Huhtikuun hurmurit 2015 -Helmikuu-

Jopas on kohtu muuttunut supistusherkäksi. :O Tänään oon koko päivän ollut kotosalla. Järkkäilin jonkun tunnin tärkeitä papereitani suurimmaksi osaksi paikallani. Sen jälkeen tyhjensin astianpesukoneen sekä pyyhin pikkuisen tasoja. Keittiöhommia tehdessä kohtu alkoi supistella melko tiuhaan (useampi tiukka kivuton suppari/10min) ja samalla tuli inhottava painontunne alamasulle. Kuvailisin tuota painontunnetta: se on kuin masua vetäisi voimakas magneetti kohti lattiaa. Levolla suppailut ja painontunne helpottivat. Heti seisaalteen noustessa ja muutamia askelia ottaessa supistelut alkavat taas. Äsken veskin jälk sama supistelu, painontunne kera kirvelyn/pistelyn kohdunsuulla/häpyluun tienoilla ja näköjään joku hermosärkykin tuntuu välillä vasemmalla puolella alaselkää lantion seudulla.. Levossa taas kaikki häviää. Aamupäivästä ei ollut tällaisia tuntemuksia lainkaan. Vielä ois se 2,5 vk neuvolääkäriin, eikä terkka-aikojakaan ole siinä välissä. Esikon ajalta en muista mitään tällaista (10 vuotta jo siitä). Nyt menossa rv 33+4, eli vielä ei tartteis pienen syntyä.

Onkos teillä muilla/ollut aiemmissa raskauksissa tämän tyyppisiä harkkasuppareita, vai mitä lie nyt sitten ovatkaan?

Pitää huomenna kilauttaa terkalle, jos tämä ei ota rauhoittuakseen. Vaikka tämä onkin toinen raskaus, niin ei ole mitään haisua, kuuluuko tässä vaiheessa olla tällaisia tuntemuksia, ja miten varovainen pitää olla (ois kiva tehdä muutakin kuin maata sohvalla, jos vaan tietäisi ettei nuo supparit aiheuta kohdunsuulla mitään radikaalia).

Nyt tuli sitten omaa napaa oikein olan takaa, mutta tämä nyt mietittyttää aikalailla..

Bebe ja tyty 33+4

Muoks! Soitin neuvolaan ja sain huomiseksi neuvolalääkärille ajan! Huh! Th käski lähteä synnärille, jos tämä yhtään pahenee tai ei helpota levolla.. Oon tainnut turhankin levollisesti aatella näistä mun suppareista ja muista niihin liittyvistä kolotuksista. Eli soitelkaa terkalle/synnärille, jos yhtään asiat huolettaa! :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän noi supistelut vähän niinkuin kuuluu asiaan, toisille tulee, toisille ei. Usein ne ovat harmittomia, voivat kyllä vähän jo valmistella kohdunkaulaa ja suuta synnytykseen, varsinkin uudelleensynnyttäjillä helpommin.
Mullatuli ekat supistukset jo ennen joulua ja siihen jouduin jättämään mm.imuroinnin, minkä aikana tuntui kuin babyt tippuis ulos. Nyt tulee harvakseltaan, saattaa tulla levossakin varsinkin aamuyöstä supistelua alavatsalle ja selkään, menee itsestään ohi.
Mulla oli kaksi viikkoa sityen äitiyspolilla kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni. Saan liikkua voinnin mukaan, mutta kyllä tulee paljon levättyä. Kävin äsken nauttimassa auringosta ja kävelyllä, hiljakseen. Hyvin meni.
Kannattaa kuunnella itseään ja levätä aina kun mahdollista. Ja ottaa herkästi yhteys päivystukseen, jos yhtään mietityttää. Ennemmin käy turhaan siellä ja pääsee kotiin, kun joutuu sairaalaan vuodelepoon tai synnyttää kovin aikaseen.

Tänään poksahti 34 viikko käyntiin ja niinhän se taitaa olla, että max 4 viikkoa tässä enää kasassa ollaan, tai saa nähdä mitä ensi viikolla polilla sanovat.
Ihanaa kyllä saada kevätvauvat :) ja päästä itsekin kunnolla liikkumaan vaunujen kanssa.

Hyviä vointeja kaikille !

T. Paulanna ja pavut 34+0, jee :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa ja Jasmin12
Neuvola lääkäri takana päin. Pehmenneet paikat kohdunsuu kiinni, mutta kohdunkaula lyhentynyt 3.7cm. 2 eri lääkäri tutki ja sanoivat etten saisi rasittaa liiaksi itseäni. Noh enpä kauheasti teekkään asioita, kun suppari tulee joh istuessa. Ens viikolla olisi äippäpoliaika, ja silloin mietitään sitä, mitä kautta vauva tulisi yms.

Olo alkaa olemaan tosi tuskallista tuon painon tunteen takia. Vauva on alhaalla, mutta ei ole kiinnittynyt vielä. Hiljalleen vain eteenpäin mennään.
 
Nyt Lumme pysyt tosi rauhassa ja levossa siellä!
Pitää tässä samalla itellekin muistutella, että on lupa, ja oikeastaan velvollisuuskin lojua sohvalla jalat ylhäällä. Jalat on nyt melkoisen turvoksissa, kun eilen tuli oltua liikkeellä melkein koko päivä.

Ei ehkä ihan ajankohtaisinta pohdintaa, mutta miten olette miettineet ehkäisyn hoitamista synnytyksen jälkeen? kuullut ja nänyt niin monta tapausta, joissa täysimetyksen on luotettu suojaavan uudelta raskaudelta, ja niin vaan onkin seuraava vauva ollut tulossa tosi pienellä ikäerolla. Tuntuu, että kroppani (eikä pääni) ei kestäisi sitä heti, jos lainkaan. Voikohan hormonikierukan asennuttaa jo jälkitarkastuksessa? Olin siihen tosi tyytyväinen ennen raskautta, eikä se poiston jälkeen hidastanut raskautumista.

