~~ HUHTIKUUN HELMET 2012 *syyskuussa* ~~

Hello mammat

Vkl mennyt kipeenä, onneksi vain minä olen sairastanut. Nyt mies lähössä taas reissuun, toivottavasti muksut ei sillä aikaa sairastu, kun ei tää omakaan olo vielä voiton puolella ole. Räkää on vaikka muille jakaa.

Vuodot: lääkäri tosiaan totesi mulle, että todella yleistä on alkuraskauden vuodot. Meinas kyllä mös, että hyvä aina selvittää, että mistä vuotaa ja sit voi olla rauhassa. Neuvona anto, että sillon kun vuotaa niin pitää olla ihan rauhaksiin ja kun ei vuoda, niin ihan normaalisti. Luetteli useita, mistä vuodot voi tulla, mutta kyllä ne aina pelottaa ja pelottaa hieman vaikka tietää mistä ne tuleekin ja on nähnyt, että vauva voi hyvin.

Itseäni on nyt alkanut jännittään se nt-ultra, että onko massun kohta normalisoitunut. Luin vauva-kirjasta, että näillä viikoilla pitäisikin vielä olla osien tunkeutunut sinne napanuoraan ja viikoilla 11 ja 12 pitäs palautua takaisin. Toivottavasti näin käy. Muuten pelottaa ja hurjasti.

Nt-ultran jälkeen kerron sitten varmaan pojille ja töihin ilouutisen=)

Katsoin tänään kirppiksellä kaksostenrattaita ja teki jo mieli ostaa, kun oli halvalla Emmaljungan hyväkuntoset, mutta en sitten vielä uskaltanut. Aika paljon noita näyttää olevan käytettynä myynnissä, mutta voipi olla silti, että uudet ostetaan...saahan ne sitten hyvin myytyä. Meillä ikäeroa tulee kyllä reilu 2 ja puol vuotta, mutta kun tuo kuopus on sen verran letkeä lanteinen poju, niin en usko hänen sillon vielä jaksavan seistä vaunuissa.

Värkkäsin tänään myös neuvolakorttiin päälliset, tuli kiva, syyskäsityöinspis on iskenyt muhun ja etenkin siskon tulevalle tytölle tulee tehtyä kaikkea.

Ja sitten leffan pariin, telkusta ei tuu mitään! Tacolautanen odottaa:popcorn:. Seuraava neuvolakerta taas kauhistuttaa...Meillä muuten lääkäri viikolla 12 ja ultra myös. Sitä ennen on 1 vko aikasemmin pitänyt käydä seulaverikokeessa, jos siis osallistuu ja tulokset saa sitten ultrassa.

Mukavaa alkavaa viikkoa ja vuodoile stop!

Pomppuli ja muru 10 + 2
 
Voimia kaikille suruja kohdanneille! :hug:

En ole nyt vähään aikaan tänne uskaltanut kirjoitella, kun en yhtään tiedä ollaanko masussa enää elossa... :( Viikolla 6+5 ultrattiin kohdunulkoisen poissulkemiseksi ja silloin oli kaikki kunnossa ja pikkuisen sydän löi kiivaasti :heart:

Mulla on tähän astikin ollut tosi vähäiset oireet, lievää kuvotusta osan päivää, vähän välillä nipistellyt vatsasta, rinnat hieman arat. Nyt sitten nuo kaikki oireet on pikkuhiljaa hiipuneet...:confused: Vuotoa ei ole ollut, mutta jotenkin sitä vain pelkää (oireetonta)keskenmenoa... Eka neuvola on torstaina, mutta sielläkään ei kuulemma ole laitteita, millä tarkistettaisiin onko pikkuinen elossa! Sydänäänet koittavat kuunnella, mutta neuvolatäti varoitti, ettei näin alussa välttämättä vielä kuulla niitäkään - ja silti kaikki voi olla ihan kunnossa. Jotenkin ihan hassu olo... Jos torstaina ei kuulu mitään, niin sitten varmaan koitan varailla aikaa yksityiseltä ihan oman mielenterveyden takia.

