Huhtikuun hurmurit 2016 *lokakuussa*

Täällä kans rakenne ultra rv 20+6 . Vaihtelee paljon paikkakunnittain milloin on. Iltaisin kovasti kuulostelen jos tuntus liikkeitä, mutta taitaa olla harha kuvitelmaa :D istukka taitaa olla edessä ja eka raskaus niin varmaan menee vielä hetki ennen ku tuntuu vaikka nyt jo 16+2. Vaunut ja turvakaukalo käyty valikoimassa, nyt vaan täytyy miettii milloin ne ostaa. Ehkä rakenne uä:n jälkeen sit jos tilais. Joka päivä netissä katsellu vaatteita jne.mutta mitään en ole vielä tilannut. Himottaa kyllä ;D
Onko porukalle tullu paljo kiloja tai raskausarpia jo?
 
Terkkuja Kiinasta! En oo pitkään aikaan ehtinyt tänne kirjoittelemaan, mut tänään otin "vapaaillan", kävin pitkässä kylvyssä ja tilasin päivällisen huonepalvelusta, joten nyt on kerrankin hetki aikaa paneutua näihin työjuttuja tärkeämpiin asioihin ;)

Mulla on reissu osunut voinnin kannalta tosi hyvään saumaan, nyt ei ole mitään muita vaivoja, paitsi pienet harkkasupparit ja tissikipu, joka on jatkunut ihan alusta asti. Harkkasuppareita on tullut varmaankin senkin takia, että täällä tulee käveltyä n. 20 000 askelta päivässä, joten vauva saa ainakin kyytiä :D

Kiloista en tiedä, mut maha on ottanut melkoisen kasvuspurtin viimeisen viikon aikana. Raskausarpia ei ole vielä ainakaan tullut. Pieniä liikkeitäkin olen ainakin kuvitellut tuntevani iltaisin, ja yhden vähän selkeämmän muksauksen, joka tuntui ihan käteen vatsan päälle!
 
Muutama kilo on itelleni tullu lisää, mutta raskausarpia ei oo vielä tullu :D
Minustaki tuntuu, että maha on ottanu hirveen kasvuspurtin. Tuntu, että rv 12 ei ollu mahaa vielä ollenkaan, mutta nytten sitten se on ruvennut kasvamaan ja muotoutumaan =D
 
Nyt tullut 2kg. Toiveissa olis, josko tulis vähemmän kuin esikoisesta. Silloin tuli 18kg, pahimmillaan kilo viikossa. Mutta ei se syömällä tullut. Ainakaan silloin pahimmillaan. Myönnän, että jäätelötuutti illassa ja pikkumunkit maistui silloin. Mutta raskausarpia ei tullut, ja kilot lähti imettämällä kaikki pois. Tosin imetys kun loppui, 1v3kk, aineenvaihdunta hidastui niin, että tuli pari kesägrillauskiloa takaisin. Niin, että noi raskausarvet taitavat olla tosi yksilöllisiä.

Muuten melkein on kaikki hankinnat olemassa, paitsi imetystyyny ja leikkimatto, jotka tuli jo myytyä. Ja vaatteita ei oo säilyttänyt. Niitä olenkin antanut itselleni luvan ostella kirppikseltä kun vastaan tulee. Ne kun maksaa euron pari kpl, niin menetys on niin pientä, vaikka tulis ostettua väärää sukupuolta. Nehän voi antaa jollekin muulle tai myydä itse kirppiksellä.
Kirppikseltä kun vaan löytää niin hyväkuntoisia vaatteita, käyttämättömiäkin, niin pikkurahalla.

Tyydeli ja 14+0
 
Katjuska juu jään kyllä heti kun saa jäädä. Mulla ei ollut tänäkään kesänä lomaa ja oon tehnyt fyysisesti raskaita töitä (ensin rakennushommia ja nyt hoito) + opiskellut. Siihen päälle vielä hankala ja sairastellut lapsi niin avot! Tällä hetkellä ei ole paljon työtunteja, mutta teen ohessa nuo kaksi viimeistä tutkinnonosan näyttöä. Mulla kyllä riittää kotona tekemistä enemmän kun ehtii tekemään ja ei varmasti tule aika pitkäksi! :D

Liikkeet on tuntunut ehkä vajaa pari viikkoa? Eilen tuntui ensimmäistä kertaa kaksi selkeetä potkua!