Pohdiskelee Kevis + poikanen 34+1
 
Hormonikierukka mullakin oli vuosia kuopuksen jälkeen, sitä ei kyllä vielä jälkitarkastuksessa laitettu, mutta en muista kuinka kauan meni kun laitettiin...

Neuvola takana ja päivä kerrallaan mennään eteenpäin. Mulla kaksi viikkoa sitten äitiyspolilla pehmenneet paikat ja kanavaa 2 cm jäljellä, kohdunsuu kiinni. Liikkua saa voinnin mukaan, kauheesti ei jaksa.
Hb 112 eikä siitä nousekaan, kun rautaa otan n. joka toinen pv, muutoin olen ihan ummella ( kaikki merkit kokeiltu )
A on ylhäällä vielä, mutta ei välttämättä kiinnitykään ennen synnytystä, sais kyllä vähän laskeutua niin kulkisi henki paremmin . Sf 40 cm. Liikkeitä pitää seurata päivittäin ja se ei ole vaikeaa, näiden liikkeet tuntuu ja näkyy :LOL: ja koko ajan, yötä päivää. Siis nukkuuko nämä joskus ?

Nyt on parit vaippapaketitkin kotiin hommattu, ei kun synnytystä odottamaan :)
Kaukalot valmiina kaukalopusseineen ja kotiintulovaatteet pakattu kassiin.
Omaan sairaalakassiin ostettu pari suklaalevyä ( miehelle ).

Hyviä vointeja kaikille :)
Siis minunkaan virallinen äitiysloma ei ole alkanut vielä, vasta 25.2, vaikka la jo 1.4 ja kaksoset, kuinkahan moni tuplaäiti olis virlä töissä ??? No, ei väliä, sairaslomalla olen.

T. Paulanna ja pavut 34+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
"Huhtis"
Lumme tuo 3,7cm on tosi hyvä mitta uudelleensynnyttäjälle! Mitä lääkäri tarkoitti paikkojen pehmenemisellä, jos kohdunsuukin vielä kiinni? Kuulemma 3-4cm on normi kaulan mitta ja uudelleen synnyttäjillä on lähempänä kolmea. Kohdun ulkosuukin saa olla pari senttiä auki uudelleensynnyttäjillä ja usein kuulemma onkin... Hyvä ettei siellä tapahtunut tuhoja! :)
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne; olen kyllä välillä käynyt lueskelemassa mutta kirjoittaminen on jäänyt. Viikot on vierineet nopeasti ja kaikki mennyt ihan ok - suht normaalia elämää olen tässä pystynyt vielä viettämään ,vaikkakin olo on nyt ihan viime päivinä käynyt raskaammaksi ja harjoitussupistuksia alkanut tulla öisin.

Ainoa hieman murhetta aiheuttanut asia on istukan sijainti: sain rv 30 etisen istukan diagnoosin, mutta tämän päivän kontrolliultrassa istukka oli kuulemma noussut turvalliselle alueelle eikä ole enää etinen, joten lähtökohtana on alatiesynnytys. Synnytys on muuten alkanut tässä pikku hiljaa hiipiä mieleen ja vähän kyllä jänskättääkin, kun edellinen lapsi oli avotarjonnassa ja kivut melkoiset. Mites muilla, joko mietitte synnytystä paljonkin?

Tämän päivän ultrassa vauvan painoarvio oli 2,4 kg eli ei ihan pienimmästä päästä. No, ehkä ei ehdi kasvaa jätti-isoksi jos syntyy ennen laskettua aikaa kuten aikaisemmat lapset.

Lepoa kaikille supistelijoille!

Calypso ja murunen rv 33+4
 
Omaa napaa: Neuvolalääkärissä kohdunsuu normaali, eli kiinni ja käsin tunnusteltaessa 3cm. Ultrallakin katsoi ja mitta oli oikein hyvä. Samalla vilkaisi vauvaakin ottaen mitat ja painoarvio on tällä hetkellä 2,1kg. Kaikki mitat olivat keskikäyrän tuntumassa, joten vauva kasvaa oikein hyvin ja tasaisesti. :) En kyllä osannut yhtään aatella, että täällä neuvolalääkäri kurkistaisi vauvaa ihan ultralla ylimääräisellä käynnillä. Saatiin tytyn kasvokuvakin mukaan, kun sattui suoraan edestäpäin kuvakulma. <3 Sain kyllä mielenrauhan, että kaikki on ok. Lääkäri kehoitti välttämään kaikkea, mikä aiheuttaa suppareita ja lepäämään aina tarvittaessa. Ja alkuviikosta hän ilmoittelee, mikäli kohdunsuun bakteeriviljelystä löytyy jotain poikkeavaa.

Kohdunsuun pehmenemisestä: Mulla tulehdus kohdunsuulla sai aikaan harkkasuppareita sekä verensekaista valkovuotoa esikon odotuksessa joskus rv 27. Kohdunsuu myös pehmeni ja ehti lyhentyä ennen kuin sain antibioottikuurin. Auki kohdunsuu ei pehmenemisestä huolimatta ollut, eli käsittääkseni se on siis hyvinkin mahdollista, että kohdunsuu voi olla pehmentynyt muttei vielä auki. Eikös se pehmeneminen kerro, että kypsyminen on alkanut?!

Lumme75: Nyt sitten lepäillään! :) Mulla se paineentunne johtuu lääkärin mielestä siitä, että pieni on painunut jo syvälle lantioon ja supistus painaa päätä vielä alemmas. :)

Onnellinen
Bebe ja tyty 33+5 <3
 
Edellisestä viestistä unohtuneet pohdituttavat asiat:
Oletteko muuten hakeneet jo lapsilisää? Tai siis kannattaisiko se hakea jo nyt?

