Huhtikuiset 2018 syys-lokakuussa

Hei, mie kävin neuvolalääkärin käynnillä viime viikolla, ensin oli tavallinen terkalla käynti; perusmittuksen yms. ja sit lääkärille, joka myös vointia kyseli, teki sisätutkimuksen ja kuunneltiin sydänäänet. :love:
Mukava käynti ja kokemus mun puolesta!
Mulla oli tänään nla lääkärikäynti ja juurikin @hantta88 kuvauksen mukainen reissu oli. :rolleyes: Lääkäri oli mukava nuorehko nainen eikä jäänyt jauhamaan shaibaa mun ongelmista ja haasteista vaan oli tosi ymmärtäväinen.
Tekee lähetteen rakenneultraan ja sieltä tulee kutsu noin rv 20:lle.
Lääkäri myös arveli et joudun/pääsen tarkempaan äitipoli seurantaan KYSille noiden sokereiden ja lääkitysten vuoksi. Eipä oikeastaan haittaa, onpahan useampi ultra edessä. (y)

Lellu 14+5❤
 
Viimeksi muokattu:
Ehdin jo ajatella että pahoinvointi tai ainakin oksentelu olisi täälläkin jo loppunut mutta mitä vielä, vasta yllätin itseni jälleen halailemasta pönttöä.. :cautious:

Masu on täälläki alkanu kasvaa ja on aika selkeästi tullut jo esiin, nyt siis rv 17+0. Näyttää kasvavan joka lapsen myötä vain vauhdikkaammin, mites muilla joilla on ennestään lapsia?

Liikkeitäkin tuntunut jo pari viikkoa, aluksi en tosin ollut varma pyöriikö vatsassa vauva vai pieru. :D nyt alkaa olla sen verran selkeää liikehdintää ettei jää epäilystä.

Töissä kerroin esimiehelle tänään raskaudesta. Aika tyynesti otti asian ja kyseli vain miten arvelen jaksavani, et onnistuuko työssäkäynti loppuun asti. Työkaverit varmaan saavat tietää sitten pikkujouluissa, eri työmailla kun ollaan :)

Viikon päästä olisi taas neuvola, ja kerrankin varattu aikaa sen verran että terkan mukaan ehditään rauhassa käydä kaikki läpi. Edelliset käynnit menneet niin vauhdilla kun ollut sairasteluja ja sijaisista pulaa..
 
Päivittelin etusivua ja tajusin vasta nyt (hidas hämäläinen :D) että mehän ollaan @hantta88 hauskasti saman ikäisiä, samana päivänä laskettu aika, molempien ensimmäinen lapsi ja asutaan vierekkäisillä sairaanhoitopiireillä, tuskin siis kovin kaukana toisistamme. :LOL:

Mä lueskelen aina joka lauantai uuden raskausviikon alkaessa eri sivustoilta siitä, mitä olisi seuraavaksi luvassa. Nyt on meneillään rv 16+2 ja 17. raskausviikosta on monella sivulla mainittu, että nyt voi hyvin tuntea erilaisia kipuja tuolla alavatsalla. Olenkin tässä yskinyt nyt viikon putkeen, kiitos flunssan, ja tottavie erilaiset äkilliset kivut ovat tulleet tutuiksi! En tiedä olisiko se sitten sitä, mitä olen nähnyt kutsuttavan repäisykivuksi? Sitä se ehkä lähinnä muistuttaa. Sama kipu iskee välillä myös jos istun sohvalla huonossa asennossa ja nousen siitä ylös.

Liikkeitä olen kovasti yrittänyt tunnustella iltaisin nukkumaan mennessä, mutta jos niitä on, niin sekoittuvat kyllä niin hyvin kaikenlaisiin mahan murinoihin, etten vielä niitä tunnista. :D Kotidoppleria en ole vieläkään kokeillut, pitäisi kyllä.
 