Painoa on tullut 4kg, mutta bmi näyttää edelleen vain 22,05 että ei sen puoleen hätiä. Edellisessä raskaudessa nousi 22kg paino ja puolet jäi synnärille ja viikko-pari meni että olin normaalissa painossani. :) Enempi saa lihotakkin jos on laiha.
Raskausarpia ei tullut edellisessä raskaudessa ollenkaan eikä ole tullut toistaiseksi tässäkään.

Nyyttitervetullut ohho, sulla vielä myöhempänä! Hauska kun tuolla kaksplussan raskaus viikko viikolta-osiossa lukee 18.raskausviikon kohdalla (mikä mulla alkaa nyt ens viikolla), että "nyt on rakenneultran aika!" Juu, katellaan neljän viikon päästä sitten....(y)

PS: Mun nick on SADeyes . Olis pitänyt paremmin muotoilla tuo tekstiasu kun kaikki ajattelee, että se on sade, yes! Ja en kyllä ole sateen ystävä, pysyn visusti sisällä teekupin kanssa sateella. :coffee::giggle:
 
Minä mietin kans ekaks että jäisin 50 arkipäivää ennen, mut tulin sit siihen tulokseen ettei tälleen vakkariduunissa kannata, ja kun meillä saa palkallista saikkua 60 päivää per vuosi, niin periaatteessa jos viikon päästä jäisin saikulle niin saisin silti täyttä palkkaa mammalomaan asti. Sit se mammaloma loppuis myös aiemmin, jos aloittais aiemmin.. mut näähän riippuu niin jokaisen elämäntilanteesta:)
 
Raskauskiloja ei toistaiseksi ole ollenkaan, vaan selvästi miinuksella mennään. Ei niitä tarttis ihan hirveästi mun kohdalla tullakaan. Raskausarpia edellisistä on, toistaseksi uusia ei ole ilmennyt.

Voi kun tuntisin jo pian liikkeet! Se kuitenkin tuo paljon enempi varmuutta siihen, että kaikki varmasti tuolla kohdussa on kunnossa. En muista missä vaiheessa kuopuksen odotuksessa tunsin liikkeet tarkalleen, mutta kait se oli rv 15-16 tienoilla. Eli jospa tässä 1-2vk sisässä olisi liiketuntemuksia odotettavissa.

Huomenaamusta sok.rasitukseen. Vähän tuo 12h ravinnotta olo jänskättää, kun juuri on päässyt yli siitä karmeasta 5xpv oksenteluruljanssista. Paha olo tulee edelleen helposti, jos on pidempään ravinnotta, mutta tällä viikolla oon oksentanut muistaakseni vain 1-2xvk. Selvästi siis voiton puolella ollaan sen suhteen (y)

Vaimo ja vaavi, huomenna poksuu rv 14+0 :love:
 
Voii, onkohan mun matkalaisella kaikki hyvin, kun teistä monet on tuntenut liikkeitä rv16 ja ite en tunne vieläkään:eek:

Onko teillä mietitty yhtään nimiä? :) Me ei olla vielä lukkoon lyöty mitään nimiä, mutta muutama nimiehdotuksia on :)
 
pippuri hei...älä huolestu ollenkaan, me ei olla ollenkaan "vertailukelpoisia" näiden liikkeiden tuntemisten kans, sinä odotat ensimmäistä, me jotka ollaan jo bongattu selkeitä liikkeitä, ollaan monet uudelleen odottajia! Mun kaveri on nyt 19. viikolla raskaana, ja naurettiin just,että minä kertoilen hälle liikkeiden tuntemisesta, vaikka mulla on 2 viikkoa vähemmän raskausviikkoja. Hän siis odottaa ekaa,eikä ole vielä tunenut mitään.. :)

Mulla on tullut pari kiloa painoa lisää, ja ei ole uusia raskausarpia tullut, esikkoa kun odotin niin näillä viikoilla oli jo tissit revennyt.. mahaan tuli vaan pari haaleaa arpea pari viikkoa ennen laskettua-aikaa..
 
