Huhtikuun hurmurit 2015 - Lokakuu-

Hei vain pitkästä aikaa! Olen enää kirjotellut vain fb:n puolelle, mutta lueskelen silloin tällöin tätäkin. :)

Np: 12+2. Kaikki oli hyvin. Turvotus 1,5 ja yhteistuloksissa normaalit riskit. Vastasi viikoilta pari päivää isompaa, mutta la:ta ei muutettu. Pituus oli 61.6mm. Sykettä ei sillon merkattu näämmä, mutta 13+4 lääkärinneuvolassa se oli 155-160. :) :heart:

Äityisjooga: kuulostaa hyvälle, pitääpä kattoa pääsiskö itekki johonki! Oon muutenki käyny joogassa aiemmin ja se on ollu mun iskiaskivun pelastus!

Hoitovapaan pituudesta: haaveilen kolmannesta tähän perään, joten kyllä sitä varmaan 2-3 vuotta sais olla yhteensä kotona, jos heti tärppäis kolmas. Tätä kakkosta tosin tehtiin 7kk, mutta se oli opiskelujen puolesta mulle muutenki ressaavaa aikaa ja heti kesälomalla tärppäs, niin en olis huolissaan, että kolmatta joutuis kovin äippälomalla odottelemaan. :) Tai siis 7kuukauttahan olis ihan hyvä viime synnytyksestä uuteen raskautumiseen ;)

Naeli: ymmärrän niin mitä tarkotat. Jotenkin tuntuu tyhmältä viedä oma pieni lapsi hoitoon, että pääsee hoitamaan toisten lapsia.

Äitiysvaatteista: ostin pari paitaa ku käytiin ulkomailla, mut ne on ihan loppupuolen paitoja. Nyt menee vielä ihan omat vaatteet. Maha on vähän jo (paljaana) näkyvissä ja täälläkin kuvaillaan nyt joka viikko. Viikolta 12 alotin kuvauksen. Linkatkaa, jos löydätte jotain hyviä nettikauppoja vaatteista! :)

Onneksi alkaa olla ensimmäinen kolmannes takana, niin jospa ei enää suru-uutisia tulis!

Liipa 14+2 :heart: (hui kuinka aika menee nopeeta!!)
 
Huikkaan tänne omat ultrakuulumiset. Vauvahan sieltä löytyi ja oli kyllä vilkas tapaus! Sai kätilönkin nauramaan, kun pomppi niin kovin. Ultraus kestikin pitkään, mutta mikäs siinä oli loikoillessa ja pientä ihaillessa :heart:

Nyt vielä odotellaan verikokeiden tuoksia, mutta niskaturvotus ainakin yksistään oli normaali. Ylihuomenna onkin jo neuvolakäynti ja toivottavasti saan kuulla sydänäänet.

Tiedän, että ekat 12 viikkoa on yleensä ne kaikkein jännittävimmät ja eniten huolta aiheuttavat, mutta kun musta tuntuu, että uskallan huokaista helpotuksesta vasta rakenneultran jälkeen... Vieläkään en siis uskalla alkaa nauttia tästä raskaudesta ja kovin yritän kerätä rohkeutta liittyä facebookin ryhmään.

lumililja ja pienokainen 12+6
 
Toivottavasti tässä on tämän ketjun viimeiset huonot uutiset. Viikonlopppuna tuli hulahdus kirkasta verta ja hyytymäröhnäle pönttöön. En saanut enää kotidoplerilla ääniä kuulumaan. Tänään neuvolassa ei saatu ääniä kuulumaan. 4h odotuksen jälkeen naistentautien polilla selvisi, että meidän pikkuisen sydän ei enää lyönyt. Ensimmäinen tyhjennyspilleri otettu ja keskiviikkona osastolle tyhjennykseen. Tänään olisi ollut 16+0.