Täällä kans liikkeet tuntunu noin viikon verran, esikoiselta tuntu paljon myöhemmin mutta luulenpa, että nyt tietää mitä odottaa. :) meillä oli vkloppuna aikaset pikkujoulut työporukan kanssa ja kerroin siellä raskaudesta. Ihanasti kaikki otti uutisen, vaikka ehdinkin olla töissä vain puoli vuotta ennen ku jään taas pois. :)

Rapsu_ 16+2
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Hah, niinpä näytetään olevan melkein samaa sarjaa @Korallikala, katotaan saadaanko viel synnärillä koodailla samaan aikaan :D

Mullakin ollu pientä kipua alavatsassa mut liikkeistä en voi myöskään sanoa kun koko raskauden ajan ollu maha aina jollain tavalla sekaisin o_O
Kerropa sit kuuluuko mitään jos sitä kotidoppleria testailet @Korallikala (y)

Miekin oon töissä jo kertonut, kylläkin sen takia, et haastavien asiakkaiden kans työskentelen nii pitää vähä varoa tiettyjä tilanteita.

Hantta rv16+3
 
@hantta88, mä olen kuunnellut kotidopplerilla jokusen kerran :) Ekalla kolmanneksella säikähdin kun luin paljon suosituksia ettei sitä ehkä kannattaisi käyttää, nyt oon käyttänyt n. 1-2 krt viikossa. Itse on ollut hankala löytää sykettä, mutta mies on siinä haka (y) Yllättävän alhaalla tyyppi tuntui olevan edelleen, jotenkin kuvittelin että alkaisi sieltä jo kipuamaan ylöspäin. Liikkeitä en kyllä tunnista, mutta ilma pyörii ja pörisee muutenkin siellä suunnalla päivittäin, niin en ehkä osaisikaan erottaa :geek:

Shona 15+5
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Oho! @hantta88 sulla nicki sama kun mulla, mut oot vissii jonku vuoden nuorempi. Tullu mullekki sulle tarkotetut viestit :LOL::LOL:Tervetulloo!

Masusta ollu kyselyitä. Mulla on ainakin jo sen verran pullahtanut, että kyllä erottaa. Neljäs raskauskin kyllä kyseessä, et on paikat venyneet jonku kerran aiemminkin. Luulis et siinä osasyy (y)

Huomenna aamusta pitää mennä sokerirasitukseen. Mitenkähän mä pystyn olee vielä juomatta syömättömyyden lisäks? Saattaa vähä taas pahaa oloa pukata viimestään aamulla kun sen litkun vetää kitusiinsa. Kyllä ärsyttää! Pissanäytekin pitäs samalla jättää.

Mulle on tullu ihana närästys. Onneks ei kuitenkaan vielä toistaseks vaivaa kun iltasin. Ilman mitää apuja oon vielä pärjänny.

Hantta81 ja tirppa 13+5 ❤
 
En nyt ala koko keskustelua lukemaan, mutta siirryn tänne huhtikuisiin tuolta toukokuisista. Viime perjantaina käytiin nt-ultrassa ja vauva olikin viikkoa isompi ja laskettuaika siirtyi 25.4.

Eli voisin tulla mukaan listalle:
25.4./ Uidi/ 29/ 2./ TYKS

Ultrassa myös selvisi, että istukka on etuseinässä, joten eipä liikkeet tunnu varmaan vielä pitkään aikaan. Esikoisesta muistaakseni rv 17. Me ei kerrota uudesta tulokkaasta, vaan saavat ajan kanssa huomata ja kysyä, mut ei myöskään salailla ja peitellä. Masu näkyy jo, ja osa on varmaan jo huomannut.. :) Tänään 14+0
 
Tuntuu että raskaus on niin ensimmäisenä mielessä koko ajan, että edes työt ei jaksaisi kiinnostaa. Mietin koko ajan että koska jäisin äitiyslomalle. Ja vielä on monen monta viikkoa edessä.

Melkein hirvittää suunnitella esim. pinnasängyn paikkaa, kun asunto on tosiaan niin pieni, että mihin siellä saa kaiken vähintään tarvittavan mahtumaan. Isompaa ollaan etsiskelty jo parikin vuotta mutta meillä päin ei oikein ole sellaisia mitä meillä on hakusessa. Ok-taloa ei haluta eikä kerrostaloon. Rivari tai paritalo olisi hyvä, jos neliöitä olisi 80-100. Ja rakennusvuosikin voisi olla jotain tältä vuosituhannelta.

