Huhtikuun hurmurit 2015 - Marraskuu-

Jes kevätkaihonkukka :)

Viidakko tosiaan :D meillä ei ole gracosta kokemusta, mutta britaxin kaukalon (meillä on) saa ainakin jalustalla kiinni autoon (muistaakseni sekä isofix- että vyöjalusta löytyy). Hankkisin jalustallisen kaukalon, superkätevä! Ja samalta merkiltä löytyy rattaita mihin saa niin kaukalon kiinni, kuin vaunukopan että sitten isommalla toimii rattaina, eikä ole isoja laitoksia. Ja esim brion uusi smile ratasmalli on melko ketterä, siihen saa myös kaikki härpäkkeet eikä erillisiä matkiksia välttämättä tarvita. En muista mitkä kaukalot siihen sai kiinni, mutta ainakin brion oman. :) ja näiden lisäksi tietty on vielä liuta muitakin merkkejä..

Kyllä siinä kaukalossa voi satunnaisesti nukkua, mutta suositus on että ei pitkiä aikoja sais pitää siinä vauvaa kerrallaan. Siis kyllä meilläkin esim kauppareissut nukkui kaukalossa usein, mutta jos kylään mentiin niin siirrettiin sitten vaunuun tai sänkyyn nukkumaan mieluummin. :)
 
Äiti88 Kyllä mä todella liputtaisin tuon telakallisen kaukalo kuvio puolesta, mä en nyt muista mitä mallia, mutta mielestäni Gracolla on vain pääasiallisesti niitä telakallisia, toki jos kaukaloa käyttääkin jossain sellaisessa autossa missä ei telakkaa ole niin sen saa vöillä siihen kiinni. Toki jos autoilee paljon vauvan kanssa niin sikäli telakka on siinä määrin hyvä myös turvallisuuden kannalta että telakka kiinnitetään kerran kunnolla ja se on siinä, kun taas vöillä kaukalo laitettais joka kerta erikseen ja väärin asennuksen/huolimattoman asennuksen riski on suurempi. Jos on suht uusi auto mistä löytyy isofix kiinnike, taitaa olla tänä päivänä se kaikista jämäkin kaukalon telakan/istuimen asennus.
Mutta toki voitte ajaa autolla lastentarvikkeeseen tms. ja käydä ihan käytännössä niitä omaan autoon kokeilemassa :) Voisin lyödä satasen veikat että kun kokeilee kerran telakka ja siihen vielä yhdistät matkaratas yhdistelmät niin et vaihda sitä enää vanhaan tyyliin :)
Toki nämä on mielipideasioita ja toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä :) Ja niille jotka vähän autoa käyttävät ei asialla varmasti ole samanlaista merkitystä.

Kaukalossa voi toki nukkua matkustettaessa ja muuten ns lyhyitä aikoja, mutta pikku vauvanhan voi nostaa ihan mihin vaan kyläillessä nukkumaan. Ja sitten kun vähän kasvaa niin suosittelen ostamaan sinne usein kyläiltävään paikkaan tai itselleen matkasängyn, halpa ja helppo jos vauvan kanssa matkustelee, ja sehän menee monta vuotta, ei tartte pelätä että tippuu tms.

Se joka sanoi vaunuviidakosta niin se on tosi että se on varmasti aika loputon suo, mutta jokainen varmaan löytää juuri itselleen sopivat.
Sellaiset kolmipyöräiset esim Herqules Raptor spin 3, on todella kätevät monenlaisessa ympäristössä kääntyvän etupyöränsä ansiosta, kulkee niin näppärästi myös kaupoissa yms. Paksuiden renkaiden ansiosta kulkee hyvin myös huonommassa maastossa, joten eivät missääntapauksessa ole mitkään city vaunut. Muistaakseni niihin saa vain pehmeän kantokopan.
Niinkuin aiemmin kirjoitin mulla oli ekalla noi Emmaljungan duo edget, vei ihan sikana tilaa autossa kun eivät menneet kasaan ilman että kovan koppaosan ensin irroitti, muuten oli tosi tukevat ja kivat kyllä. Tosin aika kalliit verrattuna esim näihin herquleksiin.
Ei muuta kun testiajolle, niin löydätte itselle hyvät =)
Mä olen aina pitänyt itse vaatimuksina: heittoaisaa, kätevä koppaosa irroitus (siinä voi kätevästi nukkua esim kylässä yms.) kevyet ja tukevat työntää, lämpimät mutta ei kuumat. Etenkin nyt kun kesää vasten tulee niin täytyy olla hyvin tuulettuvat joten se kannattaa ottaa huomioon. Ekalla oli ihan tumman emmaljungat ja mielestäni keräsi aikalailla kuumuuden.