Eli ei tullut meille huhtikuista vaan pieni enkeli taivaalle

Minut voi poistaa listalta, kiitos
 
Meillä näyttää olevan kuninkaallinen "verrokki": Nu vet vi när Kate föder sitt andra barn… | Svensk Damtidning (prinssi George saa pikkusisaruksen huhtikuussa) :) Voidaan olla onnellisia, ettei meidän tarvitse poseerata ja edustaa vauvamasuissa, ihan tavallinen arki riittää!

Äitiysjoogaan olen minäkin menossa, hathajoogassa olen käynyt jo vuosia, mutta ihan kaikkea ei saa raskaana tehdä, niin siirryn äitoysjoogaryhmään.

Hoitovapaan pituudesta juteltiin miehen kanssa, varmaan melkein 1,5 v pystyisin olemaan kotona, ja jos mekin yritetään toista.. Mutta katsotaan nyt miten tämän ensimmäisen odotus sujuu ja miten vauva-arki lähtee sujumaan.

Saatiin kaks kassillista vauvanvaatteita! Täytyi siinä vaatevyöryä sortatessa myöntää itselleen, että mulla on poikaolo, vaikka ei kyllä mitään järkiperusteluita sille; jätin mekot ja vaaleenpunaiset vaatteet pois meille tulevista kasseista.

Kevis + itu 16 + 5
 
Olen todella pahoillani CVAD, paljon voimia ja jaksamista teille :hug:

Ja paljon tarrasukkia kaikille muille, niitä tuntuu edelleen tarvittavan :flower: Pahalta tuntuu kun monilla on pienoinen jäänyt matkasta näinkin pitkillä viikoilla :|
 
Pahoittelut minultakin suru-uutisista, ja voimia tuhannesti!

Tääll ä olot ihan ok. Dopplerin tilasin ja sitä odotellessa. Mitenkähän onnistuu kummankin äänet saada kuuluviin...paulanna, varmaan osaatt neuvoa? Toisen istukka on takaseinässä, joten liikkeitä voipi tunta aikasin, jotakin ehkä jo tuntunut , mut eihän se varmaa ole :)

Miten muilla ruokavaliopuoli? Mä tahdoin neuvolasta diabetes-ruokaohjeet, ettei paino nousis niin paljoa. Oon tottunu syömää vhh, niin vaatii hieman totuttelua tuo, aika paljon oli hiilaria.

siinäpä jotain tällä kertaa :)
 
CVAD :hug:
Menalle : sain molempien sykkeet hyvin kuuluviin rv 12 lähtien, toisen kuului jo rv 11. Minulla yhteenkasvanut istukka takaseinämässä ja babyt ovat melko lähekkäin ja kuuluvat nyt jo lähellä napaa molemmilla puolilla, niin paljon on vatsa kasvanut jo. Aluksihan äänet tuntui ihan nivusrajassa.
Kävin eilen äitiyspolilla ja kaikki ok. Kumpikaane ei sukupuoliaan esitellyt, edelleen on kysymysmerkillä toinen poika. Ei väliä, kunhan terveitä olisivat. Haluan vain tietää kun kahdelle hankinnat olisi mukava tietää etukäteen ja muutenkin osaisi sitten sopeutua ajatukseen mitä on tulossa :)
Mietin tuossa jo 4d-ultraankin menoa, mutta eilen juuri lääkäri sanoi, että eiköhän selviä, kun joudun polilla käymään 4 viikon välein. Ehkä nyt odottelen rauhassa.

