¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Näin ensisynnyttäjänä, mutta jo äitinä, mua jännittää synnytystäkin enemmän ensimmäiset kolme kuukautta - miten sitä hoitaa kahta vauvaa, jotka on niin eri ikäset?

Tossa kun miehelle vähän näytin erilaisia ratas malleja ja toisena oli Emmaljungan tuplat ja toisena Cracon kevyet tuplat - niin mies totesi, että nuo Cracot voi nyt ainakin unohtaa. Siihen siten sanoin, että kaupassa käyntiin ne on kyllä hyvät. Siihen mies sanoi, että kyllä sen kauppojen kiertelyn voisi unohtaa ekaksi puoleksi vuodeksi, että isompi vauva kasvaa ja selvitään yksillä rattailla, että kyllä kaupassa käynti saattaa olla aika mahdotonta kahden kanssa. Siihen mä: kiva kun säkin tajusit, että kahden kanssa ei ole helppo käydä kaupassa (nyt olen yli puolivuotta hoitanut kaikki kodin ostokset yksin vauvan kanssa). Eli osui miehen omaan nilkkaan - joutuu tulemaan ruokakauppaan mukaan :) Hih.

Me siis rakennetaan (mies rakentaa pitkästä tavarasta yksin), joten mulle kuuluu kaikki kotiin liittyvä.
 
Oijoi, verkkopikkarit!! Mä niin ootan niitä, huippua :LOL:

olki: tsemppiä rakentamiseen! Me rakennutettiin ulkopuolisella urakoitsijalla tää meidän talo ja siinäkin tuntu olevan jo hommaa (lähinnä papereiden pyörittelyn muodossa), en edes osaa kuvitella kuinka paljon onkaan työtä tehdä pitkästä tavarasta itse. Mutta lopputulos on varmasti vaivan arvoinen :) Millanen aikataulu teillä on?
 
Heips!

Voisin ilmotella itsestäni. Elikäs alussa kun on kohta la niin siihen voi muuttaa päivämäärän 9.4. Täydennystä: ikä 29v ja kolmas lapsonen. Koitettiin kovasti ultrassa saada selvyyttä sukupuolesta mutta ei saatu joten mysteeri selviää ajallaan... ;) Villi veikkaukseni on kuitenkin tyttö.

Mä olen elänyt muutaman kk nettipimennossa ja nyt mulla on ollu muutaman päivän. Kovasti oon koittanu lueskella teidän kirjoituksia lävitte.

Maidon tulosta: Mulla ei oo vielä tihkunut, mutta jos oikein muistan niin näillä viikoilla aikasemmin on ruvennut tihkumaan. Mulla on yhdet imetysliivit odottamassa, mutta ajattelin ostaa sitten synnytyksen jälkeen parit lisää kun näkee millasiksi rinnat kasvaa maidon noustessa. :whistle:

Mä en oo hankkinut vauvalle vielä mitään, ainiin paitsi vaunut... Mutta muuten en kun kaikkee on paitsi jos tulee poika. Siinä tapauksessa mä pääsen shoppaileen laitokselta suoraan... :D Jippa jee!

Sairaalakassista: Mä en oo koskaan pakannu sairaalakassia. :D Mä oon pakannu siinä vaiheessa kun oon ajatellu että tarvis sairaalaan lähtee. Lapulle oon kyllä laittanu ylös mitä otan mukaan ja jos jotain jää niin mies tuo mukanaan kun sairaalaan tulee meitä katsomaan. Nyt ehkä tarvii pakata ekan kerran. Mun edellinen synnytys kesti 2h ja meiltä on sellanen 45min ajomatka sairaalaan. Voipi olla että siinä ei paljoo kerkee pakkaileen. ;)

Öö mitähän muuta mun piti vielä sanoa. Vaivaako muuten teitä muita odottajia ns. dementia? Mä oon nykyään niin latvasta laho että oikeen hirvittää... :O:D

