Huhtikuun hurmurit 2016 *lokakuussa*

Noin se menee monessa kunnassa. Kaikki yli 25v joutuu kertaalleen rasituksessa käymään. Jos riski radiin nähdään suurena, niin joutuu käymään kaksi kertaa. Mulla riski nähdään suurena painon, sukurasitteen ja pariin kertaan todettujen pco-tyyppisten ovarioiden vuoksi. Mutta mulla ei ole pco-syndroomaa, selkeä syy löytyy mikä juontaa hormonaalisesta ehkäisystä mulla, että on kahteen kertaan vuotohäiriöiden yhteydessä todettu monirakkulaiset ovariot. Kummallakin kertaa hoidettu niitä puolen vuoden Terolut-kuurilla ja on korjaantunut. Sittemmin kun ollaan menty ilman hormonaalista ehkäisyä, samaa ei ole päässyt käymään enää. Ja viime keväänä kävin gynellä joka ultras myös ja todettiin, että ovariot ja kaikki ovat niinku pitääkin.
Lisäksi mulla ei koskaan ole ollut radia ja oon synnyttänyt lapseni viikkoihin nähden ennemminkin normaalia pienempinä kuin isoina. Esikoinen syntyi rv 41+4 ja painoi 3600g. Kuopus syntyi rv 42+0 ja painoi 3200g. Siksi vähän ärsyttää, että täytyy aina se kaksi kertaa siinä käydä. Mutta itsekin terveydenhoitajana tiedän, että ohjeet on ohjeet, ja niillä mennään. Sen pco:n voisivat kyllä tiedoistani poistaa, koska se on suurin syy miksi joudun läymään rasituksessa x2.
 
Sokerirasitukseen ei täällä Vantaalla, ainakaan meidän neuvolassa joudu vain siksi, että on yli 25v :eek: Meinaako se kun on 25v niin sitten alkaa pukkaamaan diabetestä? Mulla on sukurasitteena diabetes ja th pohti, että voisin ehkä kerran käydä siinä, tosin kävin esikoisen kohdalla ja oli normi joten tod näk en saa lähetettä tällä kertaa.

Hammaslääkäri pitäis varata... mun täytyis muutenkin käydä kerran vuodessa tarkastuksessa ja kerran suuhygienistillä, koska mulla on tosi hepposet hampaat. Sen ja hammaslääkäripelon takia olen kaks kertaa ollut nukutushoidossa. Suuhygienistin skippaan nykyään, koska toi julkinen hammashoito maksaa nykyään saman verran kun yksityinen. :cautious: Viime syksynä olin juurihoidossa ja koko helahoito 180e, että kiitos kun saa verorahoille vastinetta....

Oon ihmetellyt kun tuolla toisessa ketjussa tosi moni menee porattavaks raskaana, ainakin esikoista odottaessa ei saanut puudutetta laittaa, koska siinä on ainetta joka voi käynnistää synnytyksen (n) Onko se aine sitten muuttunut? Mulle siveltiin vaan puudutusvoidetta ja laitettiin sellainen hätäpaikka, jouduin jonkun aikaa vetämään panacodia ja itkemään kivusta, kunnes se hammas sitten kuoli. Ja 2kk synnytyksen jälkeen olin nukutushoidossa ja sille tielle jäi se hammas.

Nipistelyt ja vihlonnat johtuu ligamenttien venymisestä. Näillä viikoilla ne on yleisiä. Eilen illalla sängyssä mahallani maatessa vauva möyriskeli ja yhtäkkiä tuli nivusiin/alapäähän hirveä vihlasu. Tuntu siltä ku koko värkki olis revenny kahtia. :ROFLMAO:

Esim apteekeista saa tollasen vauvan odotus-kirjan ilmaseksi, vau.fi:n tekemä. Se on paksu ja paljon tietoa. Ite ainakin tykkäsin lukea sitä esikoista odottaessa ja siellä on kuvat sikiöstä sekä sen koko ja paino viikko viikolta. (y)
 
Sadeyes: Kiitti tosta kirja vinkistä, pitääpä käydä katsomassa nämä meidän apteekit läpi. ;)

Ärsyttää, ku näkee kaikenlaisia unia ja sitten miettii pään sisällä kaikenlaista. :D Pitäs varmaan vaan yrittää lopettaa nämä ajattelut ja olla miettimättä mitään kauheita juttuja, mutta helpommin sanottu, kuin tehty :ROFLMAO:

Pippuri ja möttönen rv16+6
 
Heippa kaikki!