Hankinnoista: 50-62 cm vaatetta on paljon hankittuna, osa kirpparilta, osa uusia. Vaunut ostettu uutena, on niin tärkeää, että on hyvät pyörät, kun lenkkeillään paljon ja haluan nukuttaa vauvoja pitkään ulkona. Koliikkikeinu ostettu käytettynä (1), ostetaan vielä sitteri. Itkuhälyttimet on saatu. Hoitopöytä ostettiin käytettynä. Imetystyynyjä hankittuna kaksi, toinen tuplatyyny, käytettynä molemmat.
Nyt mietinnässä sängyt, aluksihan riittää yksi, mutta haluan hankkia kerralla samanlaiset. Kaukalot on harkinnassa myös, olisi yksi Emmaljunga, mutta laitan sen ehkä kiertoon, kun ei siihen ole isofixsysteemiä. Jalallinen amme pitää myös hankkia.
Miksi hankinnat näin aikaisin ? No, olen ajatellut, että kun nyt olen hyvässä kunnossa niin hankitaan valmiiksi. Monesti tuplaraskaudessa käy niin, ettei sitten enää jaksa kaupoilla käydä kun vatsa alkaa olla iso ja muutoinkin vointi väsyneempi.

Painoa tullut jokunen kilo, pakko olla tarkka syömisten suhteen, kun tulee joka tapauksesssa paljon tuplien kanssa...

t. Paulanna ja pavut 16+6
Liikkeitä olen tuntenut vajaan viikon, harvakseltaan vielä
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli neuvola nro 2, kaikki näyttäs olevan ok. Sydänäänet kuului ja sykkeet oli hyvät, oma hemoglobiini 140... eli tosi hyvä, väsymys johtunee siis ehkä vaan hormooneista. Verenpaineetkin oli ihan kohdallaan. Sain tietää tarkat riskiluvutkin seuloista ja ne oli tosi pienet, jotain 1: 100 000.. Painoa oli tullut 6 kg lisää, mutta siitäkin terkka onneksi sanoi ettei haittaa, kun lähtöpaino on sen verta alhainen :D Toki yritetään nyt pysyä ajatuksessa että ei yli 20 kg tulis raskausaikana....
Seuraavaksi sitten rakenneultraan 2.12. Sen jälkeen vasta on seuraava neuvolakäynti ja neuvolalääkärille pääsee sitten vasta joskus viikon 26 jälkeen täällä..

Tai no niin, kaippa minä sinne neuvolaan silti jo ensi kuussa tungen, kun marraskuussa on nuo influenssarokotuspäivät.

Paperilla kaikki on hyvin mutta kyllä näitä oireita on vaikka muille jakaa. Tänään aamulla lensi taas oksennus ja nyt esim. silmät on alkaneet vaivaamaan. Onko muilla sellasta että silmäluomia särkee, ja esim. jos niille valuu suihkussa lämmin vesi niin tulee jotenkin tosi vastenmielinen olo? huimaa, ällöttää jne... ? tosi outo oire. :confused:

Hankinnoista Meillä on nyt hankittu korisänky, britaxin turvakaukalo ja vähän vauvanvaatetta ostelin. Vähän hirvittää kun ei olla vielä puolessa välissä ja muillekkin näitä huonoja uutisia satelee... Mutta kun halvalla/tarjouksesta sai niin menköön...

mini rv 14+4
 
Viimeksi muokattu:
Kovin moni on vielä myöhäisilläkin viikoilla kohdannut menetyksen! Toivon kovasti teille voimia suruun! <3

Itse en tiedä, miten kestäisin sellaisen menetyksen. Niin kovin rakas pieni jo on! Pelkkä ajatuskin tuntuu kamalalle! Pikkuisen meinaa pelko nostaa päätän, entä jos niin sattuisi meillekin. Pitää vaan yrittää pitää mieli positiivisena.

Tunnen vauvan liikkeet jo melko selvästi välillä. :) Toissa iltana pikkuinen monotti vissiinkin jaloillaan oikealle alamasuun ja liekkö pikku nyrkki viuhtonut heti perään vasemmalle puolelle häpyluun yläpuolelle. <3 Olin jo ehtinyt murehtia, kun hentoisia tökkäyksiä ei ollut tuntunut lähes 1,5vrk. Tänään taas mietin, onko kaikki pienellä kunnossa, kun en ole huomannut liikkeitä. Luultavasti pikkuinen on kääntynyt monottamaan kohti selkää, joten en tunne pikku potkuja. Minulla istukka on kohdun takaosassa ja ilmeisesti osaltaan sen vuoksi olen liikkeitä tuntenut jo melko varhaisessa vaiheessa.

