** HUHTIKUISET 2010 **

Ronjan syntymän jälkeen olen huomannut et ei mulla oikein oo aika kirjoitella täällä ( olette kai huomanneet :kieh: ).
Kiitos teille kaikille. Odotusaikana oli ihana kir ja lukea teidän kirjoituksia. :heart:
Mutta on aika siirtyä eteenpäin...
Ronja kasvaa hurja vauhtia ja on oppinut kääntymään, soseita ja velliä on syöty jo viikon ajan.
heräilen öisin useita kertoja tarkistakseen että vauva on kunnossa, mutta mua se ei haitta- olen tottunut. Tiedenkin pelkän hänen puolesta mutta olen luottavainen että kaikki mene hyvin :)
Kiitos teille kaikille ootte ihania :flower:
Dagger ja Ronja3kk. ja 2vko
 
Juu huomasin eilen saman, ett sivu 20 oli jumissa :kieh:

Dagger Kiitos seurasta! Vaan eipä itelläkään kehumistä tänne kirjottelun suhteen :ashamed: Nyt ehkä, kun Aksukin on kasvanut, niin helpompi täällä käydä...nytkin nukkuu päikkäreitä lattialla.

Tolle on nykyään tullu tavaks nukkua päiväunet. 12-13 välillä nukahtaa ja jotain tunnin verran nukkuu. Ei haittaa, päinvastoin! Tai no pari kertaa on nukkunu joten ei voi sanoo, että tavaks on tullu :LOL: Yöunille meno on onneks pitkään ollu helppoa laittaa. 19.30-20.00 välillä kun vie sänkyyn, niin johan nukahtaa sinne. Eilenkin vein 19.15 ja sinne nukahti. Onneks sitä on oppinu jätkästä näkemään millon alkaa olla aika mennä nukkumaan, niin molemmat päästään helpommalla ja vältytään yliväsykiukuttelulta :)

Yöuniin kaipaisin silti vähän pituutta lisää. Järestään se on 2-4 tunnin välein ku herää. Toi 2 tuntia taitaa olle enempi käytäntö kuin poikkeus. Alun 5 tunnin unien sijaankin toi jätkä nukkuu vaan 2-3 tuntia ja on jo vailla ruokaa. Että eipä toi korvikkeen anto sen enempää tolla mahaa pitempään täydempänä pidä. Parina iltana ollaan annettu myös vähän velliä. Eilen annoin jo jotain 70-80ml ja lisäks maitoa, mutt eipä se vaikuttanu nukkumiseen mitenkään, kymmeneltä oli jo ruokaa vailla.

Kiinteitä ollaan edelleen varovasti annettu, mutt lisänny pikku hiljaa. Se niin riippuu päivästä ollaanko jossain menossa vai ei. Maissisose (kaupan) ei uppoo tolle, irvisteli. Pitää koittaa tänään sekottaa sitä bataatin sekaan. Täytys muutenkin kaupasta hakee porkkanaa, kukkakaalia, bataattia yms. ja tehä lisää noita soseita. Marja- ja hedelmäsoseista ostettiin jo muutama purkki. Taidetaan alotella mustikalla tässä joku päivä :)

Toi jätkä ei vieläkään käänny mahalleen, vaikka on muutamia kertoja yrittäny. Ei kylläkään tosissaan tosissaan. Mahalleenkin, kun laittaa, niin alkaa kiukuttelu, kun ei muka pääse siitä kyljelleen ja selälleen, mitä aikasemmin on kyllä tehny. Jaloillaan potkii vauhtia mahallaan ollessaan ja on saanu kroppaansa vähän ilmaankin sen ansiosta, mutt kädet ei vielä ole mukana tossa touhussa, joten eteenpäin ei oo menty kuin pieniä pätkiä :)

