Huhtikuun hurmurit 2015 - Marraskuu-

Heippa! Täällä ilmottautuu mukaan yksi huhtikuun odottaja. Taustalla olen seuraillut ahkeraan ja nyt sain aikaiseksi ilmottautua mukaan jos mahtuu :) Me ei hirveesti olla tästä raskaudesta kerrottu kellekkään muille kun läheisille, johtuen siitä että 2012 syksyllä koimme menetyksen 15+3 viikoilla, se oli todella raskasta kun lapsemme reagoivat siihen voimakkaasti ja vauvaa odotettiin kovasti. Tässä raskaudessa on myös ollut pelkoja koko ajan, mutta pikkuhiljaa ne pienenevät ja uskaltaa jo vähän nauttiakin :heart: vauva liikkuu jo tosi paljon ja dopler tuo turvaa :) meillä siis 3 lasta ennestään, pojat 7v ja 5v sekä tyttö 3v. Ultrissa olen käynyt nyt 3 kertaa ja raskautta seurataan tiiviisti, eikä raskautta päästetä loppuun asti, johtuen sairauksistani.

Pimpuli ja pirpana 18+1
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan!

Tilasin itselleni Anita-tukivyön, toivottavasti se on hyvä. Mainoslauseissa esiin tullut "vähensi pissahädän tunnetta" oli se viimeinen niitti, joka sai tilaamaan :D
Päädyion nettitilaukseen, kun ei yhtään huvita lähteä kiertelemään kauppoihin.

Meinaatteko muut ottaa kausi-influenssarokotteen? Täällä Olen töissä (Hki) niitä saa ilmeisesti parin viikon päästä. Kysyin jo viikko sitten neuvolalääkärissä, mutta sanoi ettei pistä mitään. Olen töissä tautipesäkeitä vilisevässä paikassa (koulu), ja raskauden aikana vastustuskyky on matalampi kuin yleensä, enkä halua sairastua rajusti. Tavallisia flunssia se ei tietysti estä, pitää vaan muistaa pestä käsiä kunnolla.

Muutoin ei mitään uutta, ultran odottelua :)

Kevis + pieni 18+5
 
Toinen neuvolakäynti takana. Paino on edelleen n. 1,5kg vähemmän kuin ekalla kerralla, mutta ei terkkari siitä huomautellu. Saattaa olla, että alussa ollut turvotustakin ja se on nyt tasaantunut + muutokset lihaksissa treenin vähennyttyä. Ihan hyvillä mielin nyt sen suhteen jatketaan. :) Sydänäänet kuului hienosti, reilu 150 jumpsutti menemään. :heart: Seuraava kerta onkin sitten vasta tammikuussa. Onneksi on odotettavissa pian alkavia tuntemuksia liikkeistä niin saa jonkin konkretian odotukseen. Esikoisesta tuntui joskus rv 17 paikkeilla, joten tässäkin todennäköisesti tuntuu aikasin.

Influenssarokotteen sain, olen sen vuosittain aina ottanut. Pikkumiehellekin laitettiin samalla kun mukana kerta oli. Viikon päästä olisi esikon 2-vuotis neuvola ja silloin on tarkoitus laittaa vesirokkorokote. Onko muilla siitä kokemusta?
 
Poks 15+0! <3 hurjaa miten nopeaa aika menee!

Mulla on maha paisunu jo kunnon vauvamahaksi, oloki on sen mukanen. Ei tarvi ees mitään syyä ko on jo ahdas olo. Varmaan se hidastunu aineenvaihdunta on syynä, tuntuu ettei ruuat löydä tietään ulos.. :/ liikuntaa pitäs lisätä nii varmaa helpottais!

Oon tuntenu jo liikkeitä, en suoranaisia potkuja mutta semmosta siirtymistä ja paikanvaihtoa :) esikoiselta tunsin liikkeet rv15 joten innolla ootan tätä viikkoa!

Tää raskaus ei oo kyllä pahemmin missään vielä tuntunu, oon elämäni kunnossa! :) poikaolo vieläkin vahva, tosin soodatesti lupaa edelleen tyttöä ;)

Oon laiskistunu täälä kirjotteleen ko facebookis on niin nopea kirjottaa ja saa vastauksia heti.. Yritän kuitenki tulla joka viikko ees jotaki höpöttää :)
 
Hey mou.