Katjuska kotonahan saa sen 3v olla ja minä en sitä tule olemaan (jos ei nyt innostuta kolmatta heti tekemään :ROFLMAO:), eli voisin jäädä vaikka nyt mammalomalle, siitä kotihoidontuelle ja ei se silti liian aikaisin loppuis. Miksei vakkariduunissa kannata jäädä varhaistettuna mammalomalle? :eek: Mullakin vakkaripaikka mut tosiaan kyrsii jo nyt niin kovaa kun ei ole ollut kunnon lomaa pitkään aikaan. :cautious:

Pippuri mä en tuntenut liikkeitä esikoisen kohdalla koko raskausaikana kunnolla, syynä se että kohtu on taaksepäin kallistunut, istukka oli silloin edessä ja lapsi vielä perätilassa 37.viikolle asti kunnes ihmeen kaupalla itse kääntyi. Esikoisesta voi liikkeet tuntua vasta +20rv. Tässä tokassa raskaudessa mulla mahakin on ihan eri kokoluokkaa.
Ja koska mulla on kohtu taaksepäin kallistunut, paras asento tuntea liikkeitä on istualteen/seisaalleen. Kyljelleenkin oon joitain muljahduksia tuntenut, mutta selällä maaten en kunnolla mitään.
 
Ehkä mä en vielä rupea huolestumaan, kun en tunne liikkeitä. :ROFLMAO: On vaan kaikki ihan uutta, nii ei oikein tiiä millon pitäs huolestua ja millon ei (n) Mutta eikös se oo ihan hyvä merkki, kun alamahassa nippailee välillä, nii kohtu kasvaa ja lapsi samalla? :ROFLMAO:

Mutta harrastaakos täällä porukka mitään? Ootteko joutunu raskauden takia jättämään jonkun harrastuksen pois?
Minä harrastin potkunyrkkeilyä, mutta en oo enää uskaltanu siellä käydä nii vähän harmittaa :unsure: Salilla kyllä on tullu käytyä ja lenkillä.
 
Minäkään en tunne liikkeitä vaikka on jo 16+3. Neuvolassa kuitenkin sykkeet kuulu joten kyllä se kaveri siellä kasvaa. Ei siis kannata turhia huolestua :) ittee vähä jännittää rakenne uä ja se että onhan vauveli kasvanut normaalisti. Minä liikuin paljonkin keväällä ja kesällä, mutta muuton takia uudelle paikkakunnalle on harrastukset jääny kävelyyn ja pyöräilyyn. Kohta ei voi enää pyöräilläkkään kun tiet jäätyy, en uskalla ottaa mitään riskiä. Joku mamma jumppa tai jooga kiinnostas hirveenä mutta ei vielä ainakaan oo löytyny sopivaa. Täytyy ehkä tutkia asiaa tarkemmin :) ootteko käyny tarkastuttaa hampaat? Minulla löyty onneks vaan yks reikä vaikka on vuosia edellisestä käynnistä :D mietin jo minkälainen paperi sota tulee kelan kanssa, jospa pääsis vähällä. Jatkan ensi syksynä monimuoto opiskeluja samalla kun olen vauvan kanssa kotona, liekkö miten menee tukien saaminen silloin. Onko muilla kokemuksia?
 
Mie olen lukenut joka ilta, mutta en ole kirjoitellut omaa saamattomuuttani. Luen palstaa puhelimella enkä ole saanut aikaiseksi muuttaa salasanaa niin, että muistaisin sen sitten seuraavan kerran :whistle: En näemmä voi olla pitkään kirjautuneena kun heitetään ulos.

No mutta, mukava on ollut lukea teidän kaikkien kuulumisia :) Paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tervetuloa uusille mukana-odottajille (y)

Neuvolakäynneistä on ollut keskustelua. Meillä käynnit ovat vähentyneet paljon aiemmista raskauksistani. En kysynyt, että onko saamani perusrunko kaikille odottajille sama vai vain uudelleensynnyttäjille. Meillä 1. käynti on 8.-10. viikolla, itse kävin 8+2, nt 11.-12.(itse 11+2), lääkäri (itse 13+1) ja terveydenhoitaja (tulee olemaan 17+3) 13.-18. ja rakenneultra 21.-22. viikolla. Tämän jälkeen noin kerran neljässä viikossa th ja kuukausi ennen laskettua lääkäri.