Vointi on ollut tosi hyvä. Nyt on alkanut suussa maistumaan pahalle, syljeneritys on vähäistä ja sekin vähäinen määrä tuntuu paksulta tms. Hampaita pitää harjata useamman kerran päivässä. Mutta tää ilmeisesti kuuluu asiaan. Mitkään purkat tai imeskeltävät pastillit ei auta, tulee vain huono olo makeasta.
 
Tervetuloa mukaan @Uidi! Lisäilen sut listalle mahd pian. :)

Eilen vihdoin sain aikaiseksi kokeilla tuota kotidoppleria. Onhan se vähän sen oloinen vehje, että on maksanut vain 50 €. :p Alkuun ei meinannut kuulua yhtään mitään ja olin ihan ihmeissäni, mutta lopulta löysin ensin istukan (eikös se ole se sellainen viuh-viuh -ääni?) ja sitten sykkeen. Yritin laskea sykettä, mutta sain niin ihme tuloksen, että jotain meni laskuissa kyllä pieleen, se ei millään voi olla niin matala. Mies oli sitä mieltä, että löysin vain jonkun ison verisuonen ja kuulin vain oman sykkeeni. :ninja: No, haluan uskoa että se kuitenkin oli sikiö, niin ei tarvitse huolestua. Täytyy varmaan nyt viikonloppuna kokeilla uudelleen.

Korallikala 17+0
 
@Korallikala Pikkutyypin sykkeen tunnistaa helposti siitä että se huitelee ihan eri nopeuksissa kuin oma...ainakin mulla..:LOL: Istukka viuhusi joo ja siitä oma syke kuuluu (mulla ollut aina tosi matalat sykkeet) ja sitten yhtäkkiä kuului semmonen hevosen laukka.:love:
Kyllä ne muljuilut taisi olla vaavin liikkeitä... joka päivä tuntuu jotain ja se on kyllä samalla helpottava ja ihana asia.:love::love: Pahoinvointi ollut monta päivää poissa kunnes tänä aamuna heräsin viiden aikaan syömään ananasta pahimpaan kuvotukseen....:eek:

@Sano Pirkka Täällä myös jo äitiysloma mielessä harva se päivä kun työ on sekä henkisesti että fyysisesti aika voisiko sanoa vaativa... pitäs kyllä vielä jaksaa, tosiaan monen monta viikkoa....

Mukavaa viikonloppua kaikille!:)

Jullapulla + "V" 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
@Jullapulla Kiitos vinkeistä, pitää kyllä kokeilla uudelleen! Oonhan mäkin neuvolassa jo sen sykkeen kuullut, mutta pitää ehkä odottaa että mieskin on kotona metsästämässä, jos yhdessä löydetään se. Mullakin on ehkä jotain pientä möyrimistä tuntunut, saisi pian vahvistua tuntemukset! Ei tarvitsisi enää arpoa, että onko kaikki kunnossa vai ei.
 
Ihanaa että löytyi @Korallikala! :love: Nyt tässä rakenneultran lähestyessä toiset arvailee myös sukupuolta sykkeiden perusteella... yli 145/min ois tyttö ja alle tuon 145/min meinaisi poikaa, mutta nämähän on vaan sellaisia uskomuksia ja en kyllä muista kummankaan jätkän pätkän kohdalla että sykkeet olisi olleet kovin matalia, päin vastoin.:LOL: Mutta hauskahan sitä on arvuutella...:whistle:
Olikos täällä puhetta jo näistä tyttö-/poikafiiliksistä aiemmin...? Täällä isäntä kovasti tyttöä veikkaa (toivoo?! :LOL: ) ja olenkin sanonut että älä kovin korkealta tipahda jos sieltä pieni poitsu pullahtaa! Itse en osaa edes aavistella kun ei ole väliäkään, molemmat ihan yhtä tervetulleita.:love::love:
 