).( Mulla siis hyvin vähäiset oireet ja mahakin vielä lähes entisissä mitoissa! Mut johtuiskohan se vaan siitä, että tää on ensimmäinen lapsi...? Toivottavasti vauvalla kaikki kunnossa ja mahakin alkaisi tästä pian muuttua :) Noita teidän masukuvia on ihana katsella ja samalla haaveilla itse tuollaisesta!

Nyyti 9+0
 
jassåå mulla oli viime raskaudessa just alussa sen vuoksi vuotoa..tosin mulla vuoto jatku johonkin tosi pitkälle tais viel viikolla 25 olla.....ja kyllä hermostutti aina kun tulikin vähän enemmän :) nyt alkanut sama homma ja vähän vielä runsaampana ..katsotaan..

tänään oli piiitkästä aikaa ei niin paha olo päivä :) Oltiin pienen kanssa oikeen turunpäivilläkin ja taas tuli tuhlattua pojalle villapukuun (mitkä muuten maksaa ihan sikana!!) mutta ovat kyllä ihanan pehmeitä ja lämpimiä :)

mä en millään jaksais oottaa ens ultraan !

Misteli ja pikkupilvi rv 9

ja Nyyti84 toivotaan vaan että oireet on alkanu helpottaa :) mulle ainakin viime raskaudessa tuli sillasia hetkiä kun ei yhtään tuntenu olevansa raskaana :) Ollaan muuten ihan samoilla viikoilla ja päivillä :) esikoisestamulla alkoi maha nkyä vasta viikoilla 25---> eli ei kiiretttä :) eikä mahaa vielä huomaamitenkään :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nyyti84
Misteli:Mekin oltiin Heikin markkinoilla ja mäkin ihastelin noita villapukuja. En kuitenkaan
raaskinut ostaa kun mun äiti on luvannut kutoa villapöksyt, paita onkin jo valmis :)

Tänne ei kuulu ihmeempiä. Huonoa oloa edelleen :/ Odottelen että loppuis jo kun viikkojakin tänään jo
12+0 :heart: Tosi nopeesti menee nyt aika, paljon nopeempaa kun esikoista odotellessa. Nyt nachoja ja salsaa :)

-Linn ja Salamatkustaja-
 
Linn :)hitsi kun on enempikin täältäpäin niin vois tehä joku kerta oikee tapaamisen tänne turkuun :)
Mä oon kans ite kutonut parit villahousut ja ostanut aika monet villapökät kun kestoillessa ne on tosi hyviä.Ton kokopuvun kyl ostin ihan nyt talveks käyttöön unille ja ulkoiluun :)Poika vaan kasvaa silmissä että ei oikeen tiiä minkäkokosia vaatteita sitä tekis ja ostelis kun kaik menee pieneksi :D nyt päädyin 90 jos menis tän koko talven :)
 
Moi vaan! Täällä yksi uusi ilmoittautuu vaikka tuntuu, että täällä kaikki muut on jo vanhoja tuttuja :) Esikoista odotan, ikää 34v. ja LA 30.4. Synnytyssairaala TAYS. Tällä hetkellä 7+6 menossa. Vähän jännittäviä hetkiä koettu koko viikko; ensin maanantaina varhaisultra (kaikki ok), torstaina alkoi vuoto, joka tosin tyrehtyi melko pian ja oli ruskehtavaa. Kävin myöhemmin saman päivänä uudestaan ultrassa (yksityisellä) ja edelleen kaikki pikkuisella ok. Torstain jälkeen tullut pienen pientä tuhruttelua, mutta tänään ei enää mitään. Perjantaina mulla oli kaiken lisäks neuvolan ensikäynti. Näistä vuodoista ja tuhrutteluista kerroin, mutta hoitajan mukaan ei pidä huolestua, jollei ole punaista ja hyytymiä. Silti jännittää ja pelottaa, kun seuraava käynti ja ultra on vasta 4 viikon päästä. Mietin tässä yksityiselle menoakin, jos vuodot/tuhruttelut jatkuu. Miten olette itse suhtautuneet? Oletteko käyneet ylimääräisissä ultrissa jo näin alkuvaiheessa, omalla rahalla?

