Huhtikuun hurmurit 2014 ~Heinä- ja elokuussa~

Mie olin synnyttämisen kans ihan fine monta viimeistä kuukautta ja pakkasin synnärilaukun innoissani kun tiesin että yliaikaiskontrollissa jään käynnistykseen. No eihän se meinannu millän käynnistyä ja viel ävuorokausi käynnistelyn jälkeen oli ihan sama tilanne (täysin epäkypsä) kun sairaalaan mennessä, parissa tunnissa tapahtui ihmeitä ja kun kätilö sanoi että juu täällä ollaan nyt 4cm auki niin voidaan lähteä saliin, mitä minäkö? Just olin rupeemassa harjaamaan hiuksia että käyn nukkumaan ja valmistaudun tylsään huomiseen käynnistyspillereiden kanssa! :D Alkoi hurja oksentelu ja olin hämilläni vielä kun hoitaja sanoi miun miehelle että isä voi sit ottaa kameran saliin mukaan, mietin että no mihin ihmeeseen siellä kameraa tarvitaan ;)
 
Mä en osaa vielä ajatella tulevaa synnytystä. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla kun avautumisvaihe pitkittyi. Kärsin 26 tuntia maailman hirveimmistä 1,5-3min suppareista ja kaikki kipulääkitykset ja puudutukset kokeiltiin. No toivotaan et tämän kohdalla synnytys olisi hiukka helpompo :)

Bluedreams ja pöntiäinen rv 7 poks :)
 
No nyt alkaa oleen aika etovaa oloa ja ruoka ei oikein meinaa maistua :/ Flunssa onneks helpottanu, mut nyt on sit lapsoset kipeänä jaa eskari huomenna väliin. Mä yritän tänne aika ajoin kirjotella eli älkää ihmetelkö jos tulee ihan höpöjä juttuja, et tiedän itte ees suunnilleen missä meen listan päivittelyssä ja ketkä on uusia :)
 
Kivaa päästä listoille mukaan! :) Niin ja täällä on käyty fb-keskustelua ja mielelläni sinne liityn sitten turvallisimmilla viikoilla... Jos tämä nykyinen ryhmä suljetaan, niin kenties perustetaan toinen myöhemmin?

Miwwi Toivottavasti pääset tälle puolelle siirtymään!

Synnytyspelkoa ei mulla oikeastaan ole. Esikoistakin lähdin synnyttämään avoimin mielin, joskin näin jälkikäteen ajateltuna mä jännitin sitä supistuskipua niin paljon, että varmaan sen takia synnytys oli älyttömän pitkä. Mä enemmän pelkään joutumista sektioon. Varmaan siksi, että mua ei oo koskaan leikattu.

Neksu 5+
 
Luppa Kutsuimme esikoista odotusaikana myös Kirpuksi!<3

Miwwi Toivottavasti kaikki sujuu tällä kertaa hyvin!:)

Täälä ollut nyt kovasti repäisykipuja ja muutakin vihlontaa, auts. Lisäksi tänään töissä tuli aamusta niin huono olo, että hyi! Olin vielä yksin töissä päiväkodilla... Synnytys täälä toisaalta pelottaa ja toisaalta ei. Yritän olla ajattelematta koko asiaa vielä! Ehkä eniten hirvittää just se, että kun tietää suurinpiirtein mitä on tulossa, ne kivut ja se, että voiko kaikki mennä taas hyvin!? Esikoinen syntyi perätilasta 38+0 15min ponnistuksen jälkeen, jonka aikana epiduraali vaikutti vielä täydellisesti, en tuntenut MITÄÄN! Tuota helppoa ponnistusvaihetta edelsi kyllä 2pv kestäneet kivuliaat supistukseet, että siitä syystä oli puhti aika pois. Onkos täälä muita, jotka olisivat synnyttäneet perätilavauvan?

Tuosta fb ryhmästä.. Minäkin sinne mielelläni liittyisin, mutta vasta hieman myöhemmin. Toivottavasti mahtuu vielä mukaan! Facebookissa kun tulee oltua paljon, niin sielä on jotenkin vaivattomampikin keskustella!:) Toki tännekki varmasti tulee silti kirjoiteltua!

Kertokaas te, joille tulossa jo useampi lapsi, niin ootteko aatellu hankkia sisarusrattaita? Jos, niin minkälaisella ikäerolla teillä tulee lapset olemaan?

