Huhtikuun hurmurit 2015 -Maaliskuu-

Paljon tsemppiä Jasminille, onpa kyllä jännät paikat! Sulla on niin hyvät viikot jo, joten saapa nähdä onko sulla jo tänään/huomenna nyytti kainalossa :)

lakka: mulla on nyt myös ekaa kertaa istukka takana ja maha on leveämmän mallinen ja "pyöreämpi" kuin aiemmissa.
Hieno juttu, että vesinäytteet puhtaita :)

äitii: hyviä kuulumisia sullakin, ei muuta kuin synnytystä odotellen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Onpa huono olo taas! :( kun otan illalla pois nuo reisipituiset tukisukat ja tukihousut, niin veri alkaa seistä mun jaloissa, niin olo on tosi kehno. Heikottaa ja huimaa, pystyssä ei voi olla yhtään. Voi suonikohjut sentään :(
 
Pimpuli&Jasmin12!!Sylin täydeltä onnea pienokaisten johdosta:flower::heart:

Paljon on taas asiaa tullut ja kyllä, minäkin lukenut ahkerasti kaikkien kuulumiset:) Meillä tehdään myös remppaa niin tää mamma on ahkeraan imurin varressa;D Tuntuu jo siltä että eläissäni en ole niin paljoa imuroinut kuin nyt parin viikon aikana. Muta ihanaa kun voi olla edes jotenkin hyödyksi:)

lakka83:Tosi kurjia noi suonikohjuvaivat:( Itsellä varsinkin oikeassa jalassa. Olisko sun mahdollista ottaa ne pois viimeisenä sängyssä illalla? Jos se helpottaisi oloon. Hienoa että veden laatu priimaa:) Meille tehtiin putkiremppa ja vanhat sai kyytiä. Kyllä erottaa veden maussa.

synnytystapa-arviosta...Itse olen menossa TAYSiin ja aikaa pitää varata kolme tuntia. Tosi erilaisia käytännteitä näköjään on. MINISPORT: Olethan ollut arviosi jälkeen yhteydessä neuvolaan tai tahoon jossa kävit arviossa. Ihan järkyttävää tuollainen:(!!!

Uni taitaa tulla:) IHanaa aamua kaikille:heart: Tulen tarkemmin kirjoittelemaan myöhemmin...

Toiveessa&vaavi34+5<3
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Onnea Jasmin12!!!! Se oli nopeeta toimintaa :heart: =)

Toiveessa: Mä otan noi tukisukat ja -housut pois, kun käyn illalla suihkussa/ saunassa. Sit en jaksa niitä enää laittaa, kun ne pitää kumihanskat kädessä vetää päälle :( No, sit helpottaa, kun vauva on syntynyt =) Eilen vaan meinas taju lähtee, kun menin tyttöjä viemään yläkertaan nukkumaan. Portaita noustessa ei vissiin paine riitä päähän asti :(
 
Moi,

Synnytystapa-arviosta: meillä lääkärineuvola ei ole sama asia kuin synnytystapa-arvio. Sinne laitetaan erillisellä lähetteellä, jos lääkärin/neuvolan mukaan sille näyttää olevan tarvetta. Hoitokäytännöt tuntuvat vaihtelevan tosi paljon kunnittain. Itse en ole kertaakaan ollut ns. synnytystapa-arviossa, kun ei ole ollut ilmeistä tarvetta. (Vauvat tuntuneet pieniltä, kasvaneet alle keskikäyrällä ja lantio leveä).
Palautetta kannattaa toki antaa, jos tuntee saaneensa epäasiallista kohtelua, mutta jos palaute koskee tutkimuksen sisältöä, kannattaa muistaa, että lääkärikäynti neuvolassa ei välttämättä omassa kunnassa tarkoita samaa kuin synnytystapa-arvio. Tästä (sisällöstä) kannattaa myös kysyä neuvolassa, jos on jäänyt epätietoinen olo. =)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
lakka:Juu, ei niiden kanssa kyllä oikein suihkuun voi mennä:D:heart: Niissä on kiskominen. Nostan sulle hattua!!! Itellä vaikeuksia laittaa ihan tavall. sukat jalkaan saatika että sinä kiskot tukisukat. Mutta hyvät ne on:) Toivotaan nyt että edes hieman helpottaisi toi vaiva ennen synnytystä:)
 