Miten on muuten muilla liikunnan laita? Neuvolassa sanoivat, että pitäisi liikkua joka päivä, vähintään 30min. Suositteli jatkamaan myös urheilulajeja (jumppaa, juoksua, spinningiä) ihan normaalisti, kunhan vatsan alueelle ei osu potkuja tms. Itsellä on kyllä niin veto poissa ja oksettaa melkein ympäri vuorokauden, että ei tekis mieli mennä mitään hikijumppaa vetämään. Ja sitten toisaalta sanottiin, että syke ei saisi nousta yli 150:n ja pitää urheilla oman tuntemuksen mukaan. Kyllä itselläni ainakin syke nousee helposti yli tuon juostessa tai jumpassa. Kävellä oon koittanut enemmän (hyötyliikuntaa), mut varsinaisesti kuntoileen en ole pystynyt. Olin hieman ihmeissänikin, kun sitä liikuntaa niin ylikorostettiin.
 
Huppa: täällä peltään ihan samaa ja jos se täti sattuu olemaan joku hirvee paasaaja niin paha mieli kyl jäis.. huomenna siis neuvola!
Lilie: mulla tuli pari viikkoa sitten ihan kirkasta verta ehkä teelusikallisen verran, ei kipuja tms, joten päätin odottaa ultraan mut nyt oon päättäny käydä yksityisellä ultrassa jos neukus ei saa mitään "todisteita" saa onko alkio elossa jne. Tai onko siel ylipäänsä ketään, välillä tuntuu ei ole.. :(

Niin ja tervetuloa! :)
 
Lilie: tervetuloa :)

Me saadaan jo ensimmäinen "vauvatavara" kotiin, varmaan viikon sisään pitää hakea se.. Nimittäin miehen veljen tytöltä jää turvakaukalo ja soittivat että saadaan hakea pois kun ovat ostaneet tytölle jo seuraavan mallin :) Merkkiä en nyt muista mut se on se missä alusta on autossa kiinni ja kaukalo vaan napsautetaan siihen kiinni :) Ihan kiva kun SAADAAN se, maksaa nimittäin reilu 150€ uutena se.. Ja just tuollaisesta haaveilinkin :) Mitään en itse ole vielä vauvalle ostanut..

rv 11+1
 
Tervetuoloa uusille! :wave:

Voimia kaikille joilla vuodot aiheuttavat epätietoisuutta, toivottavasti on harmitonta vaikka varmasti vuodot säikäyttää.

Ylimääräiset ultrat esikoisesta kävin viikolla 8 yksityisellä koska halusin tietää mahdollisimman nopeasti et onko kaikki ok. Tässä raskaudessa ei mennä kun kunnallisiin. Ehkä tähän päätökseen nyt päädyttiin osaltaan sen takia et ultra maksoi 130e, eikä nyt oo sellasta jännitystä kun ekan kohalla. Tietty voisin harkita jos ois vaikka vuotoja.

Liikunta Heh, vois sanoo et pikkasen aktiivisempi vois olla :D Tulee ulkoiltua kerran päivässä lapsen kanssa, mut en mä nyt aina vedä mitään hiki lenkkiä. Välillä istuskellaan rannassa ja nuuhkitaan tuulia, ja toisinaan vaunuillaan reippaita lenkkejä. Ehkä kun liikunta ei oo elämäntapa ni se jää helpommin vähemmälle, niille ketkä on liikkunu paljon ennen raskautta ni varmaan harrastus liikunnan parissa jatkuu tiiviisti, näin voisin kuvitella. Sen kyllä oon huomannu et jos ulos ei mee päivittäin ni tulee ihan sellanen tunne et tukehtuu ja ilma loppuu täältä sisältä, ehkä tähän on syynä myös se et kaikki hajut/tuoksut on tehny nyt niin pahaa.