Niin ja täällä on lähteny tukkaa jo monta viikkoa iha älyttömiä tukkoja :/ Leikkautinki hiukset lyhyemmiksi ettei näyttäs niin järkyltä. Ei onneks itelläkää iha ohuimmasta päästä hiukset ole, mutt järkytys se on silti. Nyt lähtee sit se tukka mikä raskausaikana ei lähteny. Sillon ei oikeesti lähteny, ku pari hassua hiusta silloin tällöin toisinaan. Mulla tuntuu kyllä tuolla päässä pientä sänkeä, ett kyllä sitä uutta tukkaa onneks tilalle tulee koko ajan :)

Jaha, jos oottelis jätkän heräämistä ja painus tonne marjapuskiin. Alkaa olla punaset viinimarjat kohta ylikypsyyden puolella :)

JääKyynel ja Herra Aurinkoinen 4kk 2vko ja 1pv
 
Soseista Jos tuo poika on saanut parinä päivänä maistella muutaman lusikankärjellisen sosetta, niin onko tuo nyt niin kamalaa. Sen suuremmin ei niitä olla aloitettu syömään, kunhan annoin maistella. Mustikasta tuli masu kipeeksi, joten me jatketaan pelkällä rintamaidolla.

Joel keskittyy syömään öisin, ja mua väsyttää ihan helkutisti. :headwall: Päivällä saa rintaraivareita, todella ärsyttävää.

E ja J kohta 4kk
 
Dagger kaikkea hyvää teidän perheelle! :hug:

Hiukset harvenee täälläkin :wave: Ei sinänsä mitään väliä kun on mistä pudota, mutta ärsyttää kun joka paikka on täynnä irtohiuksia!!! Taidan olla pahempi sotkija tässä mielessä kuin pitkäkarvainen koiramme... :whistle: No, ei tämä loputtomasti kestä!

Kylläpä kiinteitä jo maistellaan kovasti. Hienoa, jos sujuu ongelmitta!
Itse en vieläkään pidä asialla mitään kiirettä. Aiemmat mielikuvat vain vahvistuivat kun luin sen kirjan josta olen tainnut jo kyllästymiseen asti joka paikassa mainita (Omin sormin suuhun, pakko se nimi oli vielä laittaa, ikäänkuin kerta kiellon päälle ;) ).

Kääntyminen on nyt SE JUTTU. Pikkuinen oppi kääntymään vatsalta selälleen ja nyt ollaankin sitten heti vatsallaan kun lattialle laskee ja sitä uutta kääntymistä treenaillaan melko hurjien ääniefektien avittamana. :LOL: Vielä kun vatsalleen kääntyminen tapahtuu aina oikean kyljen kautta ja selälleen vasemman, meillä on kohta lattioita pitkin kierivä tyty talossa.

Pikkuinen "löysi" polvensa ja niissähän riittää nyt huvia (jos malttaa selällään pysyä )! Oikein säikähdin kun katsoin tänään jalkoja; olivat punertavilla laikuilla ja ajattelin jo mikä ihmeen allerginen reaktio on mahtanut tulla kunnes tajusin, että tyttö melko kovakoursaisesti tutustuu jalkoihinsa ja siksi punottavat. :whistle:

Yöt menevät samalla kaavalla kuin ennenkin. Eli vaihtelua riittää. Mutta kun on esikoisen kanssa ollut paljon vähäisempiä omat unet, tämä on vielä ihan luksusta. Mihin kaikkeen sitä voikaan ihminen tottua! :D

Donu
 
Ite oon ollu alusta lähtien sitä mieltä, ett soseita alan syöttää heti ku mahollista. Neuvolassakin oikein terkka sanoi, ett voi alkaa antamaan. Lääkäri sanoi myös, ett joillain ottaa aikansa oppia syömään niitä, ett ei se kaikilta ihan noin yks kas onnistu. Mutt meillä on toistaseks menny hienosti, kun on uus juttu. Sitäpaitsi toi alkaa syömään korviketta niin tolkuttomia määriä jo, ett kyllä kiinteät tässä vaiheessa tulee jo kyseeseen! :)
 