Mun mielestä on kummaa, että tässä kuussa ei ole mitään neuvolajuttuja, edellinen oli 21.1. ja seuraavaksi pääsen n-lääkärille 3.3., aika pitkä tauko. Kiinnostaisi itseäkin tietää kokoarviota ja kohdunkaulan tilannetta ja vauvan asentoakin. Mutta näin näyttää meillä olevan käyntien tilanne. Moni vaan on kysynyt, että onko nyt jo parin viikon välein kyntejä, niin mitä vielä, kuuden viikon tauko. Tuoltakin tulee varmaan vaan lähete äitiyspolille asennon ja koon tarkistukseen.

Calypso, kiva että sinulla istukka oli noussut, sama oli ilmeisesti paulannalla?

Kevis + poikanen 34+1
 
Aika hassuja eriäviä ohjeita tuntuu olevan neuvoloilla ja lääkäreillä? :) Minulla on tuota paineentunnetta ollut jo myös useamman viikon eikä kukaan ole siitä ollut huolissaan, kuulemma ihan normaalia kun muksun pää painaa paikkoja. Ja juuri lunttasin esikoisen neuvolakorttia niin kohdunsuu on ollut pehmeä ja 2 senttiä pitkä + 1,5 senttiä auki jo reilu kuukausi ennen synnytystä, ja silloin lääkäri vaan kehui että enteilee hyvää synnytystä kun paikat kypsyy aikaisin mutta hitaasti, ei mistään levosta ollut puhettakaan.. uida ei muistaakseni sitten enää saanut infektioriskin takia... Uudelleensynnyttäjillä taas ymmärtääkseni tuo on ihan normaalia näin parikin kuukautta ennen laskettua aikaa :) Supistuksistakaan neuvolassa ei juuri oltu moksiskaan, kunhan ne ei ole oikeasti kipeitä, epämukavia kuulemma saa olla ja ne harvoin aiheuttaa mitään isoja muutoksia kohdunsuulla. Hoidetaanko meidän neuvolassa näitä asioita vähän vasemmalla kädellä vai mitä.. ? Olen vaan ihan sokeasti luottanut neuvolatätiin... No oman fiiliksen mukaan olen mennyt, esim. epämukavaa oloa aiheuttaneet kävelylenkit jäi pois jo alkuraskaudessa.

Eniten neuvolassa tuntuvat olevan kiinnostuneita vauvan liikkeistä, jos liikkuu hyvin niin vauvalla tod.näk. on kaikki hyvin. Ja kyllä liikkuu.. vaikka välillä tekee kipeää, niin on kyllä paljon ihanampaa kun istukka on nyt tällä kertaa takana eikä suoraan keskellä edessä. Hullua tuntea vauvan selkäranka ja jalat tuossa ihan ihon alla ja silitellä pientä. <3

Täälläkin on tosi harvat nuo neuvolakäynnit näin vikalla kolmanneksella. Itse sain ylimääräisen ajan siihen väliin viikolle 34 vauvan asennon tarkastukseen, koska muuten seuraava käynti olisi vasta joskus rv 36+5!

Synnytys pyörii mielessä nyt liki joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja öisin välillä valvon ja sitten tulee sitä mietittyä. Minulla ei mitään suurempia pelkoja ole, mutta kovin odottavalla kannalla sitä alkaa olemaan.. Esikoisen synnytys meni sen verran hyvin, että ei voi valittaa. Synnytys alkoi jo rv 39+3, kotona sain olla pitkään, sairaalaan mennessä 8 senttiä auki, suoraan saliin, 4 tuntia pärjäsin ilokaasun voimilla (olin sen verran pössiksessä että kivuista en tajunnut juuri mitään, katselin vaan silmät kiinni sateenkaaria ja tähtiä ja sieniä ja ties mitä..), sit sai alkaa jo ponnistelemaan. No jos jotain parannusta kehtaa tuohon enää toivoa, niin vähän lyhyempi ponnistusaika olisi kiva, kun ekaa ponnistelin liki tunnin ja kätilö perskule vei pois sen ilokaasun kun menin siitä sekaisin :D Mutta eipä siinä kohtaa kivuista juuri enää edes välittänyt ja poika tuli maailmaan sen verta nopeasti loppujen lopuksi että oltiin ihan hölmistyneitä. No nyt tuli jaariteltua oma synnytyskertomuskin jo, mutta vastapainoa kauhutarinoille jos niitä nyt jollekkin on hirveästi tässä kertoiltu :p Pelottaa kyllä voiko toistamiseen mennä näin hyvin, vai tuleeko nyt se shokkikeikka.

Lapsilisää hain jo samalla kuin äitiysrahaakin, eikai sillä niin väliä ole koska sen hakemuksen laittaa... ? :)

mini rv 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Terve kaikille, piti itekki neuvola kortti tuolta kaapista kaivaa ja kattoo ni mite mulla on ollu 14+5 kohdunsuu vaan 3cm ja kiinni , viimeks lääkäri katto ni 27+1 pehmeä osittain mut kiinni ja oli lyhentyny 2.5cm. Siis mite tuo pituus vaikuttaa? Et joillai on pisempi jne, tottakai sen tiiän et lyhenee ku synnytys alkaa jne.. Ehkä oon vaan tyhmä ku en tajua :LOL: keskiviikkona ois neuvolaan aika ja näkee onko tyyppi kääntyny, toivottavasti koska on se äippäpoli aika 3vk päästä ja tiiä suostuuko siihen kääntö hommaan ollenkaan

