Huhtikuun hurmurit 2015 -Maaliskuu-

Heissulivei vaan kaikille.
En pääse puhelimella tänne, koska salasana on koneella muistissa, mutta vanhaa s.osoitetta en saa vaihdettua, koska vanha osoite ei ole enää käytössä. Joten en pääse tänne puhelimella.
Pitää joku yö lukea ketju läpi, koska valvon öisin usein niin monta tuntia :D

Perjantaina tulee rv 36 ja kättärille menen koko arvioon. Nyt on alkanut heittämään pahasti 9h paasto arvot. Onneksi voin lääkärin kanssa puhua arvoista ja miettiä pitääkö ottaa inska käyttöön. Kauhea jos joudun pistämään itseäni ;)
Mä kyllä osaan pistää, koska töissä pistän mm iskat.

Silvia ja pikkuinen 35+2
 
Kukas silloin kyseli niistä äänistä mitä vatsasta/kohdusta kuuluu? Naksumista, tms.? Täällä on kuulunut tänään ja useasti tuosta ihan alhaalta. Aivan säikähdin kun kuului selvä "naks" ja kohta uudestaan. Papunen kyllä myllää siihen malliin, että musta tuntuu että hajottaa paikat kohta :D

Nyt on molemmat lapset kuumeessa ja näyttää nousevan yli 39 asteen kummallakin. Itselläkin vähän heikko olo, saapa nähdä mikä pöpö tämä on. Koittakaahan pysyä muut terveenä! Kukaan ei varmaan halua lähteä kuumehouruissa synnyttämään : /

Boomkaa ja papunen 37+4
 
Onnea Pimpuli ja perhe! :flower: Olit ilmeisesti ensimmäinen käynnistämätön synnyttäjä!

Boomkaa toivottavasti teidän perheeseenne ei iskenyt kausi-influenssa!

On muuten ihanaa, kun ei enää ole tarvetta rampata puolen tunnin välein pissalla. Sen sijaan on syytä heti treenailla noita lantiopohjan lihaksia, kun imetyksissä menee kauan, eikä siitä pääse vessaan kesken... Meillä poika saa jo syödä omaan tahtiinsa, syömisiä pitää seurata, joten pidämme kirjaa syömisajoista ja -määristä (pullosta imetyistä, tissistä kun ei kotona saa mitattua, sairaalassa oli syöttöpunnitukset). Poika syö nyt noin 10 krt/vrk. Sairaalasta kotiutuessa paino oli 1958 g, nyt varmasti jo reilusti yli 2000 g. Seuraava punnitus on ke, kun neuvolasta tulee hoitaja kotikäynnille.
Paulanna, on teillä kyllä todellakin kädet täynnä töitä kahden syöttämisissä ja syömisten seuraamisessa, kun yhdessäkin on jo puuhaa! Ja vielä isommat lapset siihen päälle! Olet kyllä arjen sankari!

Jälkivuoto loppui 2,5 vkoa synnytyksestä. Nyt on jo palannut mielenkiinto petipuuhiin, ja liukkarin kanssa se olikin nautinnollista, vaikka aluksi tuntui vähän oudolta. (outoutta lisäsi se, että yhtäkkiä pitikin käyttää kondomia, viimeksi suhteen alkukuukausina...) Voikohan kierukan asettaa jo jälkitarkastuksessa tai pian sen jälkeen? En todellakaan koe olevani henkisesti enkä fyysisesti valmis uuteen raskauteen (ainakaan pariin vuoteen, vaikka pitää kyllä myöntää, että katselin kaupassa tosi sööttejä tyttöjen vaatteita, vaikka olin ensin että ei enää ikinä raskaaksi).

Äitiys tuntuu luontevalta ja hyvältä ja meillä on kyllä maailman ihanin vauva :heart:
On se kyllä ihmeellistä, että kahdesta pienestä solusta kasvaa jotakin tuollaista!

Oikein paljon tsemppiä kaikille vauvaansa vielä odottaville, ja tsemppiä myös vauvansa jo saaneille!

