Huhtikuun hurmurit 2015 -Joulukuu-



LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

1.4.
Paulanna / 40+/ 4. & 5./ NKL /poikalupaus & tyttölupaus
Niinu88 / 25v / 2. / Kys /tyttölupaus
Siili SUhonen / 31 / 2. / NKL /
Kevätkaihonkukka /35 / 1. / KOS/poikalupaus
Pallofisu / 33 / 2. / HUS /
Jmia / 21 / 3. / K-SKS / poika
Katkarapu15 / 25v. / 1. / SEKS / poikalupaus
Jasmin12 / 28 / 3. / OYS / Poika

2.4.
Hurika / 38 / 2. / OYS /
Kaneli78/ 35v/ 2. / KOS /
Satsumainen / 30 / 2. / Js / poikaolo

3.4.
Elsinen / 32 / 2. / - /

4.4.
Marena / 27 v. / 2. / K-SKS /
RouvaA / 22 / 2. / Js /
BebeBanbino / 29v / 2. / KYS /

5.4.
jenniella / 26/ 1./ tays /
Millimenninkäinen / 31 / 4. / K-HKS /
Pimpuli / 29 / 4. / K-SKS /

6.4.
Calypso / 38 / 3. / TYKS / tyttö
richi / 26 / 1. / kos /
pikkumuksu / 28 / 1. / KYS /
neanna/ 24 / 1. / OYS? /

8.4.
kolmevitonen/ 35v. / 3. /pkksk /
Bumble/ 31v / 2. / KOS /

10.4.
Sandelma / 33 / 3. / K-HKS tai HYS /
ötökkä~ / 23 / 2. / TAYS /
Nauris86 / 28v / 2. / K-Pks. /

11.4.
Uimis / 25v / 1. / SAS /
tildanystävä/ 32 / 2. / TYKS /

12.4.
mimmu1986/ 28 / 2. / Tays / poikalupaus
mabebe/ 29 / 2. / TYKS /
Boomkaa / 26 / 3. / OYS/OAS /

13.4.
donnaliini / ?/ 2. / mks
HaLi80 / 33v /3. /? /
Joppu / 33 / 1. / Js / poikaolo

14.4.
Pirpa / 31v. / 2. / JS /
Kati_ / 22 / 2. / K-PKS /
Magorian/ 25 / 1. / TAYS /
Rii-81/ 33v / 2. / KYS /
Minnuli77 / 36 / 2. / TYKS /poikalupaus

15.4.
Miramaru / 31 / 2. /
Maikki_ / 25 / 1. / ? /
Pikkusirkku / 31 / 3. / KOS /
nunnukka89/ 24v. / 2. / K-SKS /

16.4.
tikru83 / 31 / 3 / satks /
Tuikkis3/ 3. / TYKS /
nti_v/ 34 / 2. / k-pks /
Lisa L / 27 / 2. / TAYS /

17.4.
Kazu87/ 27 / sas /
äitii88 / 26 v. / 2. / - / tyttölupaus
tiinai / 33 / 1. / tays /poika
Tiide / 29 / 2. / EKKS /

18.4.
Starangel / 33 / 1. / JS / tyttölupaus
Pikku-Katti / 30 / 3. / HYKS / tyttöepäily
-minttu/ 29 / 3. / KYS
PienRuu/ 32 / 3. / K-SKS / tyttöolo

19.4.
Liipa / 25 / 2. / OYS /
riksuu/ 20/ 1. / TAYS /
Lumi-15 / 30 / 2. /
Alaina / 26 / 1. / SEKS /

20.4.
Silvia Logo/ 38v. / 2. / KOS /
johannap / 23 / - / 2. / Tyttöolo
nööse / 26 / 1. / SEKS /

21.4.
veepu123 / 25v. / 1. / HYS / poikaolo
Adii/21v./ 2. / KOS tai NKL /
naeli/ 25v / 1. / HYS /
Puppe78/ 36 / 3. / ? /

22.4
_mena/ 27v. / 3. ja 4./
Karo86/ 28 / 1. / TYKS /tyttölupaus

23.4.
Nennuli84/ 30 / 3. / LKS /

24.4.
Minisport / 28v. / 1. / KYS / poika
[K]/ 23 / 1. / JS /

25.4.
keijuliini93 / 21 / 2. / K-PKS /

26.4.
ttaisku / 24v / 1. / SATKS /
mustikka90/ 24 / 2. / SEKS /

27.4.
ssann/ 23 / 2. / JS
Sitkeäsissi/ 27 / 5. / KOS /
ak78/ 36 / 3. / JS / poika

28.4.
Keesha / 23 / 2. / Oys /
Lumililja88/ 26v. / 2. / JS / poikalupaus

30.4.
Amaya/ 28v / 2. / K-Sks / poika
Matunen / 23v. / 1. /
Susse90 / 24 / 2. / PHKS /
Toiveessa3<3!!/ 38 / 3. / TAYS /
Eeevp / 22 / 2. / OYS / Poikaolo
Elea/ 26 / 2. / vks /
LizMon / 30 / 2. / JS /

lasketun ajan tieto puuttuu
saanae/ 26 / 2. / hys /?
kotopulla / 26v / 4.lapsi / k-hks
Minninkäinen / 24 /2. /?/?
äitionnellinen / 22 v. / 2.lapsi /? / ?
Hilmaa / 32 v / 2. lapsi / TAYS



synnytyssairaaloiden lyhenteet:
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala


Facebook-ryhmän ylläpito tiedottaa: Ryhmä on suljettu, joten uusia jäseniä ei enää oteta mukaan.


