¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Hyvää pakkasaamua kaikille!

Eilen siis käytiin katsomassa meidän tulokkaan päivän vanhaa serkkua synnärillä ja olihan se söpö ja pieni :heart: Täällä joku jo mainitsikin, että vauvakuume senkun kasvaa ja samanlainen olo on kyllä!

Ei malttaisi millään odottaa, että saa omankin käärön syliin.. ja eihän meillä huhtikuisilla kauaa enää menekään! Kummallista kyllä ajatella, että kohta siellä on samoissa aamutakeissa ja tossuissa itsekin. Ensikertalaisena jännittää vähän kaikki =)

Tsemppiä kaikille saikulla olijoille.. Oma olo on edelleen hyvä, ei ole tuntunut yhtään mitään suppareiden tai liitoskipujen tyyppistäkään, vain kovasti potkuja ja möyrintää. Vielä yli 2 kuukautta töissä; kunto on ihan hyvä, mutta motivaatio laskee kyllä päivä päivältä kuin se kuuluisa lehmän häntä..:D

Kelan paperit sain tänään eteenpäin, saa nähdä koska saa päätökset ja pääsee hypistelemään pakkausta.

Vappuvaavi ja tulokas 24+4
 
Yö meni supistelujen osalta hyvin :) Maha oli kyllä todella kipeä nukkumaan mennessä, mutta ei aiheuttanut sen suurempaa.. Kuopuksella alki flunssa, nokkatukossa sit vähän itkeskeli 00.30 asti ja esikoinen heräs siihen niin mun olis pitänyt vaan olla hänen sängyn vieressä nokottamassa.. No päästiin koko porukka ennen yhtä kutenkin kunnolla rauhoittumaan.. Väsyttää...

rv 26+3
 
Mites, oletteko miettineet hankkivanne sellaisen vauvan unituen? Näin esikoista kuin odottaa ja selailee kaikenmaailman nettikauppoja, niin tuollainen ponnahti sieltä esiin. Onko siis miten tarpeellinen/hyödyllinen? En ainakaan muista että kenelläkään minun tuttuni vauvalla olisi moista ollut. Joten onko kokemuksia?

(.) Masu-asukki voi ainakin kaikista liikkeestä ja mylläyksistä päätellen hyvin. Itsellä alaselkä, lonkka ja pakaroiden yläosat kipeytyvät todella herkästi. Tuossa edellisiltana melkein itkua väänsin ku sattui niin kovin,kun oli kokopäivän tullut taas puuhasteltua kaikennäköistä kotona. Pitäis osata ottaa iisisti, mutta kun vointi on muuten ihan hyvä ja tekeminen onnistuu niin "pakkohan" sitä on silloin puuhastella, ja iltaisin se sitten kostautuu.

Meillä olisi tänään ensimmäinen perhevalmennus.
Aiheena synnytykseen valmistautuminen,synnytys, kivunlievitys ja lapsivuodeaika.
Kieltämäti hieman on alkanut jo tuo synnytys ja muu siihen liittyvä mielessä pyörimään. Ei mitenkään kauhulla, mutta tokihan se jännittää. Noh, katsotaan ollaanko tämän iltaisen valmennuksen jälkeen yhtään viisaampia, toivonmukaa.
Jännää nähdä samalla ketä muita paikkakuntalaisia sinne valmennukseen tulee. Että onko siellä tuttuja ja millaisiin ihmisiin tulee varmaankin törmäämään kaduilla, leikkipuistoissa, kerhoissa yms...

:heart:24+6:heart:
 
Hei

26+0 Poks.

Ja sen kunniaksi parin viikon sairasloma. Supistelu yltyi eilen ja viime yönä niin pahaksi, että aamulla soitin neuvolaan, sieltä sitten äitipolille ja tuloksena saikku. Ens torstaina neuvolalääkäri joka tarkistaa tilanteen. Nyt onneksi paikat ei ollu auennu. Yöllä sai jo olla kontillaan pää tuettuna tyynyllä että sai painetta vähemmäksi alakerrasta. Oletettavasti oon kotona äippäloman alkuun asti.

