~~ HUHTIKUUN HELMET 2012 *syyskuussa* ~~

Särkylääkkeet: Mulle tiettekö neuvolan th sano, et ekalla kolmanneksella voi syödä Buranaa. Ihmettelin sitä itsekin, koska oon kuullut ettei se olis hyväksi. Sen jälkeen ei kuulemma suositella syötäväksi. No en mä silti sitä aio syödä, pelaan kyllä varman päälle tossa asiassa...

Omat valinnat
: Mä en ole ruoan suhteen kovinkaan neuroottinen. Luomua meilläkin suositaan ihan muutenkin, mutta kyllä mä herkuttelenkin ja syön roskaruokaa sillontällön ym :D Alkoholille ja tupakalle mulla on tiukka ei! Tosin en polta muutenkaan enkä alkoholia paljon käytä, joten ei tee tiukkaakaan. Mun mielestä on kans järkyttävää, että jotkut äidit polttavat raskaana ollessaan... Passiivista tupakointia vältän myös, onneksi lähipiirissä kukaan ei polta! :)

Kyllähän noi omat valinnat voi vetää vaikka kuinka pitkälle "neuroottisuudessaan" jos vaan haluaa, mutta itse kyllä pyrin elämään mahdollisimman normaalia elämää raskaana ollessani. Esim. värjään hiuksia ja meikkaan varmasti koko raskauden ja liikun normaalisti niin kauan kuin hyvältä tuntuu :)

Ceali&Lilleri 10+1
 
Viimeksi muokattu:
Särkylääkkeistä; migreenikkona olen tätä asiaa selvittänyt ja raskaudet porskuttanut Buranan ja Panacodin voimia. Panacod on siis turvallinen koko raskauden, Buranaa saa käyttää alku- ja keskiraskaudessa, mutta loppuraskaudessa se on kielletty just tuon ductuksen sulkemisen vuoksi. Ja olen huoletta Buranaa ottanut eikä siitä mitään ole tullut. Tuskin se helvetillinen kipu ja stressihorminitkaan kivun takia lie lapselle terveellisiä.

Sandemar 8+4
 
Lääkkeiden käyttö: Olen itse saanut todella hyvää palvelua teratologisesta tietopalvelusta, eli kannattaa hyödyntää heidän asiantuntemustaan jos jokin asia lääkkeiden suhteen mietityttää.
Itse soitin sinne viikko sitten ja siellä oli todella asiantunteva nainen, kysyi myös haluanko osallistua sellaiseen kyselyyn missä selvitetään raskauden aikaista lääkkeiden käyttöä (kysely postitetaan synnytyksen jälkeen). Otti samalla muita taustatietoja. Ennen en ollutkaan sinne soittanut ja jäi kyllä todella positiivinen kuva! Suosittelen jos tarvetta on!
 
Katsotaanpa onnistuuko kirjoittaminen minulta...

Elikkä täällä olisi yksi taustailija, olette jo kovin tuttuja minulle, kun olen juttujanne käynyt lukemassa jo tovin, mutta nyt vasta sain itse rekistöröidyttyä=)

Kolmatta odotamme ja laskettuaika olisi 13.4. Neuvolassa en ole vielä käynyt, enkä ultra-aikaa saanut. Tayssiin menen synnyttämään ja ikää 29.

Alkuraskaus on mennyt pahoinvoinnin kourissa ja julmetun syömisen tuloksena painoa on tullut jo 5 kiloa, hups. Toisaalta molemmista aiemmista raskauksista olen kerännyt melkein sen 20 kiloa ja isoin nousu on aina tullut tähän alkuun. Viime raskauden jouduin olemaan levossa supistusten vuoksi 20 viikoilta, eikä se ainakaan auttanut asiaa. Mutta kilot on aina lähtenyt pois, joten ei paniikkia painosta.