Kaipailisin hieman apua :wave: Olen lypsänyt nyt maitoa pakkaseen että isukki voipi syötellä tyttöä silloin kun olen koulussa enkä voi ottaa tyttöä mukaan, mutta kun ei ole hajuakaan paljonko maitoa menee /syöttökerta eli hieman apuja, hyviä veikkauksiakin otetaan vastaan :D

Soseista itse lykkään soseita osittain myös laiskuuden takia :ashamed: On se vaan niin paljon helpompaa vaan lykätä se tissi suuhun :whistle: Sormiruokaa on tarkoitus tarjoilla Lotallekin soseiden lisänä kunhan alkaa noita hampaita tulla.
Vellit kaupan vellit ei minun ymmärtääkseni ole kovin "tukevia" eli niillä tuskin saa mitään suurta edistystä yöuniin. Itse luotan siihen että kun tuo 5kk tulee täyteen niin sitten voi alkaa tarjoilemaan puuroja ja ne varmasti pitää nälkää paremmin loitolla yöllä.
Hiukset minulla kun tämä on tosiaan kolmas "sulkasato" vajaassa kolmessa vuodessa niin väkisin alkaa epäillä kaljuuntumista :whistle: Sänkeä tosiaan pukkaa eli uutta kasvaa mutta kun tätä lähtee tukoittain niin jossainhan se näkyy |O Pitää vissiin mennä leikkauttamaan hiukset lyhyeksi....

Nyt syöttämään Lotta unten maille..

MaMa ja "Lottis" 4kk :heart:
 
Heippa!

Kovin nopeesti tuntuu aika menevän, eikä juuri aikaa löydy tänne kirjoitella, mut jos joskus kuitenkin. Ja ehkä nyt, kun esikoisen koulu ja miehen työt ja keskimmäisen kerho alkoi, niin voi aikaa löytyäkin.

4kk neuvolassa käytiin viime viikolla. 5760g/60cm oli mitat. Hyvin kasvaa omaa käyräänsä. Sai pneumokokkitutkimusrokotteen (joka siis toivottavasti olis pneumokokkirokote =) ). Kaikki oli hyvin murusella.

Kiinteitä meillä ei edelleenkään olla aloittamassa ennen 6kk ikää. Sama syy osittain, mitä MaMa74:llä, eli laiskuus :D tissivauvan kanssa on vielä niiin helppoa :D Mutta on tietenkin muitakin syitä vaikuttamassa. Mutta kukin tekee tyylillään.

Hiukset lähtee täälläkin urakalla. Ihan hirvittää, kun ei tod. ole mikään paksu tukka. Onneks on lapset syntyneet sen verran pitkällä välillä, että välissä on tukka vähän vahvistunut :LOL:

Palasin muuten fb:hen, oliko siellä teillä olevilla joku oma ryhmä? Jos haluat lisätä mut kaveriksi, niin laita yv:llä oikea nimi tai kerhon puolelle :wave:

Nyt vaipanvaihtoon. Martta on vähän räkäinen ja hieman lämpöäkin oli, että taitaa mennä yöunille jo kohta. Normaalisti menee 21-22.

siru ja Martta-muru reilu 4kk
 
Piiiitkästä aikaa täältäkin kuulumisia. Koko kesä on mennyt mökkeillessä ja ihanasta kesästä nauttien.

Torstaina oli 4 kk neuvola ja mitat oli 7465g ja 64cm. Hyvin on poitsu kasvanut pelkällä rintamaidolla, joten sillä jatketaan ainakin kuukausi ellei pari. Sitten aloitellaan varmaan bataatilla. Se oli isosiskonkin suurinta herkkua.