Onkohan tästä ollut jo puhetta..no kysytään kuitenkin. Oletteko pitäneet jonkinlaista raskauspäiväkirjaa? Esikoisesta olin ahkera kirjoittamaan kaikesta, kokemuksista ja tunnoista, mut nyt on vähän jäänyt..nyt on kyllä hauska lukea vaikka miehen mietteitä erivaiheissa raskautta, eihän niitä jälkikäteen muuten muista :)

Aurinkoista viikonalkua kaikille!
Inger 9+6
 
Lilie Tervetuloa! Ei täällä niin kauheen kauaa ole itsekkään vielä tultu oltua, mutta koukkuun, ainakin lukemisen osalta, on jo jääty. =)

Huppa&Löllöttelijä Toivottavasti teillekkin osuu kivat neuvolan tädit. Ja mitä tulee siihen punnitukseen ni meillä ainakan th sanoi että "nämä lukemat,jos mitkä ovat niitä valtion salaisuuksia". :D
Ja pakotti miehenkin puntarille, vaikka tämä yrittikin olla menemättä sillä verukkeella että eihän yli 100kilosia enää punnita neuvololoissa. :D
Mutta ei suostunu th kertomaan meille mitä toinen painaa. :D

JosefiaOih! Ihanaa kun saatte jo ensimmäisen konkreettisen esineen jo kotiin. Me ei olla vielä kerrottu suvulle raskaudesta, mutta uskoisin että kun uutinen päästetään ääneen niin mekin saadaan mun veljen tyttöjen vanhoja tavaroita, just esim kaukalo. Sitä kun tarvii sit kuitenki sen verran vähän ni ei kauheesti viitteis sen hankkimiseen tuhlata ylimäärästä rahaa, kun sen varmasti saa lainaankin. Kun ei mitää ihan halppis juttujakaan haluta ostaa, ihan vaa turvallisuuden ja käytännöllisyyden takia.

Misteli&Linn Saanen ilmoittautua sit kans mukaan jos meinaatte jotain tapaamista järjestää Turun seutulaisille.... :)

:heart:9+3:heart:
 
Tervetuloa Lilie!

Liikunnasta voishan sitä enempi jaksaa liikkua, mutta on nii yyber vetämätön olo ettei oo oiken jaksanu mitää:ashamed:
Miehen siskon kanssa puhuttii jos aloitettas tuo vesijumppa:D

Perjantaina nt-ultraan...menis nyt äkkiä tää viikko=)

rv 11+5
 
Ylimääräiset ultrat: Esikoisesta kävin 9+0 viikolla ja tästä raskaudesta 7+2 viikolla varhaisultrassa. Halusin vaan varmistaa, että kaikki oli hyvin ja saada tietooni sikiöiden lukumäärän. Nyt kiinnostais myös 4d-ultra, kun tämä todennäköisesti jää viimeiseksi raskaudekseni. Mutta katotaan nyt :)

Tänään olis np-ultra, jee ja jaiks!!! Tsempit muillekin tänään ultraan meneville, meitä oli hyvä joukkio menossa tänään :)

Ceali 11+6
 
Huomenta kaikille!

Lilie tervetuloa!

Misteli, Linn ja Aobhinn minäkin voisin ilmoittautua mukaan Turun tapaamiseen sitten kuin sen aika on.

Voi kuinka monella on tänään ultra, mäkin haluan jo! :p Vielä pitää kärvistellä yli viikko. :ashamed:

Liikunnasta: Ihan hirveän aktiivinen en ole liikkumaan. Teen enemmän piha-puutarhahommia ja tietenkin tulee pyöräilyä esikoisen kanssa.

Eilen meinasin paljastua kun anoppi oli käymässä... Sain vielä pidettyä salaisuuden.. Kerrotaan sitten lähempänä joulua. Nyt on isovanhemmilla murheita omastakin takaa niin ei tarvitse enää tätä raskautta murehtia.

ON: Mun pahoinvointi on kadonnut jonnekin. Kuka tunnustaa saaneensa sen? Ei tarvitse palauttaa... :D Vähän mietityttää että olenko enää raskaana kun en voi enää pahoin. Tosin vessassa saa juosta ihan normaaliin tyyliin ja maha kasvaa silmissä vaikka turvotus onkin jo hävinnyt.