Massu alkaa jo kasvaa, mitenköhän tämän pitää vielä salassa. Ainakaan töissä en vielä halua asiaa paljastaa, perhe kyllä jo tietää molemmin puolin.

Jotain piti kommentoidakkin, mutta unohtui, kun sepustin itsestäni. Palailen kommenteille myöhemmin.

Pomppuli ja massu 8+6
 
Huomenia.

Kävin juuri työterveyslääkärillä niin hän ei suositellut muita lääkkeitä kuin paracetamolia tähän flunssaan. Sitä sit sai syödä 3grammaa päivässä. En tosin tiedä onko tuo määrä hyväksi vauvalle. En ole vielä ottanut yhtään ja ajattelin sinnitellä vielä jos vaikka sitä ei tarttiskaan...

Kokeilin sitten että toimiiko tuo doppleri jonka ostin siskolta ja toimiihan se... :D Vähän aikaa sai sykettä etsiä ennen kuin löytyi. 144-154 näytti olevan. Miten se menikään? Jos on korkea syke, niin silloin se on tyttö ja matalampi niin se on poika? Vai menikö päinvastoin??

Nyt menen punkan pohjalle mustaherukkamehun kera.

M1n1 ja Toivo 8+3
 
Tosta buranan käytöstä. Hassua, kuinka ristiriitaisia ohjeita eri terkoilta tulee. Mut toki tietyissä tilanteissa, kuten migreenikohtauksissa on pakko jotain lääkettä ottaa ja kun panadol on ihan turha lääke teholtaan pahoihin pääkipuihin, niin burana lienee monista särkylääkkeistä vähempi vaarallinen. Mut keskenmenon riski siinä joka tapauksessa alkuvaiheessa on suurentunut (näin siis lukee lääkäreiden lääketietokannassa). Mullaki on perussairautena astma ja siihen toki mun on pakko kortisoni-läkitystä ottaa joka päivä nyt raskausaikanakin. Monissa asioissa joutuu puntaroimaan lääkkeiden hyötyjä suhteessa haittoihin. Esim. mun tilanteessa lääkkeen hyödyt voittaa ne haitat, sillä ilman lääkkeitä ei henki kohta enää kulje. Varmasti Sandemar, sulla on kans laskettu, että buranan hyötysuhde on suurempi kuin lääkkeen haitat. :)
Mulla ei oo ennen raskautta ollut migreenitaipumusta, mut nyt raskausaikana oon todennu joidenkin kauppojen kirkkaan loisteputkivalaistuksen sitä aiheuttavan. Mulla tosin migreenikohtaukset pysyy loitolla, kunhan huomaan tiettyjä kauppoja vältellä eli sen suhteen oon päässyt tosi helpolla tähän asti. :)

Tervetuloa ja onnea Pomppuli! =)

Äh, jostain syystä tänään taas koko ajan etoo ja oksettaa, vaikka oon yrittäny syödä vähän väliä jotain:x Kohta pitäis sinne lääkärineuvolaankin raahautua..
Mut toivottavasti kuulen siellä sydänäänet:heart:

Tiijona & nuppu 10+3
 
Viimeksi muokattu:
m1n1, ehditkin tässä välissä kirjoittaa:) Tota panadpö 3g/vrk kommentoin vaan, että kyllä sää tollaisen määrän uskallat ottaa. Aikuisella normaalikokoisella ihmisellä vähempi ei kyllä isommissa kivuissa ja korkeassa kuumeessa juurikaan vaikuta. Panadolin pitäis olla ihan turvallista sikiölle, kun taas korkea kuume taas voi tutkimusten mukaan olla haitallista sikiölle.
Paranemista flunssaan!