Kultakurkku ja Eemi 26+0
 
Aobhinn: Unituki? En ole kuullutkaan. Eli ei varmaan omalla hankintalistalla kun esikoisenkin kanssa ilman selvisin:)

Kuinkas monta valmennuskertaa muuten ihmisillä täällä on? Me ei nyt olla menossa valmennukseen kun toista odotetaan, mutta esikoista odottaessa käytiin. Silloinen asuinkaupunki Espoo järjesti 5 kertaa (olikin hyviä aiheita joka kerralle), nykyinen kaupunki (Vantaa) järjesti (ainakin viime vuonna kuulemma) 3 kertaa.

Jipii, tänään äippäpakkausta hakemaan postista!
 
Ceali, Esim tälläisäisiä unitukia on tullut vastaan: Unituki Doomoo Baby Sleep - Ozbaby.fi

Meillä noita valmennuksia on 3kpl.
Tosiaan tää tämänpäiväinen synnytys jne, jonka pitää tää meidän odotusajan th.
Sitten lapsenhoito ja huolenpito, jonka pitää sitten vauvan th.
Ja sitten on vielä psykologin pitämä, varhainen vuorovaikutus, muutokset parisuhteessa, synnytyksen jälkeinen masennus
 
Heippa!

Noista valmennuksista. Helsingissä meillä 3 krt + synnärikäynti ja sitten kai synnytyksen jälkeen joku, mutta eka missattiin. Siellä oltais käsitelty elämänmuutosta ja imetystä. Mutta meillä tulee lisäks sitten vielä 2krt Haikaranpesän valmennuksia.

Miten, muistelisin, että syksyllä oli jotain puhetta tapaamisista? Ainakin pääkaupunkiseutulaisia innostuneita löytyi... Olisko kiinnostusta vaik maaliskuussa tavata, kun ollaan äippälomalla? Tai jo aiemminkin.

Edelleen odotan äippäpakkausta, vaikka Kelan myönteinen päätös tuli jo viime vuoden puolella.
 
Valmennuksista..Esikoisesta ei ollut kun synnärillä käynti enkä usko että tästä on edes sitä kun ei ole edes varmaan missä jyväskylässä hoidetaan synnytykset: /
Mulle ei kelalta ole tule tullut päätöstä,alkuvuodesta sen lähetin mutta eiköhän se sieltä kohta tule.
Unituki oli mullekin ihan outo asia enkä usko että tulee hommattua kun mä kuitenkin tarkistan ekan kuukauden aikana tunnin välein että vauva varmasti hengittää:whistle:
Mulle on iskenyt jokin kaappejen siivous innostus, tuleepahan katsottua välillä mitä aarteita niistä löytyy:kieh:
Nykyään tulee nähtyä kyllä omituisia unia..Viime yönä olin ostamassa vaaleanpunaista hattua vauvalle ja turkoosia peittoa, kävin toisella osastolla niin niiden tavaroiden tilalle oli tullut hautajaiskukkia:O Karmivaa..

Avantasia 24+4
 
Aobhinn: En ollut ennen kuulut tai nähnytkään tuollaista unitukea :) Kolmatta odotan ja on selvitty ilman sitä ennen, niin ei tule nytkään hankintalistalle..

Mä oon niiiiiin poikki väsy, nukkumista vaan odotan, mies lähti iltavuoron : /
 
Hei!

