** Huhtikuun Helmet 2012 ~~JOULUKUUSSA~~ **

Ceali: mä tilasin kantoliinan täältä b e b e s . f i ton hug-a-bub liinan mukana tulee dvd, jossa näytetään miten liina sidotaan: auttoi todella paljon! Muuten en olis varmaan oppinut sitomaan sitä oikein :)

Liikunnasta: Ennen raskautta harrastin nyrkkeilyä n.3 kertaa viikossa, lenkkeilin ja kävin punttisalilla. Heti kun sain raskaudesta tietää jäi nyrkkeily tauolle, ja liikkuminen väheni muutenkin erittäin voimakkaan pahoinvoinnin takia. Nyt olen tehnyt 3kertaa vikossa kevyempää lihaskuntoa(kevyemmillä painoilla) ja lenkkeilyä päivittäin 1-3 kertaa koiran kanssa pitkä lenkki. Niin kauan kun vaan kroppa kestää, meinaan jatkaa, kun vielä ei ole tullut mitään sellaisia oireita. Esikoista odottaessa jouduin lopettamaan joskus rv30, kun paikat kipeytyi niin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Tilannepäivitystä:

Kävin tarkistuttamassa tilanteeni perjantaina. Vauvalla näytti olevan kaikki hyvin (itse en vauvelia kuitenkaan päässyt näkemään), tulehduksia ei ollut, pissa ok ja verikokeissakaan ei näkynyt mitään hälyttävää. Lääkärin mukaan kohdunsuu tuntui normaalilta eikä valkovuodossa ollut enää merkkejä verenvuodosta. Lääkäri ei osannut sanoa, mistä veri oli alunperin tullut, mutta sillä ei kuulemma ollut/ole mitään merkitystä. Tärkeintä, että sitä ei enempää tullut ja että se oli jo muuttunut loppupäivästä ruskehtavaksi. Hän sanoi, että ruskehtavasta vuodosta ei kannata huolestua, jos se on ainoa oire.

Vauveli on jumpannut mahassa ihan mukavasti ja sukujuhlistakin selvisin, kun ei ollut murhetta pikkumiehestä. :) Maha keräsi ihailijoita. ;) Huomenna on taas neuvola ja saan Kela-lappuset - viikotkin poksuvat!

T. minimami + minimies 21+6
 
Sunnuntaita :)

Rytmihäiriöitä ollut minullakin, alkuraskaudessa enemmän kuin nyt, mutta ei häiritsevää.. Lääkäri sanoikin silloin alussa että jos ei ole kovin häirtsevää niin ei tutkita sen kummemmin, mut jos pahenee niin sit..

Uusikin oli tullut taas mukaan, tervetuloa :)

Ja onnea tyttölupauksesta (enkä kyllä nyt muista kuka siitä kertoi :ashamed: Mut onnea kuitenkin :) )

Paljon oli tekstiä tullut, mut en nyt kyllä muista muuta, mitä aioin kommentoida..

Josefia ja poika rv 23+1
 
Viimeksi muokattu:
Nukuttua tulee vähän miten sattuu. Välillä ei saa unta ollenkaan, toiste taas nukun lähes koko yön putkeen kun vessassakaan ei tarvitse joka välissä rampata. Tosin sääret saattaa kramppailla niin ettei nukuttua saa.

Liikuntaa ei ole valitettavasti tullut harrastettua kovinkaan paljon, mutta aion tsempata vesijumpan suhteen. Kävelyllä oon käynyt jonkin verran, ja se on ollut kivaa. Jumpat yms on kyllä jääneet, tosin eipä noita ennen raskautumistakaan tullut kaueasti viime vuosina harrastettua...:ashamed:

Poikaolosta sen verran, että alkuraskaus meni happamia hedelmiä ahmiessa, makeaa ei tehnyt mieli. Mitä se sit kertoo, en tiedä (poika/tyttö). Nyt menee kyllä niin makeaa kuin suolaistakin, tosin turvotuksen takia pitäis jättää suolaherkut pois. Poikaa on lupailtu kahdessa ultrassa.
 