Kevis + poikanen 3 vkoa
 
BOOMKAA -minä se ainakin silloin joskus sitä naureskelin/ihmettelin että mikähän tuo naksuminen oikein on :D Edelleen sitä kuuluu ja kuuluu muuten kovaa! :D
Mutta niin on aikaisemmissakin raskauksissa naksunu maha :)

KEVIS -Kiva kun teilläkin on perhe elämä lähtenyt pikkuisen kanssa hyvin käyntiin :) Tuntuu niin hassulta että onko siitä tosiaan JO 3viikkoa kun ilmoitit pikkuisesta!? :) niin se aika kuluu :) Ihania kuulumisia jälleen :)
 
Olo täällä helpottunut todella hyvin. Suppareita tulee harvakseltaan.

Joo kysyi miksi haluaisin synnyttää pienillä viikoilla? En tarkoittanut vielä nyt 34 viikolla vaan vasta 37 eteenpäin. Meidän lapsilla kun on tapana kasvaa 4kg ja sitten joudutaan auttamaan maailmaan. Siinä lähestulkoon aina repeää paikat paihoin,kun ei sovi tulemaan kunnolla. Eli tämän kohdalla lääkäri onneksi on tehnyt poikkeuksen. Joudun sairaalaan 36 viikolla ja ilmeisesti 37 käynnistetään. Ja kun sokerikin jyllää päällä,niin vauvahan kyllä kasvaa. Ensiviikon torstaina tiedän tarkat ajat milloin joudun sairaalaan. Muutenhan veisin raskauteni nytkin sinne asti kun vauva itse haluaa tulla pois.
Tässä suvussa on 5kg lapsia syntynyt. Luojan lykky ettei minusta lähde semmoisia.

Isot onnittelut Pimpuli vauvasta..
Boomkah.. toivottavasti et ite saa rajua flunssaa.
 
Täällä naksuu maha itseasiassa juuri nyt, on kyllä vähän friikki tunne..

Onnea pimpuli vauvasta! Näitä alkaa kohta satelemaan, vauvauutisia. Jee :)

Tänään olen siivoillut ja illalla saunottiin, sen jälkeen tuli inhottavia suppareita pieni sarja. En kyllä aio testata kolmatta ässää, saa tuo tyyppi mahassa vielä pysyä parisen viikkoa :D Vauvan liikkeet vaihtelee, välillä on jo hiljaisempia kausia, mutta sitten välillä myllätään senkin edestä. Luulen että pää alkaa nyt laskeutua enempi ja ehkä kiinnittyä kun vihlovat kivut kohdunsuulla tm on lisääntyneet. Pissalla saa ravata koko ajan ja se on kyllä rasittavaa..!

minisport, kuulostaa kyllä vähän oudolta ettei kunnolla tutkinut. :/ tai ainakin ekakertalaisilta luulis katottavan aina tarkemmin, en sitten uudelleensynnyttäjistä tiedä.

Itsellä huomenna n-lääkäri ja "synnytystapa-arvio". No kun sieltä on yksi jo ilman ongelmia ulos saatu niin tokkopa sitä synnytystapaa sen enempää mietitään. Mutta saa nähdä mitä kattovat.

Mini rv 36+2
 
Pitkäperjantai kuulostaa niin tutulta! Samoin boomkaa täälläkin päivän supistellut ja vihloo alapäähän. Maha välillä sekaisin ja välillä vaan kipeä. Kaippa se vauvan pää porautuu siellä koko ajan alemmaksi. Siihen malliin se peppua heiluttaa ees taas että yrittää mennä alemmaksi. Ahdasta varmaan on. Kaikki on työlästä liikkuminen ja tekeminen. Hermotkin alkaa olla aika tiukilla. Stressaan tätä nyt tavallista enemmän siksikin koska äitin olis puhe tulla mukaan synnytykseen tai ainakin lapsia kattoon vaan sillä on just muutto meneillään ens vklopun. Oon siis varma että vauva kiusallaan venyttää ainakin sinne asti etten pääse minä äitiä auttamaan eikä äiti pääse meille sitten lähdön aikaan. Mietin vaan kuinka tylsää olis mennä synnärille yksin! Ei sais ees kuvia eikä videoa ekasta pojasta :/
No mutta täytyy yrittää pysyä sillä linjalla että kyllä se sieltä tulee ennen viikonloppua...

Lakka komea maha...itekin otin mahakuvan pitkästä aikaa eilen ja naureskeltiin äitin kans sille kuinka se näyttää ihan 10kiloiselta kori/keilapallolta joka vaan roikkuu tuossa nahan varassa. Tarvittaessa nostaa syliin. :LOL:

Pimpulille onnea! :heart:
Kevis hienoja kuulumisia :)
 
Viimeksi muokattu:
Pimpulin perheelle Onnea pienokaisesta! :flower:

Boomkaa samaa toivon minäkin,toivottavasti ei oo influenssaa! Sitä taitaa vieläkin olla liikkeellä :( Paranemisia teidän perheelle!

Lumme hieno juttu,että pääset käynnistykseen ajoissa.

Lumi-15 & 36+0
 
Kuumepotilaat saateltu viimein sänkyihinsä sohvalta. Saapa nähdä kauanko menee, että heräävät ekan kerran. Kiitokset tsemppauksista, toivottavasti menee pian ohi!

Mahan naksuminen: Hitto, minä olin jo ihan varma että kalvoihin tuli reikä tai jotain kun niin isosti naksahteli :D Hyvä kuulla, että muillakin jatkuu - osaa ottaa itsekin vähän rennommin tuon äänen suhteen ;)

Tulevat äitipoli-/neuvolakäynnit: tulkaahan sitten kertomaan kuulumisia. Näitä juttuja on mukava seurata, kun käyntien sisällöt vaihtelevat niin paljon eri paikoissa. Voi sitten kysellä omasta neuvolasta sellaista mitä ei muuten tulisi mieleen :)

Ihania kyllä nuo synnyttäneiden kuulumiset :heart: Sitä odottaa jo kovasti, että itselläkin olisi nyytti kainalossa. Tämä loppuaika kun on tuota oireiden kyttäilyä, piinailua ja odottamista, kun ei voi tietää milloin lähtö tulee. Vähän kuten Jasmin sanoi, että vauva varmasti lähtee syntymään "huonolla hetkellä". Meidänkin mummu varmasti jossain reissun päällä juuri kun tarvittaisiin ammaa...
Jes, tällaisella pessimistin asenteella on tosi kiva odottaa tulevaa synnytystä :LOL:

Mahakuva: pitänee itsekin ottaa, että on edes yksi kunnon kuva otettuna. Viimeraskaudessa otin kuvan ennen synnärille lähtöä, ekassa en muistanut ottaa ollenkaan.

Pinnasängyn kasaus tyssäs sitten siihen, että mies ei muista mihin on ruuvit pistänyt. No, tästä mun oli tietty helppo aloittaa "ois pitänyt tämäkin purkaa silloin itse, että saa laittaa kaiken samaan paikkaan". Voi, että oon ihanaa seuraa :D Onneksi mies ei pahastu helposti ja sanonkin sille usein, että mitä enemmän nalkutan niin sitä enemmän välitän siitä :kiss: (Tämä pätee myös sitten synnärillä kun ärjyn ja karjun sille tuskissani. Hän voi ajatella, että oi, kun tuo nainen rakastaa mua ;))
 
äiti88: Tuuhan kertomaan synnytystapakäynnin kuulumiset =)

Mahasta: Joku tais sanoa, et mun maha näyttää laskeutuneen. Tää neljäskään ei oo laskeutunut eikä kiinnittynyt niin kuin ei aiemmatkaan, kun vasta kalvojen puhjettua synnytyksessä =) Maha vaan on tuolla jossain nahkan varassa alhaalla :D

Niinhän se on, et sille lähimmälleen (eli miehelle) tulee helpostikin avauduttua ja natistua vähän asiasta kuin asiasta :D Vähän sama, kun et muksut kiukuttelee usein just äitille ja ovat vieraammille hyvin usein niin nätisti :p

Mulla lotisee tää maha ihan hirmusasti. Luulin jo yks päivä, et alkaako mahatauti, kun sellanen loiske kävi, mut nyt oon huomannu, et se kuuluu aina tosta samalta kohalta ja ylämahalta...
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
Suuret onnittelut Pimpulille pienestä tytöstä :flower: toivottavasti kaikki on teillä hyvin =) kirjoitahan tänne synnytyskertomusta, kun jaksat ja ehdit!

(.) täällä lantiokivut on aivan järkyttävät. Välillä olivat poissa ja ajatteli, että lantio on levennyt/liikkunut sen mitä liikkuu...mutta ei. Jälleen kivut jatkuu ja tuntuu tosi ikävältä, varsinkin öisin särky on jotain todella epämiellyttävää. Synnytys auttaa tähänkin vaivaan :D Ei kyllä vielä ole lähellekään tulossa, kun olo on muuten niin hyvä, eikä yhtään synnytystä ennakoiva. Esikoinen syntyi 37+2 ja toinen 40+2 joten en nytkään odota, että kovin pitkälle lasketusta ajasta mennään... *koputtaa puuta*

Mulla on synnytykset alkaneet aiemmin limatulpan lähdöllä, ja saman päivän yönä on lapset syntyneet. Jännä mitä tällä kerralla käy. Miten muilla on aiemmat synnytykset käynnistyneet?

Mukavaa päivää kaikille! Taidanpa muuten lähteä aamujumppaan hillumaan, jos saisi vaikka naperoa hätistettyä alemmas lähtökuopiin... :D
 
"Elea"
Hei vain täältä muuttoauton kyydistä!

Onnea Pimpuli vauvasta! Hurjaa, nyt niitä alkaa tipahtelemaan. Itsellä, kun la vasta aivan loppukuusta, tuntuu matkaa olevan vielä mahdottoman paljon jäljellä. Ei kyllä sais tullakkaan, tuleva koti remontissa vielä monta viikkoa ja kaikki vauvan tavarat pakattuna muuttolaatkoihin. Kuten kaikki muukin. Nyt sitten eletään ja odotellaan anopin nurkissa omaan kotiin pääsyä :) Ihanaa, kun sitä pitää aina tehdä elämästään helppoa ja seesteistä! ;) Onneksi vointi on hyvä nyt kun mammalomalle pääsi, voimia kipuilijoille, epäilenpä että perässä tullaan.. :)

Elea ja vappuvauva
 
"Elea"
Pakko lisätä vielä tuohon miehelle naputtamiseen; Olen sen taiteenlajin mestari, ja raskaana ollessa vielä moninkertainen, jopa niin että itseäni ärsyttää jatkuva, joka asiasta kommentoiminen. En vaan voi sille mitään! Joka asia saa niskakarvat kikkuralle! Olenkin todennut miesressukalle, että sinun ristisi tästä odotuksesta on minun kestämiseni, deal with it :D
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Synnytyksen käynnistyminen:
1,2,3 lähti supistuksilla käyntiin(38.2) (39.1) (41.1)
4 Lähti käyntiin veden menolla, mutta jouduttiin sitten hieman avittamaan kunnolla käyntiin.(41.1)
5 Lähti supistuksilla, mutta kerkesin sairaalan ovelle, niin meni vedet (40.2)
6 Lähti vesien menolla, mutta autettiin kunnolla käyntiin (41.1)

Kaikki miltei nelikilosia, paitsi tuo toinen vauva 2920g. Napanuorassa tiukka solmu ja kehon ja kaulan ympäri. Että nyt tämän ei anneta kasvaa niin isoksi. Siksi ravaankin jatkuvasti kontrolleissa, että jotenkin tiedetään vauvan paino.

ON: Maha on aivan kuralla. Pikkareita menee miljoona päivässä, kun ei kerkiä veskiin. En tiedä miksi näin. Varmaan tuo rauta tekee sen. Vauva liikuttelee ilmeisesti polviaan navan kohdalla, kun tuntuu niin ilkeälle muljahdukselle.
 
Onnea Pimpuli:flower:

Ja sehän on kohta jo huhtikuu!!! Nythän niitä vauvoja alkaa tulla! Itsellä huomenna 35+0, mutta ehdinpähän teidän synnytyskertomuksia lukemalla saada omatkin aivot ajattelemaan tulevaa synnytystä :)

Tänne tulee niin paljon juttua, etten millään muista mitä kaikkea halusin kommentoida, mutta ihanaa on kyllä lukea juttujanne!

Tuo mahan naksuminen kuulostaa mielenkiintoiselta ;) Täällä ei ole vastaavaa havaittu, mutta kerran vauva potkaisi kylkiluihin niin, että mieskin kuuli =D

Nyt tuli jo kutsuhuuto lastenhuoneesta....

lumililja ja vauva 34+6
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
No niin, katsotaanpa onnistuiko ladata tämän päivän mahakuva..



Rv 37+5
Sori, jos kuva tuli isona. Vähän kiireellä laitoin :D

Kuume laski lapsilla aamuun mennessä, mutta nyt näyttää taas nousevan. Oma olo suht hyvä, nenä vaan tukossa ja limaa kurkussa. Eiköhän tämä ohi mene :)

Synnytysten käynnistyminen: Kumpikin synnytys on mennyt suht samalla tyylillä. Ensin epäsäännöllisiä supistuksia, jotka muutamassa tunnissa muuttuneet säännöllisiksi. Supistusvaihe kuitenkin kestänyt mooonia tunteja :D Limatulppa on lähtenyt vasta synnärillä ja kalvot puhkaistu avautumisen loppupuolella.

Mukavaa muuttoa sekä remontointia elealle. On se sitten ihana asustaa freessissä kodissa vauvan kanssa :)

Jees, nyt välipalaa pikkupotilaille..Jäätelö kuulemma voisi virkistää olotiloja (pitääköhän itsekin testata) ;)

Boomkaa ja papunen 37+5
 
Onnea Pimpuli pienokaisesta!

Meinaa täältäkin tulla omaa napaa aina, kun ei muista, mihin oli aikonu kommentoida. Päivittäin käyn kyllä lukemassa.

Perjantaina alkoi virallisesti äitiysloma ja opiskelija huomaa sen myötä motivaation laskeneen lähes nollaan. Yhen esseen ajattelin vielä vääntää ennen pääsiäistä ja sitten heittäytyä kokonaan vapaalle. Mutta tikukkaa näköään tekee jo nyt.

Vointi on edelleen hyvä, lähinnä kömpelyys, itkuherkkyys ja ajoittaiset yölliset valvomiset vaivana. Kipuja ei ole missään muualla kuin selässä silloin tällöin. Ärhäkkä hiivatulehdus selätettiin pari viikkoa sitten, se oli kyllä tuskaa ja meni koko viikko sitä hoitaessa. Vauva on hyvin eläväinen tapaus, mutta yöllä onneksi suht rauhallinen. Hempoglobiini tippui mulla 104:ään. Nestemäisellä raudalla sain sen kolmessa viikossa 124:ään. Mulle ei sovi ollenkaan noi tabletit. Suosittelen siis kaikille, joilla ei tunnu maha kestävän niitä esim. Compironia. Kallistahan se on tabletteihin verrattuna, mutta nostaa hb:n tehokkaammin ja ainakin mulla ilman mitään sivuvaikutuksia.

Meilläpäin ei ole kun yksi lääkärineuvola keskiraskaudessa ja sillä mennään loppuun asti, jos ei mitään erityistä ilmene. Kokoarviotakaan ei tehdä, jos maha menee käyrillä. Kaikki on siis terveydenhoitajan tunnustelujen varassa. Tällä hetkellä näyttää hyvältä siinä mielessä, että vauva on raivotarjonnassa ja lantio vaikuttaa kuulemma sopusuhtaselta vauvan kokoon nähden. Alateitse siis synnytetään ainakin näillä näkymin.

Vaatteet odottaa vielä pesemistä ja tavarat paikalleen laittoa. Pääsisäisen jälkeen ajattelin sitte keskitty niihin puuhiin ihan täysin. Toivotaan vaan, ettei tämä päätä tulla kovin paljon aikasemmin.Miehen mielestä kaiken ehtii sitten kun vauva on syntyny, mä olen vähän eri mieltä:D Kaikki tarvikkeet olen kyllä hankkinu. Itselle vielä parit imetysliivit ja liivinsuojat olis hankinnassa. Imetyspaitoja vois myös ostaa muutaman. Huomaa kyllä ekan kohdalla, että vaikea on miettiä, mitä tarvitsee. Siksi en ihan kaikkea osta valmiiksi, näkee sen sitten kun vauva syntyy ja arki alkaa.

Torstaina seuraava neuvola. Niitä huomaa odottavansa näin lopussa erityisen paljon. Mutta täällä siis lähinnä arvojen seuraamista ja sydänääniä.

Tsemppiä kaikille, innolla odottelen uusia vauvakuulumisia!

Silmu ja keijukainen 35+0
 
Boomkaa: Onko kaikista ollut saman mallinen maha? mulla on ollut muuten, mut tässä neljännessä raskaudessa ekaa kertaa istukka takaseinässä, niin maha on tosta navan kohdalta vähän erimallinen.

elea:
Meillä kans remontit menossa, joten oottelen kans, et pääsisin ees niitä tavaroita selvittelemään paikoilleen =)

Synnytyksien käynnistymisestä:
1. ja 2. alkoi yöllä säännöllisillä supistuksilla ja mahan tyhjenemisellä.
3. käynnistettiin kalvojen puhkasulla.
Nyt saattaa mennä käynnistykseen, jos kasvaa kovin isona edelleen. No ens viikon tiistaina on se arvio taas...
 
Neuvolalääkäri takana... nyt tekee kyllä kipeää se kopelointi :| Tais muutamat supistukset saada aikaan, ainakin maha tuntuu ihan kivistävältä.

Neuvolakortin litania.. rv 36+5 / paino 69,2 (+200 g edelliskerrasta) / RR 124/78 / pissa puhdas / sf-mitta 31,5 / raivotarjonta / sykkeet 140 / liikkeet ++

Vauvan pää oli jo ihan alhaalla (niinkuin kivuista on voinut veikata), mutta ei vielä kiinnittynyt. Lääkäri työnsi vauvaa päästä ylöspäin ja joo, ei tuntunut mukavalta :D Kohdunkaula lyhentynyt yhteen senttiin ja on pehmeä mutta vielä kiinni. Lantiosta sanoi että ihan hyvänkokoinen. Vauva kasvaa tasaisesti hieman keskikäyrän alapuolella eikä vaikuta erityisen suurelta käsikopelolla, painoksi veikkasi että on samaa luokkaa kuin esikoinen.. (n. 3,5 kg syntyessään). Paikat kypsyneet kivasti synnytystä silmälläpitäen, mutta eihän noista voi ennustaa sen enempää synnytyksen ajankohtaa. Voi olla että lähtö tulee viikon päästä tai sitten vaikka 4 viikon päästä.

Kaikki siis oikeastaan oikein hyvin, kiva kun tuo verenpainekkin on vihdoin hieman noussut. Vaikka minua aamupäivisin vielä paljon väsyttääkin. 1.4 otetaan labrassa vielä se streptokokki (?) näyte..

Synnytysten käynnistyminen täälläkin esikoisen synnytys lähti käyntiin (39+3) suht säännöllisillä supistuksilla aamuyöllä. Päivällä tuli limatulppa, vedet meni puhkomalla vasta juuri ennen ponnistusvaihetta, aikalailla tasan 12 h limatulpan jälkeen. Mitään ennakoivia oireita muuten minulla ei silloin ollutkaan...

Jaksamista remontoijille ja muuttajille! Kyllä te aika teräsmammoja ootte kun jaksatte vielä näin viime metreillä. Meillä on leikkihuoneessa kaikki levällään, kun pitäisi käydä sinne hakemassa uusi lelulipasto. Ja siinäkin on minulle stressiä ihan tarpeeksi :D
 
Jasmin12: Oijoi :heart: Tsemppiä matkaan!!! =)

Jotain hyvää tähän päivään: kaivovesitutkimuksen tulokset tuli ja meiän vesi on taas juomakelpoista!!!! Edellisessä näytteessä oli bakteeria ja nyt on ihan suuremman kulutuksen myötä puhdistunut =)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!

Yhteistyössä