Mutta joo mun edellisistä kärryilyistä on kohta kuusi vuotta joten kehitys on tainnut ottaa jo aikamoisen harppauksen eteenpäin että taidanpa itsekin olla ööaapisen laidalla mennessäni niitä katsomaan :LOL: mutta se helpottaa jo kun tietää mitä haluaa.

Nyt taidan hetken jatkaa töitä, moiks.
 
Viimeksi muokattu:
Puolivälissä, luulisin! :)

Jospa vähän täydentelen eilisen ultrakuulumisia nyt paremmalla ajalla. Kätilö ultrasi, ja mukana oli harjoittelija, joka kirjasi tiedot. Harmillisen vähän kirjaavat neuvolakorttiin, kätilö sanoi painoarvion ja vaikka mitä, mutta en muista mitään! Pitääkin kysyä mieheltä, muistaisiko hän, mutta hän näki nyt ekaa kertaa pikkuisen monitorissa, ettei välttämättä muista senkään vertaa kuin minä. Istukka on etuseinässä, tuossa kohdun yläosassa (fundus?), joten se selittää, miksi en ole tuntenut liikkeitä juuri lainkaan. En muista, että sitä olisi viimeksi kerrottu, olin siinä käsityksessä, että istukka on jossain muualla, taempana.

Saimme mukaan vain kaksi kuvaa, kun viimeksi oli paljon enemmän, mutta tärkeintä on tietysti, että kaikki oli hyvin ja vauvan koko ja kehitys vastasi viikkoja (melkein, 20+0 ja vastasi 19+4). Vauva ei halunnut taaskaan näyttää naamaansa, peitti käsillään kasvot, mutta sukupuoli kuulemma näkyi - oloni piti paikkansa =)

R-viikolla 30 voi soittaa synnytyssairaalaan ja sopia tutustumiskäynnin, siellä pääsee katsomaan synnytyssalia ja puhutaan synnytyksestä, kertoi kätilö. Jospa en sitä ennen vielä ajattelekaan synnytystä...

On noita neuvolakäyntejä kyllä aika harvoin, meillä seuraava on joulukuun alussa. Jos jotain pulmia olisi, toivottavasti pääsisi useammin.

Vaunuista: tuollainen telakkasysteemi kuulostaa todella kätevältä, pitää varmaan käydä liikkeissä katselemassa noita. Siis joskus myöhemmin, ensi vuoden puolella. Vinkit hyviksi koetuista malleista ja merkeistä ovat kyllä tervetulleita.

Hoitopöydäksi varmaan hankitaan jokin lipasto, joka on sitten hyödyksi myöhemminkin, ja sen päälle meillä onkin jo saatuna sellainen pehmustettu hoitoalusta. Ja joku kannellinen roskis vaipoille, ehkä osittain kestoillaan, mutta kertiksiäkin tullaan kuitenkin varmaan käyttämään. Pinnasängyn päälle tuleva hoitotaso kuulostaa kätevältä, mutta varmaan laitetaan lipasto-taso eteiseen, jossa on sopivasti tilaa.

Kevis + pieni 20+1
 
"richi"
Pikaisesti osallistuisin tähän vauvalogistiikan keskusteluun, eli meillä kun ei autoa ole, oletettavasti turvavyöllä kiinnitettävä kaukalo paras ratkaisu? Tulevien isovanhempien kyydissä mentäisiin varmaan silloin tällöin, mutta esimerkiksi mökkimatkat taittuisivat junalla ja autolla... En ole autottomana tullut ajatelleeksi mitään rattaiden autoihin mahtumisia myöskään... Onko sekä vaunut että matkarattaat jotenkin välttämättömyys? :D
 
Huh kun täällä on paljon keskustelua, jäänyt lähes täysin huomioimatta palsta kun lämmityskausi alkoi.. Välillä käynyt lukemassa, mutta kommentointi jäänyt vähiin ja nytkään en paljoa kerkeä kirjoittaa..


Päivitys 1.4. / Jmia / 21 / 3. / K-SKS / poika
 
helou!

Voin yhtyä ihan nennuliin tuossa,että sitä luulee mikä on hyvä, mut 6 vuoden aikana kaikki tuntuu kehittyneen ihan pirusti, välillä tuijottelee suu auki lastentarvike sivuja,ja miettii mitä ihmeellisimpien vempaimien kohdalla,et tarviiko tollasta oikeesti?!?! :LOL:

mut siis teille ratasviidakossa eläville bongasin esimerkiksi tällaisen paketin Brio Go Yhdistelmä, Musta - Yhdistelmävaunut - Lastenvaunut ja rattaat - Baby Style tuollahan pärjäisi mainiosti,kun ostaa adapterin,niin ei tarvitse välttämättä erikseen matkarattaita..