Ketjuun mukaan tulijat!! Ilmottautuminen muodossa:
LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli


Ja päivityspyynnöt muutenkin punaisella tai muuten tekstimassasta erottuvasti, kiitos!





Aiempaa keskustelua:
Heinäkuun lopulta syyskuun loppuun: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...rmurit-2015-a/

Lokakuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...l#post30392242

Marraskuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2423875-huhtikuun-hurmurit-2015-marraskuu/


 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Tässä uusi ketju joulukuulle, käyn päivittämässä värit yms. myöhemmin kun vointi kohenee.

Tultiin eilen reissusta ja sain ilmeisesti jonkun pöpön tullessa, koska viime yö meni vessassa istuen vati sylissä....YÖK! :|
 
Kiitos uudesta ketjusta :)
Luen tätä säännöllisesti, mutta kirjoitan myös kaksospalstalla ja toisellakin, joyen kommentoin milloin jaksa ja ehdin, kiinnostuneena luen kuitenkin teidän kaikkien tekstit:heart:
Oma tilanne on se, että kaipaan kovasti tuplaodottajilta tukea, kun tämä raskaus on kuitenkn vähän erilainen varsinkin nyt puolenvälin jälkeen kun vatsa kasvaa ihan omaa vauhtiaan ja vaivatkin sen myötä alkaa olla jo loppuraskauden vaivoja osittain. Paino on nyt jopa tippunut vähän, tullut 7 kg ja kaikki tuossa vatsalla :) Närästys lääkkeistä huolimatta on 24/7 ja ei tekisi mieli syödä mitään, kun kaikki pukkaa närästyksenä ylös :(
Kädet puutuu öisin :(
Mutta suurimmaksi osaksi tämä on kuiyenkin niin ihanaa aikaa, tätähän olin pitkään toivonut :heart: Päivä kerrallaan kohti tavoitetta ja olen ajatellut, kunhan tuonne tammikuun loppuun pääsisin niin hyvä ja siitä eteenpäin on kaikki plussaa...
Tänään neuvola ja KELAn paperit eteenpäin.
Onneksi hankinnat on suht valmiit, nyt ei ihan resurssit riitä niitä suunnittelemaan, joulukin menee netistä tilattujen lahjojen varaan, kaupoille ei minusta ole.

:xmas: Ihanaa joulukuuta meille kaikille !

T. Paulanna ja pavut 22+5 (siis ke alkaa jo 24. raskausviikko )
 
Kiitos uudesta ketjusta! :flower:

Tsemppiä närästyksiin ja huonoihin vointeihin.. :|

Kurvasin tänään pitkästä aikaa kirpparille, ja muistin miksi niitä vauvanvaatteita ei kannata ostaa uutena.. Löysin potkareita, yökkäreitä, harsoliinoja, bodeja, kestovaippoja yms ihan uudenveroisia 1€/kpl. Ja suurin osa jäi pöytiin, kun esikoista piti paimentaa ja SE väri selviää ehkä vasta huomenna ultrassa :D Täytyy palata asiaan vielä ultran jälkeen ja mennä ihan yksin niin saa rauhassa penkoa pöytiä...
 
Hei vaan!

Uhkailin tulevani kertomaan ultrakuulumisia jo viime viikolla... No, lipsahti sitten viikonlopun yli. ;)

Minulle voi päivittää poikalupauksen ja vaikkapa tuon LA:n pari päivää aikaisemmaksi eli 14.4. Vähän olen tuota poikalupausta joutunut nieleskelemään, koska tyttöä oisin kovasti kaipaillut. Noh, meidän perhe tulee siis olemaan minä ja minun 3 miestä. ;) Meillehän ei tämän jälkeen enää lapsukaisia tule!!! :D Minä - kuitenkin viimeiseen asti tyttöä toivoessani - olen miehen kanssa sopinut, että puhutaan esikoiselle vauvasta kuopuksen syntymään asti, ihan sen vuoksi, että jos toiveeni "muuttaisi" merkin vielä tytöksi. Saattaisi olla vähän haastavaa tilanteessa, jossa koko ajan oltaisiin puhuttu pikkuveljestä ja sieltä putkahtaisikin tyttö. Onhan näitä käynyt!!! :LOL: Kaikesta tästä huolimatta tärkeintä on, että Matkalainen on terve.

Ultra oli kaikiaan todella positiivinen kokemus. Ultraaja oli oikein mukava hoitaja, joka selosti kuvasta kaiken, mitä siellä näkyi ja mitä hän kuvista haki. Lisäksi hän ihan hakemalla haki meille hyvää kuvaa pikkuisesta muistoksi - saatiin kuva myös Pikkuisen vierekkäin olevista jaloista varpaineen. :heart: Ei tällaista henkilöä ollut ensimmäisen rakenneultrassa, josta tuloksena on 0 "kaunista" profiilikuvaa. Palvelu oli kyllä nyt kohdallaan.