Me ollaan miehen kanssa hamstrattu kirppareilta vaatteita pikkuiselle. Yhden potkupuvun hinnalla saa ison läjän vaatteita, kun ei niitä kalleimpia sieltä koriin bongaa. Me tykätään värikkäistä, isokuvioisista retrokuoseista. :)

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa, sillä kaikki esikoisen aikainen on jo laitettu kiertoon. Sukulaisilta ollaan saatu paljon käytettynä vauvanvaatteita, äitiysvaatteita sekä tarpeellisia tarvikkeita. :) Vaunut yritetään metsästää käytettynä, joko Brio Smile, Ora Jet tai Emmaljungan lähes vastaava malli. Hoitopöytäkin pitäisi hommata sekä sitteri, turvakaukalo ja leikkialusta. Pinnasänkyä aletaan etsimään siinä vaiheessa, kun pikkuinen alkaa kasvaa kehdosta ulos. Itkuhälytinkin voisi olla tarpeellinen, mikäli pientä nukuttaa parvekkeella.

Niin ja tokassa neuvolassa kävin rv 14+4, muistaakseni. Lääkäri kuunteli pikkuisen sydänäänet, syke oli n. 150. Oli se vaan huojentavaa kuulla vauvan syke! Pikku potkukin välittyi doplerin kautta ilmoille.<3 Seulan tulokset oli ok, riskiluvut taisi olla 1:11000 ja 1:100000. Samoin sokerirasitus oli ok. Hemppaa ei mitattu, kun ekalla käynnillä oli 146. Ru ultra-aika tuli polilta postitse. Päästään kurkistamaan masuasukkia 18.11. <3

Mites teillä muilla, onko alun oireet helpottaneet? Onko uusia tullut tilalle? Itselläni pahoinvointi helpotti jo viikolla 12 muuttuen jatkuvaksi näläksi. Nyt viimeisen vkn aikana nälkäkään ei ole kiusannut niin voimalla kuin aiemmin. Senkin vuoksi meinaa huolettaa, onko kaikki masussa kunnossa. Pissalla ravaaminen on vähentynyt, samoin mahdoton väsymys. Tisut ovat kasvaneet lähes parilla kuppikoolla. Mihinkähän mittoihin venyvät, kun maito nousee niihin synnytyksen jälkeen?! :O Masu toimii onneksi hyvin joka pv. Luulen että iso määrä marjoja, hedelmiä ja kasviksia (500-900g/pv), veden latkiminen (2,5-3l/pv) sekä hyötyliikunta pitävät masun toiminnassa. Esikoisen odotukselta muistan sen tuskan, kun ummetti pitkiä aikoja.

Neuvolasta saatuja vauvaopuksia ollaan luettu ahkerasti miehen kanssa. Esikoinenkin tykkää, kun joka viikko katsotaan yhdessä kirjasta vauvan mitat sekä kehityksen vaiheet. :)

Eilis iltana mies oli ihana, kun laittoi päänsä alamasuni päälle ja kuunteli. Sitten jutteli vauvalle. <3

Tulipa romaania kerrakseen! :D

Bebe ja pikkuinen 16+3
 
CVAD voimia sulle <3 :(

Tänään oli lääkärineuvola. Kaikki oli niin ku pitiki. Sydänääniä ei saanu kuulumaan ja kerkesin taas pelätä pahinta, mutta ultrasi sitte ja sielä se pieni sydän jumpsutti.
Painoa oli tullu kilon, toivottavasti nyt ei tuu niin paljon kiloja ko esikoisesta, tuntu hurjalta ku tuli 17kiloa..

Väsymystä eikä muitakaa oireita oo vieläkään ilmenny. Toki illalla ei jaksa kattoa ohjelmia enää ysin jälkee, siinä ilmenee mun väsymys. Maha kasvaa, ihanaa :)

Poks 13+0! Täältä tullaan muiden perässä!
 