Terkuin: missLuupää ja pallo rv26+2
 
Täällä on ollu puhetta hankinnoista.. Me ei olla vielä hankittu paljon mitään, muutamia vaatteita vasta. Vaunut on aikalailla merkin osalta katottuna, Emmaljungaan päädytään. Kaukalosta varmaan Graco telakalla ja muusta ei ookkaan hajua. Pitäis alkaa tekee hankintoja, ettei tuu kiire! :)

Tuttipulloista on ollu täällä puhetta. Onko kokemusta näistä tuttipulloista teillä konkareilla? Ainu MAM Anti-Colic-tuttipullo ( Ainu MAM Anti-Colic-tuttipullo 160ml / Tuotteet / Etusivu - Ainu ). löysin netistä tommosen, ja mietin, et oiskohan hyvä..?!

Kelan päätöksiä ootellaan täälläki, tosin tänään tajusin et taidan olla ihan pihalla noista asioista. Postitin hakemuksen joskus ennen joulua, ja laitoin tähän mukaan raskaustodistuksen. Tänään soittelin työpaikkani palkkatoimistoon, josta kerrottiin, et nekin tartteis kopion raskaustodistuksesta, et laittavat mulle työloma-anomuksen allekirjoitettavaksi. Mä oon jo ihan sekasi näiden kanssa, mitä pitää hommata minnekki! Noh, kertokaapa viisaammat, pitääkö mun tajuta tehä jotain muutaki, kun toimittaa nuo tuonne? Tuleeko Kelasta siis päätös, milloin alkaa virallinen ä-loma, ja mitä saan siltä ajalta??

Tänään havahduttiin myös siihen, et huomiseen mennessä pitää kiikuttaa vakuutusyhtiöön vauvavakuutus-hakemukset lippuineen ja lappuineen, kun sinne on aikarajana 27+0, ja se poksuukin jo huomenna!! :) mihin tää aika juoksee?
 
Tulin poksumaan! :D

Ja nyt oli kelan sivuilla tieto et äitiyspakkaus lähtee tilaukseen huomenna ja siitä kahden viikon sisällä saapuu mulle. Äitiysloma on 06.02.2012-15.12.2012 ja ekan äitiyspäivärahan saan 09.03.2010 eli alkaapi noi asiat olla kunnossa. Työnantajakin soitteli tänään et kauan meinaan olla pois ja sanoin että en tule ennen tammikuuta 2013 töihin et saa kirjottaa sijaiselle koko vuoden ja jos kaikki menee hyvin niin sijaiselle on töitä ainakin elokuuhun 2013 asti, tai ainakin yritän et onnistus niin olla kokonaan kotona. Mun työmatka on muutenkin 35km per suunta ja haluisin tehdä lapsen ekat vuodet töitä niin et olis pari vuoroo per viikko niin saan olla kotona lapsen kanssa ja rahallisesti pärjään ja tuo työmatka itsessään jo vie kaikki rahat joten luultavasti katselen töitä tästä lähempää kun aina osa-aikaisia sijaisia ravitsemusalalla akaivataan joten en ole huolissani siitä :) Eli mun sijainen saa toivottavasti vakipaikan ens vuoden alussa!

Champion ja Martti 27+0
 
Niin joo ja mä ite kyselin kelasta et miksei ole päätöstä tullut niin multa oli jäänyt raksi jostain kohdasta pois et aionko olla äitiysrahakaudella työssä tms. ja ei ollut sen vuoks sitä käsitellyt ja sit soittivat ja kysyivät et saako laittaa rastin ja mihin kohtaan laitetaan. Hitto et ne on kyl ihmeen hankalia noi laput, olis varmaan jääny käsittelemättä jos en olis kysellyt perään :headwall:
 
Ite oon ymmärtänyt niin, että vauvalle tehdään 2vrk iässä lääkärin tarkastus ja hän antaa kotiutusluvan. Toki myös jos kaikki hyvin, niin isoimmissa kaupungeissa ainakin pääsee kotiin ihan poliklinisella synnytyksellä, eli käytännössä samana päivänä, sit on vaan tiheemmät seurannat kotiutuksen jälkeen.