Niin ja tosiaan, mun käsityksen mukaan ne sykkeet menis just niinku muistelit=)
 
Ihmisillä on usein Panadolista käsitys, että se on taatusti turvallinen ja sitä voipi huoletta käyttää. Totuus ei ihan niin ole, esim. myrkytysraja on se 3 g eli yhtään yli ei saa ottaa VUOROKAUDEN aikana, ei siis päivässä 3 g naamaan. Tarkennuksena tämä. Lääkärien suusta olen kuullut myös parasetamolin aiheuttavan riippuvuutta, jota kyllä itse ihmettelen...lie sit tietänevät paremmin.
 
mymosa
Huomenna on ULTRA!!

siis aivan mahtavaa viimein saada tähän epätietosuuteen jotain konkreettista. Koska edelleenkään en ole omasta mielestäni kuin testillä raskaana.
Miten lie saan tämän illan menemään, teidän pitää ahkerasti kirjoitella mun kanssa täällä ja liekö yölläkään uni tulee.
Tänä aamuna heräsin vessaan 4 aikaan ja sittenpä ei enää uni maistunut, iski vain kamala olo.

Eli jos mua ei huomenna näy niin vissiin saanut huonoja uutisia.
 
Kauheesti oli tullut tekstejä kun en ole muutamaan kerennyt käymään.. Osa jäi lukemattakin pikaseen vaan selailin läpi..

Lääkkeistä: Minäkään en ota ainuttakaan buranaa raskausaikana, en siis edes eka kolmanneksen aikana, pandolia mennyt ihan pari vaan jos on ollut kova päänsäky..

M1N1; joo minäkin muistelen että syke olis pojalla hiukan alhaisempi ja tytöllä toisin päin.. Näin siis yleensä voihan nekin heitellä :)

mymosalle onnea huomiseen ultraan :)

pomppulille tervetuloa :)

Meillä on neuvola ylihuomenna ja jännittää kyllä jo :eek: Kun ei tiedä kuunteleeko se jo sydänääniä ja kuuluuko ne sitten vielä.. Toivotaan että edes yrittää.. Kuopuksella ei kuulun vielä eka neuvolassa rv 9+1, mut seuraavassa sit jo hyvin :) Maanantaina meillä onkin sitten heti perään jo se neuvolalääkäri :)

rv 9+2 :heart:
 
Siis panadolin suhteen on toki vaarana yliannostuksessa, että maksa posahtaa. Kyseinen lääke on siis maksatoksinen eli maksalle myrkyllinen.
Mut oonpas työssäni silloin tällöin nähnyt isoille (aikuisten kokoisille) lapsille määrättävän panadolia suonensisäisesti 1g x4 eli ei se 3g tai 4g lyhyen aikaa käytettynä aikuisilla maksaa tuhoa, jos siis ei ole mitään vajaatoimintaa kyseisen elimen suhteen. MUTTA siis meillähän työpaikalla lääkkeet määrää aina erikoislääkäri joka on tarkkaan laskenut turvalliset lääkemäärät, joten kenenkään ei missään nimessä kannata omin päin sitä 3g ylittää vrk:n sisällä.
Käsikauppalääkkeisiin usein laitetaan alemmat myrkytysrajat, jotta ihmiset eivät niitä taatusti ottaisi liikaa. Jos siis lääkäri määrää 3g, niin kyllähän sen silloin pitäisi olla täysin turvallista.
Paracetamol riippuvuus. Ehkä lääkärit tarkoittavat sitä, että yleensäkin särkylääkkeiden ottamiseen voi jäädä koukkuun (siis myös panadolin), joten varmasti se siis on ihan totta. Panadolin ei itsessään pitäis sisältää mitään koukuttavaa ainetta, ainakaan pharmacan mukaan, joten esim. kuumeeseen lyhyen aikaa käytettynä ei varmasti pitäis mitään riippuvuutta tulla.

Mut nyt lääkäriin. Tietääkö joku pitäiskö aina jo näillä mun viikoilla saada lääkärin kuuluviin sydänäänet?? Oon ihan kohtuu hoikka ruumiinrakenteelta, joten kohtua ei pitäis joutua kaivelemaan. Jostain syystä taas hermostuttaa...