supistuksista en usko että on vielä ollut kun kaikki tuntuvat ne hyvin tunnistavan, en siis tiedä miltä niiden kuuluis tuntua mut varmaan sen sit tietää kun sellainen tulee
rytmihäiriöitä ei niinkään muljahtelua mut kamalaa tykyttelyä täälläkin.. tosin alkuraskaudesta oli pahempaa, nyt se on jotenkin rauhoittunut.
liikunta oon ollut aina tosi aktiivinen liikkuja ja alkuraskauden pahoinvointi veti sängynpohjalle totaalisesti. rv 12 jälkeen olen taas liikkunut. kuntosalilla tulee käytyä noin 3x/vko+ kävelylenkit ja välillä uintia. Tota uintia on kyllä tarkoitus lisätä, nyt kun kuntosalilla tekeminen alkaa vaikeutua. Juoksemiset ym. jätin jo joskus rv 16 kun ei enää tuntunut hyvältä.
närästys on aika paha tällä hetkellä.. Renniellä olen koittanut selvitä mut kauhee polte ruokatorvessa päivin öin. Pitäis vissiin lopettaa kokonaan kahvin juonti, nykyään juon sen 2 kuppia päivässä mut se on alkanut selvästi pahentaa närstystä
perjantaina neuvolaan ja saa vihdoin kelapaperit!

23+1
 
Viidalle tsempit ultraan :)

Nukkumisesta: Tähän asti olen suht hyvin saanut nukkua, lukuunottamatta paria yötä kun olen herännyt pissalle, yleensä kyllä pärjään ilman vessa reissua aamuun, mut sit onkin sellainen hätä, että hyvä että vessaan kerkiää.. Eilen illalla nukahtaminen tuotti vaikeuksia, ei jotenkin vaan saanut asentoa ja joka asento ahdisti jostain..

rv 23+2
 
Morjens, se ois kotiloma takana ja taas osastolla...

Kotiloma meni hyvin :) Mies ja tyttö passas mua niin ettei tarvinnut kuin vessassa ja suihkussa käydä itse. Vuotokin vähentynyt vkl aikana :) Eikä mitää kipuja / suppareita ole ilmentynyt.

Neiti leikki vkl pehmoleluilla joilla oli vuotoa ja muita lääkäri juttuja :D

Tulin ennen kasia osastolle ja verikokeet on otettu sekä aamupala syöty. Nyt vain odotellaan mitä tuleman pitää. Lääkäri ultrailee jossain vaiheessa, mutta se saattaa mennä iltapäiväänkin... Sitten ollaan vasta fiksumpia.

~ Pumpsi & Taavi 22+5 ~
 
Nopeasti vain toivotan tsemppiä Pumpulille! Toivottavasti raskaus saisi jatkua vielä hyvän tovin, mutta se eka tavoitehan taisi olla tämä tuleva keskiviikko, jos oikein muistan. Se onneksi onkin jo todella lähellä! :hug:

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, ja tyttö- ja poikalupauksista!

Omasta navasta sanon vain sen verran, että yö oli aivan kaamea. Olin hereillä kahteen otteeseen, ja toisella kerralla klo 5-7 kääntelin vain kylkeä pystymättä nukahtamaan... Viime raskaudesta tein tätä ehkä parina viimeisenä kuukautena, mutta ei kai se alkanut jo nyt tällä toisella kierroksella!? :O
 
Huomenta :)

Tsempit pumpulille :heart:

Nukkumisesta. Nyt kun yskiminen vähän rauhoittunut olen taas nukkunu yöt läpi. Jossain välissä mullakin oli yöllä heräilyä 3-4 välillä. Ja palannee taas loppuraskaudesta, mutta onneks nyt muutaman yön saanu oikeesti levätä.

Supistuksia tulee toisinaan, nyt onneksi vähemmän kun oon kotona, mutta luultavasti taas tihenee kun meen töihin.

Tsempit Viidalle ultraan, ja kuulumisia sitten kehiin :D

Rytmihäiriöitä ei ole koskaan ollut. Onneksi.

Liikunnasta. En ole ollut ennen raskautta mikään himoliikkuja, lähinnä sellasta normaalia hyötyliikuntaa ja kerran viikossa jumpalla. Jumppa loppui kesäksi, enkä aloittanut syksyllä uudelleen, ens syksynä sitten. Enkä pysty nyt kovin rasittaan itteäni, kun sitten kyllä supistaa.