Tayssissa saa ainakin pyytämällä tutin vauvalle, molemmille olen pyytänyt ja saanut muitta mutkitta. Myös rintakumeja saa. Liivinsuojuksiakin on siinä Liberolta rulevassa kassissa, mutta ei tarpeeksi, niitä kannattaa ottaa ehottomasti mukaan. Ite otan tietty hygieniajutut ja omat sukat, sairaalan sukat ei pysy jaloissa.. Muuten olen sairaalan kuteissa, kun jälkivuoto on niin kovaa, että varmaan falskaa, turhaa pyykkiä kotiin. Ja tosiaan mammahousut kotiiinlähtö vaatteiksi, itelle kävi niin, että housut, jotka meni jalkaan (lanteille) raskaana, ei meinannutkaan mahtua synnytyksen jälkeen, kun maha valahti alas. Ja ehottomasti lakua ja luumuja, niitä voi kyllä vieraatkin tulla, maha pitää saada löysälle synnytyksen jälkeen!!! Ei oo kiva ähistää jäykkää kakkaa. Mies tuonut aina vauvan vaatteet sit kun lähetään kotiin, olen ne kyllä laittanut valmiiksi. Ja joo ne läpsykät suihkussa käyntiin, jalkasieni tuli mullekkin esikoista, ei enää kiitos. Ja niin, niitä siteitä oon aina ottanut käskystä mukaan sairaalasta ja myös parit verkkopikkarit, hoitajat siis kehottanut ottaan mukaan, varkaaksi en ole ryhtynyt:)

Näitä nyt tuli mieleen, palailen astialle kun taas muistuu.

Pomppuli ja muru 25+5
 
mymosa
ton takia mä kävin ihan tiskillä täyttämässä, ois muuten mennyt järki. Sain sitten samalla täyttää kuopuksesta kotihoidontukilapun, jos ei vielä ukon kanssa päästä saman katon alle niin saanpahan ainakin sitten pojasta hoitolisän, kun otan päiväkodista pois.

Me päätettiin, että mä pysyn kotona ainakin siihen asti kun vauva on 2v, jos mahdollista niin sinne 3v asti. Ainakin rahallisesti ois just ja just ehkä mahdollista.
 
mymosa
mä joudun olee sen 5-7vrk sairaalassa. Toivottavasti taas saisi tikit siellä pois, ei tarviis juosta niiden takia enää neuvolaan.
vieraille olen antanut ehdottoman kiellon, vasta leikkauksesta 2vrk päästä saa tulla muut kuin mies ja omat vanhemmat. Enkä kukkia halua, mielummin just jotain luumuja, lakua tms..
 
mä vein kans kelan laput suoraan toimistolle ja ne tarkasti sen ettei tarvis kenenkään rutista että jotain puuttuis. vakuutushakemukset on onneksi muistettu laittaa jo.

mä oon sanonu kaikille ettei tarvi sairaalaan tulla kattomaan, kotio sitte ku ollaan asetuttu kivasti. paitsi tietenki jos joudutaan päivätolkulla oleen sielä niin sit saa tulla. ja tää kielto ei tietenkään koke miestä, se on ja pysyy vierellä niin kauan ku kaikki on hyvin, halus tai ei :)

jännä, musta tulee äiti huhtikuun tienoilla ja täti kesäkuun tienoilla... onpahan serkukset sit ainaki saman ikäsiä :)

jotain piti vielä kommentoida... : /

niin, on kans dementia iskeny, oon vedonnu kyllä siihen että kupla tuolla masussa vie ainakin puolet aivoista koska tuntuu että käyn vähä muutenkiin hitaalla nykyään...

pitäis melkeen tehdä muistiinpanoja samalla kun lukee näitä juttuja että muistais sit varmasti mitä piti kommentoida... :eek:
 
Terveiset 4D ultrasta. :heart:.. Kaveri oli kasvanut hienosti, viimeviikosta yli 100 g nyt oli painoa 850g. Fecen puolelle laitoinkin kuvan, saatiin myös videopätkää, mut niistä osa suttuisia.

maitoa on alkanut tihkua rinnoista nyt parin päivän ajan.. mä oon kans niin vakuuttunut että tää maitokeskustelu täällä sai sen aikaan kun heti samana iltana rupes tulemaan..