Kirppu ja Hiisku<3
 
Synnytyksen suhteen mua jännittäis myöskin sektio. En nyt väitä et kummatkaan alatiesynnytykset ois mallisuorituksia olleet, mut ennemmin se kuin sektio. Raskaudet mulla on sujuneet hyvin mutta ei mun keho mikään synnyttäjä taida olla :/

Oon ennemmin ruvennu jännittämään jo synnytyksen jälkeistä aikaa, jos tapahtuukin jotain sellaista, että imettäminen ei syystä tai toisesta onnistu? Mulla onnistui toisen lapsen imetys niin hyvin että toivoisin samanlaista kokemusta taas.

Oireettomuus kiusaa täälläkin. Kaikki aiemmat oireet loppuivat pikkuhiljaa kuin seinään, ainoastaan ällötys vaivaa ja sekin on sellaista puuskittaista ohimenevää. Mulla on huomenna eka neuvola ja ajattelin siellä tuoda esille huoliani siitä, josko raskaus onkin keskeytynyt mutta ei vaan vuoda pois.

Talvis ja salamatkustaja 6+6
 
Kiva kun tulee uusia tänne :) Paljon tervetuloa!

Synnytyksistä ollut puhetta. Mie olen sen verran outolintu, että mä ihan odotan että pääsen taas synnyttämään. Mulla on ilmeisen korkea kipukynnys, ekassa otin epiduraalin, mutta viimeisimmät on mennyt ilman mitään kipulääkkeitä mut ilokaasun avulla. Mutta sanoinkin jo neuvolan tätille että kun näin hehkutan niin tämä synnytys menee varmaan ihan penkin alle tai jotais sinne päin.... No hyvillä mielin kuitenkin odotan :).

Tänään sitten iski se malttamattomuus..... Torstaina ultra ja en malttais millään odottaa :D. Ajattelin, että jos siellä on kaikki kunnossa niin sitten ostan muutamat äitiysvaatteet. Tulis vaan torstai jo pian :)

Mut nyt pitää rentoutua hetkinen ja sit unten maille. Hyvää yötä kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Vasyttaa!!! Voi luoja etta voi ihmista vasyttaa ja yokottaa. Olin ihan hullu kun sanoin aamulla ukon jaadessa tyton kanssa, etta mennaan sit mun tyosta tullessa uimaan. Ei oltu kuin reilu tunti ja sitten kauheessa nalassa muutama ruisleipa naamaan (onneks viela suomentuliaisia jaljella) ja nyt olen koomassa sohvalla. Tai kohta olen, piti vaan heipata my girls taalla listoilla :)

Synnytys ei pelota, lahinna mietin, etta pidanko entisen laakarini josta tykkaan mutta jonka vastaanotolla menee aina ika ja terveys (oon joskus odottanut siella tunninkin) eika ole takuuta kerkeeko se edes synnytykseen kun on niin aktiivinen synnytyslaakari. Ei kerennyt ekankaan synnytykseen vaan sen sijaan paikalle pyyhalsi ihme lipeva hollantilaislaakari. Hyin se kylla hoiti hommas mutta jalkitarkastuksessa silla oli aina tapana kosketella ja olla muutenkin vahan liian ystavallinen.
Taa naislaakarini josta tykkaan on tosi luomu (keskenmenoonkaan ei antanut pilsuja eika ehdottanut kaavintaa vaan pisti mut pyoraileen pitkin mukulakivikatuja etta lahtee tuleen ulos) ja muutenkin asiallinen nainen (turkkilainen).
Mutta kaksi kaveria suosittelee mieslaakaria, joka on tehokas ja aina paikalla eika vastaanotollaan tarvi odottaa..mutta sitten pitais synnyttaa eri sairaalassa (yliopistolisessa sen tutun pienemman sijaan..). Tallaisia pohdintoja taalla.