Ultra oli siis rv 20+3 ja Nökön la noiden mittojen mukaan olisi jopa muutamaa päivää aikaisemmin, koon mukaan siis rv 21+0 +/- 2 pv. Ilmoitettua laskettua aikaa ei siis noilla tiedoilla kuitenkaan muuteta. Itse epäilen kyllä, että la voisi olla jopa viikon verrankin aikaisemmin, koska eilen sain muistivälähdyksen ja hiffasin, milloin Nökö on todennäköisimmin saanut alkunsa = Mökki+sauna+lomaviikon eka ilta :heart: :LOL:

Hampaista Esikon odotusaikana ei tullut käytyä hoidattamassa hampaita, joten nyt sitten päätin tempaista. Ikenien tulehdus, useamman vuoden hammaskivet sekä vaivaamaan alkaneet viisaudenhampaat saivat minut viimeinkin siis tarkastukseen. Ensimmäinen aika suuhygienistillä ei riittänyt vaan sain vielä uuden ajan, joka oli perjantaina, ja näiden lisäksi minut laitettiin vielä hammaslääkärijonoon noiden viisaudenhampaiden vuoksi. Niiden röntgenit ja mahdolliset käsittelyt vasta Nökön syntymän jälkeen. Myös tämä hoitaja sai kyllä toiminnastaan täyden kympin.

Verenpaine aiheuttaa myös minulle kirjaimellisesti päänvaivaa. Paineet on nyt noin 110/70 eli ei vielä ihan kamalan alhaiset, mutta voi luoja, miten surkean olon ne saavat aikaiseksi aina välillä. Varsinkin juuri tuolla kaupassa, tai vaikka asiakkaan kanssa kohdekäynnillä. On se hienoa, kun pääsee sanomaan, että nyt täytyy vähäksi aikaa mennä ulos haukkaamaan happea tai pyörryn. ;) Mieluummin ottaisin noi esikon odotuksen aikaiset paineet, jotka olivat karvan verran yläkanttiin kuin nämä alaspäin painuneet.

Pukamiakin löytyy, eivät oikeastaan lähteneet esikon syntymän jälkeen minnekään. Kävin jopa tuossa välissä lääkärillä kyseisistä kiusankappaleista, mutta tuolloin päädyimme lopputulokseen, ettei niille vielä kannata tehdä mitään. Katsotaan nyt sitten, mikä on lopputulos tämän kakkosen syntymän jälkeen.

Tuolla aikaisemmin mainitsinkin, että perheemme lapsiluku on tämän toisen myötä täynnä. Joskus oli haaveena, että lapset olisivat saaneet alkunsa ennen kuin minun mittariin paukahtaa tuo 30-35. No, näin ei siis käynyt, ja nyt tuntuu siltä, että näillä vuosilla en enää lisää lapsia halua. Onko meissä muita, jotka ovat samanlaisilla fiiliksillä matkassa? Mielestäni meidän perheessä ehkäisyksi tulee sterilointi. Kumman, siinä se kysymys onkin. ;) Itse olen kallistumassa klipseihin ihan sen vuoksi, että ne on "heti valmiit" ilman odotteluja ja jostain olen lukenut, että noissa Essure spiraaleissa (tai miksi niitä sanoisi) on nikkeliä, joka ei minulle sovi. Ainut "ongelma" klipseissä on tuo nukutus. Mua ei oo ikinä nukutettu, joten arvatenkin jännittää. Noh, näistä kaikista parin viikon kuluttua neuvolassa lisää.

Kommenttina vielä kaikkiin aikaisempiin viesteihin, että kyllä täälläkin puutuu, nippailee, supistelee, uni on hukassa, jne. :D Positiivista, että ollaan jo sentään puolivälissä. Tästä se vaan paranee! :wave:

Hiphei kanssa odottajat, tulipas romaani! Vaikka kirjoittelu on vähissä, niin minä ainakin vilkuilen päivittäin päivityksiä. Ehkä tämä loppupuoli taas kirvoittaa porukkaa kirjoittamaan, kun näitä edellä mainitsemiani "ihanuuksia" taas alkaa esiintymään tihenevässä määrin. ;)

Voidaan paksusti!

Minnuli ja Nökö 20+6
 
Minnuli77 Onnea poikalupauksesta, vaikka tyttö olikin toiveissa. Pääasia että on terve, sepä se :) Ei sillä että ei-terve lapsi olisi ei-tervetullut, mutta tietty lähtökohtaisesti sitä lapselleen terveyttä toivoo.. Saas nähdä tuleeko meistäkin huomenna minä ja minun 3 miestä. Joulukortteihin on jo pari vuotta skriivailtu " T: minun nimi + POJAT".

Lapsiluku Meilläkin olis sitten tämän jälkeen täysi. 2 lasta on ihan riittävä määrä meille. Sterilointia miehelle ollaan mietitty, mutta ei ne semmoista meinaa antaa kun iästä puuttuu vielä 3 numeroa ja lapsista yksi kappale :kieh: Ehkäisy onkin mielenkiintoista, kun minulle ei sovi hormoonit tulppariskin vuoksi. Eli jäljelle jää kai se kuparikierrukka mitä en kehooni haluaisi mahdollisten hurjien sivuvaikutuksien vuoksi ja kondomi.. Olen vaan niin paljon kuullut kupari tai kortsu päässä syntyneistä lapsista että alkaa pelottaa.
 
Kiitos Boomkaa joulukuun ketjusta!