Tiijona & nuppu 10+3
 
Eiks muut oo nälkäsiä? MÄ KUOLEN NÄLKÄÄN!!

Luulin voivani olla työpäivän kevyesti hedelmillä ja jugurtilla, aamulla söin puuron ja kahvin. Tuntuu, et liikaa tulee aina syötyä, mut en vaan nyt voi melkein paikallaan olla, kun on niin järkyttävä nälkä! Pari tuntia kestää ravinnotta, sitten tulee niin paha olo, ettei väliä....taidan pyörtyä tänne.
 
Itse kirjoittelen tuolla tammikuisissa, mutta välillä selailen näitäkin juttuja :) Sen verran haluun kommentoida niille, jotka kärsii pahoinvoinnista, että jos olo tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä niin pyytäkää päästä nesteytykseen! tai pyytäkää pahoinvointilääkettä. itse olen onnekas ja kuulun 1 % ryhmään, jotka luultavasti oksentaa koko raskausajan! oma oksentelu alkoi viikolla 5+5 ja siitä lähtien onkin jatkunu. ja viikkoja nytten 19+3. juuri tämä aamuna kotiuduinkin taas tiputuksesta. yhteensä olen siellä viisi kertaa ollut. Viikoilla 11, 17, 17,18, ja nyt 19. Että jos tuntuu yhtään siltä niin pyytäkää lähetettä tiputukseen, voin kertoo et muuten elämä tuntuu aika ylitsepääsemättömältä, jos pää on jatkuvasti pöntössä.

Mutta hyviä vointeja teille mammat!

Niiiiskuneiti ja mötkö 19+3, tammikuisista :)
 
Onnea ultratuille! Ja jännä, että vois jo viikolla 9+ tuntea liikkeet! Hurjaa.

Mymosalle tsemppiä huomiseen. Ite oon samassa junassa :) Onneks aika on heti aamusta.

Sandemar, on nälkä! Syön kunnon lounaan töissä, mutta jo kolmen jälkeen alkaa heikottaa ja huono olo tulla. Töissä on tarjolla hedelmiä ja yleensä syön semmoisen. Mutta koska mulla usein töiden jälkeen on joku harrastus, niin syön lisäksi leipää ja sitten on niitä kasvisshotteja. Tosin nyt tekee mieli hampurilaista ja ehkä semmoisen käyn syömässä ennen iltamenoja...

Kahvia juon iltapäivällä kupillisen, koska muuten nukahdan työpöydän ääreen. Ei se kyl maistu.

Ruokasuositusten suhteen oon aika vapaamielinen. Syön home- ja tuorejuustoja, tarkistan vain, että ne on valmistettu pastöroidusta maidosta. Koska käyn päivittäin "ulkona" lounaalla, niin syön siellä ihan tyynesti myös salaattia. Kyllähän ne ravintoloissa vihannekset pesee. Ulkomaanmatka tule suuntautumaan Kiinaan ja siellä pitää sitten vähän tarkempi olla. Tuoresalaattia siellä ei tarjotakaan, vaan kaikki on kuumennettua, että sinänsä helppoa. Normielämässä syön aika paljon riistaa ja nyt jo on ikävä kaikkia ihania punertavia paisteja... Pitää tehdä puoli vuotta käristystä ja lihakeittoa, mälsää.

Midian suosikki kebab salaatilla on tosi hyvää!!!

Toivottavasti Puppa saisit nyt heti sen ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan!