Mulla tuli sitten toisesta antibiootista allerginen reaktio. Koko keho näppylöillä myös kasvot :( Eilinen meni taas päivystyksessä. Toivottavasti laskis edes kasvoista nopeasti. Vointi muuten on selkeästi parempi. Tän viikon olen vielä kotona. Joulun jälkeen sitten töihin.

Kultakurkku 22+6 huomenna poksuu
 
Nukkumisesta: on kyllä ollu todella heikkoa nukkumisen suhteen. Sängyssä en pysty nukkumaan melkein ollenkaan, vaan sohvalla saan parhaat unet- pään saa sopivasti koholle ja asentokin on varsin mukava :) Öisin joutuu pariin otteeseen heräilemään pissalle. Onneksi iltavuoroviikoilla kerkeää nukkumaan päikkärit ennen töitä- se helpottaa huomattavasti!

rv24+5
 
Liikkumisesta: On jäänyt vähän vähemmälle,silloin tällöin kävellään pojan kanssa mummolaan..Sinne kun on hurjat 1,5km:D Kaupoissa on kyllä tullut ravattua mutta illasta sitten supistaa: /
Tuplakärryistä en oo enää yhtään varma tekeekö mitään..Ikäero tulee olemaan noin 3v. Seisomalaudalla tuo poika kuitenkaan tuskin pysyy kun on niin hulivili luonne. Täytyy sitten lahjoittaa kärryt eteenpäin jos ei tule käytettyä:)
Nukkuminen on aikalailla hanurista ollut jonkin aikaa..Herään aina 2:lta ja 5:ltä pissille ja pari tuntia menee ylikierroksilla kattoa tuijotellen:| Esikoisesta ei ollut edes loppuvaiheessa univaikeuksia niin varmaan nyt saa kärsiä senkin edestä:kieh:
Joulukin on vihdoin tällä viikolla=) Joko on kotia alettu koristelemaan ja kaikki ruoat/lahjat ostettu? Meiltä puuttuu kuusi mut muuten on valmista ja piparkakku talo pitäisi tehdä tänään:p Lahjat on ostettu paitsi yksi lahjakortti puuttuu.
Avantasia 21+3
 
Supistuksista ekaa odottaessa en edes huomannut, että mulla on supistuksia. Ultraaja vaan sanoi, että sulla on supistus, se oli jotain vikkoa 21+
nyt tässä toisessa on ollut jokunen supistus, mutta vielä rauhallista.
Mulla supistus tuntuu yleensä ylös noustessa ja se on vain sellainen vatsan pinnan kovettuminen, ei mitenkään kipeä, mutta kun vatsaa koskee on se kauttaaltaan kova.

Eli siis silloin kun on täysin kivuttomia niin on kyse harjoitussupistuksista, kivuliaat on ennenaikaisia supistuksia. Harjoitussupistukset ei kypsytä kohdunkaulaa, joten ne on täysin harmittomia. Kaikille niitä ei edes tule. Kaverillani supisteli ekan kerran kun oli tosi kyseessä.
(Niin tämä vuodatus oli ekakertalaisille vinkiksi)

Pumpulille edelleen tsemppiä!

Täällä flunssa on kääntynyt kamalksi räkätaudiksi... nenäliinoja kuluu.

Viime yö meni valvoessa, aamusta sain sitten nukahdettua ja onneks esikoinenkin nukkui niin, että heräiltiin vasta tossa 10:30 :)

Mulla on kans toi hug-a-bub liina, pitäis varmaan katsoa se dvd joka siinä on mukana. Jos en siitä ohjeita ymmärrä niin oon ajatellut ottaa kantoliina kanavan tukihenkilöön, joka asuu tuossa naapuri kunnassa, yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Pumpulin uutisia odotellessa! Toivottavasti saatte hyviä uutisia! :)

Minimani onneksi kaikki oli hyvin mut kyl noi jutut pelästyttää!