Meille itselle on tulossa Gracon logico S kaukalo, adaptereineen, ja itse harkitsen vielä,että ostaisinko edes matkiksia,vai ostaisiko vaan semmoiset vaunut mitkä mahtuu autoon kepeästi. Täällä metsänsiimeksessä kun asuu, niin tuntuu et noi matkikset on aika turhat, kaupassakin kun kaukalon saa kiinnittymään vaikka ostoskärryihin,ainakin toi logico s on kiinnitys systeemiltään semmonen et se oikeesti kiinnittyi ostoskärryjen rautoihin. tai ainakin sillon 6v. sitten oli :LOL:
Mutta siis jos ei paljon kaupungissa esim. käy,niin miettisin pari kertaa.

Viimeksi löysin vahingossa gracon matkarattaat kirpparilta jollain 20e. joten silloin ne oli,mutta vähälle käytölle jäi.

jotenka richi , minä en ainakaan ostais kun kaukalon, ja kunnon vaunut. Saahan ne matkarattaat ja kaukalon adapterin ostettua myöhemmin, jos tuntuu että tarvitsee.

Mä kävin eilen lääkärillä,vaihteeks, ja sairaslomaa pukkaa tammikuulle saakka.. Ei tarvii tässä(kään) raskaudessa pahemmin töissä olla :attn: ja sairasloman syynä on supistelu ennen 37. raskausviikkoa. :attn: ja mulla suurimmaks osaks supistelu tuntuu paineen tunteena ja menkkajomotuksilta
viimeks lääkäri anto lepo- käskyn, ja nyt käski lopettaa sit lumityöt( jos joskus vielä lunta tulee :LOL: ) ja polttopuiden kanniskelun.. hirveen helppo homma,et mun mies on pahimmillaan 6.30-20.30 välisen ajan töissä,ja puilla pitäis lämmittää, että ylipäätään tulis lämmintä vettä koko päiväks :|
mun kroppa kyllä osaa ton makaamisen ja lepäämisen kunnolla, mutta henkisesti kova paikka,kun on tottunut olemaan pitkää päivää fyysisessä työssä, ja koko ajan liikkeessä, ja nyt sais tehdä pieniä ja kevyitä kävelylenkkejä!! joten nauttikaa liikunnasta,vielä kun voitte! ja kertokaa mitä ihmettä te tekisitte kotona ollessa?!?! nyt vaan kyttään liikkeitä, mitä ei todellakaan tunnu sen istukan paikan takia paljoa, ja murehdin kaikkia maailman pahuuksia :attn:



hulluudenpartaalla oleva nunnukka ja ötö 18+2
 
Jos ei ole omaa autoa niin turha ostaa painavaa telakkaa, vyökiinnitys kaukalolle lienee järkevin :)

Eikä matkikset ja vaunut mikään pakko ole. Meillä vaan on aika painavat/isot/jämerät nuo emmaljungat, kun tarvitaan niitä sitten taas tuolla maastossa kärrytellessä. Mutta auton takakonttiin on kiva heittää vähän kevyemmät menopelit ja matkikset on kätevämmät esim. kaupungilla. Jos vaunuja mielii paljon autossa kuljettaa, niin kannattaa kyllä ottaa huomioon että esim. meillä emmaljungan duo edget mahtuu nippa nappa farmarin takakonttiin kauppakassien kanssa, mutta ongelmia voi tulla tavallisen henkilöauton kanssa. Kaveri esim. joutuu sitten renkaita irroittelemaan omistaan yms mikä ei ole kovin kivaa. :/
 
nunnukka89 Tsemppiä sairaslomalla "jaksamiseen". :) Minähän olen hoitovapaalla, joten kotona sitä tulee paljon oltua. En myös uskalla hirveästi enää rehkiä, koska tulee noita samoja tuntemuksia. Eli lepoa olen määrännyt itse itselleni :D Ikiliikkuja olen normaalisti kyllä, en oikein osaa sohvalla makoilua.

Kevyttä ulkoilua, leipomista, kokkaamista, käsitöitä, leffoja ajankuluksi, nyt on kiva laitella pikkuhiljaa joulua kotiin ja joulun jälkeen sitten vauvankamoja valmiiksi. Esikoinen tietysti työllistää ja :D Ei kyllä kuulosta kivalta toi puidenkanto, uh :/ Itsellä taas esim. koko kämpän imurointi saa vatsan kireäksi ja juilimaan, joten yritän sellaisia hommia välttää tekemästä. Tämä on kyllä uutta minulle, koska viime raskaudessa olin töissä ryhmiksessä alle 3-vuotiaita nostelemassa ja nurkkia imuroimassa vielä viikolla 34 ihan kepeästi. Nyt taas ei jaksa tuota omaakaan nostella eikä omia nurkkia imuroida :D
 
Viimeksi muokattu:
:wave: Hei vaan masun kasvattajat ! Täällä ei tuu enään juurikaan pyörittyä kun oon tosiaan tuon facebook ryhmän orja, mutta ajattelin että mulle vois päivittää tyttölupauksen joka saatiin eileen rakenneultrassa tietää :) ! Oon niin onnellinen, kaikki oli pienellä prinsessalla juuri niinkuin pitääkin, eli oikein hyvin :) :) !