Niin, ja sita, etta kuinkakohan kauan tassa enaa voi piilotella - lempifarkut oli tanaan viimesta paivaa paalla - puristi niin pirusti :'(

Mieli tekis menna hypistelemaan vintille vauvanvaatteita, mutta en uskalla vielakaan :)
 
Sisarusrattaat ostetaan kyllä, esikoinen on 1v7kk sit kun vauva syntyy, jotain Emman tai Carenan perusrattaita ollaan vähän kateltu, ostetaan sit joskus ensvuonna ne mutta kateltiin jo kun ei ollu mitään hajua mistään ja kalliita ei tarvita. Meillä on nyt yhdistelmät ja matkarattaat enkä tiedä aiotanko niitäkään myydä kun esikoinen kuitenkin on kävelly 9kuisesta saakka niin jaksaa sit varmaan jo jonkun verran kävellä niin ei aina tarvii tuplia mukaan. Äh en tiedä! :D

Adalie + pikku 6+6
 
-Kirppu- perätilavauva oli minullakin, mutta me päädyimme silloin sektioon. Viikkoa paria ennen meillä oli "kääntöyritys", mutta tyttö oli niin täydellisessä pakaratarjonnassa, että käytännössä lääkäri vain tunnusteli asennon ja sanoi, että kääntämistä on oikeastaan turha yrittääkään. Lantio tsekattiin samalla ja oli kuulemma sen verran synnyttäjänlantio, että olisin saanut synnyttää alateitse jos olisin niin tahtonut. Me päädyimme kumminkin suunniteltuun sektioon.

Nyt mä olen vähän kahden vaiheilla, tavallaan ehkä tahtoisin kokeilla synnyttää alakautta, mutta mahdollisuus sektioon houkuttaa myös, sillä edellinen sujui niin mahtavasti. No, mutta ei kai sitä tarvitse vielä murehtia. Onkohan kuinka todennäköistä, että taas olisi perätilavauva?

Onko kenelläkään muulla ongelmia verenpaineen kanssa? Minulla on ollut nyt viimeiset kuutisen vuotta lääkitys, jota ilman en voi olla. Parikin päivää ilman lääkkeitä ja paineet ovat pilvissä. Mitähän ongelmia noista paineista voi olla raskauden aikana, saatipa synnytyksessä? Epäilen, että synnytyksen aikana voisivat nousta ihan uusiin sfääreihin, vaikka tosiaan tuo lääkityskin on. Töissä pyöräilytestiä tehdessä, polkeminen piti lopettaa jo sykkeen ollessa 120 kun paineet olivat valtavat.

Raskausoireista. Mulla on nyt siis menossa 6+4, eikä vielä mitään suurempia oireita. Välillä hieman etoo ja vatsaa nipistelee. Varsinkin oikealla alavatsassa tuntuu inhottavan tuntoisia vihlaisuja, vähän kuin menkkakipuja olisi ollut viimeiset pari viikkoa. Onkohan tuo sitten ihan normaalia, edellisessä raskaudessa en muista kipuilleeni...
 
Väsyttää, väsyttää ja väsyttää. Siinä mun oireet. Toki mahaa juilii ja kivistää, mutta tää väsymys on älytöntä ja muistan samaista poteneeni toisen raskauden kohdalla. Ehkä enteilee poikaa siis? :confused:

Synnytys ei jännitä ja yritän luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Ekan kanssa sain epiduraalin, joka oli hyvä, kun sai nukuttua. Synnytys kesti useamman päivän. Toisen kanssa sain kohdunkaulan puudutteen, joka oli täysin turha ja sen laittaminen oli todella veemäistä suhteessa hyötyyn. Kolmannen synnytin luomuna ja toiveena olisi nelonenkin tehdä näin. Kaikista helpointa, kun säästyy turhilta operoinneilta.:) Toinen toive olisi käydä vain synnyttämässä ja tulla suoraan kotiin.

Meillä tulee tälle ja nuorimmalle pisin ikäero lapsista (ekan ja tokan 1v8kk, tokan ja kolmannen 1v ja vajaa 2kk.), lähes 2 vuotta. Mutta oikeestaan mitään ei tarvitse hankkia, kaikki löytyy jo tuplana. Pinnasängyt, syöttötuolit, rattaat, ym... Enemmänkin iskee ongelma mitä saisin vielä hankkia uudelle tulokkaalle :D

Pitäsi varmaan neuvolaankin soittaa. Millä viikoilla ootte ekoja käyntejä varailleet?
 
Tervetuloa kaikille uusille! :wave:

Niin se fb-ryhmä kuitenkin vei mukanaan, vaikka olin aluksi skeptinen tuleeko sinne kirjoitettua. Mutta käytännössä se on kyllä niin paljon helpompaa kirjoitella sinne, kun newsfeedissä näkyy suoraan keskustelunaiheet ja sinne on niin helppo lykätä omaa kommenttia perään :) Pyrin kuitenkin myös tällä puolella käymään, että pysyy edelleen myös näistä jutuista kärryillä.