(.) oli neuvola tänään ja löyty selityskin miks olo on aika nuutunut kun hemoglobiini oli vaan 105 eli rautakuurille jouduin nyt. Oli sijainen omalla neuvolatätillä mut oli ihan kiva vaikka ekan kerran tuli noottia painosta. Olis itä sit tullukkin taas ihan kaameasti :ashamed: Mut oli tosi kannustava ja sanoi et antaa mulle jouluviikon armoo mut sit seuraavassa neuvolassa pitää painon olla samassa et otetaan tavotteeks ettei paino nouse yli 100kg (jee siihen onkin sit matkaa 4kg) et vauva ei kasvas enää hirveetä tahtia. Tällä menossa ennuste on 5kg laskettuna aikana :kieh: Voi mua ja mun syömishimoja. Noh katsotaan mitä sokerinrasitus sanoo torstain jälkeen kunhan saan tulokset. Joka tapauksessa pitäisi alkaa mennä noilla rd -ohjeilla et painon nousu tasaantuis.. Tiedän kyl itekki et on ihan hirveetä kun se nousee ja tekee huonoo vauavlle mut kune n saa kontrolloitua itteni yhtään |O

No neuvola kuulumiset siis:

Rv 24+5
Hb 105
Verenpaine 117/70
Pissa ok
Paino +1,289kg/vko (kokaisnousu ekasta neuvolasta 13,8kg todellisuudessa varmaan 20kg plussatestistä )
Fundus 22,5
Vauvan syke 145
Liikkeet ++

Champion ja tuhti-Martti 24+5
 
Pumpulille tsemppiä täältäkin ja kuulumisia odotellen :)

Meillä on perjantaina neuvola, saadaan vihdoin ne kelan paperit :) Ensi viikolla sitten keskiviikkona sokerirasitus :x

Joululahjat on lähes ostettu, taitaa puuttua 2 lahjaa enää ja ruoat osaksi ostettu osaksi tehty, tortut ja laatikoita teen nyt viikolla, sit osa vielä aattoaamuna, lapsetkin tulee aattona kotiin sit n. klo.14 niin saan aamun touhottaa siinä ruokien ja muitten kanssa :xmas: Kuusi laitetaan jo keskiviikkona :xmas: Että kyllä tässä vielä pinetä hommaa riittää koko viikolle.. Piparit ja piparkakkutalo on kuitenkin tehty sekä osa laatikoista :)
 
Niin tosiaan mäkin saan ens viikolla kelan paperit:D Jännä kun en oo neuvolassa käynyt kun viimeksi rv 16+ ja silloin ei mitattu vielä edes Sf-mittaa..Tosin tuskinpa se paljon on:ashamed:
Onko tuo sokerirasitus kaikille vai puhutaanko täällä vaan niin paljon siitä:p?
Pumpulille voimia jaksamiseen:) pääsetkö jouluksi kotiin lomalle?
 
Lahjat täällä hankittu! Tai no yks pitäisi vielä hakea keskustasta kun se on sinne saapunut ja käärästä pakettiin, mutta se on siinä sit! :)

Champion: Tiedän tunteen, syömistä on joskus niin vaikea hillitä! Mutta toivottavasti et nyt mitään 5kg:sta joudu synnyttämään, vois olla aika moinen!

avantasia: Ei mullakaan mitattu 16+ raskausviikolla neuvolassa viel sf-mittaa, ekan kerran nyt viime kerralla mitattiin ja sillon viikot oli 23+ :)

Pumpuli: Kerrohan sitten miten ultraus sujui siellä! Mun piti kanssa tota kysyä, et pääsetkö jouluna kotiin "lomalle" sieltä?

Ceali 24+6
 
Kelallaki näytti olevan avustuksesta ja lapsilisästä jo päätökset tehty...avustus napsahtaa tilille 22.pvä :)
Vielä ootellaan sitä äitiys ja vanhempainraha päätöstä...sano kelalla virkailijaki siitä, että sitä hoitolisää voi hakee äitiys-ja vanhempainraha kaudelta...toinen juttu on se että saako sitä, mutta ainahan voi yrittää.

Pumpulille jaksuja sinne, ja toivotaan et vauva pysyy viel mooooonta viikkoa kasvamassa :heart:

vauvis ja tyttönen rv 24+5
 
Do dii, ultra oli ennen puoltapäivää ja vettä oli vielä. Ei ruhtinaallisesti, mutta sitä oli. Taavin painoarvio oli huimat liki 700g, kun viime maanantaina se oli jotain 530g... Ainakin hän kasvaa :D Taas sain kanyylin käteen ja sama antibiootti menee kolmesti päivässä kuin viime viikollakin. Tulehus arvot oli siis nousseet, ei ihan hirveästi mutta jonkin verran.