Arki sujuu tosi mukavasti, poika on tosi tyytyväinen eikä pahemmin itkeskele. Yöunille käy 20-21 ja eka unipätkä on 5-7 tuntia ja siitä jatketaan stten 2-3 tunnin välein hörppien pitkin päivää. Alkuillasta saattaa tosin tankata hiukan tiuhempaakin.

Käätyminen sujuu nyt jo tosi mallikkaasti ja poika tukee jo melko hyvin käsivarsiin. Hyvin viihtyy lattialla yksin tai kaksin siskon kanssa. Välillä saa kyllä melko rankkoja hellyydenosoituksia siskolta, mutta eipä tuo ole niistä moksiskaan. Naureskelee vaan, oikea hymypoika. =)

manteli ja kaksi kullanpalaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Donu Ilmeisesti siis sormiruokailusta kyse tuossa? Mua kiinnostaisi kans, täytyy tutustua aiheeseen. En oikein tiedä, mitä voi alkaa antaa milloinkin. Varmaan vasta sitten 6kk iässä? :)
Kirja käsittelee sormiruokailua ja suosittelen sitä lämpimästi. Siitä saa ideoita vaikkei kiinteitä sormiruuilla olisikaan aloittamassa. :)

Meidän perheessä monelta itkulta olisi vältytty jos olisin kirjassa olevan tiedon saanut esikoisen aloitellessa kiinteiden syömistä. Meillä kun se ei todellakaan sujunut ongelmitta...! Yksi suurimmista virheistä oli väärä ajoitus. Esikoinen ei ollut valmis kiinteiden aloittamiseen ja siinä sitten neuvolan ja hyvää tarkoittavien neuvojien ristitulessa soppa olikin nopeasti valmis. Jälkeen päin olen miettinyt monesti, miksi en tuolloin pysähtynyt kuuntelemaan lasta, vaan sitkeästi jatkoin kiinteiden tarjoamista ja mielessäni tuskailua siitä miksei meidän lapsi suostu syömään kiinteitä. Esikoinen on alkanut syödä kiinteitä "kunnolla" (määrät ovat pitkään olleet toisiin lapsiin verrattuna aivan olemattomia) vasta vuoden iässä ja senkin jälkeen on ollut kausia, jolloin tuntui ettei lapsi syö juurikaan muuta kuin rintamaitoa! Kuitenkin on kasvanut hyvin ja liikettäkin on piisannut 7kk iästä eteenpäin reilusti yli omankin tarpeen. :D Ja oppihan tuokin lopulta "ihan oikeasti" syömään, omalla ajallaan.

Nyt aion odottaa kunnes Pikkuinen viestii olevansa valmis muuhunkin kuin rintamaitoon. Kukaan ei voi tietää milloin se aika koittaa, kuukauden vai vasta kolmen päästä. Kuten ei sitäkään millaisia määriä hän sitten alkaa syödä. Yksi mukava puoli sormiruokailussa myös on se, ettei syömisen määrää pysty kovin tarkaan arvioimaan. Lapsi syö sen minkä jaksaa ja sillä hyvä! Eihän tuossa tissin kyljessäkään ole mittaria, josta tietäisi paljonko lapsi syö ja hyvin tuntuvat lapset ihan itse tietävän paljonko sapuskaa kasvaakseen tarvitsevat. :) Itselleni olen luvannut etten ala stressata ajankohtaa ja ruokamääriä, sillä ennemmin tai myöhemmin muukin pöperö alkaa lasta kiinnostaa kuin maito.