Vauvanvaatteista: näin ensikertalaisena, niin kuinka järkevää on ostella niitä 56-62cm vaatteita? Vai mitä kokoja kannattaisi alkaa ostelemaan. Monet sanoo, että niitä ihan pienimpiä ei kannata lainkaan?! Tiedä sitten. Laitoin henkkamaukalta tilaukseen yhden bodyn ja parit housut. Taisivat olla 62cm kaikki.
Kuulin myös, että Lindexin ja Kappahlin vaatteet olisicat laadultansa parempia..?

On nuo pikkuvaatteet vaan niin sulosia! :heart:
 
Täällä toinen neuvolakäynti takana. Toisella neuvolakäynnillä ei täällä mitattu hemoglobiinia, verenpaine kyllä mitattiin ja se oli ihan ok. Paino oli laskenut ensimmäisestä kerrasta, ja kuulemma se ei vielä tässä vaiheessa haittaa.
Lopuksi kuunneltiin sydänäänet<3 on niitä vaan kiva kuunnella :)
 
Huh, tein sen! Olen lukenut huhtikuulaisten juttuja lähes alusta saakka, mutta nyt vasta sain aikaiseksi liittyä mukaan. Syytän raskautta laiskuudestani :p Joku täällä vinkkasikin siitä edullisesta dopplerista muutama päivä sitten, kiitos siitä, laitoin nimittäin heti tilaukseen ja lähetysseurannan mukaan on jo omassa postissa. Saapumisviestiä vielä odottelen kännykkään, vaikka tekisi jo mieli rynniä hakemaan odotettua pakettia :D Neuvolaväli on nyt kuusi viikkoa, minä aikana ehdin tulla hermoraunioksi moneen kertaan, etenkin kun tässäkin porukassa noita huonoja uutisia on riittänyt. Joten eipä tarvinnut kauaa harkita dopplerin tilaamista! Itsellä ensimmäinen raskaus menossa ja tällainen ryhmän vertaistuki on kultaakin kalliimpaa, koska olen luonnollisesti aivan pihalla näistä vauvajutuista.


Liittyisin siis ryhmään:

22.4/Karo86/28/TYKS

Karo86 & vauvanalku 13+6
 
Tervetuloa uusille mukaan! Tosi kiva, että tulee lisää porukkaa :)

Omaa napaa: Olotilat ihan hyvät. Selkäsärky vain pahentunut, joten aamulla ei tahdo päästä sängystä ylös. Helpottaa hieman päivän kuluessa. Harjoitussupistuksia on tuntunut muutaman kerran - kummasti liittyvät niihin tilanteisiin kun verenpaine nousee joko kiukustuessa tai rehkiessä :D

Meillä lähti vireillä talon rakentaminen. Vähän jännittää..Aika monta rautaa tulessa :D Mahdollisimman paljon olisi tarkoitus tapahtua ennen vauvan syntymistä.

Vauvanvaatteista: On ollut useammat 50 ja 56cm vaatteet. Varmaan noin 5 vaatekertaa yhteensä (ei tuu kiire pyykätä). Eiväthän ne ajallisesti mene kauaa, mutta musta on kiva pukea vauva sopivan kokoisiin vaatteisiin :) Seuraavaa vaatekokoa 56/62 on ollut hieman enemmän, mutta niitä ei ole ollut kiire hankkia kun menevät hieman myöhemmin.
Vaatteissa löytyy merkkejä laidasta laitaan (h&m, lindex, tutta, me&i, jne.). Lyhyen käyttöiän vuoksi ovat kaikki pysyneet hyvänä, vaikka pesenkin kaikki 60 asteessa. Suurin osa on lähtenyt tutuille kiertoon :)

Boomkaa ja papunen 15+2
 
Kappas, mullahan jäikin tosta punaisesta palkista, että eka lapsi kyseessä, eli sen voi vielä päivittää jos joku jaksaa :)