M1n1 ja Toivo 10+1
 
Moikka kaikille :wave:
Isot halaukset menetyksen kohdanneille :hug:
Onnittelut uusille ja ultrassa kävijöille ihanista uutisista :heart:
(.) Jee mun ei tod.näk tartte mennä sokerirasitukseen, kun neuvolan täti sanoi että riittää kun mittailen kotona sokereita 3 kertaa viikossa. Tänäänkin paasto oli vaan 4.6 ja tunti aamupalan jälkeen 4.9 :) no mutta, ei sillä ettäkö taas olis tämä viikko alkanu helposti, iski sitten VTI (virtsatie infektio).

Sale81 & Pupu 11+0 poks :heart:
 
Heipparallaa taas!

Eikä, taas yksi tippunut ketjusta:| Paljon voimia jatkoon:hug:

Lilielle onnea ja tervetuloa ketjuun=) Kyselit ultrista, itse kävin ekan kerran rv6+0 yksityisellä perheneuvolassa ja saatiin kaupan päälle toinenkin ultra rv8, kun kätilö ensin sanoi, ettei vielä varmasti sykettä löydetä (vaikka sit löytyikin, niin saatiin silti mennä uudelleenkin nuppusta ihailemaan). Kolmannenkin varhaisultran kävin ja silloin lapsettomuuspolilla rv7, kun tää vaavi sai hoidoilla alkunsa. Kun sitten lasketaan vielä normaali kunnan tarjoama np-ultra rv11, niin ekan kolmanneksen aikana ehdittiin meidän pieni nähdä 4kertaa:D Mun mielestä yksityiselä käynti kannattaa, jos vähänkin huolettaa. Onpahan sit mielestä pois. Niin ja vuodoista sen verran, että mäkin vuotelen aina vähän väliä (tosin viimeksi rv10+jotain) ja mulla sisätutkimuksessa lääkäri sanoi kohdunsuun olevan röpyläinen ja sen vuoksi vuotavan. Ja mulla on välillä ollut vuoto ihan kunnolla veristä, mut vuodot ei siis tule itse kohdusta.

Onnea jassåålle kivoista ultrakuulumisista ja bluebabylle doppler-sykkeestä! Ja oliko vielä joku muukin, jota sai onnitella? Onnea joka tapauksessa kaikille kivoja uutisia saaneille:heart:

Liikunnasta, en mä ainakaan kykene kovinkaan ihmeelliseen fyysiseen suoritukseen ilman kauheaa läähätystä ja pyörtymisen tunnetta. Eli mulle raskausajan liikunnaksi riittäkööt uiminen/vesijumpat, kuntosali, kävely ja jos vaan nyt Helsingistä löydän jonkun paikan, niin mammapilatekseen/-joogaan olis kiva osallistua. Tietääkö kukaan kivaa paikkaa Helsingistä, jossa olis mahdollista esim. se mammajooga? Oon yrittänyt googletella, mut en oikein tahdo löytää netistä mitään ryhmää ja aikoja. Tai sit vaan en osaa etsiä oikeesta paikkaa...

Mun pitää soittaa vartin päästä Hesan neuvolaan, kun sinne muutto on nyt viikonloppuna. Pitänee varata myös se sokerirasitus, yöks (12h paasto..)!

Masun kasvusta - ei edelleenkään näy muille kuin niille, jotka tosi hyvin mun mahan normaalikoon tuntee. Se edelleenkin näyttää sellaiselta löysältä pikku pömppikseltä, mut esim. mies ja mun hyvät ystävät kyllä heti näkee masun vauvamahana. Ja rinnat on kyl kans kasvanu paljon!

Mut nyt valmistautumaan neuvolapuheluun:)

Tiijona & nuppu :heart:12+1:heart: (eilen poksui :))
 
Tervetuloa Lilie! Mukavaa kun on paljon kirjoittajia.

Nyt käyty verikokeissa ja palkitsin itseni Tobleronepatukalla ja iloisena olen huomannut, että suklaan kanssa maittaa myös kahvi=)

Oireet: Pahoinvointi melkein hävinnyt, turvotus laskenut, välillä tuntuu kuin ei olisikaan raskaana, tavallaan seesteistä keskiraskautta ootellessa ja tavallaan jaiks mitä täänyt on.