Haluan nostaa esiin sellaisia juttuja, joiden kanssa on tullut painittua ja joihin en ole kokenut saavani oikein mistään apua. Ehkäpä näistä pitkistä turinoista on joskus jollekin jotain apua.
Se mikä toimii yhdellä ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan.
Lapset ovat erilaisia ja kukin tyylillään! :)
 
ja käytiinki neuvolassa 12.8 ja oikein mielissään olikin neuvolantäti :) Pituutta kuukaudessa tytölle oli tullutkin huimat 3,8cm ja painoa 1,100g ! Nyt siis 62,4cm ja 6930g eli mukavasti oli tuo paino ja pituus pyrähtänyt.
Masulleen likka pääsi ihan ite pyörähtämään päivän vajaa 3½ kuukautisena ja nyt raivoo kun ei ihan vielä pääse itse takaisin selälleen. Lattialla leikkiessä muutenkin meno on jo sen oloista, että kohta lähdetään etiepäi.
Purkki ruokaa on maisteltu 3½ kk lähtien ja makeat soseet maistuisi mutta kun maissia koitin antaa niin meinasi tulla itku. Maissi oli siis p*skaa:'<
Vielä ei ole ruvennut ujostelemaan, koskahan se vaihe oikein tuleejos on tullakseen?
Muutoin päivät sujuu vallan mainiosti, mitä nyt vähän tuo ilmavaiva välillä kiusaa.
Palataan asiaan taas viimeistään kun 5kk täynnä :heart:

Laura ja tytsykkä
 
Kiva, että tännekin on taas tullut juttua! :)

Ehkäisy Mä jostain syystä "kammoksun" kierukkaa, en tiedä miks.. Tai johtuiskohan just tosta, että se saattaa aiheuttaa alkuun pitkänkin vuodon ja mä kun vihaan menkkojakin yli kaiken, niin ei kiitos. Vaikka toisaalta, jos sillä sais menkat pitkäksin aikaa kokonaan pois, niin oishan se sen arvonen. Mut taidan tyytyä pillereihin sit kun imetyksen lopetan.

Me ei mennä vauvauintiin. Ei käyty pojankaan kanssa, mutta alettiin sitten käymään pojan ollessa hieman isompi, keskenämme uimahallissa. Ja näin tehdään varmaan myös Mandin kanssa. Se on niin sika kallistakin.. :/

Mutta me mennään muskariin. :) Jos siis päästään sinne. Alkuviikosta ilmottauduttiin ja kotiin pitäis sit tulla ilmoitus.. Pojan kanssa käytiin (ja jatketaan nytkin) ja molemmat tykättiin :)

Huomenna mennään 4kk neuvolaan katsoon kuinka neiti on kasvanu ja saamaan tuomio, että vieläkö saadaan jatkaa pelkällä tissillä. Soseet ajattelin alottaa aikaisintaan 5kk iässä.
Kuinkahan sitä taas osaa nekin sit alottaa ja tietää et mitä millonkin antaa? Mut eiköhän se siitä :)

MaMa Mä oon tehny niin, että kun oon pumpannu maitoo pakkaseen, niin oon tehny jotain 40-60ml:n pusseja, että ei tarvii sitten niin hirveesti lämmittää kerralla, jos neiti ei sitten syökään, niin ei tarvi kauheita määriä heittää pois. Helppo sitä on sit lämmittää lisää tarvittaessa :)

En muista oonko kirjoitellutkaan sen jälkeen kun manasin, että neiti ei vieläkään käänny? Noh, hänhän käänty sit heti seuraavana päivänä.. tietysti! :D Ja nyt ei sitten lattialla ollessaan kauheesti selällään viihdy vaan aina kellahtaa mahalleen, ja sitten huudetaan kun on käsi jumissa :D

Katja ja Mandi 4kk 1pvä
 
Eilen sitten alkoivat menkat. Koska kierukan laitto on huomenna, kävi aika hyvä tsägä.