Tulin juuri neuvolasta, "raskaus on kestänyt 154 päivää", sain siis todistuksen Kelaa ja kopion työnantajaa varten.
Lisäksi sain lähetteen verenkuvan ja pissanäytteen analyysiin, kun hemoglobiini oli laskenut hurjasti viime käynnistä ja pissanäytteessä proteiinit näytti +1. (ja pahus että maha osuu läppärin touch padiin ja teksti hyppii/katoilee) Verenpaineet hyvät, pienen syke 150+ ja liikkuvainen poikanen on, painoa mulle tullut sopivasti. Ekan kerran mitattiin myös kohdun korkeutta, navan kohdalla mennään ja siinä yläkäyrän kohdalla.

Turvotukseen kuulemma lisää vedenjuontia, ja iskias-kipuun sain luvan soittaa fysioterapia-aikaa. Perhevalmennusajatkin oli huhtikuisille, pitää katsoa pääseekö niihin menemään (päiväsaikaan). Kokeneemmat, suositteletteko perhevalmennusta?

Sokerirasitukseenkin pääsen taas, vielä ennen joulua, jos vaan aikoja on. Nyt se paastoaminen ei varmaan ole enää yhtä kauheaa.

Nyt on sitten meille haettu äitiyspakkausta (raskaustodistus on vielä lähettämättä/skannaamatta)!
Äitiyspäivärahahakemusta en vielä tehnyt, pitää ensin perehtyä asiaan, tai siis että mitä summia sinne nyt sitten pitää/kannattaa laittaa.

Kirjoitelkaahan kuulumisianne, että meille kaikille riittää lukemista :)

Kevis + poikanen 22+5
 
Viimeksi muokattu:
äitii88 onko sulle tulossa raskauden aikana jotain lääkitystä tukosten estoon, kun sulla on tuo tukostaipumus? Itselläni on apc-resistenssi, eli perinnöllinen mutaatio hyytymistekijässä joka lisää tulppariskiä. Tämän vuoksi loppuraskaudesta tulee käyttöön Klexane mahapiikit. Outoa vaan, että ennen raskautta kun asiaa on konsultoitu TYKSistä tuli kirjallinen lausunto, että mahapiikit aloitetaan noin viikolla 26 ja nyt kuitenkin kutsu TYKSiin tuli vasta viikolla 36. Neuvolassa olivat aivan yhtä pihalla asiasta kuin minäkin :D Ehkä aloitan piikit sitten vasta silloin ja parempi olisikin niin, koska ei tuo itsensä piikittely kovinkaan houkuttele ja lääke on myös aivan tuhottoman kallis.

Karo
 
Karo86 Ei minulla ole mitään lääkityksiä eikä mitään ole tutkittu. En edes tiennyt että sellainen voidaan tutkia että onko perinnöllinen mutaatio :O Ei kukaan ole mitään sanonut koskaan.. Täytyykin ottaa puheeksi neuvolassa tuo. Minulla on vaan isoisoäiti (äidin puolelta) kuollut veritulppaan 30-vuotiaana, ja isoäiti (äidin puolelta) melkein kuoli veritulppaan 45-vuotiaana. Äidilläni on korkeat paineet tullut viiskymppisenä... eli jotain häikkää jossain vois olla. Voisin ottaa äidinkin kanssa asian puheeksi. Hän on vaan joskus sanonut että älä e-pillereitä ota kun on suvun naisilla noita veritulppia. Joten tähän päivään saakka on menty kondomilla ja keskeytetyllä kun lapset on olleet kuitenkin tervetulleita. Jatkossa ei, joten muu ehkäisy on keksittävä. Enkä tiennyt yhtään että raskauteenkin voi nämä jutut vaikuttaa, olen minä niihin lappuihin kyllä aina ruksinut suvun sairaudet eikä niihin oo puututtu... :confused: Mutta jos sullakin on vasta viikolla 36 se käynti niin ehkä minullakaan ei vielä hätää ole... ei kyllä juu houkuttelis mitkään piikittelyt ja kalliit lääkkeet :(
 
äitii88 Meillä taas ei ole suvussa tiedossa kummalta puolelta olen tuon apc-resistenssin perinyt, kun muilla ei ole ollut mitään oireita ja vanhemmat ovat kuolleet, niin ei voi heitä tutkia. Mun lapsella on käsittääkseni 50% mahdollisuus periä tuo. Itsellä selvisi asia, kun sain 23 vuotiaana perusterveenä tia-kohtauksen, eli tukoksen aivoihin ja silloin asiaa alettiin tutkia. Ilmeisesti noin parilla prosentilla suomalaisista on tuo sama mutaatio, mutta suurin osa ei koskaan saa asiaa tietää, koska oireita ei ilmene. Myöhemmin onkin sitten todettu, että tukokseen oli syyllisenä e-pillerit, mutta hyvä, että nyt on tuo apc-resistenssikin tiedossa koska etenkin raskaus on riskiaikaa. Aiheuttaa siis lähinnä laskimotukoksia jalkoihin ja keuhkoihin ja raskausaikana myös istukkaan. Nyt mulla on normalisti kevyt "varmuuden vuoksi" -tyyppinen lääkitys päällä kaiken aikaa, mutta raskauden kruunaavat sitten nuo mahapiikit : / Ja kaikki hormonaaliset ehkäisyvalmisteet on tietty multa myös kielletty, kun pillerit veivät melkein hengen. Oli muuten kyseessä just ne kuuluisat Yasminit, joista oli tuossa jokin aika sitten paljon juttua mediassa, kun niihin on Pohjois-Amerikassa kuollut aika paljon porukkaa.