Mulla lähti vasta nyt kelan paperit vetämään kun työnantaja sai ne täytettyä.. viimemetreillä päätin etten otakkaan äitiyspakkausta.. siinä oli vaan niin paljon sellaista josta en pitänyt.. nyt on taas hyvä syy lähteä vähän ostoksille..
 
mymosa
Sairaalaan ei onneksi saa tullakaan kui mies, vauvan sisaret ja isovanhemmat (ja meidän tapauksessa myös lasten eno 9v).

Sanoin jo miehelle, että jo anoppi suostuis sitten kun olen toipunut niin pitämään heidän puolen suvulle kahvittelut ja samalla saisivat moikata vauvaa. Kun en mä jaksa kotona pitää mitään sukulaiskäymisiä. Mulle riittää, että toivottavasti äidin avulla saan järjestettyä esikolle ja kuopukselle synttärit (onneks samana päivänä) ja sitten vauvalle nimijuhlat sitten kesäkuun alkupuolella.

Toki mä en oo vieläkään sisäistänyt olevani raskaana, teille vaan täällä höpötän juttuja ja päässä ei oo vieläkään sellaista tietoa, että hei se oikeesti on vauva joka potkii sun masua.. Toivottavasti siihen todellisuuteen sitten havahtuu leikkaussalissa.
 
Moro!

Ite en oo vielä ees aatellu esim.tuttipulloja saatika sairaalakasseja. Heh! Tutuipulloja varmaan tulee ostettua varuulta yks ja toivon, että imetys onnistuis täysin alusta alkaen.
Sairaalakassin pakkasin esikoisen aikaan siinä vaiheessa kun kerrottiin, että "käynnistys on kahen päivän päästä". Eli nytki varmaan tulee pakattua vasta sit joskus. Eikä kyllä mitään muistikuvaa mitä oli kassissa mukana. Itelle ainaki ihana velour-oloasu kotiutumisvaatteeks. Ja vauvalle varmaan samat ku esikoisesta, ku on sellaset neutraalit.

Mitään pinnasänkyjä tai muita en laita valmiiks vielä. Muutto pitäis olla ennen maaliskuun puolta väliä, ni sen jälkeen sit pesen vaatteet ja jätän kaikki vauvakamat asunnon puolelle varastosta. Katotaan ni mä synnytän maaliskuun alkupuolella, ku näin jätän kaikki.
Oon mä muutaman vaatteen ostanu, mut ne pesen vasta sit joskus.

Taidan mennä vähä tilanteen mukaan sit. Menee muuten mulla stressin puolelle :)

Nimee mietittiin jopa etukäteen ja varmaanki päädytään siihen, mikä on ollu ilmoilla jo esikoisen ajoilta (silloin ei sukupuolta saatu/haluttu tietää).

Tympee ku meinaa haarus olla kipeenä, sattuu ku koittaa jalkaa nostaa. Ihmekkös tuo ku tulee kontattua "lumiukko-tehtaalla" ym. Pääasia että on lunta :)

Jospa tästä pyyhältäis saunaan kevyen jumpan kautta!