Kiinteistä vielä - eka viikko siis meni porkkana-perunalla joka oli suurta herkkua. Tänään aloitin peruna-parsakaalilla ja sitä menikin monta lusikkaa. Olen vastoin virallisia ohjeita antanut tytölle muutaman lusikan jos on näyttänyt pitävän mausta enkä mitään pikkuriikkistä vauvalusikallista. Maissia vierastan koska se on niin makeaa mössöä ja muutenkin ravintoarvo on olematon (en sitten tiedä onko piltteihin lisätty jotain vitamiineja mutta aikuisenakin sitä karsastan). Ajattelin jatkaa kasvislinjalla ja ottaa makeita soseita mukaan vasta 5kk ikäsenä. Saa luvan tottua nyt ensi alkuun muuhun kuin makeaan :heart:
 
Meillä opeteltiin parin päivän ajan selältä mahalle kääntymistä ja nyt se sitten luonnistuu jo oikein mallikkaasti. Eilenkin pyöri edes takas. :D

Mäkin olen antanut sosetta sen verran kun pikkuinen tykkää. Kyllä se sit on parin lusikallisen jälkeen ilmoittanut, että maitoa tekis ennemmin mieli. :)

Tyttö vierastaa jo välillä. Anopin miehen nähdessään parahti kunnon itkuun. Voi pientä..
Huomenna olis tarkoitus jättää vauva ekaa kertaa vähäks aikaa anopin ja sen miehen hoiviin kun käytäis miehen kaa tuulettumassa huvipuistossa. Aluks olin innoissani, mutta nyt pelottaakin jättää. Mitä jos vauvan on ikävä tai pelkää anopin miestä koko ajan? :/
Minkä ikäisen vauvan te olette raaskinet antaa hoitoon ja kuinka pitkäks aikaa?

Feles & neiti vajaa 4kk <3
 
Hoitoon jättämisestä Veljen ja hänen tyttöystävänsä hoiviin Aada jätin siinä kuukauden ikäisenä kun kävin tekemässä uusintatentin. Mummon(minun äitini) luona Aada on ollut 1,5 kuisesta lähtien pari kolme iltaa eli 5-8 tuntiin kun ollan miehen kanssa käyty leffassa ja muuten vain tuulettumassa. Nyt perjantaina on tarkoitus lähteä miehen työpaikan kesäjuhlille ja Aada olisi mummonsa luona taas.


kääntymisestä Kovasti tuo pingertää ja möngertää, mutta taitavat olla lähinnä vain vahinkoja nuo kääntymiset. Niin ja jos vatsalleen laittaa niin hetken siinä viihtyy mutta sitten kun ei enää päätä jaksa nostella, tulee parku.

Donu Mikäs sen sormiruokailukirjan nimi on? Asia kiinnostaa minuakin.

*Tinka ja Aada*
 
Hoitoon jättämisestä Ei olla jätetty vielä eikä ole suunnitelmissa jättää vielä hetkeen. Ei mun pikkuista. :ashamed: Vietetään miehen kanssa iltaisin aikaa kaksistaan, kun vauva nukkuu, se saa riittää toistaiseksi.

Yöunista Aika vakio näyttää olevan, että eka pätkä on 2-4h, sen jälkeen heräilee noin 2h välein. |O
 