Hei taas pitkästä aikaa!
Täällä voidaan hyvin. Pahoinvointi on oikeastaan kokonaan ohi, eikä juurikaan uusia oireita ole ilmennyt. Painoa on tullut lisää mutta muuten olo on oikeastaan normaali!
Tällä viikolla oli lääkärineuvola, jossa kaikki oli onnekdi hyvin. Vähän kerkesin kyllä säikähtää, kun ei lääkäri löytänyt sydänääniä!! Katsottiin sitten ultralla (eli meidänkin neuvolassa näköjään on ultra, vaikka neuvolakäynnäillä ei ultrata), ja siellä se pikkuinen heilui ja sydänkin hienosti pamppaili :X3:

Ilmeisesti teillä on jo vatsat alkaneet kasvaa?
Täällä paino kyllä nousee, mutta vatsaa ei näy vielä oikeestaan yhtään, tänään aamullakin vatsa oli oikeastaan ihan litteä. Liikkeitäkään ei tunnu vielä ollenkaan.. Odotan kyllä niin että alkaisi jo tuntumaan ja vatsankin toivon pian kasvavan :love:

Tuo painonnousu kyllä tosissaan hieman häiritsee. Mulla on tullut jo 6kg. Miten teillä muilla?

Linnn rv 17+5
 
  • Tykkää
Reactions: Shona ja IlonaSu
@Linnn Mulla ei ainakaan näy vatsaa vielä yhtään. On se kasvanut vähän, kädellä kokeillessa tuntuu ihan matala kova vatsakumpu ihan alavatsalla, mutta ei se kyllä näy minnekään, ei varmaan tule näkymään vielä moneen viikkoon. :ninja: Painoa on tullut 3,8 kg. Mua ärsyttää kun neuvolassa joutuu aina kesken päivän käymään vaa'alla lounaat vatsassa ja vaatteet päällä, niin olen kotona epäsäännöllisesti ottanut aamupainoja. Nyt on kahdessa viikossa tullut varmaan lähemmäs 1,5 kg. Lantio on ainakin leventynyt, nyt muutama paita on muuten edelleen sopivia, mutta istuvat lantiolta huonosti. Ihmettelen ettei painoa ole tullut tuon enempää, koska syömiset on kyllä olleet ihan säädyttömät ja herkuteltua on tullut enemmän kuin laki sallii.

Mulla on vielä ainakin pari viikkoa lääkärineuvolaan ja kuukausi rakenneultraan. Odottelua odottelun perään, plaah. :unsure: Jospa nyt jotain liikkeitä alkaisi kohta tuntua, niin tuntuisi että tulee edes jotain "edistystä". :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on vatsa vähän kasvanut, etenkin iltapäivästä tiukemmissa vaatteissa näkyy hyvin. Vatsa on myös ihan kova, vaikka sen voikin varmaan vielä sekoittaa, että olisin vaan lihonut :LOL:
Painoa tullut lisää jo n. 5 kg. Ja @Korallikala mua ärsyttää myös tuo vaatteet päällä (ja täällä myös kengät jalassa...) punnitseminen, kun itse ottaa aamupainon vähillä vaatteilla :confused: Ainakin ennen vanhaan kouluterkkari vähensi suoraan n. puoli kiloa vaatteista terveystarkastuksissa, miksi neuvolassa ei vähennetä yhtään? Voin sanoa että mun kengät ja farkut painaa varmaan sen kilon jo yhteensä...

Torstaina neuvolaan, ensi viikolla tod näk sitten lääkärinla. Joulukuun alussa rakenneultra :)

Miala 15+3
 
Sukupuolesta: mulla on alusta lähtien ollut vahva tunne että tyttö olis matkassa, mies on kovasti sitä mieltä että poika tulee :D 3 viikkoa rakenneultraan niin siellä se luultavasti selviää.