Ruokasuositukset: Saatiin taas eilen se lappunen terkkarilta mitä pitäis välttää. Esikoista oottaessani olin kyllä aika vapain mielin enkä stressannut sen kummemmin. Kokista join melko paljon ja homejuusto&ranskankerma oli sellasia mitä ois voinu syödä vaikka kuinka. Ulkona syödessä söin myös ihan vapaasti ja ihan terve tapaus tuo pikkukaveri on :). Myönnän myös juoneeni pari pisaraa kuoharia enkä ota siitä huonoa omaatuntoa. Tupakkaa en minäkään missään nimessä polttaisi, tosin en muutenkaan polta kuin viihteellä ollessa niin se ei tuota ongelmia. Ja humalan juominen raskaana ollessa on mun mielestä anteeksiantamatonta :/. Kerran oleln nähnyt naisen umpikännissä vatsa pystyssä ja pistihän se vihaksi :(. Varsinkin silloin kun esikoista oltiin jo yritetty pari vuotta eikä tulosta näkynyt niin kaiken tuollaisen näkeminen suututti aivan hirveästi.

).( Paluu arkeen. Miehen kesälomat on lusittu ja se lähti tänään töihin. Yllättävän hyvin oon kuitenkin jaksanu. Nukuttiin pikkukaverin kanssa kolmen tunnin päikkärit aamupäivällä :). Täällä on ihanan aurinkoinen syyssää ja yritän siitä imeä energiaa. Iltojen pimeys masentaa jo tosi paljon. En yhtään tykkää syksystä kun tulee niin pimeetä ja kaikki energiat valuu pois. D-vitamiinit pitäis alottaa niin ne piristäis varmaan jonkin verran.

Adalmis ja kerttu 9+6
 
Meillä oli tänään neuvola! 1,5h meni siellä, huhhuh! Kaikki tiedot täytettiin uudelleen ja siinä meni tietenkin paperitöissä aikaa. Nyt odottelen sitten kutsua varhaisultraan... sitten seuraava ultra onkin se np-ultra... mites muut, aiotteko osallistua veriseulaan myös? Me ei osallistuttu esikoisen kanssa, eikä osallistuta nytkään. Virhemarginaali on siinä melko suuri ja lähipiirissäni on henkilöitä, jotka ovat väärän tuloksen takia kärvistelleet mooooonta viikkoa ennenkuin lapsivesitutkimuksessa tms. kaikki on todettu normaaliksi... eli oman mielenrauhan takia EN osallistu seuloihin. Luotan siihen, että kyllä rakenneultrassa viimeistään suuret rakennepoikkeavuudet huomataan jne. Enkä tekisi joka tapauksessa aborttia, vaikka down-riski olisi kohollakin...

Np-ultra tehtiin esikoisesta v.2009 ainakin täälläpäin ihan vatsan päältä..mun mielestä on hassua, että jossain tehdään sisäkautta!!!:) Saa nähdä mikä on sitten käytäntö tänä päivänä. Tosin kyllä ilmeisesti mikäli olisi ylipainoa saatetaan se tehdä täälläkin alakautta. Np-ultra tehdään täällä rv12-12+6.

Virtsanäyte täytyy viedä labraan ja verikokeessa käydä, mutta ajankohdalla ei ole väliä, kun ei osallistuta tuohon seulaan.

Sydänääniä ei täällä kuunnella neuvolassa kuin aikaisintaan rv 10+. Joten niitä ei vielä lähdetty yrittämäänkään...

Jännityksellä nyt sit vaan odotellaan sitä kutsua tosiaan ultraan ja toivotaan, et se tulis pian!!!:) Ja katsotaan sitten miten nämä viikot määräytyy. Neuvolatädin kanssa oli puhetta, että jos np-ultra olis sit vasta meidän reissun jälkeen niin voin ennen sitä mennä kuuntelemaan sydänääniä neuvolaan... ultraa siellä ei ole.

Tänään on ollut TOSI HUONO OLO!:x Etoo koko ajan ja välillä on kuuma ja välillä kylmä ja väsyttää IHAN SIKANA! Onneks mies lähti esikoisen kanssa käymään mummolassa ja mä pakottaudun koirien kanssa lenkille, että saan päivän raittiin ilman annoksen sekä liikunta-annoksen! Salille ei vaan millään saa raahauduttua...