Joku taisi kysellä, että kuinka paljon vauva syö kerrallaan maitoa pullosta. Meillä tyttö on syönyt yleensä 90-140ml kerralla ja on nyt 3,5kk. Olen siis pakastanut omaa maitoani jota hänelle annetaan jos olen poissa nälän iskiessä ja millä harjoiteltiin tota pulloruokintaa. Meillä pulloruokinta ei ainakaan heti onnistunut vaan itki tissin perään vaikka suostuikin pullosta syömään.
Hoitoon jättämisestä, meillä pikkuinen on ollut hoidossa kahdesti noin tunnin ja kerran pari tuntia eli vielä ei ole kovasti jätetty. Ja nämäkin kerrat se on vaan nukkunut :) Itsekään en ole vauvan luota ollut poissa monia tunteja mutta nyt hän jää isänsä kanssa lähes koko päiväksi kun menen ystäväni polttareihin. Käyn vaan kesken päivää vähän tyhjentämässä tissejä täällä kotona ja tarkistamassa miten niillä menee.
Vierastamista ei ole meillä ollut ollenkaan.
Kiinteitä en ollut vielä oikein edes ajatellut kunnes luin täältä että tosi monet on aloittaneet jo. Asiaa olen tässä nyt kovasti pyöritellyt mielessäni ja taidetaan vielä jättää asia hautumaan. Maitoa kuitenkin riittää ja vauva on tyytyväinen niin näillä mennään. Jos vauva alkaa näyttään kovasti kiinnostusta kiinteisiin tai maito ei pidä nälkää niin sitten aloitellaan toki heti, muuten varmaan vasta sitten 5-6kk. Meillä kuitenkin yöt menee hyvin, yleensä syödään vain kerran tai kaksi. Päivisin välit on nykyisin noin 3h.
Vauvauintiin ollaan menossa koko perheen voimin. Ihanaa nähdä miten se menee, vähän jännittää. Täällä se ei kyllä ole kallis harrastus, taisi olla 50e kausi ja yksi vanhemmista maksaa uimahallimaksun joka on muutaman euron. Muskariin koitetaan päästä myös mutta ilmoittautumiset on vasta ensi viikolla. Lisäksi kiinnostaisi sellainen äiti-vauva tanssijuttu mutta ehkä se olisi vähän liikaa jos käydään välillä tuolla vauvakerhossakin.. Vai mitä muut on mieltä? En halua kuitenkaan stressata vauvaa liialla kun toinen viihtyy niin hyvin vaan kotona. Itse olen ihan into piukeana noista uusista harrastuksista. Mulle ei sovi vauvan kanssa kotona kahdestaan kykkiminen päivästä toiseen ja kaipaan sosiaalisia virikkeitä. Ja tyttökin on tykännyt kylpemisestä ja laulelusta joten luulen, että muskari ja uinti on kivoja juttuja myös hänelle.
 
Yeb
Tänne on tullut paljon juttua, kivaa :)

Typykkä tänään jo 4kk, niin se aika menee :eek: Mitat neuvolassa 7560g ja 64,8cm.

Donu, kiitokset kirjavinkistä, laitoinkin nyt kirjastosta varaukseen, kaikki 11kpl lainassa :kieh: Meillä oli ihan samaa esikoisen kanssa kuin teillä ja olisin tosiaan säästynyt monilta huolilta ja stresseiltä jos tarjolla olisi ollut riittävästi tietoa! Meilläkään ei neiti syönyt kiinteitä kunnolla kuin noin 1-vuotiaasta asti, sitä ennen määrä yhteensä oli reilusti alle desi päivässä.. Jossain vaiheessa opin luottamaan että toinen tietää mitä nälkäänsä tarvitsee ja kyllähän siihen osaa sitten nytkin luottaa kun neiti on 3v. Oppihan toi tosiaan syömään ja hyvin kasvoikin, vaikkakin sitten lähestulkoon rintamaidolla :) Nyt en aio stressata ja haluan kokeilla tuota sormiruokintaa, olisi varmasti helpompaakin kun on tuo esikoinenkin syömässä eikä tarvitsisi niin kamalasti nähdä vaivaa soseiden eteen. Joista tosiaan meni viimeksikin vain valta-osa roskikseen vaikka jääkuutioittain niitä tarjoilin.. Kiitos siis vielä vinkistä :flower:

Mullakin isona syynä kiinteiden alottamiseen 6-kuisena on tuo imetyksen helppous. Varsinkin näin kesäiseen aikaan on helppoa reissutella kun ei tarvi ajatella mitään mössöjä. Laiska mikä laiska :D

Hiukset lähtee täälläkin! Viemäriä saa olla kokoajan tyhjentämässä ja lattialla on hirmuisesti irtohiuksia. Ja ei tosiaan oo paksut hiukset, poninhännällä siis vallan vaan.