Edelliseen ketjuun kerkesin purkaa vähän turhautumistani neuvolaani. Turhautumiseni johtui siis siitä että minulta ei kyselty miten on mennyt ym. Äkkiä vaan mitat, painot sun muut ja sitten ulos! Mieleni oli hyvin mustana esikoisen syntymän jälkeen eikä sitä huomannut kukaan. En edes minä itse. Myöhemmin tajusin minkä verhon takana tuli elettyä pitkään. Väsymys ja aikuisenseuran puuttuminen oli sietämätöntä mutta mieheni ei sitä tajunnut tai ei vaan välittänyt jos tajusi. Hän on sellainen tunnekehittymätön tyyppi. Ei tarkoita pahaa mutta ei ymmärrä jos ei satu itselleen. Ihan hyvä mies silti ei hätää.

Mua vaan loukkasi niin paljon siivotessani kun huomasin että olin siihen terkkarilta saamaani paperiin kirjoitanut pelkotiloistani pitkän litanian ja siellä se pelkolista edelleen oli. Koskemattomana ja kenenkään kanssa läpikäymättä. Suurin peloistani kohdistui niinkin itsekkääseen asiaan kuin kuinka pärjään vallattoman 2-vuotiaan kanssa pahan olon jatkuessa vaan? Nyt on ollut jo hetken helpompaa mutta heikotus, väsymys ja tämä edelleen jatkuja paha olo jatkavat silti reippaasti hartioillani raskaana painona.

Sain kuulla jälleen noottia omalta äidiltäni siitä kun en vie lastani aamuisin ulos. Kivahan se olisi mennä minustakin mutta kun ei vaan kykene. Töissä pystyn käymään siksi koska istumatyö. Makoilutyö tosin soveltuisi paremmin tähän hetkeen elämässä. Arvata saattaa että loukkaannuin kovasti äitini sanoista. Hän todellakin tietää vierestä seuranneena että oksentelen, nukahtelen enkä saa syötyä taikka juotua. Silti pitää alkaa syyllistämään asiasta jolle en voi tehdä mitään. Tai voisinhan minä. Voisin nimittäin oksentaa sisuskalujani jonnekkin leikkipuiston reunalle.. Ehkäpä ei. Onneksi niitä "hyviä päiviä" on tässä nyttemmin alkanut tulla. Illalla olo on jo paljon parempi. :)

Okei, ja haluan oikoa sitä jos joku ymmärsi minut väärin aiemmin kirjoittamassani neuvola asiassa. Minusta on mielettömän PARASTA että meillä on mahdollisuus neuvolaan ja sen asiantunteviin palveluihin. Tyytymättömyyteni kumpuaa ylempänä kertomastani sekä siitä että joka kertaisen terkkarin vaihdoksen myötä kukaan ei tiedä missä oikeasti kuljetaan. Paitsi se mitä painoin viimeksi ja paljonko verenpaineeni olikaan ym. :,D Jos mun pää ei kestä niin kroppakin hajoaa helpommin.

Ensi kerralla kerron jotain mukavampaa ja lopetan tämän vinettämisen.

Lisa L & babby 16+5
 
Tervetuloa Pimpula! :)

Lisa L, se kyllä huonontaa neuvolapalvelujen laatua olennaisesti, että th:t vaihtuvat alvariinsa. Todella kurjalta kuulostaa, kun et ole apua neuvolan kautta saanut, vaikka olet ongelmistasi siellä kertonut! Sinuna antaisin palautetta asiasta, sillä toimintaan tulee tuskin muutosta, mikäli me palvelun käyttäjät emme kerro eteenpäin palvelun ongelmista. Sijaisuudet ja määräaikaisuudet ovat iso ongelma myös esim. vanhuspuolella. Mistä sitä kukaan tietää ja tuntee asiakkaat, saati jaksaa paneutua heidän asioihinsa, kun kohta ollaan töissä taas muualla. Minua kyllä suututtaa sinun puolestasi, etteivät neuvolassa ole tarttuneet asioihin, jotka sinua huolettaa! :( Oisko teillä siellä kunnassa jotain matalan kynnyksen palvelua, josta voisi kysellä neuvoja (esim. MML)? Toivottavasti saat vielä avun. Kannattaa siellä neuvolassakin kysyä suoraan, että mistä saisit apua ko. asiaan? Heillä on velvollisuus kertoa, jos eivät itse osaa auttaa. Tsemppiä!

Eilen ja tänään vauva onkin jumpannut masussa koko edellisen viikon edestä! <3 Oppitunneilla hymyilytti ja ajatus karkaili, kun tunsin vähän väliä selkeitä kuin sormen tökkäisyjä alamasulla. :) Kyllä ne huolet itsellä hälveni, kun olen saanut selkeitä merkkejä vauvan olemassaolosta.