Mammax1 ja tyttö 33
 
Supisteluista: En tiedä, vaikuttaako omalla kohdallani lääkärin ohjeistukseen se, että napakoita harkkasuppareita kera kovan paineen tunteen alkaa tulla välillä muutaman min välein kestäen vähintään sen 30 sek kerrallaan. Eivätkä ne rauhoitu ennen kuin käyn istumaan/maate. Ne tuntuvat niin inhottavilta, että ei tee mieli seisaaltaan olla ja jatkaa hommia. Eilis iltanakin meni monen monta tuntia ennen kuin supistelut lakkasi heti seisaalleen noustua. Ja tosiaan viime viikolla alaselkään tuli supistusten aikana kipua, sekä viikonloppuna lievää menkkajomotusta alavatsalle. Luultavasti lääkäri haluaa varmistaa, että vauva pysyisi masussa täysiaikaisille viikoille. Mutta totta se on, että asiat riippuu yllättävän paljon lääkäristä/hoitajasta.

Neuvolakäynneistä: Mullakin ois ollut 5 vk tauko käyntien välillä, mutta näiden supistelujen vuoksi sain ylimääräisen lääkäriajan tilanteen tarkistusta varten. Enkä yhtään aatellut/tiennyt, että lääkäri katsoisi samalla ultralla yleensäkään mitään.
 
Ei harmaata haisua ole minkä mittainen se kohdunkaula pitäsi olla,mutta rauhallisesti pitäsi ottaa. Helpommin sanottu kuin tehty 6 lapsen taloudessa.

Bebe: juuri näin. Eli vauva on ns. Lähtö asemissa. Ei vielä kiinnittynyt,mutta paikoillaan. Ei kuulema tarvii kauheasti supistella.

Tavallisesti ne työntää sormet tonne hyvä ettei kurkkuun asti,niin nyt sai vain tökätä. Kylkiluiden alla ei ole yhtään mitään. Pelkkää tyhjää. Eikä tulekaan olemaan,kun vauva pn niin alhaalla.Ens viikolla tosiaan äippäpoli ja sitten viikon välein neuvola ja lääkäri 2 vkon päästä uudestaan. Kontrolli aika tuon kohdunkaulan takia ja supistusten,ettei siellä tapahdu mitään salassa. Siksi kai kontrolloidaan nyt oikein urakalla.

2 eri lääkäriä kattoi oikein ultralla ton kohdunkaulan tilanteen. Sitten kun sanoin että tavallisesti kaikki muut on ollut tissien välissä ja tämä ei,niin lääkri sanoi että johtu juuri siitä kun vauva on asemissa.
Tuli tunne että tietääkö ne jotain mitä minä en tiedä, ja ne ei kerro etten ala pelkäämään.

Lumme ja riisinjyvä 30+1
 
"Elea"
Paljon ollut keskustelua kohdunkaulan tilanteesta. Hassua kun vaihtelee käytännöt noin paljon. Minulla oli esikoista odottaessa hirveästi supistuksia jo viikolta 20 ja 27 ( tarkistin kortista) kohdunkaulaa 1cm ja 1cm auki. Jouduin tuolloin saikulle, kanto-ja liikuntakieltoon, oli kuulkaa pitkä odotus, kun tyttö päätti syntyä 39+5! Tuli kyllä sitten rytinällä heti sairaalan ovien avauduttua ;)

Tässä raskaudessa ei ole supistellut onneksi juuri lainkaan, joten uskon kanavan olevan ok. Eipä tuosta kukaan ole ollut erityisen kiinnostunutkaan, vaikka taustaa olisi. Kerran katsottu ja seuraavaksi 36 viikon lääkärineuvolassa.

Sain huonoja uutisia. Radi tuomio tuli. Olen lykännyt ja lykännyt rasitusta, koska en uskonut narahdukseen. Ei ole ikää, eikä painoa. 2.tyypin diabetestä ei kellään lähisuvussa, isällä 1.tyypin, siitä syystä jouduinkin. Esikoisesta oli aikoinaan hyvät arvot. Mutta nyt kävi näin. Miten te muut radiodottajat, oletteko saaneet arvot pysymään ruokavaliolla, vai onko menty lääkitykseen? Kuinka paljon pitää arvojen heittää että lääkitykselle joutuu? Mua vähän kummastuttaa tuo tuomio, kun nyt 6 päivän kotimittauksissa yksikään paastoarvo ei yli 4.2 eikä tunti ruokailusta - arvot ylitä 6:ta.

Liikkeistä, moni sanonut vauvojen liikkuvan hyvin. Onko kellään muulla rauhallista vauvaa? Tämä asukki liikkuu turhan vaisusti, koko ajan saan stressata ja kuulostella. Liikkeitä tulee, mutta aina vain muutama ja hentoisia ku mitkä. Äippäpolilta tyynnyttelivät, että luonne kysymys :D

Elea ja vauva 30 (? Ihan pihalla viikoista :)
 
Lapsilisä: minäkin hain kaikki kerralla (lapsilisä, äitiysavustus sekä äitiys-ja vanhempainraha). Päätös tuli melkein heti eli viikko hakemuksen laittamisesta.