Mekin ollaan huomattu vierastusta muutamaan otteeseen. Miespuolisista yleensä, mäkin kerran sain osakseni vierastusitkut kun naamallani oli kuulemma kummallisia varjoja :whistle: Ei nyt mahdottomasti vierasta, neuvolassakin oli ihan tyytyväinen ja myöskin herätessään kaverin sylistä :) Esikoinen vierasti kaikkia muita paitsi isää ja äitiä alle 4-kuisesta! Mummukin sai pitää toista sylissä vasta 1½-vuotiaana.

Vauvan ja lapsen hoitoon jättämisissä noudatan tunti per ikäkuukausi ja yö per ikävuosi -periaatetta. Vauva ei ole ollut hoidossa, me saadaan kyllä kahdenkeskeistä aikaa iltaisin ja päiväuniaikaan, varsinkin nyt kun mies on lomautettuna töistä :) Tosin tekee nyt kaikki yöt ja päivät opinnäytetyötänsä mutta jospa se joskus valmistuisi..

Vauvaharrastuksia en ajatellut hankkia, saa riittää nämä meidän omat kuviot, kylästelyt ja puistoilut :) Katellaan sitten jos munsta alkaa tuntua ettei se riitä ja kaipaan jotain muuta.

Yeb ja E 4kk
 
Kirjan nimi on Omin sormin suuhun ja tekijät Rapley, Gill - Murket, Tracey
http://wsoy.fi/yk/products/show/81065?category=152

Jaa, enpä sitten ehdikään enempää kirjoittaa. Palailen paremmalla ajalla! :wave:
 
Joel on oppinut paukuttamaan. Vaippaa kun vaihtaa, niin läpsii mahaansa. Nyt sillä on lelu kädessä, joka saa kyytiä... Voiko muuten jo tässä vaiheessa nähdä, onko lapsi oikeakätinen? Joelilla menee oikeasta kädestä peukalo suuhun, vasemmasta ei, oikealla kädellä paukuttaa, vasemmalla ei jne. On myös löytänyt päänsä, ja sitä pitää rapsutella aika ajoin. Ei siinä muuten mitään, mutta pää on täynnä pieniä punaisia naarmuja. :( Jalat löytynee aivan kohta, polvia välillä jo rapsuttelee. Joel kääntyi selältä mahalleen ekan kerran alle 3kk iässä, sen jälkeen olikin taukoa, kunnes viime päivinä on alkanut kääntymään lähes aina, kun hänet selälleen laittaa. Nopeasti kääntyykin.

E ja J pian 4kk
 
vierastamista on jonku verran, ihan vasta on tullut :/ pappaa vierastaa ja monia muitakin edes vähän vieraampia kasvoja ja ääniä :/

meän neiti on kääntynyt kerran selältä vattalleen, uusintaa odotellessa...... :)

neiti on alkanut kiukkuaan tissillä ihan tosissaan :ashamed: harmittaa! en halua viel imetystä kokonaan lopettaa, tänäänki aamulla jouduin huudattaan pientä vähän aikaa, kun en vaan hakenut pulloa niin johan se tissi sit onneksi kelpasi, ollaan yöt ja aamut tissimaidolla oltu ja haluaisin kyl et se jatkus viel vähän aikaa....... :| jos oikeen hankalaks menee niin eihän sitä pientä voi tietenkään kiusata :(

oon pumppaillu sit välillä pulloon jos tissi ei ole kelvannu, saa sit pullosta äidinmaitoa, oon ajatellu et parempi sekin ku ei ollenkaan, ja ei maidontulo loppus viel kokonaan..

täällä kans vauvalla naarmuja päässä vähän väliä uusia :/

hiukset lähtee täälläkin, ihan mahotonta!!! kokoajan saa vauvan nyrkeistäkin olla omia hiuksia nyppimässä.. :whistle:

minipillerimenkat vaan jatkuu ja jatkuu, hohhoiiiii :$

tänään annoin neitille teelusikallisen verran banaania ilme oli tällanen :x

 

Yhteistyössä