Ens viikolla olis sok.rasitus ja neuvolakäynti: ruhtinaallinen raskausajan ensimmäinen ja viimeinen lääkärikäynti..köhöm! Mutta ilm.tästä eteenpäin saa alkaa hyppää neuvolassa oikein urakalla sen parin viikon välein (ellei sit säästetä ja välit oo harvemmin, mikä ei kyl haittais)ja verikokeissa kahen viikon välein hep.vuoks. Huoh! Noo, meneepähän loppuaika nopeesti, ku on joka viikolle jotain ;)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille :)

Marimi ja poikanen 27+3
 
Tuttipulloista meillä on ollu käytössä nuo Ainu Mam anti-colic tuttipullot ja hyvät ovat olleet. Meil taitaa vaan olla ne kokoa isommat pullot eli 260ml? Mun mielestä on toiminu hyvin, päästää vähemmän ilmaa vauvan juodessa ja luulen et oli apuna ettei pahempia vatsavaivoja tullu. Saa olla vaan tarkkana et laittaa pullon kasaan oikein ettei sit falskaa pohjasta kun tulee se venttiili sinne ja onhan siinä niitä pestäviä osia useita, en tosin tiedä toisten vastaavien merkkien pulloista enempää et voisin vertailla. Nii ja pulloonhan saa eri nopeudella valuvia tuttiosia, meille oli melko pitkään käytössä se hitain tutti.

Kelan paprut on kyllä kätevää kun hakemukset saa tehtyä netissä, tällä kertaa pääsi oikeestaan helpommalla kun ei tarttenu niitä tuloja selvitellä kun menee entisen mukaan. Otettiin avustus rahana, ostetaan sillä sitten tarvittavat tavarat.

Ostettiin alesta emmaljungan sisarusrattaat et nekin on nyt hommattuna, saa nähdä kuin toimivat käytännössä, haluttiin sellaiset missä lapset istuu vierekkäin.

Huomenna täytyy mennä verotoimistoon kun nyt menee niin paljon veroa tuosta kotihoidontuesta, jää vaan muutama hassu ropo jäljelle. Voitteko kuvitella et verotoimisto on auki kaikkina päivinä vaan klo 15 asti!! Kai sit netin kautta ihmiset tekee niin paljon noita asioimisia nykyään.
 
:O onko oys siirtynyt takas niihin verkkopikkareihin? :/ Sillon 2006 oli sellasia sukkahousun neulos pikkareita. Mää käytin muutaman päivän sairaalan pikkareita ja sit siirryin omiin pikkareihin ja rätteihin. Ne sairaalan rätit on jotain kamalaa. :S
Pitääkin muistaa ostaa kottiin useempi paketti rättejä, mä en normisti käytä rättiä nyt on pakko. Jos muutaman viikon pitäs ja sit siirtys niin et kotona rätti ja muuten tappi.
Meil on ainun ihan normi pulloja mitä ollaan käytetty. Tarpeen tullen ostetaan sit muita pulloja. Jee ostin tänään paketin pullotutteja. XD
 
mymosa
Ai niin ne hehkeet verkkopikkarit :D Ne sairaalan rätit on kyllä ihan vaippoja, mutta älyttömän hyviä kun mulla ainakin jälkivuoto on ihan kamala, ei auta mikään kaupan tavisrätit.
Tosin käytän pelkkää yösidettä jo ihan normikuukautistenkin aikana :(

Mutta ne housut menee röllykän päälle eikä jää hankaamaan haavaa mahan alle kuten omat housut.
 
Kävin eilen hakemassa sokerimittarin neuvolasta, ja heti piti opiskella masiinan käyttö. Sairaalastakin jo tänään soittivat ajan lääkärille ja hoitajalle, ja myös ultraavat mikä on aika kiva.
Tänään aamulla oli sokrut ennen aamupalaa 4.1. eli ilmeisesti ihan ok. Nyt vielä loppuviikko pitää aamusella mittailla ja sitten sunnuntaina kaikkien aterioiden ennen+jälkeen.
Töissä ahistaa. Työantajalle annettu kela paprut jo vkolla 50 ja ne ei ole kelassa vieläkään. Alkaa pikkuhiljaa kypsyttämään. Ja muutenkin on vähän sellanen ilmapiiri että käyn "liikaa" neuvoloissa ja lääkäreissä" yms. Ja on kuulema niin hankalaa kun pitää sijainen etsiä...alkaa olemaan pikkuhiljaa sellanen olo että en kauan enää jaksa ihan vaan henkisen hyvinvoinnin takia. Onneks on vielä parin vkon päästä talviloma, josko sinne asti vaikka jaksais. Ens vkolla meinaan kyllä taas kysellä niiitten kelan paprujen perään, eihän tässä ole muuten mitään järkeä.
Sellasta tänne, vauveli on onneks kova liikkumaan, välillä vaan yöllä se sais nukkua ja rauhottua että itekin sais nukuttua.
 