22.4/Karo86/28/1. lapsi/TYKS

Ja doppler on kotiutunut ja sykkeet löytyi :heart:

Karo86 & vauvanalku 13+6
 
Heippa,

Lukevatko seuraavat nimimerkit vielä palstaa:
saanae/ 26 / 2. / hys /?
kotopulla / 26v / 4.lapsi / k-hks
Minninkäinen /24 /2. /?/?
äitionnellinen / 22 v. / 2.lapsi /? / ?
Hilmaa / 32 v / 2. lapsi / TAYS

haluaisitteko täydentää lasketun ajan tiedon tuonne ekasivun listallemme?

Voisiko joku faceryhmässä oleva vinkata sinne, jos nimimerkkien takanaolijat ovat siellä, että olisi mukavaa, jos hekin haluaisivat jakaa la-tietonsa tänne, ei toki ole pakko.

(.) On muuten ihanaa, kun ei enää ole se kokoaikainen väsymys ja krapulaolo! Vielä välillä joutuu aamupalan luovuttamaan pois, mutta perusvointi on ihan erilainen kuin muutama viikko sitten. Toivottavasti teillä muillakin on jo parempi vointi.

Kevis + itu 16+6 (eihän se mikään itu enää ole, jos neuvolakirjasen mukaan pituus on jo n. 17 cm!)
 
Paulanna, Kevis ja Jmia te ootte jo kyllä "huiman" pitkällä! Pisti silmään nuo teidän raskausviikot. Jännä aatella, että teillä alkaa 18.viikko ja muutkin tulee kohta perässä...Alkaa nämä asiat tuntumaan entistä konkreettisemmilta :)
 
Oon suunnattoman pahoillani CVAD tapahtuneesta. Itse kaksi keskenmenoa kokeneena tiedän kuinka kurjaa se voi olla. Jaksamista.

truudynkin uutiset säikäyttivät. Mitä voisi sanoa? Aikamoisen pelottava tilanne kaikin tavoin. Voimaa. Tulisivatpa tulokset pian.

Halauksia teille molemmille!

On tämäkin kun luulee että ekan kolmanneksen jäätyä taakse luulisi asioiden helpottuvan mutta ei. Vieläkin saa olla varpaillaan ja ikinä ei voi olla 100% varma että pienellä on kaikki hyvin. Silti odottavia kehotetaan olemaan stressaamatta koska se vaikuttaa sikiöön huonollatavoin. Mutta miten voi olla stressaamatta tässä maailmassa? Oon niin vihainen kaikesta vääryydestä. >:I
 
Heippa,

Vaateasioista tulin kommentoimaan: mielestäni kannattaa ihan pikkuisia 50cm bodyja ja potkareita hankkia varalle muutama setti. Meillä oli esikoinen 47cm ja kamalan laiha, joten nämä pienimmätkin 'normaalikokoiset' vaatteet olivat aivan liian löysiä vauvalle. Äitini osti hänelle muistaakseni kiireellä jotain 45 cm haalareita, jotka olivatkin hyviä.
Toisen kohdalla olin varautunut ostamalla pikkuvaatteita enemmän, mutta hänen kohdallaan valtaosa niistä jäi taas käyttämättä (lonkkalastan vuoksi, jota hänellä pidettiin 6 viikkoa eivätkä enää mahtuneet lastan poisto jälkeen).

Joku ällisteli tuossa aiemmin tissien kasvua. Mulla ei pahemmin ole vielä kasvaneet, edelleen menee samat liivit ja topit kuin ennenkin. Tavallisesti olen kokoa B, mutta synnytyksen jälkeen maidon noustua koko on ollut 75DD-75F! :O Sitä odotellessa. :D

Eipä tällä kertaa muuta. Hyvää vointia kaikille -ja tervetuloa uudet!

Pikku-Katti 14+3
 

Yhteistyössä