Eiköhän se ole minunkin aika liittyä joukkoon iloiseen. :)
Elokuun alusta asti päivittäin lukenut. Olen vain tosi huono kirjoittelemaan itse mitään.
Face ryhmään liittymisen viimeinen päivä sai kuitenkin tarttumaan tuumasta vihdoin toimeen.

Taustaa
Ikää itsellä 32, mies vuotta vanhempi. Perheestä löytyy 3/13 poika eli aikalailla 3v ikäerolla mennään. Lisämausteena nurkissa pyörii koira.

Keväällä koettu keskenmeno varjosti omaa mieltä alkutaipaleen. Mutta pikkuhiljaa (hetkellisiä mielialan heittoja lukuunottamatta) alan tottua ja uskoa tähän vauvaan.

Np ultra käyty seulontojen kera eikä mitään hälyyttävää löytynyt. Lisäksi meiltä tutkittiin minun puolelta tullut sukurasite geenimutaatiosta, jota onneksi ei myöskään löydetty.

Pikku ukko heräsi vihdoin, joten on riennettävä.

Ronjatar 32v, toinen lapsi, la 9.4. ja phks
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Meilläkin kaikki yli 25vuotiaat "joutuu" sokerirasitukseen. Viimeksi itsekin kävin, mutta sokerit oli ok niin nyt ei tarvitse mennä.

Vihdoin ja viimein täälläkin oli nt-ultra tänään ja la muuttui sittenkin viikolla eteenpäin eli 6.5. Kirjoittelinkin tästä jo tuolla facebookissa. Mietin vielä jäisinkö tänne vai siirtyisinkö kuitenkin tuonne toukokuisien puolelle.

Ultrassa kaikki oli ok, kovasti suoristeli jalkojaa pieni. Ihana oli taas nähdä meidän pikkuinen <3
 
Hirveen huonosti tää sivu toimii puhelimella, ja se vähentää kommentointia :/

Hammashoito pääsee täälläkin jonon ohi, ja aika pitää ite varata. Täytyisi se kai käydä, yli vuosi on edellisestä vierähtänyt. Mulla ei onneksi reikiä ole ikinä ollut kuitenkaan.

Hankintoja en ole vieläkään kysynyt. Sukupuoli meinataan kyllä kysyä, tosin tyttöolo vähän ois ;) Ekassaja tokasta ei kysytty, mutta omat aavistukset oli silloin oikein todella vahvat ja niinpä ne ihan oikein menivätkin.

Unet on myös mulla tosi levottomia, ja Hmmmm. ..hyvin seksipainotteisia :D Yksi yö näin unta, että Antti Tuisku oli lapsen isä ja muutti meille asumaan. Onneksi mies nukkuu sikeästi!

Mullahan oli alkuraskaus aika oireetonta. No, eipä ole enää! Tissit on kasvaneet varmaan kaksi kuppikokoa ja ne on tosi kipeät. Väsymys on edelleen iltapäivisin vaivannut, vaikka aamupäivät virtaa on riittänyt ihan hyvin. Lisäksi iltaisin on huonoa oloa. Olen lisännyt liikuntaa nyt paljon, koska se auttaa tuohon väsymykseen hyvin. Oon käynyt kaksi kertaa lenkillä joka ikinen päivä ja lisäksi joogannut.

Painoa mulle on nyt tullut 4kg, mikä menee ihan vanhojen kaavojen mukaan :) Puolivälin jälkeen yleensä mulle ei sitten enää juurikaan painoa ole tullut. Normaalipainoinen olen ennen raskautta ollut, bmi 21.