Chamon ja Nasu 6+3
 
Nälästä. Itellä tuntuu, että pari tuntia on tällä hetkellä hyvä syönti väli jos haluaa pahoinvoinnin välttää. Ja siis syömisiksi ei riitä esim. banaani tai jogurtti vaan ruisleipää ja jotain sen lisäksi syötävä, että nälkä pysyy pois! Kyllähän tässä päivittäinen ruokamäärä väkisinkin on hieman kasvanut, mutta niin kauan kuin pahoinvointia on aion kyllä hyvällä omallatunnolla syödä :) Sitten jos pahoinvointi helpottaa voi taas alkaa katsomaan ruokamääriä ettei aivan kauheasti pääse lihomaan :D

Lääkkeistä. Itte välttelen kaikkia lääkkeitä nyt raskaana, tosin parasetamolia on varulta kaapissa. Mieluummin koitan esim. nukkua jos on päänsärkyä ja jalka yms. särkyihin käytän lämpötyynyä.. Enkä siis usko että lapselle pienistä määristä särkylääkettä tms. mitään tulisi, mutta mieluummin vältän kaikki turhat riskit jotka helposti voi.

Ruokasuositukset.
Eipä noita aivan kauheasti ole tullut kateltua.. Pesen toki vihannekset aiempaa tarkemmin ja huolehdin että ruoka on kunnolla kypsää, mutta esim. maksaa syön välillä useammin kuin saisi.. Ja tuorejuustoa tulee kans syötyä ja juustoja muutenkin.. Jotenkin nuo suositukset menee paikoitellen ihan överiksi ja kun miettii mitä ihmiset on aiemmin syöneet ja saaneet terveitä lapsia niin luotan maalaisjärkeen tässä asiassa. Yleisesti ottaen syödään kyllä paljon kotiruokaa ja kaupassa tulee kateltua vähän ylimääräisiä aineita sisältäviä tuotteita..

(.) Ensimmäinen neuvola oli eilen ja oli kyllä juuri sellaista tenttausta kun olin ajatellutkin ja lappusia sain kasan mukaan. Kuunneltiin myös sydänäänet ja hyvin kuuluivat:heart: Lääkärineuvola olisi parin viikon päästä ja ultra 28.9.
Pahoinvointi on ollut tänään tiessään, saapa nähä onko vain väliaikaista.. Turvotus sen sijaan on ja pysyy ja maha on aivan järkky pallo :D Ostin viimein parit mammahousutkin ja oli kyllä ihanat jalassa kun ei mahaa yhtään puristaneet!

Mutta nyt ruuanlaittoon. Nousee vesi kielelle jo kun ajatteleekin perunamuusia :popcorn:

hallaneito 9+3
 
mymosa
Veriseulalla vissiin meinataan sitä mikä otetaan np-ultran yhteydessä? joo, kaikista olen käynyt ja käyn nytkin. Tokihan np-tulos jo itsessään antaa suuntaa..
Toivon, ettei siellä mitään niin radikaalia olisi, että joutuisi miettimään keskeytystä.
 
Tänään neuvolassa käyty LA 23.4 TYKS 27-vuotias ja toinen lapsi esikoispoika 7kk
edelleen veristä vuotoa...mutta sanos että turha mennä ultraan, saan toki mennä, mutta normi ultra on lokakuussa ja jos ekastakin oli niin varmaan samasta syystä tästäkin. eihän sille ees mitään voisi tehdä joten näillä mennään :)

verenpaineet oli taas kovin matalat..verikokeet oottaa se seula ja muut hb.t ym labrakokeita.

Paha olo on sillasta 24/7 väsyttävää oksetus oksetus nälkä oksetus oloa :DD
 
Huomenia!