Eilen poksui 25 ja sen kunniaksi käytiin tarkemmassa ultrassa äippäpolilla. Ei kuulunut neuvolan epäilemiä sivuääniä sykkeessä, vaan kaikki oli sydämenkin osilta kunnossa. Saatiin samalla varmistus siitä että TYTTÖHÄN se siellä möyrii.:heart::heart::heart: Painoa neidillä arviolta 784g ja kaikki muutkin mitat keskikäyrällä. OYS:n saa lisätä tuonne etusivulle meidän jakautumislaitokseksi:p

Paineen tunteen ja varsinkin rasittuessa tiheiden supistelujen takia kävin ylimääräisen kerran lääkärillä ja ei ollut paikat auennut. Tuli vaan aivan hirveä olo ja pelko tulevia tutkimuksia kohtaan, kun kohdunkaulan tutkiminen kävi niin järjettömän kipeään. Aivan kauheata. Olin välillä aivan selkä kaarella, kun en ehtinyt välillä mennä yhtään rennommaksi, kun lääkäri tökkäs koko ajan noin sekunnin välein. Itkin vielä kotonakin jälkipaniikkia ja sattui vielä pitkän aikaa sillain vähän, mutta sitäkin vihlovammin.
Nuo järkyttävät navanympäryskrampit myös jatkuvat edelleen, mutta ovat lääkärin mielestä onneksi normaaleja.

Selkä ei helpota yhtään, vaan istuminen (ja kävely) saa sen vieläkin kipeäksi, joten saikku todennäköisesti jatkuu. Nyt alkaa kyllä jo olemaan sellaiset olot, että en bussin rattiin enää uskaltaisi, vaikka selkä helpottaisikin:ashamed: Välillä iskee aina kova ikävä töihin, mutta ei voi mitään. Kun ei pysty, niin ei pysty.

Tavaroista: Pinnasänky hankittiin jo aikoja sitten Ikeasta. Turvaistuimen ostin välipäivän alennusmyynneistä puoleen hintaan. Erikokoisia vaatteita on sukulaisilta muutama hyllyllinen, jotka pesin viime viikolla kaappiin. Ne on kyllä suurin osa pojille, mutta samapa se on mitä väriä kotona pitää. Ostan kirppareilta sit muutamia punaisia "edustusvaatteita". Punaiset vaunut saan tällä viikolla ostettua käytettynä yksityiseltä. Kestovaippoja hain tänään kirpparilta pari kassillista, ja teen itse vielä jonkinverran lisää. Tiedän, että en tule jaksamaan kestovaippailua, jos niitä ei ole riittävästi, joten jospa nyt jaksaisin tosissani yrittää alkuun :saint: Hoitotason oli pakko hankkia, koska meidän molempien selät on huonot ja tässä rivarikolmiossa ei ole kodinhoitohuonetta ja vessassa ja kylppärissä ei ole pöytätasoja. Ostin käytetyn todella ison tason, jonka laiton vanhan tv-tason päälle. Tuli ihan tukeva ja näpäkkä pöytä:D

Kelan mukaan vanhempainraha on myönnetty ja äitiyspakkaus on tulossa. Äitiysraha oli jopa paljon suurempi, kuin mitä osasin odottaa:D

Välillä hirvittää, että kuinkahan ahdasta tässä kämpässä vuoden päästä on, mutta jospa tähän vielä vuosi-pari mahduttais. Tai siis kyllähän sitä mahtuu, mutta kestääkö pää sitä, että kaikkialla on tavaraa. Kaksi aikuista, vauva, isot viikonloppulapset ja heidän tavaransa, iso koira ja kissa keskikokoisessa kolmiossa. Mutta kylläpä tämä tästä.:headwall:

Ylihuomenna sokerirasitustestiin ja viikon päästä lääkärille.
 
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Sain sen pinnasängyn kasaan...oli kyllä hankala. Pitää koko sänky purkaa jos haluaa muuttaa pohjankorkeutta. Laitettiin sitten suoraan se pikkusen alemmas,mutta ihan hyvä noin.

Kelanpapereista: Vasta eilen mun paperit on laitettu eteenpäin,saa nähdä milloin tulee päätös. Ne menee työpaikkakassan kautta,niin nyt sitte vaan ootellaan. Täytyy toivoa että tulis päätös kuitenkin nyt tammikuussa.