Sokerirasitus on mullakin ens viikolla.Luulen vähän, että varmaan hälyyttää jo nyt. Mutta pääasia on, että arvot kotona pysyvät kurissa.

Mullakin on muutaman kerran ollut noita venymiskipuja, mutta tosi vähän kuitenki. Liikkeet ei vielä tunnu. Tosin se istukka kun on siinä edessä, niin en ootakaan ihan vielä niitä. Taaksepäin kallistuva kohtu mulla on myös, se lähinnä tuntuu alaselkäkipuna, mutta ne onneksi ainakin vielä ovat hyvin lieviä. Kolmosesta oli kamalat kivut, tosin olin kyllä silloin töissä joten varmaan pahenivat rasituksessa. Nyt olen siis hoitovapaalla, olisin ollut heinäkuulle asti mutta nyt sitten tietty vaihtuu taas äippälomaan jossain vaiheessa :) Mulla vakkaripaikka.

Joko se faceryhmä suljettiin? Josse vielä on auki , niin voisin tulla. Mulla tosin vasta viimeviikolla oli eka ultra, niin en halunnut ennen sitä liittyä.

Rakenneultra on mulla viikolla 21+. Kätilö sanoi, että silloin näkee paremmin mm sydämen joten ei kannata sitä liian aikaisin tehdä.

Hymyliini ja Miini 13+5
 
lullaby: Muokkaanko sun lasketunajan sinne toukokuun kuudenteen,vai poistanko sut tosta listasta? :) Jos haluat,niin tottakai voit jatkaa kirjoittelua täällä.. Luulen että monella loppukuisella kuitenkin menee sinne toukokuulle,niin ei tartte yksinään täällä kuitenkaan palloillaa.. :D
Itsehän AJATTELIN että voisi puolestaan synnyttää jo maaliskuussa..hahhaa!
 
Mulle toi postikuski äsken liberolaukun :ROFLMAO: voihan se olla että synnäriltä saa toisen samanalisen, mutta niin käyttökelpoista ilmaista tavaraa, ja kiva oli jo etukäteen päästä hypistelemään.. Laitoin sähköpostia sinne,että voisinko saada laukun, niin muutamassa päivässä tuli.. ;) se vihreä hoitolaukku sisälsi yhteensä 14kpl 1&2 koon vaippoja, liberoperhoslelun, liivinsuojia näytepaketin, pikkuhousunsuojia näytepaketin, 10kpl libresse siteitä, minikokoiset pullot vauvapesua ja vauvaöljyä, 25kpl libero puhdistuspyyhkeitä ja hyviä neuvoja uudelle perheelle -kirjasen :) ihana ilmainen paketti! Muistan esikoisen aikaan miten kätevä tuo laukku oli pikkureissuilla hoitolaukkuna, esim. kaupungilla hengailupäivään tai kylättelyyn :)
Mulla on muutenkin tuonne liberokerhoon aika paljon pisteitä jo valmiiks kerättynä, kun oo perhepäivähoitaja ja hoitolapset käyttää liberoita..saa sit omalle pikkuiselle tilattu sieltä jotain :)
-Katjuska rv 16+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Pippuri: tuolta https://www.muumivaipat.fi/fi/ saa ilmaisia vaippanäytteitä ja mulle tuli myös siinä samalla liivinsuojuksia ja kertakäyttöinen hoitoalusta :) (oikeassa yläreunassa lukee mustalla: Tilaa näyte)
http://babybox.fi/?gclid=CKjRz_no4sgCFWEDcwod48YBrg tuonne kun rekisteröityy niin saa sähköpostiin tulevaa koodia vastaan hakea lähimmästä lastentarvikkeesta kivan boxin missä on pampersseja, lindexin body, tuttipullo, kuolalappu jne... :)
 