Ja perästä vielä lisähuomautuksena, että käsittääkseni noita mahapiikkejä ei välttämättä tulisi ollenkaan, mikäli itsellä ei ole mitään tukoshistoriaa. Tukokset välttäneet henkilöt kaiketi aika usein ovat raskausajan ihan normaalisti ilman lääkkeitä :)
 
Viimeksi muokattu:
"Joulutorttu"
Äiti88: Täältä taustalta huutelee yksi huhtikuinen lääkäri-odottaja tuohon ehkäisy-tulppa-asiaan. :) Kannattaa (ainakin yrittää) selvittää, onko nuo tulpat olleet laskimopuolella (eli keuhkoveritulppa tai jalassa oleva laskimoveritulppa) vai valtimopuolella (sydän- ja aivoinfarktit). Sillä on jonkin verran merkitystä siihen, voiko jatkossa käyttää hormoniehkäisyä.

Pelkkää progesteronia sisältävät pillerit (=minipillerit) ja hormonikierukka (Mirena) ovat sellaisia, joita aika usein pystyy käyttämään vaikka olisi tulppia suvussa tai jopa itselläkin ollut. Normaalit e-pillerit ovat vähän hankalampia, niiden kanssa tuo tulppariski (sekä laskimo- että valtimotulppa) on suurempi.

Mutta ei siis kannata heittää toivoa ehkäisyn suhteen. :) Kysy lääkäriltä, löytyisikö sullekin joku sopiva ehkäisy jatkossa.
 
Uusi jouluinen ketju, hauskaa :)

Olen käynyt täällä lueskelemassa, mutten ole pahemmin kirjoitellut. Olo ei ole vieläkään energinen; pahoinvointi on kyllä merkittävästi lieventynyt ja oksentelu enää ihan satunnaista, mutta paha olo vaivaa vieläkin. Hemoglobiini oli lisäksi jo ihan alkuraskaudessa alakanttiin (110), ja nyt alkaa kyllä olla sen verran hutera olo välillä että liekö laskenut, toiv. ei kuitenkaan paljon. Aloitin rautakuurin väkisin tällä viikolla, vaikka pahoinvointia on vieläkin. Ja sokerirasitukseen pitäisi mennä perjantaina, ainakin yritän. Anteeksi, viestini alkoi nyt näköjään oikein valitusvirrellä :)

Kaikki on kuitenkin mennyt ihan hyvin, ja viime viikkoisessa rakenneultrassa vauveli näytti kaikin puolin normaalilta ja liikkuvaiselta. Liikkeet ovat jo tuntuneetkin aika kauan, n. 17 raskausviikolta asti. Istukka, joka oli vielä nt-ultrassa kohdunsuun päällä, oli nyt noussut, mutta jotain verisuonia oli jäänyt vielä kohdunsuun liepeille, joten menen kontrolliultraan rv 28-30. Toiv. loputkin istukan rippeet ovat tuohon mennessä nousseet pois tieltä, jotta normi alatiesynnys onnistuu.

Lapsiluku: meillä on lapsiluku ehdottomasti täynnä tämän jälkeen. Vaan mikä olisikaan hyvä, pysyvä ehkäisymuoto tämän jälkeen, jaa-a. Tässä on nyt aikaa miettiä sitäkin.

Perhevalmennus oli minusta ihan hyödyllinen ekan lapsen kohdalla. Kaikki kun oli uutta ja pohjatietoja vauvan hoidosta ei suuremmin ollut.

Niin ja tänne on tulossa tyttö tyttösarjan jatkoksi :)

T Calypso + murunen 22+2
 
Huomenia!

Täällä kaikki hyvin. Tyyppi potkii päivittäin, välillä enemmän välillä vähemmän, mutta päivittäin. Viimeiset pari viikkoa on potkun olleet niin vahvoja, että näkyvät ulospäin ja se on kyllä ihana tunne ja näky. :heart: Maha on jättiläinen! Sf-mitta oli 19+ viikolla 19 cm eli meni yläkäyrästäkin vähän yli. Th ei ollut siitä mitenkään huolestunut, mutta toki itse mietin, kuinka suurta vauvaa tässä tehdään tai kuinka suuri mun mahastani tulee... ttaisku laittoi edelliseen ketjuun kuvan vatsastaan. Ollaan vaan noin viikon päässä toisistamme ja odotetaan ensimmäistä. Vertailin kuvaa mun mahaani ja siis tää mun oma on isompi! Huvittaa, kun joka paikasta oon lukenut, että ensimmäistä odottavilla maha alkaa kasvamaan vasta n. puolivälin tienoilla. No, voin kertoa, että mun mahani ei selvästi tiennyt tästä. :LOL: Tähän nyt tietysti vaikuttaa mun kohtuni sijainti. Se kun on ilmeisesti normaalia enemmän eteenpäin kallistunut niin maha alkaa näkyä aiemmin ja liikkeetkin tuntuneet suht aikaisin.