Mäkin silloin tällöin mietin tuplarattaita, vaikka ikäeroa tuleekin 2v6-7kk. Kyllähän se esikko varmaan jaksaa jo kävellä, mutta HALUAAKO aina just silloin, se on toinen juttu :D Se ois vaan niin helppo köyttää molemmat ipanat kärryyn ja menoks. Onko kellään kokemusta, onko tarvinnut vähän isommallakin ikäerolla tuplia?

Synnytystä en ite ees halua vielä miettiä, tuntuu nyt tosi kaukaiselta vielä. Esikoisen synnytys oli vaikea ja lopuksi vauvallekin alkoi tulla hätä ja joutui synnyttyään yön yli tarkkailuun (onneksi kaikki kuitenkin hyvin), joten tiedän että loppuraskaudesta tulen tulevaa koitosta miettimään/jännittämään tarpeeksi, siksi en vielä aio aloittaa :)

Eireann 7+0 *poks*
 
Huomenta! Täällä tuli vähän positiivisempi mieli kun tein uuden cb-digitestin ja se näytti raskaana 3+ ja sillon eka kerran ku testasin joku vajaa pari viikkoa sitten näytti raskaana 1-2.. eli toivottavasti siellä joku on kyydissä ja pysyykin :) Mä soitin neuvolaan jo viikolla 5 ja ensi maanantaina meen ja silloin on vasta viikko7
Toki kun tää on mulle ensimmäinen, niin oon varmaan turhan hätäinen joka asiassa :)

Myy + tirppana 6+?
 
Nete Millä viikoilla teidän perätilavauva leikattiin? Pääsit ilmeisesti käymään synnytystapa arviossa? Meilläkin yritettiin poikaa kääntää, mutta ei hievahtanutkaan. Lantio kuvattiin ja sain ajan synnytystapa arvioon, mutta en ikinä sinne ehtinyt, kun poika otti varaslähdön. Eli itellä kävi kaikki aika nopeesti, eikä oikein annettu mitään infoa vaihtoehdoista synnytystavan suhteen. Lääkäri totesi vaan synnärillä, että hyvin mahtuu tulemaan ja alateitse yritetään, eikö!? Hmm. Mä en tiedä, onkp isompaa riskiä, että toinenkin olis perätilassa. Toivottavasti ei! Meinaan en tiiä uskaltaisinko uudestaan lähteä alatiesynnytykseen sitten. Vaikka kaikki menikin ekalla kertaa hyvin. Jotenkin mulle valkeni totuus riskeistä ja perätilavauvan synnytyksen harvinaisuus vasta,kun poika jo syntyi. Nyt sitten pelottaisi enemmän. Toivotaan, että nää kaverit olis nyt kuuliaisesti niin päin kun kuuluukin!!

Eireann Meilläkin tulee ikäeroa noin 2v5kk. Mutta olen ainakin vielä ajatellut ne sisarusrattaat hankkia, sillä tykkään käydä pitkillä kävelyillä ja niitä esikoinen ei kyllä jaksa kävellä. Ja jotenki aattelisin liikkumisen olevan helpompaa sitten, kun on mahdollisuus köyttää molemmat kyytiin!:) mutta saas nähdä. Oliski kiva kuulla lisää kokemuksia!!
 
Sisarusrattaista en ole täysin varma... Ikäeroa tulee 2v 1kk ja kesä on silloin tulossa, joten esikoinen varmaan tykkää juoksennella itsekseen. Ajattelin kyllä ostaa nykyisiin yhdistelmiin seisomalaudan, jossa esikoinen vois sitten olla, jos ei jaksa kävellä. Toki sisarausrattaatkin voisi ostaa, jos vaan jotkut hyvät ja edulliset tulee eteen. Uutena en lähde ostamaan, kun käyttöikä tullenee olemaan melko lyhyt.

Neuvolaan soitin jo 5+ ja ensimmäinen aika menee 9+.

Oireita on todella vähän. Tänään iski ensimmäisen kerran se pohjaton nälkä pian aamupalan jälkeen. Viime raskauksissa on ollut ihan sama juttu ja silloin vaaka onkin kiittänyt ;) Nyt yritän ottaa fiksummin tän syömisen kanssa, vaikka nälkä vaivaakin koko ajan. Muita oireita ei ole...