Niinu ja rv 20+3 <3
 
Tässä taas omanapaista panikointia ja kyselyä! :(

Tänään töissä masua puristeli muutaman kerran, vaikka päivä oli melko rauhallinen ja lyhyt. Ainut kovempi rasitus oli työmatkat kävellen eestaas, eli n. 6km yht. Tuolloin en tuntenut masussa puristavaa tunnetta. Päivällä läksimme mieheni kanssa kaupoille ja siellä alkoi kiristellä mahaa tiuhaan. Sen verran inhottavalle tuntui, että jouduin pysähtelemään vähän väliä ja mies sai ravata hyllyvälejä minun odottaessa.

Kotona lepäilin vähän ja äsken piti taas lähteä kävelemään asemalle ja takaisin pari kilsaa. Matkanteko oli hidasta, mutta onneksi supistuksia(?) ei tullut.

Mutta tietenkään asia ei voi olla nuin yksinkertainen. Huomasin äsken, että alkkareissa on rusehtavaa valkovuotoa! :( Kohdunsuulla(?)/emättimen perukoilla tuntuu nyt painetta/jomottavaa tunnetta, ei kuitenkaan kipua.

Nyt sitten pelkään, että vauva on tulossa ennen aikojaan ulos tai että sillä on muuten hätä! :(

Onko teillä muilla ollut nyt/aiemmissa raskauksissa näillä viikoilla rusehtavaa/veristä vuotoa ilman, että kyseessä oli mitään huolestuttavaa?!

Taustaa sen verran, että istukka on takaseinässä, seksiä ei olla harrastettu koko viikkoon, kohdunsuu oli viimeksi lääkärineuvolassa kiinni ja kova.

Lohduttavaa on, että vauvan liikkeitä tuntuu alamasulla.

Onneksi ru on ensi tiistaina! Mutta missä vaiheessa kannattaa tarkastuttaa kohdunsuun tilanne? Nyt varmaan kannattaa vaan levätä ja seurata tilannetta?

Bebe huolesta soikeana ja pikkuinen 19+6
 
BebeBanbino mulla on hiukan erilainen tilanne, mutta kommentoi silti.. Mä huomasin silloin viime viikonloppuna kohdunkaulan muuttuneen ja aivan selvästi lyhentyneen, mun mielestä pituudesta on lähtenyt ainakin puolet. Soitin neuvolaan kokeneelle terkalle, joka oli sitä mieltä, että ei ole syytä olla huolissaan, että paikat alkaa näillä viikoilla jo muuttua (silloin 16+5). Olisin päässyt lääkärille, jos olisin erityisesti halunnut, mutta koska mulla taas ei ollut vuotoa eikä supistuksia ja terkka ei kuulostanut huolestuneelta niin ajattelin, että antaa olla. Mutta siis heillä oli ainakin selvästi pointtina ne supparit ja vuoto, jos tarvitaan lisätutkimuksia. Ei kannata panikoida, mutta soittele neuvolaan ja kysy asiasta. Ja yritä lepäillä. Jotenkin voisin kuvitella, että tarkastavat kohdunkaulan ja tarvittaessa määräävät lepoa, jos kaulan tilanne näyttää siltä. Vauvalla tuskin muuten on mitään hätää, se kohdunkaula vaan toisilla ilmeisesti saattaa alkaa jo aika aikaisessa vaiheessa lyhentymään, etenkin jos supistelee paljon. Se levon käytännön toteutus voikin sitten vähän eri juttu ;) Tsemppiä :) ps. Miksi nä tällaiset tulee aina viikonloppuna..

Karo & Vauvanalku 17+2
 
Bebe Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Onneksi nuo verenvuodot on melko yleisiä raskausaikana, eikä ne aina tarkoita pahaa. Tiedän kyllä miten pelästyttää :/ Koita lepäillä ja toivottavasti ei tule enempää vuotoja. Ja niinpä, miten nämä aina sattuu viikonlopulle....