Oma masu on kasvanut pikkuisen. Olen toista kk höylännyt masun iholle Bepanthenin rasvaa raskausarpien ehkäisyyn. Saas nähdä auttaako välttämään arpia. Lisäksi salvaan ihoani Ceralan Plussalla, koska ihoni kuivuu herkästi näin talven kynnyksellä. Mammahousut ovat nyt toista viikkoa käytössä. Rinnat ovat kasvaneet parilla kuppikoolla. Liekkö lähes kolmella, kun D-liivit alkaa olla pienehköt. ;)

Erikseen en ole jaksanut juurikaan urheilla, mutta harrastan lähes päivittäin hyötyliikuntaa. Tänäänkin tunnin verran olen kävellyt pelkkiä koulumatkoja.

Mies on sitä mieltä, että poika tulee. Itsekin olen aika vahvasti sitä mieltä, vaikka tyttö olisi aivan yhtä ihana saada. :) Sormustestin ja kiinalaisen kalenterin mukaan poika olisi tulossa. ;) Saas nähdä, vilauttaako pikkuinen parin vkn päästä sukupuolensa ultrassa..

Bebe ja pikkuinen 18+3
 
Tänään alkoi yhdynnän jälkeen verenvuoto :/ huolestuttaa hirveästi kun on tuo joku tulehduskin ja vatsaa jomottelee välillä, vaikka ei mitään sietämätöntä kipua ole. Epämiellyttäviä vain. Itkien soitto neuvolaan ja terkka sai vähän rauhoteltua. Minulla on kyllä tosi ihana terkka, ei sen puoleen. Hänkin vaan on sijainen, eli tuttua tuo vaihtuvuus :/ joka tapauksessa pääsen huomenna sinne tarkistuttamaan sydänäänet, vaikka mielestäni ne kuuluu kotidopplerilla eli toistaiseksi ainakin vauva lienee elossa. Mutta osaahan ammattilainen kuunnella sitä rytmiä eri tavalla että onko vahva ja ei katkoja. Aika reippaasti kuitenkin tuli tuota verta, vähän jopa pönttöön eli pelästyin todella. Vieläkin tuhruttelee. Muilla ollut vielä vuotoja näin myöhään?
 
Kuulostaa tosi kurjalle tilanteelle äitii88. Huomiseen on pitkä aika odottaa kun pelkää pahinta. Toivottavasti ihan vaan perus limakalvot olleet kovalla kulutuksella sekstailujen vuoksi.

BebeBanbino kiitti tsempeistä. Pakkohan se on vaatia jotain jelppiä asiaan. En uskalla edes kuvitella minkälaista on vanhustenhoito puolella vaihtuvuuden vuoksi. Jääkö oikeat lääkkeet saamatta vaikko kenties annetaan liikaa? Muistaako kukaan minne se yksi pappa jäi ja muuta kurjaa. Me raskaana olevat voimme kuitenkin pyytää apua ja vaatia sitä toisin kuin vanhat ja mahdollisesti muistisairaat ihmiset.

Ai niin, mistä mun oikeasti piti tulla teille kertomaan ovat kasvojeni mahdottomat pienet mustelmat! Kun oksentelun jälkeen satun katsomaan peilistä sieltä kurkkaa punapilkullinen nainen takaisin. Aiemmin sain vain pieniä mustelmia silmieni ympärille mutta nyt ne ovat vallanneet koko kasvojen alueen leuasta kulmaluulle saakka. Että tuleepahan sinne terkkarille nyt soitettua sitten muustakin asiasta. Pienet mustelmat ymmärrän mutta kun että kasvot ovat niitä täynnä. Onko muilla?
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
lisää omaa napaa...

Pönttöön hulahti pari kolikon kokoista hyytymää, verta tulee ja vatsaa aristaa, soitin tietysti päivystykseen. Ensin tunnin jonotus että pääsin läpi, täällä pakkailin jo pojalle yöhoitokamat kuntoon ja itseni lähtövalmiuteen että nyt lähdetään sitten kuulemaan tuomio... Sain sitten hoitajan puhelimen päähän joka otti tietoja ylös ja yhdisti jollekkin aika nuivalle lääkärille. Totesi vaan että jos se on keskenmeno niin sille ei voida mitään tehdä (totta toki) ja että mene sit näytille päivystykseen jos tulee sietämättömät kivut ja vuoto tulee kuukautisia runsaammaksi. Kiva kiva... täällä nyt sitten yksin itketään ja murehditaan pahinta. No, onneksi mies pääsee tunnin päästä töistä. On tää vaan perseestä....
 