Ehkäisy raskauden jälkeen: ei ole vielä tullut mietittyä. Kuopuksen kohdalla käytettiin pari kuukautta kumia ns. varan vuoksi (aluksi jo pelkän jälkivuodon pitkittymisen takia). Sitten annettiin kolmannelle lupa tulla heti kun tärppää, mutta menkat alkoi vasta 10kk synnytyksen jälkeen ja tärppikin tuli liki pari vuotta yrityksen alkamisesta.
Katotaan nyt sitten onko tämä lapsiluku tässä vai miltä tuntuu..uuteen taloon kyllä mahtuis vielä yksi ;)

äitii: meidän neuvolasta on kuulunut saman suuntaisia neuvoja kuin sullakin. Oon ollut niihin tyytyväinen. Esim. tuo, että vauva painaa alas on ihan normaalia. Samoin vauva voi jo kiinnittyä, kohdunsuu lyhentyä, pehmetä, jopa aueta, supistella (tuntuvastikin) ja kaikki kuuluu asiaan. Levätään, jos siltä tuntuu tai on oikeasti kipeä olo. Muuten kannattaa liikkua ja touhuta kun ei liian raskaita puuhia keksi. Mutta kysyvät aina, että onko itse huolissaan ja apua sekä seurantaa saa, jos jokin painaa mieltä. Tosin varoittelivat, että jos kovin usein esim. sisätutkimusta tehdään, niin sekin voi alkaa kypsyttään paikkoja ja siitä syystä eivät käsikopeloa mielellään tee.
Istukan sijainti: aiemmissa on ollut edessä ja tässä on takana alhaalla. Vauvan tuntee kyllä aivan erilailla (tosin välillä tuntuu, että itku pääsee, jos papunen päättää tehdä jotain ylläri-/äkkiliikkeitä). Silloin vedet valuu silmistä ja muistelen kaiholla niitä "pehmeitä liikkeitä" aiemmista loppuraskauksista :LOL:

Neuvolakäyntien tiheys: maanantaina seuraava neuvola ja edellinen oli 4 viikkoa sitten. Väliä olisi tullut 5 viikkoa, jos en olisi aiempaa joutunut vaihtamaan. Tästä eteenpäin on kuulemma noin kahden viikon välein.

Kohdunkaulan pituus: mulla oli 5cm kun tarkasteltiin istukan sijaintia rv28. Ikinä ei oo ollut noin pitkä :rolleyes: Mun synnytykset on edenneet toosi hitaasti, joten toivottavasti kroppa alkaa jo pikkuhiljaa kypsyttään paikkoja että vauva pääsee joskus ulos :D
Viime raskaudessa mittaa oli rv32 n. 1,5cm sekä pehmentynyt, hieman auki, joten jouduin saikulle. Kotona alkoi pieni remontti, kiirettä piisasi, samoin hommaa ja kannettavaa, joten supistukset jatkuivat, mutta tyttö syntyi noista huolimatta rv39.
Eli en ole yhtään huolissani tästä (supisteluista huolimatta), kun on yhdesti tarkistettu paikat ja kaikki oli silloin noinkin mallikkaasti.

Elea: mulla olisi keskiviikkona rasitus edessä. Saapa nähdä hyppäänkö samaan veneeseen vaikka aiemmissa raskauksissa on myös testattu eikä kummassakaan ole käry käynyt.

Jopas se aika rientää! Jäi taas osa kommentoimatta, mutta nyt pitää kiirehtiä nukkumaan. Huomenna vielä töihin ja sitten taidan siirtyä lomailemaan. Selkä meinaa oireilla niin vahvasti, etten halua mitään tulehdusta sinne, joten maanantain neuvolassa kysyn voisinko jäädä sairaslomalle.

Boomkaa ja papunen 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
Yöllä oli aivan kauheat supparit. 10-15min välein. Herätin miehen, ja olin joh valmiina lähtemään sairaalaan, mutta sitten ne loppui kuin seinään. Sitten alkoi aivan järjetön oikean puolen nivusen kipu. Nippailua ja niinkuin joku jotain piikkiä työntäisi/tökkisi. Onko nää nyt niitä pelättyjä liitoskipuja? Eli vauva menee entistä alemmas vai? Huih
Vauva ainakin riehuu nytkin ihan kivasti. Pyörittelee pyllyään sen minkä kerkiää.. Nännit tuli kanssa yöllä kosketus araksi ja rinnat muuttuivat ihan kivikovaksi, juuri semmoisiksi kun maito nousee rintoihin.
Mitenkähän pitkään tässä oikein tosiaan ollaan kasassa, jos noita kipeitä suppareita alkaa tulemaan..
 
Viimeksi muokattu:
Levon määräys on ihan ymmärrettävää, jos on erityisen paljon tai kipeitä supisteluja :)

Elea Vaikka tämä vauva höösää koko ajan, niin esikoinen oli mahassa toooooodella rauhallinen. Lisäksi istukka oli edessä. Hyvin hänkin silti voi, vaikka minä olin aika stressissä kun sai aina kuulostelemalla kuulostella niitä liikkeitä! Mutta luonnekysymys tosiaan taitaa olla sekin. :p

Lumme75 Mulla liitoskivut tuntuu juur nivusissa vihlovana kipuna, etenkin liikkeessä ja jalat menee jotenkin ihan jumiin eikä meinaa päästä liikkeelle. Sit häpyluu tuntuu siltä kuin sitä revittäisiin kahtia ja häntäluuta jomottaa. Lisäksi emättimessä tuntuu välillä sellaisia erittäin inhoja vihlovia sukkapuikkokipuja, niistä terkka ei tosin osannut sanoa onko ne liitoskipuja, jonkinlaisia supistuksia vai vaan vauvan liikkeistä johtuvaa. Mutta kai aika monelle noitakin tulee lopussa kun vauva laskeutuu lähtökuoppiin ja pää tökkii paikkoja.. itse yhdistän ne usein vauvan liikkeisiin, tuntuu olevan jonkinlaiset jumppatuokiot aina silloin.