Meilläkin näemmä vain jännitykset jatkuu täällä, kun mies pudotti tossa iltapäivällä pommin että meidän lapselle voi periytyä joku kehitysvamma. Siis, mies ei tiennyt asiasta itsekkään, mutta hänen serkkunsa oli soittanut olleensa jossain testissä, missä tutkitaan tämän tietyn geenin periytymistä. Miehen toisella serkulla kun on lievä kehitysvamma :/ Ilmeisesti kyse on fragile-x oireyhtymästä. Kuulemma toiseksi yleisin kehitysvammaisuuden aiheuttaja downin jälkeen, vaikka en ole tuosta koskaan kuullutkaan?! Muilla suvussa tätä?

No pienen panikoinnin jälkeen meillä ilmeisesti asia näyttää sen suhteen valoisalta, että JOS mieheni nyt sattuisi olemaan kantaja, niin miehen kaikki pojat tulee olemaan terveitä ei-kantajia, mutta tytöstä taas tulisi automaattisesti geenin (terve) kantaja. Harmi vain, tytön omat lapset puolestaan voivat sitten saada sen kehitysvamman :( Nyt sitten jännäillään onko miehellä se geenivirhe, jos veritesteissä miehen isovanhemmilta se löytyy niin sitten myös mies menee testeihin.

Meillähän on 2 viikon päästä r-ultra, se saikin nyt vähän ikävän värityksen. Jos siellä näkyy poika niin se on varmasti geeneiltään terve. Mutta jos näkyy tyttö niin hänkin on terve, mutta mahdollisesti tämän ikävän geenivirheen kantaja :( Toki suuri helpotus että kehitysvammaa tämä ei vielä meidän lasten kohdalla tarkoita, mutta tiettyhän sitä murehtii että jos oma tyttö sitten kantaa sitä geeniä mukanaan niin hänellä on sen puolesta vain 50% (?) mahdollisuus saada terve lapsi itse tulevaisuudessa. Toivottavasti joku sai tästä sotkusta jotain selvää enkä höpöttänyt mitään virheellisiä tietoja, hirveä määrä uutta asiaa tuli sisäistettyä yhdessä illassa.
 
Kiitos Karo86 ja äitii88! Niinpä! Miksi juuri viikonlopun kunniaksi huolia ja murheita, eikä neuvoakaan niin helposti saatavilla..

Toivon todella, että tällainen tiheä supistelu ei enää toistuisi ennen kuin lähempänä täysiaikaisia viikkoja! Välillä niitä tuli 10min aikana useita kauppareissulla. Sen reilun tunnin aikana varmasti parikymmentä. En edes osannut olla kovasti huolissani ennen kuin matkalla asemalle tunsin runsaan kosteuden hulahtavan alkkareihin. Siinä tuli heti pelko, ettei vaan ole verta. Kotonahan se varmistui, että rusehtavaa valkovuotoa oli lurahtanut kunnolla pöksyyn. Nyt sitten kokoajan pelko, että seuraavalla vessareissulla pöksyissä on taas tuhruvuotoa.

Pystyykös kätilö katsomaan ru:ssa laitteella myös kohdunkaulan tilanteen, siis mitan? Esikon ajoilta on kohta jo 10v, niin en millään muista ja asiat ovat varmasti muuttuneet rutkasti tässä ajassa. Liekkö hän voi samalla kokeilla kohdunsuuta, jos kerron näistä suppareista sekä rusehtavasta vuodosta?! Meillä oli ru-kutsuun laitettu, että aikaa on hyvä varata 1-3h. Luulisi siis että tarvittaessa tutkivat tarkemmin, vaikka ei nyt vauvan rakenteisiin liittyisikään?! Kyse on siis yliopistollisesta sairaalasta.

Sen verran muistan esikoisen odotuksessa, että minulla oli kivuttomia supistuksia levossa ja veristä vuotoa rv 26-27 seudulla. Sain lähetteen äippäpolille ultraan, samalla ottivat näytteitä ja katsoivat kohdunsuun tilanteen. Vauva voi tuolloin hyvin, kohdunsuu oli pehmentynyt hiukan ja muistaakseni lyhentynytkin. Kohdunsuulta löytyi viljelyssä joku pöpö, johon sain antibioottikuurin. Saikkuakin taisivat kirjoittaa, mutten tarkemmin muista paljonko jne.

Pitäis yrittää käydä unille, mutta inhottavasti taas mieltä painaa tämä! :(

Jospa tämä tästä..
 
BebeBambinolle : kyllä ultrassa voidaan alakautta mitata kohdunkaulantilanne ( juurikin elen kävin itse äitiyspolilla ja kätilö mietti pitäiskö tehdä, kun ei tarkasti nähnyt mihin asti istukka ulottui ). Tuo rusehtava vuoto voi kyllä viitata tulehdukseen :( Menisin itse lääkäriin jo viikonloppuna, jos vuoto jatkuu tai supistukset jatkuu.