Liikunnasta: koitan käydä ainakin 4 päivänä kunnon kävelyllä viikossa, mutta nyt meni kaksi viikkoa ihan penkin alle, kun mies reisussa ja olen vielä kipeä. Mutta jumppiin en enää saa itseäni ängettyä, ainakaan tässä alkuraskaudessa. Pitänee sanoo sopimus liikuntasaliin irti. Toisaalta ois kivempi sitten kun liukkaat alkaa tuo jumppatouhu.

Ylimääräiset ultrat: tosiaan nyt verenvuodon takia kävin yksityisellä, joskin Tampereella olisi kyllä päässyt tayssiinkin, kun tuohon liittyi kovia kipuja. Tai meidän työterveyslääkäri kirjoittaa ainakin herkästi lähetteen. Mutta en pystynyt odottamaan ja kun ykistyiselle pääsi heti, niin menin. Työterveyslääkärin kautta olisi hommaan mennyt koko päivä, jonotuksineen yms. Lisäksi mun oma vakuutus korvaa nämä, joten silläkään ei sit ollut hinnalla väliä. Koskiklinikalla jäi muuten 102 euroa maksettavaksi kelakorvausten jälkeen lääkärin tutkimuksesta ja ultrasta.

Nyt töitä...pikkasen kiirettä pukkais.

Pomppuli ja muru 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas kaikille!
Onnea hienoista ultrakuulumisista kaikille ultrassa jo käyneille:)Toivotaan, ettei joukosta putoa enää ketään pois!Täällä alkaa vähitellen olotila olemaan kohtuullisen hyvä, enää ei tarvitse nukkua jokaisessa mahdollisessa välillä, eikä pahoinvointiakaan juuri ole, paitsi silloin jos ruokailuväli venähtää liian pitkäksi. Ettei nyt liian hyvinkään menisi, niin tänään sain soiton sairaalasta, että haluaisivat tehdä vauvalle kromosomitutkimuksen, koska np-ultran ja veriseulan perusteella Downin syndrooman riski on kohonnut.. Miten tähän nyt sitten suhtauta?kauhee paniikki iski päälle, että näinkö tässä sit vielä käy, että vauvalla todetaan kehitysvamma.. tutkimuksiin toki mennään, mutta istukkatutkimuskin lisää keskenmenon riskiä. Onko teillä jollain kokemusta vastaavasta tutkimuksesta tai ylipäänsä tällaisesta kohonneesta riskistä?ei oo helppoa odotella tutkimuksiin pääsyä ensi viikkoon ja sitten vielä niitä tuloksia kenties montakin viikkoa:( sori, tuli vähän tällanen vuodatus tästä,mutta mä oon ihan pihalla..
 
mansikkasuulle :hug: ja toivotaan että terve vauva tulossa.. Kokemusta tosiaan ei ole minullakaan, joten en osaa auttaa :(

Ylinmääräiset ultrat: Esikoisesta en käynyt, en osannut pelätä mitään kun en mitään mistään tiennytkään :) Kuopuksesta kävin ar- ultrassa rv 7+, pelkäsin lähinnä tuulimunaa ja nyt tästä kävin rv 7+ (ultran mukaan 6+) kun pelkäsin vähän kaikkea : / Tieto lisää tuskaa.. :whistle: Toistaiseksi on luvattu ultran mukaan että kaikki kunnossa, seuraavana on nt- ultra 2 viikon päästä, se kyllä kieltmättä jännittää.. Onneksi mies pääsee mukaan, viimeksi lääkäri ultrasi rv 10+ ja mies ei ollut mukana, mutta onneksi kaikki oli kunnossa pienellä..