*Tänään 32 viikkoa täynnä!*
 
Liikkeistä :
Tunnen vas.puolella olevan babyn liikkeet erittäin hyvin ja koko ajan, siis liikkuu todella paljon ja ei juuri yölläkään taukoja pidä. Tämän babyn liikkeet myös näkyy ulospäin hyvin selvästi ja tunnen missä peppu, missä jalat/ kädet. Oik.puolella oleva B-baby taas paljon hennompi liikkeinen ( on perätilassa ) ja pitkään ei tunnu mitään eikä juuri ulospäin näy liikkeitä. Taitaa olla A vallannut itselleen tilaa pyöriä ja rauhallisempi seurailee vierestä :) B on kyllä isompikin ja ei enää niin paljon mahdukaan pyörittelemään itseään.

Edell. raskaudessa oli istukka edessä ja silloin liikkeet tuntui hyvin hentoina eikä juuri ulospäin näkynyt.

Joku kyselikin siitä kohdun suulla olevasta istukasta, jep; mulla oli, mutta nyt noussut ylemmäs ja alatiesynnytys on sen suhteen mahdollista :)

Supisteluja on välillä, menee ja tulee ( viime yönäkin ). Toivottavasti synnytys ei ihan vielä, kun sinne 36 pääsis ja siitä eteenpäin kaikki plussaa :heart:

Kontrolleista neuvolassa: olen saanut itse valita miten usein käyn ( ehkä eri juttu kaksosraskaudessa ). Neuvolassahan en lääkärillä käy ollenkaan, kun lääkäri tutkii aina äitiyspolilla. Yhden kerran kävin alussa neuvolalääkärillä. Turha kuormittaa heitä, kun kerran kontrollit muualla.
Saiskos aikoja tiheämpään, jos kysyisi ja haluaisi käydä ? Riippuu varmaan paikkakunnasta ja resursseista.

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille !

T. Paulanna ja pavut 34+2

Ps. Kiitos vinkistä hakea lapsilisää, luulin et tulee automaattisesti ( kuten joskus ennen ), nyt on hakemus tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pitkästä aikaa?

Työt pitänyt niin kiireisenä, että ei ole ehtinyt tänne mitään päivittään. No nyt kun meidän vaavi päätti alkaa venytteleen sektiohaavaa niin työt loppu ja hain aikaistetun äitiysloman. Saikku on 2.3 saakka ja siitä sitten äippälomaillaan. La. On 30.4 mutta tää pakkaus käynnistetään edellisen synnytyksen takia. Jälleen kasvaa sisälläni iso vauva.
Kaikki vauvan tarvikkeet olen jo ostanut ja laittanut. Harsot ostin Ikeasta, rintapumpun tilasin Pikku Piiasta. Ostin Ainun manuaalisen. Oli tarjouksessa.
Alkuraskauden kivut on tullut takaisin???? Päänsärky, närästys, kärttyisyys. Lisäksi turvotus, issiaskivut ja suonikohjut. Liitoskivut on vaivanneet jo kauan. Kävely on yhtä tuskaa. Vaivoista huolimatta olen onnellinen?
Parisuhde kukoistaa sekä fyysisesti että psyykkisesti ????
Täällä on tapahtunut vaikka mitä. Niin on raskaudet ja käytänteet erilaisia. Toivon kaikille jaksuja omaan oloon <3 Olkaamme onnellisia ja maltetaan levätä?

Toiveessa& vaavi 30+1?
 
Noniin:) Tabletin symbolit näkyykin kysymysmerkein. Huoh:)
Vaavista vielä, että hyvin voi ja todellakin kasvaa;) Kova hikka sillä on joka päivä ja jos yöllä käännän kylkeä, niin aamuyöstä jo potkastaan kylkeen <3 Eli nukkuminen huonoa.... no sitähän tää on sitten kun vauva tulee maailmaan:)
 
Supisteluista: Tänään päiväseltään ei supistellut kuin kerran ja nyt illasta sitten alkoi taasen. Nyt sitten ihan kellotin niitä: kesto 48-80 sek ja välit 1-2min. Eipä kait sitten ihme, kun ei tunnu kivalta liikkua niiden aikana, vaikka kipeää eivät tee.. Onneksi on aina tarpeen vaatiessa mahdollisuus levähtää. :)

Ehkäisyasiaa: En tosiaan tiedä vielä, mikä olisi hyvä ehkäisymenetelmä mulle synnytyksen jälkeen! E-pillereitä en halua. Monia oon kokeillut ja en ole kokenut niitä hyviksi omalla kohdallani. Lähinnä sivuvaikutukset on jotain epämiellyttävää: turvotus, kipu rinnoissa ja munasarjoissa, pahoinvointi (em. kuin ovulaatio- ja pms-oireita), vuodot yhtä runsaat kuin ilman pillereitä (jopa yli 7pv). Noi pahimmat ja tosiaan viimeksi niitä käyttäessä puhkesi myös suunympärysihottuma ekaa kertaa. En tiedä, oliko e-pillereillä osaa tai arpaa mutta pillerien lopettamisen jälkeen ihottumaa ei ole näkynyt, paitsi nyt loppuraskaudessa taas puhkesi (3v tauon jälk). Liekkö hormonitasoilla (estrogeeni) vaikutusta asiaan?! Nyt sitten tuputtelen antibioottirasvaa ihottumalle. Onneksi näyttää auttavan lähes 3vkn käytön jälkeen.. Oon nyt miettinyt, että mikä vois olla pcos-tyyppiset munasarjat omaavalle hyvä ehkäisyvaihtoehto? Kierrot luomuna n. 14-50 vrk ja erittäin runsaat vuodot 6-10pv. Ja pms-oireet on melko järkyt! Eli rinnat turpoaa, ne ovat tosi kosketusarat, hermot palaa, aamunälkä, pahoinvointia ilmaantuu (usein luullut olevani raskaana), nuoruudessa akneillut leukani kukkii.. Tosiaan kaikki em. "ihanuus", vaikka bmi reilut 21 eli normaali, eli pcos oireilee ilman ylimääräistä painoakin. Keltarauhashormonikuureilla oon aiemmin ajoittain tasaillut kiertoa, että siinä ois joku tolkku. Mutta ehkäisy - siinäpä vasta pulma! :O

Masuasukin rytmi: Aamusta/aamupäivästä pieni tuntuu ottavan rennosti. Potkuttelua on paljon vähemmän kuin iltapäivällä, illasta ja alkuyöstä. Noin klo 11 aikaan pieni hiljenee, enkä kertaakaan ole yöllä herännyt potkutteluun. Yöllä käydessäni hereillä en ole huomannut, että vauva möyryäisi. Taitaa asukki vetää sikeitä samaan aikaan kuin äippäkin. :) Saas nähdä, onko rytmi samansuuntainen synnyttyäänkin.