Olot on muuten hyvät, mutta pientä vaivaa alkaa ilmaantumaan. Varsinkin, kun on saatu hemppa hiljalleen nousuun sillä tuplatulla rauta-annoksella päivässä. Salitreenille pitäisi kai tehdä jotain tai pitäisi opetella vielä rauhallisempaa treeniä. Heti huomaa iskiaksesta, jos on tehnyt ehkä vähän liian kovan treenin edellisenä päivänä. Lisäksi kaikenlainen tavallinen touhuaminen esim. siivoaminen vaikuttaa tosi nopeasti alaselkään. Alaselkä menee siis jumiin ja kipeäksi paljon nopeammin kuin ennen. Magnesiumia jouduin lisäämään pillerilistalleni, kun suonenvedot äityivät niin pahoiksi, että vetivät pohkeet järkyttävään jumiin. Hyvä, kun pääsin aamuisin liikkeelle. Nyt ei ole pahemmin suonta vetänyt. :)

Tämmöstä pohdintaa on mun viime päiviin kuulunut. :)

Rakenneultra vasta viikon päästä! En jaksaisi odottaa ja jännittää jo valmiiksi...

nööse ja meidän tyyppi 20+1
 
Karo86 Hui pelottava kokemus varmasti. :/ Juuri tuon takia en uskalla mitään e-pillereitä ottaa. Sanoin ehkä väärin että tukostaipumus, kun ei minulla ole vielä mitään ollut. Sukurasite on ehkä oikeampi termi. Mutta noin se varmaan meneekin, ettei lääkityksiä laiteta ennenkuin jotain tulee. Siksi kukaan ei ole asiaan puuttunut.. Mutta hyvä tietää, voisihan tuota testaustakin joskus omalta lääkäriltä kysellä oisko aiheellista.

Joulutorttu Kiitos infosta! Täytyy tosiaan pyytää että käydään noita ehkäisyvaihtoehtoja läpi vielä ennen synnytystä. Mummolla ja isomummolla oli molemmilla keuhkoveritulppa. :/

Rakenneultrakuulumiset Tuli yöllä sitten valvottua kolme tuntia miettien veritulppia ja rakenneultraa, joten aamuherätys 6:30 teki aika tiukkaa :D Heti kasin jälkeen oli aika, kätilö oli ihana, selitti rauhallisesti kaikki ja saatiin tällä kertaa myös ihan ihastella pikkuista ilman tuhotonta kiirettä. Hirveestihän tuo oli kasvanut, vastas viikkoja, 370 g karkeesti oli paino, pituutta en muista. Heristeli meille nyrkkiä ja jumppas jalkojaan kohti korvia :heart: Tosi hienot profiilikuvatkin saatiin. Tyttölupaus tuli, toki pienellä varauksella..

Voi siis päivittää tietoihin tyttölupaus ja iäksi 26 v kiitos :)
 
Täällä ollaan! :wave: Mukana kuin peräpukama, vai miten se menikään.. Vaikka välillä miettiikin, että facebookin puolella olisi varmasti aktiivisempaa, pysyn vain tällä puolella kirjoittelemassa. Pidän tästä anonyymiteetin tunnusta, vaikka ei minua haittaa jos joku minut kirjoituksista tunnistaisikin. Taitaa olla tämä seesteinen keskiraskaus, joka hieman on hiljentänyt palstaa. Itse ainakin olen saanut melkoisen energiabuustin ja toteutetaan joulun odotusta tuon 2-vuotiaan miehen alun kanssa leipoen ja kotia laitellen. Itse en erityisemmin joulusta välitä, mutta kun näkee tuon lapsen riemun pipareita leipoessa ja suklaakalenteria avatessa, ei voi olla itsekin innostumatta. :heart:

Lapsiluvusta ja ehkäisystä on ollut puhetta. Meille kaksi lasta on just passeli elämäntapaa ja varallisuutta ajatellen. Vajaan vuoden verran joudun synnytksestä odottamaan, mutta tarkoitus on mennä sterilisaatioon ja kohdun limakalvojen polttoon sitten kun laki sen sallii. En aijo kärsiä enää kuukautisista kun ei kerran lapsiakaan enempää tule. Se on sitten miehen oma asia haluaako hänkin napsasta piuhat poikki.

Perhevalmennukseen osallistuimme yhden ainoan kerran. Asuimme silloin Etelä-Suomessa ja ajatus oli enemmänkin saada mahdollisesti uusia tuttavuuksia kuin se itse "oppiminen". Meillä ei ollut minkäänlaista kokemusta vauvoista, mutta luotimme itseemme ja puhelimen päässä oli aina tavoitettavissa apu. Tuo valmennus tosiaan jäi siihen yhteen kertaan kun olisimme toivoneet enemmän semmoista "luentotyyppistä" opastusta, mutta siellä leikittiinkin seuraleikkejä ja keksittiin tsemppilauseita toisillemme. Koimme sen ei-meidän-tyyppiseksi ja siksi hieman ajan haaskaukseksi.

Isyyspakkauksen olen kyhännyt molemmissa raskauksissa. Tämän uuden paketin mies saa jouluöahjaksi. Ensimmäinen oli enemmän klassinen huumoripläjäys pyykkipoikineen, kumihanskoineen ja suojaessuineen. Tosin siellä oli sitten rentoutukseen laadukas viski ja ps-peli sekä edelleen hyvin ahkerassa käytössä oleva isä-muki. Nyt pakkauksesta löytyy (taas kerran) hyvä viski sekä kirppikseltä muutamia pikkuvaatteita (mm. I <3 dad -body) sekä tutteja ja tuttipullo + pehmoinen unilelu. :)
 
Lapsiluvusta: itse ajattelin, että kolme olisi sopiva määrä. Miehelle olisi piisannut kaksi, mutta hyvillä mielin lähti mukaan tämän kolmannen suhteen. Vielä ei tehdä mitään radikaaleja ratkaisuja, kun voi olla että mieli muuttuu ;)

Perhevalmennus: ei olla osallistuttu kertaakaan. En ole varma, että onko ollut edes tarjolla. Synnytysvalmennuksessa käytiin esikoisen kohdalla, mutta esitys jäi aika vajaaksi esim. kivunlievityksen suhteen.
 
