita marja- ja hedelmäsoseita. Ainaki aluks ostan valmiina ne. Tosi varvovaisesti oon alotellu, mutt täytyy pikku hiljaa vaan lisätä. Ja aion syötttää sekä itse tehtyjä- sekä valmis soseita. Eipähä tule joskus esim. reissussa ongelmia noiden syömisten kans...toivottavasti :)

Toivottavasti noi kiinteät alkas jossain vaiheessa vaikuttaan yöuniin positiivisesti. Täällä meinaa heräillään kahen tunnin välein. Ainaki muutama viimesin yö ollu sellasta. Tosin teki taas hampaitaankin. Näkyy pari pientä valkosta pistettä ikenissä. Nyt on taas sen suhteen rauhottunu, mutt saa nähä millon taas alkaa vaivaan. Hitaasti, mutta varmasti näköjään kasvattaa noita hampitaan ;) :LOL:

Siinä näin pikapikaa kuulumisia.

JääKyynel ja Herra Aurinkoinen 4kk 1vko ja 5pv

 
marjutti en minäkään aio joka päivä ja kaikille tunneille Lottaa raahata :D mutta on muutama päivä jolloin koulua 7-8 tuntia ja se on ihan liian pitkä aika olla erossa jos ajattelee imetyksen kannalta etenkin kun minulla on koulumatkaa 75km/suunta eli niistä päivistä tulee tosi pitkiä. Opettajat on pääsääntöisesti hyväksyneet vauvan mukana olon tunneilla ja jos on tunteja joille Lottaa ei voi ottaa niin sitten Lotalle tulee mukaan hoitaja joka huolehtii tytöstä tuntien ajan. Kunhan tulee kiinteät kuvaan mukaan niin sitten tämäkin on himpun helpompaa, mutta en aio vielä luovuttaa imetyksen suhteen en edes koulun takia :D
 
^^ mä tein samanlaista pottusosetta, tuttelia sekaan, neiti yökkäili ihan täysillä... :/ pakkaseen meni ne, saas nähä tuleeko niitä syötyä ollenkaan. ajattelin et vähän säästäs siinä, on kuitenki nuo purkkiruuat aika tyyriitä, pitemmän päälle :/ piltin peruna-porkkanasta tykätään meilläkin, neiti ei vain viel osaa oikein sitä suuta aukoa kunnolla, työntää vain kieltä lusikkaan :D joten syöminen on kyl tosi sottasta!! :LOL:


jos jollain on hyväksi havaittuja soseohjeita (yksinkertasia! en jaksa kauheena väkertää.....) niin mä olisin kyl kiinnostunut :)
 
Jääkyynel tällä hetkellä perunat on todella huonoja soseiden tekemistä ajatellen. Soseesta tulee enemmänkin liisteriä kun kunnon sosetta, kannattaa odottaa hetki vielä ennenkuin tekee itse perunoista sosetta :D Bataatti on meidänkin lapsilla ollut todellinen suosikki ja sillä saa Lottakin aloitella, se kun on vatsaystävällisempää kuin peruna.

*muoks*
marjutti Perunasosetta ei kannata pakastaa sellaisenaan, se menee ryynimäiseksi vaan esim. yhdessä porkkanasoseen kanssa.
 
MaMa74 Juu tiedän ettei ole parasta mahdollista, mutt itsepintaisesti halusin silti kokeilla. Ja kokeilin pelkällä haarukalla tällä kertaa sen pienen määrän soseuttaa. Mut pitää suosiolla lykätä myöhemmäksi ja kunhan sais sauvasekoittimen hommattua. marjutti86 Ite soseutin bataatin siivilän läpi ja keitinvettä lisäks löysyttämään sitä. Piltin sivuilla on ainakin ohjeita eri soseille, mut linkkiä en vähän saa, kun puhelimen kautta kirjottelen :ashamed:
 
MaMa ok, toivottavasti onnistut teille! :) mä en usko et mulla tulee oleen nuin pitkiä päiviä (hope so...... :D) mut on kyl tosi et imettävälle liian pitkä aika ilman vauvaa :) meillä mennään jo muutenki suurimmaks osaksi korvikkeella niin ei silleen tarvi sitä miettii.. :/

muistan kyl meidänki koulussa on joskus ollu vauva jollain naisella mukana, en tiiä siitä enempää miten onnistu ym.. kun ei ollut samalla luokalla :)

jaajaa no taidanpa nakata nuo 'soseet' (kokkareiset liisterit........... :ashamed: :ashamed: ) tuolta pakasteesta pois ja lähtä bataatin ostoon :)
jääkyynel kävin piltin sivuilla tsekkaileen, kiitti vinkistä.

ps. meän neiti nukkuu vieläkin! kymmenen aikaan meni nukkuun, tossa kuuden jälkeen oli tissillä ja vähän aikaa sit (ysiltä...?) toisella.
 