Lapsilisä: Hain samalla kuin muutkin tuet. Netissä oli helppo hakea kaikki. :)

Synnytys: Mulla se pyörii jatkuvasti mielessä ja oikeastaan odotan innolla synnytystä! :D Muistan, että supistuskipu on jotain todella hirveää, mutta silti odotan, että pääseen kivuista kärsimään ja pienen ponnistamaan maailmaan. Kait se palkinto on se, mikä saa kääntämään synnytyskivun positiiviseksi. :D Paniikki mulle syntyisi, jos joutuisin sektioon. Mutta aika näyttää, miten hommat etenee ja tulee menemään. Oman kipukynnyksen ja jaksamisen mukaan sitten kivunlievitystä. Luotan että kätilöt ja lääkärit osaavat arvioida tilanteita ja tarjota tarvittaessa sopivinta kivunlievitysmenetelmää. Toki olen asioista ottanut selvää, mutta en suunnittele mitään, kun jokainen synnytys on niin erilainen ihan saman äidin kohdallakin. :)

Elea: Mun käsittääkseni lähisuvussa 1. tai 2. tyypin diabetes molemmat aiheuttaa perinnöllisen riskin saada radi. Oon lukenut aiheesta yleisesti ennen raskautta ja itseni yllätti todella tieto, miten moninkertaiseksi lähisukulaisen sairastama dm nostaa omankin riskin sairastua.

Huomenna poksuu! :) <3

Bebe ja tyty 33+6
 
Toiveessa3<3!!: onko sun vauvalle tehty milloin kokoarvio ja tehdäänkö vielä ennen synnytystä? Mua hieman jännittää kun täällä ei vissiin enää käydä ultrassa ennen synnytystä vaan neuvolalääkärin tarkastuksessa rv36. Ja musta nuo vatsan päältä tehdyt kokoarviot on vielä epämääräsempiä kuin ultrassa mitatut :D Jännityksellä siis odotan, että minkä kokoinen papunen vatsassa asustaa...Kuopus oli rv39 tasan 3600g, joten toivottavasti mennään samoissa lukemissa.

Raskausdiabetes: omalla veljelläni on tuo 1.tyypin diabetes (ollut pienestä asti). Terkka sanoi, että se ei vaikuta eli ei ole sukurasite. Aiemmissa raskauksissa olen käynyt ns. varan vuoksi (entinen terkka oli aika omalaatuinen). Omalla kohdallani rasitukseen tuli lähete nyt sen vuoksi, että isovanhemmalla on puhjennut tuo 2.tyypin diabetes. Tääkin on nähtävästi aihe, jossa on alueellisia eroja ;)

Vauvatarvikkeet: nyt on itselläkin aikaa alkaa katsomaan mitä vauvanvaatetta ja muuta tarpeellista varastosta löytyy. Itselläni on ollut mm. Aventin rintapumppu, joka on ollut hyvä (pystyy pumppaamaan pahimmat paineet pois toisesta rinnasta yhdellä kädellä, kun syöttää vauvaa toisesta rinnasta). Maidon nousu ja heruminen on itselläni niin voimakasta, että tuo on helppo keino auttaa kivistäviä rintoja ja ehkäistä pakkautumista. Samalla saa maitoa talteen pakkaseen hätävaraksi.

Synnytys on pyörinyt mielessä enemmän ja vähemmän. Oon tosi järjestelmällinen ihminen, joten eniten mua varmaan jännittää se, etten tiedä milloin papunen päättää maailmaan tupsahtaa :D Onneksi ns. turhia käyntejä ei ole tarvinnut tehdä aiemmissa vaan synnytykset on alkaneet ihan selvästi sitten kun on sen aika.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä olotiloihin :wave:

Boomkaa ja papunen 32+6
 
Boomkaa: Juu, aivan totta. Sotkin nyt oman riskin sairastua dm 1 tai 2, jos lähisukulaisella on jompikumpi. Tyypin 1 dm voi puhjeta tosin myös aikuisena, tilaa kutsutaan LADAksi. En tiedä, voiko puhjeta raskaana ollessa ja miten vanhemman sairastama dm 1 vaikuttaa omaan riskiin. Mutta nykyään jo n. 12% odottajista sairastuu radiin ja puolet (muistaakseni) on normipainoisia, eikä kaikilla ole tiedossa olevia riskitekijöitä. Esim. pcos eli munasarjojen monirakkulaisuus voi myös lisätä riskiä, kuten itselläni, vaikka muuten asiat (paino, ruokavalio, liikunta) olisikin ok. Joskus raskaushormonit vaan sekoittavat insuliiniaineenvaihdunnan, vaikka tiedossa olevia riskitekijöitä ei olisikaan.

Kivaa lauantaita kaikille! :)

Tänään 34+0 <3
Bebe ja tyty
 
Yletyin vielä leikkaamaan omat varpaankynnet! Supersankariolo! (Jotenkin tuntuu, ettei tää jossain muussa tilanteessa kuulostais yhtä hienolta saavutukselta kuin nyt yhdeksännellä kuulla :LOL: ) Ei se ilman ähinää ja puhinaa toki käynyt.