Paineentunteesta: Mulla oli kans sunnuntaina todella tukalat oltavat,painoi tuonne alas ihan järkyttävän paljon...mietin että olisko vauva ollut pääalaspäin?? pari tuntia sitä kesti ja sitten helpotti. Eilen oli samanlaista välillä.

Vauva potkii niin että koko maha heiluu :heart: ihanaa:D

Bluebaby ja vauveli 24+2
 
En oo tuota Kelan palvelua aikaisemmin käyttänyt, mutta tuleeko sinne asiointipalveluun näkyviin kun palkanlaskenta on lähettänyt mun paperit kelaan? Vai pitääkö mun vaan arvailla koska ne lähettää ne?

Meillä kun ei pystynyt sitä sähköisesti tekemään.
 
Minäkin mietin tuota että missä kohdassa ne jutut siellä kelan sivuilla näkyy?? Kun mullakin tulee työnantajan kautta. Kun kirjautuu sisälle niin missä kohtaa siellä ne vois näkyä? ei ole kelan kans kyllä tullut asioita kun opiskellessa viimeksi 10.v sitten :D
 
Täällä vihdoin saatu soitettua palkanlaskentaan, että miten hoidetaan asiat, jospa huomenna sais sitten paperit lähetettyä kelaan ja työnantaja täyttää sit netissä omat kaavakkeensa.

Tänään tuli myös yllättäviä hyviä uutisia. Meillä on menossa kuopuksen osastojakso tayssissa. 2krt vuodessa aina syynätään poika läpi 3-4pv jaksolla. Nyt tuli puhetta mun raskaudesta ja että kuopus ei vielä keväällä kävele eikä jaksa seistä seisomalaudalla, niin kuulemma saadaan tayssista tuplarattaat lainaan, kuten muutkin apuvälineet mitä hänellä on ollut. Musta aika huikea juttu, lasten hoidon tasosta ei voi kyllä Suomessa valittaa pienellä sanallakaan. Ei käynyt mielessäkään ,että tuota kautta voisi saada vaunut:) Muutenkin ihan positiivinen päivä, pieni mies on mennyt taas hienosti kehityksessä etiäpäin, vaikka omaa polkua kulkeekin. Toki tää viikko vielä jatkuu ja vasta pe lääkäri antaa tän jakson yhteenvedon.

Unitueksi oon ite laittanut ihan peittoa, ehkä pyyherullaa. Tai ihan laittanut yöllä siihen laatikon kylkee vasten nukkuun, ettei mee siis selälle. Mahalle meijän pojat ei kyljeltä oo kyl pienenä yhtään mennyt.

Semmonen unipussi meidän tarvii kyllä hommata, en ole vielä kokeillut ja monet kehuu. Jos ei sit heräis tissiltä takas sänkyyn laittaessa, kun lämpötila säilyy suht samana. Muuten jopa harmittavan vähän keksin uutta ostettavaa kolmannelle pojalle:)

Pomppuli ja muru 23+4
 
Juu minäkin olen tukenut vauvan nukkumista aina"kotikonstein" :)

Pomppuli: Minä ostin meille uutena juttuna pari unipussia vauvalle :) Olen myös kuullut pelkkää hyvää, niin päätin nyt testata kuitenkin :)

Esikoinen kyselee viikoittain kauanko vauva ollut mahassa tai kauanko se vielä siellä on :) :heart: Eikä kuulema millään meinaa malttaa odottaa :) Saa vielä jaksaa jonkin aikaa :)
 
Unituesta en ollut ikinä kuullutkaan, mutta onpa siitäkin nyt kuva nähty :)
Meillä poika kääntyi aina yöllä selälleen, mutta ei koskaan vatsalleen. Mä pidin ihan pienenä peittorullaa pojan selän takana, jottei niin kääntyilis.
Synnärillä neuvottiin nukuttamaan vuorotellen molemmilla kyljillä, toisissa ohjeissa taas suositellaan selälleen nukuttamista. Pää toki pysyy paremmin symmetrisenä kun nukuttaa vuorotellen kyljillä.
Kavereiden vauvalla oli lonkkalastat ja eihän silloin vauvaa voi nukuttaa kuin selällään. Vauvalla oli kyllä hullunkurisen lättänä takaraivo pitkään, mutta nyt pari vuotiaana tietenkin ihan normaalin mallinen pää.