Sairaalakassista esikoisen aikoihin pakkasin sen valmiiksi varmaan jo melkein puolessa välissä raskautta :) nyt varmaan alan pakkailla maaliskuun puolen välin jälkeen.
Joku naamarasva ja huulirasva täytyy laittaa mukaan, koska mulla iho kuivuu ja laitosilma jotenkin kuivatti vielä enempi. Hammasharja +tahna, ja sitten mulla täytyy olla oma hoitoaine pitkiin hiuksiin. Kännykän laturi!!! Kamera!!!
Mies saa tuoda vauvan tavarat sitten kun hakee meidät kotiin. Pakkaan ne kyllä valmiiksi, että tietää mitä tuoda.
Lakuja oli viimeksi mukana ja taidan ottaa pussin taas, auttaa vatsan käynnistyksessä synnytyksen jälkeen. Ja sitten ehkä otan jonkin kirjan. Meinaan esikoisen synnytys lähti vesien menolla ja siellä meinas suppareita odotellessa käydä aika pitkäksi ja tuli luettua kaikki synnärin Aku ankatkin.
Esikoisen aikana oli mukana musiikkia synnytyssaliin, mutta kerkesin olla siellä tasan puolituntia eikä siinä mitään musiikkeja kerinnt miettiä.
Nyt yritän muistaa, että vauvan synnyttyä valot sais laittaa himmeämmälle, meillä esikoisella oli ainakin vaikeuksia avata silmiä kun valot niin häikäisi.

Esikoisen aikana tavaraa oli ihan liikaa mukana, mä ainakin olin siellä niissä sairaalan tyyli-vermeissä. Saipahan vaihtaa aina puhtaat päälle kun siltä tuntui, eikä tarvinnut viedä kotiin pyykkejä. Toki näytän kaikissa kuvissa aika kaamealta :p

Hankinnoista tuli käytyä ale-ostoksilla ja ostettua vaaleanpunaisia vaatteita ja esikoiselle vaatteita myös. Itselle Lindexiltä 2x imetysliivit.
Täytyy laittaa noi tyttövaatteet sitten kiertoon jos ultrassa erehdyttiinkin. Esikoinen on poika joten pojan vaatteita löytyy ennestään.

Maidon tulosta ihme kyllä mulla ei ole vielä tullut mitään, vaikka esikoisen aikana tuli jo tosi varhain jotain tippoja saunoessa. Rinnat on kyllä turvonnut kiitettävästi. Esikoista täysimetin 4kk ja imetin yht. 16kk joten maito riitti ihan hyvin ja imetyskin onnistui lopulta ihan hyvin alkukankeudesta ja rintaraivareista huolimatta. Pulloa meillä ei missään vaiheessa ollut.
Nyt meinaan hommata aventin pumpun, saa vähän edes henkistä vapautta imetyksestä ja ehkä sitä toisella kertaa osaa suhtautua siihen sitovuuteen vähän eritavalla, tietää kuinka pienen hetken se pieni onkaan pieni.
 