Painonnousu pysyy toivottavasti aisoissa. Olen hieman ylipainoinen, en tietenkään laihduta nyt, mutta täytyy katsoa tarkemmin mitä syö. Vielä ei ole paino noussut, eikä kyllä laskenutkaan, yhtään. Aiemmista kolmesta raskaudesta ylimääräiset lähtivät helposti, neljännen raskauden kilot eivät sitten lähteneet ollenkaan :( Ei edes vauvan paino jäänyt laitokselle. Tuosta viimeisestä on aikaa 7 vuotta ja samoissa lukemissa edelleen. Kai sitä kasvoi sitten aikuiseksi :LOL:

Äitiyslaatikon saatan ottaa, jos vain saisin sen vuoden 2016 laatikon (tosin epätodennäköistä). Emme välttämättä sitä tarvitse, sillä olen säästänyt edellisten vaatteita, koska haaveissa oli "ehkä vielä yksi sitten myöhemmin". Käytännössä katsoen kaikki tarvittava on jo olemassa. Toki kirpparilta on välillä ihan pakko ostaa jos jotain suloista ja edullista löytyy, kuten valkoinen pehmoinen pörröhaalari kokoa 56 cm :)

Haluan käyttää samoja vaunujen kuin aiemmillakin. Onneksi ovat suhtellisen hyvässä kunnossa, renkaiden laakerit ovat kuluneet joten ne vaihdetaan, mutta kova vaunukoppa on uuden veroinen, kuomun väri jonkin verran haalistunut. Muistan kun esikoista odottaessa mentiin katselemaan vaunuja, minä opiskelija ja mies pienipalkkainen. Oltiin liki järkyttyneitä vankkureiden hinnoista :confused: 600 eurosta ylöspäin ja tämä oli siis 14 vuotta sitten. Päädyimme ostamaan Emmaljungat, edellisen vuoden väreissä. Maksoivathan nekin liki 600e, mutta ovat ne kestäneetkin. Vuodesta 2002 tähän päivään kuljettaneet yhteensä 4 lasta ja nyt viidettä varten täyshuolto (y)

Mitä olette mieltä uskomuksesta, että vauvan sykkeestä voi päätellä sukupuolen? Eli yli 140 sykkeet merkkaisivat tyttöä ja alle sen poikaa. Meillä on 3 poikaa ja yksi tyttö, ja heidän odotusajan korteissa lukemat täsmäävät melkein joka kerralla. Nyt on kerran neuvolassa katsottu sykkeet ja olivat 155:) Kotona dopplerillakin on välillä ollut reilusti yli 140 lukemia.

Meille on ihan sama kumpaa sukupuolta vauva on. Jonkin verran on ollut tyttöolo. Havahduin kerran kun selasin kirpparipalstaa jossa oli poikavauvan vaatteita ajatukseen, että ei noita voi ostaa kun tää on tyttö. Ja siis mitään varmennusta sukupuolesta ei ole saatu. Työpaikalla on viimeiset seitsemän syntynyttä ollut tyttöjä, olisikohan vesijohtovedessä jotain :LOL:

Eilen poksahti 15+0 :) Oma olo on melkoisen normaali. Välillä väsyttää. Onneksi edelliset 4 viikkoa olin kesälomalla, niin sain nukkua aina kun siltä tuntui. Viime viikolla aloitin taas työt ja kyllä seisominen käy jalkoihin. Joudun työssäni seisomaan ja kävelemään paljon. Meillä on turvakengät käytössä ja yritän nyt selvittää, onko mahdollista vaihdella kenkiä päivän mittaan, vaikuttaako "väärät kengät" esim vahinkojen korvattavuuteen?