Katjuska87: Kiitos laitoin jo nuo molemmat :ROFLMAO:
Voiko tuon babyboxin käydä hakemassa heti, kun se sähköposti viesti on tullu? :D ja riittääkö, jos paikan päällä kirjaudun s-postiin ja näytän tuon viestin mikä sieltä tuli? :)
 
Helou! Tervetuloo kaikille uusillekin! :) Mulla oli tänään neuvola, oli ihana kuulla Pikkuisen syke, terkkari sanoi, että on vilkkaan tuntuinen kaveri, liikkui paljon:love: mulla oli hemoglobiinit ihan reippaasti nousseet ja on ollu vointikin hyvä, viime kerralla oli 117 ja nyt 127! :D enkä oo ees mitään rautalisiä syöny, perus safkaa vaan(n)
Tunnen jo beibin liikkeet, varsinkin illalla ja yöllä kun pötköttelen:love:

Muutto uudelle paikkakunnalle on sit ens viikolla, pakkailut täällä siis menossa..

Mäkin hain lauantaina babyboxin :)
Mukavaa viikonjatkoo kaikille! :)
Anscu ja Pikkuinen huomenna Rv18! :)
 
Day
Täällä alkaa huomenna rv 16 ja tänään tunsin ekat "liikkeet" !!!(y):love: semmosta kuplintaa just mutta ihana oli tuntea että kyllä siellä elämää on vaikka oireita ei pahemmin ole! Ihana tunne!

Mäkin kävin babyboxin hakemassa ja oli aika kiva! Tulostin sähköpostiviestin, mutta ei se kysyny kuin nimen ja sillä sain sen :)

Ihanaa viikko kaikille! :)
 
Heippa! Minäkin voisin tänne vihdoinkin liittyä. Olen jo pitkän aikaa lueskellut tätä keskustelua, mutta en vain ole aikaiseksi saanut rekisteröityä tänne.

Eli on 22v. ja mies 3 vuotta vanhempi. Toinen raskaus on kyseessä, joista aiempi vain todettiin tuulimunaksi viime kesänä. Laskettuaika olisi 5.4. Keski-Suomenkeskussairaalassa olisi tarkoitus synnyttää. Viikkoja nyt 17+1, mahasta ei kyllä hirveästi ole tietoakaan, mutta kaippa siellä joku koittaa kasvaa.

Hirveä pahoinvointi ollut alusta asti ja tuntuu, että loppua ei näy. Ehkä se loppuu silloin viimeistään, kun synnyttämään pääsee. Ehkä pientä helpotusta tullut, nyt ei reiluun viikkoon ole kuitenkaan tarvinnut oksentaa.
 
Uudet tervetuloa :)

Minä aattelin tänään käydä hakemassa sen babyboxin :) Kunhan tässä saan aamupalan syötyä :D

Hei käyttääkö täällä porukka millasia vitaamineja? :) Mulla ei ole kun se multivitan raskaus ja imetys vitamiini.
 
Vitjan puhelin, kun laitto viestin ennen vaikka ei ollut edes valmis :ROFLMAO:

Mullakin oli alkuraskaudesta sitä pahaa oloa aika kauan, mutta joskus rv12 se rupes helpottaa. Nyt on kadonnut melkein kokonaan, mutta pari kertaa ton rv12 jälkeen on pitäny käydä aamulla morjestamassa vessanpönttöö :LOL:
 
Ainii onhan mulla toi D-vitamiini, ku jostain syystä en pysty enää maitoo juomaan... tai pystyn ehkä just ja just yhen lasin, mutta en enempää :/

Kävimpä sitten minäki hakemassa sen babyboxin äsken :D Oli kaikkee kivaa siinä! Onko se muuten joka paikkakunnalla samanlainen? :eek:
 
Mäkin kävin sen babyboksin tänään hakemassa. :) itse syön sitä raskausajan multivitaa, ei tarvistse erikseen monesta purkista syödä kaikkea. Lisäksi joudun rautaa syömään kun hb oli 105 viime neuvolakäynnillä.
 

Yhteistyössä