Oireet: väsymystä valitettavasti edelleen, mä niin odotan jotain ensimmäisen kolmanneksen jälkeen alkavaa virtapiikkiä =)

Mies iltavuorossa joten ilta lasten kanssa keskenään, huoh.. Jospa saisin siskon seuraks, vähän piristämään mun iltaa :)
 
Mansikkasuu: En osaa sanoa noista tutkimuksista, kun meillä ei ole pojista hälyttänyt, mutta erityislapsen äitinä voin tsempata, että onnellisempi en voisi pojastani olla, hän on kasvattanut meidän koko perhettä ihan uskomattomalla tavalla. Esikoinen ns. normaalina, aina jopa paljon kehitystä edellä menneenä ei ole yhtään sen rakkaampi kuin kuopuskaan. On toki päiviä, jolloin asiaan tuskastuu ja tulee olo, että miksei kehitys voi olla normaalia, mutta näitä hetkiä vastapainottaa lukuiset hetket, joita taas en ole samanlailla esikoisen kanssa kokenut. Toki meillä lapsi on arjessa hyvin läsnä ja ymmärtää asioita yms. Itseänikin pelottaisi jos lapsen kehitysvamma olisi paha, esim. olisi ihan omissa maailmoissa tai vaikeita elimillisä juttuja. Meillä kuitenkin täysin perusterve poika, menee vaan kehitys etiäpäin ihan omia polkujaan=) Mutta helppo tässä on toisia tsempata, itseäkin silti kovasti pelottaisi. Ja siis vielä, että meidän poikaa on nyt tutkittu melkein 2 vuotta, on tehty magneettitutkimukset, lukuisat verikokeet yms. yms. ja mitään syytä ei ole löydetty kehitysviiveelle, eli seuloissa tietysti voi jotakin löytyä, mutta paljon jää niiden ulkopuolelle. Ja vielä siitä, että meillä tämä prosessi tosiaan alkoi vähän alle kaksi vuotta sitten ja sanotaanko että vasta nyt alkaa olemaan sinut asian kanssa, eli onhan se toisaalta hyvä jos jo tietää mahdollisuuden raskausaikana, pystyy alkamaan jo prosessoimaan tilannetta ja taas toisalta elämä pienen kanssa näyttää ne elämän parhaat puolet, ikävimpiin vain pystyy varautumaan.

Ohhoh, tulipa sepustus, terapeuttista itsellekkin=)
 
Heippa!

Np-ultrassa käyty ja turvotus 0.9 . Mittaa kaverilla oli 52mm ja oli terhakkaan oloinen. Kaikki osat (sydän, masu, nenä, korvat jne.) löytyi. Menin siihen veriseulaankin, lähinnä haluan antaa tutkimuksiin dataa, en niinkään mieti sitä omakohtaista riskiä. By the way, vaikuttaisi siltä, että se ultraus tehdään joko sisäkautta tai vatsan päältä. Riippunee kätilöstä. Mulle on tehty nyt molemmilla tavoilla.

Mansikkasuu tuolla näytti olevan jossain semmoinen ketju, että "muita np-seulassa kiinnijääneitä". Sieltä varmaan löytyy kokemuksia aiheesta. Käsittääkseni se noussut riksi ei automaattisesti tarkoita mitään. Minulle kätilö sanoi, että hälytys tulee, jos kuuluu ryhmään 1/250 tai alle. Eli yhdellä 250stä on todettu kromosomipoikkeamia. Tsemppiä ja toivottavasti on terve vauva kuitenkin!

Oireet on oikeastaan olemattomat tällä hetkellä. Iltaisin väsyttää aiemmin kuin ennen ja joskus alavatsaa kiristelee. Öisin herään vatsakipuun, joka tuntuu kyl ruoansulatuselimistön ongelmalta. Itse asiassa mua taitaa närästää öisin.

Muiden ultrakuulumisia odottelen.
 
Me ollaan miehen kans puhuttu jo sillon ku esikoista odotettii, että jos olis vammainen lapsi tulossa ja tiedettäsi siitä nii keskeytetään raskaus.

Näin olen myös itse aina ajatellut.

Jokainen tekee, niinkuin itse näkee jaksavansa yms, ja erityislapsen kanssa elävät on hatun nostamisen arvoisia , vaikken ite siihen rupeais.:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jouskari-80

Yhteistyössä