Kaukaloista : hankittiin Gracon telakalliset uutena ja niihin tuplarattaat käytettynä. Muuten vaunuina Emmaljungan tuplat.
Hoitopöytänä lipasto ja sen päällä taso ( ostettiin käytettynä ), laatikoihin mahtuu hyvin vaatetta.

).( äitiyspolilla kaikki ok ja pienet kasvaa viikkojen mukaan, poika vähän isompi. Kahden viikon välein kontrolleissa käyn, joko neuvolassa tai polilla. Töissä en ole enää, enkä pystyisikään. Supistelee, jos esim. siivoilee ja kyykkii, muuten liikuminen sujuu normaalisti. Painoa tullut reilut 7 kg ( kauhullaodotan paljonko ehtii tulla )ja kohtu on korkella, närästys vain pahenee. Mutta on tämä sen arvoista.

T. Paulanna ja pavut 20+3
 
Puppis78
Moi!

Noista supistuksista voisin kommentoida, kun edellisessä raskaudessa ne vaivasivat viikolta 16 alkaen. Tosin minulla oli kaksosraskaus mikä varmasti vaikutti lopputulemaan, mutta mulla sua täysin kivuttomat mutta runsaat mahan kiristelyt johtivat rv 24 kohdunkaulan lyhenemiseen ja sisäsuun funneloitumiseen. Tytöt syntyivät estelyistä huolimatta rv 28+1. Ei ole tarkoitus ketään pelotella mutta kannattaa oikeasti levätä jos supistelee, aina se ei ole ihan harmitonta vaikka mullekin niin neuvolassa koko ajan sanottiin (kunnes muutokset kohdunsuulla havaittiin).

Oon itse aika pelko p*****ssä ollut tän raskauden aikana että miten meille tällä kertaa käy. Yksi tyyppi tällä kertaa matkassa ja supisteluja ei onneksi vielä ole ilmaantunut, joten toistaiseksi tilanne on hyvä. Toivottavasti täällä kaikki saisivat pitää vauvansa masussa täysiaikaisiksi asti (tai mahd. lähelle)! Hyvät voinnit kaikille!

T. Puppis78, rv 17+4
 
Juu ei ole leikkimistä supistelujen kanssa varmasti :( Itsekkin tyhmänä tänään ajattelin että nopeasti haen kirpparikamoja ja vauvankamoja varastosta, n. 15 minuuttia max nostelin laatikoita ja kasseja ja toin ne hissillä ylös, silti heti perään tuli n. 10 minuutin ajan vatsan napakoita, kipeitä kiristelyjä (supisteluja?). Nyt juilii ikävästi. Ja mennään vasta rv 18+2 :/ Täytyy ottaa ne puheeksi neuvolassa, taas. No, sovittiin miehen kanssa etten enää nostele mitään vähääkään painavampaa, ei nähtävästi tässä raskaudessa onnistu. Vähän tylsää että nyt vasta kun pahoinvointi+väsymys on alkanut helpottamaan ja jaksaisi jotain, niin sitten ei muuten kykene.

Onneksi en odota tuplia, ne tulis varmasti ulos ennen aikojaan tätä menoa.... niin ihana asia kuin tuplaodotus varmasti onkin muuten. :heart:

Nyt lepäilemään sohvalle ja hieman hypistelemään noita esikon vauvanvaatteita, onneksi esikko lähti mummolle hoitoon niin saa levätä kunnolla :popcorn:
 
Aiemmin kyselin vinkkejä nukkumisasentoon, silloin kukaan ei ollut ilmeisesti kohdannut samaa pulmaa, nukkuessa kipeytyvää niskaa/selkää. Nyt olen ilmeisesti löytänyt paremman asennon tai tottunut jumitukseen niin etten huomaa sitä, mutta nyt minulla puutuu nukkuessa helposti sormet siltä puolelta, millä kyljellä nukun. Millaisessa asennossa nukut? Jos tuet asentoa tyynyillä, niin miten?