Nyt saunaan.
 
Ehkä minäkin siis jätän koko unituen hankkimatta,kun ei muutkaan ole sitä tarpeelliseksi kokeneet. :D Se on selvästikkin tuote meille tietämättömille ensikertalaisille, joille voi myydä melkein mitä vain maan ja taivaan väliltä. :D

Ensimmäinen perhevalmennus takana. Oli ihan mukava kuulla kivunlievityksistä ja synnytys asioista yleisestikkin, vaikkakin tunsin itseni niin kaukaiseksi siihen asiaan, kun muiden (kolmen pariskunnan) laskettuaika on jo helmikuussa.

Äitiyspakkaus tuli myöskin tänään haettua ja sen sisältöä hypisteltyä. Tykkäsin kyllä suurimmasta osasta.

:heart:huomenna poksuu 25! :heart:
 
En mäkään ollu kuullu koskaan unituesta :eek: Samalla tavalla tein muutama muukin että peittoa tai pyyhettä rullaillu selkäpuolelle ettei käänny ja vaikka ois joskus kääntynykin (aika usein itseasiassa) niin en lähtenyt kääntämään kun toinen kerta nukkui niin hyvin. Kaverin vauva on nukkunut ihan pienestä asti aina vatsallaan. Lapset on niin erilaisia :)

Täällä on valmennuksia kolme kertaa ja niissä käytiin esikoisen aikana. Aiheina oli noita mitä muutkin kertoneet: vauvan hoito, parisuhde, arki, synnytys, jne. Koin silloin varsinkin parisuhdekerran todella hyödylliseksi. Se mua harmitti suunnattomasti kun täällä ei kiireestä johtuen enää pääse tutustumaan laitokselle. Mua pelotti ja jännitti synnytys oikeastaan vain siksi kun en tiennyt yhtään mihin oon menossa. Olis ollu mahtavaa nähdä edes synnytyssali etukäteen, mut ei niin ei :/. Nyt on tietysti helpompaa kun on jo kerran käynyt. Eikä varmaan valmennuksiinkaan mennä kun kaikki on niin tuoreessa muistissa. Tosin, se parisuhdekerta vois olla nytkin tosi jees :).

(.) Äitiysavustus maksetaan torstaina ja eilen tuli paperit muistakin. Alkavat pyöriä sitten huhtikuun alusta. Jeejee. Pari päivää oon nyt ollu töissä ja kyllähän se aika raskasta on. Iltasin tuntee kyllä seisoneensa jalkojen päällä 8 tuntia. Mutta sangen mieltäylentävää kuitenkin että pääsee tekemään jotain muuta kuin olemaan kotona. Vaikka kyllä jo ootan, että äitiysloma alkaa :p Sit varmaan taas kesällä oon valmis tekemään keikkaa töihin että pääsee välillä olemaan muutakin kuin äiti :) Niin kovasti kyllä odotan että vauva jo syntyis <3 Ihanaa nähdä sitten millanen parivaljakko veljeksistä syntyy.

Adalmis ja kerttujooseppi 27+5
 
Mulla ois äitiyspakkaus postissa odottelemassa -ollut jo viikon mut oon odotellut paria muutaki pakettia joiden pitäs tulla viimeistään torstaina niin saan kaikki sit kerralla haettua eikä tarvii jatkuvasti ravata postissa..