Pitkästä aikaa kirjotellen taas :)

Hankinnoistatuttipulloja en viitsi edes hankkia vielä ennen kun vauva on syntynyt, koska mulla tulee maitoa kuin lehmästä niin toivon imetyksen sopivan vauvalle :) ja sen takia joudun ennen sairaalasta lähtöä käydä äidinmaitokeskuksesta hakee kunnon pumpun ja pulloja/rasioita, että voin taas luovuttaa maitoa sitä muille tarvitseville. hankinnat on meillä tehty nyt vaunut/rattaat, pinnis, turvakaukalo ja hoitopöytä. vaatteet oon laittanu jo lipastoon jemmaan :)
mulla tullu tota maitoa jo jonkin aikaa taas, ja joutuu käyttää päiväsaikaan suojia rintsikoissa....
Sairaalakassia en ole vielä pakannu ja enkä varmaan pakkaa vähään aikaan, kun toivon että pääsen sieltä sairaalasta mahdollisimman nopeesti pois. :D

sit ihan omaa napaa muuten vaan.... supparit ei ole loppunut vaikka kuinka lepäis, mut ei ne kyl lopukkaan kun pikku kaveri potkii just tonne alapäähän tosi voimakkaasti :( ens viikon pe oiskin taas käynti lääkärissä ja tarkistellaan tilannetta. näkee maha-asukin :heart: meillä on maha-asukilla jo omat rytmit mahassa milloin ollaan hereillä ja milloin nukutaan. sisarukset on ollu aikoinaan samanlaisia ja niillä rytmit pysynyt myös synnytyksen jälkeen samana.

kelan papruista sen verran että kävin siellä tiskillä täyttämässä ne ja sain päätöksen siitä äitiysavustuksesta vajaassa viikossa ja maksun viikon sisällä päätöksestä. äippälomasta ei vielä ole tullut päätöstä, kun se venyy hiukan kun työnantaja ei ole vielä laittanut tietoja kelalle.

ja tosta jälkivuodosta... mulla ollut edellisten synnytysten jälkeen max.3vko ja tosi niukkaa. kaks ekaa päivää vuotanu vähän reippaammin että joutunu siteen laittaa, mut sen jälkeen pärjännyt ihan pikkuhousunsuojalla.

mut nyt nukkumaan :)

huomenna Poksuu 26+0 :heart:

jozzu85+ "Justus"
 
Pikainen kommentti, täällä oli moni kiinnostunut sairaaloiden kotiutusajoista. Olen jo muutamastakin paikasta lukenut (oliskohan ollut vauva- tai kaksplus -lehdissä) poliklinisestä synnytyksestä, eli juuri siitä että synnärillä vaan "käväistään". Ollaan mahdollisimman kauan kotona avautumassa ja sitten lähdetään heti itse syntymän jälkeen kotiin.

Löysin mm. tällaisen linkin poliklinisestä synnytyksestä:

Polikliininen synnytys - Synnytys - Raskaus ja synnytys - Helistin.fi
 
kotiutumisesta seinäjoella esikoisen aikaan piti vauvan olla iältään 3vrk ja jos kaikki hyvin pääsi kotiin, siis ensisynnyttäjä, mutta uudelleen synnyttäjä voi päästä kotiin jo aiemmin jos kaikki ok, neuvolasta käy sitten joku katsomassa kotona mahd. pian.

Mä on rh- joten sen verran ainakin pitää odotella, että saa vauvan verikokeen vastauksen.

Itse oon aatellut, että en suunnittele mitään etukäteen, kotiin sitten kun siltä alkaa tuntua. Täytyy ottaa kaikki ilo irti palvelusta ja yrittää nukkua sen mitä pystyy.

Esikoisen aikana sain olla huoneessa yksin vauvan kanssa, mutta kyllä silloinkin alkoi kotiin kaivata.
Huonekaveri olis ihan kiva tällä kertaa, olis juttukaveria jos mies on vielä sairaalapäivät töissä, mutta sitten jos sattuu sellainen huonekaveri jolla on vieraita kaiken aikaa, niin ei kiitos, sitten kotiin ja sukkelaan.

Ootteko kukaan suunnitellut ottaa perhehuonetta? Meillä esikoisen aikana mies oli yhden yön, ja oli tosi kiva. Nyt ei varmaan oteta, mies saa olla esikoisen kanssa kotona. Mutta toki sitten jos huonekaveri tuntuu väsyttävältä niin vois sitä perhehuonettakin harkita.

Enkö ookkin kamala :)
 

Yhteistyössä