Kevis + pieni rv 20+4
 
Kevätkaihonkukka Mulla ei tässä raskaudessa ole vielä juuri ollut nukkumisongelmia, mutta esikoista odottaessa kun maha alkoi olla tiellä, kohtu painaa verisuonia niin että saattoi käsi puutua tms, selkä mennä notkolle jne niin paras asento oli nukkua vuorotellen molemmilla kyljillä. Minulla on sellainen iso pitkula tyyny, jonka otan jalkojen ja käsien väliin, jota vasten maha voi painautua ja myös pään voi painaa siihen. Suosittelen sellaista! Jos taas haluan nukkua enempi nojaten selkäpuolelle kyljellään (juuri siksi ettei alapuolella oleva käsi ihan puutuis), niin sitten yksi tai kaksi tyynyä sinne selkäpuolelle tukemaan sitä ettei kellahtanut ihan täysin selälleen mutta sai pienen noja-asennon, mahan kasvaessa mahaa voi tukea toiselta puolelta tyynyllä. Itse en ison mahan kanssa oikein tykännyt enää selällään olla pitkään. Tosin loppua kohti homma meni aina vaan vaikeammaksi, unet katkonaisiksi jne... Mutta muuta neuvoa en keksi kuin tuon tyynyjen kanssa kikkailun :) tsemppiä

Jostain syystä babystylen sivut ei aukea nyt, mutta googlaa esim. "pitkula tyyny" ja pistä kuvahaku, niin pitäisi tulla ekana kuva tuollaisesta pitkulatyynystä mitä esim. babystyle myy.
 
Viimeksi muokattu:
Nukkuminen: Aikamoista vääntöä on välillä, että löytyy tyydyttävä asento sängyssä. Itselläni on myös ollut tuollainen "pitkula" tyyny (vissiin kodin1:stä aikanaan löytyi), jonka tungen pohkeiden, polvien ja alavatsan alle. Yleensä nukun miehen kainalossa ns. sikiöasennossa, mutta nyt maha alkaa olla tiellä. Toisen käden on pakko olla tyynyn alla (tai sitten pari tyynyä päällekkäin), koska nenä menee tukkoon maatessa. Joinain aamuina ei selässä tunnu miltään, mutta esim. eilen aamulla oli selkä todella kipeän oloinen. Onneksi mies hieman hieroi sitä, ja selän pyöristys kilpikonna-asennossa venytti sen verran, että pääsi sängystä ylös.
Ihana muistella, että tää menee tästä vaan pahemmaksi kun maha kasvaa isommaksi :D

Tsemppiä kaikille, joilla supistukset aiheuttavat ongelmia! Itselläni niitä on tosiaan tullut molempien kohdalla jo alusta lähtien, mutta eivät ole tehneet mitään. Tukala olo on tullut vasta +30 viikoilla, jolloin olen jäänyt saikulle. En ole ollut huolissani itseni/vauvan puolesta vaan siitä, että pystynkö liikkumaan tarpeeksi ketterästi hoitolasten sitä vaatiessa. Pihan poikki juokseminen, kaatumisen estäminen, sekä muut vauhtispurtit saattavat aiheuttaa aikamoisia kramppeja ja sitten olisikin syyllinen olo siitä, että en ehtinyt väliin kun oli yksinkertaisesti pakko pysähtyä hengittelemään.
Kohdunkaulaa ei ole vielä kertaakaan tarkisteltu, mutta ajattelin pyytää sitä seuraavalla kerralla. Ihan vaan varmistuakseni siitä, etteivät supparit ole aiheuttaneet vielä mitään ja että saan jatkaa vielä töissä.

Rakenneultraan viikon päästä, ihanaa :)

Boomkaa ja papunen 19+0
 
Kiitos tyynyvinkeistä! Tuollainen pitkulainen tyyny pitää yrittää saada, se olisi ilmeisesti kätevä myös imetystyynynä.

Jee, pystyin laittamaan tänään hajuvettä! Ekan kerran sitten heinäkuun sen tuoksu ei ällötä! Pitäisköhän kokeilla myös kahvin juomista? (jos ei nyt illalla kuitenkaan :D )
Kevis + pikkuinen 20+4
 
Mulla on sängyssä 1 ylimääräinen tyyny jota pidän toisen polven alla ja se helpottaa selän asentoa mukavasti. Polvien välissäkin se on hyvä. Olen myös kuullut pitkulaisesta tyynystä mutta en ole vielä sellaista kaivannut. Onko muille ilmaantunut karvaongelmia? Mulla ei niinkään säärikarvat rehota normaalia enempää mutta navan alapuolelle kasvanut pitkiä ja sysimustia karvoja. Näyttää melko miehekkäältä. Häviääköhän ne odotuksen jälkeen?

Kazu 18+3
 
Mun ei oo torvinnu vielä onneksi tyynykikkoihin turvautua, ja muistelisin, ettei ekassa raskaudessakaan nukkuminen ollut sinänsä ongelma. Aina olen tykänny nukkua mahallani ja välillä on vaikea tottua nukahtamaan esim. kylkiasentoon. Selälläänkin pystyin nukkumaan melkohyvin loppuun asti kunhan selän alla oli tarpeeksi monta tyynyä. Närästyksen kannaltahan melko istuva nukkuma-asento olisi hyvä.