Neksu 5+
 
Moikka! :wave:

Mäkin nyt ehkä uskallan jo liittyä joukkoonne. Tällä on viime viikolla plussattu ja cb:n digi näytti tältä tänä aamuna Edu56a - Image - Aijaa.com:heart::heart: Nyt siis Rv 4+4. Ja viime viikolla näytti 1-2, eli on ainakin hcg noussut! Varhaisultrakin on varattu ja se on 3vk päästä.

25.04.
Yemina / 25v / Toinen / SatKS
 
Heipä hei! Täällä olis menossa rv6+6. Just soitin neuvolaan ja varasin aikaa ekalle käynnille. Jännittää. Mun esikoinen on syntynyt 1/13, täytti juuri 7kk. Mulla on aiemmasta liitosta kokemuksena 6vuoden lapsettomuus ja tavattuani nykyisen miehen, en ollut tarpeeksi varovainen ja tulin vahingossa raskaaksi, kun oltiin tunnettu 1kk :) tutustuimme siis toisiimme raskauden aikana ja päätimme, että meistä tulee perhe. Hyvä perhe tulikin. Niin hyvä, että päätimme haluta myös toisen lapsen pian.

Mulla on jotenkin tästä uudesta raskaudesta epäilevä olo. Reilu vuosi sitten ajattelin vielä, että eläisin elämäni lapsettomana. Sitten tapahtui ihme, ja sain ikioman tyttären. En olisi uskonut, että tämä mahdollisuus tarjotaan toistamiseen. Olen sanoin kuvaamattoman onnellinen!

Luen kohta teidän kirjoituksia paremmin, halusin kirjoittaa teille pienen esittäytymisen itsestäni. Sen verran osui silmään, että facebook-ryhmästä on ollut puhetta. Minäkin mielelläni sinne liittyisin mukaan.


JennEm /27v. /2.lapsi / TYKS

Äh, en saa tabletilla vaihdettua tota väriä :(
 
  • Tykkää
Reactions: Talvis
Uusille tervetuloa! :)

En nyt tarvitse tuplarattaita kun ikäeroa tulee 6 vuotta :), mutta mun vanhimmilla lapsilla on ikäeroa 1,5 vuotta ja silloin koin tuplat tosi hyväksi ratkaisuksi, tosin ihan joka ovesta niillä ei meinannut mahtua menemään :/.

Nyt uimaan lasten kanssa, toivottavasti paha olo pysyy aisoissa. Kävelylenkeillä poitsun kanssa on niin helppo yökkiä puskiin, mut altaalla se ei onnistukaan niin helposti :D


suski28 ja baby 7+4
 
Heti kysymys, mutta sisarusrattaista. Onko kenelläkään ennestään jo kokemusta Emmaljungan double monkey:stä? Tai ehkäpä nyt harkitsee niitä? Itse haluisit ostaa nuo, mutta en tiedä onko kannattavaa.. Ja niistähän tuli se uusi viking versio?!
 
Synnytyspelkoa mulla ei ole ollenkaan. Mulla on takana sektio (hankalan perätilan takia) ja imukuppialatiesynnytys. Vaikka jälkimmäinen 4,5kilon vauvan takia olikin melko tuskainen, en edes harkitse sektiota tällä kertaa, jos ei pakko ole. Toivoisin, että tällä kertaa menis ilman imukuppia, se ei ollut mikään mukava juttu ;) Alatiesynnytys tuntui luonnollisemmalta tavalta.

Tuplarattaat meillä on jo valmiina, Carena Double Swingit. En kyllä tykkää niistä ihan kauheesti, joten meinaan ehkä ostaa takaisin phil&tedsit, jotka meillä on aiemminkin olleet. Bugaboon Donkey Duot kolkuttelee kans takaraivossa ;)

Tänään käytiin parin tunnin lenkillä auringonpaisteessa ja tuntui että henki lähtee kun niin huono olo on. Kädet tärisee ja oksennus majailee kurkussa, mutta ei tule ulos asti. Väsymys on kans aivan mahdoton, iskee viimeistään illalla 18 maissa. Vaikeuksia valvoa edes kymmeneen :) Aamuisin olen suht virkeänä.

En tiedä johtuuko raskaudesta vai mistä, mutta olen plussasta asti herännyt joka yö tasan samaan aikaan aamuyöstä. Nauroinkin miehelle, että taitaa tämä vauva syntyä ko. aikaan. :D
 

Yhteistyössä