Kiitos kevätkaihonkukka. Toivotaan niin. Olisi vaan kiva jos joku tutkis, jotta saisi tietää mistä johtuu. No, katotaan mitä neuvola sanoo huomenna. Jos sinne asti päästään. Ja luin sitten tuosta hematoomastakin että voi olla vaaraton tai sitten vaatia vuodelepoa ym kun voi aiheuttaa jopa keskenmenon |O No, koitan nyt rauhoittua jotenkin.
 
Voih äiti88, kuulostaa todella hermoja raastavalta. Se pelon ja avuttomuuden tunne :( toivotaan kuitenkin parasta! Ja mikäli oikeasti et halua odottaa neuvolaan, niin mene ihmeessä päivystykseen! Eivät he voi sinua käännyttää paikanpäältä pois!
:heart:

ON: täällä odotellaan liikkeiden tuntemista. Välillä joku pieni elohiiren tapainen, jota jään miettimään että olisko vai ei.. Sitten sitä ei enää tunnekaan. Eiköhän ne sieltä ala tuntua!
Vatsa ei ole juurikaan kasvanut, enemmänkin pömpöttää ja turvotusta. 12.11 olisi neuvola ja saa nähdä tuon tämän hetkisen painon. Oma vaaka näyttää edelleen "sopivia" lukemia, mutta viimeksikin neuvolan vaaka näytti aivan eri :D noh, eiköhän se tästä.

Päänsäryt ovat alkaneet ja nyt lähes viikon särkenyt pää sietämättömästi. Soitin apteekkiin ja kyselin paljonko panadolia uskaltaa päivässä ottaa. Sanoivat, että minun kokoiseni uskaltaa 3x1g ottaa.. En kuitenkaan ole siihen lähtenyt vaan yrittänyt purra hammasta ja valittanut vaan miehelle.
Ennen raskautta kärsin siis migreenistä ja siihen todella voimakkaat kohtauslääkkeet. Niitä ei raskausaikana saa syödä ja siksi tämä on todella kamalaa kun säryt ovat aivan kamalat.
Ensimmäiseen 3kk ei särkenyt pää YHTÄÄN ja nyt joka päivä. Joskos sitä hierontaan menisi, jos se auttaisi. Sais vaan aikaseksi!

Täällä on alkanut hullu stressaus ensivuodesta. Mieheni siis urheilee ammatikseen ja meillä on ollut onni, että ollaan saatu asua täällä kotipaikkakunnalla tähän mennessä aina. Noh nyt ensi vuonna osoitteesta ei ole tietoa, koska mieheni sopimus päättyy. Pahimmassa tapauksessa mieheni joutuu muuttamaan jo alkukesästä ja me seurataan myöhemmin perästä. Voi myös olla, että ulkomaat kutsuu. Se olisi hienoa, mutta en haluaisi olla sukulaisista niin kaukana, nyt kun vauvakin syntyy.
En tiedä, että miksi edes stressaan näistä asioista nyt.... :(

Anyways: oon onnellinen siitä, että päässyt jo raskaudessa näin pitkälle. Vielä muutamia kuukausia sitten mietein, että suodaanko meille ikinä tätä mahdollisuutta :heart: yhtäkään päivää ei tule pitää itsestäänselvyytenä!

Voikaa hyvin!

ttaisku ja pikkunen 15+2
 
Voi halaus :hug: äiti88, toivottavasti vuoto on harmitonta ! Ja toivotaan, että saat pian selvyyden. Onneksi sydänäänet olet saanut kuuluviin :heart: rauhoittaa edes hetkeksi.

).( rakenneultrassa yksityisellä käyty ja sukupuolet on tyttö ja poika ja rakenteet ok.

Kaikille hyviä vointeja ja toivotaan, että ne pahoinvoinnit helpottaisi jo kaikilta ja tulisi se "voimaannuttava" keskiraskaus:)

T. Paulanna ja pavut 18+6 eli huomenna alkaa jo 20.raskausviikko, vau
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Starangel
äiti88 voimia, toivottavasti verenvuoto on yöllä rauhoittunut ja pääset tänään lääkärille selvittämään verenvuodon syytä!