Aamut on mun juttu.Pahoinvointi alkaa vasta iltäpäivää kohden.Väsymys on vallitseva.Päiväunet auttaa hetken ja sitten 9 illalla nukkumaan.

lääkkeistä: Pääkipuun Paracetamolia,mutta en kyllä kärsi migreenistä,niin sitten otettava vaikka Buranaa.Tuskin 1-2 tabl. on vaaraksi.Kipu enemmänkin on haitaksi pikkuiselle.
Onhan monia sairauksia,joissa lääkitystä on jatkettava raskaudenkin aikana

ruokarajoituksia: Pikkasen voi miettiä,mitä syö.mutta Suomessa kai aika turvallista syödä miltein normaalisti.Maksaruokia en muutenkaan syö,saatikka raakaa lihaa.Kahvi onneksi ei maistu entiseen tapaan.2kuppia riittää päivässä.

veriseula: Aion osallistua ja jos tarvetta lisätutkimuksiin ,niin menen.Ikää on jo riskiryhmän verran.Jotenkin vain haluaa tietää.Kaikista raskauksista olen ollut seulassa.

misteli83: Toivotaan ,että vuotelut loppuu.On tää yhtä pelon kanssa olemista.: /

mymosa: Tulehan kertomaan ultra-kuulumiset=)

Meillä vallitsee täys kaaos.Matkalaukkut ja silitystä odottavat vaatteet vallanneet huushollin.Aikalailla selän päälle ottaa tuo silitys.
Marmatan sen verran.että nuo äijät vain lähtevät matkalle.Lentoaikaa kyseltiin vasta eilen ja ym.Hyvä kun edes tietää,minne ollaan menossa.
Olisi ihana lähteä niin,että JOKU olisi pakannut ja huolehtinut kaiken ,ettei tarvitsisi muuta kuin nousta koneeseen.:kieh:( nää hormonit)...:saint:

huomenna taitaa poksahtaa täällä..

luosto rv 6+6 ?:heart:
 
Jassåå mulla oli vihlontaa ja vaaleanpunaista vuotoa niissä tulehduksissa mitä on ollut. Kannattaa käydä tarkastaan ettei kyse ole mistään sellasesta.

Ruoka&muut tavat
Mä olin aika rento odottaja kahden ekan kohdalla mut nyt kun on kaksi keskenmenoa taustalla ja lisää ikää ja tietoa niin olen hysteerinen. Eli kahessa ekassa raskaudessa otin lasilliset punaviiniä sillon tällön ruoan kanssa mut nyt en kyl ota. Ruoan kans olin myös aika lepsu mut nyt olen tarkempi. Tupakkaa olen polttanut mutta lopettanut joka raskauden ajaksi. Nyt ollut muutenkin polttamatta kohta 9kk eli tumppasin nyt lopullisesti enkä vain raskauden vuoksi. Mun mielestä polttaminen odotusaikana ei ole mitenkään hyväksyttävää eikä oikein kyl imetysaikanakaan.

(.) eilen oli eka neuvola ja kauhea nippu papereita sieltä tuli mukaan. Sydänääniä ei saatu kuuluun mut en ole siitä huolissani kun kuitenkin toissa päivänä oli virkee kaveri ultrassa ja kohtu on taakse päin kallistunut joten eiköhän ne sieltä ala löytyä. Ens viikolla on lääkärineuvola ja nyt pitäisi varat aika ultraan. En mene siihen veriseulontaan ja np ultraan, otan ihan vaan sen normin kun mullakin on kokemuksia kavereiden kautta siitä et ollaanv viikko tolkulla huolissaan turhan vuoksi. Rakenneultra sit kertoo enemmän ja paremmin et onko kaikki vauvalla hyvin. Ainakin on positiivistä et on vielä pahoinvointia kun keskenmenossa sekin loppui tyystin ja nyt ollaan jo ylitetty se raja :)

Champion ja Martta 10+1
 

Yhteistyössä