Voisin liittyä seuraan. Kiva lukea muiden kokemuksia.
Meillä on kolmas tulossa ja edelliset kun ovat jo 9 ja 7 niin kaikki tuntuu taas ihan uudelta ja ennenkokemattomalta :)

LA 27.4, ikä 36 eikä vielä tietoa sukupuolesta
 
Heippa,

Täällä on taas porukka aktivoitunut viime viikon hiljaiselon jälkeen! Hyvä juttu, pidetään ketju hengissä. :)

Perhevalmennuksesta on ollut puhe. Meille jäi miehen kanssa (tosin kokemukset 7 vuoden takaa) samat fiilikset kuin Amayalla. Ei ollut meidänkään juttu, juurikin samoista syistä, eli erikoiset ryhmätehtävät ja seuraleikit. Oli siellä tietenkin hyviäkin juttuja esillä, kuten synnytysvideo, vauvanhoito-ohjeita ja imetysvinkkejä ja sen sellaista. Kannattaa ehdottomasti mennä käymään ja katsomaan millainen on oman paikkakunnan valmennus. Varmaan vaihtelee ihan kouluttajan mukaan.

(.) suonikohjut vaivaa ja niitä on tullut taas lisää...itku pääsee jos nämä jää synnytyksenkin jälkeen. :'( Etenkin alapäässä on muhkuroita, mutta myös reisissä on alkanut näkyä suonikökkäreitä. Olen aina pitänyt reisistäni ja sääristäni, ja inhottaa jos 'paras puoleni' menee pilalle. Pitää varmaan alkaa säästää jo varmuuden vuoksi suonileikkaukseen. Nämä 'äitiyden kunniamerkit' voisi mun puolestani jäädä lunastamatta.

Rakenneultra oli tänään, siellä näytti kaikki olevan hyvin. Pikkuinen on luultavasti tyttö, mutta ihan täysin varmasti ultraaja ei suostunut ennustamaan, sillä pikkarainen oli sitkeästi omituisessa ja hankalassa ultrausasennossa. Painoa pienellä oli noin 335g, ja vastasi täysin viikkoja, eli 20+3. :heart:

Tsemppiä vielä omaa ultraansa odottaville ja onnittelut hyviä uutisia saaneille! :flower:

T: Pikku-Katti ja pikku-neiti
 
On muuten ihanaa, kun vauvan liikkeet viimeinkin tuntuvat niin että ne tajuan liikkeiksi :heart: Viikonloppuna alkoi tuntumaan, ja aikamoista möyrimistä ollut tänäänkin.

Mies otti eilen puheeksi vauvavakuutuksen, meinaatteko ottaa? Ennen syntymää otettava, myöhemmin otettava? Meillä on muut vakuutukset Ifissä, että niiden vauvavakuutus olis aika vahva ehdokas, jos vakuutus päätetään ottaa: Vauvavakuutus - syntymättömän lapsen vakuutus - if.fi

Lapsiluvusta ollaan puhuttu, että jos tämä odotus ja vauvan kanssa sujuu hyvin, annettais toiselle mahdollisuus tulla melko lyhyelläkin ikäerolla, mutta voi olla, että tämä tulokas jää ainoaksemme. Meillä molemmilla on sisaruksia, joten ne tuntuvat kyllä luontevalta ajatukselta.

Kevis + poikanen 22+6
 
Kevis: me otettiin vauvavakuutus ja juurikin if:stä (siellä on muutkin vakuutukset). Taisin laittaa paperit vetämään heti kun oltiin käyty ekassa ultrassa ja päätös tuli nopeasti eli astui voimaan jo ennen rakenneultraa. Esikoiselle ei otettu (en muista oliko tuolloin edes syntymättömälle vauvalle niitä) ja silloin olisi ollut tarpeen. Kakkoselle sitten otettiin, mutta jäi onneksi vähälle käytölle :)
 
Moikka kaikille!

Ehtiikö vielä uusi mukaan?

LA 17.4 / Tiide / 29 / 2. / EKKS

Kaikkien huonojen kokemusten jälkeen (pitkä yritys, lapsettomuushoidot, keväinen tuulimuna, tän raskauden aikaiset verenvuodot...) aattelin et liityn mukaan ku pääsen selvemmille vesille ja saan rakenneultrasta hyvät kuulumiset..Noh, eihän se niin taas mennykkää..Eilen oli rakenneultra ja joudun uusintaa 2 viikon päästä. En voi uskoa et vielä pitää niin kauan vielä ootella. Kaikenkaikkiaa ultra kesti kauan. Vauva oli jotenki niin huonossa asennossa ja alhaalla ettei helpolla näyttänny muuta ku pään ja aivojen rakenne näky hyvin. Mutta, se, joka jäi ihan hämärän peittoo oli sydämen rakenne. 4 lokeroa löyty, joka kaiketi hyvin positiivista mut ne suuret suonet ja virtaukset ym. jäi ihan auki. Huolestuin sit tietyst kovin, kätilö vaa sano et jos ois nähny jotain poikkeavaa, ois heti kutsunnu lääkärin, mut yksinkertasest ei saa näkyvyyttä sinne. Laitto sit kuitenki lääkärille sen seuravan ultran, joka nyt jälkikätee kovast jäi miuta pohdituttamaa.