Soseista vielä sen verran että kun tarjoan itsetehtyjä soseita ja usein on aloitettu lähempänä puoltavuotta niin en ole jaksanut niitä soseita enemmälti sihtailla. Olen tarjonnut ne sellaisessa muodossa jollaiseksi ne on sauvasekoittimella saanut. Ehkäpä tämä lievä "karkeus" soseissa alusta asti on auttanut siinä ettei meillä kukaan lapsista ole kauheasti kakostellut ruuan kanssa kun ollaan pikkuhiljaa siirrytty karkeampaan ruokaan. Hedelmäsoseita en kyllä ala itse tekemään vaan ne ostan kyllä kaupasta :D

Sain järjestymään Lotan mukana olon tunneille niinä päivinä kun koulua on se 7-8 tuntia :D onneksi niitä päiviä on vain muutama. Lyhyemmät päivät Lotta saa nauttia isänsä seurasta ja tarpeen vaatiessa saa äidinmaidon pullosta =)

Saahan nähdä tuleeko minusta kalju :eek: siis niin hirveitä tukkoja hiuksia lähtee päästä että hirvittää etenkin kun muutenkin on ohuet hiukset :ashamed: Tässä kun on viimeisen kolme vuotta ollut raskaana, imettänyt tai sekä että niin tuntuu että joka kohta on hieman rempallaan :whistle: No onneksi ollaan talvea kohti menossa eli jos tukka lähtee niin ainahan sen kaljun voi piilottaa vaikka pipon alle :LOL: |O

marjutti teillähän on siellä varsinainen unikeko :D
 
Kiva lukea taas kuulumisia. :)

Meilläkin maisteltiin tänään porkkanasosetta ja hyvin uppos! Ensi-ilme oli epäluuloinen, mutta heti muuttui innostuneeks ja suu ammollaan seuras lusikkaa! Ihana! :D Vähän on hakusessa tuo ruoan vieminen suun etuosasta nieluun joten sottasta on, mutta kovasti neiti tykkäs porkkanasta ja osas avata suun lusikalle vaikken ole siihen totuttanut. :) Meilläkin jalat ja kädet viuhto innostuneesti lusikallisten välissä! :D

Tyttö koettaa kovasti päästä eteenpäin, mutta ei saa käsiä mukaan menoon. Jaloillaan koettaa kovasti työntää. Ympyrää menee kyllä. :kieh: Tosi jäntevä vauva. Kiva jos oppis nopeesti liikkuun, viihtyis ehkä kauemminkin lattialla. :whistle:

Huooh.. Oon niin väsynyt. Tyttö heräs viime yönä kahden tunnin välein. |O Joo, tätähän se vauva-arki on, mutta kun nukuttaa. :snotty:

Nooh, nyt menee taas neidillä hermo lattialla makoiluun, sylin aika.

Feles & neiti 1vko vaille 4kk <3
 
Hiukset lähtee täälläkin :wave: . Aina kun kampaa hiuksia ja varsinkin suihkun jälkeen niin isoja tuppoja on :whistle: . Mulla (onneksi) paksut hiukset, joten sitä ei ihan heti huomaa...

Soseista kovin on moni jo aloitellut niiden antoa.. Meillä ei ole vielä sen asian suhteen kiirettä joten tissimaidolla mennään ja hyvin on tyytyväinen poika =) .

Yöt menee keskimäärin yhdellä syötöllä (n klo 5-6). Aamusta (klo 7-9) voi ottaa vielä toisen kerran, mutta sitä en kyllä itse enää laske yösyömiseksi B)

Poppeliini ja poju reilu 3½kk :heart:
 
Noista soseista vielä, että olin ajatellut aloitella vasta 5kk iässä, mutta päätinpä sitten kokeilla miten tyttö suhtautuu ja koska tykkäs ja tajus lusikan niin ajattelin, että antaa mennä.
Jotain olen herkkyyskausista lukenut, mutten sitten varmasti tiedä miten se määritellään tämän syömisen aloittelun kohdalla.
 
Jaaha jospa sitä itsekin päivittelisin tänne kuulumisia :)

Soseista : Mua oikein huvitti eilen kun luin tuosta kuinka monet on tosiaan jo antaneet soseita, sillon joku aika sitten kun kirjottelin ja kyselin että koska muut meinaa niitä alotella niin mun mielestä aika järjestäen jokainen kirjotteli että juu ei vielä mitään kiirettä ym. :LOL:
Mä sitä mietin tuossa joku aika sitten mutta tosiaan hyvinhän tuo poika maidolla kasvaa niin eipä ne kait ajankohtasia ole.. Tosin en tiedä saisiko noita imetysvälejä pidennettyä jos aloittelisi..
Mitä teillä muilla on imetysvälit päivisin?
Sitten olen nyt kovasti alkanut miettimään tuota iltavelliä.. Mutta onkos se nyt niin että sitä ei juuri suositella? Vai mitä.. Kun mä todella kaipaisin vähän parannusta noihin öihin.. Viime yönä Luca heräili 1-2,5tunnin välein ja joka kerta söi! Alkaa pikkasen itellä painaa tää väsymys.. Ja sit on pinna niin kireellä ym. :(

Hiuksia lähtee kovasti täälläkin :) Tosin tukkaa on sen verran paksulti ettei todellakaan ole pelkoa että missään näkyisi mutta tosi ärsyttäväähän se on.

Ei kääntyillä vieläkään mihinkään päin :D Kyllä tuo kovasti välillä menee kyljelleen ja vääntääkin kyllä niin mutkalle itseään :) Mutta ei kyllä ympäri mennä..

Eipä meille muuten ihmeitä, sitä tavallista :) Ihanaa!! Puolisolla alkoi tänä aamuna kuuden viikon loma!! <3 :) Tosi kiva olla koko perhe kotosalla ja muutenkin onhan siitä itselle apua kun on toinenkin vauvaa hoitamassa.. varsinkaan kun ei päivisin juuri nukuta ym.


jastu ja Luca n.3,5kk
 

Yhteistyössä