Rinnat ovat edelleen hellät, vatsa kasvaa ja saatan olla ehkä hivenen kiukkuisempi:love:Muuten ei sen kummempia oireita ole ollut, samanlaisia ovat olleet edelliset raskaudet. Sanoin neljännen lapsen jälkeen miehelleni että olen löytänyt asian jossa olen hyvä, raskaana oleminen. Kehoitti etsimään jotain muuta :ROFLMAO:

Anismo 15+1 (hirmu hitaasti tuntuu aika menevän....)
 
Minä kävin hammaslääkärissä tänä keväänä, nii nyt ei ole pakko käydä, mutta ajattelin silti käydä :) Koskaan ei oo mulla reikiä ollu, mutta viime vuonna poistettiin kaikki viisaudenhampaat:confused:

Mulla oli alkuraskaudessa rinnat kipeet, sitten ei ollu ja nyt taas on:ROFLMAO:

Hei millaset rattaat kannattaa hommata?:) Oon yrittäny netistä ja kaupoista katella, mutta tosi vaikeeta :ROFLMAO:
 
Täällä ainaki pääsee ns. Jonojen ohi. Periaate kuulemma siis on että äidin hampaat ovat kunnossa ennen kuin vauva syntyy. Vaunuja on kyllä paljon tarjolla erilaisilla varusteilla. Me olemme ajatelleet hankkia emmaljungan super viking runko ja siihen sitten city supreme koppa. :)
 
Heippa kaikille! Kuulumisia on tullut lueskeltua mutta puhelimella ei jaksa kirjoitella.. Pitäs nyt tsempata vähän :whistle:

Paha olo on helpottanut, masu kasvaa, kaikki siis hyvin mutta ai että kun oon äkänen :oops: Nyt se pitkä pinna takasin tänne ja heti kiitos (y) Neuvolalääkäri olis seuraavaks ja rakenneultra kuukauden päästä, rv 20+ jotain :) Sitä odotellessa! Sen jälkeen päätän äitiyspakkauksen ottamisesta. Vaunuina meillä Bugaboot ja ne ehdottomasti jääkin käyttöön (y)
 
Sokerirasituksessa käyty ja tuloksetkin näkyi jo omakannassa. Normaalit olivat, niinku arvelinkin (y) Silti joudun käymään vielä toisen kerran rv 26-28 :cautious: Itekseni tässä mietin, että eikö tuo yksi rasitus noilla jälkimmäisillä viikoilla olis riittänyt.. mut ohjeet on ohjeet :cool:

Mä teen vaan kolmipäiväistä työviikkoa ja työ on pääsääntöisesti istuma- ja keskustelutyötä, joten en näe omalla kohdalla tarvetta jäädä aiemmin kuin 30pv ennen äippälomalle. Ja varsinkin kun nämä edelliset kaiffarit on syntynyt rv 41+4 ja rv 42+0. Tulee muuten piiiitkä odotus, jos/kun samalla lailla etenee tämäkin raskaus.

vaimo ja vaavi rv 14+0
 
Pippuri: Kunhan 22 raskausviikkoa on täynnä, niin seuraavalla neuvolakäynnillä saat raskaustodistuksen ja muutenkin on puhetta noista kela-asioista,äitiyspäivärahan hakemisesta ja äitiyspakkauksen hakemisesta.. :)

Minä en oo käynyt vielä koskaan tossa sokerirasituskokeessa. Esikoista kun odotin niin ei hälyyttänyt ikä,eikä paino. (täällä on systeemi että kaikki yli 25v tai painoindeksi yli 25 käyvät sokerirasituksessa n.rv26) mut nyt hälyyttää toi ikä, niin menen siis sokerirasitukseen noin rv26.. Niillä joilla ollut edellisessä raskausessa radi, tai on muuten sukurasitetta, niin käyvät sen 2 kertaa.. Sitä siis odotellessa!

En oo kylllä koskaan kuullut että kellään ois rakenneultra noin aikaisin kuin pähkinäpuulla.. kun mietin että aika aikaisin mullakin kun on tuo 19+1.. vaan minäpä tulen käymään 4vk välein ultrassa rakenneultran jälkeen koko loppuraskauden, koska viimeksi oli raskausmyrkytys, ja äidilläni ollut myös yksi paha sellainen mikä päätynyt hätäsektioon rv31, niin sitä nyt seurataan tarkemmin mulla :)
 

Yhteistyössä