Mulla on ollut kahdessa aikaisemmassa raskaudessa verenvuotoa ja ekassa oli kyse hematoomasta. Silloin kirkasta verta hulahteli joitakin kertoja reippaanlaisesti (+ joitakin hyytymiä). Olin varma että kesken meni, mutta sairaalassa todettiin että on hematooma. Tilanne oli päällä muistaakseni muutaman viikon ja piti välttää saunaa ja rasitusta. Vuotelu loppui sitten itsestään. Tokassa raskaudessa oli vuoteleva polyyppi; silloin verta tuli tiputellen. Polyypistä otettiin sairaalassa näytepala ja se todettiin harmittomaksi. Sillekään ei tehty mitään ja se hävisi itsestään raskauden jälkeen.

Hematooma-jutussa menin miehen kanssa sairaalaan ja suostuivat onneksi tutkimaan. Polyypin kanssa menin ensin yksityislääkärille, joka kirjoitti lähetteen sairaalaan ja pääsin sinne vielä samana päivänä. Jos on reippaanlaista verenvuotoa niin luulisi että päivystykseen pääsee?

(.) Oksentelu on vähentynyt selvästi ja tilalle tullut kuvotus. Olo on siis parempi kyllä mutta kuvotuskin vie vielä voimia ja ruuasta ei ainakaan vielä pysty nauttimaan, syöminen on pakkosyömistä jotta olo pysyisi kohtuullisena. Maha on kylläkin ykskaks kasvanut selvästi ja veikkaan että painoakin on tullut nyt lisää, kun tähän asti on ollut oksentelun takia laskusuunnassa.

Calypso ja yllätys-murunen rv 18+3
 
Kiitos kaikille lohdutteluista <3 ja hyvä tietää että muillakin ollut vuotoja ja silti kaikki mennyt hyvin. !

Vuoto rauhottui vähän, aamulla tuli enää pyyhkiessä verta. Kävin neuvolassa jossa kuultiin hyvät äänet ja tyyppi oli ilmeisen vilkas, joten kaikki lienee ihan hyvin.

Mutta kun tässä nyt on kaikkea hermoiltu viikkokaupalla, varattiin aika yksityiselle ultraan. Se on tänään neljältä. Haluan varmistua ettei vuoto tule kohdusta. Ja onhan se ihan kiva nähdä pikkutyyppikin, onhan rakenneultraan vielä useampi viikko.. :)
 
Voi äitii88 toivottavasti kaikki on kunnossa vauvalla ja asia selviää tänään ultrassa! Tuntui niin hirveältä lukea tilanteestasi, etenkin kun ollaan melkein päivälleen samassa vaiheessa raskautta, mulla tänään 16+0, mutta sikiö oikeasti kooltaan neljä päivää suurempi. Jotenkin sitä on itse ollut jo niin luottavaisin mielin, että kaikki menisi hyvin kun on näin pitkälle päästy. Itselläni tosin rasitteena perinnöllinen tukostaipumus, minkä takia alan pistää lääkettä mahapiikkeinä noin viikolta 25 alkaen, jotta ei tulisi tukoksia istukkaan tai itselle laskimoihin. Nyt pitää vaan toivoa, että meillä kaikilla menisi raskaudet onnellisesti loppuun saakka :heart:
 
"Richi"
Kiinnostaisi tuo tukivyö, mutten tiedä yhtään miten sen koko pitäisi laskea. Olen sitä harkinnut jo ihan alusta asti, minulla oli vuosi sitten lievä välilevynpullistuma, eli ei leikattu, mutta sanottiin, että kevyemmin pitää ottaa ja tietynlaista liikuntaa harrastaa sellaiset nelisen vuotta, ennen kuin se on kokonaan kunnossa... Nyt on selkä alkanut vihoitella, mutta täytyy tunnustaa, että tuo Kevätkaihonkukan "vähentää pissahädän tunnetta" oli lopulta se, mikä tukivyön minulle möi :D Vaikka pieni kroolasi sisälläni viime viikolla ihan eri paikkaan (ja posautti samalla mahan esiin) ja on tanssinut ympäri yksiötään koko tilaa hyödyntäen, tuntuvat potkut edelleen eniten ihan ihan alhaalla ja välillä oikeastaan vain "pissahätävihlaisuina". Vahinkoja ei ole vielä päässyt sattumaan, eikä varsinainen kiire vessaan ole tullut kuin pari kertaa, olen sen verran kai onnistunut pidätyslihaksia harjoittamaan :D Mutta nyt taitaa olla aika pakata jotain suojuksia ja vaihtopikkareita käsilaukkuun varulta...