Kazu87 kyseli mahakarvoista. :D Vielä ei ole tässä raskaudessa näkynyt, mutta ensimmäisessä niitä tuli. Kerran pyysin miestä nipsasemaan saksilla yhden häiritsevän poikki niin sainkin pienen vekin navan viereen. Synnytyksesä sitten naurettiin, että lienee parempi ettei mies leikkaa pojan napanuoraa ettei vaan katkea väärät piuhat. :LOL: Ne karvat kyllä katoaa sitten raskauden jälkeen, ällös huoli.

(.) Tänne ei kuulu sen ihmeempää.. Välillä vähän kipuilee ja väsyttää, mutta muuten aikas normaali olo. Hassua ajatella, että moni on jo käyny useasti neuvolassa ja neuvolalääkärilläkin.. Minä olen käynyt neuvolassa vain kahdesti, rv8 ja rv14 ja seuraava kerta onkin sitten tammikuun alussa.. Eipä minulla nyt sinänsä ole suurempaa tarvetta siellä ravata, mutta sydänääniä olisi kiva kuulostella (kotidopleria ei meillä ole eikä tule).
 
Hurjasti on ehtinyt vierähtää aikaa edellisestä kirjoituksesta. Olen jäänyt jotenkin koukkuun tuonne FB:n puolelle, kun kirjoittaminen on sinne nopeampaa.

Kuulumisia täältä. Vihdoin olen pari viikkoa sitten kertonut raskaudesta töissä esimiehelle ja lähimmille työkavereille. Ihanaa, kun saa nauttia raskaudesta ja mahasta, kun ei tarvitse huolehtia, pysyykö maha piilossa. Voimakkaasti eteenpäin kasvava kohtu on siis aiheuttanut mulla sen, että maha näkyy jo nyt hyvin selkeästi, vaikka ensimmäistä odottelen. Hemppa on edelleen ollut matala, vaikka aloitin rautakuurin ja nyt kokeillaankin, josko tupla-annos auttaisi ongelmaan.

Nukkumisesta. Mä vuoraan itseni kahdella ylimääräisellä tyynyllä sänkyyn. Toinen tyyny estää mahalleen kääntymisen eli asettelen sen osittain mahan alle ja halailen sitä koko yön. Toinen tyyny on taas selän takana valmiina ottamaan vastaan, jos meinaan kääntyä selälleni eli jää puoliksi selän alle. Tämän opin hammaslääkärin tuolissa ja auttaa kuulemma verenkiertoa eli maha ei pääse painamaan selkärangan vieressä olevia isoja verisuonia lyttyyn ja näin estämään verenkierron normaalia kulkua alaraajoihin. No onpahan ainakin pehmeä nukkua! :D

Liikkeitä tuntuu (lähes) päivittäin ja viikonloppuna näin ensimmäistä kertaa liikkeet ulospäin, kun katselin mahaani. :heart: Tässäkin kirjoitellessani on ollut vatsassa aamujumppa menossa ja en millään malttaisi nousta tuolistani hakemaan teetä. :)

Päivitys: ikä 26

nööse ja meidän tyyppi 18+0
 
Helou, täällä on ollut paljon puhetta nukkumisesta, se ei toistaiseksi tuota mulla ongelmia, ennemminkin ehkä herääminen :LOL: Olen vuosikausia taistellut selkäkipujen (kulumia) kanssa, joten nukkuminen on toisinaan ollut tosi huonoa, aika ajoin. Ja nyt kun ei saa syödä relaxantteja niin vähän teetättää. Mutta so far so good, onneksi. Nivuskipua on nyt puskenut, etenkin jos vähänkään enemmän kävelee, eli perse levii, eikös se ole sen merkki :D
Just kävin neuvolassa, ja olipa vaan kivaa, käytiin kuuntelemassa sydän äänet ja siellä se jyskytti istukan kanssa kilpaa. Vauva jumppaili vain kokoajan alta pois ja dopplerilla sai hakea monet kerrat uudestaan ja uudestaan että hetken ehti kuunnella pidempään. Paineet ja muut kaikki ok, onneksi. Painoa en haluiais yhtään vielä, oli tosin tullut 1,5 kiloa.. Mutta en jaksa repiä reissiä siittä.

Onko teillä kokemuksia tukivöistä? En nyt yhtään muista onko asia ollut jo tapetilla täällä.. Mulle lääkäri sanoi ettei suosittele tukivyötä jottei lopeta käyttämästä omia tukilihaksia ja ne lähtisi sitten heikkenemään :confused: Noo ajattelin vielä konsultoida useampia lääkäreitä kyseisen asian tiimoilta, minulla kun muutenkin nämä selkärangan väliset kulumat kipuilee, saati kun maha kasvaa ja lantio löystyy..
 

Yhteistyössä