On ollut ihana hiihtolomailla tämä viikko, nyt pitäis vielä jaksaa maanantaina ja tiistaina mennä töihin. Ja sisulla ne kai pitää vetää, että voi sanoa olleensa loppuun asti töissä :D (haluan ehtiä perehdyttää seuraajaani hommiini edes vähän)

Synnytys pyörii mielessä yhä useammin; mietin, että pyytäisinkö synnyttäneitä kavereita yhtä aikaa esim. kahville ja kertomaan synnytyksistään. Pieni pelko on, että meneekö helposti kilpailuksi, kenellä oli pahimmat kärsimykset, kun kaipaisin vaan kokemuksia erilaisista synnytyksistä ja kivunlievityksistä. Kun ei kuitenkaan voi etukäteen itse päättää eikä tietää miten menee ja sujuu. Se on mulle selkeetä, että en halua kärvistellä ja kärsiä ilman kivunlievityksiä, hammaslääkärissäkin otan suosiolla puudutteet! Minusta ei tule yhtään parempaa äitiä kärsimällä enemmän!

Melkoisen katkonaisia öitä tulee nukuttua, pari yötä sitten sai alkuun rampata pissalla puolen tunnin välein, taisi poikanen osua tosi tehokkaasti rakkoon. Onneksi se helpotti siitä "normaaliin" 2 tunnin välein heräilyrytmiin. Vähempää ei kuitenkaan voi juoda, kun kädet ja jalat on melkoisen turvoksissa taas, ja janottaakin kovasti, joten yritän juoda enemmän vettä.

Nyt on haettu lapsilisääkin. Mitäs vielä pitää hoksata hakea? Pitääkö miehen myös hakea kelalta sitä isyyspäivärahaa? Työnantaja maksaa vissiin vaan 6 päivää, ja haluaa varmaan siitä kelalta osuutensa, ja lopulle ajalle kelasta sitten meille?

Ai niin, onko suosituksia hyvästä hoitopöydästä? Toiveena on samassa säilytystilaa lapsen vaatteille ja vaipoille (ja vaipanvaihtotarvikkeille, mitkä muuten on tarpeellisia, talkki, sinkkivoide, pyyhkeet, kosteuspyyhkeet, jotain muuta?), ja ettei olis 80 cm syvempi, ja toimis silleen ettei tarvis lyödä päätään siihen hoitotasoon, kun haalii niitä vaatteita sieltä alta. Eli taso jatkuis mieluummin sinne kalusteen taakse kuin eteen. Oltiin jo päädytty Ikean Sundvik-tasoon, mutta siinä olis just tuo pään kolhimispulma. (ne muut ikean oli joko rumia tai muuten turhan hepposen tuntuisia). Nyt on ajatuksena joku sopivan korkuinen peruslipasto, johon hankitaan/pyydetään tulevaa pappaa tekemään hoitotaso-osa reunoineen.

Kevis + poikanen 34+3
 
Ihana! Tää on vasta kolmas kerta ku yritän saada tänne tekstiä :/

SUPISTUKSISTA:
Jokapäiväistä! Olo on jo nyt niiiin tukala ettei paremmasta väliä. Jotenkin menny paljon huonommaksi tää liikkuminen ihan viime päivien aikana. Ei jaksais enää yhtään odottaa että pääsee tästä mahasta eroon!

SAIRAALALAUKUT on valmiina odottamassa ja TURVAKAUKALO myös. Siispä tulipa lähtö millon hyvänsä niin ei haittaa. Mitä nopeammin niin sen parempi.

LAPSILISÄ täytyy hakea vaan sen ehtii. Ei saa ekalta kuulta kuitenkaan sitä.

SISARUKSISTA
Meillä tytöt oireilee vauvan tuloon kovasti. Pääosin tuo 3wee on odottanut ja kysellyt millon vauva tulee, vaan viime viikot on sitte ollu vähä negatiivisempaa. Alkanu taas pissaamaan housuun harva se päivä ja sanoo itseään vauvaksi välillä. Laittoi jopa itselleen vaipan tuossa yks päivä vaan illalla otti sen jo pois.
Huomaa että ottaa koville. Kiukuttelua ja itkua on joka käänteessä ja tää äiti alkaa olla jo aika väsynyt ilman näitä ylimääräisiä kiukkukohtauksiakin. Taas meidän 1,9wee on pääosin ihan reipas mutta tarvii ekstra huomiota hänkin. Syliä ja hellyyttä pitäs olla 24/7. Huh huh! Jospa se siitä sitte joskus.

NIMIÄISET/RISTIÄISET
Me ajateltiin pitää juhannuksen tienoilla. Vaatteet on sinne valmiiksi hankittu jo suunnilleen koko perheelle. Nimikin on valmiina. Jes! Siitä meillä on yleensä pahin vääntö.

KEVÄTSIIVOUSTA oon tehny valmiiksi. Kaikki mitä jaksaa nyt on plussaa...vauvan kans hankalampi. Vielä ois ikkunoiden pesu ja jotain verhojen vaihtoa jäljellä. Haluisin vähä ehtiä hankkia jotain pääsiäisaiheista valmiiksi. Ei sitä heti synnytyksen jälkeen huvita lähtiä kauppoja kiertään ja kotia laittamaan. Vaan ei passaa ottaa liikaa ressiä silti siitäkään. Nyt pakko mennä voinnin mukaan ku on nyt niin paljon hankalampi tää olo vaikka vaan sohvalla maksais niin joka paikkaan sattuu.

Innolla odottaen synnytystä!
Jasmin ja poitsu 34+3
 

Yhteistyössä