Kausi-influenssarokotusta en ole aiemmin koskaan ottanut, joten en tiedä miten kehoni siihen reagoisi. Tämän vuoksi terkkarikin kehoitti olemaan ottamatta, vaikka riski sairastua siihen on suuri, kun saan yleensä aina kaikki kausiflunssat. Influenssaa en tietääkseni ole silti ainakaan moneen vuoteen saanut, niin että toivo elää... Helsingissä tosiaan saa avoimessa neuvolassa käydä hakemassa marraskuun aikana ihan ilman mitään lähetteitä tai muita (eli joka päivä joku helsingin neuvoloista pitää sitä avointa neuvolaa). Eiköhän muuallakin helposti saa vähän mistä vaan julkiselta puolelta raskaana oleva, kunhan osaa mennä oikeaan aikaan hakemaan, sillä rokotepaketit jaetaan eri paikkoihin vähän eri aikoihin.

Tuli mieleen jonkun aiempi kysymys siitä, onko muilla selkeästi jommalla kummalla puolella mahaa asukas. Aiemmin taisi olla jotenkin keskellä tai oikealla alhaalla, mutta nyt on niin selvästi vasemmalla... suurin osa liikkeistä tuntuu joko vasemmassa reunassa tai niin pitkällä oikealla kuin pieni ylettyy, ja maha tuntuu pinkeältä ja työntyy pikkaisen enemmän esiin vasemmalla puolella. :D Oikea puoli tuntuu pehmeältä, melkein kuin olisi kaikki ihra siirtynyt siihen ja lapsi sitten vasemmalle. Suoliston se on työntänyt päälleen ja eteen, joten kun ennen minulle tuli usein ilmavaivoja jos housut olivat liian kireät, nyt niitä tulisi varmaan jos käyttäisin kireitä napapaitoja. Pienen liikkeetkin erottaa paremmin kun suoliston liikkeet ovat selkeästi ylemmällä vatsassa ja pieni alempana, vko 14-15 tienoilla kun aloin liikkeitä tuntea, niitä oli vielä vaikeampi erottaa suoliston ilmakuplista vaikka aika erilaisilta tuntuivatkin.

Puhuitte myös muiden kuukausiketjujen lukemisesta... itse olen sen verran alkukuussa, että luen noita maaliskuisia mielelläni, mutta vaikuttavat vähän hiljaisemmalta porukalta. Samoin "meidän kuu"-ketjuja tulee välillä luettua, ja olen ihan koukkuuntunut synnytystarinoihin. On iskenyt pieni paniikki siitä, millaista elämä sitten onkaan kun tämä pieni potkiikin sylissä eikä mahassa!

18+4
 
Richi, ainakin noissa Anita-tukivöissä kannattaa otta omasta koosta yksi koko pienempi. Normaalisti kokoni on S-M ja ostin baby sherpan kokoa S. Nyt jos käytän tämän pienen kummun kanssa niin säätö (tarranauha) on kaikista pienimmällä enkä usko että mahan kasvaessa sitä hirveästi tarvi muuttaa, jos ei painoa kerry paljon. Edellisessä raskaudessa oli kaverin baby belt lainassa, kokoa S, ja hyvin mahtui lopussakin vaikka paino nousi 25kg. Muun merkkisistä vöisä ei ole kokemusta,mutta ainahan se olisi paras jos pääsisi kokeilemaan ennen hankintaa. :)

äitii88lle kovasti tsemppiä!

Päivystyksessä osataan kyllä olla välillä todella töykeitä. :kieh: Itsekin koin kesällä todella nuivan vastaanottovirkailijan kun vein velton ja oksentelevan, yli 40-asteisesta kumeesta kärsivän pojan sairaalaan. "tämä olisi kyllä pitänyt hoitaa tuolla terveyskeskuksessa.." Hitto, mulle on ihan sama mitä ohjeistukset sanoo jos mun pojalla on hätä! Minähän vien sen just sinne missä on paras apu lähellä. Lääkärit oli onneksi meitä kohtaan todella mukavia; toisin kuin erästä miestä kohtaan, joka makasi sängyllä ja valitteli ja yritti huutaa apua. Sanoin siitä ensimmäiselle hoitohenkilökuntaan kuuluvalle jonka näin ja kuulin miten se tiuski mieheltä, että mikä nyt on hätänä? Onko jotain lääkeallergioita, ja kun mies ei muistanu yhden lääkkeen nimeä, tämä lääkäri vain totesi ettei hänellä ole aikaa alkaa mitään papereita tutkimaan ja lähti pois.. Huh huh.