Paino ei ole noussut yhtään, vaan päinvastoin laskenut lähtöpainosta 2kg. Neuvolasta tänään kyseltiin olenko tarkoituksella laihduttanut, mutta kun en ole. Oksentelut ovat varmasti vaikuttaneet mutta myös se että olen raskauden myötä ottanut itseäni niskasta kiinni ja syönyt terveellisemmin. Pysyis sokerit raja-arvoissa ja muutenkin.

Pikkuisella vaikuttaa olevan kaikki hyvin ja sydänäänet saatiin helposti kuuluviin tälläkin kertaa :love: millään malttais odottaa kevääseen että saa pienen syliin asti.
 
Voikohan esikoista odottaessa liikkeet tuntua nyt jo (rv 16+5)? :eek: Lauantaista lähtien on tuntunut alavatsassa jänniä muljahteluja. Oon tässä vaan odotellut niitä "perhosensiiven hipaisuja" tai muuta pientä hipsuttelua/poreilua, mutta sellasia en ole huomannut :LOL: Ilman liikkuminen mahassa ei kyllä ennen ole tuntunut tältä... Masu on kasvanut jonkin verran, on aika tasaisen pyöreä, että luulen turvotuksella olevan aika paljon tekemistä asian kanssa. Aamuisin onkin sitten pienempi :)
 
Tänään oli lääkärineuvola ja eipä siellä oikein mitään ihmeellistä ollut. Nuori lääkäri oli, mukava mutta kovin pidättyväinen. Perusjutut katsottiin, sisätutkimus ja sydänäänet. Vauvan syke oli 140.
Mä luulin että sieltä saisi kaikenmaailman lappusia Kelaa varten yms. mut ei kai sitten. Niistä seulonnan todennäköisyysluvuista kysyin ja lukemat oli jotain 1:9000 ja 1:100 000. Joo.
Seuraava neuvola-aika on marraskuun lopussa ja silloin käydään läpi noita Kelan juttuja. Mies on tällä kertaa mukana ja kun tuota aikaa katsottiin niin yllättäen ilmoitti haluavansa tulla myös :ROFLMAO: Alkoi raha-asiat kiinnostamaan. Heh.

En ole tällä viikolla muistanut käydä vielä puntarilla, mutta arvioisin kokonaisuudessaan raskauden aikana tulleen 2-3 kg lisää. Mua kanssa ärsyttää, kun neuvolassa paino katsotaan vaatteet ja kengät päällä mitään vähentämättä ja useimmiten olen vetänyt kunnon ruuat juuri ennen neuvolaa. Sen takia käyn kotona useamman kerran viikossa samalla puntarilla joka aamu heti aamupissan jälkeen.

Mä en tunne (tai osaa tunnistaa) kohdun sijaintia, lääkäri sanoi että sijainti on nyt pari senttiä navan alapuolella (ja koko on noin greippi). Mutta turvotusta on vatsassa ja iltaa kohden tietysti paljon enemmän kuin aamulla. Töissä yksi työkaveri kysyi, että olenko raskaana. "Ai minäkö? Miten niin? Tää takki on vähän huonosti, jotenkin nousee aina ylöspäin lörpöttämään". :whistle: Eli sivusta katsottuna huomaa mutta edestä päin ei niinkään.. Kiellän kaiken, alusta loppuun. Vaikka tänään annoin miehelle luvan kertoa kavereille, kun näkee, jos siltä tuntuu.

Huomenna ainoa vapaapäivä, niin pakko mennä ostamaan mammahousut (ja varmaan tulee ostettua kaikkea muutakin sitten siinä samalla). :)

Niin joo, me ollaan miehen kanssa hirveän paljon puhuttu siitä, miten me lasta sitten kasvatettaisiin. Siitä on tullut molemmille sellainen tärkeä juttu. Eli ei ole väliä onko sillä vaaleanpunaiset housut tai onko sillä tietynmerkkiset vaunut. Vaan sillä, että siitä saataisiin fiksu ja kohtelias sekä sosiaalinen ihminen. Mä olen tutkinut jo noita kaikkia masu-vauva-lapsikahvila, muskari, vauvauinti ym. tarjontaa, mihin voisi sitten mennä aina käymään.