Unituki oli mulleki ihan uus juttu (ylläri!! :D ) ja melkein jo innostuin kunnes huomasin muiden todenneen sen ei-niin-tärkeäksi :D Olen Aobhinn samaa mieltä et esikoista odottaville vois myydä ihan mitä vaan "tarpeellista" ;)

Kävin tänään ystävän luona kylässä ja siellä hänen alle vuoden ikäinen poitsu oli semmoinen energiapakkaus että huhhuh :D ihana päivänsäde kyllä :heart:
Matkalla kotiin otti kipeetä selkään ja alavatsaan, matka kestää siis reilun tunnin.. :( Vieläki juilii välillä alavatsalle..
Olen hommaamas tukivyön, toivottavasti siitä ois apua näihin liitos ym kipuihin.

Ai ja muista kelan papereista ei tietoa missä menevät ja koska tulee päätöksiä.. Saa nähä sitte. Työnantaja maksaa 72päivältä palkan ja olin tosi yllättyny asiasta. Hyvä niin.

En nyt muista mitä piti vielä kommentoida... Hyvää yötä :) Ai niin, täällä ois huomenna sokerirasitus ja tieto paastosta aiheutti tietty armottoman nälän ja janon vaikka vasta söin ja join :D
 
Heips.

pikaisesti tultiin tänne poksumaan 27+0.

Äitiyspakkaus on odottanut tutkimista hetkisen aikaa ja tänään kun lomilta palailin niin sitä pääsin hypistelemään ja kyllähän se ihana pakkaus on. Toki itsellä ei ole vertauskohtaa mutta odotan innolla kun vaatteita pääsee muruselle pukemaan päälle.

Tukholman reissulta kälyn kautta selvittiin tänään takaisin Suomeen ja kyllä hieman etukäteen pelotti että miten selviää/jaksaa kävellä siellä mutta yllättävän hyvin. Pitää vaan muistaa istuskella aika ajoin ja pitää taukoja. Onneksi noita kahviloita löytyy ja ihania juttuja murusellekin tietysti tuliaisina odottamaan.
Mutta se on jännä että vaikka muuten fyysinen olotila on ollut melko hyvä ja en osaa supisteluista yms sanoa juutataijaata niin ei voi enää pitkiä matkoja kävellä, 2km alkaa jo tuntua liialliselta. Ilta menee makoillessa ja säryistä selvitessä. Häntäluuhunkin alkanut pientä särkyä tulemaan mutta kuulunee pienet säryt asiaan.

Neuvolalääkäri oli tänään ja paikat siellä kunnossa. Sf-mittakin 24, kk sitten 18cm joka silloin alakäyril niin nyt päässyt jo keskikäyrälle. En tiedä voiko niissä olla mitään ns. selkeää linjaa vai pomppivatko kummallisesti kohdasta toiseen mutta alakäyrältä keskellä siirtynyt. Ihan jees. Ei kai niillä suurempaa merkitystä oo kuhan vaa nousee ylöspäin, että kohtu kasvaa ja siten myös vauvelikin. Painoa oli tullut reilu 1kg viime kerrasta, mikä ihan tosi loistavaa koska menin puntarille pieni pelko pyllyssä että kuinka paljon on joulu tehnyt tuhoa.Pelkäsin suuria lukuja. Kenties sitten vauvan kasvua ja muutama joulusuklaa siinä kilossa. Toisaalta kun tuota omaa elopainoa on ihan tarpeeksi ja liikaakin niin hyvä tällain maltillinen kehitys. ;)

Jotain muutakin taisi olla mielessä kommentoida mutta tähän on tultu että raskausdementia vaan pahenee, en muista että mitä vielä.. mutta täytyy tulla uudestaan asialle kun muistuu..

No, jäädään torstaista sokerirasitusta taas odottamaan, jospa kaikki ihan hyvin siellä ois.. :)
Nyt koisimaan että tää mamma ja murunen jaksaa lähtä koulunpenkille kk:n loman jälkeen vielä noin kuukaudeksi ennen kuin meidän oma loma alkaa :)

saraneito & bertta 27+0
 

Yhteistyössä