(.) huomenna poksuu 16. viikko käyntiin. Kyllä täälläkin viikot vaan lisääntyy vaikka välillä tuntuukin et kaikki on niiiiiiin paljon edelle. Ja ilokseni huomasin sohvalla levätessäni: minua potkitaan-sisältäpäin! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
"Nennuli"
Moikka kaikille, mä olen etsinyt kuukauden päivän huhtikuun ketjua johon voisin liittyä ja jakaa ja lukea kokemuksia niinkuin aikasemmissakin raskauksissani ja nyt vihdoin löysin tälläisen mukavan ja miellyttävän oloisen ketjun johon mielellään tulisin. Tähän ei käsittääkseni tarvitse mitään erillistä ilmottautumista?? Lapin maalla kolmatta vauvaa odotan uusio perhettä pyöritän ja töissä käyn, viimeisimmän saamisesta on jo kuusi vuotta joten elän tätä kuin ensimmäistä kertaa :) Ikää kolmisen kymmentä ja synnytyssairaalana toimii LKS.
viikkoja alkaa olla nyt 16 jos pysyn oikein laskuissa ja laskettu aika on 23.4.2015.
 
Heippa,
Ensiksi: rv 19+0 POKS! Hurjaa, 20.viikko alkoi! Missä vaiheessa me ollaan puolivälissä, onko se rv 21 vai mikä? Kohta kuitenkin =)

Tervetuloa Nennuli, lisään sinut tuonne ekalle sivulle. Jatkossa päivityspyynnöt mielellään tekstistä erottuvammin, etteivät jää huomaamatta (sama koskee tietysti kaikkia).

Jos haluatte noita tyttö-/poikaoloja ja -lupauksia ekasivulle, huikatkaa. Hauska katsoa, osuuko olot ja lupaukset ja sitten lopputulokset ollenkaan. Ei toki ole mikään pakko kertoa.

(.) Viikko rakenneultraan, malttamattomana odotan. Rakenteiden ja kehitystilanteen tarkistus tietysti tärkeintä, mutta olisi se sukupuolikin kiva tietää.

Tilaamani tukivyö on varmaan perillä muutaman päivän kuluessa, toivottavasti kokoarvaukseni meni oikein.
 
Karo86 Ei kuulosta kivalta tuo tukostaipumuskaan :/ mutta pääasia että se tiedetään ja siihen saa hoitoa niin ei tule mitään ongelmia.

Ultrassahan oli kaikki hyvin, hyvin kasvanut tyyppi potki ja huiski menemään. Kohdunsuu oli kiinni ja kohdunkaulaa hyvin jäljellä. Istukka takana ylhäällä eikä mitään vuotoja näkynyt. Kivut ja vuodot jäi vähän arvoitukseksi, ilmeisesti vaan limakalvolta tulleet. Koitettiin katsoa myös sukupuolta, mutta lääkäri ei uskaltanut vielä alkaa arvailemaan.. :confused: No, kyllä nyt on äitillä hyvä mieli kun tutkittiin mahan päältä ultralla, alakautta ultralla ja vielä käsikopelolla :D Ja yllätyttiin kun tästä lääkäri veloitti vain alle 70€ |O Me oltiin valmistauduttu maksamaan tuplat tuosta....

Normiodotusta siis saadaan jatkaa... :heart:

Lenssurokotukset saa täällä neuvolasta, meillä tais rokotuspäivät olla ensi viikolla. Kiitos muistutuksesta! Kaippa sen saa ihan tk:stakin, mutta tietty kannattaa mainita raskaudesta. Aion ottaa, kerran olen influenssan sairastanut ja lievänäkin oli perusterveelle ihan tarpeeksi kamalaa, joten haluan pienentää riskiä siihen sairastua. Etenkin kun luin että influenssa raskausaikana voi hidastaa sikiön kasvua ja aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen :/ Ei kiitos, me mennään vielä lenssuaikana juuri isoilla, mutta vielä riittämättömillä viikoilla synnytyksen suhteen. Ja antaahan tuo suojaa vauvalle vielä muutaman kuukauden synnytyksen jälkeenkin, koska äidin vasta-aineet siirtyy istukan kautta sikiöön. Tosin toivottavasti kaikki synnytellään sitten vasta huhtikuussa, jolloin epidemiat on yleensä jo ohi. :) Mutta kaippa myös keskonen on saanut sitä suojaa, jos sattuis syntymään sitten ennenaikaisesti pahimpaan epidemia-aikaan... _Tosin ymmärrän että jokaisella on omat syynsä olla ottamatta, esim. rokotusreaktioiden vuoksi voi olla parempi ettei ota, koska sekin on taas oma riskinsä mikä pitää huomioida._