Lastenlääkärikin poikkes tuossa kertoilemassa pikkukeskosen mahdollisuuksista, eli epäilyni ette tämä raskaus enään kovin pitkälle mene vahvistuu...

Iltapäivällä lääkäri pyys uusiks juttusilleen ja päätti et kortisoni aloitetaan tänään :) Ja huomenna toinen annos... Jospa Taavi sais kauhkoihinsa pontta lisää :) Eli nyt ei muuta kuin odotellaan...

~Pumpsi & Taavi 22+5 ~
 
Yöunista: Nukun yleensä hyvin ja voisin nukkua kevyesti sen 12 tuntia, ja aika úsein nukunki :D Pissalla herään käymään, yöstä riippuen, 1-4 kertaa.

Mulla on jostain syystä istuessa alkanu pistämään oikean puolen kylkeen, kai sielä joku lihas kramppaa, tosi inhottavaa :(

Mä en ole uskaltanu kattoa mitä minun Kelan lapuille on tehty, vai onko tehty mitään.. :/

Oon tilaillu huuto.netistä vauvalle vaatteita, enemmän ku mitä oon alunperin suunnitellut, mutta sieltä on aina löytyny jotain kivaa ja kun hinnat ei yleensä ole kalliita niin pakkohan se nyt on ;)

Oon saanu sen käsityksen et nykyään aika herkästi ihmiset pukataan sokerirasitukseen? Itellä se ihanuus -kauheus- oottais tammikuussa, sillon otetaan samalla taas verikoe kun oon miinus merkkinen.. :) Sekä kolesteroli kun sitä pyysin, on nimittäin ollut kaks vuotta sitte ihan taivaissa niin seurailen vähän et jatkuuko tasainen laskusuunta vai mitäs..

Tänään ois lähtö kinkku ym jouluruoka -ostoksille :p Oi että ootan ihan kieli pitkällä et pääsen syömään kunnon joulukinkkua!!! Ihanaa! Mitään en tee ite, en leivo eikä meillä ole yhtäkään joulukoristetta missään. Ens vuonna sitten kun on laps -mikäli kaikki menee hyvin- niin panostetaan jouluun, ihan uudella innolla =)

L & P 23+1
 
Pumpulille voimia sinne sairaalan! Onneksi jokainen päivä lisää on kuitenkin aina kotiinpäin ja hyvässä hoidossa olet :flower:

(.) Tänään oli neuvola ja sain minäkin vhdoin ja viimein kelapaprut kouraan. Kyselin varoivaisesti sokerirasituksesta, kun jäänyt kanssa sellainen käsitys, että nykyään sinne tuupataan kaikki automaattisesti. Mutta yllätys yllätys, eipä laitetakaan ainakaan meillä päin. Ainoastaan, jos on yli 40-v, kyseessä eka raskaus, tai aikaisemmissa raskauksissa ollut ongelmia tai lähi suvussa diabetesta, niin sitten laittavat. Mutta ainakaan tällä erää ei tarvitse mennä, kun mikään noista kriteeteistä ei osu kohdalla. Sanoi, että voidaan tehdä vielä myöhemmilläkin viikoilla, jos alkaa viitteitä olla rd:stä, mutta muutoin ei tarvitse, kun toinen kyseessä. Kyllä sitä ihminen voi tulla maanantai-aamuna iloiseksi pienestä asiasta :) Muutoin kaikki oli kunnossa. Hemppaa ei tällä kertaa otettu ja ihme kyllä ei vielä otettu sf-mittaakaan. No ensi kerralla sitten. Tosin näkeehän sen nyt ilman mittaustakin, että mahaa on :LOL:. Verenpaine 124/78 ja paino +500/vko (yht. tullut n. 4 kg). Syke +140 ja merkintä "kauniisti kasvanut".

Wrooom, ny kotia ja hakemaan tytsy hoidosta...
 

Yhteistyössä