Eihän täs auta ku ootella...Lueskelen vähän teijän pinoo, löytyykö muita uusintaa joutuneita ja muita tein kuulumisia..

-Tiide 20+5
 
Heips!

ON: ne pikkunippailut on oikeesti tainnut olla potkuja koska niitä tuntuu aika säännöllisesti. Huomaan ne kuitenkin vain, jos hiljennyn paikalleni. Ihana tunne kuitenkin :heart: maanantain ultraa odottaen. Päivät matelee! :D

Ikävä ja aivan uusi ilmiö on tullut, meinaan nenäverenvuodot. Mulla ei ikinä tule verta nenästä ja nyt päivittäin. Asiakaspalvelu- ja myyntityössä ei mukavaa, kun kesken asiakaskontaktin voi alkaa vuotaaman. Huoh. Kuivat limakalvot taitanee olla.

Lapsivakuutuksesta: ollaan myös mietitty, että otettais. Helpoimmalla pääsee, jos sattuukin paljon lääkärikäyntejä eteen. Toivotaan tietysti ettei! Osaatteko yhtään sano mitä ne maksavat?

Olisiko teillä "konkareilla" mahdollisuus tehdä josakin kohtaa jotain listaa hankinnoista, joita tulisi ottaa huomioon ennen vauvan syntymää? Eli muistilistaa tyyliin "nännikumit, talkki, ymym". Koska tuntuu, että itse miettii vain kaikkia perusjuttuja ja nuo pienimmät jää huomioimatta... Ehkö oleellisempaa sitten helmi-maaliskuussa :D

Oisko ollu vielä jotain muuta... Hmm!
Ei kai. Ihanaa loppuviikkoa :heart: aion huomisillan pyhittää Victoria's Secretin muotinäytökselle, kun mies on työreissuassa. Ihania naisten hömppäjuttuja :D

ttaisku ja pikkunen 19+3
 
Tervetuloa mukaan Tiide, hyvin mahtuu :) Paljon tsemppiä seuraavaan ultraan, on varmasti pitkät pari viikkoa odotella :hug:

Vauvavakuutuksen hinta: syntymään asti hinta oli noin 100€. Syntymän jälkeen vakuutus nousee useampaan sataseen/vuosi. Hinta tippuu kuitenkin iän myötä, kun lapsi ei ole niin riskialtis sairastamaan (korvatulehdukset, hengitystietulehdukset, yms. pienten lasten taudit). Hinta on siis aika kova, mutta lasta voi käyttää huoletta yksityisellä eikä tarvitse jonotella julkisella puolella.

Limakalvojen kuivuus vaivaa täälläkin. Etenkin aamuisin joutuu niistämään hetken verta. Suuta kuivaa myös huomattavan paljon useammin, eli vettä pitää hörppiä harva se hetki.

Närästysvaivat saivat hetken helpotuksen kun hain paketillisen Rennietä. Pitää käydä lääkärin juttusilla, jos menee pahemmaksi. Noh, jospa tämä kevyt paasto näkyisi positiivisesti vaa'assa kun menee neuvolaan parin viikon päästä :D

*muoks*
Hammaslääkärissä kävin pari viikkoa sitten. Yksi pieni reiän alku paikattiin ja hammaslääkäri muistutti hyvästä hampaiden harjauksesta, hammasvälien lankaamisesta sekä xylitol-tuotteiden päivittäisestä käytöstä. Mulla arastaa ikenet välillä ja sanoi, että kuuluu ihan asiaan (esim. hammaslangan käyttäminen saattaa aiheuttaa pientä verenvuotoa).
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas pitkästä aikaa :)

Täällä ollaan vielä ihan elävien kirjoissa vaikka hiljaiseloa olenkin pidellyt. .. Jotenkin ei vaan ole ollut jaksamista kirjoitella mitään. Anteeksi. Lukemassa olen käynyt ja ihanaa kun täällä on paljon aktiivisia kirjoittajia :)

ON:
Kohta olen menossa ylimääräiselle neuvola lääkärille näistä jatkuvista, loputtomista päänsäryistä, joista kerroinkin silloin jokunen hetki sitten.... vaiva vaan jatkuu! Reilun viikon aikana tuli kolme kunnon migreeni kohtausta ja loput päivät olleet sellaisia v-mäisiä särkypäiviä. Lisäksi niihin liittyy niin voimakkaita sivuutetaan mm. Toisenpuolen puuttumista, lihasheikkoutta (tavarat putoukset käsistä, näön sumentumista.... en jaksa enää! Katsotaan mitä tohtori sanoo ;)

Kohta on ultra :) odotan kovasti maanantaita!

Tiide -Tervetuloa mukaan! Varmasti in piinaavat kaksi viikkoa! Toivotaan että siellä vauvalla olisi kaikki hyvin :)

Nyt pitää mennä valmistautumaan lähtöön. ... Olipa omanapaista tekstiä.... joka tapauksessa hyvää Torstai päivää kaikille :)

Sitkeäsissi & muru rv 19+3 <3
 

Yhteistyössä