Muistin viime viikolla, että mullahan on joku vanha valinnaisaineen kurssikirja jossain laatikossa varastossa ja pitihän se sieltä kaivaa esiin. Nimittäin "Lapsen aika" -niminen oppikirja vuodelta 2003. Hirveän mielenkiintoinen, olen lueskellut jo pintapuolisesti sen läpi. Eniten kiinnostaa tuo kehityspsykologia, miten vauva kehittyy ja milloin on noita tärkeitä herkkyyskausia oppia tiettyjä taitoja.

@Shona Mä en ole ihan varma noista muljahteluista, kun joskus tuntuu monenmoista muljahdusta ja hipsutusta ja vähän niinkuin pienenpientä lihaskramppiakin ihan hetkellisesti. Että mikä noista nyt sitten tulee suolistosta/kohdusta/vauvasta.
Kumartaminen on sellainen juttu, mitä olen nyt alkanut välttelemään. Ei oikein tunnu hyvältä kumartua tai olla kyykyssä / sykkyrällä.

Toivottavasti alkaisi pahoinvointi jo hellittämään otettaan @Jullapulla ja @paperikirahvi90.

No niin, ehkä mä lopetan nyt ja jatkan sitten vaikka huomenna. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Rapsu_ ja IlonaSu
Mulla on nyt muutaman päivän jomotellut alavatsaa oikein kunnolla. Olen yhdistänyt sen siihen, että olen pitkästä aikaa tehnyt pitkiä lenkkejä koirien kanssa, yli kahta tuntia. Kävelyn jälkeen ja oikeastaan jo lenkin lopulla on ollut aika voimakas tunne. Samoin sitten tänään kun lähdin töistä, varmaan kun olin istunut niin pitkään. Täytyy varmaan pikaisesti alkaa tutkia tukivöitä, jos sellaisesta olisi edes placebona hyötyä. :D

En muista kerroinko jo tässä keskustelussa, mutta viikon sisällä on alkanut myös meralgia-hermon pinne, eli vasemmassa reidessä on puutumista ulkosyrjällä. Ensin oli vain öisin jos nukuin vasemmalla kyljellä, nyt tuntuu pientä puutumista koko ajan, mutta pahenee aina välillä. Alkaahan näitä oireita tulla. :ninja: Kysyin neuvolan terkkarilta sähköpostilla vinkkiä, mutta ei oikein osannut sanoa mitään koko asiaan. Hierojaa ehdotti, sinne olin muutenkin menossa heti, kun tämä flunssa vaan joskus loppuu.

Minä kyllä @Shona uskon että hyvin voisit jo tuntea liikkeitä! Ensimmäisen odottajathan ei kai monesti siksi tunne, kun eivät osaa tunnistaa niin pieniä liikkeitä, eivät ehkä huomaa. Mutta jos siellä jotain uudenlaista tuntuu, niin hyvin voisi olla. :) Nyt sitä kovasti odotellaan liikkeitä, mutta katsotaan kevättalvella, kun kimpassa kirotaan kun sisäelimet alkaa olla kovilla muksahduksista. :D
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
@Korallikala mulla kans ollut samantyylistä puutumis/jomotusoiretta oikeassa reidessä, lisäksi sääressä ja jalkapöydällä. Ilmenee juurikin yöaikaan ja oon joutunu särkylääkettä ottamaan, kun ei nyt parina yönä ole pystynyt kunnolla nukkumaan. Satun työskentelemään alalla ja työkaverikin meinasi, että taitaa olla hermoperäistä.. huoh, tästäkö ne vaivat alkaa kun tähän asti päässyt suht helpolla. :D pieniä muljahteluja täälläkin tuntuu, maha alkanut kasvamaan, mutta onneksi töissä saa pitää rentoja housuja niin ei ala puristamaan. :) Ensi viikolla neuvola ja siellä käydään läpi voimavara ja audit-lomakkeita, jotka meidän neuvolassa pitää sekä äidillä että isällä täyttää.
 

Yhteistyössä