Tervetuloa uudet! :wave:
 
Äh mitkä vatsakivut!!
Tuntuu kuin koko suolisto olisi solmussa ja lytyssä. Alavatsa tuntuu kuin olisi krampissa. Ajattelin, että kyse ilmavaivoista ja ummetuksesta. Kävin eilen ostamassa luumuja ja sain illalla hyvin tavaraa ulos (yök). Aamulla sama homma ja olo helpotti taas hetkeksi. Nyt jälleen sattuu ja nipistää ja kramppaa..
Onkohan siellä oikeesti joku pahempikin tukos? Vai voisiko kohtu jo muuttaa suoliston paikkaa ja muotoa ja siksi kivut? Alan huolestua todenteolla..

Osaisiko joku antaa vinkkejä mitä yrittää? Tuntuu, että jos liikaa ponnistaa niin saan vielä jotain peräpukamia... Yök yök ja yök!
 
Ihanaa, että äiti88 vuoto ol harmitonta :heart:
Tukivyö on kyllä sellaisina päivinä kun paljon liikkeellä ihan must, kotona olen paljon ilmankin. Loppuakohti alan pitämään enemmän, kun vatsa vaan kasvaa... Auttaa selkävaivoihin ja tukee kyllä hyvin vatsaa.

).( kyllä kasvaa vauhdilla vatsa:) vähän kauhunsekaisin tuntein odottelen mitä tuleman pitää...nyt siis reilut +6 kg tullut, huh huh. No, onhan siellä kaksi kasvamassa, mutta kun babyt painaa nyt n. 250 g per nenä ja istukka jotakin ja lapsivesi, niin paljon on muutakin kuin vauvaa ja kohtua mitä tullut :( Ei vaan voi mitään, ehkä voisi olla tarkempi sensuhteen mitä syö, mutta kun ei läheskään kaikki ennen suosikkiruuat maistu ja hajuaisti on edelleen tarkkana.
Vaatevarustelu on alkanut ja kirppareilta löytöjä tehty ja jotain uutenakin hankkinut :) Nyt mietinnässä nuo paketit, kun mielestäni ne on enempi pojalle sopivia vaatteita siellä, en halua niitä sekä pojan että tutön päälle...ehkä otan vaan pojalle paketin ja hankin tytölle muuta vaatetta. Saas nähdä. Makuupussejakin kertynyt jo 4 muuta kautta, eiköhän niilä pärjää:LOL:

Hyviä vointeja kaikille !

T. Paulanna ja pavut 19+1 ( tämä raskaus on yli puolen välin, koska ei anneta mennä yli 38 viikon :)
 
äitii88 Huh! Onneksi ei ollutkaan mitään kamalia uutisia!! <3 Jes jes. Toivon teille kaikkea hyvää.

ttaisku i feel u! Mulla kesti putkeen melkein kaksi viikkoa tuollainen kamala tukos ongelma.. Varsinkin iltaa kohden se vaan pahentui. Itse koetin helpottaa oloani kasvispainotteisella ruualla, sen mitä kykeni syömään. Niin ja veden juonilla! Mutta vesi äklöttää mua nytkin joten helppoa ei ollut. Koeta syödä kuituja eli vaikkapa marjoja ja just kasviksia. Liha kovettaa mahaa entisestään. Itsehän mokailin sen verran pahasti kun ei oikeen muuta voinut syödä, että vedin vaan sitä valkoista leipää, pizzaa, ranskalaisia; Rasvaista mättöä! Ei yhtään hyvä. Mutta siis hyi kamala sitä oloa.

Jotkun rohkeat ottavat ihan pullosta lääkettä ummetusongelmaan. Apu on ymmärtääkseni aika nopea. Aiemmin asiaa googletettuani monet vannoivat tiettyjen merkkien nimeen samalla kiroten rautalisät alimpaan synkkyyteen. Apteekista varmaan osaavat suositella.

Voi apua myös kaikkia hajuja mitä haistaa niin selvästi. Osasin luetella työkaverin lounaan mausteet pelkästä hajusta. :,D

Lisa L & 17vk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä