Huhtikuun hurmurit 2015 - Marraskuu-

Pikku-Katti, oliko sulla loppuvaiheessa kookas vatsa vai sillonkin normaalia pienempi? Mullakin meinaan taaksepäin kallistunut ja olen nyt miettinyt, että voiko ns. kohdun suoristuminen aiheuttaa enemmän nipistyksiä ja kramppeja? Onko sulla minkälaisia kokemuksia?

Tämä päivä on kyllä ollut melkonen. Nähtiin sukulaisia ja jotenkin konkretisoitui tämä raskaus. Paljon onnitteluja ja sanat "ensi isäinpäivä onkin sitten hiukan erilainen" :D

Ihanaa kun huomenna vielä vapaapäivä :heart:
 
Paulanna: mulla ois ylimääränen äp:n villapuku jos kiinnostaa :) meille eksynyt niitä kaksi ja toinen on värjätty turkoosiksi niin voi arvaa kumpaa halutaan käyttää :D

Omaa napaa: en tainnut edellisessä ketjussa käydä ollenkaan kirjoittelemassa enkä ole lueskellutkaan. Uusi koulu+työt+päänsärky+pahoinvointi ynnämuu stressi on saanut mut melkolailla vuodepotilaaksi, vapaa-ajalla siis. Ei juuri ole koneella viihdytty. Facebook ryhmässä välillä pitänyt älämölöä.

Nyt olo alkaa tuntua siltä, että raskausvaivojen suhteen pahin ohi. Tietenkin nappasin itselleni päiväkotityöharjottelusta pahan flunssan, joten aika raatona ollaan edelleen. Kaipaan kovasti salille treenaamaan ja ylipäätään aktiivisempaa otetta. Ruokahalun oon menettänyt täysin, mitään ei oikein tee mieli ja vaikeuksia saada alas ruokaa. Elän lähinnä tomaattikeitolla ja raejuustolla.

Paino on noussut 700grammaa, mikä on kyllä hyväkin kun ylipainoa on. Maha pyöristynyt kivasti. Sormet turvonneet niin ettei kihla mahdu enää sormeen :D

Välillä on epätoivoisia hetkiä enkä usko että mikään tuolla on hengissä. Siksi tilasin dopplerinkin mutta sen toimituksessa ollut jotain ongelmia. Seuraava neuvola olisi viikon päästä. Rakenneultra kahden viikon. Sen jälkeen ajateltiin mennä tekemään isompia ostoksia, vaunuja ja pinnistä lähinnä.
 
Kiitos uimis, kun tajosit ylimääräistä villapukua, en kuitenkaan vielä hanki, kun en tiedä otanko yhden vai kaksi pakettia vai mitä teen... tuolla facen tuplakirppiksellä on myös paljon myynnisssä äitiyspakkausenkin tavaraa :) Olen sieltä hankkinut muutamia vaatteita, mukavaa kun siellä yleensä sekä pojalle että tytölle samantapaiset setit.

Supistuksista : mulla ei ole ollut tässä raskaudessa ollenkaan. Aiemmin muistan, että alkuvaiheessa ne on mulla ollut lähinnä sitä, että vatsa kovettuu. Nyt ei niin mitään. Eikä ole ollut liitoskipujakaan eikä kohdun kasvukipuja, vaikka hyvänkokinen alkaa jo olemaan :) Näköjään kaikki raskaudet on niin erilaisia. Suosittelen kyllä lepäämään ja hidastamaan tahtia, jos supistuksia tulee usein ja tarkistamaan tilanteen neuvolassa. Aiemmissa raskauksissa olen joutunut supistusten takia käymään lääkärisssä ja lepoonkin, millä tilanne on helpottanut.

).( tällä viikolla äitiyspolikontrolli ja kunnallinen rakenneultra ( yksityisellähän jo kävin ) , neuvola joulukuun alussa :) vointi ok ja liikun paljon, kun nyt vielä pystyn. Kuntosali ei tosin enää tunnu mukavalta ja onkin vaihtunut uintiin ja kävelyyn.

T. Paulanna ja pavut 19+5
 
"Nennuli"
Moikka vaan kaikille, isänpäivä meni aamusta asti passatessa,leipoessa ja ruoalaitossa, kruunuksi käytiin kaikkien lasten ja tietty isin kanssa Robinin keikalla, kaikki oli ihan onnessaan, tietysti minä myös :)

Äitiyspakkauksesta: veikkaan että pakkaus otetaan, se on aina ollut sellanen kiva ylläri paketti, aina siinä on ollut jotain mukavaa, ja tulevaisuudessa toimii äärimmäisen kätevänä säilytytyslaatikkona :)
Muuten hankintoja ei ole vielä ollenkaan suoritettu, pinnasänky siihen patja yms satutaan saamaan sukulaiselta lähes käyttämättömänä joten sen suhteen kävi tuuri. Vaunuja olen ehkä eniten miettinyt ja sillontällön selaillut jos sattus netistä tekemään huippulöydän. Toki haluan ne uutena, mutta jos löytyis jotkut uudenveroiset niin voisin kelpuuttaa, ne on kuitenkin toso kova satsaus ja ei puhuta satasista vaan tonnista.

Mun laskujen mukaan mulla on huomenna tasan 17 rv, ensi viikolla onkin neuvola ja kolmisen viikkoa pitää malttaa odottaa rakenneultraa se on jännittävä. Tässä (kolmannessa) raskaudessa mua tuntuu jännittävän kaikki ja pelkään koko ajan että jollekin sattuu jotain, välillä ehkä vähän jopa raastavaa. Muistaakseni aiemmissa raskauksissa en edes osannut pelätä mitään vaan olin vaan ihan fiiliksissä kokoajan nyt taas koko ajan pelottaa että kaikki ei menisi hyvin.. Vaikka ei mitään erikoisia riskejä ole todettu tälläkään kertaa.

Minä tees istuma työtä ja tuntuu aina kahdeksan tunnin jälkeen että olen 120 vuotias vähintään,kaikki paikat jumissa ja tukossa, iltaisin pakko käydä kävelyllä vaikka oikeasti ei kiinnostaisi, vaan väsyttää vaan ja sohvan nurkka ja kullan kainalo paras.
Musta tuntuu että olen kerännyt painoa jo aika kivasti, tai taisin saada kesällä ihan mukavasti jo kesäkiloja ennen raskauttakaan, joten jäi pohjalle. Toivon että ensi viikon neuvolassa ei ole mitään suurta nousua. Kahdesta edellisestä olen saanut yli 30 kiloa ja sitä yritän nyt välttää vaikka kaloreita en aio laskea. Olen koko elämäni laihduttanut, tälläinen jojoilija kun olen, niin raskaana en jaksa siitä(kin) asiasta ressata :)

Mutta joo, ei muuta kun mukavaa viikonalkua kaikille :) Ja jos jollain kiinnostaa mammafarkut tai 44 koon luhdan kevyt toppiksen mahan kanssa niin laittakaahan s postia, mulla on muutamia uudenveroisia myynnissä kun ostin eivätkä kunnolla mahdu mulle :) Voin laittaa kuvia jos kiinnostaa. Voit laittaa vaikka suoraan s-postiin kyselyä tuulilinna@suomi24.fi Ja hintahaitari 5-10€.

Nennuli
 
Heippa kaikille!

Laitoin zemarille viestiä, ilmoa face-ryhmään, voisiko joku vinkata siellä, kun en oo sanut vastausta :)

Äippäpakkaus: ajattelin ottaa yhden ja loput rahana, siellä on kaikkea kivaa mut paljon esim. Ryysyjä on jo ettei montaa pakettia tarvi

Hankinnat;: hoitopöytä yms onnjo valmiina edellisen vauvan jäljiltä, vielä pitäs toinen turvakaukalo ja kaks pinnistä hankkia. Poitsu kun reilun vuoden vasta kun vauvat syntyy, niin tarvii pinnistä vielä.

Masu on jo ihan hirvee. Okei mulla kyllä ypainoa reilusti. Luin että kaksosraskaudessa kohdun koko vastaa viikoilla 26-28 täysiaikaista yksisikiöistä raskautta, ettei tarvii ihmetellä jos nyt jo pömpöttää :D

Liikkeitä tuntuu , muttei oikeen säännöllisiä vielä. Toisella istukka taka ja toisella varmaan etuseinässä. Toisen liikkeitä saakin varmaan odotella vielä.

eka lääkäri takana. Sokerirasitus ensi viikolla:(

Täällä oli jo ihana pakkaskeli, ihan ku joulu, js nyt taas vesi joka paikassa :(

Voikaahan paksusti ;)

_mena ja vauvat 16+5
 
ttaisku, mulla on ollut aika tiiviin kokoinen maha edellisessä kahdessa raskaudessa ihan loppuun saakka, eli ei mikään kovin iso edes lopussa. Kohdun koko (sf-mitta ) oli kuitenkin aina ihan normaaleissa rajoissa, samoin kun lapsetkin syntyessään (hieman alle 3kg ja 3,4 kg). Varmaankin masulla on enemmän tilaa kasvaa ensin taakse ja sitten ylös, kun olen aika pitkä ja hoikka. Ehkäpä myös vaikutelma mahasta on pienempi kuin lyhyellä ja muodokkaammalla naisella.

PK
 
Tänään haettu influenssarokotukset esikoisen kanssa :)

Nyt kun muilla alkaa mahat kasvamaan, niin mulla tuntuu vähän pienentyneen :D turvotus on laskenut selvästi, kyllähän tuossa pieni pömppis silti on. Ja hain talvitakit alhaalta varastosta, vain todetakseni ettei ne mahdu enää kiinni. Pakko kai sitä on joku mammatakki sit ostaa että talven yli pärjää :(

Liikkeet tuntuu jo aika selvästi, tai nyt olen jo varma että ne on vauvan liikkeitä eikä mitään suolenliikkeitä. Iltaisin mahassa käy melkoinen mylläys ja jos vauvan selkäranka(?) on oikein lähellä napapuolta niin näkyy jopa pientä pomsahtelua tuossa navan alla kun siellä tekee käännöksiä ja potkuja tms. On kyllä ihan eri tunne nyt kun istukka on ihan takana eikä etuseinässä! Se eteisistukka vaimensi _todella_ paljon minulla esikon liikkeitä.

mini rv 17+3
 
Masun koosta: Omasta mielestäni raskausvatsani ei ole mikään kovin iso. Bmi ennen raskautta oli n. 21 ja painoa tuli ekalla kolmanneksella reilu 4kg, mutta viime käynnillä painonlisäys oli jo miinusmerkkistä. Siksi minua ketuttaa entisen luokkakaverin kommentti, että oonko ihan varma, ettei masussa ole kahta!! Kysyi vielä, kuinka pitkällä raskaus on, mutta ei kuitenkaan ymmärtänyt raskausviikoista mitään (tuolloin siis rv 18+4)! Tavallaan on kiva, kun masu näkyy näköjään nuin selvästi jo, mutta toisaalta odottaisin asiallisia kommentteja. Voisi verrata siihen, että joku tokaisee masustaan turvonneelle: "Oot tainnut syödä enemmän kuin kulutat! Ai et ole, ootko nyt ihan varma?!"..

Huomaa, että hermohormonit jyllää... :D

Kivuista: Tänään alaselkä alkoi taas vihotella! Tietyissä asennoissa alaselkään vihlaisee melko nasevasti. Kävellessäkin teki samaa muutamia kertoja. Toivon vaan, ettei sen pahemmaksi äidy! :/ Ennen raskautta en muista selän oireilleen tällä tavalla. Samaten nivusissa on muutamina päivinä parin vkn aikana tuntunut todella voimakkaita hetkellisiä vihlovia kipuja sarjoina. Onneksi eivät ole jokapäiväinen riesa!

Vaatteista: Onko kellään vinkata hyvää liivikauppaa, jossa olisi laadukkaita, mutta perinteisiä liivikauppoja edullisempaa hintatasoa? Tisut ovat kasvaneet sellaisiksi lolloiksi, että tarttis isompaa kuppia suojaksi. Saas nähdä, millaiset tykit ne on synnytyksen jälkeen maidon noustessa niihin.. ;)

Hankinnat: Yritetään etsiä vankkurit käytettyinä, Brio Smile tai Ora Jet on kiikarissa. Hoitopöytä, sitteri ja turvakaukalo ovat vielä ainakin hankkimatta. Muuten ollaan saatu ja käytettynä ostettu kaikenlaista. :)

Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Bebe ja pikkuinen 19+2
 
Masun koko on pikkuruinen täälläkin. Tai siis tuo alavatsa pömpöttää, mutta se ei mitenkään ilmiselvästi ole sellainen vauvamaha vaan enemmänkin sellainen pömppö turvotusmaha. Ällö eikä yhtään söpö tai kiva :D Saa nähdä, koska vatsa alkaa näkyä, koska nyt tuntuu lähinnä ahdistavalta pukeutua niin, että vatsa näkyy, mutta piilottelukin on vähän hankalaa. Äääh.

Äitiyspakkausta joku suositteli esikoisen odottelijalle, mutta itse alan kallistua sille kannalle, ettei meille sitä varmaankaan tule. Saattaahan se mieli vielä muuttua ja olisihan se pakkauksen saaminen aika ihanaa, mutta tämän hetkinen pakkaus ei kyllä kauheasti miellytä omaa silmääni.. No, onneksi ei tartte tietää vielä!

Liikkeitä tuntuu täälläkin, sellaista pientä nykimistä ja hipsutusta, kuin olisi elohiiri välillä vatsassa. Satunnaisia nuo tuntemukset vielä on, mutta parin viikon ajan kohta jatkuneet, joten uskaltaisin liikkeiksi väittää.

Hankintoja ei oo tehty mitään :D Mulla ei siis ole mitään intoa lähteä kauppoihin tai tutkailla edes netistä mitään. Kahtellaan, koska havahdun siihen, että lapsonen varmaan tarvitsisi jotain varusteitakin.

Olo noin muuten on hirveän hyvä, jos en tietäisi olevani raskaana, niin mistään oireista sitä ei oikein enää arvaisi. Väsyttää joo ja jotkut hajut on ällöttäviä edelleen, mutta muuten olo on ihan hämmentävän normaali. Doppleri onkin ollut nyt käytössä, kun olo on ihan epäuskoinen, että muka olisi raskaana :D

naeli 16+6
 
BebeBanbino: ymmärrän yskän.. Viikonloppuna syntymäpäivillä sain kuulla itse pari oikein hauskaa kommenttia tutuilta. Toinen kysyi milloin on laskettu aika ja kommentoi perään "Ai VASTA huhtikuussa?". Toisen kysymys oli, että "Joko kokoarvio on tehty?" ja hieman vino hymy perään. On kyllä niin ihanaa olla raskaana :D
 
Tänne tulee myös äitiyspakkaus. Mites muut oletteko millaisia vaunuja harkinneet? Minua miellyttäisi Hartan topline x tai Gesslein f 6/10.. Onko kellään kokemuksia? Ulkomailta saisi hieman halvemmalla, tietäisi vai mistä kannattaa tilata.. Taidan odottaa ja katsoa tuleeko joulun jälkeen alennusmyynteihin hyviä tarjouksia suomalaisiin nettikauppoihin...

Täällä työs masu pysynyt pienenä, havaittavissa täällä aiemmin kuvailtua pömpötystä alavatsalla. Röllö
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tunnetaan jo potkuja ja liikkeitä, näkyy ja tuntuu myös ulospäin. Viikon päästä neuvola, tuntuu että sais olla useemmin että pääsis näkemään tai kuulemaan pienen.. No mutta jos suomi säästää käyntien harvennuksella niin ei haittaa :) Yhä edelleen vahva poikaolo, oon ettiny netistä vertaistukea harmitukseen kun se tyttö ois vieläki niin toiveissa, ja kun tietää että lapsiluku on pian täynnä niin surettaa tosi kovasti jos tulee vaan poikia. Vaikka me saadaan kyllä niin rauhallisia ja kilttejä poikia että ei sinänsä haittaa. Vaatteet vaan kyllästyttää, haluaisin katella niitä ihania tyttömäisiä enkä taas poikavärejä ja kuoseja.. :/ Ja mulla paineita kun suvussa joka perheessä löytyy tyttö ja poika (tai poika ja tyttö) ja arvata saattaa että poikkean tässsäkin asiassa muista. Huoh. Masentavia fiiliksiä täällä..

Keesha 16+0!!
 
Vaunut meillä esikoisen vaunut tulee seuraavallekkin. Emmaljungan duo edget, ollaan tykätty! Onhan noi vaunut todella hintavia, meille ne kustansi miehen vanhemmat silloin vauvalahjana.. heh, taisivat olla hekin aika innoissaan ekasta lapsenlapsesta silloin :D Mutta kevyemmät matkarattaat pitäisi ostaa, ostettiin tori.fi:stä yhdet mutta kun tultiin kotiin ja istutettiin muksu niihin, niin todettiin että takapyörät oli vääntyneet ihan piloille :mad: tyhjinä rullasivat hyvin, mutta muksu kyydissä ei meinanneet eteenpäin mennä. Roskiin vaan. Tarkkana kannattaa olla jos käytetyt ostaa, etenkin jos monta sataa maksaa niistä niin kunnolla testailla niitä! Meidän häviöksi ei onneksi jäänyt kuin 10€. Nyt olen katsellut britaxin b agile 4;sia uutena, kun niihin saisi tuon turvakaukalon kiinni. Kokemuksia saa laittaa!

Keesha Kyllä minäkin kaupassa katselin että olis ihanaa ostaa vaihteeksi niitä vaaleanpunaisia tylliunelmia :D tytöille vaan on paljon kivempia vaatteita tarjolla. Mutta sinänsä en koe mitään erityistä harmitusta toisesta pojasta, vaikka tämä tulee olemaan meidän viimeinen lapsonen. Ultraa ootellessa...

Tänään ollut taas aikamoisia liitoskipuja tai kasvukipuja. En tiedä mitä ovat, lähinnä aika epämiellyttäviä. Painetta, jomottelua ja vihlontaa tuntuu tuolla alhaalla.
 
Huomenna r-ultraan, vähän jännittää, että onko kaikki hyvin. Rakenteiden tarkistamiseksihan se tarjotaan. Maha ainakin tuntuu kasvavan, ja yöllä saa vessassa rampata parin tunnin välein.

Millainen hoitopöytä on mielestäsi paras ja miksi? Eli millaisia asioita sen kanssa kanttaa huomioida. Hoitotason korkeus ei varmaan millään ole täydellinen sekä lyhyelle minulle että pitkälle miehelleni. Kylppäriin ei mahdu, mutta eteiseen kylppärin viereen, tai makkariimme, mahtuu. Kaappeja, lokeroita, laatikoita?

Pohdiskelee

Kevis + pieni 19+6
 
Heippa,

Kevis, minun mielestäni kannattaa hankkia pinniksen päälle asennettava hoitotaso. Meillä on Brion pinnis ja hoitotaso, joilla on pärjännyt vaipanvaihdot oikein hyvin. Vaipat on yleensä olleet vieressä pussissa / tasolla. Toki, jos tarvitsette muutenkin lipastoa vauvan vaatteille tai tarvikkeille, niin sitten ehkä kannattaa harkita hoitopöytää. Niiden käyttöaika vauvalle on kuitenkin aika lyhyt, joten kannattaa kysellä käytettyä.
Niin, ja tsemppiä rakenneultraan! :heart: ihanaa, että ollaan jo niin pitkällä. Meillä on tasan kolmen viikon päästä aika.

Keesha, ehkäpä poikaolo voi vielä muuttua tyttöoloksi r-ultrassa. Tyttöjen vaatteet on kyllä niin ihania, että itsekin toivon, että pääsen vieläkin hankkimaan pikkutyttöjen vaatteita, vaikka kaksi tytärtä jo onkin. Osaisinkohan poikaa hoitaakaan :D

PK
 
Heipä hei.

En tiedä vielä yhtään otetaanko babbylle äitiyspakkaus vai ei. Vaatetta on jonkunverran (?) vielä tallessa mutta ne pitäisi vaan kollata läpi. Saatiin kyllä ihan älyttömästi lainaan siskoltani sekä yhdeltä ystävältäni, mutta ne lainavaatteet onkin palautettu jo aikaa sitten. Itse kaipaan kietaisubodeja koska ne oli ihan vauvalle helpoin pukea. Äippäpakkauksessa niitä ei tainnut juurikaan olla (yksi - kolme?). Korjatkaa jos olen väärässä.

Hoitopöytää ei tule. Eipä edes mahtuisi. Oma äitini vaihtoi minulta aina vaipat sekä vaatteet sylissään. Jatkoin "perinnettä" esikoiseni kanssa mutta välillä ja ihan vauva-aikana hoitoalustaa käytin pesukoneen päällä. Kun sen sylissä vaihtamisen oppi ja luotti itseensä niin se helpotti paljon kaikkea. Varsinkin vierailla oloa ja junalla matkustusta. :D

Maha on ollut välillä hyvinkin kipeä. Aamuisin herään viideltä siihen kun mahaa painaa. saattaahan se olla että olen kierähtänyt huonoon asentoon. Meitä nukkuu kolme henkeä 120cm sängyssä. Tyttärellämme on oma sänky mutta kun äidin ja isin vieressä on paras nukkua kuumuudesta huolimatta.

Miten tässä jaksaa odottaa rakenneultraan? Meillä vasta 27.11. ÄäaäÄÄää pää hajoaa. Viimeaikoina en ole edes tuntenut babbyn liikkeitä juurikaan ja asia ahdistaa aika rankasti. Olen syönyt epähuomiossani kylmäsavustettua kalaa, haukea, inkivääriä sekä jotain muuta jota ei suositella raskaana. Onneksi en muista että mitä. Eipä tässä auta muu kuin odottaa ja toivoa että vauva on ehjä..
 
Vaunut: meillä on Emmaljungan vaunut. Ostettiin uutena esikoiselle ja hyvin ovat palvelleet jo vuosien ajan. Tykkään siitä, että ovat "jämerät" - isojen koirien kanssa lenkkeillessä sekä juostessa liikkuvat tasaisesti eivätkä kallistele. Matkarattaita ei hankittu vaan reissussa olen käyttänyt kantoliinaa tai manducan kantoreppua.

Hoitopöytä/taso: Meillä toimi Pikku-Katin tavoin pinnis+hoitotaso yhdistelmä. Pinnasängyssä tuli säilytettyä paljon tavaraa kun vauvat on nukkuneet alussa meidän sängyssä.
Toisen lapsen vauva-aikana remontoimme makkaria ja ostin pienehkön lipaston, jonne mahtui suurin osa vauvatarvikkeista. Sen paikka oli pinnasängyn vieressä. Nyt tuo lipasto on mulla henk.kohtaisessa käytössä..Tosin laitan jälleen vauvatavarat sinne kunhan aika koittaa.
Usein vaihdan vaippoja myös lattialla, matolla, sohvalla, sängyssä, sylissä ja milloin missäkin :)

Lisa L: pakko tunnustaa, että minä oon ihan tietoisesti syönyt esim. kylmäsavulohisalaattia ja maksalaatikkoa. Tuli vaan sellainen heikko hetki, että oli pakko saada :D Uskoisin, että aika turvallista syödä kaikenlaista kun muistaa pitää määrät kohtuullisina. Tuoreus tietysti lisäksi kalatuotteissa.
 
Huomenta!

Neuvolassa käyty ja kaikki oli mallillaan. Hemoglodiini 131, eli vielä tosi hyvissä lukemissa, ekalla kerralla oli 140. Verenpaineetkin hyvissä lukemissa. Ainoa mistä mainittiin oli paino. Paino noussut edellisestä käynnistä 12.9. vain 800g. Eli neuvolakäyntien välissä oli 2kk... Sanottiin, että tarvisi painon nousta hiukan enemmän, mutta miten tässä sitte pitäisi syödä, kun syön nyt jo kuin hevonen!!!
Tuntuuko tuo muista oudolta, että neuvolakäyntien välissä noin iso väli?
Ja ylipäänsä se tuntuu minusta oudolta, että täällä Porissa niin kuukauden välein on vain näitä tapaamisia ja kontrolleja. Hmm!

Sydänäänet löytyi hyvin ja syke oli jotain 150 paikkeilla. Sain lähetteen kilpirauhaskokeisiin niiden rytmihäiriöiden vuoksi. Sinne siis joku aamu.
8.12. olisi rakenneultra! En malta odottaa! Ja sen jälkeen sitten soittoa kelaneuvolaan, joka joulupyhien vuoksi menee varmaan joulu-tammikuun vaihteeseen.

Tällänen omanapailu tällä kertaa, nyt ruokaa naamariin ja sitte töihin!

ttaisku ja pikkunen 16+3
 
"Nennuli"
HOITOTASOSTA: Sellainen esim seinään kiinnitettävä hoitotasohan on tosi hyvä jos hoitaja on oikein lyhyt/pitkä, saa sopivalle korkeudelle, jos vähän tilaa niin sen saa myös nostettua kätevästi seinää vasten.
Tai sitten ihan vaan lipaston päälle hoitoalusta niin siinä se, mä olen ainakin tykännyt sellaisesta hoitopöydästä missä on laatikoita vauvan vaatteille :)

Vaunut meilläkin näillä näkymin tulee olemaan Emmaljungan Duo edget, oli myös ekalla ja tykkäsin kovasti. Niissä on vain se "huono" puoli että jos niitä kuskaa paljon autossa niin vievät paljon tilaa joten huomioikaa tämä :) Toisella lapsella oli Herqulekset ensin tuplat ja sitten yksärit kolmella pyörällä, nekin oli kyllä aika hyvät, tukevat ja kulki kelissä kun kelissä ja meni näppärästi kasaan. Etenkin jos tuplia tarttee niin Herquleksia suosittelen.

Meillä on ollut molemmilla edellisellä Gracon kaukalo telakalla ja siihen sopivat matkarattaat ja aivan varmasti ostan tulevallekin, täydellinen keksintö, telakka mihin saa naksautuksella kaukalon ja kun menee kauppaan niin nappaa matkarattaa ja naksauttaa kaukalon siihen :)

Rakennultraan tuntuu olevan vielä ikuisuus, se on sovittu viikolle 21 ja tulee vasta reilusti joulukuun alkuun, olen vissiin tullut vanhaksi kun mua huolettaa koko ajan onko kaikki hyvin ja mitä siellä näkyy. Aikaisemmin en ole kokenut tälläisiä tunteita ollenkaan...

Päätä särkee päivästä toiseen ja selkä on kipeä, yritän liikkua ja ulkoilla mutta toisinaan väsy vie voiton.

Mukavia päiviä kaikille!
 
Ttaisku En minä tiedä tarviiko tuosta painosta olla huolissaan. Mulla oli ma neuvolalääkäri rv 18+0 ja katsoin niin 9 viikossa painoa tullu vain kilo. Sanoi että kyllä se siitä tulee vielä nousemaan. Ei ollut huolissaan ollenkaan.

Onko muilla vaikeuksia löytää hyvää nukkuma-asentoa? Kyljellään on yritettävä, mutta lonkat puutuu ja asentoa tulee vaihettua varmaan 10 kertaa yössä..
 
Travel system on kyllä ihan ehdoton munkin mielestä, jos paljon käyttää autoa vauvan kanssa :) Siis juuri tuo että kaukalon saa napsautettua vaunu/ratasrunkoon kiinni. Eli kannattaa varmistaa ostaessa vaunujen ja kaukalon yhteensopivuus!

Hoitopöytä Meillä hoitopöydän virkaa toimittaa edestä täytettävä pesukone :p Hoitopehmuste vaan siihen koneen päälle. Tykkään kyllä kuitenkin että on kunnon taso vesipisteen vieressä, se on ergonomisin ja helpoin vaihtoehto. Ikeasta ostetaan vessaan myös ihan tavallinen lipasto, mihin saa vauvan vaatteet ensi alkuun ja siihen päälle vaipat yms. Myöhemmin toimii sitten muussakin tarkoituksessa vielä vuosia.
Vaipparoskis oli minusta turha, parempi ja halvempi on sellainen kannellinen roskis mihin saa vaipan sujautettua yhdellä kädellä kun vauva roikkuu toisessa.. tosin nyt jos meille tulee ne kestovaipat niin en niiden säilytykseen ole vielä perehtynyt.. :confused:
 
Nennuli84 yritin äsken itsekin katsoa noita Gracon kaukalo/matkaratas yhdistelmiä ja ne mitä äkkiseltään löysin olivat sellaisia, joissa ei ollut kaukaloon sitä telakkaan, vaan kaukalo kiinnitetään turvavyöllä autoon ja sitten kaukalossa on joku oma mekanismi vaunuihin kiinnittämiseen. Osaatko sinä tai joku sanoa jotain hyvää mallia noista? Vai onko se turvavyöllä kiinnitettävä turvakaukalo ylipäätään paljon hankalampi kuin se telakallinen? Ekan lapsen kanssa nämä kaikki tällaiset on ihan uusia asioita :) Olen myös miettinyt sitä vaihtoehtoa, että onkohan olemassa joku sellainen vaunumalli, joka ajaisi matkarattaan virkaa samalla, ettei erillistä tarvittaisi? Mutta sitten olisi taas se turvakaukaloasia, että pitäiskö sen silloin olla ihan erillinen, jota ei vaunuihin saa kiinni vai onko olemassa jotain "all-in-one" ratkaisua? :D Reissataan siis paljon lähinnä anoppilaan ja olen miettinyt, että miten ihmeessä se onnistuu kaikkien vaunuviritelmien, turvakaukalon, vauvan nukkumapaikka-asian ja parin ison koiran kanssa. Mitkään isot vaunut eivät taida autoon mahtua, jos hurtatkin pitää saada kyytiin. Voiko pieni vauva nukkua päikkäreitään siinä kaukalossa, vai pitääkö olla ihan kunnon vaunukoppa nukkumiseen, jos ajatellaan esim, että ollaan päivä-pari kerrallaan anoppilassa. Matkasänky tulee sinne pysyvästi.

Karo(aivan kujalla) & vauvanalku 18+0 (pokspoks)
 
Liityn joukkoon!

2.4. / Satsumainen / 30 / 2 / Js / poikaolo

Tämä raskaus on edennyt huikeaa vauhtia esikoisen kanssa telmiessä. Tänään 19+6, ensi viikolla rakenneultra. Jännää! Meillä on hakusessa tuplarattaat, mieluiten vierekkäin istuttavat. Bumbleride Indie Twinit tarvitsee käydä kokeilemassa. Ensin haaveilin Mountain Buggy Dueteista, mutta esikoinen viihtyi niissä viisi sekuntia, olivat liian kapeat.

Travel systemeistä: Meillä oli ja on edelleen Gracon telakallinen kaukalo (Logico S) ja matkarattaat (Mirage). Ostettiin kaukalo telakoineen uutena ja matkarattaat käytettynä. Mies kiinnitti kaukalon kerran turvavyöllä ja totesi, että koska meillä on kaksi autoa, tarvitaan myös toinen telakka: toinen telakka hankittiin käytettynä. Oli tosi kätevää nostella lasta nukkuvana autosta matkiksiin, kun meni kauppaan tms. Päikkäreitä kaukalossa nukuttiin muutaman kerran ukkilassa, mutta muuten mieluummin muualla. Asento on kuitenkin ergonomian ja turvallisuuden kompromissi.
 

Yhteistyössä