  • Tykkää
Reactions: lakka83
"pitkäperjantai"
Onnea onnea jasmin! Kaikki kuulosti menevän niin hienosti ja nopeesti, toivottavasti sama kokemus tulis mahdollisimman monelle meistä mammoista.

Mullekaan ei ole synnytystapa-arviota koskaan tehty. Nyt oli lähete siihen tulossa perätilan vuoks mut tuohan sit kääntyi parhain päin. Niinku tuossa jo mainittiinki, normiodottajilla oletetaan olevan asiat ok sen kummemmin tutkimatta.

Meillä lähti muu perhe arjen rutiineihin tänään, mä koitan ny keksiä järkevää tekemistä joka veis ajatukset pois tästä supistusten seurailusta.. helpommin sanottu ku tehty. Lenkillekään viittis tuohon säähän lähteä, plaah mikä keli.
 
Jasmin nopeeta toimintaa tosiaan ollu! Onnea pienokaisen johdosta! :)

Synnytystapa-arviosta Kovasti tosiaan käytännöt vaihtelevat. Esikoisesta neuvolalääkäri tutki käsituntumalla vauvan kokoa ja mun lantiota. Ja sen mukaan arvioi,että vauva mahtuu tulee alakautta. Muistaakseni katsoi vielä ultralla,että lapsivettä oli tarpeeks ja varmaan jotain muutakin.

Synnytyksistä Viimeksi alkoi säännöllisillä supistuksilla. Oisko tunnin verran tullut,kun lapsivesi meni. Onneksi olin kotona ja hereillä,niin ei vahinkoa päässy tapahtumaan. Sitä vettä meinaan tuli kerralla aikalailla.

).( Eilen tuli ensimmäiset kipeet supistukset. Muutama illalla ja yöllä heräsin yhteen. Lisäksi alapäätä jomotti niin,että taju meinas lähteä. Nyt hyvä olo,mitä nyt on töttöröö olo. Itseeni pelottaa,että h-hetki tulee juuri silloin,kun olen kuolemanväsynyt. Näitä huonoja öitä kun on riittänyt. Ilman päiväunia en selviäisi (onneksi esikoinen nukkuu vielä kunnon sellaisia) Esikoisesta olin täynnä virtaa vielä vikana päivänä. Lenkkeilin,pesin ikkunoita jne. Nyt tyntuu,että oon ihan raato. Mutta eiköhän sitä voimat jostain löydy sitten,kun lähtö tulee :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Onnea Jasmin pienestä pojasta!

Jännää kyllä, miten erilaiset käytännöt on raskauden seurannassa. Sen kyllä ymmärtää, että yliopistosairaalassa on paremmat resurssit. Toisaalta tuntuu, että hyvä vaan, jos kaikki on niin hyvin, ettei tarvitse juosta tarkastuksissa.

Nyt kouluhommiin, vielä pitää vähän jaksaa. Olo on hyvä ja viime yö meni yhellä vessakäynnillä, on jopa ihan energinen olo :)

Mukavaa päivää kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Onnea Jasmin! :flower: Tuollaisen synnytyksen mäkin haluaisin, mutta taitaa olla näin ensisynnyttäjänä turha edes haaveilla :D

Sitten päästään valitusosioon... Oon ollut sellainen onnellinen ja hyväntuulinen odottaja koko raskauden kaikesta oksentelusta ja pyörrytyksestä huolimatta, mutta nyt tuli aivan mitta täyteen. 35+0 oli se päivä, jonka jälkeen on vaan ottanut aivoon tää raskaana oleminen ja kaikki vaivat. Sais jo synnyttää! Hemoglobiinin takia olo on kuin onkimadolla ja eilen alkoi eka kertaa niin järkyttävät liitoskivut, että meinasi itku tulla. Tuntui kuin olisi puukolla isketty tuohon häpyluuhun. Yöt on nyt ollut aivan hirveitä ilman mitään järjellistä syytä. Mihinkään ei ole sattunut, mutta jos ei herää jatkuvasti vessaan, niin sitten herää muuten vaan johonkin kummalliseen ahdistavaan oloon ja unta ei saakaan enää sen jälkeen. Mä luulen, että se yöllinen ahdistus liittyy jotenkin hapensaantiin, muuta en kyllä keksi kun mulle tulee sellainen niin kokonaisvaltaisen huono olo.

Ylihuomenna on se synnytystapa-arvio ja täytyy myöntää, että en malta odottaa! Mahtavaa saada hiukan jotain osviittaa siitä, että miten tämä asukki täältä ulos savustetaan.

Babyshowerit mulla oli viikonloppuna ja oli kyllä tosi mahtavaa nähdä kaikkia parhaita kavereita. Oli ihania herkkuja tarjolla ja sain vaippakakun ja lahjakortin hemmotteluhoitoon. Nyt ei sitten olekaan enää mitään mitä odottaa, muuta kuin se synnytys. Täysiaikaiseksi tietenkin haluaisin vauvan, mutta sen jälkeen sais kyllä jo tulla. Mulla on kyllä vaan tooooosi vahva olo, että yli lasketun ajan mennään ja reilusti :headwall:

Karo ja vauveli 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Heissan täältä pikkukarjunnan keskeltä! Voi kun saisin teille ääninäytteen noista pikkusten itkuraivareista kun niitä tutkitaan ja pelottaa niin vietävästi. :heart:
Oma pikku herra nukkuu vieresssä sängyssään tyytyväisenä juuri tällä hetkellä. Itekin sain otettua huonon yön jälkeen ihanat päikkärit kun kunnon aamupalan jälkeen oli pitkästä aikaa mukava pistää maate. Täällä vaan on niin lohdutonta tuo vauvojen jatkuva itku kun aina jollakin on nälkä tai pelottaa. Tiedän ettei teille ole juurikaan aikaa kirjoitella kun kotiin pääsen joten kerron nyt koko tarinan :)

Eli eilen oli aamusta asti koko ajan hieman kipeä olo. 12 aikaan imuroin ja siitä alkoi supistukset.klo.14 supistukset muuttui kunnolla tehokkaimmaksi ja niitä tuli tiheämpää. No minä en hevillä usko enkä mihinkään turhaa lähde joten kuuteen asti illalla sinnittelin kotona ja siinä pikku hiljaa laittelin viimeiset tavarat laukkuun. Sitten lähdettiin ajamaan kotoa ja matkalla pysähdyttiin vielä kaupassa ihan huvikseen. Käveleskeltiin ympäriinsä ja Kodin Anttilassa sitten sanoin että eiköhän olisi hyvä aika mennä katsomaan tilanne. Niinpä klo.19 oltiin synnärillä ja siinä vaiheessa olin 7cm auki. Siitä tiesi että voitto on jo saavutettu kun niin pitkään sinnittelin. Muistakaa mammat että kävely ja liikkuminen, rentoutuminen ja hengitys kaikki edistää synnytystä parhaiten! Eli älkää menkö makaamaan ja kärsimään sänkyyn vaan pysykää liikkeellä niin kauan kuin pystytte. Mä en ehtiny siis muuta kuin alkututkimus-saliin äkkiä- juuri ehdin spinaalin saada ja kun se alkoi kunnolla vaikuttamaan niin kätilö kysyi että haluanko ponnistaa koska pää on aika hollilla tulossa. Minä sanoin että sano heti ku oot valmis ni täältä pesee. No kätilö laitteli kamat valmiiksi ja vauva syntyi heti. Napanuora oli tosi tiukalla koska oli niin lyhyt 45cm. Piti katkaista heti että saatiin koko lapsi ulos. Siinäpä se, vauva oli virkku ja söi hyvin. Lapsivettä oksennellut yöllä ja tänään useamman kerran.
Jälkisupistukset on erittäin inhottavia ja kipeitä. Toivottavasti menee ohi ennen kuin kotiin meen mutta voi jäädä haaveeksi.
Nyt kohta lounasta tankkaamaan niin saadaan pojalle maitoa :)
Kiitos kaikille onnitteluista :heart:
Jaksamista muille vielä loppuraskauteen!
 
Viimeksi muokattu:
Jasmin12: Olipas aivan ihana synnytyskertomus:heart: Kuinka muuten voit:)? Itse olen mielessäni toivonut, että luonnostaan lähtisi synnytys käynnistymään. Ensimmäinen lähti mutta toinen ei. Iso on tulossa niin käynnistykseen menee. Kummassakin raskaudessa olen päättänyt että sänkyyn en jää. No tota... Mulla taitaa olla todella matala kipukynnys tai jotain kun aina olen sängyssä kärvistellyt. Elikkäs, taas lupaan että ukko-kullan kanssa liikutaan mahdollisimman paljon:D Tiedä sitten...

Kevis:Meillä laitetaan kierukka jälkitarkastuksen yhteydessä. Tilauksessakin jo on:)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Jasminille hirmuisesti onnea pikkunyytistä :flower::heart:

On: Neuvolakäynti taas takana, nyt ollaan muutes täysiaikaisia. Kaikki hyvin, tosin painoa kerrytetty hyvin kahteen viikkoon, 800g viikko. Mutta eipä tuosta mitään sanottu. Vauva edelleen istuskelee kohdussa eikä ainakaan mitään merkkejä olisi ennenaikaiseen synnytykseen. Lilluu tyytyväisenä suht ylhäällä ja sen kyllä tuntee välillä kun ahistaa. Torstaina mennään taas äitipolille jutteleen tuosta tulevasta sektiosta. Seuraava neuvolakin on vasta vk 39+1.

Ei muuta kuin taemppiä kaikille. Alkaa tämä vaan olla niin jännää aikaa. Päivittäin käyn kurkkaamassa että mitä kaikkea täällä on tapahtunut.

Joppu & istuva intiaani 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Neuvolalääkärit Vaihtelevia tosiaan on käytännöt. Täällä neuvolassa lääkäri tekee käsikopelolla arvion vauvan koosta ja äidin lantiosta jne, jos ilmenee huolia niin lähete polille tarkempiin tutkimuksiin. Kuulostaa vaan minusta vähän oudolta, jos ensisynnyttäjältä ei mitenkään/missään kohtaa katsella lantion kokoa suhteessa lapsen kokoon... oli käynnin nimitys sitten mikä vain. :)

Jasmin12 Onnea onnea :flower: =) Kiva kuulla että synnytys meni hyvin ja imetyshommelit on lähteneet käyntiin.

Lumi-15 Täällä alkanut jännittämään juuri tuo jos tämä lähteekin käyntiin vesien menolla. Eilen kävin vaatekaupoilla yksin ja tuli siellä mieleen että kauheeta jos vedet kosahtais lattialle keskellä kauppakeskusta. Jotenkin ei enää tee mieli ainakaan yksin lähteä ihmisten keskelle :D

Kierukka Täälläkin taitaa synnyttäneet saada kuparikierukan ilmaiseksi jälkitarkastuksen yhteydessä, hormonikierukka sitten pitää itse maksaa mutta se voidaan laittaa myös jälkitarkastuksessa. Itse en vielä yhtään tiedä mitä sitä valitsis... minipillerit ei houkuta, mutta vähän pelottaa tuo kierukanlaitto, sivuvaikutukset ja kuinka varma ehkäisyteho siinä sitten loppujenlopuksi on. :|

Neuvolakäynnit Täällä on joku käynti ilmeisesti nyt loppuajan joka viikko. Tällä viikolla lääkäri, ensi viikolla labra ja sitten viikolta 38 eteenpäin kerran viikossa käynti terveydenhoitajalla.

Kävin myös katselemassa meidän synnytyssairaalan ohjeita synnyttäjille, vähän petyin kun ohjeet oli lähinnä asiakasmaksuista. Eli sairaalaan ei kannata mennä esim. klo 23 vaan vasta klo. 00,01, jos ei halua maksaa koko päivän maksua yhdestä tunnista :D Nojoo... Minua vaan myös mietityttänyt osaanko sinne lähteä ajoissa, kun esikoinen syntyi myös aika sukkelaan. Onneksi on lyhyt matka, vain 5 km.

Joppu Niinpä niin, itsekkin käyn täällä kurkkimassa joko on tullut vauvauutisia :)
 
Paljon onnea Jasmin ja perhe! Kuulostaa tosi ihanteelliselta synnytykseltä! :flower:
Se pienten itkukonsertti on kyllä sydäntäsärkevää, varsinkin vastasyntyneiden valvontaosastolla oli hurjaa kun labravaunu kiersi ottamassa verinäytteitä.

Otan hormonikierukan heti kun saan, niitä on nykyään vielä vähähormonisempia 3 vuoden kierukoita, että semmonen vai 7-vuotinen... joka olis vähän niinkuin pysyvämpi ratkaisu, vaikka tietysti molemmat saa pois aiemminkin, jos mieli lisälasten suhteen muuttuu.. runsaita, kipeitä kuukautisia en halua takas, siksi ei kuparikierukkaa. Ja pillereitten syömiseen en rupee, kuitenkin unohtelisin niitä!

Olin jo huolissani että ehtyykö mun maidontulo, kun sitä ei jää yhtään pakkaseen ja hädin tuskin just riittää vuorokauden lypsyt ruokintoihin, mutta sitten laskin päiväsyönnin: 490 ml plus tissistä suoraan syödyt! Ja ohjeellisesti tän painoinen syö 300-400 ml! Pienellä ihmisellä on nälkä! Kiva nähdä ke neuvolan kotikäynnin yhteydessä, paljonko painoa on tullut viikossa! Posket on jo pyöristyneet ja kaksoisleuka hyvällä alulla =)

Kevis + poikanen 3vkoa
 
Kierukasta vielä...Sitä en tiedä että saako kuparikierukan täällä meilläpäin ilmaiseksi. Mulla aikanaan oli. En ota enään:( Vuoto kesti 10 päivää ja kierto epäsäännöllinen. Jostain syystä mulle ei sovi pillerit. Parhain ehkäisymuoto on ollut hormonikierukka. Siinä on keltarauhashormonia. Se vähentää mun kohdalla runsaat vuodot minimiin ja auttaa hieman PMS-oireisiin. Reseptillä on halvempi. Laitto kyllä sattui vasinkin vasempaan munasarjaan ja oli kipeä koko illan. Iltavuoro ei ollut kiva:( Mutta Burana auttoi. Toki jos suunnittelee perheenlisäystä niin sit kannattaa käyttää jotain muuta ehkäisyä:)

Neuvolalääkäristä...Meillä tekee erikseen gynekologi raskausajan-tarkastukset ja jälkitarkastukset. Neuvolalääkäri on sitten erikseen. Käynnit on 11&36 viikoilla. Jos tarvetta ilmenee, käydään useamminkin. Muistaakseni synnytystapaarvioon mennään synnytyssairaalaan esim. jos sektio on alla. Mulla sektio alla ja lantio kapea. 36+6 mennään arvioon TAYS:iin.

Kävin kanssa tossa yhtenä yönä TAYSin synnytys-sivustolla. Hyvin oli asiaa ja videoita. Ihan kuin ekaa kertaa menis synnyttämään:)

karo:Itsellä ollut samoja fiiliksiä. On ollut ihanaa olla taas raskaana. Ja ihanaa kun on omaa aikaa. Mutta kun ei tahdo jaksaa mitään tehdä. Hieman alakulo vaivaa. Sitten mua on alkanut jännittään semmoinen että mitenkäs sitten jaksan kun vauva syntyy ja arki alkaa. Ja joo... jokapäivä on jotain kipuja... Ihanaa kun ystävät järjestivät sinulle extra kivaa:) Ja hei! Me ollaan jo niiiin voiton puolella:D:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Karo86
äiti88: Mekin saatiin kätilöltä kuulla ensimmäisenä, kun menin kuopusta synnyttämään, et "oisitte tullu ½ tuntia myöhemmin, niin ei menis sairaalamaksua vielä". Joo... oon itse kyseisessä sairaalassa töissä ja tiedän käytännöt, mut eipä sitä supistuksia tuu jäätyä kuuntelemaan kotiin sen takia...

kevis: Jos vauva on tyytyväinen, niin kyllä se maito riittää =)

Karo86: Kiva, kun oot babyshowerit saanut kavereilta =)

Jasmin12
: Tosiaan nopeesti on kaikki siellä tapahtunut! Onneks, ette jääny sinne kauppaan enää pidemmäksi aikaa =)

Tänään tullu oltua taas ihan kotosalla muksujen kanssa. Pannaria tein välipalaksi ja nyt kalakeitto porisee hellalla. Huomenna ollaan myös kotona. En viitti tota 25 km matkaa kaupunkiin ajella ihan huvin vuoksi. Torstaiaamuna on mulla kampaaja, niin sit käyn kaupassa samalla jne.

Makkareissa on ikkunat vaihdettu, seinät levytetty ja kitattu. Huomenna tulee pohjamaalit seiniin ja paneelit kattoon. Tapetit pääsee laittamaan loppuviikosta. Sit ois enää lattian hionta ja maalaus, joten jospa se ens viikolla ois valmis =)
 
Lakka83 ja toiveessa Juu, ei sitä nyt sen n. 40 €:n takia kannata alkaa sairaalan pihalla synnyttämään :LOL:

Hormoonikierukka oli päällimmäisenä itselläkin mielessä, mutta pelottaa sen laitto ihan hirveästi. Ja sitten jos se ei sovi ja pitää ottaa heti pois, niin 150€ menee kankkulan kaivoon. Toinen vaihtoehto on imetyksen ajaksi minipillerit ja sen jälkeen ehkäisyrengas. Renkaan haluaisin heti, mutta ei saa käyttää imetyksen aikana :kieh: Mutta en kanssa tiedä muistaisinko ottaa noita pillereita joka päivä säännöllisesti, ja lisää lapsia ei tähän huusholliin haluta. :/ + en edes tiedä sopiiko nämä vaihtoehdot minulle, pitäisi vielä kysyä neuvolasta, kun suvun naisilla on niitä veritulppia ollut.

HUOH!
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
äiti88: No niinpä! Ei kyllä tulis mieleenkään jäädä parkkipaikalle oottelemaan, kun nää aiemmatkin on melko sutjakasti syntyneet :LOL:

Kierukasta: Meillä ei oo ollut ehkäisyä 2005 jälkeen eli 10 vuoteen. Lapsettomuushoidoilla kaikki 4 lasta saaneet alkunsa, joten raskautumismahdollisuudet olleet luomusti aika minimaaliset. On kuitenkin mietitty, et joku ehkäisy pitäs varmaan ottaa jossain vaiheessa, ettei sit yli 40-vuotiaana huomaa, et "jaaha, uusintakierros" =) Ja tällä nyt en ketään 40 v synnyttäjää halua lytätä, vaan meillä on itsellä sellaset ajatukset, et meidän perhe on nyt tässä :heart:
 

Yhteistyössä